Így építsd a paklidat!

 A Mágusok Alkonya megjelenése óta rengeteg frissen bontott verseny zajlott már le országszerte, így „vákumban” kb. tisztában vagyunk a lapok erősségeivel/gyengeségeivel. Lassan azonban beindul a bontottak utáni időszak, amikor hagyományos és extrém formátumok garmadájával találhatjuk szemben magukat. Ha pedig új lapok és általunk összeállított deckek, akkor nem árt, ha van egy kis mankónk a pakliépítés terén.

 Rengeteg cikkünkben leírtuk már itt a Blogon, hogy bizony alapos meta ismeret nélkül, alig ha lehetünk sikeresek egy versenyen. Így mindjárt nem csak a saját deckünket kell összehoznunk valahogy, hanem fejben a reálisan várható koncepciókat is nagy vonalakban. Rengeteget segít, ha tudjuk, hogy ellenfelünk milyen megoldási utakat tud mutatni egy-egy kialakított helyzetre. Ez nagyban segít abban, hogy mikor countereljünk, vagy egyéb úton akadályozzuk meg ennek bekövetkezését (drágítás, egy jókor ellőtt leszedés). De mi van akkor, ha első pár versenyes kezdők vagyunk? Amikor nem ismerjük még annyira a játékot sem, hogy arra legyen kapacitásunk, hogy az ellenfél lapjaival is tudjunk számolni (az ősprok eddigre már vagy elpártoltak a cikktől, vagy sok újdonságot nem találtak maguknak). A pakli kialakítása során nekik is ugyanazon lépéseken érdemes végighaladni, csak éppen lesznek olyan elemek, amik a tapasztalatlanságból/ tudás hiányból adódóan nem mennek majd olyan jól. Lássuk a listát, hogy mit érdemes fejben elvégeznünk!

  1. Legyen elképzelésed! Mindig az alapkoncepciót kell eldönteni először. Bár vegytiszta módon soha nem valósulnak már meg a következő kategóriák a mai HKK-ban, mégis érdemes előre belőni, hogy melyik táborba akarunk tartozni. Négy nagy kategóriánk azarknod_bilincse következő lesz: Horda, Kontroll, Kombó, A játékkörnyezet korlátozása (drágítás, bilincs, börtön, esztendők…). Ebben kezdő játékosként általában a rendelkezésre álló szűkösebb készlet és személyes preferenciák szoktak dönteni.
  2. Jelöljük ki azt a 9-12 lapot, amire építjük a deckünket! Sokkal több hasonló funkciójú „kulcs lapot” nem érdemes egy pakliba rakni, mert szimpla redundancia keletkezik, ami rontja a húzásainkat. Egyetlen kivétel lehet a Semleges csatamező, ahol hajlandóak vagyunk a minimum lapszám fölé menni, ugyanis itt akkor is stabilnak kell maradnia a paklinknak, ha 7 azonos funkciójú kártyától szabadít meg ellenfelünk. A Sokszínűség pakliknál szokott még elszállni az emberek fantáziája, de ott már hatványozottan igaz, hogy a kevesebb néha több. Természetesen egy 45 lapos Sokszín kialakítása komoly skillt és időt igényel, ami miatt inkább 60-70 lappal játszanak az emberek, hogy ne kelljen kemény munkával kiszórni a „felesleget”. A bekezdés elején említett 9-12 kártyára picit felhúzhattátok a szemöldökötöket, hiszen az még csak a pakli harmada sincs. Kis számolgatás után a VÉ-s topp deckekben se volt több kulcslap, mert egy dal deck 13 körüli lapra épített (Aprók, Dalnokok, Pénz dal, Erő dal, Szekerce); a teknős paklinak 12 lapja volt igazán kemény (Here, Szánalmas, Zseni, Oltár) és még sorolhatnánk.
  3. A lapok közti szinergia sokkal többet számít egy „constructed” formátumon, mint egy bontotton. Természetesen igyekszünk önmagában is erős kártyákat berakni, mert a kizárólag szituációs kártyákat mindig a Side-ba száműzzük. Még az annyira köszönő viszonyban se lévő két kártya is együtt hatalmasat tud alkotni, mint a Bátor manó Zanpók kettőse. Villámháború mellett az ellenfél első körében le is pattannak ingyen az asztalra, hogy lényegében az első körünkre visszatöltsék a kezünket, megajándékozzanak +1 manával, és legyen egy 2 izmos manónk. Mondhatnánk példának a Sötétségszellemet is, aki szintén „ingyen” érkezhet építeni a Zanpókot, hasonló 0. körös terrort varázsolni az asztalra. A két szinergia között annyi a különbség, hogy 1 VP-t váltunk egy lapra (a manónak kell kártyát dobni kézből). Az egy lap egy ilyen deckben mindig sokkal értékesebb, hiszen láthatóan tempót fogunk tudni menni mindkettő lehetőséggel, viszont hosszú távon nagyobb szükségünk lesz az extra kártyákra. A topdeck fázisban azt hiszem mindenkinek egyértelmű, hogy melyiket szeretnénk behúzni. Látható, hogy a fenti duó tagjai önmagukban is erősek, de amikor egy VH társaságában kerülnek összegyúrásra, akkor igazán kegyetlenek.
  4. A tempó kérdése mindig a legnehezebb egy pakli kialakításánál. Már megvan a koncepciónk, a legfontosabb kártyáink, még valami szinergia is van közöttük, amitől igazán durvák lesznek, viszont valahogy ki kell töltenünk a maradék 38-41 lapnyi helyet (amiknél szintén nem hátrány, ha együtt még erősebbek picivel). Állapítsuk meg, hogy melyik körben mire lehet szükségünk. A sok fix manabázisú játékkal szemben a HKK egyik szépsége és átka az erőforrások tartalékolásának a lehetősége, ami miatt nem vagyunk rákényszerülve arra, hogy minden körben valamilyen kártyát kijátszunk. Azonban könnyen belátható, hogy ha csak 4-5 manás kártyákkal játszmhorgunk, akkor az első két körünk alatt akár kávézni is kimehetünk, ami meglehetősen csökkenti a nyerési esélyeinket. Ezt remekül illusztrálja a CHD követő- Keltető és a Mhorg esete. A követőnkben rejlő lehetőségeket szeretnénk maximális hatásfokkal kihasználni, ami miatt körönként egy kártya kijátszása legalább elvárandó (még ha eddig főleg csak a saját körös lapokra koncentráltunk). A belefektetett VP-t jó eséllyel visszakapjuk a következő körünk elején, viszont már lesz is valamink az asztalon, amivel terrorizálhatjuk az ellenfelet. Viszont, ha csak 3 Morgh van a paklinkban, akkor az esetek igen kis százalékában fogunk tudni valamit kijátszani „ingyen” az első körünkben. Viszont ezért töltjük fel egy picit 1 VP-s lila kártyákkal a paklinkat, hogy kb. mindig el tudjunk indulni az első körben. Ezt tesszük azért, mert a keltető mellett eleinte csak limitált számú kártyát fogunk tudni kijátszani (az ellenfelünk az esetek döntő többségében kevesebbet), amire kevesebb válasz érkezhet, így szépen lecsipegethetjük az ellenfél ÉP-jét, mielőtt valami igazán nagy fiú megérkezik befejezni a meccset. Nem is olyan zárójelben, ha már a Keltetős CHD pakli egy horda, akkor nem áll messze a filozófiánktól az, ha már a korai körökben megcsócsáljuk az ellenfél életpontját. Így egyből nem csak 1 Mhorggal, hanem mindjárt 3-4 másik egy VP-s kártyával tempósítjuk magunkat. Ezek a kártyák jellemzően egy picit mást fognak tudni a fent említett redundancia elkerülése miatt. Ezért nézhet ki az egy manás „slotunk” akár így is: 3 Mhorg, 3 Xenó atka, 3 Thargodan szolga, 3 Xenó marcangoló…
  5. Mi a helyzet az erőforrásokkal? Minden paklinak szüksége van valamilyen formában erőforrás előnyt kialakítani képes kártyákra. Hogy ez egy nyers húzás, mint a Thu’zad utazása, vagy éppen egy Végtelen formázás/Deego egy Bilincsben, vagy egy Halafir egy kalandozós hordában azt paklija válogatja. Vannak húzó erőforrásokkal szaturáltabb deckek, ahol minél több kártyához szeretnénk jutni rövid időn belül, hogy ezekkel irányítsuk a játékot (kontroll típusú paklik). A kombó paklik sokkal inkább a kereséseket részesítik előnyben, hiszen minél előbb keressük fel a gyilkos kombináció egyik darabját, annál hamarabb érjük el az áhított győzelmet. Hatalmas tévedés, hogy a hordákba csak 45 ütő lényt kell bepaszírozni, aztán had szóljon! A paklink tempója alapján kiszámolható, hogy egy közel optimális forgatókönyv esetén mikor fogyna ki a kezünk a lapokból, így kb. melyik körre szeretnénk egy húzást a kezünkben látni. Ez egy hordában olyan 6-8 húzással ellátott lapot jelent, aminek mindig azonnal kell húzatnia, hogy már mehessünk is tovább.
  6. Az interakció iránti igény! A mai HKK-ban olyan pakli, ami legalább minimális szinten nem tud beleszólni az ellenfél játékba, az életképtelen. Leszedésekre, counterekere, vagy legalább az ellenfél körében is használható aktiválást kívánó képességekre alap szinten szüksége lesz a paklinknak. A megválogatása azonban ismét a koncepciónktól függ. A Techiánaflux egy remek kártya, azonban teknősök közé nem az lenne az első papír, amit bepattintanék a deckbe védelem gyanánt. Ahogyan egy erőforrás kontrollba se egy Őrült montrix lenne az első counter opcióm. Itt láthatjuk, hogy bizony az olyan abszolút csúcs spoiler kártyák, mint a flux se illeszkedik mindegyik koncepcióba, így ha kisebb készlettel rendelkezünk, akkor ne legyünk restek egy-egy értékesebb kártyánkat több koncepciónkba illő kártyára becserélni valakinél. (természetesen tájékozódjunk előtte, és anyagi megfontolásokat is észben tartva az összértékvesztést próbáljuk csak azon a szinten tartani, hogy az 5-6 db gyengébb lapot a későbbiekben majd nehezebb lesz továbbcserélni, mint egy igazi spoilert)
  7. Az úgynevezett tech kártyák esete (innentől kezdve már a meta ismerete elengedhetetlen). Vannak olyan lapok, amik rendkívül szituációsak, azonban mégis annyi párosításban okoz nekünk hatalmas előnyt az ellenféllel szemben, hogy bár alapvetően pakliszokokut idegen, mégis játszunk vele. A Zarknod bilincse és a Szökőkút esete ilyen pl., mert bár a kút nem termel lapelőnyt számunkra mégis az elmúlt metából több kulcs lapot-, koncepciót oldott meg önmagában is, így szívesen játszották már alapból is. Ez jellemzően összesen 3-6 db kártya a paklinkból.
  8. A Side kérdése! Erről korábban már olvashattatok Zsoltitól egy hosszabb értekezést, így inkább csak a legfontosabb dolgokat emelném ki erre vonatkozóan. Mindig találd meg a gyenge párosításokat és azokat próbáld meg a lapcserékkel 50-50-re kihozni. Ha valami ellen nagyon gyenge vagy, de kevés megjelenésre számítasz belőle, akkor akár fel is adhatod az ellene való sideolás lehetőségét, hogy ezzel helyet spórolj a gyakoribb koncepciók ellen. Mindig pontosan tudjad már a verseny előtt, hogy milyen ellenfél ellen, melyik lapot melyikre fogod cserélni a kiegészítő paklid és a rendes decked között! Ez nem csak időt takarít meg mindegyikőtöknek, de megkíméled magad az olyan rossz döntésektől, hogy bent hagyj az első játékban egy véletlenül jól működő szituációs kártyát az alap paklidban, hogy aztán ez megbüntessen a következő meccs folyamán.

 Amennyiben a fenti lépések mindegyikén alaposan átrágtátok magatokat az építkezés folyamán, akkor máris az átlagnál messze körültekintőbben állítottátok össze a decketeket. Márpedig a modern kori HKK-ban a jól összerakott pakli fél siker!

Dávid Máté

7 thoughts on “Így építsd a paklidat!

  1. Kivalo cikk! Patent minoseg, atlathato struktura, roppant informativ. Kezdobb jatekosoknak kotelezo.

  2. Épp a mágusok alkonya után akartam holnapra összetenni dekket, de nem volt ötletem, mondom nézzük meg a blogot addig, hátha jön az ihlet🙂 Köszi, nagy help volt🙂

  3. Korrekt cikk, az erőforrásokkal kapcsolatban tennék hozzá pár dolgot. A lapelőny igen fontos, különösen a nullás, 1-es költségű lapok korában, de nem csak az egyenes húzásokkal, keresésekkel és gyűjtőből visszavevésekkel oldható meg ez a feladat. Ott vannak például a többször használható lapok, mint pl. a víziók vagy a feltámadó lények. A dobatás és a lopás (csábítás!) is lapelőnyhöz juttat általában, és ne feledkezzünk meg a semlegesítésekről sem: ha megfogom az ellen lapját miközben játékba hozom az enyémet, az is színtiszta lapelőny.

    Ezen kívül egy 9. pontot is hozzá lehetne tenni, ez pedig egyfajta minimális valószínűség-számítást igényel. Arról van szó, hogy mennyi eséllyel lesz olyan költségű illetve funkciójú lap a kezdő kezünkben, amilyet szeretnénk. Például legfőbb követős paklival szeretnénk minél több olyan lappal játszani, amit ki tudunk rakni 1 manából, vagy Életenergiás kontrollal szeretnénk minél több olyan lapot húzni, amivel bele tudunk szólni az ellenfél 1. körébe, akkor is ha nem mi kezdtünk. Az is ide tartozik, ha nem full-etnikum paklival játszunk, de szeretnénk pár kötelék képességet használni, ilyenkor érdemes megfontolni, hogy javítja-e az esélyünket, ha berakunk még pár morfot, vagy már elértük az optimális etnikum létszámot. Nyilván nem kell pontos %-okat tudni, de nem árt pár próbahúzás a lámpa (vagy Maplaa) ellen, hogy lássuk, hogy mennyire valószínű az elképzelt álom első 2 kör.

  4. 1. egyetértek.
    2. Inkább a lapok funkció szerinti aránya a lényeges.
    3. egyetértek.
    4. egyetértek.
    5. egyetértek. Ez a második legfontosabb pont.
    6. egyetértek. Ez a legfontosabb pont.
    7-8. Egyetértek. Meta ismeret szükségeltetik, hasonló összeállításnál ezek a lapok dönthetnek a győztes kilétéről.

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s