Megainterjú Klujber Balázzsal, a legújabb győztessel

A dal paklit vezette diadalra a Dungeon novemberi versenyén.

HKK Blog: Szia Balázs, gratulálunk a Dungeon novemberi versenyén aratott győzelmedhez! Miután első alkalommal beszélgetünk veled a rovat keretein belül, ezért kérünk mutatkozz be a blog olvasóinak.

Klujber Balázs: Sziasztok, Klujber Balázs vagyok, nemrég múltam 26 éves. Pszichológiából (közelebbről társadalom- és szervezetpszichológiából) abszolváltam az ELTE-n, jelenleg az alulfoglalkoztatottsággal kapcsolatos szakdolgozatomat igyekszem befejezni. Emellett egy játékfejlesztő és –kiadó cégnél dolgozom HR adminisztrátorként, így elmondhatom, hogy nem jön rosszul a HKK-ban szerzett tudás.🙂

Magával a játékkal egy általános iskolai osztálytársam és annak bátyja ismertettek meg, jól emlékszem, hogy az első megvásárolt kártyacsomagomban olyan ősi lapok lapultak, mint a Natali kő vagy Tanaka, a merész. Körülbelül 2000-2003-ig tartott az első kártyás pályafutásom, gimnáziumba menvén sajnos nem lehetett megoldani, hogy összeüljünk játszani. 2010 környékén vettem fel újra a fonalat, nagyon szimpatikus volt az Örökkévalóság kiegészítő, jól használható, máig erős lapokat adtak ki benne. Az ÖV frissen bontott után nem volt megállás, aktív versenyjátékossá és gyűjtővé váltam, remélem, hogy még nagyon sokáig az is maradok.🙂

HKK Blog: Az elmúlt fél évben jócskán elszaporodtak az egyedi formátumok, miután az emberek láthatóan ráuntak a hagyományos formátumra – most is egyedi szabályok mellett zajlott a küzdelem. Ez persze minden évben megtörténik, mióta évenként jönnek a nagykiegészítők, ennyire erősen azonban talán még soha – neked mi a véleményed a jelenségről?

asdalnokKB: Személy szerint én nagyon szeretem az egyedi, valamilyen csavart tartalmazó versenyformátumokat. A pakliösszeállítás rutinjának megváltoztatása gondolkodásra készteti az embereket, vonzó lehet sokaknak az egzotikus környezet. Az új szabályok eddig nem látott lapokat, paklikat hozhatnak elő, ez pedig növeli a HKK változatosságát. Örülök, hogy a Dungeon versenyein is van már lehetőség a hagyományos mellett más formátumokon megmérkőzni, köszönet érte Krisznek! Természetesen a Blognak is kiemelten fontos szerepe van, az elmúlt egy évben általatok próbálhatták ki a pesti játékosok pl. a nagy sikert aratott Beszűkült látókör versenysorozatot vagy az 5×9-es formátumot, de az egy IK-s verseny is emlékezetes volt. Kíváncsian várom, hogy milyen paklik és milyen meta lesz a november 9-i versenyen, ahol azonos számú gyakori, nem gyakori és ritka lapot lehet használni. Én biztosan ott leszek.🙂

Érdekesség egyébként, hogy az egyedi formátumokra is megpróbálhatja összeállítani az ember a kedvenc pakliját, például a Veszélyes fajon láthattunk már gnómokat Arochosszal és elfeket dalolni. Kérdés persze, hogy mennyi a rugalmasság egy adott pakliban, mennyire korlátozzák az optimális dekképítést az egyedi szabályok.

HKK Blog: Mire számítottál a metagame-et illetően? A dal pakli nyilvánvalóan erős választás erre a formátumra, de miért pont az Átkozott követőt raktad a pakli mellé? Nem volt ez merész döntés?

atkozott_kovetoKB: A versenykiírást meglátva először egy teljesen más pakliban kezdtem el gondolkodni, az ötkövetős ködös galetkiben – a dal pakli még csak B-verzióként volt jelen. Aztán a tesztelés során rájöttem, hogy nagyon lassú a ködös galetki, nincs beleszólása az ellenfél körébe, húzhat iszonyatosan rosszul. A túl sok negatívum miatt inkább átváltottam a biztosabb és egyszer már bizonyított dal paklira. A tesztelések során nagyon sok volt a követős összeállítás, illetve más játékosok is érdeklődtek néhány kölcsönlap iránt –szintén követőre épülő dekkjükhöz. A Verseny előtt topikot olvasgatva láttam, hogy vannak, akik néhány lapból csak 1-1-et keresnek, tehát valószínűsíthető volt, hogy lesz néhány Sokszínűség, minden bizonnyal a ködöt használó verzió. Az előző verseny top-paklijait megvizsgálva látszott, hogy a Rúna szuboptimális választás lehet ebben a metában. Akkor marad az Átkozott – vagy van más is? Természetesen a Terrgath jöhetett még szóba, szépen megfogja a Molluszkot, Edrát, Homályurat, kicsit visszafogja a Raia és Chara-din követőket. Viszont Átkozott ellen már hátrányba kerül, az ötkövetős összeállítások (na nem a ködös galetki, hanem inkább Erdős Viktor Chara-din paklija vagy a Daku-féle „mindig-azt-húzom-amit-kell” dekk) pedig elég erősen tartalmazhatják ezt a követőt. Tehát mégiscsak maradt az Átkozott, amit nem bántam meg utólag.

Persze felmerül a kérdés, hogy mi lett volna, ha egy Erdő/Börtön/Járj jön szembe. Nos, valószínűleg úsztam volna, de viszonylag szerencsés volt a sorsolásom, két követővel és két Sokszínűséggel kerültem össze a verseny folyamán. Így megérte ez a valóban merész választás.

HKK Blog: Egy típusból csak 9 lapot lehetett használni, ami bizonyára komoly dilemmákat okozott a pakliösszeállításnál. A listádon látható is néhány egyedi húzás – beszélnél ezekről egy kicsit?

KB: Viszonylag gyakran használom a dal paklit, illetve a legutóbbi 5×9-es versenyre is ilyen összeállítással jöttem. Akkor kalandozó-általános-azonnali-szörny-tárgy felállásban raktam össze a paklit, a mostani verzióban lecseréltem a tárgyakat bűbájokra.

Egy dal paklinál a mag adott: Nil herceg dalnoka, Az erő dala, Akmal, A bátorság dala, A pénz dala, Apró kívánság, counterek. Fontos viszont a helyes arányok eltalálása az egyes lapok számát illetően, hiszen arra törekszünk, hogy optimális eséllyel elkezdjünk dalolni a második körben. Laptípusonként végigmennék, hogy melyik lap miért került bele a pakliba, zárójelben feltüntetve, hogy hányat használtam.

Kalandozó

  • Nil herceg dalnoka (5): ezzel a lappal kapcsolatban nem marad sok kérdés, a maximális 5-öt kell belerakni a pakliba. Egyrészről szeretnénk minél hamarabb felhúzni, másrészről pedig betölt 5 helyet a kalandozók szekciójában. A többi kalandozó nem ennyire szükségszerű ehhez a paklihoz, így tényleg csak támogató szerepet töltenek be, kisegítő funkciót szolgálnak.
  • Riannandi (2): tesztelés során gyakran húztam Riannandit kezdőkézre, aminek örültem, viszont a második (néha harmadik) behúzásakor már nem volt őszinte a mosolyom. Ryan Nándor barátunk nagyon jó költségért (semmizés) veszi el egy adott lap képességét ideiglenesen, mely létfontosságú a dal pakliban. Mivel nincs leszedés alapból a dekkben, így a dermesztés tölti be ezt a szerepet, néha pedig jobb is, mint gyűjtőbe küldeni egy lapot (pl. Manaevő féregnél). Az izomosztás pedig Akmalra alkalmazva tovább segítheti a deck pörgését. Tehát 3 darab túlzás, 2 viszont bőven elfér.
  • Aranymágus (2): eredetileg Arkhon, a vezért használtam, olcsóbbítása felgyorsította a másik két kalandozóm kijövetelét – a második körben. A dal deckben minden egy manás lap, mely nem olcsóbított dal, hatalmas költséget jelent. Ha az első körben kijátszok egy Manaevő férget, akkor a második körben nem fogok tudni a dalnokkal pörögni, ez pedig iszonyatos tempóhátrány. Az Arkhon sem csinált semmit egy manáért, megtérüléséhez várni kellett egy kört. Van-e ennél gyorsabb kalandozó? Van, mégpedig az Aranymágus, akinek nagy reneszánszát jósolom az új kiegészítő megjelenésével. A gnóm mágus lényeink feláldozásával olcsóbbítja a következő lapunk kijátszását 3-mal vagy akár 6-tal is. Egy Manaevő féreg vagy 0-s Zilak-din feláldozásáért pedig nem fogunk sok könnyet hullajtani. Nagyon megörültem tehát, amikor mappáim lapozgatása közben felfedeztem ezt a kis fickót, kettőnek helyet is szorítottam a dekkben. Természetesen önmagában még nem indítja be a dalnokos hokit, viszont van két manás manatermelés is a dekkben, melyet az asztalra rak, ill. egy Akmalt sem rossz vele kihozni az első körben.

Azonnali

  • Cselvetés (3): univerzális, örök kedvenc lap, akár támadásra, akár védekezésre. A cselvetett ellenfelünk magatehetetlenül nézi, ahogy mi végigvisszük a dalnokos kombót, függetlenül attól, hogy hányadik körben vagyunk. Alap, hogy 3 kell ebbe a dekkbe.
  • Az erős ereje (3): mivel az első két körre koncentrálunk, így kiemelt helye van ennek a 0-s lapcounternek. Bármit megfog, ami nem reagálhatatlanul vagy antimágiával érkezik az asztalra. Kell belőle a három, annak ellenére, hogy néha csak körjelző lapként funkcionál.
  • Solisar aurája (3): ez a lap egy kissé merész választás ebben a környezetben, hiszen viszonylag sok volt a Raia követős összeállítás. Nagyon rossz érzés, amikor nem lehet visszafogni egy Erősre, ellenállás nélkül leröppen egy Megrontott trikornis vagy Szem szimbólum, elcsattan egy Igazság pillanata. Hátrányai ellenére viszont így is kell belőle a három, mivel nagyon olcsó lapcounter. Az elején be lehet vállalni a 4 ÉP sebződést, de nyugodt szívvel dobhatunk neki Manaevő férget, valamilyen dalt vagy akár beside-olt Démoni bölcsességet is.

Szörny

  • Akmal (3): ez a vézna varkaudar felizmozva iszonyatos pörgést tud produkálni, kedvenc száma pedig a Bátorság dala. Amellett, hogy a gyengülésjelzőkből nyert manával segítjük a saját lapkijátszásainkat, egy jól irányzott ütés után megtisztul Akmal, hogy még több manát nyerhessünk ki belőle, majd az izmokból felhúzzunk 4-6, esetenként akár 10 lapot, a kör végi húzásokról nem is beszélve. Az Akmal egy nagyon jól használható kombólap, amely ebből a dekkből sem hiányozhat (régebben is előszeretettel használták, hol Sziturenával, hol Sötét kastplommal).
  • Manaevő féreg (3): miután ellenfelünk szinte kéjesen ejtette ki a következő szavakat: „Átadom a kezdést”, mi még kéjesebben rakjuk le első körben a Manaevő férget, hogy nyugodt szívvel nyeljük el a Kyorg tudásra kapott lapot vagy varázspontot. Ebben a pakliban nagyon jó szolgálatot tesz a féreg, akár a Solisar aurájának eldobva, akár Aranymágusnak beáldozva, akár dalnokként használva, akár áldozásával újra dalolni – értelemszerűen érdemes hármat berakni. Kvázi counterként működik, nehéz helyzetbe hozva az ellenfelet az erőforrásfölény kiépítése során.
  • Zilak-din főkancellár (3): szintén a „counter” funkcióját hangsúlyoznám a lapnak, nagy meglepetést okozhat a lapkeresés megfogása (pl. ködpakli esetén). Marad egy lényünk asztalon, mely utána dalnokként szolgálhat vagy áldozható lappá válik. Mindkét felhasználási módjára volt példa a verseny során, így egyáltalán nem bántam meg, hogy a maximális számút használtam belőle. A Zilak-din főkancellár ugyanakkor a dal paklinak is nagy ellensége, előfordult, hogy Kurunczi mester a sokizmos Akmalom halálára kapott manát és lapokat fogta meg vele, vagy Evarth akadályozta meg a Nil herceg dalnokának képességét.

Bűbáj

  • A pokol szeme (3): a tárgyak helyett tettem be a bűbájokat a pakliba, mivel hiába ad a kereshető Vlagyimir szekercéje masszív 4 lapot a második kör végén a Pénz dalával együttműködve, ha a többi tárgy funkcióját nagyjából át tudják venni a bűbájok vagy esetenként jobbak náluk. Ott van persze a counterek veszélye, de én is játszom 9 azonnalival, valamint a viszonylag kevés reakció mellett rá lehet menni az első körös pörgésre. Ezt szolgálja a kalandozóknál az Aranymágus, a bűbájok közül pedig még inkább a Pokol szeme. Ráadásul ad egy outot az ölésre, ha nem tennék meg az Erő és Vér dalok a hatásukat. Az pedig csak hab a tortán, hogy esetenként lapot is húzathat, mely tovább segíti a pörgést.
  • Ősi legendák (3): bevallom, hogy soknak érzem egy kicsit a 3 Ősi legendákat ebben a pakliban, mégis ennyit használtam belőle. Ez két dolognak köszönhető, egyrészt zanszilánkból jön, ez pedig nagy előny A mogokok őrülete mellett, másrészt pedig a keresett lapot nem kell megmutatni az ellenfélnek. Kis szerencsével az első körben kirakhatjuk, majd áldozásával kikereshetünk pl. egy Cselvetést a következő körös kombó bevédéséhez, vagy éppen azt, ami kell. Ha manamilliomosok vagyunk, akkor az egyik Ősi legendával kikereshetjük a másodikat, majd a harmadikat, végül a számunkra fontos lapot. Mindez nem öncélú, hanem a pakli méretének csökkentésével növeljük a későbbiekben felhúzni kívánt lap(ok) behúzásának esélyét.
  • A mogokok őrülete (3): először Örökmozgót teszteltem, de az ehhez a paklihoz nagyon lassú volt. Óriási hátrányt okozott, hogy lapot kellett dobni a manatermeléshez, ráadásul a Semmibe. Az azonnali laphúzás kecsegtető, de a dalok és az izmok ugyanezt csinálják a pakliban. Az igazi előnye talán a lénysebzés lett volna, ez viszont marginális esetekben jött csak elő a tesztelések során, nagyon ritkán volt jó. Másik bűbájt kellett keresni, mely még hamarabb tud manát termelni. A pokol szeme mellett a Mogokok őrülete biztosította ezt a kezdeti induláshoz. A zanszilánkos idézési költség akár az első körös pörgést is lehetővé teszi, ráadásul az ellenfél hátráltatására (és magunk bevédésére) is kiváló lehetőséget nyújt. Jól együttműködik az Ősi legendákkal, így abszolút van keresnivalója ebben a pakliban.

Általános

  • Az erő dala (3): eléggé erős kártya, keresi a pörgéshez szükséges lapokat, sebez, húzat, többször elsüthető. Legtöbbször vagy a dalnokot, vagy Akmalt húzza elő, de néha Riannandit és Zilak-dint is érdemes kézbe venni. A keresés után húzott lap pedig mindig kellemes izgalmakat rejt magában, rosszul maximum csak akkor járhatunk, ha egy körjelző lapot markolunk fel a 4. kör után.
  • A bátorság dala (2): Akmallal működik jól együtt ez a lap, az izmok félelmetes ütőgépet varázsolnak a társai által eddig kinevetetett varkaudarból, bennünket pedig mana- és laphegyekkel halmoz el. Fontos kérdés ennél a lapnál, hogy passzivizáljunk vagy inkább áldozzunk lényt a gyűjtőből történő kijátszáskor? Én inkább az áldozást választottam ezen a versenyen, mint hogy passziváljam az Akmalomat üres őrposzt mellett – sokkal jobban jöttem ki a szituációból, ha többször sütöttem el Akmal manatermelős képességét, hiszen a húzott lapokból nagy valószínűséggel tovább tudtam hokizni.
  • A pénz dala (1): ennek a lapnak egy funkciója van, hogy beindítsa a második körös passziánszt. Ehhez mérten elég belőle egy darab, ráadásul ebben az összeállításban Vlagyimir szekercéje hiányában nem jön ki teljesen az ereje. Általában passzivizált Mogokok őrületét dobtam neki, ha a gyűjtőből játszottam ki.
  • A vér dala (1): egy kis biztosíték az Erő dala és Akmal ütése mellé. Az 5-ös sebzés mind a zavaró lények, mind a zavaró ellenfél elintézésére jó, ráadásul ezt akár be is duplázhatjuk egy kis életpontáldozás árán. Nem tűnik alapvető lapnak, mégis bizalmat szavaztam neki: az azonnali laphúzás sokszor életmentő lehet.
  • Apró kívánság (1): mivel a tárgyas változathoz képest emelkedett a pakli átlagos manaköltsége, így nagy dilemmahelyzetbe kerültem az Apró kívánság lapszámát illetően. Végül egy darabot raktam be, de konfigurálhatósága miatt ez is bőven elég volt. A jelenlegi felhozatalból optimálisan asztalra rakja Nil herceg dalnokát, Riannandit és A mogokok őrületét, de néha megérheti az Aranymágus vagy a Manaevő féreg. Sőt, az aprózott Ősi legendákkal gyakorlatilag két manából az összes lapot kereshetjük a paklinkból.
  • Univerzális megoldás (1): szintén sokat gondolkodtam ennek a lapnak a megfelelő arányán. A kezdeti 3-ról végül 1-re csökkent, amolyan out volt a pakliban. Eme lap kapcsán inkább a side-om „nem legális” részét venném górcső alá: olyan lapokat kerestem, melyek tömegirtások vagy meccsfordító lapok, viszonylag olcsók és/vagy többször használhatóak, illetve biztos, hogy nem szingularitások (bye-bye Thu’zad utazása, Nagyobb életszívás és Thu’zad felismerése). Így került képbe az Álomvilág, a Hétfejű hidra, az Apokalipszis, a Szem szimbólum, Nax’rahn stb. Ezek a lapok bármikor jól jöhetnek, mégis leggyakrabban az egy darab Apró kívánságot kerestem. Az Univerzális megoldás tehát tényleg rászolgált a nevére, néha nagyon rossz húzásokat változtatott iszonyatos pörgésekké.

Még néhány szót a side-om hagyományos részéről: a Kyorg tudások mentek be, ha nem kellett/tudtam counterelni és/vagy nem én kezdtem. A Halászat és a Démoni bölcsesség anti-mágia ellen ment be, az Igazság pillanatával pedig saját magam felé kívántam billenteni a mérleg nyelvét, ha egy mirrorral kerültem volna össze. Az egyik leggyakoribb betett side-lapom a Kyorg tudáson kívül a Butaság terjedése volt, a Thauglorendonok kézből való kipiszkálása miatt. Utólag persze okos az ember, erősen hiányzott néhány Friss szellő és Pihenő a side-ból, de szerencsére nem szorultam egyik kártya segítségére sem.

Mindezek alapján úgy éreztem, hogy sikerült továbbfejlesztenem a paklit a legutóbbi verseny óta, méghozzá gyorsabbá téve azt, ráadásul az akkori nagyon rossz side-omat is korrigáltam, így nekivághattam a versenynek.

HKK Blog: Mesélj kérlek az öt forduló történéseiről!

KB: Pszichológiai tény, hogy az emlékezet nem fotografikus, hanem inkább rekonstruktív, tehát lehet, hogy az itt szereplő események némelyike nem egészen úgy történt, ahogy azt leírtam, ezért előre is elnézést kérek. Az biztos, hogy úgy kezdtem a reggelt, hogy a kenyérvágó késsel kissé beirdaltam a bal mutatóujjamat, csak hogy egy sebtapasszal biztosabban tartsam kézben a kártyákat.🙂

A Dungeonbe megérkezve izgalommal vártam, hogy milyen versenynek nézek elébe, vajon ma kikkel fogok játszani. Krisz felolvasta az első forduló sorsolását, a páratlan számú részvevő miatt volt erőnyerő – én. Így az első fordulót megnyertem a gép ellen, nem valami jó kilátás a későbbiekre. Legalább volt időm körbenézni, a viszonylag kevés korlátozó szabálylap és a rengeteg követő miatt megnyugtattam magam, hogy jó választás volt az Átkozott követő.

a_batorsag_dalaA második fordulóban Koltai Gábor Raia követős dekkjével kerültem össze, az angyaloktól nem kellett tartanom szerencsére. Egyben dobtunk, én nagyobbat, így kétszer kezdhettem. Az első meccsen Gábor a körében kirakott egy Manaevő férget, viszont rossz erőforrásomra sütötte el, így ki tudtam pörögni dalnokkal. Második meccsen Zoárdokkal próbálta visszakapcsolni a követőjét, de jó ütemben érkezett részemről Riannandi, aki először egy, majd két csodatevővel vette fel a harcot. Később megindult a hoki, agyon is csaptam volna az ellenfelemet, ha nem mutat egy Thaugot, így visszagyógyult vagy 14-be. Tudtam, hogy e miatt a lap miatt raktam be Butaság terjedését, de Akmalra, ill. a sok kör végi lapra egyszerűen nem akart feljönni. Ütött a lényeivel, jövök, semmi Butaság terjedése. Elkezdtem tovább passziánszozni, hogy kb. az utolsó négy lapból feljöjjön végre, majd megnéztem a kezét, bízva abban, hogy csak egy sárkány rejtőzködik ott. Láttam, hogy nincs azonnalija, a sárkányt a semmibe küldtem, innen pedig már sima győzelem volt, hála az erőforrásfölénynek. Gábor a harmadik meccset odaadta, nem volt kíváncsi az „én játszok, te nézed” stílusra. Ezzel kapcsolatban lenne egy megjegyzésem, miszerint a dalnak van egy pszichológiai para-faktora: többen is bedobták, ha látták, hogy ki fog pörögni a kombó. Ez pedig szerintem egy rossz döntés, mivel valójában nincs a dekkben végtelen, bárhol megakadhat a folyamat, vagy én is hibázhatok, ha ÓRIÁSI bajok vannak velem.🙂 Viszont ez a bedobás több meccset is nyert nekem, gyakorlatilag játék nélkül. 3:0

a_ver_dalaKövetkező ellenfelem Kurunczi Dávid mester volt, Sokszínűséggel. Lap- és ÉP-előnyből, ráadásul kétszer kezdett. Annak rendje és módja szerint az első játékban hamar egy Ködlidérccel és egy Trok Rakonnal találtam magam szemben, ráadásul Aranymágus és 3 (!) Manaevő féreg volt a használható lapom a Nilek, Erő dalok és Ősi legendák mellett. Aranymágusnak áldozgattam a Dávid által leütni kívánt lényeimet a támadók kijelölése után, folyamatosan hoztam a blank dalnokokat, kijátszottam az Erő dalát, hogy húzzak egyet és sebezzek egy kicsit, még az Ősi legendákat is letettem, mert YOLO. Éltem 8-ban, amikor topdekkeltem egy Riannandit. Innen Riannandi elvette Trok Rakon képességét, Nilnek adott egy izmot, hogy leüsse a Ködlidércet. Dávid ködözött ekkor egyet, de rossz lapot, az Alakváltó ősködöt kereste. Nem volt beleszólása a körömbe, a Nil izmára húztam egy lapot, semmi nem akadályozott a keresésben. Egy Ősi legendákkal és rengeteg manával még abban a körben ledaráltam. A másodikban részéről egy Zilak-din okozott csak meglepetést, amikor ki akartam maxolni az Akmalomat, de jóval egyszerűbb meccs volt az előzőnél. Dávid bedobta, a harmadik meccset pedig a paklink kölcsönös átnézésével töltöttük, hátha lehet óvni egy kicsit, hogy érdekesebb legyen a forduló.🙂 Természetesen mindkét pakli rendben volt az 5×9-es szabványnak megfelelően. 3:0

akmalA negyedik fordulóban Kahn Evarthtal játszottam, aki antimágiás Molluszkkal versenyzett. Aki jár versenyre vagy ismer bennünket, tudhatja, hogy nem igazán szimpatizálunk egymással. Szerencsére állandó „bírói” felügyelet mellett, a boltban játszottunk, így Krisz ki tudta osztani a warningokat a megfelelő embernek.🙂 Evarth kezdett kétszer, az első kört elpasszolta, én pedig iszonyatosat húztam: egy manából Manaevő féreg, Zilak-din főkancellár nulláért, belőlük A mogokok őrülete, kérek két manát, Akmal, termel hármat, Nil herceg dalnoka, keres pénz dalát, megtolom kétszer (másodszorra a passzív őrületből), öt manával és 4 lappal átadom a kört. Innen nem tudott felállni, kipörögtem. Side-oltam az antimágikus ocsmányságok ellen, bement 3 Halászat a counterek helyére (azért még maradt a pakliban néhány counter). Első körben passzoltam, utána megpróbált lehozni egy Grobox fluxustörőt, mely szó szerint megeszi a paklimat – dobtam neki egy Halászatot. Ez nagyon szerencsés kezdés volt, utána még volt talán egy második köre, ahol tudtam counterelni a Káoszkapuját. Nem maradt manája, így a harmadik körömben teljes nyugalommal kipörögtem. A harmadik meccsen Grobox-szal kezdett, volt Zilak-dinja, Solatopolkája, Antimágikus goblinja, gyakorlatilag nem játszottam ki lapot, de már úgysem számított. 2:1-re nyertem, elég szerencsés húzásokkal. Hozzátenném, hogy a jelenlegi mezőnyből egy játékos, méghozzá Evarth miatt érzem fontosnak, hogy a HKK Kódexbe kerüljön egy etikai rész, illetve legyen valós foganatja a warningoknak, mivel amit játék közben művel, az elképesztően gyerekes. Mások kifigurázása vagy becsmérlése, a tisztességes viselkedés teljes hiánya véleményem szerint nem fér bele a HKK-sokról kialakított képbe, pláne, ha ezeket egy ötéves szintjén teszi (mondjuk nincs semmi bajom az ötévesekkel).

Az utolsó fordulót András Bence Sokszínűsége ellen játszottam, a változatosság kedvéért ő kezdett kétszer. Az első fordulóban ha minden igaz, kapott egy Földanya erejét egy kulcslapom, de utána vissza tudtam jönni, húztam countert, ami bevédett, kipörögtem. Második meccsen megint húztam countereket, ráadásul álomkezdést: Nilt és Pokol szemét. Kellett a két counter, első körben megindultam, penderítettem egyet a dal paklin a Pénz dalával. Bence a második körében vagy 10 percig nézte az asztalát és a kezét, sakkozott, hogy mit hozhatna ki a helyzetből, végül bedobta a fordulót. Utólag jó döntés volt, a húzott lapokból meg tudtam volna oldani. 3:0

Így veretlenül nyertem egy Alakváltó ősködöt és néhány pakli Istenek Viadalát, valamint meglett az első versenygyőzelmem, külön öröm, hogy egy rangos, Dungeonös versenyen.

HKK Blog: Az elmúlt napokban újból felerősödtek a dalnok kitiltását követelő vélemények. Neked mi a véleményed erről?

bilincsmesterKB: Már többször kifejtettem azon véleményemet, hogy felesleges és eltúlzott a dalnok betiltása. A mostani flame-waron kívül júniusban volt egy kisebb vita, akkor arról, hogy kreatív-e a dal pakli. Még most is ragaszkodom ahhoz, hogy a dal pakli valójában egy kombó, hiszen a kombót alkotó lapokra (Nil herceg dalnoka, Akmal, dalok), keresésekre (Apró kívánság, Az erő dala) és védelemre (csúcscounterek) épül. Elhamarkodott és nem elég körültekintő döntés lenne egy speciális formátum alapján kitiltani egy koncepcióképző lapot. Érdekes módon a 3 erdős ködpakli vagy a Trinigan jobb eredményei ellenére nem korbácsolja fel annyira az indulatokat, mint Nil herceg zenekara. Ez szerintem a passziánsz jellegű játékstílusnak tudható be, melyet sok ember nem szeret – viszont ez is a HKK része. Pszi pakli, gnóm passziánsz, zanszilánkok: minden időszakban megtalálható a passziánszozás, jelenleg pedig a dal pakli tölti be ezt a szerepet. Úgy gondolom, hogy a leleményes játékosok megtalálják majd az ellenszert, de addig is itt van néhány lap a teljesség igénye nélkül, mely jó szolgálatot tehet, ha Nil herceg dalnokával kerülnénk össze: Panatán békeőr, Teremtőmágus, Thauglorendon, Kisebb jégdémon, hálós lapok, Bitlandi fivér, Bufa kódexe, Ősi béklyó, körmegszakítások, Cselvetés, Szem szimbólum, Avengir kívánsága, anti-mágiás lapok, Káoszteknőc, Yeti remete, Grobox fluxustörő, Zarknod bilincse, Hok Rakon, Trok Rakon, Ködlidérc, Ítélethozó, Xenó bilincsmester.

Jogos döntésre csak akkor juthatunk véleményem szerint a kitiltással kapcsolatban, ha megvizsgáljuk, hogy az utóbbi időszak versenyein hányan indultak dal paklival vagy hányan használtak Nilt, illetve ezek a dekkek milyen helyezést értek el. Ezekből meg tudjuk állapítani, hogy valóban uralja-e a metát a dalnok, tényleg broken-e a lap. Játékélmény-romboló hatása miatt tiltani egy lapot szerintem a sírás kategóriába tartozik, ráadásul ez alapján ide lehetne sorolni Trinigan manakonzervátorát, az Életadót, Molgant, a Mangót vagy bármelyik éppen aktuális nem szeretem kártyát.

HKK Blog: Nyakunkon az új kiegészítő, így ahogy mostanában mindenkitől, tőled is megkérdezzük: mi a véleményed az Istenek Viadaláról, és mit vársz a Világégéstől?

goblin_kutatoKB: Eléggé erős bennem a gyűjtőszenvedély, az Istenek Viadala pedig az első nagykiegészítő, melynek minden lapjából megvan a teljes sor, leszámítva az ultraritkákat. Nagyon jól sikerült kiegészítőnek tartom, melynek a gyakori és nem gyakori lapjai is bekerültek számos versenykoncepcióba, gondoljunk csak a Goblin kutatóra vagy a Szem szimbólumra, Bobóra. Esélyt adott az etnikumoknak, hogy jól szerepelhessenek bizonyos formátumokon, illetve a követők az egyszínű összeállításokat tették versenyerőssé hagyományoson is. A csúcslapokkal pedig szinte bármilyen pakliból lehet kontrollt alkotni a „melléteszek húsz 0-s countert” elv mentén, mely szintén színesíti a palettát (már várom a legendás, ében íjászos vagy mérgező lényes kontroll tombolását).🙂

A Világégéstől az etnikumok és a nem varázslatokra épülő paklik további erősödését várom, és ha hinni lehet a pletykáknak, akkor az egyszínű paklik is további jó lapokat kapnak. Bízom benne, hogy lesznek új koncepciókat képző lapok, valamint az eddig bemutatott és kiszivárogtatott kártyák is bizalomgerjesztőek. Az utóbbi időben nagyon jó kiegészítőket kaptak kézhez a játékosok, ezért pedig elismerés illeti a tesztelők és a Beholder munkáját.

HKK Blog: Gratulálunk még egyszer a remek eredményhez és köszönjük az interjút!

KB: Én köszönöm a lehetőséget és a megtiszteltetést, hogy szerepelhettem a HKK Blog hasábjain! És ha valakinek az eddigi TL;DR, akkor: a dal pakli ISZONYAT!😀

Csető Zsolt

7 thoughts on “Megainterjú Klujber Balázzsal, a legújabb győztessel

  1. Neken sincs semmi bajom azokkal, akik büdös lehelletükkel a másik arcába fújnak körönként legalább kétszer-háromszor és a másságot is elfogadom
    Balázska.

  2. Grat a győzelemhez Balázs.

    Ezt az etikai kódexes dolgot nem igazán értem. Mit írnál a küdexbe és mi lenne a szankció? Eltiltás? Ki ítélné meg, hogy az adott cselekmény az etikai kódexbe ütközött?

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

