A rejtőzködő játékosállomány

Többen vannak, mint gondolnánk!

Nem is olyan régen, még a múlt havi székesfehérvári verseny után egy igencsak jó hangulatú beszélgetés kerekedett, miközben Ákos kocsijával hazafelé tartottunk. Nyilván ment a szövegelés mindenről, régi sztorik, anekdoták, majd egyszer csak valaki feltette a kérdést: ‘Szerintetek hány HKK-s van ma Magyarországon?’ A kérdés tehát nem arra irányult, hogy hány versenyjátékos van, hanem, hogy hányan játszanak még mindig vele. Itt eléggé eltért a véleményünk egymástól, volt aki azt mondta, hogy a versenyjátékosok számának kétszerese (2-300 fő), volt aki ezres nagyságrendre saccolt.

A hkk.hu oldalon szerencsére nagyjából két hónappal ezelőtt újraindult a ‘Szavazások’ menüpont, amit számos játékos – köztük én is – örömmel fogadott. Jó látni, hogy a játéktervezők kíváncsiak a véleményeinkre, szeretnék megismerni a szokásainkat. Nem is olyan rég (“ha jól emlékszem még”) a versenyre járással kapcsolatban került fel egy szavazás:

szavazas

Ha megnézitek elég érdekes eredmény született, nem sokkal, de a ‘Soha nem voltam még versenyen’ lehetőségre szavaztatok a legtöbben. Ez alapján a szavazás alapján a ‘versenyjátékosok számának kétszerese’ tippünk volt a helyes, hiszen a passzív játékosok 48%-ot tesznek ki. Kik alkotják ezt a tábort? Úgy gondolom, hogy két részhalmazt tudunk elkülöníteni: az olyan kezdő játékosok halmazát, akik még lapkészlet/bátorság hiányában nem vették rá magukat, hogy eljöjjenek egy versenyre, és az olyan játékosok halmazát, akiket nem vonz az új, felgyorsult tempójú HKK.

trollMostanában felvettem a kapcsolatot néhány olyan játékossal (vidékről és Budapestről egyaránt), akik inkább a lassabb tempójú játékot nyomják. Ők köszönik, nem kérnek a Kyrog tudásokból és társaikból. Meghatároztak egy olyan intervallumot, ami mindenkinek megfelelő, és csak innen játszanak. Jellemzően ez 1995-2000, vagy 2005-ig terjedő sávból játszanak (zárójelben megjegyzem, hogy bár konkrét paklikat nem szoktunk csinálni, de ilyen tematikus pakkokból mi is szoktunk játszani, hihetetlenül élvezetes a játékmenet). Nem véletlen amúgy, hogy a HkkOnline főleg az oldschool játékosok körében volt igazán népszerű, sokkal lassabb a játékmenet, mint az élő játékban (igazán sajnálom amúgy, hogy a fejlesztés abbamaradt a jelenlegi szinten, bőven lenne még benne lehetőség).

Jó lenne ezeket a játékosokat ma (is) a versenyasztalokhoz csábítani, bár Balázs szavai mindig a fülemben csengnek: a HKK nem csak a versenyjátékosoknak szól.

Egyébként ha választhatnátok egy játék-intervallumot (optimális esetet feltéve, minden lap elérhető), hogy mostantól kezdve ezt játsszuk versenyen, ti mit jelölnétek meg? Számomra az Ébredés-Sárkánymágia sáv volt a csúcs, azokkal a lapokkal szerettem a legjobban játszani.

Dév bácsi

37 thoughts on “A rejtőzködő játékosállomány

  1. A régmúlt megjelenése körül kezdtem a játékot, azt a feelinget nem lehet visszaadni. Kezdő játékosként a dungiban amatőr mezőnyben egy quwarg paklival (régi követő) remek eredményeket értem el. Nagyon szerettem azt az időszakot!🙂

  2. 2000 és 2003 között játszottam a HKK-t, utána 7 évre abbamaradt, most viszont már a profik között versenyezhetek. Abban az időben még elég kamu dekkel toltam, inkább baráti körben: Isteni érzés, Kyorg központ, Fehérmágia, Páros gyógyulás, Felfrissülés, Cselvetés, Megszakítás, Majd legközelebb… az a pakli nagyon feeling-es volt, szívesen megnézném felújítva, hogy mire lenne képes ma. Akkor volt, hogy 6-7-en összeültünk az egyik srácnál, aztán ment a játék egész délután… sajnos már csak én vagyok aktív ebből a társaságból, a legutolsó harcos a Zanszilánkok után kiszállt…
    Kedvenc időszakot nehéz meghatározni, hiszen manapság is szeretek hokizni a dal paklival, de a régi gyógyulóshoz is szép emlékek fűznek (ellenfeleimet már kevésbé). Inkább az lenne a jó, ha a HKK tudna fejlődni még vagy 10 évig.🙂

  3. Nekem talán a 2000es időszak ami legjobban hiányzik.Akkor sokat toltam a pirit gólemes sárkány kincses gemina gyümölcseis tárgy deckel.Bár tény igen szerettem az ezt melegőző ezüsthajnalos mentoros korszakot is,de teszem hozzá a jelen HKK is mindenképp tetszetős. Még akkor is ha sajnos most a világégés kicsit félre is sikerült,de remélem tanulnak a hibáikból a készítők az azelőtti 2 kieg igen istenes volt.Azon az úton érdemes tovább menni.Go HKK go go go!!!

  4. Szerintem az ősok városa megjelenésével elveszett a játékosok 50%-a. Én is akkor hagytam abba. Ez egy remek játék, imádom, de sajna sokak szerint egy élő kövület. A személyes kapcsolatok a társaság a mai fiataloknak (10-17) szart se ér. Amikor otthonról tudnak wotozni 20-an akkor miért menne át a haverhoz kártyázni. Én hánytam már le részegen HKK-t. Mi simán leülünk buli előtt játszani, csakhogy a baráti köröm nem a facebook-on szocializálódott. Ráadásul a HKK célterülete pont azok a kölkök akiknek a szülei nem erre fognak pénzt adni mert csórók. Nem az a kérdés, hogy mennyi játékos van, hanem az, hogy meddig lesz egyáltalán HKK.(Remélem sokáig)

  5. Nekem is a Dév által megírt időszak egy nagy kedvencem.

    De a mostanit is szeretem, szóval nincs gond.

    Engem inkább az érdekelne, hogy hogyan lehetne rávenni azokat a játékosokat a versenyzésre, akik még sosem voltak versenyen. Ebben a környezetben talán még nagyobb potenciál van. Vidéki versenyszervezőként elgondolkodom azon, hogy létezhet-e olyan hkk-s közeg Pécsett, aki nem is nagyon tud a versenyekről meg úgy unblock a közösségről. A 2000-es évek elején én sem tudtam és néha már kaptam meglepő telefonokat olyan emberektől, akik véletlen a Beholder oldalán felbukkantak. Vajon vannak még? Mennyien lehetnek még ők? És hogy lehetne velük felvenni a kapcsolatot? Ezen néha eltöprengek.

  6. Az a baj Bubu,hogy sokan,mint pl. én is,azért nem megyünk versenyre,mert nincs saját gyűjteményünk(tudom,Ti segítetek és adtok). És mivel nincs,ezért a metával tisztában.:/

  7. Igazabol azert mert nincs gyujtemeny, a metat meg lehet ismerni (blog, hkk.hu), meg igazabol ha elmesz egy-ket versenyre meg ugy is, hogy nem indulsz akkor is lehet tapasztalatot szerezni. Manapsag meg a kolcsonadosdi eleg nepszeru, ahogy irtad is.🙂

  8. Persze,én most is voltam egy versenyen🙂 meg majd az év végi friss bontásra is tuti megyek. Csak pl,paklit kölcsönkérni is “nehéz”,ha saját ötlettel akarsz menni🙂 én pl nem tudtam előtre tesztelni,megnézni mi hogyan működik,ezért is kaptam ki többnyire🙂

  9. Rhatt fénykorától a Misztikus erőkig. Amikor megismerkedtem a HKK-val, kb. ezen kiegek. lapjaival találkoztam. Nekem ezek adnák most a legnagyobb játékélményt. Aprópénzért ha lehetne még gy-ngy sorokat is vennék belőlük, haverokkal biztos epic meccseket tolnánk velük🙂 A mostani HKK-ról inkább egy fejfájás jut eszembe, ami akkor nyilal a fejembe ha nem tudok a 2. körben 5-10.000 huf-nyi spoilert kipakolva nyerni… Jó, erős túlzás, de na:/

  10. A HKK csúcsa a Hőskorszak volt. Nem tudom pontosan, majd Balázs megerősít, de azt a kiegészítőt néhány hónap alatt úgy széthordták a népek úgy, hogy írmagja se maradt! Azt az érzést már nem hozza vissza semmi, mint amikor egy full fehér szegélyű lapokkal álló paklival tolod, és minden húzásnál abban reménykedsz, hogy hátha a következő lapod fekete szegélyes lesz, mert az az übertáp!
    Az időben ezután következő csúcs számomra az Aranyforrás volt. Kb ott volt az első minőségi ugrás a lapok ereje, ik/érték aránya tekintetében. Akkoriban a 3-4 ezer (!) darabos gyűjteményem minden (!) lapját egy nagy asztalra szórtuk, képpel lefelé, ömlesztve, és abból random kiszedve 150-200 db-ot, az összekapkodott készletből állítottunk össze paklit, és így toltuk reggelig (!!). Ha valaki már érezte jól magát HKK közben, na azt szorozza meg hárommal, és kb ott tartott akkor a játék.
    Aztán 2000-2001 környékén kb hét évre álltam le a HKK-val. Azóta sem éreztem azt a fílinget, habár a játék töretlenül elkötelezett híve vagyok. (Ha valaki nem tudná, esetleg.)

  11. Szerintem az alapfelvetés nem a legjobb ahhoz, hogy megtudjuk hogyan lehessen minél több embert bevonni a játékba, gondolom az lenne a végső cél. Nem az a gond, hogy a játékot ismerők közül mennyien járnak versenyre, vagy játszanak otthon a haverjukkal. Az a problémásabb inkább, hogy a játékot egyáltalán ismerő és az az iránt bármilyen szinten érdeklődő emberekből van nagyon kevés. Ha több emberhez jutna el a játék és lenne alkalma kipróbálni élesben, akkor többen lennének összesen a játékot aktívan játszók és a boltokban megvásárlók is.
    Valamint az is megfontolandó, hogy a versenyre aktívan nem járók aránya a versenyjátékosokéhoz képest valószínűleg ugyanakkora maradna, ha több embert sikerülne megfertőzni a játékkal, de ez nem lenne gond, ha több embert lehetne elérni, mert még így is nőne a játékosok és a vásárlók száma.
    Ha a HKK ismerettségének növelésével még csökkenne is a játékba belépők aránya, mert olyan sok emberhez eljutna a híre, az se lenne gond, ha ennek ellenére még így is nőne valamennyivel a versenyre eljárók száma. Abban az esetben lehetne elgondolkodni az újonnan kreált inaktívak aktivizálásáról, ilyen kevés embernél nem sok értelme van.
    Az a baj, hogy az inaktív HKK-s olyan, mint az ateista, amikor éppen becsengetnek hozzá a hittérítők. Nem az a problémája, hogy nem keresték meg elégszer és elég kafa dolgokkal, hanem az, hogy már gondolkodott a dolgon, és nem kér belőle. Az inaktívak okkal inaktívak, amin nem biztos, hogy van lehetősége változtatnia a beholdernek vagy a játékosoknak.

    A játék szerintem totális marketinges válságban szenved. Ezért ilyen kevés a játékos és vásárlószám a benne lévő potenciáltól eltekintve, és ezért van az, hogy csak ilyen kevesen tudnak róla. Nem a játékot már isemrőket kell győzködni, hanem az új arcokba kell vetni a hitünket. És ki tudja, lehet, hogy ha a játék elég népszerűvé válik megint, a sziklájuk alatt megbúvó játékosok is előmásznak a napfényre kártyázni egy kicsit.
    De ehhez a beholdernek kell megtennie az első lépéseket. Néhány javaslat, amivel valószínűleg ők is tisztában vannak, de csak nem árt minél többször feleleveníteni:
    -több reklám kell a játéknak
    -bemutató versenyeket és rendezvényeket kell tartani a kezdőknek, amit nem a játékosoknak kellene fedezniük és megrendezniük
    -ingyenes termékmintákat kellene osztogatni a kiegészítőkből (akár a régebbiekből) nagy tételben, hogy azzal is terjedjen a játék híre
    -a HKK online-t komolyabban kellene venni
    -a cég honlapját fenekestül fel kellene forgatni és minden igényt kielégítővé tenni

    Tudom, hogy ez egy kis cég, és csak nekünk tűnik nagynak, mert szeretjük a termékét, de van benne potenciál, és frusztráló belegondolni, hogy sikeresebbek is lehetnének.

  12. Az online-t felfuttatni tényleg jó lenne. Kiindulva abból az elgondolásból,h a mai fiatalok nagy része a “neten él”. Nem ülnek össze játszani,meg a mai fiatalok egyre jobban elbutulnak és egy ilyen komplex játékot nehezen értenek meg. Az online egy jó “tanulószoba” lehetne,és aki ráérez,az a zsebpénzét lehet erre költené. Lehetne akár olcsó,gyngy-prekoncept paklikat árulni is. Mint mondjuk a Junior is,csak itt pl egy adott “kezdő dekk” lenne benne nem sok pénzért(természetesen a már meglévő lapokból). Teszem azt minden színnek lenne egy ilyen prekoncept paklija(pl.: orkos,goblinos,mérgezős,villámos,stb). Szerintem biztosan lenne rá kereslet,új lapok se kellenének,csak “újracsomagolni” kellene őket.

    Vélemények? Rosszul látom?

  13. @Nika: A HKK Online-ban ténylegesen ez volt, minden belépő játékos kapott egy kezdő prekoncept paklit.

    A sima HKK-ban pedig a Dungeon-ben lehet kapni olcsó prekoncept paklikat.

  14. Most május elsején délelőtt volt nálunk Civil börze nevű rendezvény .Mentem egy csomó kártyával volt néhány érdeklődő .Játszogattunk…(apropó a blogos Toborzásnál lévő dekkek Pl cdn fattya,raia stb laplistáját még mindíg szivesen fogadnám…)Jó hogy az ujabb lapokon rajta van a HKK.hu igy csak pár uj lapot kellett adnom és meg tuják nézni a neten ……
    Este pedig Zorall koncert volt .Assevolt rossz.

    A HKK csucsa az Ezüsthajnal volt sztm .Mikor mindet kigyüjtöttem belőle mindenből a hármat az jó volt.A Zombimesteres élőholtas pakli volt a kedvencem.Meg persze a Mentor.

  15. @galambd:
    Én elhiszem,hogy a Dungeonban lehet kapni🙂 De,mint nem pesti,én pl sose jutnék el oda. Ezért lehetne,hogy akár online megrendelni,teszem azt 700-800-1200 Ft-ért(hasraütésszerűen mondtam egy számot,amiből sztem 45 gyngy tutira kijönne). Ennyi pénzt szerintem bőven költenének rá a fiatalok,ha megismerik. Aztán meg tematikusan szépen elkezdhetne venni új csomagokat,cserélhetne,stb. De amíg 1100 körül kapnak 21 lapot,hát…:/

    Amúgy tudom,h az online lényege ez volt/lett volna. De az most haldoklik…Érdemes lehetne felkarolni,vagy átvenni valahogyan(sajnos az üzemeltető túl sokat gondolt érte). És ki lehetne “nevelni” egy új hkk-s generációt az internet segítségével.

  16. Az online a mostani formájában szar mégpedig a közel harminc mega adat miatt amit letölt minden egyes indításkor ez otthon mondjuk 40mb-s netnél a semminél is kevesebb de mobilnetel használhatatlan és az mobil is táblagépek olyan komoly szegmens hogy nem lehet figyelmen kívül hagyni. Ezen kívül nem is elég gördülékeny az online játék.
    Szerintem egyébként az ébredés volt a hkk egyik csúcsa. A másik az újjászületés végtelenkombós orgling pakli a fény ragyogásával nagy király volt.

  17. Az Online -rol tegnap jutott eszembe hogy valami.Ha minden HKK játékos mondjuk 200-300 ember (vagy több) valami módon kérnénk a Beholdertől hogy vegyék át az Online HKK-t és fejlesszék.Mittomén aláírásgyüjtéssel vagy Emileket írnánk.Vagy valami hasonlóval…..Belegondolva nagyon jó játék lehetne.Jó lapokat lehetne belevenni.

  18. Az a baj,hogy az oldal (volt) üzemeltetője irgalmatlanul sok pénzt(3 misi,ha jól rémlik) gondolt kérni az oldalért. Amit szvsz a Beho sose fizetne ki(ami,az oldal mostani állapotát nézve érthető is lenne…:/).

  19. Dodo ,hát pároson azért picit erősebb…..:)
    De használhatod ,tuti nem fogja kanterelni az ellenfeled.🙂

  20. @Janos: igen, a Hőskorszak pár hónap alatt elfogyott, csakúgy, mint az első kiadás. Hja, a régi szép, komoly számítógép-, és internet-ellátottság nélküli, ‘berobbanós’ idők🙂
    Amúgy maga a játék sokkal érdekesebb, összetettebb ma, mint akkor volt (kb. 3 életképes koncepció volt a versenyeken, Ellenvarázslatot mindenki használt, stb.), a képek is sokkal szebbek, de ezek nyilván alapkövetelmények. Viszont az újdonság varázsa ott volt.

    @Nika: a Dungeonből lehet rendelni is (neten), prekoncept paklikat is szerintem.

    Amúgy a Beholder olyan kis cég, hogy összesen 7-en vannak most benne (+ 1-2 külsős), http://www.beholder.hu/?cikk=26
    És a HKK csak az egyik termék, más irányba is fejlesztenek persze.

    A 972 Facebook-like alapján (ha mondjuk ennek a harmada aktív) én a 2:1-nél nagyobb arányt tippelnék a nemversenyzők-versenyzők számára, de ez mindig is így volt.

  21. @Balage:

    Igen,látom🙂 Csak az nagyonolcsó kezdő pakliról nincs fent lista🙂 Azt valahogy meg lehetne oldani?🙂 Én itt arra gondoltam,h esetleg azokat “csomagban” kiadni,mint kezdő csomag. Ahogyan más boltokba is kerülhetne,kis dobozban,2-3 kockával,ilyesmi🙂 Vagy ez elég elvetemült ötlet?

  22. Tisztázzuk először, hogy otthon játszani lesz, vagy verseny felé kacsingatva?
    Az első esetben Kezdőcsomag vagy inkább (ha elmúltál 9-10 éves) Junior a javaslatom, mindkettő innen a Beho-ról rendelve, ezek tényleg nagyon olcsók. (2 kockás verzió régebbn volt, most nincs, de a Behón 2 mp. alatt csapható hozzá a rendeléshez pár kocka vagy gyöngy). Szoktak lenni kombók (menük) kártya + kiegészítők olcsóbban, nézz szét a webshopban.
    A második esetben viszont nem lesz nagyon olcsó, a pakli-vásárlás (pl. Világégés, Istenek viadala, dalos vagy más koncepciós Zén) + csere + laponként kiegészítve VAGY prekoncept pakli a Dungeonből lehet kiindulás, abból vannak olcsóbbak és drágábbak is.
    Először mindenképp az otthoni játékot javasolnám.

  23. Nika@
    Ha a forumon kérsz segítséget sztm adnak neked kezdő paklit.
    Nekem is van összerakva :Ork-varkaudar, Qwarg, Tűz, Charadin követős,Raia követős…. De lehet összerakni kalandozós, galetkis stb dekket.. Melyik városban laksz ? Keress a Beholder forumon : jozsi98
    (ja és kockát meg tudsz venni bármelyik játék boltban)vagy bazárosnál.Én mostanában vettem a bolhapiacon olyan dobó kockát hogy majmok vannak rajta🙂

  24. Na jól leállít a hkk online szerver. Kíváncsi vagyok, hogy végleges lesz-e.

  25. @Morcpofa

    Ez most komoly?:/

    @Balage

    Félreértettèl🙂 Ha gondolod beho-n püben megírom,mit akartam ebből kihozni🙂

  26. nekem az ŐV volt a mélypont, szerintem hiba volt bekavarni vele a hkk-t, lehetett volna külön kezelni.

  27. @Balage:

    Dehogy titok🙂 Igazából csak egy ötlet a mai gyerekekből/szülőkből kiindulva. Azokat az “alap” paklikat kellene szerintem “csomagban” árusítani,amiket a HKK-toborzáson is használtak. Hogy teszem az a “menük”-nél lenne olyan,hogy egy ilyen kezdő gyngy prekoncept pakli és mondjuk fóliával,nem sok pénzért,teszem azt egy kiegnél picit drágábban v vele azonos árban. Mert egy “tök új” játékra senkise fog az elején kiadni több ezer forintot,mert ha nem tetszik neki,akkor “kidobott pénz”. De pl ha kapna egy Raia gyngy dekket,amihez mondjuk lenne egy rövid leírás,h melyik lap pl mikor jó(mint itt a blogos lapelemzéseknél-pakliépítéseknél),lehet jobban kedvet kapna,mert effektíve nem noob-ként kezdene és lenne egy játszható dekkje. Míg egy “kezdőcsomag”-ból hát…na🙂
    Tehát pl…adott lenne egy 45lapos Raia/CHD horda,mérgezős dekk,villám/tűz dekk,galetki,ork-varka,KF stb (akár az itteni pakliötletek közül is lehetne válogatni,természetesen az olcsópakli részlegről) plusz lenne hozzá a “pakkban” egy leírás,hogy “Hogyan használd a paklidat?”. Talán élvezhetőbb lenne,ha egyből kézhez kapnának egy játszható dekket,nem sok pénzért. Aztán ha megfogja a játék,biztosan fog kieget venni,mert néha 1-2 kiegre tud pénzt “kuncsorogni” a szülőktől,míg mondjuk egy gyengébb pre-konceptért egyszerre 3-5-10ezret nem(szülő logika: minek pár papírért 10ezer forintot adni?).
    És akár lehetne ezeket a boltba “kiküldeni” és meghirdetni,mint “Kezdő csomag”. Kellene neki kis promóció,reklám,miegymás. A mai fiatalok totál net-orientáltak,az online HKK ezért is lehetett volna jó,mert így is meg lehet fogni pár embert,mert “nem kell kimozdulnod otthonról,hogy játszhass a haverokkal” (sajnos manapság ez a szempont a fiataloknál…)

    Persze lehet én látom rosszul a dolgot…:) (amúgy,már elmúltam 10-12 éves,igaz anno 10évesen kezdtem kb. a játékot,és egyből megfogott az egész,csak a baráti társaság “kihalása miatt” abbahagytam).

  28. Gondolom hamar kiutálnának az 1995-2000-es baráti körből egy jóféle szürkeállomány vagy pszi szakértelem kombó paklival… :P… akkoriban csak az ima volt a megfelelő ellenszer. Vagy nyert a 2. körre, vagy vesztett, nem volt sok élvezet benne, hiszen abból a készletből elég nehéz volt ellene védekezni. Baráti játékra sokkal alkalmasabb a mostani környezet, mert a baráti játék arról ismeretes, hogy a mappám a cserepaklim és villámgyorsan befigyel 20-25 ellenlap (ami 2014-ben létező dolog).🙂

  29. Számomra a Létsíkok megjelenésétől az Ezüsthajnalig volt a csúcs.
    Na meg amikor kijött az első Invázió!

    Rengeteget toltam úszó és függőhidas hordával.

    Imádtam!

    Az Ezüsthajnal pedig a különböző kalandozóknak szánt “tápokkal” nekem nagyon tetszett.

    A régi szép idők, sokkal élvezetesebb volt akkor.

  30. Az online már második napja nem elérhető. Nem fűzök sok reményt az újrainduláshoz.😦

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

