Gondolatok a TCG-k helyzetéről Magyarországon

Csökken a kártyajátékok népszerűsége, pedig az erények egyre inkább kitűnnek napjainkban.

A tömegbázis hiánya az utóbbi időben rendre előkerül, mint probléma. Hol vannak már az olyan egyszínű versenyek, ahol több mint 100 fő volt a Havanna-telepen (kissrác koromban ez nagyon megmaradt bennem)? Sokan a Beholdert okolják emiatt, és bár nyilván mindig vannak dolgok, amiket lehetne jobban csinálni, mégsem tisztességes az egészet a kiadó nyakába varrni. Egyszerűen megváltozott a kultúránk.

wowA papíralapú gyűjtögetős játékoknak rengeteg szépségük van (számunkra), ám a mai generáció nagy részének már jóval kisebb az igénye rájuk. Túl sok időt, túl sok szervezést igényel, és nem mellesleg túl költséges egy ilyen játékot űzni, hiába az egyik legolcsóbb a piacon a HKK. A körülbelül 1.300 Ft-os, 2 ritkás booster nagyon ritka, általában kicsit kevesebbért csak 1 ritkát tartalmaznak a csomagok, amikért bontod egy idő után kizárólag őket. Ha azt vesszük, hogy 10 boosterből (vagy annak megfelelő összegű befektetésből) elindulva lehet hosszú idő munkájával egy egészen kis pofás gyűjteményt összehozni (Kezdő Dév, Kezdő Zsolti; bár ők kicsit kevesebből indultak, de a tapasztalat és a kapcsolati tőke megóvta őket néhány rossz cserétől, és így tudtak célirányosan gyűjtit építeni). Láthatjuk, hogy ez kb. egy új PC-s játék árával megegyező összeg, amivel egyből játszhatok, ha hazaviszem, nem kell reménykednem, hogy lesz valaki a Dungeonben (már ha olyan szerencsém van, hogy a lakóhelyemen van olyan klub, ami kifejezetten alkalmas ilyen időtöltésre). Ha eljut az ember egy versenyre, akkor jó, ha az estén kívül az egész napját rászámolja. Ezzel szemben egy jó kis Counter-Strike, Unreal Tournament (stb.) darálás akár egy óra alatt is megvan. Ez csupán a dolog kényelmi része. Ma már sokkal inkább „geek” valaki, ha a mesekártyáival (orkok és óriások seregeit irányítva) órákat játszik a haverjaival egy ablaktalan pincehelységben. 10 évvel ezelőtt a TCG-k társadalmi megítélése sokkal pozitívabb volt. Az általános iskolában irtózatosan menő volt, ha valaki HKK/Pokémon/Magic kártyákkal tolta, míg ma vagy nem is ismernék meg a gyerekek az ilyen típusú játékokat, vagy egyszerűen nem foglalkoznának a dologgal, esetleg jól megruháznák a darabokra tépett fecnik fölött a tulajdonosukat. Talán mi sem jobb bizonyíték erre, hogy egy olyan nagy cég, mint a Blizzard is inkább internetes kártyajátékot dobott a piacra és megszüntette (még ha csak közvetve is, hiszen nem a sajátja volt) a közel sem néhány százas/ezres játékosállományt maga mögött tudó WoW TCG-t. Láthatjuk, hogy ez a probléma közel sem a HKK sajátja, sőt, magyar viszonylatban az egyik legstabilabb (még ha oly kicsi is) bázisról beszélhetünk.

magicMit lehetne, mit kéne tenni azért, hogy újból népszerű legyen ez a szórakozási mód? Legegyszerűbben az aktív játékosok tudnak toborozni a saját környezetükből, ismeretségi körükből (mindenfajta politikai töltettől elhatárolódva a “még egy ember” szlogen). Ám ez közel sem olyan egyszerű, mint amilyennek az tűnik. Ha jobban belegondolok, jómagam sem járultam még hozzá egyetlen egy új játékos „rendszerbe kerüléséhez” sem. Pedig kiterjedt ismeretségi köröm van, több korosztályból, különböző mikrokultúrális közegből. Ezt a módszert szeretné a Blog előmozdítani a Közösségi Mentor programmal, amiről hamarosan bővebb információkat is olvashattok.

A másik kiaknázatlan bázis az iskolás gyerekek. Ezt leginkább pedagógusokkal karöltve lehetne meghonosítani. A látszólag varázslatokkal egymást gyilkolászó játék mögött (megjegyezve, hogy bármely multimédiás szórakozási forma több agresszióval szembesíti a fiatalokat) hatalmas készségfejlesztő potenciál húzódik. Az utóbbi évek érettségi vizsgaeredményeit böngészve szembesülhetünk vele, hogy bizony sokaknak az egyszerű szövegértéssel (6-10 éves korban oktatandó) is problémái vannak. Márpedig a HKK-t „értő olvasás” nélkül lehetetlen játszani (sokszor még azzal is :D). A fejben történő gyors alapművelet végzés elsajátítása szintén az első 4 osztály feladata, amit remekül támogat a játék. Emellett a társas viselkedés és kommunikáció alapszabályaira is nevel (jó, nem egy Baka-Evarth csata), hiszen amíg a másik cselekszik/beszél addig, nem tudunk „közbeszólni”/cselekedni. A koncentráció-készség fejlesztését nem kell ecsetelni senkinek, aki végigtolt már egy 3 napos Nemzetit. Az átlag 10-20 perces játékidő remekül illeszthető az iskolai menetrendhez (a hasonló készségeket fejlesztő társasjátékok jellemzően egy óra feletti játékidővel rendelkeznek). Egy iskolába „bejuttatni” egy ilyen játékot azonban nem egyszerű feladat, ám elengedhetetlen, ha a TCG-s kultúra ki akar törni a jelenlegi szűk keretek közül.

Ti miben látjátok a megoldást? Az ingyen sört minden kieg mellé, valamint a főműsoridős tévéreklám típusú hozzászólásoktól tekintsünk most el.

Dávid Máté

21 thoughts on “Gondolatok a TCG-k helyzetéről Magyarországon

  1. Hát, ha 1 év múlva matektanár leszek, HKK-val fogok modellezni valószínűséges feladatokat!😀

  2. Múltkor játszottunk egy szerepjáték klubban, kb 6 órán keresztül és ketten is rákérdeztek, hogy még mindig van HKK ? Még sajnos az aktív szerepjátékosok körében (akik azért közelebb állnak ehhez a világhoz)sem tudják, hogy a játék létezik. Mi azért tértünk újra vissza pl a kártyához mert senkinek nem volt kedve mesélni🙂 … Ha többen leírnák, hogyan kerültek kapcsolatba a HKK val, abból lehetne ötletet meríteni.

  3. Én megtaláltam a régi gyűjteményem és el akartam adni. Elkezdtem neten keresgélni, hogy van-e még ilyesmi, mennyit érhet stb. Ehelyett megtaláltam az online-t. Kipróbáltam. Megtetszett, elkezdtem játszani vele, újratanultam a szabályokat ledöbbentem hol tart a játék (~2005-2009-es lapkészlet), aztán rátaláltam a blogra és a beho fórumra, még inkább ledöbbentem (az IV megjelenése után pár hónappal), de elkezdett érdekelni irl is. Aztán vettem 1-2 kisebb gyűjteményt meg pár random kieget, jó sokat olvasgattam a blogot és a fórumot, aztán elmentem egy versenyre (első ellenfél: Daku végtelen kombós legfőbb követővel XD). Azóta pedig elég sok versenyen voltam, a legutóbbi néhányra pedig már a Barátnőm is elkísért🙂

    Üdv: Kyb (P. Szabolcs)

  4. Szerintem ez nem csak a bázison, a kiadón is múlik. Nyilván, ha ugyanazt a terméket el tudja adni önmaga számára olcsóbban, megegyező méretű (vagy nagyobb) bázisnak, akkor neki így jobban megéri és ezt fogja csinálni.
    Nem kell a kiadókkal vacakolni, nincs nyomtatási, szállítási, stb költség, csak a pure value.
    Lehet azon vitatkozni, hogy ez jobb-e vagy sem, szerintem nem lehet egyértelműen eldönteni, mert mindkettő oldal mellett lehet elég meggyőzően érvelni, ahogy ellenük is.
    Én így fél év kihagyás után (miközben azért a Hs-t pörgettem rendesen) sem tudnék állást foglalni, de talán a papír alapú játék jobban bejön még mindig.
    A Toborzás pedig szerintem annó hatalmas ötlet volt, ha azt esetleg nagyobb volumenben meg lehetne valósítani, akkor tuti lenne a siker.

  5. A kártyajátékok népszerűsége nem feltétlenül csökken, csak inkább eltolódik az online felé, pl. hearthstone, solforge, stb. Ami pedig a pedagógiai népszerűsítést illeti, abszolút egyetértek, hogy lenne neki helye. Lesz is? Ez már csak a tanárokon múlik, TCG-ken kívül sok társasjáték is van, ami hasonló képességeket fejleszt, mégsem használják az oktatásban.

    Amúgy én is voltam 7 fordulós behós versenyen, sőt dobogós is voltam, igazi élmény volt. Remélem sikerül visszahozni, sok sikert a toborzáshoz!

  6. Talán a változatos versenytípusok mellett a lebonyolításon is lehetne változtatni néhány egyedi versenyek alkalmával.
    Haverokkal pl. úgy szoktuk tolni, hogy húzunk ellenfelet és csoportba soroljuk a paklikat. A csoportba mindenki játszik egymással és a legjobb 2 jut tovább az egyenes kiesésesbe… tehát mint egy foci vb-n.
    Egy meccsen pontosan 2 játszmát játszunk 1 x az egyik 1 x a másik kezd. A pontozás is olyan mint a fociban 1-1 (1p) 2-0 (3p) 0-2 (0p). Így mellesleg nem kell kockával dobni és nincs olyan, hogy valaki 2x kezd, ha jól tudom ez probléma forrás is szokott lenni sokaknak. Itt fixen 1x kezd mindenki. Persze az egyenes kiesésesben, ha döntetlen akkor kell kockával dobni a harmadik eldöntő játszma miatt. Ez jóval pörgősebb játékélményt ad, és sztem jóval gyorsabban lebonyolítható.

    A másik pedig bajnokság formátum:
    Mindenki játszik mindenki ellen. Nyilván ezt csak több napon lehetne lebonyolítani, de cserébe tiszta képet ad az eredményekről (pontozás ugyanaz mint amit az előbb írtam), az érdekesség pedig az lenne, hogy egy héttel előbb le lehetne adni a pakli listákat és azokat feltenni netre a sorsolással együtt így mindenki ismerné a másik pakliját és tudna variálni a következő ellenfelek ellen, a következő játéknapra. (persze új lap nem kerülhet a pakli listába.) Nyilván ez nem tetszik azoknak akik meglepi kombóval akarnak nyomulni, de ez is egy új izgalmas lebonyolítás lehetne.

  7. A játékosoknak már maga a játék űzése is elég nagy idő és anyagi ráfordítást jelent. Tőlük várni megoldást a játék felvirágoztatására, leírhatatlan lustaságra és érdektelenségre mutat a Beholder részéről. Ha nem akar foglalkozni a Beholder a dologgal, akkor ne is legyenek nagy ambíciói. Elégedjen meg a csekély játékosbázissal, vagy fogadja el az idővel elkerülhetetlenül bekövetkező megszűnést.
    A játékosok nyakába tenni a terhet egyszerűen nem fair. Szeretem a játékot, de nem fogok házalni csak azért, hogy megmaradjon. Akkor már inkább fogadom el, hogy nincs többé Beholder Kft.
    Persze ettől még a haverokkal valószínűleg összeülnénk játszani, és támogatás nélküli versenyeket tartani az addig kiadott lapokból. Vagy akár a Heroes HKK mintájára saját fejlesztésű minikiegeket csinálnánk (non-profit terjesztéssel, hogy ne legyenek jogvédelmi bukkanók).
    A cég lehúzhatja a rólót, de a játék amit teremtettek, még ez után is meg fog tudni maradni az aktív játékosok között, ha akarják.

  8. @Áron
    A jelenleg alkalmazott verseny levezetési szabályok nagyon jól el vannak találva a versenyek környezetére. Az, hogy nektek a barátaitokkal működik a játék olyan szabályokkal, az szép és jó, de egy versenyen elfogadhatatlan lenne. Ez a játék a játékosokért van, nem úgy mint a foci, ami a nézőkért. Ha kiesik éppen egy csapat, a focirajongók valószínűleg meg fogják nézni más csapatok meccseit is, nem csak a kedvencükét, így az egyenes kieséses rendszernek van értelme, mert valóban átláthatóbb. Azonban itt az a cél, hogy minél több versenyre járó játékosnak nyújtsanak garantált szórakozási lehetőséget a versenyeken. Nem azért készül mindenki (jobb esetben) napokig és utazik órákat, hogy aztán az első forduló után kiüsse valaki, és vagy néző legyen még 6 óráig, vagy húzzon haza. A svájci sorsolási rendszer erre egy kitűnő megoldást nyújt.
    A bajnokság formátum pedig no komment, senki nem menne el egy ilyenre.

    Javaslom, hogy menj el minél több versenyre, és akkor a saját bőrödön tapasztalva talán megérted, hogy ez a rendszer miért jobb, mint az egyenes kieséses.

  9. Balukaaaa azt hiszem kicsit félreértetted az írás első részét. Senki nem mondta, hogy a kiadó várja el, hogy a játékosok terjesszék az ismeretségi körükből. Ez saját ötlet volt, hogy a legegyszerűbb (mint kitértem rá ez nem mindig van így), ha megkérdezed a haverodat/kisöcsédet, hogy nincs-e kedve kipróbálni. Szerintem van olyan jó a játék, hogy jelentős számú új ember tudna verbuválódni ezzel a módszerrel.
    Az egy másik kérdés, hogy az egyszerű játékosnak mennyire “érné meg”, hogy nagyobb bázissal rendelkezzen a játék.
    Valószínű az otthon játszók csupán stabilitást nyernének az egésszel (ha van finanszírozó tábor, akkor aligha szűnik meg a játék). A versenyjátékosok, illetve a “kártyaüzérek” profitálnának a legtöbbet az egészből. Több játékos, több díjazás (azért én emlékszem amikor még 2 displayt kapott az amatőr első helyezett…). A nappereknek nagyob piac…

  10. @krounk
    Lehet, hogy a Beholder ezt így nyíltan nem kérte senkitől, de nem is tesznek túl sokat maguktól a népszerűsítésért. Ezáltal pedig magukra hagyják a játéksokat a népszerűsítésben, amiből az a logikus konklúziója a játékosoknak, hogy akkor nekik kell tenniük valamit a játékért, ami nekem nem szimpatikus. Ez akkor lenne a leghatékonyabb, ha a Beholder vezetné a dolgot.
    A ti kezdeményezésetek megbecsülendő, de valószínleg nem lesz elég. Egy ilyen, manapság niché hobbikör népszerűsítésére nem elég az ismerősöket elérniük a játékosoknak. Egyszerűen nem fognak tudni elérni elég embert, akik fogékonyak lennének rá. A játékról hallók nagy része feltehetően elutasító lesz, ezért fontos minél több embert elérni, hogy megtaláljuk azt a néhány fogékony emberkét.

    Néhány javaslat, amik eredményt hozhatnak:
    -Szponzorált és meghirdetett bemutatókat kell tartani más, már amúgy is népszerű rendezvényeken, hogy az ő sajtó erejüket kölcsön vehesse a játék (pl convention-ök, fesztiválok, stb.)
    -plakátolni ész nélkül azokon a helyeken, ahol fiatalok tartózkodnak
    -internetes oldalakon hirdetni
    (a TV-ben vagy nyomtatott sajtóban hirdetni amúgy is felesleges lenne)
    -a közösségi médiumokon aktívan jelen lenni, és nyereményjátékokat szervezni
    -tutorial videókat készíteni a játék működéséről
    (amit azért egy olyan ember olvasson fel, akinek nem röhögi ki a hangját az átlagember) (pl színészek)
    -promóciós videók készítése, amit vírusszerűen tudnak megosztani a játékosok
    (ez azért még elvárható szintű aktivitás)
    (a régi sárkányos animáció színvonala is sok volt, elég lenne néhány dizánjos felirat, zene és hangeffektek, hogy megüsse a minimumot)
    -a HKK online-t újraéleszteni
    (azt könnyebb lenne népszerűsíteni amúgy is)

    Szájhagyomány útján nem fog futótűzként terjedni újra a játék. Én örülnék neki a legjobban, ha így lenne, de a valóság nem ez. A promóció sosem volt gyerekjáték, pénz és bele fektetett energia nélkül lehetetlen jól csinálni. Ehhez viszont a Beholdernek kell átvennie az irányítást.

  11. jetysfaction@ azért annyira nem mesevilág amit a baluka@ írt …..nagy része létező dolog csak gyerek cipőben jár (egyedül a városi plakátolás nincsen ,de mondjuk az lehet hogy nem sokat segítene….)
    Az hogy az Onlinet ujra kell indítani nyilvánvaló…..
    Videók is vannak de lehetne csinálni újabbakat…..
    És hát arra kellene ávenni az embereket hogy megvegyék a HKK-t akár a neten akár boltokban.Ezt már javasoltam Balázséknak,hogy ahol kiseb-nagyobb boltokban árulnak HKK-t mint pl nálunk Szentesen a Lyra nevű könyvesboltban.Már több mint 10 éve árul a néni HKK-t és mindíg megveszik tőle.Ezeket a boltokat kellene megkeresni és egy kicsit adni nekik valami kedvezménes dolgokat….régebbi Zéneket vagy 8.kiadás alappaklit,Juniort, Régi Alanori Kronikákat.
    Sztm így a beragadt készletet ki lehetne árusítani gyorsan…..(ebben tudnának segíteni a játékosok hogy ilyen boltokat javasolnak)

  12. Vagy pl fiatalok által gyakran olvasott magazinok mellé ajándék káryták.
    (Playboy mellé Piroslámpás ház, Álomsík😀 )

    De komolyra fordítva a szót, 1 zént beletenni egy magazinba vicces lenne talán.

  13. Sziasztok! Szerintem két fajta módon lehetne “elmarketingelni” a hkk-t. Egyrészt a már említett stratégiai-taktikai vonalat meglovagolva, amolyan XXI. századi upgrédelt “sakk”😀 . Másrészt pedig a fantazi részre lehetne építeni. Sokan elöbb a szerepjátékkal kerülnek kapcsolatba és onnan lépnek tovább, vagy fordítva. Lehetne mondjuk egy képregényt készíteni, a képregények megint egyre népszerübbek. Lehetne szerepjátékosabb -kiegeket csinálni, -versenyeket szervezni. Animációs filmet készíteni. Esetleg fel lehetne újítani azt az erödös próbálkozást, ami évekkel ezelött jelent meg az AK-ban.
    Mellesleg tudja valaki, hogy tudok kapcsolatot felvenni a Hkkonline készítöjével?

  14. Szerintem, hogy jobban csábítsuk az embereket, kellenének olyan “csomagok”, mint az új alappaklik, csak másképp. Olvastam itt a szerepjáték vonulat stb., a hogyan reklámozzuk a játékot is olvastam, de arról már volt szó egy régebbi cikknél.

    A Beho helyében elgondolkodnék olyan alappaklik kiadásában, hogy egy – egy koncepcióra épülne, úgy rémlik volt ilyen kezdeményezés a Blog által vagy volt róla szó… olyan alappaklik gondolkodnék, mint:

    – Faj: sárkány, ork, troll, elf, ember stb., hiszen a szerepjátékosokat mozgatja a fantáziájukat, csak azt kell megnézni, hogy melyek a legnépszerűbbek.
    Ezzel könnyebben megfogható embereket (mint WoWnál a Kasztos alappaklik, hogy online ezzel játszol? Nem probléma, van ilyen kezdő pakli). Ha van ilyen, és ezzel reklámozzák is, illetve szájhagyomány útján is, akkor szerintem nagyobb toborzást lehetne véghez vinni, még a rendezvényeken is, sulikban is…

    – Egyéb: Tárgy, bűbáj, épület, egyéb varázslatos, vegyes…

    Másrészt: Felújított lapok: Igaz “újra elkezdtem” a játékot, de sokat vacilláltam, mert nem nagyon vonzott a rengeteg felújított lap… lehet ez alacsony költségű megoldás, nem szeretnék más költségvetésével élni, de nekem jobb megoldásnak tűnik, akár ez lehetne jövőbeni koncepció, hogy amiket kitalálnak lapot, új névvel és képpel jelenne meg… egyrészt megmaradna a gyűjtői érték is, hogy x lap nincs kétszer – többször (túlzok) felújítva, és a régi kuka… és így akár a régebbi játékosok is visszatérhetnek, mivel látják, hogy “van fantázia” és nem egy régit vettek már elő megint… (ezt más is említette, másik témakörben, de ez nekem is már régóta megfogalmazódott).

    Amúgy a Beho igyekszik, mert múltkori cikknél, a hogyan reklámozzuk, pár apró lépést megtett, illetve igyekszik sok véleményt begyűjteni.

    Ami még megoldás, és szerintem nagyon hasznos, hogy helyi önkénteseket toboroz, akik segítik a munkájukat.
    Néhány feltétel kell, hogy valaki önkéntes legyen, havi jelentések, boltok felkutatása, meg ilyesmi, ha erre esetleg nyitott a Beho, nyugodtan megkereshet. A WoWnál igen jól működött, sokat köszönhetett ennek a programnak, jobban átláthatta a dolgokat. (Disztribútorok max csak statisztikát tudott nyújtani, hogyan fogyott a termék, ami lehetett fals is akár…)

    “Röviden ennyi voltam mára :)”

  15. Haarkon@ én anno hasonló ötletet vetettem fel Balázséknak,talán pár hónapja. Talán még vissza is lehetne keresni,bár nem tudom melyik cikk alatt volt az eszmecsere,plusz a beho-s egyik fórumon is volt erről szó. Lényeg a lényeg,hogy nem lesznek tematikus alappaklik,mert “minek?”🙂 Legalábbis ez jött le.

  16. Nika@ Oh ertem, arra emlekeztem, hogy valamilyen formaban felmerult… de latszik, hogy a valaszra mar nem nagyon emlekszem🙂

    Remelem atgondoljak, ha tobbszor megemlitjuk nekik. Ha nagyon nem, akkor meg mindig bevetheto az onkentes program, mindig is lesznek olyan emberek akik nagyon oda vannak a jatekert es kulon orom szamukra hogy valamilyen modon tamogatjak… de akar a blog irhat kulon errol cikket, szivesen adok nekik linket, hogy nezett ki kb a WoWnal a program.

  17. Én továbbra is azt mondom,hogy a tematikusan összerakott paklik(gyak-nemgyak vagy akár külön kinyomtatva,mint valami “új kiadás”) lendíthetnének a játékon. Mert lenne egy alapból játszható paklija a kiskrapeknak,amit aztán fejlesztgethetne. Pl a pakli mellé adni egy kis leírást,melyik lap mire jó,mik a “jobb opciók”,meg egy rövid szabálykönyv,stb…:) Lehetne orkos,óriásos,tekis,krabberek,kalandozós,varkaudaros,tűz,villám,etc…:)

    De hát,ez valószínűleg nem megvalósítható ötlet.

  18. Yu-Gi-Oh. Az anime sorozat valamint más kártyajátékokról szóló műsorokat néztem kis koromban és ledöbbentett ennek a játékfajtának az összetettsége. Ennek hatására elkezdtem a hazai boltokban ilyen játékokat keresni, és először a HKK-t találtam meg. Habár először a filmes lapok dizájnja miatt nem tetszett és kerestem továbbra is a Yu-Gi-Oh kártyákat, de később újra előszedtem őket. Aztán egy hosszú hullámvölgy után rám talált egy nagyon jó barátom azzal, hogy van a közelünkben egy HKK klub és akkor már komolyabban csináltam. Ekkor jött elő a szülői tiltás, majd mikor már végzős gimis lettem előkerült újra és azóta építem tovább a gyűjteményemet (Világégés megjelenése előtt pár héttel).

    Az én tapasztalataim szerint a PC-k már sokkal népszerűbbek, de a társasjátékoknak is meg van a szilárd bázis ami azért “utánpótlódik” valamennyire. Ezt talán nyilvános rendezvényekkel, vagy azok “jobb” népszerűsítésével lehetne segíteni. De az iskolában tartott szakkör jellegű kártyázások is remekül működhetnek (itt eleinte az iskola vásárolhatna egy nagyobb lapkészletet a szakkörnek juniorból (amennyiben van rá keret és elég népszerű)). Itt megemlíteném az olcsó paklik eladását is, mert egy kezdőnek nem mindig izgalmas egy pakli összeállításának a kiizzadása. S habár már fenn írtad, hogy reklámfilmet ne javasoljunk, azért megemlíteném azt, hogy nem csak a tv-ben lehet iyeneket leadni. Sőt a mai gyerekek inkább az internetet bújják nem a tv-t. Szóval egy megfelelő minőségűre elkészített mondjuk a Youtube-n időről időre megjelenő sorozat is nagyon jól tudná népszerűsíteni a HKK-t. Itt inkább a HKK világban játszódva lehetne egy mágus, aki kalandjai során sok ellen féllel megküzd és közben bemutatja a szabályokat és a különböző pakli koncepciókat. Szerintem egy ilyen sorozat megfelelő grafikával (ez előnyösebb lenne) vagy kicsit jobb szereplő gárdával nagy sikereket érne el. De már az is eszembe jutott, hogy a jelenlegi játékos csapatát kéne a népszerűsítésbe bevonni, s őket mondjuk úgy tehetné érdekelté a Beho, hogy minden újabb emberke után a játékos kap egy Zén-t, vagy kockát vagy valami hasonlót. Ennek a pontosabb megoldását viszont inkább a Beho-ra hagynám😉

  19. Üdv! Ugyan nem vagyok aktív játékos, inkább csak gyűjtöm a HKK-t, de azért olvasgatom az oldalt, és lenne pár gondolatom a cikkhez.

    A fő kérdést, hogy hogyan lehetne új játékosokat bevonni, szerintem onnan kéne megközelíteni, hogy melyik csoportból akarunk toborozni. A mondjuk így “célcsoportot” én alapvetően ketté venném, a saját jövedelemmel rendelkezőkre és a nem rendelkezőkre, és inkább a másodikkal foglalkoznék, a fiatalokkal. Az tény, hogy HKK-zni lehet viszonylag kevés pénzel, de amint egy kicsit is komolyabban akar foglalkozni vele valaki, évente összességében szerintem alaphangon simán rá lehet költeni egy havi minimálbért is (kártyák+kiegészítők+nevezési díjak+utazás+stb.), amit ugye egy szülőnek kell így vagy úgy megfinanszírozni. És ez, vagy ennek a fele sincs meg sok helyen ilyen célokra. Így tehát az lehet a kérdés, hogy mivel lehet meggyőzni a szülőket, és csökkenteni a költségeket. Erre van két javaslatom:

    Egy kb. “szociális kártyabank” összeállítása. Én személy szerint Mosonmagyaróváron léptem kapcsolatba egy helyi fiatalokat támogató szervezettel, és a számomra teljesen fölösleges kártyáimat odaadtam egy szabálykönyv kíséretében, illetve el is mentem párszor tanítani a srácokat. Ezzel utána személyes okok miatt fel is hagytam, de azóta is be-be viszem a plusz lapokat, és azért néhányan próbálkoznak. Na most vagy a Beholder, vagy valamelyik klub gondozásában simán el lehetne kezdeni, hogy a nem kellő lapok bekerülnek egy nagy kupacba, és azokból ingyenes kezdő paklikat összeállítva lehetne haknizni az iskolákban és az egyéb ifjúsági programokat szervező helyeken. Ez talán nekik is segítség, valamivel színesíthetik a kínálatot. Nem tudom, hogy esetleg van-e már hasonló kezdeményezés

    Egy másik ötlet, hogy pl. a Dungeon-ban /mást nem ismerek Pesten/ simán lehetne valami korrepetálásos-mentoros valamit szervezni, ahogy láttam hely azért akad. Én személy szerint simán elvállalnék hetente – két hetente pár óra korrepetálást, és szerintem az idősebb játékosok között szép számmal akad, aki egy-egy tárgyban tudna segíteni. A fiatalok eljönnek, ha meg van a házi, akkor már lehet is tolni pár menetet. A szülőnek így vagy nem kell fizetnie különórákért, vagy ami tiszteletdíjat fizet, azt a gyereke automatice levásárolhatja a klubban. Ezen felül a gyerek tanul, ha kialakul a bizalom, akkor ellenőrzött helyen is lesz. És ha ennek a híre elterjed, akkor az egyfelől jó reklám, másfelől az iskolákban is támogatóbb hangulatot eredményezhet.

    Ezen felül ha kicsit komolyabban akar szervezni az ember, el lehetne gondolkodni egy civil szervezet, alapítvány létrehozásáról, aminek a célja a szerep-, kártya-, társas-, stb. játékok kultúrájának terjesztése, táborok szervezése. Ezt akár több kiadó is támogathatja, más felől pályázatképes, és egy jó programmal ez évesen több milliós támogatást jelenthet.

    Így hirtelen ennyi, azért aki még olvassa ezt, kíváncsi lennék a véleményekre.

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s