HKK Becsületkódex

Igencsak érdekes (és kényes) ez a téma, ami ritkán kerül előtérbe.

A döntetlen senkinek sem jó, sok játékos vélekedik így, köztük én is. Versenyen pedig szinte nincs olyan forduló, ahol valakinél ne járna le az idő. Ez több dolognak is köszönhető, egy játékos tovább gondolkodik, 3 Bűvös erdő (ftw), sok az időhúzó elem (ködkeresés, Kurtz, Vlagyimir szekercéje). Kérdés, hogy hol a határ? Mint bírók, utólag nagyon nehezen tudunk igazságot tenni, hiszen két játékos véleménye feszül egymásnak: -Húztad az időt! – Nem, csak gondolkodtam, hogy mit keressek! Jelenleg nincs olyan a játék szabályrendszerében, ami a ‘slowplayt’ megakadályozná, büntethetővé tehetné.

A döntetlen senkinek sem jó. Többször előfordult már, hogy az idő lejártakor két játékos megegyezik, hogy kockadobással (vagy valamilyen megállapodással) döntik el a meccsük kimenetelét. Szintén nem korrekt játékos magatartás, hiszen ezzel nem csak a saját eredményüket befolyásolják, hanem akár több más játékosét is: más lesz a sorsolás, vagy ha ez az utolsó fordulóban következik be más lesz a végeredmény.

Több olyan sztorit ismerünk régről, hogy ‘Lejtő Ádám’ beemelte, manipulálta magának a dekket, több manát írt fel, több lapot húzott stb, úgy gondolom, hogy manapság ilyen szinten nem kell a csalással foglalkozni, hiszen nagyon régóta nem találkoztunk már ilyennel versenyen (vagy csak nem vettük észre), de az ördög nem alszik.

Ezen kívül rengeteg apróság van, amiért nem érdemes a becsületünket kockára tenni (pl. megnézni ‘véletlenül’ egy másik játékos kezében lévő lapokat), hiszen ha egyszer meginog a bizalom, nehéz lesz utána újra bízni.

Mit gondoltok, meddig lehet elmenni?

Dév bácsi

47 thoughts on “HKK Becsületkódex

  1. A döntetlen-hokit könnyen ki lehetne küszöbölni azzal, amit a wowban is nyomnak – amikor lejár az idő, onnantól kezdve 2-2 kör van nyerni. Ha ez sem elég, az nyer, akinek több a HPja a 2 kör letelte után. Nem ragaszkodom ehhez a metódushoz, a lényeg, hogy ne legyen iksz.

  2. Ez “a döntetlen senkinek sem jó” – hozzáállás nem nagyon fér a fejembe. A döntetlen eredmény általában azt tükrözi, hogy a két pakli, és a két játékos közel azonos játékerőt képvisel. Általában nem szoktam belemenni ilyen döntésekbe, mert ha kockadobáson szeretném eldönteni a mérkőzés eredményét, akkor kár nekifogni a játéknak. Ezért húzom ilyenkor a számat, nem azért, mert k…g vagyok, és nem akarok nyerni.
    Egy budapesti profi, aki gondol egyet, és felugrik a villamosra, majd egyet rándítva a vállán hazamegy a második vesztett mérkőzés után, sokkal könnyebben teszi kockára az X-et egy reménybeli 3-0-ért cserébe, míg nekem, aki rászántam a hétvégémet, és 4k pénzt csak a vonatra, sokkal többet ér egy biztos X, mint egy bizonytalan 3-0. Szóval a döntetlen senkinek sem jó felkiáltás valójában ezt takarja: “Figyu, a döntetlen nekem nem jó, mert azzal nem nyerhetem meg a versenyt, ezért ugyan adj már nekem esélyt a verseny megnyerésére, és cserébe tedd kockára, hogy huszadik leszel, míg én csak azt kockáztatom, hogy legfeljebb hazaérek ebédre.”
    Belátom, hogy jól is ki lehet jönni a dologból, de inkább nem. Köszi. Eddig se rajongtam ezért a hozzáállásért, eztán se fogok.

  3. Én sem vagyok annak pártján, hogy dobjuk ki meg add már le nekem lécci és akkor ezt meg azt adok neked a nyereményből bla bla.Azzal, hogy ezt teszem mással baszok ki.Ok én kijöhetek belőle jól,de marhára nem érdemeltem meg akkor sem.Legyőztem vagy nem?Nem?Akkor lehet jobban koncentrálni a kövi körben vagy versenyen(vagy ráhívni a kedves időhúzó emberünkre a bírót és megnógatni kicsit),Ez egy játék könyörgöm…

  4. A blogos versenyről több olyan sztorit is tudnék említeni sajnos, ahol döntetlennél megállapodás történt. A cikk címe nyugodtan lehetett volna “5 deck kontra barátság?!” is… A cikk írója ugyanis pont egy ilyen eset áldozataként csúszott eggyel hátrébb a végső rangsorban.

    Az ő esetében gondolhatjuk úgy, hogy ez “nem nagy szó”, 4,vagy 5 decket nyer? nem mindegy? Sajnos az üzenet morális tartalma miatt egyáltalán nem? Az utolsó fordulóban egy eredményes, profi játékos adta oda a meccset ellenfelének, mondván, hogy a díjazásból majd osztoznak… Rémes példát mutatva ezzel amatőröknek és más profiknak egyaránt. Miért ne gondolhatnák azt, ha ő megteheti, akkor boltoljuk le mi is legközelebb, okés?

    Egy-egy versenyen azonban jóval többről van szó, mint +1 deck ide vagy oda. Például valakinek élete első versenygyőzelme, nemzetit érő helyek, pénzdíjak, HSZ és blogliga pontok, miegymás. Etikátlan, és önző dolog odaadni valakinek egy olyan meccset, amit nem nyert meg, hátrébb sorolva a valóban győzteseket, akik megdolgoztak volna a jobb helyezését. Ráadásul ha ezzel pont egy barátunknak okozunk kárt, már tényleg nem értem a dolgot …

    Sajnálatos, hogy csak később értesültem ezekről, bíróként biztosan beírattam volna az X-et, diktáltak volna akármit is. Legközelebb szemfülesek leszünk, a többi szervezőnek csak ugyanezt tudom tanácsolni. Akinek nem inge ne vegye magára.

  5. Jó téma ez nagyon, és szerintem érdemes lenne vele jobban foglalkozni, mélyebben, akár a meccsátadásokról, akár az óvásokról, meg sok minden olyan kérdéssel, ami a becsületkérdéssel összefügg. Szívesen olvasnék erről hosszabb, részletesebb cikkeket, akár megoldási opciókkal, meg minden hasonlóval.

    Tény, mérkőzést díjazásért odaadni nagyon nem fair dolog…esetleg az eltiltást, mint intézményt nem lehetne ilyen esetekre bevezetni?

  6. Sziasztok!

    Eddigi versenyeim során két alkalom volt, hogy elfogadtam ilyen jellegű felajánlást (egyszer elfogadtam egy X-et, mert a végső győztes már úgy is végső győztes volt és talán nem akart kockáztatni meg én sem; egy alkalommal pedig X lett volna és kaptam egy győzelmet díjosztozásért cserébe). Utólag belátom, hogy ez súlyos hiba volt. A felelősséget vállalom. Főleg a legutóbbi után elég rosszul éreztem magam…
    Ha emiatt valamilyen játéktechnikai szankció jár (pl. pontlevonás vagy eltiltás), akkor állok elébe. Tényleg viccen kívül!

    Ami biztos, hogy többet nem megyek bele ilyen paktumokba. Ezúton is elnézést kérek azon játékostársaimtól akiknek ezzel valamilyen hátrányt okoztam.

    üdv,

    Gábor

  7. Két kérdés merül fel bennem.

    Lehet, vagy nem lehet?

    Másképpen kérdezem. Odaadhatok egy meccset, feladhatom a játékot, ha úgy tartja kedvem?

    Nem az etikai hátteréra vagyok kíváncsi, hanem arra, hogy a szabályok megengedik-e.

  8. A Becsületkódex témakör egyébként kicsit tágabb nálam, mint az itt felvetett 2 probléma.

  9. A megkezdett játszmát bármelyik játékos, bármikor, különösebb indokolás nélkül feladhatja. Itt a kérdés nem ez, hanem az, hogy egy meg sem kezdett játszma végeredménye lehet-e eldöntetlenen kívül más? Szerintem nem, hiszen egy meg sem kezdett játszmát egyik játékos sem nyerheti meg. Szerintem ez csontra csalás, de ez nem a versenybíró, hanem a versenyszervező hatásköre, hogy hogyan kezeli ezt. Tehát nem szabálytalan, hanem a versenyszabályokkal ellentétes.

  10. Koltai Gábor: Sokunkkal megesett már, vagy a kísértés biztos ott volt már mindenkiben.

    Velem is történt két érdekesebb eset is. Mind a két oldalról.

    Az egyik egy pörgős verseny utolsó fordulójában az első asztalon egy nálam 2 győzelemmel kevesebbet elért játékossal játszottam és hát megfordult a fejemben, hogy legyen x vagy esetleg nyerjek cserébe adok…stb. Aztán persze nem lett semmi és szépen kikaptam így máris a 4. helyen csücsültem a végső eredmény listán.
    Persze mély szégyennel a gyomromban.

    A másik, hogy döntetlen lett a meccs mert lejárt az idő, de az egyik szettet úgy nyertem meg, hogy valaki beleszólt a játékba és úgy jutott eszembe a gyűjtőm alján lapuló Víziósólyom. Ezt átgondolva oda adtam a meccset. Persze ez az első fordulóban esett meg így korántsem befolyásolt semmit.
    Ezt inkább fair playnek értékeltem magamban, így nem volt lelki ismeret furdalásom.

    Amúgy az, hogy felajánlom az X-et és a másik elfogadja nálam még nem üti ki a biztosítékot. Sakk versenyeken bevett szokás a döntetlen felajánlása, nyilván szoros állásnál nem akar egyik fél sem kockáztatni.

    K

  11. Alapvetően nem támogatom hasonló szankciók bevezetését, mert nehezen bizonyítható állításokat sújtana, hang állna szembe hanggal. Kicsit túl lett szerintem misztifikálva, hogy kinek mi múlik ezen a döntésen. A versenyek során millió más dolgon is múlik hasonló szitu: kedvezőtlen sorsolás, rossz húzás, topdeck vereség, buccholtz; mind olyan dolog, amire nincs ráhatásod. Ezek az események nem személyek ellen szólnak, hosszútávon mindenkivel hasonló arányban fordulnak elő, így hatásuk nem releváns.

    A legtöbb kérdést megoldaná az, ha mérhető lenne az egyes játékosok által felhasznált játékidő.

    sakkórával pl:
    5 perc a helyezkedés, előkészületek, 25-25 perc a játékidőre, a 2 sidera 3 illetve 2 perc összesen. Így garantáltan 60 perc lenne maximum egy forduló (ez is csak akkor ha mindkét játékos kihasználja az utolsó másodperceit is). Ha nincs végeredmény, akkor akinél először lejár az idő, vesztett. Nincs döntetlen, csak ha egyszerre nyírják ki egymást.

    Időhúzás nem lehetséges, akinél a cselekvés joga, annál ketyeg az idő. Ez ráadásul kizárja a ‘de én még cselekedtem volna mielőtt azt kijátszod’ dolgot, hiszen az játszhat ki lapot, akinél az idő ketyeg. Ha már átadta, akkor nem veheti vissza, csak ha fázisváltás volt (és ő jöhetne) vagy az ellenfél cselekedett.

  12. Bírózás, ha nem tudnak megegyezni: az idő annál ketyeg akinél a vitás kérdés kialakult és bírói döntés alapján a téves állítást 5 perc időlevonással büntetném.

    Az egész időmérést szerintem elegendő lenne a profi kategóriában bevezetni. Az amatőr is indulhat profiként bármikor, így ha intenzív versenyhangulatra vágyik, megkaphatja. Azokat az amatőr besorolású játékosokat, akik csak a játékélményért jönnek versenyre, nem stresszeltetném ezzel.

  13. Mi ugy kezeljuk, ahogy Janos is irta: a megkezdett jatekot feladhatod, ill. ha hazamesz, az egesz fordulot (de ez utobbi esetben, ha mar a sorsolas elott tudtad – vagyis ha sorsolas utan egybol elmegy, akkor szankcionaljuk dupla nev. dijjal). A ‘3. meccs kockadobas’ ill. a barmilyen elonyert meccs-atadas az szabalytalan. Tobbszor volt mar ra pelda, hogy ott voltam, amikor jatekosok fontolgattak ezt a dontetlen-elkerulest, de ‘rajuk eroltettem’ hogy az bizony dontetlen. (nyilvan lehettek mas esetek, amikor nem voltam ott)

  14. Határozottan ellenzem a megbeszélt eredményeket, az általam szervezett versenyeken “időtlen idők” óta kardoskodom is ellene.

    Ez általában több játékosnak sem tetszik, de Nekik is meg kell érteniük, hogy a játék tisztasága és a többi játékos érdekének védelme kiemelten fontos.

    Jól emlékszem 1997-ből, egy Miklós által alkalmazott szankcióra:

    Kondor Béla Műv. ház, Beholderes verseny, 6. forduló, 1-es asztal: “Jégcsóva Vs. “Pocok” meccs. A nyeremények (1. és 3. hely) elosztása fejében megbeszélt döntetlen eredmény lett.

    A büntetés: 0-0! Mindkét játékos vereséget szenvedett a döntőben és lecsúsztak a nyereményekről!
    Azt hiszem, hogy példa értékű döntés született…

    Más:

    “…manipulálta magának a dekket, több manát írt fel, több lapot húzott stb, úgy gondolom, hogy manapság ilyen szinten nem kell a csalással foglalkozni..”

    Dávid, de igen, sajnos kell!

    A januári Blogos-versenyen ellenem történt meg a következő eset, név nélkül:

    Az ellenfelem rendkívül “szimpatikus” módon, körökön keresztül úgy használta rajtam a Szem szimbólumot, hogy közben hármasával összepakolta az egyforma lapokat a paklimban és úgy is adta vissza!
    Ezt előzetesen nem feltételeztem volna és csak akkor tűnt fel, amikor másodszor is egyforma lapokat húztam a köröm elején…🙂 vagy inkább😦

    Emlékszik rá biztos, hogy elküldtem a “csá-ba” és kifejtettem, hogy talán elég inkorrekt dolgot csinált.

  15. Krisztián! Ez nem inkorrekt, hanem tisztán szabálytalan cselekedet volt az ellenfeled részéről. Ugyanis a pakliban lévő lapok véletlenszerű sorrendjét garantálni kell, és keversénél, vagy a pakli átnézésekor a sorrendet manipulálni tilos. Ez így eddig nem volt leírva, de a Kódex-be ez szintén benne lesz, mint alapszabály. Ezért ki lehet zárni a versenyről a játékost, és akár eltiltással is lehet sújtani. Szerintem.

  16. Még egy kérdés felmerült bennem a válaszok alapján.

    Milyen (írott) szabály tiltja azt, hogy én bármilyen okból kifolyólag feladjak, vagy döntetlenre adjak egy meccset?

  17. őőő… srácok, a visszakapott paklidat átnézheted, megkeverheted, majd keverésre / emelésre átadhatod az ellenfelednek.
    Nem tartom korrektnek kizárólag az ellenfelet hibáztatni, hiszen mindkettőtöknek lehetősége van utána ellenőrizni a paklit (akár ki is eshetett egy lap). Ő valószínű (jóhiszeműen mondom, amíg a szándékosság nem nyer bizonyítást (nyerhet??)) annyit tett, hogy átnézte miből mennyi van a pakliban, és ez alapján döntött a kivételről.

  18. Sajnos elég nehéz úgy fellépni a meccsleadás ellen, ha a beho egy versenyösszefoglalóban anno leírta, hogy mennyire fairplay volt valaki, h a döntetlen helyett odaadta ellenfelének a meccser, mert ha van még1 kör akkor úgyis nyerne az ellenfele..

  19. alapvetően azt gondolom, hogy a játéktudásom révén a paklim sikerre vitele az igazi győzelem, ami sikerélményt okoz.

    ha tudom, hogy nem nyertem volna, de csalással előrébb végeztem, akkor mi a franc okozza ezt a jó érzést, aminek elérése törekszik az ember, amikor másokkal vetélkedik? a plusz 2-4 csomag? ugyan már.

    ebből indultam ki anno, amikor jóhiszeműen bántam minden ellenfelemmel. és aztán időről-időre történtek érdekes bepróbálkozások. volt hogy utólag figyelmeztettek, hogy tényleg csaltak ellenem. aztán sajnos ezen élmények miatt, voltak olyan esetek, amikor én nem voltam fair az ellenfeleimmel, de ez nyilván nem csalás, hanem mondjuk cselekvés visszavonását nem engedtem, vagy elfelejtett erőforrások pótlását nem engedtem, vagy szándékosan, csendben a büntetésre játszottam. volt hogy egy lejárt partiban utolsó körben kb 5 percet gondolkodtam valamin, majd 10 perc alatt hokiztam ki a tuti döntetlent, a kétes győzelem helyett (150 lapos mező). itt nem hogy csalás, de még sportszerűtlenség sem történt, hiszen ellenfelemnek ugyan úgy megvolt az egy köre, viszont a többi játékos elég türelmetlen volt.

    de érdekes, hogy ezen esetek utólag legtöbbször végül pozitív irányba sodródtak, és utólagos megbeszélés révén fátyol borult rájuk.

    tanulságként ennyi maradt meg, ami az élet más területeire is vonatkoztatható:

    “jogunk van az érdekeinket képviselni, azok érvényesítésért tenni, ha ezt úgy tesszük, hogy mások jogait nem sértjük meg.”

    fülembe jutott viszont egy olyan dolog is, hogy szóba került, amikor nem voltam jelen a d.-ben, hogy időhúzásként kimentem wc-re verseny közben.

    most mondhatnám, hogy rosszul esik a feltételezés, de igazából nem, mert számomra fontos ember nem mondana és nem is gondolna ilyet, más véleménye meg nem számít. de mégis szomorúnak tartom, hogy a megalapozatlan “rosszhírnévkeltés” mint jelenség létezik a hkk-sok körében.

    nem tudom, hogy ki volt az illető, de azt a felajánlást tenném neki, hogy legközelebb kikísérhet hug.ozni, sőt ki is csavarhatja, vagy akár a biztonság kedvéért le is mérheti, hogy mennyi jött😉

    szoros helyzetben még azt is szoktam mondani, hogy ha lejárna az idő, én engedek neki még egy kört, vagy ha látszik, hogy nyerne, akkor nyert.

    légyszi zsolt ne töröld ki, mert nincs más módom kiállni a jogtalan vádakkal szemben, és eljuttatni az üzenetemet a címzetnek, mivel kiléte titok számomra.🙂

  20. “nem tudom, hogy ki volt az illető, de azt a felajánlást tenném neki, hogy legközelebb kikísérhet hug.ozni, sőt ki is csavarhatja, vagy akár a biztonság kedvéért le is mérheti, hogy mennyi jött ;)”
    😀😀😀 Szakad!!

  21. Szerintem is teljesen más az, hogy ‘jobban állsz a meccsen, következő körben nyernél, feladom’ meg az, hogy ‘egyformán állunk a meccsen, még jópár körünk lenne, mire eldől, de legyen a tied némi részesedésért cserébe’.
    A másodikat semmilyen körülmények közt nem támogatom. Az első sem “kötelező elem”, lévén a “feladat” nem az, hogy győzd_le_a_másikat, hanem az, hogy győzd_le_a_másikat_meghatározott_idő_alatt, de ha valaki így adja oda a győzelmet, abban nem látok kivetnivalót, ahogy abban sem, ha nem adja oda. Viszont egy kivétel van az első szituáció alól is, szerintem Nemzetin ilyen esetben sem illik odaadni.

  22. DM szerint:

    Mivel az ügyben érintett voltam, kicsit elfogult vagyok, de azért úgy gondolom, látni kell az alapvető különbséget.

    Aki engem egy kicsit is ismer, tudja, milyen játékos vagyok. Nincs hazamenetel, nincs elbohóckodott meccs, nincs meccs-odaadás nálam, nem tudok annyira hátul lenni egy versenyen, hogy azt ne vegyem komolyan és ne küzdjek maximálisan. Még akkor sem, ha nekem már tök mindegy, ellenfelemnek meg fontos lenne. Sőt, ha 2-1-re nyerek és azt mondja az ellenfelem, hogy diktáljak be 3-0-át, akkor is 2-1-et diktálok.

    De ez az eset más. Itt nem arról volt szó, hogy meccs nélkül odaadtam, hanem, hogy egy nagyon komoly, heroikus meccsen, ahol volt aztán rengeteg fordulat az ellenfelem következetesebben és jobban végigjátszotta a lehetőséget, és komoly taktikai csatában fölém kerekedett. Egyetlen köre van, akkor nyer, méghozzá úgy, hogy teljesen mindegy, hogy én mit csinálok, és teljesen mindegy, hogy ő mit húz. És bennem ilyenkor az szólal meg, hogy nem, én így nem akarok meccset nyerni. Az időmúlás egy kényszerhelyzet, amit szerintem nem lehet igazán jól orvosolni (szvsz a sakkórát sem tartom jó megoldásnak, számos gond van vele), és ami ha csak a játékélményen múlna, megszűnne, de hát vannak más szempontok is. És nem akartam, hogy egy ilyen marginális dolog miatt bukjon a nálam jobban játszó ellenfelem pontot. Hkk pályafutásom során 4 alkalommal tettem meg ezt már, egyiket sem bántam meg, még ha tudom is, hogy a 4 emberből legalább 3-tól ezt soha nem fogom visszakapni. Szerintem e között és a meccseladás között van néhány alapvető különbség:

    – Ez alapvetően meccsen dől el.
    – A győztes játékos megdolgozott a pontjáért.
    – A vesztes meg nem kapott a nyereményből.

    Szerintem nagyon nem ugyanaz a kettő, és ha a jövőben merül fel ilyen, ugyanezt fogom tenni. Természetesen, ahogy Gice is mondta, az egyetlen kivétel a Nemzeti Bajnokság, ott nincs pardon!

  23. A meccsleadással pontosan az a baj, hogy nem egy limitet kell elérni a díjazáshoz (pl:6/4től), hanem a végső helyezések alapján kerülnek megállapításra a díjazottak. Ezért viszont minden meccseredménynek kvázi (sarkítással) jelentősége van a végső eredmény kialakításánál, kihatással van(lehet) minden további játékos szereplésére. (Sorsolás, bucholcz..)
    Innentől kezdve a szándék tűnhet bármily nemesnek is egyszerűen etikátlan leadni a meccset (nyilván kérdés melyik etikai elmélet szerint nézzük).
    Ha nem befolyásolná az én eredményeimet tőlem adhatná-vehetné-felajánlhatná bárki a saját játszmáját.
    A döntetlen a játék része sajnos. Ahogy Barti elbagatelizálva írta az idő is egy erőforrás a játékban. Azt is be kell tudni osztani. Ha az ellenfeled húzza azt hívj rá bírót, ha hosszú percekig hokizik indulj olyan deckkel, ami ellen nem teheti meg.
    Félre értés ne essék nem az egyértelmű szituációkban való bedobás ellen vagyok (amit időtakarékosság miatt követnek el a játékosok), hanem ha kialakul az a fránya x, akkor tessék azt is bediktálni.

  24. Jó akkor harmadszorra is megkérdezem és nem az erkölcsi oldalára vagyok kíváncsi, azzal énis tisztában vagyok meg nem is az érdekel.

    Milyen írott hkk szabály tiltja azt, hogy feladjak, vagy döntetlenre adjak egy meccset? Mi alapján mondhatja azt egy versenybíró, hogy nem adhatod fel az adott meccset, vagy nem egyezhettek meg döntetlenben.

  25. Ákos:
    Ilyen szabály nincs leírva.
    Ezért jelent meg a kérdéskörről “Becsületkódex” címen a cikk.
    Szabályra lehetne emelni, hogy 1-1es állás után ne lehessen meccset bedobni. (Nem kell sidera időt spórolni)

  26. Ákos, semmilyen szabály nem tiltja, mint ahogy például azt sem, hogy kivegyem ellenfelem kezéből a lapjait és megnézzem!

    Le van írva valahova? Nincs!
    Akkor megtehetem? Nem hinném, hogy örülne neki bárki is!

    Szóval a lényeg, hogy ilyet egyszerűen nem csinálunk … Semmilyen szabály nem tiltja azt sem, hogy folyamatosan telefonálj fennhangon meccs közben és zavarj mindenkit aki körülötted ül, de az sincs leírva a szabálykönyvbe, hogy átnyúlj egy másik asztalhoz és átforgasd a kockákat 2 percenként.

    Íratlan szabály, emberi jóérzés, illem stb, stb,stb … pont, mint a meccseladás.

  27. Ezt a kockacsavargatást kipróbálom majd.🙂 Persze szigorúan 40 kiló alatti játékos ellen.😉

    Majd azért szóljatok, hogy pihenten érkezzek versenyre, nehogy olyan probléma legyen, hogy azért nem lett valaki dobogós, mert az ellenfele ellenfeleként nem játszottam teljes erőbedobással és ezért nyert. Nem szeretnék kellemetlenséget okozni.

    Kényes mezsgyét feszegettek, mert keotchog az aki meccset bizniszel, de jófej, aki látja szümtükkel, hogy esélye annyi, mint fehérje a párizsiban és leadja a meccset.
    A HKK-t versenyen időre játszák! Ugyanakkora cheat az utolsó fordulót feladni 1-1-nél a többi játékos szempontjából, mint eladni nyereményért!

    Kellene amúgy egy lista a megkenhető arcokról, hogy tudjam, mikor örülhetek.😀 Én eddig kétszer próbálkoztam, egyszer Ádám Norbinál és egyszer Erdős Viktornál, de egyik mocsok sem volt hajlandó eladni a meccsét.😛

  28. Íme pár könnyű súlyú tipp a “kockacsavargathatós” játékosokhoz: (ABC-ben)

    Archibald, Ákos, Gice, Kisfec, TácsMiki vagy VallerDoki!🙂🙂
    A siker (szinte) garantált…🙂

  29. @tbiro0721:
    “Ákos, semmilyen szabály nem tiltja, mint ahogy például azt sem, hogy kivegyem ellenfelem kezéből a lapjait és megnézzem!

    Le van írva valahova? Nincs!”

    Dehogynem, a Kódexben: “A kézben tartott lapokat más játékosok sem nyíltan, sem rejtve nem kémlelhetik, de a kézben lévő lapjait saját elhatározásából bármely játékos megmutathatja.”

    A játékot véleményem szerint szíve joga bárkinek feladnia.
    Bár megnézném azt, ahogy odajön Krisz/ Miklósék és azt mondják, hogy: “Márpedig ettől az asztaltól nem állsz fel, amíg le nem játszottad a meccset”🙂

    Annak az okai, hogy valaki miért adja fel a játékot, annnyira sokrétű lehet, hogy ne lehetséges szabályok közé szorítani.

    Mindenesetre én szorgalmazom Jancsár úrnak, hogy a Kódexbe kerüljön bele ez a feladás téma, mert amennyire az elő-Kódexet nézegettem a vitacsoportban, ott nem találtam semmit erről a témáról.

  30. Nem fog belekerülni, mert ez nem a játékszabályok része. A játékszabályok közé csak azok a szabályok kerülnek, amik mindenkor, akár otthoni, akár baráti, tét nélküli meccsen is, mindig érvényesek. A versenyekre vonatkozó szabályok is teljesen külön címbe kerültek éppen emiatt. Ráadásul a versenyszervező hatásköre, hogy egy-egy versenyen nevezett játékost milyen szankcióval sújt a versenyszabályok megsértése miatt. Ez nem bírói hatáskör.

  31. Ha a feladás _általánosan_ elfogadott, akkor nem értem miként merülhet fel az ötlet, hogy az olyan feladás (mert ez is egy feladás), amely (csak az érintetteknek nem mellesleg) anyagi javak átcsoportosításával jár, problematikus.

    Hol érdekli azt aki 4. lesz ahelyett, hogy 3. lenne (csak az ellenfél eredményétől függően) a kifizetés szempontjából, hogy ez azért történt mert valakinek brunyálnia kellett, vagy részesedést szerzett cserébe valamilyen kisebb vegyipari konzorciumban?

    Minden esetben azért csúszott vissza mert az egyik játékos úgy döntött, hogy a játék szabályszerű lejátszásától függetlenül, személyes ok / döntés miatt veszíti el a játékot.

  32. Nehogy félreértés essen, én is elítélem azt, amikor valaki azért adja fel, hogy anyagi jutalmat kapjon, ilyet soha nem adtam, vagy fogadtam el és nem is fogok.
    Csupán azt bizonyítani, hogy ez volt az oka a feladásnak, eléggé nehéz (ha nem lehetetlen) szerintem.

  33. Köszönöm, választ kaptam a kérdésemre. NEM szabályozza semmi a feladás témakört. Lehet kellene ezzel valamit kezdeni, komoly vitákra adhat okot egyes jövőbeli versenyeken, főleg a Nemzeti Bajnokságon.

  34. Az időhúzás témakör már egy nehezebb dió. Ott tényleg nehéz tenni ellene, max bírót hívsz, de vannak olyan minden hájjal megkent, rafinált játékosok, akik, ha akarják simán elhúzzák az időt úgy is. Nem tudom mi lehetne a megoldás, a sakkóra biztosan nem.

    Csalás témája. Nem jellemző szerencsére. Itt is nehéz viszont bizonyítani, hogy szándékos volt-e, vagy csak véletlenül írt fel mondjuk eggyel több manát, vagy vont le eggyekevesebb ép.-t

  35. Ahogyan van versenybírók etikai kódexe (bezony! ez is elkészült), bár a hozzá fűződő kézikönyv, ami például az óvás szabályait is részletezné még nincs kész (és nem is tervezem megcsinálni egyelőre). De ugyanúgy lehetne készíteni versenyetikai kódexet is. Bár lehet, hgy ez már túlzás lenne… Összegezve: a játszma feladásának szabályairól természetesen van néhány sor a Kódex-ben, mert a játék részét képezi, de ennek etikai vonatkozásai már kívülesnek a HKK Kódex hatáskörén.

  36. DM szerint

    Gyorsan tegyük helyre a dolgot: Az ominózus szituban nem egy X-et kerültünk el, hanem azzal lett X, hogy a második meccset bedobtam, különben 3 pontom lett volna. Nagyon is számított a dolog, pont 6.000,- Ft-ot buktam vele, de azt gondolom, helyes döntést hoztam. Tiszta a lekiismeretem.

    Egyébként meg szerintem éppen az etikai színezet a lényeg. Egész egyszerűen a mai Hkk-ban annyi eredménybefolyásoló tényező van, hogy ha mindegyik ellen tenni akarnánk valamit, konkrétan káosz lenne az egészből. Mondok egy példát: Októberi draftversenyen volt, hogy Tamási Viktor az első fordulóban legyőzött engem. A másodikban felbaszta az agyát az ellenfelén és hazament. Ezzel objektíve tönkretette a versenyemet. Végig lesorsolt ágon voltam, és annyira gyenge lett a buchholzom, hogy a nagylétszámú versenyen kb. tökmindegy volt, mit csinálok, itt már jó helyezést nem érhettem el. Most akkor szídjuk agyon a Viktort??? Szerintem senkinek meg sem fordul a fejébe, hiszen minden játékosnak joga van hazamenni. De objektíve ezzel, a pakliját ismerve minimum 6, de lehet hogy 9 vagy 12 buchholz pontot elvett tőlem. Nem gondolom, és soha nem is fogom azt gondolni, hogy amit én csináltam az pl. rosszabb lenne egy hazamenetelnél, amit objektíve mindenki elfogad.

    Az egésszel arra akartam kilyukadni, hogy kismillio olyan magatartás van, ami a verseny eredményét befolyásolja. Egy 10. asztalon történő kockadobás, vagy játékos egyéni hibája is dönthet akár dobogós helyezésekről, csak ezt akkor senki sem ismeri fel.

    Épp ezekből kiindulva azt gondolom, nem azért kell harcolni a meccseladások ellen, mert ez objektive mások buchholzára kihatással van, hiszen a mai hkk-ban mi nincs ezekre kihatással? Azért kell ez ellen küzdeni, mert etikátlan, és tisztességtelen.

  37. Én előre szólok minden vesztegetőnek, hogy én egy erkölcsi hatalmasság vagyok ezért nekem kétszer annyit kell ajánlani egy meccsért..:))))

  38. Bucholz problema ellen a legjobb az lenne, ha a meccspont prioritasat felcserelnenk az ellenfelponttal. Igy tobbet erne az x, nem lenne bedobva az utolso, jobban szamitana a sajat tudas, es hatranyba kerulnenek az idohuzo deckek (egyet nyer, utana lejar)

  39. bubu, a megfogalmazásod velem kapcsolatban nem tükrözi a valóságot.

    egy fattyat a gyűjtőmmel együtt véletlenül belekevertem a paklimba, és a kövi játékban felhúztam, a lila követőmmel kaptam rá másik fattyat is amikor kijátszottam éés utána ezekkel a lényekkel nyertema köv körben. aztán az ellenfelem sikeresen megóvta a meccset, de igazából egy másik lila lapot húztam volna, szóval ne mezen múlott. aztán feszült lett a légkör kicsit, a harmadik játszmában el is rontottam valami, így kikaptam, és abban a tudatban, hogy úgy vesztettem, hogy igazából a véletlen fatty nélkül a kövi lapommal már 2-0-val álltam volna, nem akartam tovább játszani, inkább elmentem kosarazni, mert abban még örömömet lelhettem, nem úgy mint a versenyen. az ellenféltől meg elnézést kértem a hibámért, és elköszöntem.

    bubu a te károdat sajnálom, voltam már ilyen helyzetben, én is utáltam. de te hasznod jóval kevesebb volt így, mint az én károm lett volna, ha kihagyom a programomat, és elcseszem a napomat egy bukó versenyen, ami ráadásul ilyen okból bukó. tudom, hgy megérted, és köszönöm. amúgy még sosem mentem haza versenyről, én sem vagyok a híve.

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

