Metagame-elemzés hagyományos versenyre

Hagyi? Ki ne hagyiCarlos! A legpopulárisabb hagyományos koncepciók DM-től.

Egy korábbi cikkben már felvezettük a hagyományos formátumra való felkészülés fontosságát a Nemzeti Bajnoksággal kapcsolatosan. Előre megénekeltük, hogy a júliusban esedékes Beholderes havi nagy verseny remek tesztlehetőséget biztosít, nem megfeledkezve a megkaparintható díjakról sem. Éppen ezért megpróbálkozom a (szinte) lehetetlennel, és felvázolom, hogy milyen paklikra érdemes készülni (vagy éppen indulni velük), azoknak mi az erősségeik, gyengéik. Mivel valamilyen szisztéma szerint érdemes haladni, így a populáris deckekkel kezdem a sort, majd haladok az extrémebb (nem feltétlenül gyengébb) koncepciók irányába.

Az Életenergiás kontroll

elonyos_uzletA Világégés megjelenésével a kontrollok újabb szintre léphettek, hiszen most már nem hogy lényt nem kell használni ölés gyanánt, de még a pakliban sincs benne alapból a győzelmet hozó kártya. A deck lényegében erőforrásból és counterekből áll, valamint egy erős side-ból. Ez azért külön kiemelendő, mert az Univerzális megoldással előrántott A halandóság átlépése, majd annak végtelenítése szokta elhozni a győzelmet. A „végtelenítést” 2 Előnyös üzlet, valamint egy A mágia létsíkja által olcsóbbított Isteni kegy szokta meghozni, de számtalan módon megtapasztalhatjuk a korlátlan mágia érzését. Versenygyőztes koncepcióról beszélünk, így valamilyen összeállításban biztosan lesz a mezőnyben.

Erősségek: Counterek, egy lapból képes nyerni, az Univerzális megoldással sokféle helyzetet tud kezelni, az Életenergia miatt a követőlövést bátran bevállalhatja.

Gyengeségek: Húzás- és keresésfüggő, sokat számít a kezdőkéz, gyűjtőjáték függő.

Ha nem kontroll típusú paklival szándékozunk indulni, akkor a túlcounterelés,ről mint opcióról le is tehetünk, így a semmizésekkel tudjuk megakasztani a paklit, míg elérjük a győzelmet. Éppen ezért side-ból mindenképpen készüljünk ellene semmizéssel (Szökőkút).

Raia kontroll-horda

a_feny_oltaraMiután az Istenek Viadalában megjelent a felújított követő, onnantól szinte minden formátumon számítani kell a felbukkanására. A Világégésben tovább erősödött a koncepció köszönhetően a Gyászbeszéd (semmizés, cantrip/visszavétel és angyalka, mindez ingyen is akár…), A verekedők szétválasztása, Az ősmágia tornya lapoknak. Egy jobb húzással már az első körben rárakhatja az emberre a kétszámjegyű sebzést, és egy counterrel a kezében elegánsan passzol.

Erősségek: Ha van követőnk, akkor rendkívül stabil, hiszen a deckünk nagy része nyerés is egyben (angyalka), counterek, olcsó erőforrások (Kyorg tudás, Vésztartalék).

Gyengeségek: A követőlövés érzékenyen tudja érinteni egy Sokszínűségtől, vagy Életenergiától. Lassan járj! + Átkozott követő, 3 Bűvös erdő + Átkozott követő ellen a beside-olt Pihenőkben bízhat.

Bár egy Megrontott trikornis vagy az előbb említett A verekedők szétválasztása képes lekapni néhány papírt az asztalról, mégis a minden körben használható kártyákra lesz szükségünk a fehér pakli ellen. A legkiválóbbak: Eleven épület, Goblin kutató, Bobó, a tőzegelementál. Ha mi kezdünk, szinte mindig törjük a követőt (nyilván ez kézfüggő).

Edralian

a_halandosag_atlepeseBár az Edralian ma már nem az a tipikus divatpakli, mégsem szabad megfeledkezni róla, hiszen a tavalyi Nemzetin is jól szerepelt. A kéz kontrollálása (a hordaparancsnok nyújtotta-, valamint az azonnali dobatásokkal) sok paklit képes megakasztani. Pláne egy ilyen kombóktól hemzsegő környezetben (noha ezek többsége nem csupán a klasszikus kombók táborába tartoznak), hiszen vagy a kombó egy részétől/kereső lapjától kell megválnia az illetőnek, vagy az azt megvédeni képes kártyáktól. A Világégésben megjelenő kártyák (A verekedők szétválasztása, side-ból vagy akár alapból Techiánaflux), valamint a Neuroblaszt szinten tartotta a decket, így jó játékkal egy stabil eredményre mindig képes lehet. Ki tudja, talán versenygyőzelemig is juthatunk vele.

Erősségek: Counterek, dobatások, a hasznos követőnk hordaparancsnok léte miatt nem megszüntethető (Életenergia), sok keresést használ, így rendkívül rugalmasan tudja kezelni a felmerülő szituációkat (Kisebb káoszsújtás, Univerzális megoldás).

Gyengeségek: A követő dobatása után már nem játszhatunk ki lapot (így könnyen lepöröghetnek a saját körünkben), a különböző tokentermelős matchupokban gyengébben teljesít, lévén A halandóság átlépésén kívül a két bepréselt Tridarkun (ha befér) tud csak általában ölni.

A Villámháború megjelenésével sokat koptak a lehetőségei a decknek, hiszen már a lényes paklik is képesek kipakolni a körünkben egy dobatás után. Ráadásul ezt anti-mágiával fogják tenni, amit side előtt nehézkesen kezel a deck.

Triniganos kontroll

trinigan_manakonzervatoraA kevés hagyományos formátum miatt az első rejtőzködő top pakliról beszélünk. Az elmúlt fél évben semmit nem vesztett erejéből, ami egy jó sorsolással simán versenygyőzelemre érett. A narancs lap kiválasztásánál kell a leginkább sakkoznunk a várható ellenfelek miatt. Az Életenergia, a Terrgath (a kulcsmomentumban használható semmizése sok párharcot dönthet el), a Krigis, az Ősi rúna, az Átkozott követő mind megindokolhatóan jó választás lehet. Magát a decket nemigen kell bemutatni, hiszen többször sikerre vezetett koncepcióról beszélünk, így több összeállítás is megtalálható nálunk is, illetve a Beholder honlapján. Nagyon hasonlatos a működése Az Életenergiás kontrollban leírtakhoz (a gyengeségek és erősségek szempontjából is). A különbség, hogy itt a pakliban van alapból a nyerés, ami szintén nem-lény formájában érkezik.

A dal deck

nil_herceg_dalnokaEz az a deck, ami valószínűleg örök stresszforrásként írja majd be magát (vagy már megtette) a HKK krónikájába. Mindig számítani kell rá, és bármikor ki lehet kapni tőle. Sokat ekéztük és elemeztük írásban és szóban is a paklit, így őt se kell senkinek bemutatni. Az előzőhöz hasonlatosan szintén a narancs lapokkal kell eljátszogatni. Nem elvetendő az Arochos használata sem mellé, több okból is. Az emberek kezdik elhagyogatni a tipikusan ez ellen hasznos kártyákat (az Óriások földje már nincs minden side-ban), valamint a kis hordaparancsnokunk sok húzást stabilizál (dalok és counterek a kézben). Egy esetleges fehér-zöld csere is elgondolkodtató, ahol használható lehet Az élet ereje, Földanya ereje, ami sok párosításban hasznosabb, mint a Solisar aurája, Az erős ereje duó.

Erősségek: Counterek, egylapos kombó (amiből 5+3 van a deckben), lényegében 2. körös győzelem.

Gyengeségek: Kiszámítható játékmenet, nincs benne lényegében leszedés.

A dalt sokan, sokféleképpen próbálták megállítani. Leginkább a háló zavarja, amit egy Villámháborús deck egész könnyen képes prezentálni. Ne feledkezzünk meg a Hálócsapdáról se, mint lehetséges alternatíváról a dal és a hozzá hasonló deckek ellen. Ki tudja, talán villan egyet ez a kissé avítt bútordarab?

A rettegett tekik

szanalmas_teknosA Világégés megjelenésével új szintet léptek a teknősök is, akik egészen sok ideig tartózkodtak egy bizonyos rossz oldalon. Itt is a narancs kártya megválasztásáról érdemes szót ejtenünk. A Sheran követője használata ma már nem kötelező a pakli mellé, hiszen a 3 lapos kezdés sokat gyengít a koncepción. A Villámháború remek választás melléjük, ami a drágítás ellen is megállíthatatlanná teszi zöld kis barátainkat, míg egy kontroll ellen képes megadni az Őshangya herének az oly’ hiányzó anti-mágiát. Emellett egy Semleges csatamezőt is el tudok képzelni, ami fittyet hány a különböző korlátozó szabálylapoknak és drágításoknak.

Erősségek: Anti-mágia, egylapos kombó, a narancs papírnak köszönhetően könnyen tud alkalmazkodni az ellenfél játékához (vagy éppen letiltja annak szabálylapját és követőjét).

Gyengeségek: Sok anti-mágia ellenes side-lap van (Kasztroplanáris stigma, Halászat), egy első körös Techiánaflux képes komoly fejtörést okozni a decknek. Ha nem jön a kombó, könnyen legyorsulhatják.

Mindenképpen rakjunk side-ból a fent említett kártyákból. Tanuljuk meg részletesen a kombó minden mozzanatát, hogy tudjuk, melyik részébe tud érdemben beleszólni a deckünk, illetve melyek azok a kulcsmozzanatok, ahol meg tudjuk akasztani a pörgést.

A ködözés hatalma

molganStílusosan írva kicsit a homályba vesztek az emlékeink a deck tombolásáról. Ám ez ne tévesszen meg senkit, ha Barti (ki a ködözés legnagyobb mágusává cseperedett) 3 Bűvös erdő és egy Átkozott követő mögül vigyorog felénk, akkor könnyű meccsre ne számítsunk. Bár rengeteg ősmágia és semmizés jelent meg a Világégésben, az első hagyományost mégis Barti nyerte, pont a köd deckjével. Ez intő jel lehet mindenki számára. A deck egy másik változata JuFéhoz és az ő A legfőbb követős koncepciójához köthető, ami szintén rendkívül stabil, még hosszú ideig egy 6/4-et lehet várni szinte bármilyen körülmények között tőle.

Erősségek: Rendkívüli stabilitás (a Ködváros OP!), drágítás ellen mindig nehezebb a játék (előre számolni, lereagálni a szituációkat).

Gyengeségek: Sok semmizés és ősmágiás lap.

Mindenképpen tegyünk be semmiző lapokat a side-ba, valamint ha a színkorlát engedi, tegyünk be egy playsetre valót a kifejezetten köd ellen kitalált papírosból.

* * *

Az említett paklikon túl természetesen kismillió másféle deck is elképzelhető hagyományos környezetben – ha valami, hát az mindenképpen igaz a mai HKK-re, hogy rengeteg fajta összeállítással lehet sikereket elérni. Mi ennek megfelelően kizárólag a legvalószínűbb és legnyilvánvalóbb koncepciókra hívtuk fel a figyelmet, ám az említetteken túl rengeteg másra is lehet számítani. Íme néhány egyéb jellemző deck, a teljesség igénye nélkül:

  • eletadoGyűjtőgenerálós pakli a legkülönfélébb szabálylapokkal és követőkkel
  • Kalandozó pakli A kalandozók védőszentjével vagy Törpe-gnóm Glionnal
  • Lépéselőnyös KF-es pakli
  • Rox, a csontok urás Nekromanta pakli
  • A legfőbb követős Chara-din horda
  • Hegymélyi keltetős xenó pakli
  • Hegymélyi keltetős legendás pakli
  • Leah követőjés horda
  • Lassan járj!-as éjfatty pakli
  • Arochos pakli

Napjaink hagyományos környezetét jól jellemzi, hogy igazából az is teljességgel benne van a pakliban, hogy egy olyan deck fogja nyerni a szombati versenyt, melyről egyáltalán nem is esett szó ezen sorok között. Meglátjuk, hogyan alakul a metagame a Nemzeti Bajnokság előtt, és miként reagálnak a játékosok a korábbi trendekre.

Dávid Máté

9 thoughts on “Metagame-elemzés hagyományos versenyre

  1. A bilincs jó lehetne akár, a sok hoki dekket alapból megtöri. Az a baj, hogy a raia követő nagy eséllyel veri.

  2. @SR
    Gondolkoztam egyszer egy kézből mutogatós bilincsen, sok-sok antimágiával.
    Alapból használnék abban a verzióban Szökőkutat, Thaugloredont, Dranadáni kőtörőt, és hasonlókat, hogy a lényből ölő paklikat le tudjam fogni, az öléseimet pedig AM-es csúnyaságokkal biztosítanám, hogy még a counterek kisideolása előtt is legyen esélyem. A raia hordát is jól tudná kezelni megfelelő húzás mellett, egyedül a rúna és a mező zavarná.
    Egy vállakozóbb szellemű játékostársnak bátran ajánlom, hogy kipróbálja még a nemzeti előtt.

  3. A dal paklinak az nem igazán gyengesége, hogy kiszámítható a játékmenete. Ha már “játékmenetről” lehet beszélni ennél a paklinál, az gyakorlatilag egyenlő a biztos vereséggel. A hokiba nehezen szoktak cska beleszólni, és a efejezett hokiból csak győztesen tud kijönni.
    A rúna használata nálam sosem kérdés a dal paklinál. Hiába számítjuk ki nagyon okosan a metát és használunk hozzá követőt, elég egy seggfejjel összekerülnünk, aki az életünk megkeserítéséért ment oda játszani aznap, csak ő miatta fogunk lecsúszni a top 5 helyezésről. Voltam már mind a két szerepben, tudom, hogy ez milyen.

    Mellesleg a rúna sokkal hasznosabb a Változó környezetnél, hiába használták néhányan azt sikeresen. Kezdésből kilövi a Villámháborút és a Lépéselőnyt, ami sokkal jobban megéri, mint hogy 1-2 körre ráhajítsak egy zavaró szabálylapot, ami ráadásul még engem is zavar. És az a kellemetlen helyzet sem fog előállni, hogy hagyok magamnak egy rúnás kört, amikorra elterveztem magamnak a hokit, erre meg kapok egy Őshangya inkvizítort AM: 0-val, majd az ellenfél passzol, és megint rajtam vannak a korlátozó szabálylapok.

    Az meg, hogy nincs benne leszedés, játékos kérdése. Én mindig rakok bele 3 Verekedők széválasztását, a lényeket pedig, ha kell kilövöldözöm a piros dalokkal. Ha nem rak ki túl sok lapot, még side nélkül is lehet kezelni valamennyire a legtöbb asztalon maradó lapot, amik átsiklanak a countereken.

    A rúnás dal pakli igazi mumusa az Életenergiás vagy Együgyűs kontrollok. A kezdeti lapelőnnyel egyszerűennem tud kezdeni semmit, grantáltan meg fog akadályozni mindent. Olyan felállásnál ajánlott játék nélkül odaadni minden meccset a másiknak, side után se lesz jobb a dolog.

  4. Balukaaaa +1, minden mondat igaz. Én a Verekedők helyett inkább a Végképp eltörölnit javaslom, akár 0 manából old meg véglegesen olyan lapokat, melyek a leginkább zavarnak (Bufa kódexe, Manaevő féreg, Techiánaflux, Ősi béklyó).

  5. Jó elemzés grat. A bilincs/börtön/korlátozás triót megemlíteném, valamint a csatamezős kontrollt is.

  6. Örülök, hogy tetszett a dolog. Igazából a cikk megírása közben döbbentem rá, hogy rengeteg koncepció van, ami említésre érdemes, így féltávnál stratégiát váltottam és több pakli nem kapott részletes bemutatást. Ezek említése Zsolti érdeme, aki kiegészítette a csillag utáni résszel a szösszenetet.

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s