A zanszilánkok börtönében

Paklielemzés és élménybeszámoló Zarknod börtönéből.

zarknod_bortonebenAki többször is megfordult elmúlt időkben a budapesti versenyeken, az bizonyára tapasztalta, hogy egészen sokat forgattam mostanában a Zarknod börtönében szabálylapra építő különféle összeállításokat, úgy vettem észre ugyanis, hogy mostanság egészen jól illeszkedik a metagame-be ez a narancssárga lap, és viszonylag jól beszűkíthetjük vele azon paklik számát, melyek ellen kifejezetten készülnünk kell. Sikerült is néhány kellemes eredményt elérni: legutóbb, a HKK Blog novemberi versenyén a negyedik helyen végeztem vele, ahol ugyanannyi ritka, nem gyakori és gyakori lapot kellett használni – ezen pakli kapcsán osztanám meg most gondolataimat.

Kezdjük a használt ritkákkal, ahol máris kirajzolódik a pakli magja. Ahogy az a címből is kiderül: erősen építettem a zanszilánkos lapokra, észrevettem ugyanis, hogy a közelmúltban megjelent ilyen kártyák közül több is remekül illeszkedik a koncepcióba, némelyikük pedig egymást is képes erősíteni. Vegyük például a Neuroblasztot. A dobatás és a leszedés (méghozzá egyszerre) igazán nyálcsorgató képességek egy efféle pakliban, a középjátéktól felfelé azonban a visszavétel még kívánatosabbá válik, ehhez pedig nem árt, ha viszonylag sok zanszilánkkal játszunk.

osi_legendakA pakli egyik legfontosabb lapja az Ősi legendák volt, mely a játék legjobb feltétel nélküli, univerzális keresése. Miután a keresés engedélyezett, ezért nekünk is érdemes minél jobban építeni erre, a Legendákkal pedig bármikor előszedhetjük paklinkból az adott szituációhoz legjobban illő lapot. Egyik kedvenc minikombóm is hozzá kapcsolódik ráadásul: ha megvizsgáljuk, hogy mire képes a színtelen bűbáj az előbb említett Neuroblasztot keresve, akkor láthatjuk, hogy egy egészen komoly asztalt is meg tudunk oldani segítségükkel egyetlen lapból indulva. Csak győzzük erőforrással – a lényleszedés közben behulló csontok persze sokat segíthetnek. Nem véletlen, hogy a legtöbbször a lila azonnalit kerestem, hiszen elég jó “biztonsági lapnak” is.

Használtam még Talbot kínját is, ez ugyanis egy olyan lap, amely lényegében minden szituációban jól jön. Ha az ellenfél tartogat, akkor dobatni tud, ha pedig kipakolt, akkor a lényeket és a nem-lény lapokat is elég nagy hatásfokkal irtja, ráadásul nem is céloz, ami nagy segítség. Szintén lila zanszilánkos spoiler az Ouitmlen, aki első pillantásra ugyan kissé drágának tűnhet, ám ebben a pakliban bőven megférnek a borsosabb költségű kártyák két lapos kezdés mellett, ráadásul ha nagyon kell, akkor olcsóbbítani is tudjuk egy zanszilánk eldobásával, ekkor pedig már a második körben megérkezhet. Leginkább akkor érdemes kipattintani, amikor két lapot is le tudunk szedni vele (egyet lelő, egy lényt pedig kiüt az őrposztból), de persze nyerésnek sem utolsó, ha eljött az idő.

eleven_epuletMiután tartottam a Raia követős összeállításoktól, ezért használtam a nemrég felújított Eleven épületet is, amely remek ellenszer az angyalok ellen. Könnyűszerrel ütögeti ki őket az őrposztból, a kapott csontokból pedig tovább lövöldözhet, de persze itt is fókuszálhatunk az ellenfélre: ekkor két nagy kör alatt képes pontot tenni a játék végére. Használtam még egy darab Kumulatív szimmetriát is, úgy gondoltam ugyanis, hogy erős asztalon maradó lapokkal játszom, melyekből mindig jó 1-ért előkeresni még egyet, ha pedig esetleg valamelyikből összejön kettő, akkor nagyon durva lapelőnyt tud generálni minden körben kijátszva. Pár keresésen kívül azonban nem jutott szóhoz, és többször is kiside-oltam, mert kellett a hely másnak.

Egy rövid szó azokról, akik nem fértek be: Solatopolkának ezúttal nem jutott hely, igyekeztem ugyanis minél több leszedést betenni a várt angyalözön miatt, és nem engedhettem meg magamnak a potenciálisan rossz tempóban feljövő kártyákat, de egyik kedvenc lila azonnalim, az Ősi praktika is otthon maradt ezúttal. Az egyébként rendkívül erős Törpe hősös vonal (Moa homokfutókkal) szintén kimaradt, legutóbb ugyanis többször is befürödtem vele, és nem voltam kíváncsi az üres kézre húzott KF-es tárgyakra, a Xenó atka és az Őrült Szajonn pedig szintén a leszedések miatt nem juthatott szerephez. Csábító volt Kurtz és a Vlagyimir szekercéje is, ám helyhiány miatt most ők is kimaradtak.

A ritkák

3 Ősi legendák
3 Neuroblaszt
3 Talbot kínja
3 Ouitmlen
3 Eleven épület
1 Kumulatív szimmetria

Aki foglalkozott a pakliépítéssel, az bizonyára rájött, hogy a formátum valójában a nem gyakori lapok körül forgott, itt találjuk ugyanis a legkevesebb univerzális példányt, így sok esetben komoly fejtörést okozott ez a szekció. Részben ennek is köszönhető a Raia paklik népszerűsége, hiszen itt nagyon erős nem gyakori kártyák vannak, valamint a szinte kivétel nélkül nem gyakori orglingok visszatérésének is kedveztek a szabályok. Végül én is rájuk szavaztam – és nem bántam meg.

orgling_osanyaAz Áldozati orgling keres, az Orgling mágus elhúzza a játékot, az Orgling ősanya pedig aktív lényeket termel nekem – látható, hogy ezek a büdös hegymélyi lények remekül illeszkednek mind a Börtön, mind pedig a zanszilánkok mellé. Önmagában nyilván a Mágus a leggyengébb, ám masszív gyógyítása így is többször is kihúzott a csávából, míg az Ősanya szintén zavaró lap hosszú távon, ráadásul remekül kiférnek mellé a zanszilánkos csodák. Beraktam még emellett egy darab Bobó, a tőzegelementált is, úgy gondoltam ugyanis, hogy Áldozati orglinggal ezt sem lesz rossz keresni Raia paklik – vagyis bármi más lényes koncepció – ellen.

A maradék két helyre két zanszilánkot, a több paklit (Délibáb + Magányos torony, orgling, ködös koncepciók) önmagában kiherélő vagy jelentősen legyengítő, és a lassú meccsekhez szintén jól illeszkedő Szem szimbólumot (csonttermelés!), valamint az önmagában meccset nyerni képes, és lényes paklik számára igencsak zavaró Íjászképzőt raktam be.

A nem gyakorik

3 Orgling mágus
3 Orgling ősanya
3 Áldozati orgling
3 Íjászképző
3 Szem szimbólum
1 Bobó, a tőzegelementál

tak_a_rabszolgahajcsarA gyakori lapok között túlságosan sok zanszilánk-opció nem lapult, ezért igyekeztem inkább a leszedésekre fókuszálni. Nem maradhatott ki természetesen a Goblin kutató, aki önmagában képes dominálni a játékot, és a játék jelenleg talán leguniverzálisabb lénye (igen, ő is szeret angyalokra vadászni), vele kapcsolatosan azonban elém került egy olyan lap, amely első blikkre ugyan bizarr választásnak tűnhet, ám a gyakorlat megmutatta, hogy nagyon jól illeszkedett a koncepcióba. A szóban forgó lap egy másik goblin, Tak, a rabszolgahajcsár, akit azért raktam be, mert a rengeteg zanszilánk miatt lényegében azonnal visszaadja az árát, később pedig építkezhet, sebezhet, vagy kiüthet az őrposztból egy kettőt védő lényt. Ha pedig másik goblinunk is van mellé, akkor különösen jó. VP-termelésre nem szívesen pazaroltam volna helyet, hiszen nem akartam a középjátékban blank lapokat húzni, Tak segítségével azonban lehetővé vált, hogy akár már a második körben ki tudjak játszani 2-3 zanszilánkos lapot, mely által megoldhatóvá válnak a húzósabb szituációk is. Később érkezve pedig még mindig be tud repülni az őrposztba.

xenomorf_vadaszA “3/3-as, megold egy lapot” vonalt képviselte a Xenomorf vadász és a Wyscanzi szirén is. Előbbi a játék elején inkább dobat, de általában érdemes vele megvárni, hogy leszedhessünk vele, hiszen ekkor még hatékonyabbnak mondható, az előszeretettel villantó sellő pedig semmizésének hála erősen hiánypótlónak bizonyult. A maradék helyre 1-1 darabot raktam be néhány “kísérleti” darabból. A Vízióhalál a kissé halovány dobatás-szekción igyekezett erősíteni, a Sorakozó lapelőnytermelő leszedésként szintén jónak tűnt (egy Orgling mágus jár mellé), a Morf mágia counterelhetetlenül előkereste szinte bármelyik lényemet, a Mestermágus pedig a passzivizálós lapok (Szem szimbólum, Orgling mágus) miatt került be. Ezek a lapok már igen ritkán bújtak csak elő, a Mestermágust ráadásul sokszor ki is side-oltam – mindegyik gyakoriságnál igyekeztem betenni néhány olyan lapot is, melyek nem borítják fel nagyon a pakli “harmóniáját”, ha el kell búcsúznunk tőlük a fontosabb side-lapok miatt.

A gyakorik

3 Xenomorf vadász
3 Wyscanzi szirén
3 Goblin kutató
3 Tak, a rabszolgahajcsár
1 Vízióhalál
1 Mestermágus
1 Sorakozó
1 Morf mágia

buvos_erdoA 6 fordulós versenyt végül 5 győzelemmel zártam, melyek közül egyiket a gép ellen hoztam össze az első fordulóban. Aranyi Ákos és Palotai Milán ködös Sokszínűséggel állták utamat, és bár a ködözgetést nem akadályoztam, a szabálylap így is zavarta őket, hiszen jelentősen lecsökkent paklijuk hatékonysága a húzás letiltásával. Ráadásul – ahogyan arra számítani lehetett – szinte lehetetlen volt olyan side-ot építeni, amely minden potenciális ellenféllel szemben biztosítja az optimális lapcseréket, így a második és a harmadik partiban is felbukkant néhány szuboptimális kártya. Elkaptam még emellett két KF-es koncepciót is, akik a kevés lapos kezdés miatt indultak nagy hátrányból, hiszen így jóval nehezebb összehozni az ideális lény + tárgy kezdőkezet. Kalugyer Rolandnak nem is gyakran sikerült, igaz, őt extraként hátráltatta az is, hogy csupán lappal kezdett, miután Lépéselőnnyel és Átkozott követővel is játszott, így sosem tudott időben megindulni, és bár a Tharr követővel játszó Abbas Krisztián ellen 0-1-es állásról kellett visszajönnöm, a sok leszedés itt is meghozta gyümölcsét. A vereséget a versenyt megnyerő Bartus Gergely ellen szedtem be, aki ellen az első meccsen azt hittem, jó lehetek a harmadik körben kirakott Orgling mágussal (Morf mágiával kerestem), ám a két lapból behúzott Denevérbomba szerencsétlen pontot tett a meccs végére (jött ugyebár a Ködsárkány, ősmágiás lapom pedig sajnos nem volt, így innen fix bukó). A második meccsen hiába tartóztattam fel hatékonyan egy Álomvilággal, hamar beláttam, hogy az idő lejárta előtt nem fogom tudni megnyerni a meccset. Nem is sikerült

Összességében elmondható, hogy nagyon megszerettem az elmúlt egy-két hónapban ezeket a zanszilánkos lapokat, és a Börtönös paklik egyik sajátossága, a parázs topdeck-viadalok is szolgáltattak bőven izgalmakat – igaz, a használt lapok jellegéből adódóan szerencsére sokat megnyertem ezekből. A koncepció többfajta korlátozott formátumra is egészen jól összerakható (ha nem ragaszkodunk a zanszilánkokhoz, csak a Börtönhöz, akkor szinte bármire), így nem kizárt, hogy a jövőben is teszek majd vele egy-két próbát. Sok múlik persze az új lapokon is…

Csető Zsolt

7 thoughts on “A zanszilánkok börtönében

  1. Ez az idegesítő a hülye köderdőben; megnyeri az elsőt, utána meg elhúzza a másodikat, fél órákig keresgélve körönként, pedig még én is tudnám, h mit kell keresni…

  2. Ez az Ősi legendák + Neuroblaszt kombó nagyon tetszik! Ha jönnek még ki jó új lapok újrahasznosítással, azokkal egy elég hosszútávú lock-ot lehet az ellenfélre rakni. Orbitális lapelőny, ha van elég ZSZ.

  3. Azért a Denevérbomba – Ködsárkány nagy kombó, grat Barti!

    Zsolti, a Bobó az bitang erős, mi alapján jutottál arra, hogy az Íjászképző jobb nála?

  4. Grat a paklihoz.. tetszetős, leszámítva a bűzös disznókat, de ez már csak egyéni ízlés kérdése…
    Viszont a 3 szemszimbólumot sokallom, ha kezdőkézre jönne kettő börtön mellett akkor nem lennék túl boldog.. Ha már gyak-nemgyak mi a véleményed a Fertőzött szentélyről? Volt próbálva csak nem működött?

    Kíváncsi lennék egy hagyományosra “tuningolt” változatára is a paklinak.. Akár mehetne a “trafóba” is..😛 Blogos urak, valaki?🙂

  5. – A Bobónak kicsit tartottam a költségétől, de side-ból végül gyakran beröppent a többi.
    – Szerintem nem feltétlenül rossz a két Szem szimbólum kezdőkézre. Kifér mindkettő, ki lehet szedni a leginkább kritikus lapokat, vagy a leszedéseket, és akkor fixen ott maradnak.
    – A Fertőzött szentély laphúzás lehetősége nélkül elég gyenge szerintem.

  6. Grat Zsolt a helyezéshez és a paklihoz is. Látszik, hogy van benne munka dögivel.

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

