HKK Blog Podcast #3

Kezdő Dév sikeréről, a Nemzeti Bajnokságról, a hagyományos versenyformátumról és a blokkosításról beszélhettünk.

Másfél hónap szünet után itt a HKK Blog Podcast harmadik kiadása, melyben négyfős stábunk az alábbi témákról beszélgetett:

  • Kezdő Dév
  • Nemzeti Bajnokság
  • a hagyományos formátum
  • a blokkosítás előnyei és hátrányai

A podcast hossza 50 perc és a lenti lejátszó segítségével hallgathatjátok meg – vigyázat, időnként csúnyán beszélünk benne, de csak egy nagyon picit. Jó szórakozást!

 

48 thoughts on “HKK Blog Podcast #3

  1. amennyiben youtube link legyetek szivesek kommentbe https:// előtaggal beirni az URL-jét, mert igy meg tudnám hallgatni munkában is:)

    előre is köszönöm.

  2. Nem támogatom a blokkosítást, a játékot másképpen kell a megfelelő mederbe terelni! Bár szerintem jelenleg jó mederben van, a fejlesztés, a tesztelők dolga viszont tényleg nehéz lehet.

  3. Szerintem jó ötlet lehet, hogy a versenyek nagyobb része működjön ebben a blokkosított rendszerben, de időnként legyen 1-2 olyan is, ahol bármit használhatsz. Bár az, hogy pl. adjuk ki újra a Kyorgot védekezés nélkül, nem kifejezetten tetszene, mint megoldás, max. adjunk ki egy hasonló funkciójú új lapot, ami kevésbé broken. Mindenesetre mindenképpen megéri megfontolni ezt a rendszert a játék fenntartásának érdekében, mert sem a lapok folyamatos evolúciója, sem a használhatatlan gittek kiadása nem jó megoldás.

  4. Sziasztok, ismét öröm volt hallgatni titeket és mégegyszer nagy grat a dobogosoknak!!
    A tömbösítés nekem nem nyerte el annyira a tetszésemet,de majd a hétvégi verseny után lehet megváltozik a véleményem.
    A hagyományos formátum így, hogy jó eredményt értem el😉 tetszett most, és sztem az jó ha ilyen sokszínű.
    Még annyit hozzátennék, hogy a 3 napos nemzeti nagyon fárasztó és ezt éreztem is a 3.napon ahol egyszerűen elnéztem valamit és ezen ment el a meccs 1:1nél úgyh mindenkinek javaslom, hogy kipihenten próbáljon nekirugaszkodni!
    Jövőre újra próba!!😀

  5. Több éve már, hogy felhoztam példának a Magic-et a HKK jövőjével kapcsolatban:

    Blokkosítás, T1 / T2, vagy Új nemzedék, mindegy hogyan nevezzük. Nagy valószínűséggel a játék fenntarthatósága miatt, valamelyikre szükség lesz.

  6. A blokkosításhoz igazítani a kiegeket elég kétoldalú, de ha nem törlik el a hagyit (ami elég érdekes lenne, mivel a szervezők azt szerveznek, amit akarnak), akkor egy kegyetlen nagy bukó lesz kiadói szempontból.

    Ha nincs legalább havonta blokk format és minden korlátozottabb formátum sem blokkolt, akkor az emberek megtartják a régi lapjaikat, amiket lehet használni korlátozotton is (amiből kb. 3-szor annyi van) és az újkieg (mivel megfogalmazásotok szerint simán belefér az, hogy gyengüljön) konkrétan csak egy-két formatra lenne jó, amiért nem fogsz decket venni, ha jobb lapokból is összeállíthatod a paklidat, cserébe kihagysz egy versenyformátumot.

    Ezen túl a tiltólista a blokkban is hasonló a lapokból áll (bár a VH nincs ott), mint amire a hagyin is panaszkodnak, mivel ezek csúsztak át a tesztelésen. De az, hogy kapsz az arcba egy kyorgot és kikapsz az ingyenes + laptól, az nem a játék gyorsulásának a következménye, tekintve hogy a védekezéses lapok top 2-je évekkel beelőzte a metát, ez a HKK szavazáson is simán látszik. Tehát nem 2 év múlva kell egy Kyorg +-t kiadni, akkor kellett volna ennek a lapnak bekerülnie a vérkeringésbe.

    A HKK-nak KELL egy szemléletváltás, olyan 3 éven belül, de nem ilyen. Az első hasznos lépés az lenne, ha mernénk elismerni a hibás lapokat és lenerfelni őket. Ez nyugodtan kerülhetne a versenyhirdetésekbe, megjelenhetne FAQ-ban, eljutna a kezdőkhöz is (akiket egyébként valami tengeri moszat szellemi szintjére raknak, amikor az ilyen viták vannak). És jelenleg ez a hagyigyűlölet és az ilyen blokk. meg hasonló ötletek alapja, hogy vannak hibás lapok, amik nem korrektek és ez játékromboló hatású.

  7. Két megjegyzés:

    – Mindkettő Örökmozgóm first pick volt.
    – Egy Kisebb káoszsújtás kimaradt a ritka részlegből🙂

    Egyébként vhogy úgy voltam én is, mint a Zsolti, hogy 8 után már örültem. De amikor 4-be jutottam, megint kicsit idegesebb lettem, mert ott már 4. nem akartam lenni.

    A blokkosításról a véleményem picit hosszabb, majd megírom később🙂

  8. Jótól lopni nem bűn. Érdekes lenne ez a rotálódás, bár a Magic-ben sok lapot adnak ki újra, változtatások nélkül, és abba is gondoljatok bele, hogy ott egyes versenyeken van, hogy oldalas változtatások vannak, hogy mi mit is tud valójában.

    A HKK ezzel szemben, legalább is szerintem, nagyon jól balancolt lapokat hoz ki időről időre (Szánalmas tekire ne gondoljunk) és csak ezt kellene megtartani.

    Meg ugye a Magic-ben ha lezárul egy “évad” akkor a kövi season-ben az alap lapok, NAGYON alapok. Ilyen 3/3 Haste és cső; és csak a későbbi kiegek folyamán gyarapodik az OP lapok száma.

    Én spec nagyon várom mi lesz ennek a végkifejlete.

  9. A következő topdeck táborba mikor lehet jelentkezni?😀

    Komolyra fordítva a szót, most is tartalmas és szórakoztató volt a podcast. A blokkosítással kapcsolatban furcsálltam, hogy nem említettétek meg, hogy a behónak volt már egy ehhez hasonló próbálkozása, nevezetesen az Ősök Városa. Anno elég elterjedt formátum volt, és volt olyan nemzeti is, ahol ŐV volt hagyi helyett. Egy idő után nagyon hasonlított a hagyományoshoz, talán ezért is szűnt meg.

    Nagyjából Theraxinnal értek egyet, szerintem se jó ötlet a blokkosítás. 10 éve is volt olyan, aki azt mondta, hogy a HKK-nak már nincs sok hátra, aztán mégiscsak sikerült az evolúciót kordában tartani (úgy ahogy). A gazdasági részét szépen körbejártátok, de a blokkosításnak más hátulütői is vannak. Például Magicbe mikor kiadnak egy ugyanolyan lapot x évvel később, csak más színűként. Persze itt is kettéoszlik a HKK-s társadalom, vannak olyanok, akiknek herótjuk van a lapok fejlődésétől, és hogy már a gyakori lapokon is a legkisebb betűméretet kell használni, hogy elférjen a szöveg, illetve olyanok is, akik húznák a szájukat, ha a következő kiegben gyengébb lapok lennének.

    Szerintem a tiltólista újragondolása, a szükséges nerfek meglépése, a játék lassítását segítő új lapok/szabályok és a változatos formátumok tennének a legjobbat a HKK egészségének (például egy egyszínű, veszélyes faj, vagy 100 pontos jóval messzebb áll a hagyitól, mint egy pörgős vagy egylapos).

  10. Kezdő Dév a 10. isten?🙂
    A hagyi szerintem nem olyan szörnyű de nekem se a kedvencem.. szerencsére van bőven alternatív verseny..:). Az esélytelen mérkőzések ellenszere ha pörgős formátumban van megrendezve az adott verseny, 2-3 mumus pakli után is simán lehet versenyt nyerni.
    A blokkosításra biztos, hogy még nincsen szükség. Számos más módszerrel kordában lehet tartani a játékot. A blokkosítás hatására én abbahagynám a hkk-t.
    Egyébként engem nagyon meghatott, hogy DM-et nem zavarná ha a gyűjteménye értéke csökkenne 1-2 százezerrel és az is mennyire aggódik a játék jövőjéért csak azt nem értem akkor most miért árulja a kártyáit? Hiteles vagy mint 1 magyar politikus.

  11. Ahogy az előttem szólók többsége én is a blokkosítás ellen vagyok. Agyaltam egy kicsit rajta és kb arra jutottam, hogy teszem azt az utóbbi 2 kieg lapjait lehetne csak használni, akkor igazából mi lenne? Lenne pár deck ami nem létezne, illetve pár lap (Apró, Gyenge, Erős stb) kikerülne a pixisből. Ilyenkor nagy valószínűséggel hasonló lapokat kell keresni a helyükre, ami vagy van, vagy nincs. Vmikor volt vmi kimutatás, hogy a versenydekkekben milyen lapok, milyen előfordulással jelentkeztek. Nagyrészük emlékeim szerint a legújabb kiegből kerültek elő. Szóval sok értelme nem nagyon lenne az ötleteteknek, maximum ha teljesen visszaugrunk a korábbi gagyi lapok szintjére. Ilyen esetben sztem sokan, akiknek nagyobbacska gyűjteményük van valószínűleg abbahagynák (köztük én is).

    Megoldásként inkább azt az utat látom, hogy több színből legyenek hasonló lapok. teszem azt, legyen Leah, Dornodon és más színekből is topcounter, toplény, ami megvariálja tovább a paklik összeállítását.

    Régebben olvastam vhol, hogy a játék max 10-15 versenypaklit tart meg, ami sztem bőven jó. A mostani kieget szidtam, de anynit nekem is be kell ismernem, hogy a metán elég nagyot változtatott. Pozitívum, hogy több pakli odaérhet az első helyre, viszont óriási negatívumként értékelem, hogy a szerencse, a sorsolás egyre inkább dominál és efelé tolódik el a játék a játékosi képességek kárára.

    Nem kell sztem senkinek se ismertetnem azt érzést, amikor az ember tényleg jól felkészülve, metát belőve esélyes paklit hoz el, majd szépen elúszik a sorsolás miatt. A végén pedig olyan emberek érnek dobogós helyekre(tisztelet a kivételnek), ami pusztán (de legalábbis főként) a szerencséjük miatt van.

    Személyes kedvencem mindig a Hagyományos volt. Korábban sokan azért ágáltak ellene, mivel kiszámíthatóbb volt. Lehetséges, hogy ez annak is betudható, hogy több ilyen verseny volt, és kiforrta a játék a top koncepciókat. El lehet azon gondolkozni, hogy a mostani változatosság minek is köszönhető? A kevesebb hagyi, vagy a több esélyes koncepció? Inkább az utóbbira tenném le a voksom. Most kissé azt érzem, hogy ez a lutri a legfőbb probléma sok játékos részéről. Elllentmondásba keveredik az ember, a korábbi kiszámíthatóság se jó, de ez a lutri se… Ha lehetne választani, inkább a kiszámíthatóság mellett voksolnék, mert korábban azért egy jó dekkel, jó játéktudással bármi ellen volt esélyem és nem az volt, mint most, hogy leülök és már kb az elején látom, hogy vagy nyerek vagy bukok.

  12. Végeredményben lehet HKK-t játszani akár 100 év múlva is, otthon, baráti körben, még akkor is ha maga a játék csődbe megy!
    A lapok , gyűjtemények értéke mindig is relatív volt és az is marad!
    Ezen a blokkosítás nem hiszem, hogy sokat változtatna.

  13. A blokkositás nagyon hülye ötlet. Azon kivül hogy a meglévö gyüjteményeket elértékteleniti az újrakzdést is komolyan megnehezitené. Biztosan nagyon sok ember hagyná abba a játékot miatta.
    A Magicnél lehet hogy bevált de az egy jóval nagyobb játékosálományal rendelkezö játék nem teszi tönkre ha 30 versenyjátékos egyszerre kiszál belöle. És ami még fontosabb az egy jóval gazdagabb helyen virágzik itt sokan nem tehetnék meg hogy x évente új gyüjteményt épitsenek.

  14. Egyébként sztem a blokkosítás nem azért vetődött fel, hogy most mit tenne a metával vagy most nem fogja megérni összerakni a dal decket arachosszal. Szerintem jövőre nézve van benne lehetőség. Ha már nincs hová fejlődnie. Visszont ez eddig az nagyon szépen meg volt oldva. Ezért egyedi is ez a játék, amíg lehet ezt folytatni addig sztem ez a járható út.

  15. Jó kis podcast, pár komment:

    Az Előnyös üzletes pakliba be lehet rakni 1-2 lapot, ami tud sebezni (pl. Trinigan karácsonya), ettől lehet, hogy más paklik ellen
    gyengülsz 1-2 %-ot, viszont van esélyed alapból Bilincs ellen (ha nem is sok). De ha olyan a meta, alkalmazkodsz, és akár 1-2 jó lényt is berakhatsz
    (pl. Hidra)
    VAGY feladod inkabb gyorsan, es 2:1-re nyersz🙂

    Mit gondoltok, mitől lenne jobb a hagyományos (v.ö. tavaly az volt a gond, hogy túl kevés féle paklival lehet nyerni)?
    Pl. rendeztetek olyan versenyeket, ahol 5-6 lap tiltott volt. Azok a versenyek határozottan élvezetesebbek voltak?

    (egyebkent tiltas ugyben en most ugy gondolom, hogy megvarjuk, az uj kieg tervezett lassito hatasa mennyire tud ervenyesulni – persze ahhoz nem art, ha mas is rendez majd hagyomanyos versenyt – es ha nem elegge, akkor kitilthatjuk akar 1 menetben a legporgosebb 5-6 lapot).
    Nerf: NE otleteljetek, nem lesz ’tiltas helyetti’ nerf (csak a testemen keresztul🙂 ).

    Blokkosítás: 12-13 éve merült fel először, és azóta is újra-újra.
    Természetesen sok előnye lenne.
    A kiadó szempontjából az a gond, ha sokan abbahagyják emiatt a játékot. (a Magicet jópáran abbahagyták tudomásom szerint akkor)
    Újra elmondom: többször is rendeztünk ilyen versenyeket, és átlagos volt a népszerűségük.
    Meg lehet persze próbálni, de nyilván az a fő kérdés, a versenyek mekkora százaléka lenne ilyen.
    Az új lapok készítését csak akkor befolyásolja számottevően, ha a versenyek nagy része ilyen.
    (mert: ha sok nem-ilyen verseny van, akkor oda szutykok lesznek az új lapok, ha nem csináljuk ugyanolyan erősre
    , mint eddig, vagyis nem veszik a kieget)
    A régebbi lapok elértéktelenedését egyértelmúen nagyon felgyorsítaná, ha a versenyeken nem használhatod, erre mindenki számítson.
    Azért a Blokkosítás vs. “nem mehet így tovább a játék” erősen túlzás szerintem, az “így nem mehet tovább” már 15 éve is szólt…
    Olyan nagy ellentmondást nem éreztem a hagyi ill. a Blokkosítás ügyben köztetek🙂 (mármint a blogosok között)
    Nyilván jeleznénk előre, ha ilyen tervünk volna, nem szoktuk elkapkodni a dolgokat🙂

  16. Kivancsisagbol osszeszedtem, melyik versenyunkon mennyien voltak az iden. Nyilvan van sok-sok torzito tenyezo, de ebbol nem jon ki veszteskent a hagyi (bar a 2. mar eleg szotyi)
    jan. hagyi: 76
    febr. jellemek: 55
    marc. faj 28 + draft 31
    apr. porgos 50
    maj. paros 58
    jun. Zenes bontott 62
    jul. hagyi 57

    Ha valakinek van kedve, szivesen latnek 1 ilyet Blogos ill. Dungeonos versenyekrol is…

  17. A ‘sorsolas-problemanak’ jo ellenszere, ha tobb porgos versenyt rendezunk (akar ugy, hogy a hagyi nagyon ritka lenne, es a porgos lenne az ‘uj hagyi’), csak az persze elveszi a side-olas oromet🙂

  18. A hagyi és a pörgős 2 külön formátum! Külön felkészülést és elemzést igényel!

    Ha azt szeretted volna mondani, hogy legyen több pörgős és több hagyi verseny is, akkor abban egyet kell, hogy értsek.

  19. Nem árulom a gyűjtim, még ha tenném is, akkor se értem milyen kapcsolatban állna a podcastben elmondottakkal.
    Ráadásul amennyiben eladnám:
    a, kellene a zseton valamire sürgősen
    b, meguntam volna az egész játékot
    c, adrenalin fokozásért új gyűjtit szeretnék építeni

    Mindhárom magánügy, és semmilyen kapcsolatban nem áll az elhangzottakkal, azzal meg végképp h ki mit, hogyan tesz a játékért.
    Hogy ki mennyire hiteles abba ne menjünk bele. Hogy a te szemedben az vagyok-e pont telibe f….om.
    További szép napot.

  20. Balázs!
    Ez a “15 éve is arról károgtak, hogy” – kezdetű, meg a másik nagy szerelmem a “de hát a meccsek elhúzódnak 30 percig is) – kezdetű erősen demagóg-szagú dumák nagyon nem méltók sem Hozzád, sem ehhez a nagyszerű játékhoz. Itt a játékhoz értő emberek időben kongatják a vészharangot, és nem véletlenül. Három évvel ezelőtt arról hablatyoltam, hogy a játék érdemi része iszonyatosan előre tolódott, az első két-három körre.
    Nos, javítom magam, mert az élet erősen rám cáfolt. A játék érdemi része előre tolódott az ELSŐ KÖRRE! Megjegyzem, ami nekem az első köröm, az az ellenfélnek a nulladik (feltéve, hogy én kezdtem).
    Az elhúzódó meccsekről: igen, van ilyen, amikor a matchup 50% körül mozog mindkét fél oldalán. Egyébként meg a meccs sok esetben eldől már az első, rosszabb esetben a nulladik körödben!

    A nulladik körben (nulla IK vagy ingyen kitehető lapok) / már a játék elején kirakható lapok (Molluszk) nélkül már nem mehetsz el egy valamire való versenyre, mert vesztesz anélkül, hogy köröd lenne! És akkor még nem is beszéltünk azokról a matchupokról, amikor quasi játék nélkül vagy kénytelen bedobni a meccset, mert side használata nélkül a narancs lapok egymás elleni mérlege közel 100%-os valamelyik javára.

    Az a tény, hogy az említett 15 év alatt nem állt be a játék, és nem vált játszhatatlanná az nem jelenti azt, hogy ezt a fajta tendenciát a végtelenségig lehet növelni. Ezt a hozzáállást a jog a “könnyelmű bizodalom” néven emlegeti, és jobb lenne már akkor azon gondolkodni, hogy hogyan tovább, amikor még van oldalirányban leágazás, és nem akkor, amikor már a vészfék sem segít.

    Hogy konstruktív is legyek.
    A játékkép, és a hagyományos meta minden eddig látottnál színesebb. Ez jó, mert a fejlesztést szétteríti, és nem gyorsítja. Ez még egy-két kiegészítőn keresztül működhet, talán, de ki fog fogyni a szufla ebből a fajta elterelésből is.

    A megoldás mindazonáltal nem az, hogy
    1. homokba dugjuk a fejünket, és azt mondjuk, hogy á, nem lesz itt baj!
    2. blokkosítunk, és ezáltal soktucatnyi játékosról mondunk le,
    3. folytatjuk ezt az esztelen fegyverkezési versenyt, amivel a játék érdemi részét még azelőttre toljuk, hogy egyáltalán az asztalhoz ülnénk (egyébként itt tartunk, csak jelzem)

    A megoldás a kulcslapok kitiltása. Jellemzően azokat a lapokat kell tiltani, amik a döntést előre tolják a nulladik kör felé. A blokkosítás helyett én a tiltott mágia formátumot erőltetném, és ezzel lassítanám a játékot. A hagyományos formátum meg megmaradna a hardcore játékosoknak.

    Remélem, kb érthető volt, hogy mire akartam kilyukadni.
    Megjegyzem, Balázsnak címeztem, reagálva a mondatra, ami kicsapta a biztosítékot, de természetesen nem bántó szándék vezérelt, és elnézést kérek mindenkitől, akit megsértettem netán, továbbá mindenkihez szólok, nem csak a címzetthez.
    J.

  21. @Zsolt:
    Nem őszinte a mosolyom amikor arról van szó, hogy lebutul a kedvenc játékom és én közben bukom pár százezer forintot..:). Korábban más forrásból hallottam, (úgy emlékszem a Bonyitól) hogy a DM el akarja adni a gyűjtijét, ezért én elhittem a podcast-ban elhangzottakat.

  22. Először is el kellene felejteni a Védekezést és a Zanszilánk költséget.
    A védekezést talán nem kell ecsetelnem…A ZSZ még nem jelent problémát, de idővel oda fogunk jutni vele, mint a védekezős lapokkal…Ne működjön a Védekezést és több ZSz költségű lap ne jelenjen meg…
    A blokkosítás túlzottan nagy károkat okozna, az okokat már leírták előttem jó páran…
    Valamint el kellene gondolkodnunk azon is, hogy jó-e az, hogy minden etnikum kontrollként működik? – véleményem szerint, ez nem színesebb meta, egyszerűen új álarcot kapott a kontroll…

  23. János:
    15 éve is hozzáértő játékosok kongattak. Ez nem demagógia, hanem tény.
    Az “elhúzódnak a meccsek” pedig szintén tény, a nemzeti hagyin is a meccsek jelentős része nem fejeződött be 55 perc alatt, nem tehetek róla🙂

    Az első-második körrel kapcsolatban pedig jelentősen más az álláspontunk: szerintem nem probléma az, ha a játék az első vagy a második körben véget ér, AMENNYIBEN sok lapot játszottak ki, döntéseket hoztak, és nem csak egyvalaki hokizgat. Ez utóbbi szerintem is probléma (amúgy szintén szinte a játék kezdete óta), igyekszünk is tenni ellene.
    (az, hogy 0 költségű vagy védekezéses lapokkal érdemes játszani, szintén nem látom gondnak, amíg ez nem ugyanaz a 3 lap minden pakliban)

    A javaslatod ettől függetlenül megfontolandó.
    Mondjuk azt nem értem teljesen benne, hogy:
    – úgy gondolod, a hagyi verseny _nagyon ritka_ lenne? Ez esetben a Tiltott mágia jellegű fornátumok a kitiltott lapok elértéktelenedéséhez vezetnek, csakúgy, mint a blokkosításnál. Illetve az új lapoknak továbbra is erősebbeknek kell lennie. Szóval a hosszútávú megoldást nem látom ebben, a rövidtávút igen (néhány lap tiltása).

    Ami felé most próbálunk menni: a lapok erősödnek, kicsit specializálódnak (több koncepció), persze nagyon nem lehet, mert akkor nem eléggé értékesek. A túlságosan pörgő lapok/paklik ellen sok-sok védelem (pl. háló olyan lapokon, amiket alapból használsz), ha ez nem jön be, akkor tiltás.
    De pl. a Bilincs erősödése is a pörgés visszafogását segíti (jó, persze van Rúna meg Változó is, de mégis).
    A kő-papír-olló effekt is tény, az is tény, hogy ez is igen régóta jelen van. Ha csak 3-4 féle pakli van, akkor sokkal erősebb lehet, mint ha 15-féle van. Ezellen kb. 1 lap tiltását látom most (Villámháború), bár előtte meg ugye az volt, hogy “3 Erdő, kikaptam”, szóval ez se egyszerű. Talán a pörgős versenyeket látom most egyedül…

  24. Nem terveztem ebbe belebonyolódni, de:

    1, A demagógiáról senki ne szóljon be senkinek, ha már mindkét oldal ennyire erőteljesen szereti használni. Ezen túl a ‘blokkosítás vagy meghal a játék’ szöveg és az ezzel járó pánikkeltés nem egy olyan dolog, amit a blogtól várok. Ez nem konstruktív, hanem demoralizáló és fenyegető.

    @Balage: Ez a kegyetlen makacsság viszont csak ártani tud a játéknak. A lapok nerfelésének szükségességére (sőt, akár tiltására) esetén gyakorlatilag egyhangú vélemény van a játékosok között (most, hogy minek a nerfelése, ne menjünk bele, de ez szükséges). A HKK szempontjából a lap nerfelése/tiltása egy bekövetkezett hiba beismerése és a játék érdekét szolgáló kompenzálása. Ha ezt nem akarjátok megtenni (és minden más utat kizártok), az azt jelenti, hogy nem törődtök a problémával, nem vállaltok felelősséget érte, nem érdekel titeket az a kár, ami ezért a játékosokat éri (és amiért a hagyi játszhatatlannak van aposztrofálva). Konkrétan sz@rtok a fejükre.

    De ha ennyire fontos, hogy a játékosokkal nem törődve kapaszkodsz bele, 2 lapot kb. azonnal tiltólistára lehet csapni: Szánalmas teki, dalnok. Ha a VH ellen egyedül a 3 erdő az érv, akkor azt is, de az még teremt valami koncepciót, ott tényleg csak annyi kellett volna, hogy az ősmágiát kibalanszolni rajta.

    -Semmilyen ‘koncepciót’ nem erősítenek, mindkettő csak egy algoritmikus hokilap, amit betanulsz a 2. körös winért. Persze az egyikhez a herét kell húzni az 1 lapos kombóhoz, de cserébe magában is elcsomagoltatja a spelles decket. Semmilyen kárt nem szenved a játék, ha kiesnek (legfeljebb értékét veszti egy 200 Ft-os Zén és egy gyak).

  25. @Theraxin:
    “Ezen túl a ‘blokkosítás vagy meghal a játék’ szöveg és az ezzel járó pánikkeltés nem egy olyan dolog, amit a blogtól várok.”

    Izé, hol mondtuk mi ilyet? A végén még direkt ki is emeltem, hogy nem szabad végletekben gondolkozni és hogy NEM vészharangot kongatunk! Világosan elmondtuk, hogy nem ítélkezni szeretnénk, szimplán csak körüljártunk egy, a hagyományos környezet és a hétvégi blogos verseny miatt aktuálissá váló témát. Ha valaki ebbe többe lát bele, mint ami, az már legyen a saját gondja.

  26. Egyre érdekesebb hozzászólások jönnek:)

    Annyit tennék hozzá, hogy személy szerint egyedül csak a Szánalmas teknőst kellene tiltani (bár egy horgonyos verziónak jobban örülnék), illetve nem zavarna a Teki, ha nem úgy lett volan FAQ-zva, hogy a stigma, halászat használhatatlan ellene. Ez igazából a baj. Illetve amit korábban is mondtam, hogy a Kinteikus féregnek Bufanak kellett volna lennie, mert kissé luxusnak tartom, hogy egy színt fixen be kell tennem, ha védekezni szeretnék ellene.

    A Dalnok és barátai lehet, hogy egyeseknek játékromboló, de ezt nagyon egyszerű orvosolni. Hagyományos versenyen a Teki kivételével azért szépen van lap, amivel lehet védekezni ellenük. Ami igazából kiveri a biztosítékot, az amikor korlátozott formátumon vmi, a játékkörnyezethez képest túlsgosan erős lap bennmarad.

    Blokkosítás, nem blokkosítás. Olyan dolgok, amelyek mintha nem is lennének a HKK-ban. Van, lehet nem pont kiadási dátum szerint, hanem a szűrő a versenykiírásokkal lép életbe.

    Javasolnám, hogy az egyszerű tiltsuk ki dolgok helyett, a Beholderen tallható versenytípusok leírásánál, ha lehet így mondani társadalmi megvitatás mellett legyen finomhangolva az adott formátumokon tiltott lapoklistája.

  27. @Theraxin:
    “Ez a kegyetlen makacsság viszont csak ártani tud a játéknak. …
    A lapok nerfelésének szükségességére (sőt, akár tiltására) esetén gyakorlatilag egyhangú vélemény van a játékosok között”

    Nem es nem.
    A ‘makacssag’ maximum a nerfelesre vonatkozik, azt, hogy lapokat tiltsunk ki, sosem vetettem es most sem vetem el, ahogy a Beholder sem.
    Viszont az egyik leggyakrabban emlitett lapot (Szanalmas teki) kitettuk szavazasra, jelenleg 51%-49% a tiltas + nerf vs. maradjon, ez minden, csak nem egyhangu.
    ( ha arra gondolsz, hogy mindenki tud 1 lapot mondani, amit tiltani szeretne, de ezek kulonbozo lapok, azzal kicsit nehez mit kezdeni😉 )

  28. @Zsolt:
    45 percnel
    “Mi van akkor ha nem lepjuk meg ezt? … elobb utobb a jatek becsodol” – CsZs

    TUDOM, hogy mindnyajan a jatek minel jobba tetelen munkalkodunk, tehat semmifele offense, de igy vagy-vagy modon felvetni ezt tulzasnak erzem, csak ennyi.

  29. @Theraxin:

    Ja es amugy ezt irtam korabban, ebben hol a gyilkos makacssag?

    ” (egyebkent tiltas ugyben en most ugy gondolom, hogy megvarjuk, az uj kieg tervezett lassito hatasa mennyire tud ervenyesulni – persze ahhoz nem art, ha mas is rendez majd hagyomanyos versenyt – es ha nem elegge, akkor kitilthatjuk akar 1 menetben a legporgosebb 5-6 lapot). “

  30. Szerintem Zsolti mondata ezzel a kitétellel teljesen védhető. Előbb-utóbb valóban nem fejleszthető tovább a játék a jelenlegi játékrendszeren belül. Ez egész egyszerűen belátható:
    1. Ha mindig olcsóbban és/vagy többet fognak tudni a kártyák, akkor egy idő múlva eljutunk odáig, hogy a kezdő kéz alapján eldől a játék (szoktunk játszani 9×5ös poént, amikor mindenki 5lapot húz a deckjéből és nem lehet húzni, ki nyer többet 9-ből… Mókának jó, de ne degradálódjon ilyen szintűre a játék).
    2. Ha minden koncepciónak/ színnek lesznek ugyanolyan funkciójú lapjai ugyanannyiért, akkor technikailag nem ugyanazt a 3 kártyát használja minden deck (azt hiszem ez szokott lenne az állandó érv,ha valami tiltandót keresünk), hanem ugyanazt a hatású de teljesen más színű kártyát (ami teljesen ekvivalens játékélmény szempontjából)
    Hogy az mikor lesz, ezt nem tudjuk mi sem megmondani.
    Erre próbáltunk válaszokat keresni, amiket (nem feltétlenül a blokkosítás, ez egy szimpla ötlet volt, ami konkurens játékoknál működő képes) időben meglépve javítják a játék fennmaradásának az esélyeit. Hogy ne akkor kelljen kapkodni, amikor a játék népszerűsége esik a fenti eshetőségek bekövetkezése miatt; amikor már lehet késő van.

  31. 1. “a kezdő kéz alapján eldől a játék” Miert jutnank el ettol ide? Valamelyik lapom huz, es maris nem csak a kezdokezrol beszelunk. Az ellenfel ramcounterel v. dragit v. halozik (igen, 0-ert vagy szabalylapbol), es maris nem porgettem ki a kezem 1. korben, stb. ‘Pusztan’ arrol beszelunk, hogy a lapokat 5 kor alatt huzom ossze es 15 VP-bol jatszom ki, vagy az elso-masodik korben huzom ossze, es 1-3 VP-bol jatszom ki, a jatek folyamata ugyanaz.
    Egyebkent az hogy ‘egyaltalan nem gond’, azt arnyalnam, de nem latok olyan megoldast, ami ne generalna nagyobb problemat, mint ez.

    2. Nem az ‘ugyanolyan ugyanannyiert’-et probaljuk megvalositani, hanem a ‘ugyanaz a funkcio, de kicsit maskepp, mas arert (pl. VP – Zsz – Csont – Etnikum feltetel), mas mellekhatasokkal/hatrannyal/mas nagysagu lenyt kapsz melle, stb. stb. -t.

    Amugy semmi gond a valasz-, ill. ‘jo irany’ keresessel, es amugy szemely szerint nekem nem fajna a blokkositas sem, de megertem, hogy a jatekosok egy (ugy tunik eleg nagy) reszenek fajna…

  32. Balázs: ezt továbbra sem érzem végletnek, többször is hangsúlyoztuk, hogy a.) a jelenlegi tendencia folytatásával b.) hosszú távon (!) ez egy reális szcenárió, ezzel pedig szerintem aligha lehet vitatkozni. Ez még nem jelenti azt, hogy csak ez a két végkimenetel létezik. Továbbra is kiragadott mondatokon lovaglunk.

    Nem volt célunk, hogy konklúziót vonjunk, szimplán csak körüljártuk a témát több oldalról.

  33. Fentebb már említették,de szerintem 2 dolgon mindenképpen el kellene gondolkodni. Az egyik a védekezés. Kár tagadni,a visszájára sült el a dolog… Ahelyett,hogy örülünk annak,hogy tudunk védekezni az ellenfél kezdése ellen,inkább átadjuk a kezdést,hogy mi terülhessünk ki a 0. körünkben. Nonszensz. A zanszilánk lapok a másik dolog. Utat nyitott a játék gyorsulásához. Akár anno a molluszk,amikor az első körben felhúzta az epikust és 4 manával szórakozhattál az első körödben. Nincs ezekre szükség. Védekezéses lapot szerintem egyáltalán nem kellene többet kiadni,max 1-1 igen jól átgondolt olyan példányt,amely hiánypótló lehet (pl. fekete színnek nincs). A zanszilánk IK pedig menjen ritkaság számba,ami pedig kijön,az hasonló legyen pl. az Ouitlmenhez,tehát azért legyen ZSZ,mert drága maga a lap. Nagyon várom a novemberi ‘lassító” kiegészítőt,de ha olyan lapok lesznek benne,amik védekezésből drágítanak,az nagy csalódás lesz.

  34. Ice: ezzel a megoldással az a baj, hogy játék szegényebb lenne általa egy taktikai elemmel.
    Jelenleg az a terv, hogy egy körben egy játékos max 2 védekezés lapot játszhasson ki. Én simán lenyomnám egyre, egyébként.

  35. Pont azért jutnánk el a kezdő kézből eldől a játékhoz az olcsóbb lapokkal, mert amennyiben az ellenfél nem húz a fent említett megoldásokból (amiket részleteztél) akkor kikapott. Míg, ha a lapok csak a 3-4. körre tudnak masszív előnyt termelni (ahogy ez volt kb a VU-Örökkévalóság idején), addig kereken 3 avagy 4 köröd van behúzni egy ilyen jellegű lapot. Tehát nem 5 lapból kell “mákolnod” valami megoldást, hanem 8-9ből.

  36. J.J.:
    A játék évről évre új “taktikai elemekkel” bővül. Azelőtt nem volt ilyen oka a kezdés átadásának. Régen az lehetett az indok, h a követő + szablap miatt kellett(?) a +lap. A mostani helyzetet nem a klasszikus taktikázásnak nevezném. Attól, h 4db védekezéses lap mellett átadtam a kezdést, még nem érezném magamat ultramega-stratégának.

    A körönénti 1 (egy… EGY) védekezéses lap jó ötletnek hangzik. A kezdés átadás meg kb felejtős. Ennyi fortuna faktor kell bele. Annó arra mentünk, h ha lehet mi kezdjünk. Csak a mákos kockadobásban bíztunk (voltak kivételek).

  37. Szerintem a védekezést remekül megoldaná, ha csak akkor lehetne védekezni, ha az ellenfél hozott már játékba az első körében lapot vagy jelzőt/okozott sebzést, illetve a kezdést a lapok felhúzása előtt kellene átadni. Így akkor lenne mi ellen védekezni, és nem oldanád meg pl. a járjas dekket az első kör ingyen flux módszerrel, miközben ő nem is rak ki lapot. Esetleg azt is lehetne hozni, hogy annyi védekezéses lapot hozhatsz játékba, amennyi lapot/jelzőt az ellenfél játékba hozott az első körében.

    Blokkosítást én is ellenzem.

    Üdv: Kyb

  38. Én a blokkosítás mellett vagyok, mert ha így lépésről lépésre visszaállna a játék az 5-6 évvel ezelőtti erősségre, szerintem inkább több lene az újrakezdő (persze ők itt most nem kommentálhatnak), mint aki abbahagyja.
    (Amúgy nekem is nagy gyűjteményem van, ami gyengülne, de a hkk jövője a fontosabb)

  39. A védekezéshez már leírtam a véleményem: csak azért durva a képesség, mert a kéz megnézése után is át lehet adni a kezdést. A lapok nem így voltak kitesztelve, magán a tesztversenyen alkalmaztuk először a dolgot mi is (és engem halálra idegesített már akkor is)!

    Csak ezt a szerencsétlen szabályt kell megsemmisíteni és a védekezés szabály eléri célját. Nem kell túlkombinálni.

    Blokkosítás: egyelőre nincs rá szükség, néhány év múlva persze lehet elkerülhetetlen lesz. Mindenesetre én a tiltások mellett vagyok (mint korábban leírtam), az elbaxott lapok kiszedésével meg lehet tisztítani a hagyományost, így létrehozva egy korrekt metát. És persze lehetőséget adni arra, ha vki mégis engedné a versenyén az adott lapokat, az megtehesse. Engem nem érdekel, hogy a konzerv, az életadó, a villámháború vagy bármi egyéb értékcsökkenést szenved (egyébként megvan minden lap, mielőtt vki rákérdezne), mert inkább ÉLVEZHETŐ versenyeket akarok játszani és nem 0.körös vereségeket szenvedni!!!!

    Új kieg: sztem nagyon jó lesz, rengeteg érdekes lappal, egy csomó lassítással, néhány új koncepcióval. Bár ezen jó hírek ellenére is a Szánalmas teknőst ill. a kezdőszabályt azonnal likvidálnám, nem várnék vele egy percet sem!

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

