HKK – A dizájn evolúciója

1995 óta változatlan a HKK lapok kinézete. Vajon eljött már az ideje a megújulásnak?

Ha valaki fellapozza HKK gyűjteményének porosabb lapjait, előtúrja a legmélyebbre eldugott cipősdobozokat, vagy egyszerűen csak besétál a Dungeonbe és belelapoz a régebbi lapokba, akkor azt fogja tapasztalni, hogy bizonyos értelemben a HKK fikarcnyit sem változott az elmúlt 18 esztendő során: ez nem más, mint a lapok kinézete.

Ez alatt jelen esetben nem az illusztrációkat értem – egy Gorombilla és egy Hok Rakon nyilvánvalóan teljesen más színvonalat képvisel -, sokkal inkább minden mást: a lapok elrendezését, a betűket, az ikonokat és az istenek különféle motívumait. Bármennyire is erőlködünk, a fehér keret feketére történő lecserélésén túl nem igen fedezhető fel érdemi változás – a némileg erősebb színárnyalatok, illetve a több helyen (illusztrátor, megjelenés) használt félkövér betűk aligha nevezhetők ilyennek.

DSC01067

Ragyás burástya – akkor és most

Még mielőtt bárki is félreértené: jelenleg nem kritizálni próbálok. Sőt: nagy elismerés illeti a kártyák tervezőit azért, hogy első pillantásra bizonyára kevesen mondanák meg, hogy a mai napig egy két évtizedes sémára épülnek a HKK lapok. Ez azonban ettől függetlenül sok idő (a dizájn rohanó világában pedig még inkább), méghozzá annyira, hogy immáron jogosan lehet elgondolkodni azon, vajon megérett-e a HKK egy megújulásra ezen a téren.

Ha megnézünk más régóta futó kártyajátékokat (pl. Magic the Gathering, World of Warcraft TCG), akkor ezeknél általában első pillantásra elkülöníthetőek az egyes “korszakok”: a fejlesztők időről-időre átdolgozták a kártyák kinézetét, hogy azok modernebbek és kívánatosabbak legyenek. Nem mondható tehát, hogy egy olyan játéknál, ahol a gyűjtés is fontos szempont, az ilyen téren tapasztalható inkonzisztencia tabunak számít – bizonyára maguk a gyűjtők is jobban örülnek, ha szebb, esztétikusabb kártyákat lapozgathatnak féltve őrzött mappáikban.

Nem kerülgetem tovább a kérdést, inkább felteszem azt: szerintetek szükség lenne a HKK lapok dizájnjának újragondolására? Ez persze nem szavazás, sokkal inkább vitaindító – igazából csak kíváncsi vagyok arra, hogy mennyire tartjátok fontosnak a játék ezen aspektusát.

DSC01068

1998 vs 2012

Az esetleges előrelépés pozitív következményei nyilvánvalóak: egy olyan játékról beszélünk, ahol a kártyalapok kinézetén keresztül szerzett első benyomások rendkívül fontosak – nem véletlenül tiltakoznak sokan a mai szemmel olykor már megkérdőjelezhető minőségű újrahasznosított illusztrációk ellen is.

A téma további előregördítése érdekében a közeljövőben magam is szeretnék előrukkolni egy új dizájn- és koncepciótervvel a lapok kinézetét illetően, hogy még tovább vizsgálgathassuk az ebben rejlő potenciált – addig is kíváncsian várom a véleményeket a téma egészét illetően.

Csető Zsolt

35 thoughts on “HKK – A dizájn evolúciója

  1. a rawen lapok nagyon szépek, az egy jó támpont lehet.

    az új szárny motívumok a szövegdoboz két szélén nekem egyáltalán nem tetszik, elég gagyi amatőr megoldásnak tűnnek.

  2. Zsoltinak javasolnám a HKK nagy ezüst keresztjét. 🙂
    “a dizájn rohadó világában pedig még inkább” ez Freudi elszólás a megcsömörléstől? 🙂 Nem rohanó világot akartál írni? 🙂

  3. Magam részéről sokkal fontosabbnak gondolom a játszhatóságot a kinézetnél. Gondolom majd ha újra fénykort idéző létszámban leszünk, akkor veszik erre a fáradtságot, de addig is én már a szabály átláthatóságával is megelégednék. 🙂
    Esszencia: nem fizetnék többet csak azért, mert jobban néz ki, megfelel a mostani ár/érték arány.

  4. minden terméknek van életciklusa és ezzel együtt designváltása. jelenleg van egy 20 éves termék, aminek már abszolút eljött az átdesignolás ideje.

    Zsolti felvetése teljes mértékben hasznos és időszerű szerintem.

  5. Nem tudom, más kártyajátékoknál ez hogyan megy, de ha megváltozna az, ahogyan a lapok kinéznek, azaz a megszokottnál másképp néznek ki. akkor a jelenlegieket le kéne selejtezni, és nem lehetne együtt használni a kettőt, mert keveredés lenne belőle. Vagy lenne egy elmosódási időszak, amikor ilyen és olyan lapok is jelen lesznek a játékban. Ez addig fajulhat,hogy 2030-ban különlegességnek fog számítani, hogy van egy olyan lapod, ami Elenios, és kék, nem pedig zöld-fehér-lila kockás virágokkal.
    Engem leginkább az érdekelne, hogy hogyan tudnánk több Ruzsinszki Zsolt-féle rajzolót szerezni. A jó Grafika az ami alapján egy játékos megjegyzi a lapot, az segít abban, hogy a képességet egy laphoz kösd. De kérdem én: Nem tudna a Beholder Kft olyan rajzolókat felfogadni, akik nem úgy rajzolják meg pl. a ganüideket, hogy elsőre azt se tudod, hogy melyik az pontosan vagy, hogy erre a lapra rátüsszentettek-e vagy sem?
    UI.: Nem tudom, hogy Ruzsinszky, vagy Ruzsinszki, némelyik lapra ez van ráírva, másra az. És szerezhetnének végre egy lektort is a Beholder nyomdába.

  6. azért nem gondolom, hogy a kékből ‘zöld-fehér-lila kockás virágos’ szín lenne.

    amire Zsolti gondolt az sokkal inkább frissítés, modernizálás, az alapvető dolgok nem változnak.

    egyébként pedig Zsolti ki is emelte az átmenetet:

    ‘Ha megnézünk más régóta futó kártyajátékokat (pl. Magic the Gathering, World of Warcraft TCG), akkor ezeknél általában első pillantásra elkülöníthetőek az egyes “korszakok”: a fejlesztők időről-időre átdolgozták a kártyák kinézetét, hogy azok modernebbek és kívánatosabbak legyenek’

  7. Régóta mondom, hogy ha el akarunk adni valamit, akkor először “a szemet kell megnyerni.” Ha egy játék nem szép, akkor esélyt sem nagyon adnak neki, inkább egy szebbet választanak.

    A régebbi játékosoknál is igaz lehet, hogy sokkal szívesebben forgatnak és gyűjtenek igazán szép, tetszetős lapokat.

    Ha egy vásárlóm érdeklődik, hogy miket lehetne elkezdeni játszani, és leteszem elé:

    a Magus-T,
    a HKK-t,
    a Trónok harcát,
    a Magic-et,
    a WoW-ot és
    a Rawen-t,

    aztán rábízom a döntést – akkor a HKK az utolsók között lesz a választása során. Ezen változtatni kellene.

    Én úgy gondolom, hogy egy alapos újratervezés és dizájn-váltás jót tenne a játéknak!

  8. Akkor, hogy egy kis ellenvélemény is legyen: Megnéztem Krisz által felsorolt kártyajátékok kinézeteit és azt kell, hogy mondjam számomra vitathatatlanul a Rawen a legszebb, de az összes többi nem jobb a HKK-nál. Nekem kifejezetten tetszik a lapok elrendezése, felépítése és én nagyon örülök a token lapoknak is. Sőt, még a szárny is elfogadható (habár fölöslegesnek érzem és baromi zavaró, h minden új lapnál felkiáltok, hogy: “jéééé, ez nem repül” aztán persze de 🙂 mind1, majd ezt is megszokjuk ).
    VISZONT, ami szembetűnő különbség az említett kártyajátékokkal szemben (nyilván persze kevesebb lapot láttam azokból) az a grafikák minősége. Teljesen egyetértek abban, h elsőre több tcg közül az fog nyerni amelyik a szebb. Sajnos egy-egy nagykiegben az illusztrációk jelentős része nem elég minőségi. Ezen kéne változtatni. A Ruzsinszki, Bodnár, Zelenák vonalat erősíteni és elfelejteni a Berényi féle egyenfejeket és háttér nélküliséget.
    Amúgy szerintem kiegről kiegre nő a színvonal, csak sajnos néha a régi lapok újra kiadása nem üti meg a színvonalat. Remélem lesz még illusztrációs verseny, mert az összes így illusztrált lap sztem igényes, szép munka lett.

  9. Én nyitott vagyok az újításra, de a lapon található ikonok elrendezését, esetleg ikonok új helyre történő kihelyezését (lásd szárny) nagyon nem támogatom. Ha valamit változtatni akar a Beholder, akkor az a háttér mintázata, vagy akár a színe legyen (engem az se zavarna ha színcserék történnének). De ha egy újítás után pl hirtelen a lap tetejére kerülne a lények ÉP-je és sebzése, akkor én tuti abbahagynám a játékot.
    Nálam alapelvárás, hogy a lap értelmezési folyamata minden lapnál egységes legyen, ha új elhelyezkedést kellene megtanulnom, az egy erőteljes szembeköpés lenne a fejlesztőktől, úgyhogy remélem ilyen irányú “fejlesztések” soha nem fognak felmerülni.

    A legfontosabbat viszont már mondták előttem: amíg a szabályrendszer nincs helyrerakva, addig felesleges ilyen ambíciókat űznie a Behodlernek. Tegyék rendbe először azt, azután jöhet bármi.
    Az pedig, hogy ők maguk nem bírják elvégezni és a játékosokra terhelik, minősíthetetlen, de az egy másik téma.

  10. tehát mivel nem ők csinálják a szabályok rendszerezését, hanem János, így adott a lehetőség, hogy foglalkozzanak az új designnal pár(semi-)huzamosan.

  11. Az új Design elkezdésével a HKK lapok MINŐSÉGÉN kellene változtatni, (azért van a tok, hogy ne sérüljenek a kártyák), de akkor is elkophatnak és némely játékosnak ez sokat számít.
    Nem mondom, hogy legyenek pókerkártyához hasonló szilikon bevonatú csúszós lapok, de a papír minőségén lehetne változtatni.
    Nekem nagyon szembetűnő az, hogy a régebbi zénes lapok PL: Moa stuki még ma is kopásmentes és a papír minősége is elég jó és nem hajlik el olyan könnyen és még a tokba is simán befér.

  12. @Tudós teknős
    Jogos. Az is elég ciki, amikor szeretnék régebbi lapokat az újakkal egyszerre használni (pl olyan periférián lévő lapok, mint a Cselvetés, A gyenge ereje), de ez lehetetlen átlátszó bugyival, mert a régebbi lapok egyszerűen sötétebbek, és az ellenfelem a 2. meccsre a paklim ismeretével már rögtön el is kezd tippelgetni, miután látja, hogy régi lap van a kezemben. Stratégiai hátrányba kerülni egy ilyen hülyeség miatt azért elég kellemetlen.

  13. Nem értem miért nem lehet egyfajta színskálán kinyomtatni minden lapot.
    Amúgy egy kezdőnek is nagy gondot jelenthet, hogy kipróbál egy-két régebbi lapot az új kezdőpaklijába és lám eltér a hátterük, ami nagy előny lehet egy tapasztaltabb játékos számára.

  14. A HKK azért van még, mert a Beholder ilyen szinten adja ki a terméket.
    Nem fognak 3x annyit fizetni egy grafikusnak, hogy elmondhassák a játékosok, hogy szebb lett a kép, amikor így is megveszed.

  15. A megszokott elhelyezést szerintem sem szabad megváltoztatni. Tehát az idézési költség: bal felső sarok, lap neve: felül, sebzés/Ép: alul. Minden más azonban szerintem szabadon konfigurálható.
    Ha a lapok főbb paraméterei megegyeznek a mostani dizájnnal, nem lesz baj.

    Két dolgot kellene elkerülni szerintem: az egyik a túl sok ikon használata, a másik pedig, hogy a dizájn nehogy agyoncsapja a lapok szövegét. Ez utóbbin azt értem, hogy ne vesszen el a grafika, illusztráció, keret/háttér előtt/között a szöveg. Kíváncsian várom, milyen változatok merülnek fel ötletként…

  16. Ahogy látom, én is jól időzítettem a lapok illusztrációját célzó témával a Behós fórumon (mentségemre kb. 1 órával eme blogbejegyzés előtt tettem).

    Szerintem egy ilyen helyzetben, hogy nincsen pénz elegendő számú normális illusztrációra, s emiatt a lapok zöme a korábbi képek újrafelhasználásával jelenik meg, nem biztos hogy egy dizájnváltás meg tudja oldani a jelenlegi problémát.

    Én már próbáltam felhívni a figyelmet korábbi Behós könyvfedlap-illusztrációkra (Balázsnak hála, sikeresen), javasoltam, hogy 10-11 nagyon igényes álomfogós képet is fel lehetne használni HKK-hoz (ezt utóbbit valamiért ellenezték).
    Jó lenne ha ismét lenne illusztrációs verseny is – annak idején a csábos áldozatos lapötletem megjelenhetett a képemmel együtt.

    Azóta megint készítettem egy képet, bár ez sajnos nem nyerte el Miklós tetszését 😦

    Azért nézzétek meg, szerintetek sincs olyan jó mint azok a maki-fejű háttér nélküli képek (no offense)?

    ttp://kepfeltoltes.hu/130802/Utols___rint_s__Papp_G_bor__www.kepfeltoltes.hu_.jpg

  17. Gabi,én nem vagyok biztos benne,hogy az ilyen jellegű képek jót tennének a kezdők toborzásának. Úgy értem a szülők biztos nem örülnének,ha a gyerekeik ilyen kártyákat gyűjtenének.
    Szerintem semmi baja a lapok diseign-jának. Én mai napok nem szeretem használni a fehér szélű lapokat,mert elüt a többitől. Ez után meg lenne 3 féle típusú lap? Valahogy az én szememet zavarná,ha a kezemben lévő 4 lapból mind más stílusú lenne.

  18. @Dr. Papp Gábor
    Jó lett, csak csapd le a kép szélét, az a feketeség elég zavaró. Sőt, akár még a koponyát is ki lehet belőle hagyni, elég ha látszik a csontváz kéz a néni állán.

  19. Egyetértek Zorallkával, zavaróak lennének a különböző lapok.
    Esetleg ha külföldre vinnék, nagyobb eséllyel vennék meg.

  20. “Szerintem egy ilyen helyzetben, hogy nincsen pénz elegendő számú normális illusztrációra, s emiatt a lapok zöme a korábbi képek újrafelhasználásával jelenik meg, nem biztos hogy egy dizájnváltás meg tudja oldani a jelenlegi problémát.”

    Mindig volt pénz, azért jól megszedték magukat rajta. Csak nem érdekli őket a minőség. E helyett meghirdetnek grafikai versenyt amiből ingyen megvan a közepes minőségű illusztráció.

  21. Zorall, annyit dolgoztam már ezen az illusztráción az elmúlt több mint 6 hónapban, hogy ezen ne múljon, javítottam rajta. Nagyon örülnék, ha megjelenne.
    Szerintem ez már így annyira nem kritizálható ilyen szempontból, de ha még mindig sok szerintetek, akkor rajzolok rá inkább valamilyen garbószerű ruhát.

  22. Én most úgy írok véleményt hogy tisztában vagyok vele, hogy a fogyasztóközönség egy nagyon szűk szegmensének véleményét képviselem.

    Az elmúlt években 3 TCG-vel is elkezdtem hobbi szinten foglalkozni (HKK, Rawen, Magic). Szerencsére megtehetem hogy ezekre ha kell pénzt is áldozzak és fogyasztói szempontból azt látom, hogy:
    – ha szép játékot akarok játszani akkor előbb veszek a kezembe Rawen-t vagy Magic-et, mint HKK-t (és ezt nem bántásként mondom)
    – ha jól felépített szabályrendszert akarok akkor sem a HKK-ra esik a választás
    – viszont ha valami teljesen egyedi feeling-el rendelkező (értem itt a komplex lapokat, a furcsa disszonanciát a felnőttekre tervezett szabályrendszer és a helyenként gyerekeknek készülő rajzok között, a HKK egyedi humorvilágát pl.: Időzített gomba, Alpesi tehén jellegű lapok) és logikailag komplex dolgot akarok, akkor azonnal a HKK mappa kerülne elő (és ezért nem szándékozom megválni a gyűjteményemtől annak ellenére, hogy mostanság nem sokat fogok játszani :D)

    Ezzel nem azt akarom mondani, hogy tűzzel vassal tiltsuk az új design-t, pusztán azt, hogy mérlegelni kell azt, hogy jelenleg más játékoknak design terén hatalmas komparatív előnye van a HKKhoz képest, kérdés az hogy a HKK ezen a fronton akar-e/tud-e/megéri-e neki versenyezni?
    Szerintem a HKK komparatív előnyét máshol kell keresni/megtalálni (persze ha egy jobban sikerült design is kivitelezhető emellett akkor az még jobb).

    Ehhez pedig az első lépés az, hogy a beho tudjon víziót kreálni a játéknak, azaz befejezni az alábbi mondatot:
    “Mi a HKK-val egy olyan játékot gyártunk, ami:….”

    Ha megvan a játék hosszú távú identitása akkor rengeteg kérdés/döntés már magától értetődik.

    Kicsi

  23. @Gabesz
    Az első verzió jobb volt. Ma már nem a HKK-ban fognak először csöcsökkel találkozni ifjak, ebben biztosak lehettek.

  24. Egyértelmű, hogy meg kell próbálni egy dizájnváltást. Fölösleges is ezt túlmagyarázni. Az illusztrációkról meg annyit, hogy minden a matekon múlik. Vagyis mennyi az annyi, mint a butaság terjedésében.

  25. Srácok,én ezt nem értem 🙂 Eddig senkiben nem merült fel,hogy új dizájn kellene,most meg egyesek szinte létszükségletnek érzik. Miért?

  26. Semmi baja dizájnnak. Egyszerűen igényes illusztrációk kellenek jó minőségű papírra. Esetleg lehetne néhány olyan extra lap mint régen az ezüstszélűek.

  27. Én “dizájn” váltás alatt azt gondoltam, hogy a gagyi kis buzogány, ami a lények sebzését hivatott jelölni, nem csak egy stilizált valami, hasonlóan a pajzsra. Véleményem szerint ennyi változás semmit sem fog felborítani, mondjuk, hogy 3D hatásúak legyenek, vagy a mágikus képességek, Zanszilánk vagyis ezek a narancssárga izék inkább fényesek lennének.

    Szintén design : Játszom más játékokkal is szerintem nagyon hatásosan van megoldva egy két dolog. A hkk lapoknal is mint általában 2 keret van. A belső az isten színét mutatja, a külső pedig fekete.
    Van olyan játék ahol szerepet kap mindkét keret. Pl a lények külső kerete szürke, az instantoké legyen lila, az általánosé meg mondjuk fehér, tárgyak barna, épületek piros, vagy vmi ilyesmi nem a szín a lényeg. Ezzel könnyebben el lehet szeparálni a laptípusokat, és nem történik meg ill. kisebb az esélye, h megtörténjen az, h vki egy ált. próbál meg kijátszani az ellenfél körében. Sőt a sosem látott rossz laptípust nyomunk a lapra könnyebben kiszűrhető a próbanyomásoknál (amik feltételezem azért vannak, bár kitudja, h hol növeli még a bevételt a behó, lehet h ezen is)

    Aztán mivel a sikeres teszteléseknek hála a hkk paklik (versenyképes paklik) már réges-régen úgy épülnek h szopatom az ellenfelem aztán, ha nem tud csinálni semmit valahogy majd csak én nyerek. Ennek tovább építésére gondoltam azt, hogy minden varázslatnak adhatni lehetne egy “harcértéket” mondjuk 0-tól 3-ig ez azt jelentené, h minimum mennyinek kell lennie reakció alap idézési költségének, amit használni akarnak rá.
    Ezzel sok lap visszakerülne a vérkeringésbe, nem fikáznánk le egy 3vp-s varázslatkántert stb.

  28. “minden varázslatnak adhatni lehetne egy “harcértéket” mondjuk 0-tól 3-ig ez azt jelentené, h minimum mennyinek kell lennie reakció alap idézési költségének, amit használni akarnak rá.”

    Ez nem rossz otlet, egyszer mar voltak a tesztlistan ilyen lapok (Isteni vedelem – Baka otlete) de aztan elmult (csak egy par volt belole). Azzal modositanam, hogy _minden_ uj lapnak lehetne 1 ilyen szama valahol. Persze kerdes, hogy hova ferne el ill. nyilvan ez is bonyolitana a jatekot. Iden mar nem, de jovore megfontolando…

    Ez mondjuk offtopic, de sebaj 🙂

  29. Visszajelzés: A HKK dizájnváltásáról | HKK Blog

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.