Metagame-elemzés sokszínűségre

A nyár utolsó hónapján a sokszínűség jutalma ígérkezik a sztárformátumnak, kiszámíthatatlan mezőny és óriási csaták várhatóak minden fronton!

Augusztusban rendezett blogos versenyünkkel igyekszünk jó hangulatot és egy kis felkészülési lehetőséget is csempészni a játékosok mindennapjaiba, hiszen a Nemzeti Bajnokság rohamléptekkel közeledik. Nem véletlen, hogy formátumban is próbáltunk igazodni az év egyik kiemelt HKK-s eseményéhez, ezért lehetőséget kínálunk a második napra történő tesztelésre, két héttel azelőtt, hogy Magyarország legjobbjai egymásnak feszülnének.

A jól bevált koncepciók mellett biztosan bukkannak majd fel új esélyesek is a színen, amelyek ha csak egy verseny erejéig is, de képesek lehetnek átírni a papírformát. Senki nem dőlhet tehát hátra abban a biztos tudatban, hogy az ő deck-boxa rejtegeti a tuti befutót, de további szájtépés helyett jöjjön a szokásos, előzetes erőfelmérés, a kiemelt rendezvényre való tekintettel egy kicsit bővebb mederben.

Járt utat, a járatlanért…

A sokszínűség jutalma az utóbbi pár évben töretlen népszerűségnek örvend a játékosok körében, ezért nem is csoda, hogy szerte az országban gyakran rendeznek ilyen formátumú versenyt. Ezen alkalmak hatására, kiváltképp a Nemzetiken látott tapasztalatokból merítve mára kialakultak azok a koncepciók a játékosok fejében, melyekre bátran aggatható az „esélyes” jelző.

Ilyen deck-ként emlegetném az újabban más formátumokon is jól szereplő, de itt abszolút dominánsnak tekinthető Edraliant. Nem feltétlenül a hozzá kapcsolódó lapok ereje miatt uralja a metagame-et, maga a követő jelenléte is elég ahhoz, hogy mindenkit gondolkodóba ejtsen. Hiszen nem egy, nem kettő lesz idén sem Edrából, efelől mindenki legyen egészen nyugodt! Amikor tehát paklit építünk, előre fel kell készülnünk majd valahogyan arra, hogy -3 lappal is zárhatjuk az első 3 kört. Ezt tehetjük gyors terülésünkben bízva, igyekezhetünk letiltani a zavaró hordaparancsnokot, vagy rengeteg azonnali erőforrást megnyomva, ellenfelünk dobatása után. Az egyik legjobban működő recept (Kurtz) idén nem fog működni ellene, hiszen kedvenc kék végzeturunk a tiltólistán találta magát nagy népszerűsége miatt. Az Edralian kontroll persze nem csak a követő erejére támaszkodik, rengeteg egyéb, hatásos dobatással felszerelt koncepcióról beszélünk. Főleg lilából találhatunk ehhez alapanyagot (Őrült Szajonn, Martian repertoárja, Kiüresedés, Chloe) de a Rhatt is tartogat néhány hasonló funkciójú kártyát. A maradék két színnél már komoly döntést kell hozni, hogy milyen irányba vigyük tovább a paklinkat, barnából rengeteg hasznos azonnali, főleg counter és leszedés áll a rendekezésünkre, kékből a víziós vonal és a saját körös lopások dominálnak, míg sárgából és fehérből szintén az azonnalik és az erőforrások azok, amik miatt érdemes beválasztani a 4 közé. A lehetséges irányok skálája pedig igencsak széles, ám a köd lapok megjelenésével egy újabb alternatíva is fel fog bukkanni idén. A hasznos keresések (Minőségi csere, Kedvenc trükköm, Kisebb káoszsújtás, Apró kívánság) kihagyását semmi esetre sem érzem járható útnak, legütősebbnek a magam részéről egy Rhatt – Chara-din – Tharr – Fairlight összeállítást érzek sok azonnalival, kereséssel és a leghasznosabb ködös lapokkal (Bomtar trükkje, Formálódó hatalom, Varázsköd) kiegészített hibrid változatot érzek.

A dobatós hordaparancsnok egyeduralma valószínűleg már régen bekövetkezett volna, ha nem lenne a Terrgath, mely talán a leghatékonyabban veszi fel vele a versenyt. Két semlegesítő jelzőjének hála megvan az a lehetősége, hogy eldönthesse, akar-e dobni az adott körben, vagy inkább megtartja kézben lévő lapjait. Az öt lappal induló kontroll egyébként más játéktempója miatt is esélyesként lép fel az Edralian ellen, hiszen rengeteg asztalon maradó, permanens erőforrással pörgeti a decket, egy nagyobb terülés után pedig az ellenfél nem teheti meg, hogy csak egy lap dobatásával hozza a saját körét, így lényegében a jelzők nélkül is semlegesíthetjük az egyik legveszélyesebb követőt. A Terrgath kontroll szinte minden alkalommal az előkelő helyek egyikén végez, az eddigi trendeknek megfelelően a Fehér-Kék-Sárga-Fekete vonal volt a legeredményesebb. Remek egyensúlya van a paklinak, hiszen az erőforrásokat tekintve szinte minden színből a HKK legjobb lapjait tudja felvonultatni (Nemes númak, Örökmozgó, Bűvös forrás, Lélekszivacs, hogy mindenhonnan csak egyet említsek), ezért kevés is elég belőlük ahhoz, hogy pörögjön a deck és bőven marad hely a csúcs-countereknek, ölőlényeknek és az ellenfelet hátráltató kártyáknak. Ez azonban könnyen változhat idén. A barna és a lila szín sokat erősödött az új lapoknak hála, és számos újabban elfeledett lapjuk válhat a jelenlegi metagame-ben újra spoileresélyessé (Apró kívánság, A sors fintora, Exterminálás, Chara-din óhaja), melyek nagyban hozzájárulhatnak egy védekezőbb, de talán stabilabb Terrgath-os koncepció megszületéséhez. Egy áldozósabb, pörgősebb vonalba is rengeteg potenciál lehet az öt lapos kezdés miatt, ide viszont a piros is alapszínnek számíthat hasznos tárgyai (Tirranda batyuja, Szithon vérfókusz) és olcsó lényei (Víziósólyom, Quwarg bölcs, Csuszpit, Tolvaj klántag) miatt, de ha a zanszilánkos kontroll vonalat erőltetjük, akkor is bátran számolhatunk Dornodon segítségével. Hordaparancsnokunk létjogosultsága természetesen nem csak annyiból áll, hogy Edralian ellen védve érezhetjük magunkat, a szintén népszerű Magirox és Arochos pakliknak is keresztbe tesz, valamint egy olcsó semmizéssel bővíti lehetőségeinket, mely akkor is hasznos, ha ellenfelünk nem játszik víziókkal. Egy Demizrával lecounterelt lapot kiforgatni, ezzel megakadályozni a kör végi visszavételt adott esetben győzelmet érhet.

A kontrollok egyeduralmát a HKK égisze alatt egyértelműen a korlátozó szabálylapok képesek a legeredményesebben akadályozni, legyen szó bármilyen formátumról is. A sokszínűség jutalmán sincs ez másként, és ha egy paklit kellene kiemelni, akkor a Zarknod bilincsét említeném, mint reális ellenfelet ezen paklik számára, és a népszerűségi mutató, a szabálylap ereje és a használható lapok skálája is ezt jósolja. A népszerűség azért fontos szempont ebben az esetben, hiszen a játékosok egymástól is lesik a jobbnál jobb ötleteket, és mivel ezt a paklit gyakran látni ezen a formátumon, gyorsabb ütemben is fejlődik, alakul. A szabálylap ereje lényegében a kézben levő lapokra korlátozza a játékot, amiben side előtt biztosan jobb a Bilincs, hiszen egyetlen blank lapja sem lesz az ellenfél ellen, maximum a counterek szorulhatnak be egy kevés varázslattal játszó pakli ellen. Irtásai, lopásai és alternatív erőforrásai (Élőholt kémek, A furfang temploma) által biztosított előnye a kiegészítő pakliból persze kompenzálható valamennyire, de biztosan maradnak bent majd olyan lapok, melyeknek kevés hasznát látjuk majd, vagy csak képességük egyik fele marad hasznos. A Végtelen formázás megjelenésének hála a fekete még sokáig a koncepció egyik kihagyhatatlan színe lesz, csakúgy, mint a továbbra is gyorsan fejlődő Rhatt. A ködös lapok között is találunk jó pár olyat, melyet bátran berakhatunk Bilincsbe is, de az új lapok közül olyan kártyákkal is bátran kísérletezhetünk, mint az Aratás, vagy a Lopakodó ganüid. A maradék két szín helyére már nagyobb a tolongás, talán a kézből dobatás miatt a lila, a jó leszedések és lények miatt pedig a sárga lenne nálam a befutó. Elképzelhető persze az is, hogy egy lényesebb, kevés varázslattal felálló Bilinccsel induljunk harcba, elérve ezzel azt, hogy ellenfelünk a countereit is felesleges lapként élje meg, ebben az esetben a Rhattot bátran cseréljük le a piros színre, ahol csak úgy tolonganak a hasznos, koncepcióba illő lapok.

Az abszolút esélyesnek tekinthető pakliknak megvan az a hátrányuk, hogy jelenlétükre szinte mindenki számít, készülnek is ellenük, sőt, fel-fel bukkannak majd olyan koncepciók is, melyek kifejezetten ezen paklik ellen-deckjeként is aposztrofálhatóak. Ám minden törekvés ellenére biztos vagyok benne, hogy aki a stabil 4-5 győzelemre hajt a második napon, megtalálja számításait a fent felsorolt koncepciók egyikében.

Közeleg a tél…

Végtelenül unalmas játék lenne a HKK, ha nem lennének benne kreatív ötletekre, lapkombinációkra építő, gyorsan terülős paklik is a kontrollok mellett, szerencsére azonban ez a veszély nem fenyeget minket. Nézzünk most párat a trónkövetelő paklik közül, melyek szerencsés sorsolással és kedvező lapjárással akár a versenygyőzelemért is ringbe szállhatnak, de az 50% körüli középmezőnyben fixen ott lehetnek.

Elsőként a folyamatosan fejlődő, ám mostanra kissé elfelejtett Arochost említeném a titkos esélyesek sorából, a felturbózott jelzőivel hamar ölő hordaparancsnok jelenleg az egyetlen talán a HKK versenydeckjei közül, mely akár az első körben is képes a győzelemre. Köszönhető mindez A kétségbeesés hatalmának és az általa biztosított rengeteg varázspontnak, valamint a gyilkolásra kész jelzőknek az őrposztunkban. A koncepció egyszerű, az ellenfél üresen álló őrposztját minél előbb kihasználva, később pedig láthatatlanul beütve vívjuk ki a győzelmet lényeinkkel. A követő által biztosított jelzőkön túl Szilmill spórákkal, íjász jelzőkkel és bármilyen egyéb lénytermelő technikával növeljük az ellenfélre törő hadsereget. Sebzésük a teljesség igénye nélkül a Lélekhálóból, a Nyers erőből, A meglepetés előnyéből és az Önbizalomból ered, némelyiküknek pedig ugye még a láthatatlanságot is előidéző hatása van. Ha játszunk Páncélos lovaggal, akkor nincs is szükség ennyi sebzésnövelésre, hiszen az összes lényünkkel beütve elég lehet akár egyike is a fent említett praktikáknak. Léteznek olyan lapok persze, melyek kifejezetten ebben a koncepcióban érik el maximumukat, ilyennek tekinthető a Zokogó eső vagy a Tanulságos mese, és annak ellenére, hogy mindkettő inkább a lassabb játékmenetnek kedvez, feltétlenül hasznos lapjai a paklinak, hiszen a korai manatermelés és hordázás nem mindig garantált, fel kell készülnünk az elhúzódóbb küzdelemre is.

Ha már elhúzódó küzdelemről tettünk említést, akkor nézzük is következő alanyunkat, mely minden évben titkos esélyesként tűnik fel az asztalokon. A halhatatlanok nagymesterés kontrollnál jó az elképzelés, az alapgondolat, hogy hasznos és nehezen megoldható lényeket még levakarhatatlanabbként tegyünk játékba, és megvannak a tökéletes lapok is a koncepcióhoz, az átütő siker is megérkezett idejével, mégpedig a tavalyi jó szereplés alkalmával. Counterekkel, permanens erőforrásokkal és víziókkal egészíti ki az életjelzővel felszerelt lényeket, akik az ölést és a leszedést el is végzik az asztalról. A Sötét nagyúr, Vámpírsárkány, Chosuga, Vízitündér vagy éppen Chloe szintű lapok erejéhez kétség sem fér, élettel pedig egyenesen brutálisak az asztalon. Kíváncsian várom, hogy idén lesz-e aki egy újabb szintre próbálja majd emelni a koncepciót, az új lapoknak és saját elképzeléseinek köszönhetően.

A gyorsabb játékmenetet kedvelőknek sem kell persze szomorkodniuk, vagy éppen sokat kutatniuk egy hatékony, ám mégis pörgős koncepció után, hiszen akad belőlük bőven, még ilyen korlátozott formátumon is. Az Arochos-szal szemben ezen deckek előnye, hogy az első két kör valamelyikében fixen beindul (ha az ellenfél nem tesz keresztbe minden próbálkozásunknak) a pakolás, egy kioptimalizált változatnak kevés eséllyel kell esetlegesen elhúzódó partira számítania. Ebbe a kategóriába sokféle paklit említhetnék, de maradjunk csakis a legesélyesebbnek tartott koncepcióknál, így a tárgyaknál és az épületeknél, a gyors lényes deckek sajnos annyira nem dívnak manapság.

A tárgyak a szerteágazó képességek és az újabban megnövekedett számú anti-mágiának is köszönhetik szép sikereiket, éppen ezért ezen koncepciók a csontért jövő okosságok mellett a lényekre is komolyan építenek. A Rhatt szín megkérdőjelezhetetlen szerepe főként a Bomtar varázskönyvnek, a Mágikus órának és Xednek köszönhető, a sárga színből pedig felsorolni is nehéz lenne, mennyi sztár lapot találunk még a Dukát – Serpenyő – Ősi tekercsek trión kívül is, gondoljunk csak a Kincskeresés italára, az Apró kincsre, a Manaevő féregre vagy esetleg a Nihilum kulcsra. A második két szín kérdésénél én a pirosban, barnában és a zöldben érzem leginkább az erőt, a visszavetetések (Újjászületés könyve, Kalózok kincse, Tirranda batyuja) mellett az antimágiás lények (Quwarg harcmágus, Bánatos teknős, Antimágikus goblin) és az erőforrások (Szithon vérfókusz, Moa ékszer) miatt.

Az épületek az utóbbi időben nem sok alakuláson mentek át, ám a koncepció elég lappal bír ahhoz, hogy egy év elteltével ismét megállja a helyét a mezőnyben. A helyszín ugyanis akkora erősítést jelentett már önmagában a paklinak, főként az Akadémia aktívan játékba kerülése miatt, hogy ez a lendület nem akad meg egykönnyen. A Katalizátor és a már említett Akadémia miatt gyorsan pörögnek az erőforrások, melyeket többféleképpen is kereshetünk a pakliban (Abarrun segítsége, Utolsó mondások könyve), és a követő manatermelése is sokat hozzá tud tenni a gyors induláshoz. Ehhez ugye feltétlenül szükséges legalább 6-7 ingyen jövő épület, ezzel azonban nem szokott gond lenni. Az építő lényekkel a helyszín megérkezéséig szintén nem, az Irtóztató fatty, az Íjászat szakértelem vagy a Káosz egyhangú libái simán megoldják ezt a feladatkört, ölni pedig a lények mellett A fény citadellájával, A pusztítás citadellájával és az Alanori katapultállomással fogunk leggyakrabban. Színösszeállításként a fehér – sárga – kék – lila tűnik a leghatékonyabbnak, esetleg a barnának szoríthatnak helyet a több leszedésre vágyók.

Mindent egy lapra…

Könnyen előfordulhat persze, hogy első napi számításunk nem jön be, vagy egész egyszerűen csak rossz napot fogunk ki, és végeredményül a vártnál gyengébben zárjuk a lapot – olyannyira, hogy bravúrra, 6/5-ös vagy 6/6-os eredményre van szükségünk a második napon a draftba jutáshoz.

Ekkor kerülnek a képbe az úgynevezett all-in deckek: azok a paklik, amelyekkel ha jól jön ki a lépés, akkor a napot is behúzhatjuk, de épp ennyire bennük van egy gyenge eredmény is. Ezen paklik legfontosabb ismérve a meglepetés ereje: ha olyasvalamit vállalunk be, ami tényleg újszerű és ismeretlen a játékosok számára, akkor nagyobb eséllyel aratunk váratlan sikert is – legyen szó akár egy papíron gyengébb lapokból álló pakliról.

Kategorizálni ezen jellegből adódóan nehéz ezeket a deckeket, ám néhány hasonló, az elmúlt években előforduló koncepcióról említést tudunk tenni. Ott van például a Semleges csatamező, melynek arányait (értve ezalatt az egyes laptípusok mennyiségét) nagyon nehéz optimálisan belőni, mint ahogy a formátumból adódóan a pakli kicsiszolása is embert próbáló feladat a nagyobb méret miatt. Méretes rizikót jelent emellett az is, hogy az ellenfél ugyebár végignézheti paklinkat és kivehet belőle lapokat, így a meglepetés erejével sem élhetünk.

Szintén érdekes lehet az Átkozott követő szerepe a második napon, amely leginkább valamilyen szabálylap mellett alkothat all-in decket. Ha jól jön ki a sorsolásunk, akkor a korlátozó szabálylapunk az ellenfél letiltott követője mellett bármit bedarálhat, ám ha követőnk haszontalannak bizonyul, akkor többnyire mi leszünk áldozat a kevésbé ütőképes három lapos kezdés miatt.

Tipikusan all-in kategóriások emellett A legfőbb követőt használó deckek, hiszen ezeknél a szerencse (főleg ezen a formátumon) különösen sokat számít. Legnyilvánvalóbb kategóriája a paklinak a víziókra építő verzió, de a gyűjtőből újra kijátszható lapokra építő koncepció (akár pusztán a saját követőjével, vagy mással, esetleg öt lappal) bármelyik verziója fekete lónak bizonyulhat. A kockázat itt értelemszerűen abban rejlik, hogy sokan készülnek semmizésekkel, emellett a gyors paklik ellen kevés esélye van a vízió decknek.

Bárhogyan is okoskodunk tehát, nehéz kikiáltani A nyerő koncepciót a második napra – nem is véletlen, hogy a játékosok egyik kedvenc formátuma a sokszínűség jutalma, hiszen nem elég, hogy rendkívül változatos és kiegyensúlyozott mezőnyt biztosít, de egyben a kreativitásnak és az elfeledett, de ügyesen (újra)felfedezett lapoknak is teret enged. Egy biztos: ahogy minden más formátumon, úgy itt is a játéktudásunkra lesz a legnagyobb szükségünk.

Bíró Tamás

5 thoughts on “Metagame-elemzés sokszínűségre

  1. Bilincsbe egyébként 4. színnek biztosan a kéket választanám. Tudati blokk, lélekcsapda, tűnékeny cs, demizra, tömegbájolás, szörnybűvölés, szilánktündér, chosuga és esetleg pszionikus entitás

  2. Az ősi bölcsi kontrollt a lassan járjat és a börtönt még az esélyesek közé sorolnám azért. A keltetőtis össze lehet rakni.

    Jó elemzés grat.

  3. Jó cikk, tetszett!

    Az Arochos tényleg érdekes, de sajnos kicsit lutri, a tegnapi verseny is ezt bizonyította. 4/6-ot azért hozhatja stabilan.

    A metagém tényleg nagyon kiegyensúlyozott, sok a döntetlen, a hosszú kemény küzdelem.

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.