Interjú Berényi Szabolcs illusztrátorral

A HKK Blogon folytatódik a Vigyázz Autón elkezdett interjúsorozat, melyben a HKK illusztrációit készítő grafikusokkal ismerkedhettetek meg. Aktuális alanyunk Berényi Szabolcs.

HKK Blog: Üdvözlöm! Elsőként kérem meséljen magáról egy kicsit az olvasóknak! Mi és mikor indította el a grafikusi a pályán?

Berényi Szabolcs: Sziasztok! Berényi Szabolcs vagyok. A rajzolás iránti szenvedélyem már az általános iskolás koromban kezdett kibontakozni. Eleinte csupán arcképeket másolgattam magazinokból. Emlékszem a legelső rajzomra, ami Sheron Stone-t próbálta meg ábrázolni. Utólag visszanézve elég kezdetleges volt ez az irodalomfüzetből kiszakított vonalas lapra rajzolt grafika, de tény, hogy ekkor határoztam el, hogy ezután amikor csak tudok rajzolni fogok.

Igaz, sohasem volt lehetőségem szakirányú intézményekbe járni, a sok gyakorlás hatására egyre ügyesedtem. Ahogy teltek az évek, áttértem a színes ceruzára, pasztellképekre. Ekkor már rendszeresen nézegettem a nagy külföldi művészek oldalait, tanulmányozva munkáikat. Elhatároztam, hogy én is áttérek a számítógépes grafikákra. Beszereztem a Photoshop CS1-et (7. verzió), majd valamivel később egy digitalizáló táblát is. Innentől kezdve már csak kizárólag digitális képeket kezdtem rajzolni.

HKK Blog: Hogyan került kapcsolatba a HKK-val?

Berényi Szabolcs: A Beholder Kft. könyveit még középiskolás koromban ismertem meg, és azóta élt bennem a vágy, hogy egyszer majd az én képeim is megjelenjenek valamelyik kiadványuk borítóján. Másodszori próbálkozásomra (kb. három éve) Dani Zoltán visszaírt, és felajánlotta a HKK kártyajáték illusztrálásának lehetőségét. Ennek nagyon megörültem, és örömmel elfogadtam. Azóta készítek illusztrációkat a kártyajátékhoz.

HKK Blog: Van-e kedvenc laptípusa, amit szeret rajzolni (lény, tárgy, varázslat)? Esetleg kedvenc lény altípus?

Berényi Szabolcs: Leginkább a klasszikus humanoidokat szeretem, mint az emberek, elfek, törpék, tündérek. Az orkok, trollok ábrázolása terén pedig nagy hatással volt rám a Gyűrűk ura orkjainak urukos megjelenítése, illetve a mordori mélységi trollok. Ezt a vonalat is szívesen képviselem, ha módom van rá.

HKK Blog: Milyen típusú inspirációra van szüksége mielőtt nekilát a képeknek?

Berényi Szabolcs: Gyakran mikor elolvasom az illusztrációhoz tartozó leírásokat, már egyből bevillan egy kép a megjelenítéshez. Legtöbbször ezt az első gondolatot dolgozom tovább. Először feldobok valami egyszerű hátteret, majd jön a fő alak, tárgy, vagy amit épp ábrázolni kell. Ahogy aztán elkezdem kidolgozni a képet, van, hogy menet közben újragondolom a koncepciót, és előfordul, hogy a végén egy teljesen más képet kapok, mint amit eredetileg elterveztem.

HKK Blog: Ha megvan az elképzelés, hogyan kezd neki egy munkának? Szokott létező személyeket modellként használni a rajzaihoz?

Berényi Szabolcs: A kép kidolgozásához eleinte sokszor használtam fényképeket, főleg egy-egy bonyolultabb beállás hiteles megjelenítése végett. Ezekhez a képekhez én, vagy valamelyik közeli hozzátartozó, akit megkérek élő modellnek. Boris Vallejonál láttam az interneten, hogy sokszor egy az egyben beállítja a modelljeit, úgy ahogyan elképzelte, majd a fényképet a festőpaletta széléhez rögzítve megfesti a képet kiegészítve a fantáziája sokszínűségével. Hasonló technikát alkalmazok én is, leszámítva, hogy nincsen stúdiókörülmények a lakásomban, valamint a topmodellekből se sok fordul meg nálam. De ez jó is, hiszen a modell sokszor csak egy beállás elképzelésének valósszerű megjelenítésében segít. A részletek kidolgozása, a színek fantasy-szerű előhívása vagy egy megkapó háttérben való elhelyezés, mely teret ad a megjelenítésnek már mind-mind belülről fakad.

HKK Blog: Mennyi idő alatt készül el általában egy képe?

Berényi Szabolcs: A képek elkészítésének ideje a kép összetettségétől függ. Továbbá eleinte számomra az is nehézséget jelentett, hogy megszokjam, hogy egy igen kisméretű képen kell jól láthatóan megmutatni azt, amit kérnek tőlem. Az első képekhez képest a mostaniak már fele annyi idő alatt megvannak. Átlag 3 óra.

HKK Blog: Van-e kedvenc illusztrációja a saját képei közül, illetve más művészektől?

Berényi Szabolcs: Az „Irányított őrület” elég mókásra sikeredett, amellett hogy groteszk és félelmetes is egyben. Ez a képem volt eddig, amivel leginkább meg voltam elégedve. A legújabb munkáim közül még „Rhatt megtestesülése”, ami kedves számomra.

Más művészek közül számomra Ruzsinszki Zsolt volt az, akinek a munkásságára már az elején felfigyeltem. A stílusossága, a pontos és részletes grafikai megjelenítése, a színek használata mind-mind nagyon profi. Az ő képeit szeretem leginkább nézegetni, szerintem mindegyik egyformán jó.

HKK Blog: Az új kiegészítőhöz készült rajzok közül Ön melyiket érzi a legjobban eltalált alkotásnak?

Berényi Szabolcs: A már említett Rhattos képet, de említhetném az „Árnyékharcost”, vagy a „Józant” is. Ezek az új képek egy fordulópontot is jelentenek számomra, ugyanis elkezdtem megismerkedni egy 3D-s programmal. Az alapkaraktereket most itt modellezem le, majd miután megvolt a megfelelő beállítás jöhet a megvilágítás (itt végre virtuálisan tudok én is stúdiókörülményeket produkálni). Ha ez is megvolt, megy a kép át a Photoshopba, ott aztán megjelennek az arcvonások, a haj, a felszerelési tárgyak, a textúrák, a háttér részletei stb. Így most egy kicsit tovább tart a kép elkészítése, de nagyon elégedett vagyok az eredménnyel.

HKK Blog: Hogyan jellemezné saját stílusát?

Berényi Szabolcs: Próbálok folyamatosan változni, új technikákkal bővíteni a meglévő tudásomat. Van, hogy teljesen más stílusokat is kipróbálok ugyanazon jellegű munkáknál (pl. képregény rajzolásnál).

Most például a mesekönyv piacára próbálok betörni, ahol egy kép elkészítése teljesen más elvárások alapján történik. Már hetek óta csupán a rajzstílust próbálom kikísérletezni egy szakmai mentor felügyelete alatt. Ez úgy zajlik, hogy amit rajzolok estig, azt másnap kidobatja velem, és miután elmondta az észrevételeit, kezdhetek mindent előröl. Bár néha kivagyok, de az inspiráció is megvan, mert amellett, hogy rengeteget tanulok, saját magam új oldalait is megismerem.

HKK Blog: Ön szerint mitől jó egy illusztráció?

Berényi Szabolcs: Szerintem ha a művész a lehető legegyszerűbb módon a lehető legtöbbet mutatja. Rengeteg olyan képet látok, ahol a grafikus laza kézmozdulatokkal alig néhány vonással olyan mélységekben ábrázol egy jelenetet, vagy akár egy arcot, amire első ránézésre azt mondanám, hogy több órás munka eredménye, de mikor a kommentjében megemlíti, hogy 10-15 perc alatt dobta össze, azt kell, hogy mondjam, ez igen! Ehhez azonban hatalmas gyakorlat kell, a tudás és a tehetség mellett!

HKK Blog: Mit tanácsolna azon olvasóinknak, akik a grafikusi, illusztrátori pálya felé kacsintgatnak?

Berényi Szabolcs: Mindenek előtt kitartást! A mai gazdasági helyzet, és ebből adódóan a könyvipar helyzete sem olyan jó, mint egykoron. Kevesebb könyv jelenik meg, szűkül a piac… Viszont egyre jobban előtérbe kerülnek az interneten elérhető ingyenes játékok. A kiadók is szeretik, mert lényegesen olcsóbb az előállítási költségeik, így kisebb kockázatot vállalnak. Természetesen az ilyen jellegű játékokhoz is szükség lesz grafikákra, érdemes ebbe az irányba elindulni. De azt is figyelembe kell venni, hogy sokszor meghatározóbb a tehetségnél az, hogy vannak-e kapcsolataid.

Továbbá azzal is számolni kell, hogy eleinte az ember nem igen lehet válogatós. Ha el akarsz érni valamit, mindent be kell vállalni, amit nem szeretsz azt is! Később, ha már nevet szereztél a piacon, akkor már megengedheted azt a luxust, hogy te döntsd el, mit szeretnél és mit nem. De addig is sokat kell gyakorolni, és soha nem feladni!

HKK Blog: Köszönjük az interjút!

Berényi Szabolcs: Köszönöm!

4 thoughts on “Interjú Berényi Szabolcs illusztrátorral

  1. Nekem is tetszenek a képek, de a 3d-s (gondolom Poser-es) alapokon készített illusztrációk nem. Nagyon műanyag, élettelen hatása van, ráadásul érezhetően elválik a háttértől. Szerintem inkább referenciaként érdemes használni a 3ds modelleket.

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.