Meddig gyűjtsünk?

Vajon létezik ésszerű határa a játékra szánt gyűjtemény bővítésének? És ha igen, hol húzódik?

A gyűjteményépítés “technikai” kérdéseiről néhány hónappal ezelőtt már értekeztünk egyszer, amikor is arról kérdeztünk titeket Stóc vagy mappa? című írásunkban, vajon miként érdemes (és praktikus) rendszerezni lapjainkat? Most ezt a témát szeretném egy kicsit továbbgondolni, ezúttal mélyebben belemerülve a tényleges “tartalomba”, vagyis abba, hogy mit is rejt optimális esetben egy olyan kollekció, melyet látva minden versenyjátékos megnyalja az összes ujját.

DSC09825

A versenyjátékos kifejezés nem véletlenül került elő, első körben ugyanis fontos tisztázni, mit is értünk pontosan jelen esetben gyűjteményépítés alatt. Léteznek a maximalisták, a valódi gyűjtők: azok, akik valamilyen egyedi, a tényleges játéktól független szempont szerint össze szeretnének gyűjteni minden kiszemelt példányt (extrém esetben minden lapból egyet, vagy akár a teljes playsetet mindenből). Erre mostanság jó példa Dávid is, hiszen aki összefutott vele (akár a különféle apróhirdetéses témákban) az elmúlt hónapokban, bizonyára látta, hogy elkezdte összegyűjteni az összes megjelent gyakori és nem gyakori kártyát. Na, most nem róluk lesz szó.

Hogy akkor kikről? Azokról, akik azt helyezik előtérbe, hogy gyűjteményükben minél nagyobb valószínűséggel megtalálhatóak legyenek azok a lapok, melyek potenciálisan szóba jöhetnek egy-egy versenypakli összeállításakor – különös tekintettel a speciális formátumokra, ahol jellemzően a használt lapkészlet is többszörösére bővül. A “minél nagyobb valószínűséggel” fontos kitétel, hiszen feltételezzük, hogy két különálló halmazt vizsgálunk (nyilvánvalóan vannak olyanok is, akik aktív versenyzők, és nem mellesleg nagyjából az összes lap megvan nekik), ebben az esetben pedig még a legjobbakkal is előfordul, hogy hirtelen felbukkan egy olyan lap (tipikusan ilyen az Arochos és A kétségbeesés hatalma esete), ami valamiért használhatóvá válik, de valószínűleg nincs ott a gyűjteményben.

Bármennyire is elvontan hangzik, a feladat egyszerű optimalizálás: azokat a feltételeket kell megtalálunk, ahol képzeletbeli célfüggvényünk a maximumát adja. Az egyik oldalon ugyanis ott van a gyűjtemény bővítésének (az összes lap beszerzéséig tetszőleges mértékben növelhető) lehetősége, a másik oldalon pedig azok az erőforrások (pénz és idő), melyek ehhez szükségesek. És persze ide vehetjük “elégedettségünket” is, vagyis azt a tudatot, hogy “igen, ha kell, tuti meglesz”. Ezek között kell valahogy megtalálnunk a megfelelő egyensúlyt.

DSC09824

A kérdés tehát valójában nagyon egyszerű: meddig érdemes gyűjteményt bővíteni? Mi az, ameddig ajánlott mindent összeszedni, és hol van az a határ, ahol már csak válogatottan érdemes gyűjteni a lapokat? A kommentek között szívesen olvasnám, hogy ti milyen szempontok szerint építitek gyűjteményeteket.

Zárásként álljon itt a saját gyűjteményem példája, melyet két éve kezdtem el építeni, és az elmúlt fél évben feküdtem rá kifejezetten arra, hogy megadott szempontok szerint bővítsem azt. A gyakori és a nem gyakori lapokból a Világégés, Istenek Viadala, Zanszilánkok hármasból összeszedtem mindent, ezeken túl pedig az Örökkévalóság, a Végzetúr és az Elözönlés gyak-nemgyakjai azok, ahol hiányzik még ez-az a “kimaxoláshoz”. Másból teljes sort jelenleg még nem tervezek, a régebbi lapokból válogatottan szereztem be a szükségeseket. A Zénes lapok közül 2010-ig visszamenőleg megvan lényegében minden, jelenleg a 2009-es és 2008-as minikiegészítős lapok összegyűjtésén dolgozok. Fontolgattam, hogy visszamegyek ennél régebbre is, ám a 2007-es lapok között már szép számmal vannak olyanok, melyeket felújítottak, így ezt nem éreztem túlságosan ésszerűnek. A nagykieges ritkák közül a Világégés és az Istenek Viadala teljes legyűjtése van folyamatban, de a későbbiekben tervezem a Zanszilánkok fullos összeszedését is. A régebbi ritkák esetében természetesen itt is van egy “válogatott” szekció a jobb lapokból, a teljesség igénye nélkül.

DSC09822

Nektek mennyire fontos a gyűjtemény szisztematikus bővítése? Hasznosnak tartjátok – hosszú távon persze – az efféle teljességet, vagy úgy érzitek, elég mindig az éppen szükséges lapokra fókuszálni?

Csető Zsolt

12 thoughts on “Meddig gyűjtsünk?

  1. Van két alapvetésem, csak úgy vitaindításnak: azt a lapot, amit már kétszer kölcsönkértem versenyre, azt megpróbálom véglegesre beszerezni (mivel ezzel valószínűleg fogok még máskor is játszani); illetve azt a ritka lapot, amit a begyűjtése óta két év elteltével egyszer sem vittem el versenyre, kiteszem a cseremappába.
    Emellett vannak lapok, amik eleve oda kerülnek, mivel tudom, hogy nagyon távol állnak a játékstílusomtól, és azokba a paklikba, amikkel szeretek játszani, nem férnek be. Az ilyen lapokat eleve be sem szerzem, vagy ha mégis hozzám kerül valahogy (pl. zsákbamacskából, vagy nyereménybontásból), akkor nem gyűjtöm be belőlük a playsetet.
    A gyak-nemgyakokkal más a helyzet. Abból kivétel nélkül a teljes set-et gyűjtöm. A Tengermélyig visszamenőleg majdnem hiánytalan a gyűjteményem. A régebbi kiadásokból pedig azt szerzem be/tartom meg, ami valamelyik pakliba kell, vagy egyszerűen “szerelemlap”.
    Apropó: javaslok egy cikket ennek a fogalomnak a kifejtésére is.

  2. Főként olyan lapokat szedek össze én is, amelyeket használok versenyen, na és mellesleg szeretem is. Pl az etnikum és egyéb faj lapokból alig van meg vmi, viszont a kontroll lapok szinte hiánytalanul megvannak. Gyak-nem gyak is csak azokat szerzem be, amelyekkel játszani fogok, teljes sorok beszerezését fölöslegesnek érzem.
    Új kiegészítők kijövetelével illetve nagyobb időközönként átnézem a gyüjteményt és azon lapokat, amelyeket már nem gondolok annyira erősnek mint korábban azok “átadólistára” kerülnek. Ennek inverzeként, amely lapokat korábban gyengébbnek gondoltam, de rám cáfoltok, azok beszerzését minél hamarabb megpróbálom eszközölni.

  3. Én eleinte a Mr. Pithez hasonló stílust követtem. Annyival kiegészítve, hogy amint megjelentek a krabberemberek egyből összeszedtem mindet és mind meg is volt (amíg abba nem hagytam). Aztán amikor átnéztem a gyűjtimet rájöttem, hogy rengeteg a sárkányom és elkezdtem mindegyikből egyet gyűjteni, aztán az avatárokból is és a vámpírokból is.
    Régen gyűjtöttem az ezüstszélűeket, meg Hőskorszakosakat amiket szépen elpakoltam, úgy hogy nem is találtam őket. Miután meglettek, rájöttem, bővíteni nagyon nehéz lesz így letettem róluk.
    Aztán még gyűjtöttem minden AKs lapból egyet, mert amikor elkezdték a lapmellékletet és az 1. pont a Vámpírlord volt, akkor elhatároztam, hogy mindet megszerzem.🙂
    Aztán a fókikat is gyűjtöttem, de ez mellékvágány volt.
    Aztán csak saját bontásból gyűjtöttem elnyomtatott lapokat lett is vagy 8-10 (főleg a Chara-din visszatérből)
    Aztán néhány pénz nélküli kisgyereknek segítve a játékot beszereztem még egy néhány altípusos lényt (máig azt mondom, hogy ez a tematikus (a különböző fajoknak értelmet/használhatóságot adó) Zén dolog nagyon jó ötlet volt.
    Ha lettek volna a környékemben játékosok, talán még ma is gyűjteném őket/versenyeznék!🙂
    Köszönöm a 17 évet amíg játszottam, volt több jó is meg nem is.

  4. Üdv mindenkinek

    Először is nagyon jó cikk ,pont az ilyen cikkek írások és persze a reagálások hiányoznak a forumrol.
    Hát én is gyüjtőnek mondhatnám magam.Bár már többször eladtam a gyüjteményem nagy részét (mindet nem tudom eladni mert az egyik gyerekszoba fala HKK-val van tapétázva).
    Persze játszom is mikor módom van rá néha versenyen is de inkább a családban játszogatunk.
    Én alapvetően a kiskiegek akarom most összegyüjteni (Zén -Invázio-Horoszkop)
    zénből már van 20-30 teljes kigyülve .Viszont inváziot és horoszkopot nehezebb összeszedni mint gondoltam……
    Gyüjtöm még a Végzetur paklit ennek már nemsok hijja van.És az Ősök városa alappaklikat ez még rendezés előtt áll.
    Most ugy gondolom hogy többet nem adom el a gyüjteményemet.
    Néha szoktam venni cipősdoboznyi vagy kisebgyüjtemény lapot.Ha van benne ami igazán érdekel és persze Ultra is lehet benne……
    Ami verseny pakliba kell spoiler lapok azok is megvannak ,és amkor sok lap összejön egy kiegből akkor külön mappába teszem a teljes kieg lapjait .
    Egész jó most a xxl-adrenalin foci kártyás mappa 1500ft és belefér vagy 15 Zén összes lapja.,illetve a Végzetur lapjai is.
    A cikkben nem szerepel de persze gyüjtöm az Ultra ritka lapokat is volt olyan időszak amikor 70db körül jártam de eladtam.Van olyan terven hogy UR szabálylap-
    követőből meglegyem minden de persze az nem megy olyan gyorsan.Most huszon valahány ulrtám van.

  5. Meddig érdemes gyűjteményt bővíteni? Ameddig a gyűjtő elvárásai / anyagi lehetőségei megkívánják / engedik.🙂 A lapok egymáshoz viszonyított értékét azok gyakorisága és a játékban betöltött erejük határozza meg. A gyűjtögetős kártyajátékok sajátja, hogy olyan új lapoknak kell kijönnie, amiket használni akarnak a játékosok, amelyek miatt megveszik a kiegészítőket. Ennek megvalósulása magában hordozza a régebbi lapok folyamatos kiszorulását, elértéktelenedését. Emiatt döntenie kell a gyűjtőnek, hogy felvállalja ezt és teljes gyűjteményre hajt annak elfogadásával, hogy a befektetett pénzét elveszti (“gyűjtemény élvezeti értékében láthatja viszont”) vagy a gyűjteményének nagyságát korlátozza az aktuális versenylapok szintjére és megpróbálja megbecsülni azoknak a kiszorulási idejét és tovább ad rajtuk, amint itt az ideje.

    Magam részéről felvállaltam az első verziót és teljes gyűjteményre hajtok. Nagyon szeretem a társasjátékokat és a HKK szerintem a legjobb 1v1 stratégiai kártyajáték. Játékosai / élvezeti értéke / történelme és a ráfordított idő az ami számomra értékessé teszi és kárpótol / megad a befektetett pénzért.

  6. Addig lehet gyűjteni, amíg az asszony meg nem unja a kártyák kerülgetését és ki nem dobja az embert. Utána meg fel sem merül ez a kérdés:DDD

  7. Gratulálok Leinádnak ,a sok évi kitartó gyüjtésgez.
    Én párszor eladtam a dolgaimat Annak alapján ami csak nekem megvolt a 19 év alatt, szinte teljes gyüjteményt lehet építeni .
    Esetleg ha van kedvetek kézdezzétek meg Danit ,egy bővebb cikk keretében…….

  8. 😀
    Jól állok, az eddig megjelent HKK lapok közül (1-es kiadástól kezdve, UR-el együtt) mindenből 3-t gyűjtők és 100 alatt van a hiányzók száma, ebből ~80 az UR.🙂 Juniort nem tekintettem verseny kiegészítőnek (hiba volt), ezért ez nem képezi részét a gyűjtinek, amit majd pótolni kell egyszer.

    Nagy igazság Dani79 asszonyos példája, nálunk is hosszú évek szoktatása kellett az eltűrt együttélésnek.😛

  9. Nálunk ,ha valaki jön hozzánk ,és HKK-zunk .A feleségemnek semmi kifogása sőt süt sütit ,elvagyunk.Ha veszek HKK -t azt még meg tudom magyarázni valahogy ,vagy csomagban kapok lapokat azt még tolerálja.De ha elmegyek itthonrol versenyre azt nagyon utálja…..Olyankor egy hét haragszomrád van…..
    De azért néha el tudok menni versenyre.Most pl nagyon szeretnék a Zénes frissre menni.Ha összejön az auto…..

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

