Randomlap(típus)-suckértelmek

Beszéljünk egy kicsit a talán jó okkal legkevesebbet használt laptípusról.

vizharc“Nem igaz, megint itt pörgeti ezt a ki@&!tt Teológia paklit, bannoljuk már ki!”-kiálthatott fel az egykori HKK-s még a kilencvenes évek közepén. Én magam akkor még az általános iskola padját koptattam, viszont elég sokan már a kártyaasztal mellett ütötték el idejüket mindenféle gonosz szakértelemre épülő paklival játszva. Két ilyen híres/hírhedt pakli abból az időből Teológiára és Taumaturgiára épített, mindkettővel ki lehetett pörgetni viszonylag gyorsan a paklikat és pontot tenni a meccs végére (nyilván A szürkeállomány aktivizálása és Transzformáció is helyet kapott ezekben a koncepciókban a második körös beindulás miatt), mégis a két szakártelem volt a koncepciók lelke. A mai felgyorsult világban sajnos a szakértelmek csak néha ütik fel a fejüket, legújabb darabjukra a Világégés ritkái között bukkanhatunk Szörnyidomítás személyében, aki azért rendre felüti fejét egy-egy versenypakliban (jellemzően a Semleges csatamezővel felálló teknős hokiban találkozhatunk vele), rajta kívül azonban nem igazán láthattunk ilyen szürke lapot az elmúlt évben. A vizsgált időintervallumokregeszet között is számos szakértelem jelent meg, bár a versenyasztalokat egyikük sem dominálta igazán. Jellemzően a játék korai szakaszában ezek permanensen fejtették ki hatásukat (az eddig felsoroltak mellett számtalan ilyen kártyát találhatunk, pl Víziharc, Földharc), aztán kaptak egy elég érdekes képességet, körönként annyiszor használhattuk őket (vagyis kaptak egy aktivizálást kívánó képességet) ahányas volt az adott szakértelmünk, a játék egészét nézve azonban mindig az előbb felsoroltak domináltak inkább. A HKK egyre összetettebb, kiegészítőről kiegészítőre jelennek meg új szabályok és képességek. Én személy szerint amellett vagyok, hogy ami egyszer már volt a játékban (és jó is volt) azt próbáljuk meg életben tartani, újabbakat és jobbakat kihozni, bár kétség sem fér ahhoz, hogy mivel nagyon ritkán jelennek meg ilyen kártyák sokan (főleg az újabb játékosok) nem egészen ismerik, hogy mik is ezek, most varázslatok vagy sem stb. Ti mit gondoltok, vagy hogy érzitek, szükségesek, hogy a szakértelem lapok tovább színesítsék a HKK lapok táborát, vagy jó lenne szépen lassan elfelejteni és leépíteni az ilyen jellegű kártyákat, mint ahogy az a szintlépések esetében is történt?

Dév bácsi

40 thoughts on “Randomlap(típus)-suckértelmek

  1. Maradjanak, és jöjjenek még olyan jó lapok, mint a szornyidomitás🙂 Kikopni egy jó darabig nem fog míg a föld harc keltetőbe egy iszonyat lap sztem

  2. Sztem teljesen jók a szakik kár lenne bántani őket.Pl jó lenne ha kijönne egy ami tápolja a fóóóókuszkristályokat mert nagyon gyengék😛

  3. Nos, valóban! Amúgy érdekes lenne egy-egy koncepció (etnikum, pl épület vagy tárgy) tápoló szakértelem is, szerintem is érdekes színfoltjai a játéknak, így utólag eszembe jutott (és külön öröm) is, hogy Kisfec pl pörgeti a Lépéselőnyös kf hordába.

  4. Maradjanak a szakértelmek, szívesen látnék pl. egy felújított Idézést vagy Hordázást, esetleg egy újragondolt Lopás szakértelmet (helló szirének).

  5. Nem lesznek szakértelmek mert túl bonyolultak! Hát nem értitek? Egy csökevényes, korcs végtag, amit izzéporrá kell zúzni.

  6. Manapság elég gyengén muzsikálnak azok a lapok amik önmagukban nem sok mindent csinálnak, inkább csak kombóznának. Ezen elv alapján a szakértelmeknek sincs sok keresnivalójuk a HKK világában, ha meg túltápoljuk őket akkor az a baj. Mindenesetre én szeretném, ha a mentális ikonnak lenne szerepe, és a taumaturgia sem csak az erdőpakli érdeme lenne, hanem helyet is szoríthatna magának bizonyos paklikban, nem csak a tűzdekk tokenlapja lenne.

  7. Egyrészt a szakértelem-hoki paklik közül kimaradt a pszi-szakértelemre és a tudatturbóra épített. Nem véletlenül tiltott a mai napig a pszi szaki. (Megjegyzem semmi értelme tiltani, simán vissza lehetne engedni. Védtelen mind a leszedések, mind a counterek ellen, és a mentális varázslatokból csak elvétve találunk a mai versenykészletben.)
    Másrészt a leginkább mellőzött laptípus nem a szakértelem, hanem a szintlépés.
    És ha már szóba hoztam: egy rátett lap mindig gyengébb, mint a nem-rátett lap társa, mivel 1. kell neki egy alany, amire rátesszük, 2. ha kikerül a játékból az alany, kikerül a játékból a rátett lap is = laphátrány. Szóval nem véletlen, hogy a szintlépések kikoptak, és talán ez jól is van így.
    Mivel a galetkik csak elvétve kapnak erősítést, a testrészekre is ugyanez a sors vár.
    Szerencsére (sajnos?) a KF tárgyak megúszták az evolúciót, és a bűbájok közül is akadnak (főleg a lopások), amelyek stabilan tartják a helyüket.

    Visszatérve a szakértelmekre. A szakértelmek kora azért ért véget, mert a varázslat-counterek helyét a lap-counterek vették át. Amíg a kilencvenes években nem lehetett megakadályozni egy szakértelmet (vagy csak nagyon nehezen), addig ma már kész öngyilkosság a paklikba tenni (a néhány kivételtől eltekintve). Úgyszintén
    a leszedések ik-nek az 1 Vp közelébe (alá) való tendálása a másik oldalról nyirbálta meg a hatalmukat.

    Ha a szakértelem kijátszása nem számítana lapkijátszásnak (azaz nem lehetne rájuk reagálni) vagy nem számítanának játékban lévő lapoknak (lásd helyszínek, így nem lehetne őket leszedni), akkor egy új dimenziója születne a játéknak. Persze ez utóbbi esetben meg kellene oldani a leszedésük problémáját… (csak ötletelek, nem kell lehurrogni).

    Ma már a legtöbb pakli arra hajt, hogy egyetlen (lehetőleg minél korábbi) körben eldöntse a meccset. A szakértelmek funkciója a legtöbbjük esetében ezzel nem összeegyeztethető, aminek mégis, az tiltott. Szóval nem látok túl sok esélyt az erősödésükre.

  8. Annó még volt egy olyan kombó -nem tom mekkora sikerrel pl korlátozott formátumokon- hogy régészet+tudatturbó+instant manatermelés: végtelen régészet szakértelem és vp így végtelen lap vissza vétel a gyüjtőből.

    Ami a témát illeti: vmi hasonlót ellehetne fogadni amit a JJ mond hogy helyszínhez hasonló védelem, DE akor nem szabad csak kiegészitő jelleget adni nekik, ami megtámogatja a paklit (földharc, transzformáció, rezisztencia stb típusúakat), és a kombós verziókat lehet nem kéne erőltetni (pl. régészet, pszi szakértelem, új taumaturgia? ) esetleg köztes megoldás lehet, ha rezisztensek lennének a szakértelmek -vagy hasonló védelmük lenne-

    Amugy vannak egyéb járulékos lapjai is a szakértelmeknek: titokzatos toronyszoba, bölcsek köve (új). nyilván ezek is használhatatlanok így

    JJ. azért a lopóbűbájokat (és más “átkozott” rátett lapokat pl. izzólemezpáncél), ne keverjük ide, mert ezzel az erővel minden leszedésnek kell alany, akit leszed és így azok is sz*rok? Ezek tulajdonképpen leszedések ebből a szempontból, csak kicsit más kötősben (nem azonnaliak ez tény, de cserébe jó esetben erősebb a hatásuk, hisz nem simán eltüntetik az ellenféltől,m de még mi meg is kapjuk)

  9. Amikor megjelent a “Rezisztencia” szakértelem…Volt valami pakli aminek a közelébe is került?
    Néha látok(használok) Kivégzés szakértelmet.

  10. Álcázás szakértelmet szoktam látni használni, de anno amikor kijöttek az új csapdák a csapdakészítéssel nem egy versenyen toltam, de sajnos abbamaradt az erősítés, pedig egy szerintem igen élvezetes dekkről volt szó, amely kellő erősítéssel ott lehetne a versenyasztalok felső harmadában🙂

    Anno még az Ezüsthajnal megjelenésekor nekem nagyon bejött, hogy minden kalandozó altípusnak volt külön lényre tehető bűbája és egyeseknek még akadt ehhez szakértelme is (pl. Harcművészet a kobuderáknak, Ordítás a trolloknak). Ilyen paklikkal hatalmas élvezet volt játszani, és adtam is be felújítási ötletet (elf, törpe és kobudera paklit), de sajnos Balázsék nem tartották érdemesnek a kipróbálásra😦

    Én szívesen látnám pl az Ordítás szakértelem felújított változatát, a mindenki által utált Arochos(a mai napig nem értem, hogy miért… A dalos hoki a durva nem az Arochos!) klasszikus verziója tuti használná🙂, de jöhetne a Felderítés, Zárnyitás vagy a Légiharc is újonnan🙂

    Nálam például ott van a spoilermappában a Tanulékonyság is, hátha egyszer még jól jön valamire, de a Védekezés szakértelem is be szokott férni a sideba.

    JJnek igaza van, hogy egy kicsit jobb védelemmel (elég lenne annyi is, hogy csak olyan lappal lehet rá reagálni, ami külön vonatkozik a szakértelmekre, és lenne rezijük), már többen próbálkoznának vele.

    Páros affinitás RULZ🙂

  11. Esetleg el lehetne gondolkodni azon, hogy a szakértelmeket kereshetővé kellene tenni a ködvarázslat szinonímájára egy utólagos szab. módosítással vagy újra kiadni egy új ikonnal ami ezt tudja.

  12. @bradator: Ha ez igaz, akkor lehet tényleg itt az ideje, hogy abbahagyjam…
    Lassan tényleg minden yoo eltűnik a HKK-ból…

  13. Transzformálás Rulz! Én is szeretem a szakértelmeket és Jánossal értek egyet. Lehet megérne egy próbát, a szakértelmek és szintlépések síkokhoz hasonlóvá tétele. Szerepjátékos szemszögből a szakértelmek ugye csak a fejedben léteznek, szóval ne legyenek babrálhatóak. A szintlépések pedig a kalandozó tapasztalatnövekedését jelzik, szóval azokat is csak olyasmi vigye le amire rá van írva (szintszívó). Szomorú lennék ha kikopnának a játékból.
    (Ugyanitt az “Együtt a galetkikért és torzszülöttekért klub” tagokat keres! XD)

    Üdv: Kyb

  14. Sziasztok!

    Én tegnap a versenyen rájöttem, hogy az ultraspecializáció milyen jó lehet egy pakliban amiben egyforma színű vagy típusú lapok vannak. Szerintetek? Üdv: papa

  15. Elég egyhangú a játékosok véleménye, lehet érdemesebb lett volna megkérdezni őket, mielőtt kitalálják, hogy kivezetik lassan a játékból, mert nincs rá szükség.

  16. Az éves nagykiegben 1-2 szakértelem simán elfér. Egy új szakértelem neve lehetne például: Túlélés szakértelem.
    A képességét találjátok ki Ti!

  17. @FeFe: én pont ezt mondtam a tesztelésen…1-2 db belefér. Helyette bűbájok lesznek, király…

    Galetkik se lesznek amúgy már. Küzdöttem értük (mondtam, hogy csak 1-2 darab hiányzik, hogy hagyományoson is játszhatóak legyenek (nem versenygyőztes!), volt is fenn pár galetki, le lettek húzva…), de kudarcra voltam ítélve… Mellesleg a fő oka az volt, hogy bonyolult a galetkik speciális szabálya, hogy megehetnek torzszülöttet (hát istenem, kb mint a végzeturak…). Mellesleg volt egy szerintem egész jó ötletem, hogy adjunk ki egy-két lényre tehető bűbájt, ami galetkire rakva testrésznek számított volna, ezáltal fejlesztve a galetki hadat az univerzalitást is szem előtt tartva. Mission failed again.

  18. Fasza….
    Várja az ember a kieget, h yoo lesz, erre jönnek ilyen lehangoló hírek, amik elveszik az ember kedvét…

  19. Tényleg meg kellene kérdezni az embereket mielőtt ilyen frappáns ötleteket valósítanak meg..Néhány dologban érzem, hogy fejlődik a kft az elmúlt időben,de most komolyan erről mennyiből tartott volna kitenni egy kérdést a behora?

  20. Most komolyan a galetkiszabály a bonyolult?
    a morfszabály meg nem az?
    a zanszilánkköltség nem az?
    az ősmágia (amit tök indokolatlanul rászórtak az előző kieg minden 2. lapjára) is a kitételekkel együtt kb. annyira bonyolult…

    A galetkik (és torzik!) nehogymár kihaljanak!😦
    (jó, lehet hogy egy kicsit a saját kis dekkem érdekeit is nézem, de megfigyelve: átalában a galetkik és a torzik jönnek passzívan a legnagyobb arányban, szerintem ez _is_ egy olyan vonal ami mellett meg lehetne őket tartani… a Hegy mélyén talán mégsem röpködünk😀 )

  21. Szerintem a behonak kicsit át kéne gondolnia az ilyen jellegű változtatásokat. Pláne úgy, hogy amióta felröppent a hír, hogy kiírják a hegymélyi bandát játékból, kb. mindenki mondta nekik, hogy nem kéne. Fel kéne már fogni végre, hogy ezt a játékot azért -is- szeretik az emberek, mert komplex, bonyolult és rengeteg benne a variációs lehetőség. Ha elkezdik lebutítani, attól nem lesz több játékos, legfeljebb a meglévők is abbahagyják, mivel a blogon kívül gyakorlatilag 0 marketingje van a játéknak így új játékos csak abból lesz, akit egy régi belerángat, neki viszont pont ugyan ez a komplexitás fog bejönni, ha megragad. Szóval tessék legalább zénekben kiadni galetkiket és torzszülötteket. (Ez utóbbira még csak azt sem lehet mondani, h nem játsszák őket hagyin…).
    Maga a “bonyolult a galetki szabály” érv pedig teljesen hiteltelen: egyrészt lásd bramwell95 kommentjét, másrészt attól, hogy nem adtok ki újakat, a meglévőeket ugyan úgy, használhatják az emberek és azokhoz is ismerni kell majd a szabályt.

    Üdv: Kyb

  22. Galetkiknek én is nagy pártolója vagyok és tényleg mint ahogy már én is 100szor leírtam és Viktroll is említette kb 2-2(galetki testrész) kiadása lenne szükséges és játszható lenne a koncepció.(1-1 ködös lenne akkor különösen jó lenne).Ami meg bőven elférne zénben is.Nem kell nyilván nagy kiegben erre rámenni,de ha sokáig homokba dugjuk a fejünket és majd csak fél-egy év múlva húzzuk ki onnan(mert belátjuk tényleg azt akarja a vevő amit mond is…) akkor megint cseszhetjük mert akkor már nem 2-4 lap fog kelleni a koncepcióhoz hanem 6-8.

  23. @bramwell95: Ez még hagyján, de azt magyarázzák meg, hogy az mitől bonyolult, hogy bizonyos lényeknél törzszülött van írva a lap oldalára. (Mellesleg attól, hogy úgy tervezik ezentúl nem lesz, az összes eddigi xenó ugyanúgy használatban marad, szóval mit is értünk el?)

  24. Nos,

    (cimben: randolmlap -> randomlap)

    1. A játéknak időnként újdonságra van szüksége, ez (is) tartja frissen, eletben a jatekot. Mértéket kell tartani ebben is, erre már jó ideje rájöttünk, évi 0-2 újdonságot szoktunk behozni.

    2. Ha nem ‘vezetünk ki’ időnként ezt-azt, a játék a 19 éve alatt (ill. továbbiakban) követhetetlenül bonyolult lenne. A ‘kivezetés’ ugye azt jelenti, hogy nem tiltunk semmit, csak nem adunk ki olyan lapot többet, és majd kikopik ill. egyre kisebb az esélye, hogy találkozol vele.

    2/a Bonyolultság. Persze, egyenként semmi se bonyolult. De:
    – próbáld meg, legalább gondolatban, egy, a játékot nem ismerő, 10-12-14 évesnek elmagyarázni a játékot úgy, hogy nem ‘butított’, hanem valódi versenylapokat használsz, és az ellenfelek lapjaira is megpróbálod felkészíteni…
    – képzeld el, hogy amikor lemész a következő versenyre, kiderül, hogy volt egy többéves titkos tesztelés vagy 50 tesztelővel (a versenyre járók nagy része, de te pont nem), ami alatt bejött 50 különféle ikon, laptípus, képesség, ehhez tartozó problémák, FAQ-k. És egyik se bonyolult, de azért próbáld ezt hirtelen kezelni…
    – a HKK hosszabb távú fennmaradásához elengedhetetlen, hogy új játkosok is legyenek, és ne csak a 150+ IQ-júak, mert ők nincsenek túl sokan…

    3. Ha ezt elfogadtuk, már ‘csak’ az a kérdés, mit vezessünk ki. Itt ‘melyik ujjamat harapjam’ szituáció van. Bármit vezetünk ki, annak lesz rajongótábora. Annak idején az úszás, kegy, árnyék kivezetésekor is biztos, hogy voltak/lettek volna rengetegen, akik felháborodtak volna. Azt is megkockáztatom, hogy bármilyen kivezetés megszavazása a kivezetés ellen szólna.
    A szakértelem azért jó opció a kivezetésre, mert:
    – nem túlságosan elterjedt (kevés féle lap van)
    – alig különbözik egy bűbájtól (picit nehezebb counterelni, nem lehet eldobni AMnak)
    – történelmi okokból ilyen furcsa dolgokat kell rá írni, hogy “egy körben annyiszor használhatod, ahányas a szakértelmed”

    Ettől még értem, hogy:
    – többeknek pont ez a szíve csücske, amitől jó a HKK, de gondoljunk bele, tényleg legalább 50-60 jó kis laptípus, képesség, ikon, szabály, ez-az van, amik szintén milyen jók…
    – a bonyolultságot más módokon is lehet csökkenteni, pl. FAQk egyszerűsítése, egységesebb szövegezés, kevesebb problémás lap, stb. ezeken is dolgozunk nyilván, de ez NEM teszi lehetségessé, hogy állandóan csak halmozzuk a képességeket, laptípusokat, stb-t.

  25. Én speciel maradnék a szakértelmek és galetkik (stb) mellett, minthogy “védekezés, ködözés” szerű – engedjétek meg, hogy így mondjam, ez csak az én véleményem – felesleges új dolgokkal kelljen foglalkozni. Szerintem az évi 2 új dolog sok. A meglévő szabályokkal már annyi mindent lehet variálni, feleslegesnek tartom az efféle új dolgokat. Mibe telne kiadni új galetkiket? Vagy szakértelmeket?

    Azt meg külön viccnek tartom, hogy majd a régi dolgok kikopnak. Pl földharc, szörnyidomítás jó időn belül nem fog. Pistike ma ne kezdjen hkk-t tanulni mert ezek ki fognak kopni? Így is, úgy is meg kell tanulni a szabályokat ha vki komolyabban akar hkk-zni (a galetki szabályra ez különösen igaz).
    Szerinten csak nem kéne az a sok új dolog. Nekünk akik régóta hkk-znak, könnyű a dolgunk évi 2 új szabàllyal. De aki meg most kezdene az kösse fel a gatyáját.

    És még mindig a saját véleményem:
    A hkk drága mulatság (én sose sajnáltam rá, de ez az én dolgom. Más fogja).
    Na most egy drága (egy db spoiler ritka min 1500-2000huf) nehezen, sőt egyre nehezebben tanulható játékra ki vágyik? Nem ártana megnézni, hogy a “makezdtem” játékosok mennyi idő és ráfordított pénz után fognak az amatőr mezőny közepén végezni.
    Olcsóbbá és érthetőbbé kell tenni a játékot. Ez utóbbihoz pedig a sok új szabály semmiképp nem vezet.

    Nem kell velem egyetérteni, ez tényleg csak az én véleményem. Az anyagiakat nem akartam ide keverni, de azt lássuk be: nem mind1, hogy olcsó és sok tanulás kell hozzá, vagy drága és sokat kell tanulmányozni a szabályokat (15 helyről mert 1 helyen sehol sincs leírva – csakhogy tuti jó legyen a kilátás. Tudom behó oldalon lehet böngészni. Gl!.. A kódex meg ugye nem kezdőknek fog szólni).

  26. Ertem, szerinted nem kell ujdonsag (most nem a konkret dolgokrol beszelunk, hogy valakinek konkretan a ködözés tetszik-e). Nos, ebben nem ertunk egyet. Amugy evi 0-2 -nel vagyunk, volt olyan ev, amikor semmi nem volt.

    Kikopas: az Arnyek vagy a kegy szabalyt mar nem kell megtanulni. A szakertelmet vagy a galetkit esetleg 5 vagy 10 ev mulva nem kell majd megtanulni.

    Jogos, hogy kellene 1 olyan osszeszedett netes szabalykonyv (nem kezdo, mert az van), amiben minden, aktualis szabaly benne van, hogy ne ugy kelljen osszeszedni.

  27. Engem igazából hidegen hagy a szakértelmek sorsa. Jelenleg üde színfoltjai a játéknak,nem többek. Ha nem lesznek,nem megyek tönkre. Ugyanezt mondhatom a galetkikről. Valóban lehetetlen,hogy olyan döntés szülessen,amivel mindenki egyetért. Mind a szakértelmek,mind a galetkik nagy múltú laptípusok,ezért nyilván fájó pontok.
    Viszont én is úgy gondolom,hogy elég lenne évente inkább 0-1 új szabály és ezeknek a laptípusoknak a megtartása. Mégis mi alapján dől el,hogy valamit kidobtok? Vagy teszem azt,amikor már senki nem használt helyszíneket,miért kezdtétek felújítgatni őket? Ilyen szempontból a galetki szabály nehézsége röhejes a helyszínekéhez képest… Inkább valljátok be,hogy tesztek magasról a galetkikre és kész. Nem bántásból írom ezeket,csak néha ellentmondást érzek a leírtak és a tények között. A helyszínek nagyobb probléma a játéknak,mint a galetkik vagy a szakértelmek,lehet jobb döntés lett volna a helyszíneket békén hagyni. A szakértelmek is lehettek volna koncepcióteremtők,de egyúttal egyszerűbbek is. Ugyanez a KF ikon és KF tárgyak. Nem voltak,hát kaptak egy adag újítást. A játék nem lett rosszabb tőle,sőt.
    Egyszóval szerintem nem kellene kivezetni semmit. 1-2 új szakértelem és galetki és annyi. “Pistikét” ha annyira érdekli a játék,szép lassan megtanul mindent.Ha túl bonyolultnak tartja,az pedig nem a galetki szabály miatt lesz.

  28. A galetki-torzszülött társaságot én mondjuk cseppet sem sajnálom, soha nem tetszettek, valahol csúnya szentségtörés is volt játékba hozni őket. Nem is csak a furcsa új típusok miatt (szörny, de mégsem az, kalandozó-szerű, de mégsem), hanem főként az istenek kifacsart, “klánosított” nevei miatt soha nem illettek igazán a HKK-ba.
    A szakértelmeket viszont nagyon sajnálom, kevés használható készült belőlük, de azokat mindig szerettem. A Szörnyidomítás (új) lehetett volna az az út, amin elindulva visszatérhettek volna az asztalokra.

  29. A szakértelmek kivezetésének semmi értelme, ha még évek múltán is tanulni kell, h mi az. A tűz síkja is előkerülhet bármikor… Én anno a szintlépés kivezetésének sem örültem, de ez van…
    Lassan eltűnik minden a játékból amiért megszerettem (ugye már blokkolni sem fair…), így nem tudom hova jutunk.

    A galetkiket nem sajnálom, anno az ilyen “felesleges marhaság” miatt hagytam abba, majd visszatértem évek múlva és nem volt nehéz megtanulni a sok új szabályt 8pulzáló,jobbra vagy balra nyíl) Nah azoknak semmi értelme nem volt…

    Árnyék képességet pedig mindaddig ismerni kell, még olyan versenyek vannak, mint a hétvégi…

  30. Sajnáltam a galetkiket, mert szerettem velük játszani. De megbékéltem a döntéssel egészen addig amíg meg nem tudtam hogy a Sakita kijön felújítva, de kalandozóként. Ha ez igaz, akkor ezt nem kéne.

  31. Balázs, csinált a Beho felméréseket a vevőköréről, vagy a versenyre járókról?
    Mi alapján tervezitek a játékot 10-14 éves gyerekekre?

    Mert én egyszerű pesti játékosként aki havi átlag 2 versenyen ott van, immár 1,5 éve mindig, az alábbiakat láttam:

    -A játékosok átlagéletkora kb. 20-25 év.

    -Egy átlag dungeonös versenyen 35 játékos vesz részt, ebből kb. 5 van 16 év alatt.

    -A játékra a legnagyobb összegeket a versenyjátékosok költik (évi több display)

    -Új játékos csak úgy kerül a HKK közelébe, ha egy meglévő beszervezi.

    Ebből a 4 egyszerű megfigyelésből könnyen levonható pár tanulság:

    -A játékot kb. 50 versenyjátékos tartja el (kb. 3:2 Pest:vidék arányban)

    -A játékosok nagy része egyetemista, vagy dolgozó ember kisebb hányada gimnazista és elenyésző részük általános iskolás (kb. 6:3:2:1)

    – Ezek a játékosok hoznak be új játékosokat, akár haveri szinten,
    akár szervezetten

    -Nincsenek nagy tömegű 10-14 éves kisgyerekek akik HKK-zni akarnának, többek közt azért mert azt se tudják, hogy ilyesmi létezik. _Mivel a játéknak nincs reklámja._

    Ahogy én látom aki szereti a HKK-t az pont a komplexitását, bonyolultságát szereti.
    Akinek megtetszik és meg akarja tanulni az így fogja megtanulni. Továbbá előbb utóbb a régi lapok miatt a régi szabályokat is meg fogja tanulni.
    Nincs szükség lebutításra, meglévő koncepciók szándékos kinyírására.

    Amire szükség lenne, az az, hogy a játékot megismerje az a réteg amelyik a leginkább vevő rá. A ti célközönségetek az a 16-28 éves gimnazista/egyetemista réteg, aki szerepjátszik, más TCG-kkel játszik, fantasyt/sci-fit olvas, szóval az egyetemista geek-ek. Őket kéne megszólítani. Lehet persze külön a kicsiket is, de arra szerintem nem a legjobb ötlet alapozni, hogy a 10-14-éveseknek anyu vesz 2-3 kieget évente.
    Javíts ki, ha tévednék, de ugye jól sejtem, hogy nem véletlenül nem jött ki a Juniorhoz semmiféle folytatás, és nem véletlenül nincs Junioros verseny.

    Tudom, hogy valószínűleg a kiadónak nincs pénze reklámra, de akkor legalább a meglévő játékostáborának a szavára adhatna.

    Reklámozni pedig remekül lehetne pl. ha ajándék lapokat adnának különféle egyéb termékekhez. Javaslom erre a célra pl. a chipseket (minden réteg fogyasztja) illetve a számítógépes játékújságokat (a célközönség olvassa). De ez már nem az én asztalom.

    Üdv: Kyb

  32. 1 kérdés: te próbáltál valaha valakit bevonni a HKK-ba? Sikerült? Mi volt a tapasztalatod ezzel kapcsolatban?
    Azert ehhez a “10-14 éveseket nem érdemes célozni” dologhoz Krisztiánnak, a blogosoknak (és pl. Miklósnak, aki szintén kint van évente jópár rendezvényen, ahol reggeltől estig tanítja a HKK-t) szerintem volna, és remélem lesz is, hozzáfűznivalója.
    Személyes: hihetetlen jó érzés egy 5-8-10-14 éves srácot/lányt megtanítani játszani, látni, hogy tetszik neki, még akkor is, ha nem fogja display-számra venni a HKK-t (ezt amúgy sosem tudhatod előre).
    Ha 50 versenyjátékos tartaná el a HKK-t (ez amúgy erős túlzás), akkor ha Dave-ek beszerveznek 12 gyereket a szakkörön, aki rendszeres vásárló lesz, az máris durva fellendülést okozna🙂
    Amellett nyilván az általad említett réteg is célközönség, de ez nem elég. Az viszont senkiben sem merül fel manapság, hogy a játék túl egyszerű lenne (talán az 1. kiadás idején lehetett utoljára ilyesmi), tehát nem bonyolítanunk kell.
    A “túl egyszerű” max. ott jöhet elő problémaként, ha a versenyen túl kevés beleszólásod van az ellenfél első körébe, ezen is igyekszünk nagy erőkkel javítani.

  33. Ja, Junior: azért, mert valami nem sikerült egyből jól (v.ö. demokrácia), arra nem biztos, hogy az a megoldás, hogy “hát akkor hülyeség az egész”. Ezzel az erővel a HKK-t is “eldobhatnánk” egyből, amikor épp kevesebben veszik, de nem tesszük, mert szeretjük és hiszünk benne.
    A Junior máig a legjobb tanító eszköz, csak el kell érnünk, hogy több gyerekhez eljussunk tanítani.

  34. Balage: Sikerült, több embernek is megtanítottam. A barátnőm és egy haverom néha már versenyre is eljár velem🙂.
    A tapasztalat az, hogy először meg kell neki mutatni 1-2 játszmát nyílt lapokkal és magyarázni mindent, aztán leülni vele játszani és mindig mindent mondani és kommentálni. Az első olyan játék a vízválasztó ahol már nem nyílt lapokkal játszunk. Ha az tetszik neki akkor onnantól élvezni fogja. És nagy előny, ha más tcg-t már ismer. A húgom magától kérdezett rá, miután valahogy kapcsolatba került a HearthStone-al, hogy mutassam meg neki az online HKK-t, mert az alapján amit hall tőlem (mutattam neki pár lapot a lapkeresőn), a HS az egy lebutított HKK és őt érdekelné a játék.
    Kár, hogy pont akkor halt be az online…
    (Sőt egyszer hirtelen felindulásból amolyan gerillamarketingként kb. 120 világégeses gyakorit itt-ott elhelyeztem hármasával a 4/6 villamoson, 61-es vonalán, ELTE TTK-n stb. Hűvösvölgyben pl. jó volt látni, ahogy a kisgyerekek ámulva szedték fel a padról és nézegették a rohamozó orkot meg a szemtelen ördögfiókát, de volt hogy egy felnőtt társaságnak adott egész buszútra beszédtémát egy kupac lap😀. A webcím ott van minden lap alján, a kíváncsiság pedig a legjobb hajtóerő.)
    Én csak örülök, ha több játékos van, fiatalabbak közül is, de sajnos versenyeken ez a korosztály elhanyagolható. Én ezt (lásd előző kommentem) látom mióta újrakezdtem.

    Persze túlzás az 50 versenyjátékos tartja el a játékot kijelentés, de van benne igazság. Egy versenyt rendszeresen látogató profi aki évi 2-3 displayt vesz, a kereslet szempontjából felér 10 db játékot épp elkezdő kisgyerekkel, ebben szerintem megegyezhetünk. (Ez nem egy pozitív dolog, de tény.)

    A juniort arra hoztam fel példaként, hogy a fiatalabb nemzedékre való alapozás egyszer már sikertelen volt, lehet nem ez volna az ideális út. A kiadónak is az az érdeke, hogy minél több kieg fogyjon és ezt lehetőleg minél több ember vegye meg.
    Persze a HKK legfőbb baja jelenleg az ismeretlensége. Ezen szerintem rettentő sokat lendítene az online beüzemelése és összekötése az asztali verzióval. (onlineban nyerhető asztali versenynevezések, asztali dekkből bontható online kódok stb.)

    Üdv: Kyb

  35. a galetkik feljöttek a hegy mélyéről, a torzszülöttek ezért szörnyen kiakadtak, és elriasztják a “nagy tömegű 10-14 éves kisgyerekeket”, mert hírhedten szeretik a zsíros puha falatokat
    maradtak hát a cingár, csóró, csenevész kölykök, és az inas, vén husok, akiknek lehet szakértelme a HKK

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s