Követők – túl sok, túl erős?

Egyre inkább a követők körül forog a HKK – de vajon jó ez nekünk?

Ha versenyre készülünk és metagame-et elemzünk, első körben mindig a szabálylapok azok, melyek meghatározzák, milyen irányba érdemes elmozdulnunk, hiszen ezek azok a kártyák, melyek elsődlegesen korlátozzák, speciálissá teszik a környezetet. A Bűvös erdő, a Lassan járj! és a Hegymélyi keltető drágít, a Zarknod börtönében és a Zarknod bilincse a húzást piszkálja, a Szűk esztendők, a Korlátozás és a Hálócsapda pedig más módokon igyekszik beszűkíteni a játékot – csak hogy a legfontosabbakról ejtsünk szót. Manapság azonban már egyre nagyobb a követők szerepe is, hiszen amíg régen a matchup szempontjából (vagyis hogy milyen narancssárga lapok feszülnek egymásnak) első sorban a szabálylapok voltak jelentősek, addig ma már egy-egy követő is óriási hatással tud lenni a játékra. De vajon tényleg így van ez rendjén?

raia_kovetojeNem kell nagy ész ahhoz, hogy megállapítsuk: a követők az évek során brutálisan erőssé fejlődtek. Ha visszatekernénk az idő kerekét, akkor a 8-10 évvel ezelőtti versenyasztalokon Manafamiliárisokat, A halhatatlanok nagymesteréket, Gyógyító rakshallionokat és Kragoru familiárisokat látnánk. Ezek között akad persze olyan, mely a mai napig használható (sőt, a Manafam a maga idejében annyira domináns volt, hogy egy ideig tiltani is kellett), de összességében elmondható, hogy manapság már nem igen rettegjük meg ezeket a követőket. Olcsóbbítás, védelem? A játék már réges régen túlhaladt ezen: a Rox, a csontok ura és a Törpe-gnóm Glion counterel (előbbi ráadásul korlát nélkül), Raia követője és Chara-din követője ipari szinten gyártja nekünk az ütőlényeket, de egy Arochos vagy egy Leah követője által segített első körös győzelmen sem lepődnek meg bizonyára sokan.

A tendencia meglehetősen fura – és az is meglehet, hogy téves. Egyfajta kétszeres inflációról van ugyanis szó, hiszen nem elég, hogy a HKK lapok évről-évre egyre erősebbek (ami természetes és mindenki megszokhatta már), de úgy tűnik, hogy ugyanez a követőkre is igaz. Egyre több és egyre brutálisabb képességek kerülnek rájuk, ami azt jelenti, hogy a lapokon is egyre komolyabb mértékben turbóznak – ennek is köszönhető, hogy kellemes támogatókból kökemény alappá nőtték ki magukat az elmúlt években.

chara_din_kovetojeAz éremnek persze van egy másik oldala is, hiszen mondhatjuk, hogy cserébe rendkívül sok ütőképes koncepció van a versenyeken. Csak éppen nem mindegy, hogy milyen áron értük el mindezt – a játék első két körének mára kiemelkedőre nőtt fontossága pont az egyre erősebb követők hozománya, melyek az említett kétszeres infláció következtében sokkal jobban gyorsítják a játékot, mint az egészséges lenne. Az egész talán a Molluszk, az ócskással kezdődött, melyről hamar kiderült, hogy óriási előnyt lehet vele szerezni már a játék korai szakaszában is (emlékezzünk csak arra, mennyire imádtuk az arcunkba kapni az első körös Epikus emlékműveket), azóta pedig jött a néhány lapot brutális erősségüre növelő Arochos, a folyamatos lapelőnyt biztosító Chara-din és Raia követők, a nevetségesen olcsón lapot megfogó Rox vagy Törpe-gnóm Glion – csak hogy néhányat említsünk. Túlságosan könnyen adnak túlságosan nagy előnyt, mellyel mára elérték, hogy a szabálylapos paklik egyfajta mellékvágányra kényszerültek. A drágító szabálylapok alig mernek “pályára lépni” Átkozott követő nélkül, a metagame egyik legfontosabb “szabályozó” láncszeme, a sok népszerű követő ellen szinte esélytelen Zarknod bilincse kis túlzással teljesen kikopott a játékból (ezt azért rágjuk át párszor magunkban, nem éppen kis problémáról beszélünk!), de a Hálócsapdát, a Szűk esztendőket és a Zarknod börtönébent sem vetik már be szívesen a játékosok, hiába volt valaha mindegyik népszerű – egyszerűen nem tudják kellően feltartóztatni a követők erejét.

roxacsontokuraÉrdemes egy külön bekezdést szentelni A legfőbb követőnek, mellyel egyre többször és egyre eredményesebben próbálkoznak a játékosok. Nem csoda, az erős követőknek ugyanis bizony a szinergikus hatása sem maradt el: az új Elenios követője brutális ebben a felállásban, de a Molluszk, az ócskás + Chara-din követője párosítás sem éppen gyönge. Pár éve még csak poénkodtunk egy 45 Chara-din fattyából álló paklin (oké, Györki Dávid egy esetben paklival🙂 ), ma azonban már az sem lenne szenzáció, ha egy közepesen korlátozott formátumon dobogóig jutna egy ilyen. Azt hiszem ezen dolgok is a követők erősödését bizonyítják.

A HKK egyik fő hátránya, hogy a hosszú távon kialakuló problémákat nagyon nehezen, sőt, nem ritkán egyáltalán nem képes orvosolni, ez ugyanis a játék jellegéből és az említett inflációból adódik. Hiába születik meg bennünk ugyanis most már a Nagy Felismerés, tenni nem sokat tudunk. A gyengébb követőket senki sem használná (lásd például Rhatt követőjét), így kénytelenek vagyunk folytatni a sort. Egyéb megoldást csak jóval drasztikusabb lépésekkel lehetne találni, amely kellemetlen patthelyzetet szül jelenleg.

Az erősségen túl ráadásul van egy másik tényező is, amely nem feltétlenül pozitív kicsengésű a követők kapcsán. Konkrétan a mennyiségről van szó, az újonnan megjelenő követők száma ugyanis jelentősen megugrott az elmúlt években. Íme egy kis statisztika.

  • 2004 – 6
  • 2005 – 3
  • 2006 – 7
  • 2007 – 3
  • 2008 – 1
  • 2009 – 9
  • 2010 – 4
  • 2011 – 7
  • 2012 – 13
  • 2013 – 8

arochosLátható, hogy az elmúlt három évben majdnem annyi követő jelent meg, mint az előtte lévő hétben összesen. 2009 a Végzetúr és a hordaparancsnokok megjelenésével kiugró év volt, ezt leszámítva azonban 7 volt a legtöbb követő egy évben – az elmúlt három évben ellenben a minimum volt pont ennyi. Követők jönnek-mennek: fel sem fogjuk igazi erejüket, de már jön is a következő, számtalan irányból keresztülszőve a metagame-et, még tovább nehezítve a szabálylapok dolgát. De ennél is nagyobb baj, hogy a felelősség megnőtt ezzel együtt: 13 követőt kitesztelni egy év alatt jóval embert próbálóbb feladat, mint mondjuk 4 vagy 6 darabot. Márpedig a követők kategóriákkal alaposabb, körültekintőbb és óvatosabb tesztelést igényelnek, mint a “normál” lapok. De vajon van erre ideje, kapacitása a tesztelőbrigádnak?

Véleményem szerint a játék kritikus pontra ért a követőkkel, és mára olyan helyzet alakult ki, ahol a játékosok túlságosan nagy előnyre tudnak szert tenni alapból, a paklijuk mellé csatolt narancssárga lapok segítségével. Ti mit gondoltok erről? Fenntartható a folyamat, vagy megoldást kell találni rá?

Csető Zsolt

47 thoughts on “Követők – túl sok, túl erős?

  1. Nem volt túl régen, mikor értekezést írtam a kezdés jelentőségéről, és akkor azt as szörnyű képet vizionáltam, hogy ha így haladunk, a játékot meg lehet majd nyerni előbb-utóbb a játék 0. (azaz a kezdő ellenfél első) körében is, és mikor leülünk játszani már a választott narancssárga lapok szemen állása véglegesen determinálja a győzelmi esélyeket. Két és fél év telt el azóta, hogy ezt írtam, és imhol…

  2. Osztom, a vélemény! Tényleg tényleg beteg erős egy két követő ma már, de azt is figyelembe kell venni ezeknél a pakliknál, hogy nagyon is épülnek. Ha van egy követő szüntetés a játékban. Akkor hatalmas tempó hátrányt szenvednek ezek paklik és legalább 50% veszítenek a hatékonyságukból.

  3. A 2 legutobbi profi eredmeny:
    Jan. hagyi: Kontroll (Életenergiával), Kontroll (Életenergiával), Szúnyog, Raia követős, Dal

    Febr. jellemek: Gonosz gyűjtőgenerálós pakli Változó környezettel, Semleges teknős pakli Villámháborúval, Gonosz horda A legfőbb követővel, Semleges Arochos, Semleges Triniganos kontroll Életenergiával.

    Ez ket 4., es egy 3. hely, raadasul 3 kulonbozo pakli kulonbozo kovetokkel, ez nem megrazo egyaltalan.

    Ha megneznenk a hagyomanyos elso 5 pakli altal hasznalt lapokat, szerintem joval nagyobb problemara lelunk, mint hogy emberek kovetokkel allitanak ossze eros paklikat,
    A Bilincs vs. Raia/CHD/egyeb kovetok problemat jogosnak erzem, keszitettem is 1-2 lapot ennek kapcsan.

  4. Ja es a narancssarga determinalast is eros tulzasnak erzem, nyilvan van 1-2 kellemetlen parositas (ott is inkabb a Szabalylapoknal pl. Erdo vs. Vilamhaboru), de a legtobb narancs vs. narancs-bol jo meccsek jonnek ki. Vannak stabilabb, narancssargara alig-alig tamaszkodo, eredmenyes paklik (pl. mindjart a spelles kontroll, ami a legeredmenyesebb)

  5. BTW ahogy az uj tesztlistat nezem, egyelore 1 db. kovetot talaltam csak rajta, ugyhogy kivansagod parancs🙂

  6. Azt írtam, hogy ezt vizionáltam két és fél évvel ezelőtt. Most pedig jön ez a cikk. Egyébként tartom, hogy a versenymeccseknek – alsó hangon is – legalább felénél csupán a narancs lapok + kezdődobás már eldönti az első játszma sorsát, függetlenül a játékosok tudásától. Ilyenkor csak a mázlifaktor segíthet side előtt. Lehet ezzel a megállapítással vitatkozni, de talán nem véletlen, hogy a versenyeken az első köröket rendszeresen bedobják a vesztésre álló játékosok.

  7. Az a baj Balázs, hogy túlságosan sokszor jösz ezzel a “versenyen első x helyezett” dologgal, és nagyon sok probléma van ezzel elhessegetve. Kivéve akkor, amikor a “nem csak a profik játsszák a HKK-t” a nyomós érv. Nem látom a következetességet.

    De hogy érdemben reagáljak is: a kontroll mindig jó lesz, mert stabil és jól alkalmazkodik – többek között azért is, mert az Átkozottól sem függ. Ettől viszont a követőkkel kapcsolatos probléma még mindig fennáll, csak éppen az “instabilitásuk” felfelé, vagyis az erős tartományba sokkal brutálisabb dolgokban nyilvánul meg, mint eddig. A játékkal kapcsolatos bajok pedig sosem akkor születnek, amikor minden szépen zajlik az ideális tartományon, hanem amikor előjönnek ezek a szélsőségek. Amik annyira már nem is ritkák, ugyebár…

  8. régóta érik bennem az a gondolat, amit most megosztanék.

    !!! engedélyezni kéne a bilincs-börtön-korlátozás hármas mellé az átkozott követő használatát !!!

    más követőt nyilván nem, mert egy laptermelőssel még erősebbé válnánaka követők. De szerintem ezt illetékes személyeknek át kéne godnolniuk, mert így ezek a szabálylapok használhatatlanok, és ezért nyernek foylamatosan az életergiák.

    elképzelhető, hogy a tesztelői csoport ezt bele vegye a 2014-es programba? vagy, hogy egy-egy hagyományos versenyen ez a módosítás életbe léphessen?

  9. Balázs!

    Ne haragudj meg kérlek, de kezd tele lenni a hósurranóm azzal a véleményeddel, hogy ” nézzük ezt meg azt a PROFI HAGYI végeredményt és lám mindent meg tudok cáfolni !”

    Csak csatlakozni tudok Zsolthoz, ezt a játékot nem csak profik játsszák! (De sok esetben profik ellen!!!)

    A mostani cikk témája a követők kicombosodása volt és nem a szabálylapok ereje, használhatósága, bár egy kis részletben ez is a cikk részr.

    Ha már a statisztikáknál járunk, legyél oly kedves írd már meg mikor,hol,milyen formátumon volt az első 3-ban 5lap???
    Szerintem sokat kell majd kutatnod!🙂

    Az általad említett vari kontrollt össze lehet rakni pl. Rúnával, Életenergiával, de Terhgattal is.
    Ez mind a meta függvénye! A mostani épp a szab.lapoknak kedvez, és csumi. Lehet, hogy fél év mulva megint követővel rakják össze,ha megoldódik a CHD,Raia stb. dominancia.

  10. Zsolti for president!

    A követők elég jól hasítanak még így is (Raia követő? Ráadásul MINDEN formátumra össze lehet dobni, és a legtöbbön versenygyőzelem esélyes). Az életenergia azért van elöl, mert gyanúsan kiteszteletlen lapról van szó.
    Életenergia – Pontaco? Életenergia- Tergath ?
    Nyilván egy hordát kivéve bármi mellé rakod kb nem járhatsz rosszul.

  11. @MrPit: +1 általánosítva, annyit kéne írni, hogy az átkozottat használhatod akkor is, ha a szablap nem engedné. Én egyenlőre nem tudok elképzelni olyan side lapot, ami esélyessé tudna tenni egy bilincset egy raia követő ellen.

  12. Páran elég érdekes dolgokat írnak, de a cikk a túl erős követőkről szól, és valljuk be az átkozott is az. A legtöbb önmagában csak követővel felálló decket bármikor eltesz egy átkozott + járj/keltető/erdő, és ezt ti még bővítenétek a bilincsel és társaival? Ez egy nagyon rossz ötlet szerintem.,
    Az hogy a bilincs és társai kikoptak az egyrészt nem csoda a korukat tekintve, másrészt meg minden kieggel óriásit fordul a játék képe is.

    Az hogy egyes korlátozott (!) formátumokon egy-egy újabb követő esetleg túl erős az a formátum sajátossága, készülni kell rá és nem lesz gond. De a legvalószínűbb az hogy ez a probléma is megoldja majd önmagát (mint anno az orgling ősanya-mágus).
    Megjegyzés: a múlt szombati fehérvári egyszínűn (jó kicsit speciális egyszín volt, de a lényeg ugyanaz) 11-ből 8 induló választott 1-1 olyan paklit ami megszüntette (minimum) az ellenfél követőjét.

  13. Azért nagyon sok olyan követő vs követő párosítás van, ami nem éppen jó játékot vonz maga után.
    Meg azért persze ez mind sorsolásfüggő, mert kapsz 5 fordulóból 3 átkozottat, nagy valószínűséggel az egyik eltesz😦
    De éppen ezért játszanak az emberek Életenergiával, mert sok az átkozott, és azokat 90%ban veri, mellette pedig kevés a korlátozó szabálylap.
    Igazából csak az erdőre kell készülnie, mert más zavaró szablap szinte nincs az asztalokon.

    Sok esetben szólt a játék arról, hogy aki kezd nyer, és mostanság is van olyan meccs, amit egy kockadobás el is dönt.

    Pl.: Rox vs Leah követőnél tapasztaltam, hogyha a Rox 2x kezd kb 80% az esélye a winre, míg fordítva kb ugyanez. És 5 perc alatt eldől 1 meccs… Nem épp élvezetes és jó játék…

  14. Egyébként én az 5 nem drágítós, korlátozós lap közül a szűk esztendőt tartom a leggyengébbnek( max változó mellett használható). Túl olcsók a lapok, hogy döntően befolyásolja a játékot, plusz sok az olcsóbbító követő. Talán közölük még használhatónak, meg a börtönt tartom, mert sok általában a két narancsszínű lappal induló deck és azért olykor fáj az a 2 lap minusz nekik is.

  15. 3 év kihagyás után, mostanában kezdtem el újra versenyre járogatni, meg összeszedni a kimaradt lapokat. A hétvégén Egerben voltam, pörgős kétszínű volt a második verseny, kallerekkel indultam, ezt tudtam a lapokból hirtelen összerakni.

    Szarvas Attilával játszottam egy olyan meccset, hogy igazából 2 zokneenho-val és egy páncélos lovaggal 2. körben pépé vertem (mondjuk húztam 2 erőst is, de na). Nem kellett se crimson, se semmi. Nem élveztem a meccset. Ehhez hozzátenném, hogy előtte régi kiegekből draftoltunk (víziók, legendák völgye, rhatt fénykora) és kibasz jó meccseket játszottunk (pont Attilával volt egy nagyon epik meccsem amikor mocsárlázzal majdnem sikerült fordítanom, de végül csak megoldotta egy 5 perces agyalás után).

    No csak ennyit akartam, köf.

  16. Akkor csak kerdezek:

    Konkretan akkor MI a “kovetokkel kapcsolatos problema”? Barati jatekban tul dominans? Melyik koveto? Vagy tul sokfele pakli van, ami kovetokre epul? Tul keves a szabalylapra epulo pakli? Es hol es mekkora mintat veve alapul? (miert volna fontos, hogy ugyanannyi szabalylapra, mint kovetore epulo pakli legyen?) Miert okozna gondot onmagaban az, hogy kevesebb Bilincs van a versenyeken, ha helyette elobujt 3 masik fele pakli? (semmi gondom a Bilinccsel amugy, akarom is erositeni, az is egy szinfolt)

    Vagy ugy gondoljatok, mert itt errefele is elkanyarodott a dolog, hogy a kovetok felelosek a jatek gyorsulasaert? Szerintem nem, azert egyszeruen az felelos, hogy:
    – jatekos nem vesz meg kieget (tisztelet a kivetelnek), ha nincsenek benne erosebb lapok, mint korabban (tokmindegy, hogy koveto vagy Kyorg tudas)
    – a jatek 19 eves
    – nem leptuk meg azt, hogy nem lehet hasznalni a regi lapokat a versenyeken

    Es igen, Leinadnak igaza van, pl. a sokat szapult Erdo teszi azt, hogy nem az elso-masodik korben nyersz. Akkor mar inkabb a Runat-Valtozot-Villamhaborut kene okolni, mert ezek azok, amikkel a dragito szabalylapok ellenere is villamgyorsan nyerhetsz.

  17. Amugy Zsolt, most mar mint tesztelo: javaslat? Ha az, hogy legyen kevesebb koveto kiadva, az szerintem OK.

  18. MrPit javaslata erdekes es megfontolando, de attol tartok, hamar eljuthatnank a
    “Miert habi a hagyi?” c. tavalyi cikk allapotaba, amikor ugye az volt a kifogas, hogy ‘csak’ 3 fele pakli igazan eselyes a hagyomanyoson. Most ez szerintem nincs igy, es talan ez a legfontosabb.

  19. “Ha már a statisztikáknál járunk, legyél oly kedves írd már meg mikor,hol,milyen formátumon volt az első 3-ban 5lap???
    Szerintem sokat kell majd kutatnod! :)”

    Van mondjuk a szabalylapokbol – kovetokbol 50-fele ertelmes lehetoseg, az 51. az 5lap. Ennek aranyaban szerepel a versenyeken. Ez miert lenne problema?

  20. Na utso: egyszeruen arrol van szo, hogy az igen gyakran felroppeno “uristen, ez de durva” allitast megiscsak meg kell vizsgalni valamilyen objektivnek nevezheto mercevel, mert az “en is igy gondolom, meg ismerek meg masokat is” az keves… de szivesen fogadok barmilyen objektiv meresre javaslatot.

    Ha ugy tunne, semmi gond a kerdesek felvetesevel, sot, koszonet erte (picit soknak erzem a kerdesbe csomagolt eloregyartott valaszt, de hat azt is szabad persze).

  21. Nincsen semmi baj. Ez egy szenzációs játék, és itt mindenki fanatikus híve. Ugyanakkor a kérdéseket a játékosoknak csupán feltenniük kell, megválaszolniuk nem, mint ahogyan a problémákat is elég jelezniük, a megoldásokat nem a játékosoknak kell megtalálniuk.
    A probléma: régen a követő egészítette ki, segítette a paklit, illetve a koncepciót, ma inkább a követő mellé építünk paklit.
    Ha van követőnk, a paklink jól működik. Ha nincs követőnk, a partit jó eséllyel bukjuk. Épp ezért az egyik legerősebb követő az Átkozott.

    Nincs semmi baj. De talán nem csak követőket kellene kiadni (akár felújítva, akár újat készítve), hanem szabálylapokat is, vagy épp kifejezetten a követők ellen készített lapokat. Ezek csak gondolatok.

    Az erős (a lapot termelő, reakciózó, izmozó) követők a játék még előbbre tolódását eredményezik, hiszen ezek már az első körünk előtt az asztalon vannak, és működnek. Nem akarom leírni még egyszer, amit anno. A védekezés egy jó kezdeményezés volt a játék kezdeti, kritikus szakaszának a kiegyenlítésére, de ma már kezdünk kicsit átesni a ló túloldalára.

    Konklúzió: szerintem kicsit erősíteni kellene a korlátozó szabálylapokat, és újakat kell létrehozni, vagy felújítani régieket. Ez segítene helyrebillenteni a megbillent egyensúlyt.
    A probléma: régen a követő egészítette ki, segítette a paklit, illetve a koncepciót, ma a követő mellé építünk paklit. Ha van követőnk, a pakli erős, és

  22. Igen, ertem, es megfontolhatjuk kevesbe eros uj kovetok kesziteset (ill. ezesetben nyilvan kevesebb is lesz, mert gyenget nem erdemes csinalni). Valoszinu a koveto-felujitas is erosen alabbhagyna akkor. Most csak 1 van a listan, 1 sarkanyos, de valoszinu tul eros lenne az is…

  23. @Balage:

    Mivel a folyamat – ahogy a cikkben írtam – visszafordíthatatlan, ezért igen, a javaslatom az lenne, amit írsz: kevesebb követő, jobban kitesztelve.

  24. Balázs, inkább jöjjön ki egy erős (koncepció erősítő/teremtő) követő, mint egy gyenge. A sárkány követő jó ötlet. A régi követőket ritkán használták, gyenge lapok voltak.

    JJ úr hozzászólásának lényegi része, hogy a követők jelenleg elnyomják a korlátozó szabálylapokat (konklúzió).

    -> nem azt az üzenetet szerette volna átadni, hogy “megfontolhatjuk kevesbe eros uj kovetok kesziteset”

    Kellenek az erős követők, az erős szabálylapok és ezeknek szükségük van olyan lapokra, amik a többi (vagy saját maga) ellen javítják az esélyeket. Lehetőség szerint ne lehessen minden ellen készülni (sőt), de ami ellen készülsz, ott legalább 50% esélyed legyen (feltéve ha ő nem készül ellened :P). Szerintem ez egy használható (és semmitmondó) alap. A többi Rátok van bízva.😀

  25. Szerintem, es asszem masok is igy latjak, a kovetok leginkabb azokat a korlatozo szabalylapokat nyomjak el (Bilincs, Borton, Korlatozas), ami mellett nem hasznalhatsz Atkozott kovetot. A Jarj + Atkozott vagy a 3 Erdo + Atkozott nemigen van elnyomva ebbol a szempontbol 😉
    Ezt nezve, MrPit javaslata alapjan (bar ugye erre is jott ellenvelemeny), ha a jelenlegi kornyezetet szeretnenk befolyasolni, akkor az e 3 lap melle megengedett Atkozott koveto lehetne megoldas. Azonban, mivel ez lap-errataval jarna, en csak akkor lepnek ilyet, ha sulyos ervek, egyontetu keres volna ez a jatekosok reszerol.

    A leendo kornyezet alakitasa ugyeben a kevesebb/kevesbe eros kovetok a nyilvanvalo megoldas, ahogy Zsolt is irta.

  26. A követők közül a fehérrel van a legnagyobb probléma, mert:
    -A top versenycounterekből 3,5-4 fehér színű, ebből 2 ingyenes egyet meg építeni kell. (2 őmes)
    – Van 1ért őmes leszedése (verekedők pls)
    – értelmes erőforrás (vésztartalék)
    – védekezéses cantrip semmizés ( gyászbeszéd pls)

    Olyan funkcióknál képes lapelőnyt termelni, amit a lapok nem szoktak tudni, pont azért, mert inkorrekt h lecounterelsz vmit és még nyerést is kapsz az asztalra (ráadásul blokkolni se lehet az angyalt).
    A sok azonnali miatt körönként 2x fogsz tudni általában angyalr termelni.

    Mivel könnyen összerakható, a kevésbé kioptimalizált változatok is képesek 6/4re kb bármikor (bármelyik formátum), ezért sokan is játszanak vele, így jó esélyeid vannak összekerülni vele.
    Viszont ahogy korábban írták a bilincs, esztendők, börtön, korlátozás (ha az örző lordod nem counterlik akkor nyilván nem) kvázi esélytelen, mert a blank erőforrásaid is adnak angyalt.. Így pont az az előnyöd nem jön ki egy korlátozó szablapnál, ami az értelme: Az általad kialakított környezethez neked minden lapod jó, míg az ellenfélnek nem..

    A rox hasonló problémát szült, de az közel se annyira stabil mint angyalos társa (mostanában nem is bírja a gyűrődést).

    Ahogy Zsolti is írta sok követős koncepció nem elég stabil ahhoz, hogy sorra nyerjék a versenyeket, viszont van olyan leosztás, amikor az első lap után kb eldől a játék és utána sehogyan se tudsz fordítani (két sima követő egymás ellen aki jól kezd..). Én sokszor ezt a küzdelmet hiányolom az ilyen koncepciók ellen.

    Félreértés ne essék nem az a bajom ha előnyt ad egy követő(hisz ez a dolga), de ne behozhatatlan legyen az az előny.

  27. Én abban látom a fő problémát, hogy a játék valami irtózatos módon felgyorsult és rendszerint az 1. vagy 2. körben eldől kié lessz a mecss. Nincsen változatos, fordulatos játék ergo hatványozottan csökken a játékélmény. Szerintem a lapok most már olyan mértékig erősödtek (2. körben is nullás counter, ősmágival 1vp-ből két lapot leszedsz, 1vp-s lényes antimágiás körmegszak., stb), hogy egy további lap erősítés már az irracionális tartományba vinné el a játékot.

  28. A jól definiált probléma könnyebben megfogható, mint más társai. Fordításra (afrikaans – szuahéli) alkalmas papírokat kell kitesztelni.🙂

  29. korrekt kártya, de

    Pl.
    ikon1 (min. vp előnyt jelez ellennél)
    ikon2 (min. ép előnyt jelez ellennél) – > leggyengébb, talán elhagyható + Arochosnál broken🙂
    ikon3 (min. lap előnyt jelez ellennél) – > kékre ilyet ne!😛
    ikon4 (min. permanens előnyt jelez ellennél)

    bekapcsol valami iszonyat skill

    … feltéve ha Robert Langdonokat kívánunk nevelni.😛

  30. Bilincs mellé átkozottat engedni teljesen fölöslegesnek tartom. Nem lesz erősebb a bilincs, az átkozott marad ugyan olyan erős, és miatta kap ki az ellenfél. Nincs elavulva a bilincs sem, csak nem adnak ki hozzá olyan lapokat, ami versenyképessé tenné. vegyünk 1 példát: Bilincs mellé átkozott. ellenfél raia horda, átkozott nélkül esélytelen lenne, átkozottal elteszi, és lehet éljenezni, hogy nyertem bilincsel… NEM.. nyertél átkozottal..

  31. A raia se verhetetlen. Nálam már párszor volt már olyan. hogy nem jött a kezemre lény és lőtték a követőmet oszt annyi voltam. Kellene még a raijának valamilyen cantrip, ősmágiás, olcsó raija lény, mert ebből szerénykedik xD. Egyébként én CHD követőt is tartom legalább olyan erősnek.

  32. zomb

    Alapjáraton kb. ugyanolyan erős a Raia és a Chara-din követő, de az összerakható paklik miatt egészen más az ember benyomása. A Raia annyira domináns azonnali szín, hogy szinte bármivel tud az ellenfél körében is angyalt termelni. A Chara-din követő éppen e téren gyenge, csak speciális paklikban (Villámháború, Zanszilánk) tudja megoldani a rendszeres azonnalival való játékot, ezért inkább korlátozó szablapok mellett jön elő, így kevésbé tűnik brutálisnak szerintem.

  33. A Raia láthatatlan lényeket ad, amik nem foglalnak helyet, ami azt jelenti, hogy mennyiségileg és “minőségileg” (erős lényekkel) sem lehet könnyen levédeni. És minden lap instant veszélyt jelent, még egy beszottyadt Erős vagy Spektrális is. Össze sem hasonlítható a két követő ereje.

  34. galambd: talan ne hagyd abba, egesz erosre engedtek (egyelore) a sarkanyos kovetot!🙂 Nem is ertem, Zsolti nem tunt feldultnak😉 (en pont lekestem sajna)

  35. @Balage: Sztem fölösleges kóstolgatni Zsoltit. Ő egy létező problémára reflektálva, vitaindító jelleggel írta ezt a cikket. Ettől véleményem szerint az ő álláspontja akár lehetne ellentétes is (nyilván nincs így). Mindenesetre öülök, h már ő is ott van a tesztelők között.

  36. Nem kostolgatasnak szantam, valoban erdekel, hogy mi volt a sarkanyos kovetovel (mert igy atgondolva a cikk hatasara nekem erosnek tunt mar), de ezt nyilvan megbeszeljuk privatban. A hsz lenyege az volt, hogy galambd ne hagyja abba🙂

  37. Ettol fuggetlenul szerintem Zsolt allaspontja egyertelmuen bele van irva a cikkbe, de ez nem gond.

  38. Valószínűleg lenézek még néha, de egyenlőre semmiképpen sem folytatom, az egyetem most eléggé lefoglal😦

    De ki tudja, mi lesz 1-2 év múlva, talán lenézek egy versenyre és csillogó szemekkel nézem majd, hogyan verik le a sárkányok a kontrollokat…
    Na jó, álmodozást abbahagytam😀

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s