HKK Evolúció

Avagy honnan jutottunk idáig?

Ha a mai kezdő játékos kezébe vesz egy előző évezredi lapot, vagy elfogja a röhögő görcs, vagy hirtelenjében fel sem ismeri, hogy ugyanarról a játékról van szó. Nem véletlen, hiszen a 20 év alatt óriási esztétikai és játékbeli változások következtek be. Az idézési költségek a töredékrészükre csökkentek, a lények sebzése fordítottan arányosan megnövekedett, az erőforrások egyre brutálisabbak, és nem egy kártya engedi meg, hogy ingyen beleszóljunk ellenfelünk játékába. Nem kell megerőltetőbb kijátszási feltételeket teljesítenünk, és sokkal kisebb rizikóval játszunk ki lapokat, tehát ha netalántán megakadályozzák a lap létrejöttét, akkor a kevés beleáldozott erőforrás miatt nem kerülünk jelentősebb tempóhátrányba. Az alábbi képsorok is ezt a folyamatot hivatottak szemléltetni (habár itt csak az utolsó 12 éve lapkészletéből válogattam). Kategóriákra szedve: Reakció-Instant leszedés-Kontroll lény-Erőforrás-Dobatás. Természetesen ennél sokkal összetettebb a kérdés, csupán szemléltetés céljából készült.

Kép1

Kép5

Kép2

Kép3Kép4

A lapköltségek drasztikus csökkenése, és a ’low risk-high reward’ lapok megjelenése következtében sokan a HKK végét kezdték el hirdetni, mégis az utolsó kiegészítő racionális összeállítása következtében, a rengeteg lassítással és a már előbb említett lapok mellőzésével (nem beszélve az aktuális nerfekről és tiltásról) egyáltalán nem úgy néz ki, hogy az elkövetkezendő években véget ér ez a nagyszerű és komplex játék. Óriási hangsúlyt kell fektetni a tesztelésre, és biztos, hogy nem könnyű munka vár most sem a tesztelőkre. Személy szerint remélem, hogy folytatódik a játék lassítása, picit több kapu nyílik meg a pakliépítés terén, és az idézési költségek csökkentése + sebzések növelése helyett máshogy próbálnak fejleszteni.

Ti hogyan képzelitek el a HKK jövőjét? Miben látjátok a fennmaradást, milyen fejlesztési irányt preferálnátok? Kíváncsiak vagyunk a véleményetekre!

Szatmári Bálint

24 thoughts on “HKK Evolúció

  1. Tény, hogy a játék egyre inkább felgyorsul, de azért még mindig lehet lassítani, kiváltképp bizonyos dekkekkel(Járj, Életenergia lock control). Spellt meg fogni ma már nem akkora biznisz/kunszt, lévén a játék egyre inkább a lényes vonalra megy, ami a kövi nagykieg semlegesítős lényei után még inkább előjön. Régen a comtrol megfogta a spelleket, leszedte a lapjaid és erőforrásozott. Ma már megfogja kb bármelyik lapod, és emellé még kap egy lényt is….ha az új kieg lesz olyan jó mint a MA (és erre minden esély megvan) akkor szerinte, nem kell aggódnunk a játék jövője miatt.
    Max annyi, hogy tesztelésnél ha kell fussunk le még egy kört, csak hogy ne utólag kelljen leFAQzni….(no offense!)

  2. Én örülnék újabb szabálylapoknak/követőknek. Nekem azok indítják be leginkább a fantáziámat, ha pakliépítésről van szó. Tudom , hogy a járj elég népszerű mostanában , de szerintem lassan megérett a felújításra, mert szerintem nem az eredeti funkciójára használják, hogy lassan járjanak az emberek🙂

  3. Nem tudom milyen irányba tudna fejlődni a játék, inkább elkezdett visszafejlődni. A rengeteg counter, leszedés kissé élvezhetetlenné tudja tenni a játékot. Nincs manapság egy olyan pakli, vagy etnikum, vagy koncepció ahol ne lenne leszedés v. counter (aki mond az kap egy csokit (IV-ig visszamenőleg)(pl. Twixet)🙂 ). Ez elég idegesítő. (Pl. Amikor az ellenfeled 3 negátort és 2 szirén gésát húz a 3 bűvös erdőd ellen.) Persze, ,,szükség van rá” nehogy mindenki túl hamar nyerjen. A HKK kezdi megölni a saját szabályait, gondolok itt pl. az anti-mágiára és a drágításokra (meg egy csomó mindenre). Néhány pakli, és koncepció teljesen meghalt.

    Természetesen jó a játék, nagyon jó ötletek vannak, de ez egy kicsit sok kezd lenni. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a HKK-nak semmi értelme. Igenis van. Jó a közösség, jók a versenyek jók az új lapok.( amik nem rombolják a játék élvezetét.)
    És nem szeretném ha a HKK meghalna(mert akkor bélyegeket, vagy matricákat kellene elkezdenem gyűjteni)😀

  4. @Tl’urlang Lord:
    Te szeretnél olyan dekkel játszani,amivel csak nézel ki a fejedből,amikor az ellenfél ezt-azt kijátszik,kombózik,hokizik? Ha olyan játékkal szeretnél játszani,ahol nincsenek counterek és “faék” egyszerű a játék menete,ajánlom a Heartstone nevű online game-t🙂
    Az,hogy néhány koncepció meghalt…Hát kérlek,az evolúció már csak ilyen. Mindig a legerősebb marad életben😉 Meg aztán…Ha lenne teszem azt,40 játszható koncepció és feltételezzük,hogy minden nagykieg úgy tevődne össze,hogy az összes kapjon 1-2 új lapot…Akkor hány lapos kiegek kellenének?🙂 Szerintem tök érthető,hogy nincsen ennyi koncepció,hanem teszem azt van 10 versenyerősebb,meg 10-12 játszható. Szerintem jó,hogy minden koncepciónak van countere,leszedése és többfunkciós lapjai. Így nem minden pakli ugyanazzal az X lappal kezdődik🙂

  5. Meg gondoljatok bele: az IV-ben egy kezemen meg tudnám számolni a lény alapú és a legfeljebb 2-es IK-jú lapokat. Azzal a néhány lény alapú counterrel semmi bajom sem volt, amit CSAK reakcióként játszhatott ki az ember, vagy fel kellett áldoznia.(pl. Solatopolka)
    Az anti mágia evolúciója ( megakadályozás szempontjából)
    -Két éve: rengeteget számított az anti-mágia. Amin volt, azt nem lehetett megakadályozni.(szinte)
    -Egy éve: kezd kifakulni, a lény alapú, valamint az asztalon maradó lapos counterek egyre többen lesznek, már a zénekben is. (őrült montrix, zinthrug börtönőr, flux, karemium csapda, fürge manó, tl’urlang tojás, nz’kromithlan a mágus, pusztító motyogó stb. stb.)(zén: goblin védőmágus, motyogó ősvégzet stb.)
    – Ma szinte csak dísznek van, a semlegesítéses lény alapú counterek uralják a metát(negátor, gésa, hangyabűvölő, sebzett, manifez, orgyilkos stb.)

    Az anti-mágia manapság a kontrollok eltörlésére szolgálnak. Az MA-ban egyetlen egy varázslat alapú counter jött ki, ez pedig a rend ereje.

    (Tudom, hogy ezzel sokan nem értenek egyet, de igazság van benne bőven)

  6. @Nika: te mindig veszekszel velem valami miatt. Nem az a baj, hogy vannak, hanem az, ezek uralkodnak. Érthető, hogy a játék megakadályozással akarja lassítani a játékot, de a lények gyorsítanak is valamilyen szinten. Ráadásul hiába lassítják a játékot megakadályozással, közben gyorsítják azzal, hogy más lassítási formákat kiirtanak, gondolok itt a drágításra, vagy a körszakításra. Az egyre olcsóbb leszedési formák nem csak lassítanak, hanem gyorsítják is a játékot. Amin nincs élet, az szinte halott lény, ha nem rendel kezel elég megakadályozással.

    UI: a Sárkánymágia is varázslat alapú.

  7. Tl’urlang Lord
    Ott van az MAban a sárkánymágia is.
    A többivel egyetértek én is sokallom az ős és antimágiát és lényalapú reakció is túl sok kezd lenni.

  8. @Tl’urlang Lord: nem akarok veszekedni,csak én így látom. A drágítós koncepciókat a VH egymaga kb. belelökte a sírba. Ha az nem lenne,akkor pedig ott van az Ősmágia,vagy a különböző ingyen olcsóbbító lapok,lásd ősmágikus térfixáló. Sajnos ebbe az irányba elment a játék,de majd szerintem lesz egy egyensúly később,ahol majd be lehet vállalni egy drágítós koncepciót és nem auto win egy VH pl🙂

  9. tök mind 1 hogy vh vagy rúna. Ha rúnát kapst akkor se lesz sok esélyed. ergo hiába kapcsolnád vissza mondjuk egy itallal ugy is lefogja kánterelni. ezt a meta válogatja. Egyébként szerintem kevesebb Vh lesz a mostani metában.

  10. @farkas05: Mivel nem lesz aki bepróbálná a drágítást, a VH értelmét veszti. Úgyis lesznek drágítást megkerülő lapok, ráadásul egy rakás ősmágiás és védekezéses lap funkcionál counterként. Egyre több a háló, bár ez megakadályozás szempontjából előnyös, ha van egy rakás manád és lapod.

  11. Hello,

    Szerintem a többek által is emlegetett iszonyatos (nem varázslat alapú) counterdömping az egyik probléma a HKK-ban jelenleg. Nem gyakoriként jelenik meg olyan 0 Vp-s lény ami azonnalit counterel és utána van funciója az asztalról is. Ez a lap 10 évvel ez előtt UR-nek is erős lett volna szerintem. A semlegesítést nem tartom eredendően egy rossz ötletnek, sőt. De a játéknak szüksége lenne egy “új antimágiára” ezek ellen. El kellene menni olyan irányba, hogy a lapokra antimágia helyett/mellett egyéb védelmi funkciókat viszünk fel.
    Ezt mások is mondták már (Pit szokta mindig leírni ilyen témáknál), lehetne pl. olyan képessége bizonyos lapoknak, hogy ha megakadályozzák akkor ez-az történik: kapsz erőforrást (húzás/mana), vagy leszedheted az ellenfél X permanensét, dobathatsz egy lapot tőle stb. Így sokkal komolyabb döntéshelyzetek alakulnának ki. Ára lenne a countereknek, főleg a laphátrány nélkül counterelő források ellen vezetném ezt be. Eddig a játékban a counter szinte kizárólag manaelőnyt adott, a szúnyogirtást és az Ewgbert megszakítását (idézési költség!) leszámítva. Az ellenfél kirak 1 lapot 2 Vp-ért, te erősözöd 0-ért, 1-1 lap bukó, + ő elvesztett 2 Vp-t is. Jelenleg ott tartunk, hogy ősmágiásan megfogok egy _bármit_ lesz egy lényem és ellopok/leszedek egyet az ellenféltől. Ez 3-as lapelőny. Neki -2 nekem +2 lap összesen 1 lap befektetéssel. Varázslattal játszani a mai metában elég nehéz, pláne varázslat alapú counterrel. Van néhány kivétel pl. a Trinigan dekk még tartja magát, de az is csak-?- azért, mert kapott egy UR countert (biztos ez a jó irány?) és mert a Konzerv azért még mindig elég erős erőforrás.
    Erősen alternatív ötleteken kívül (Szabó Krisztián-féle dekk) ki látott utoljára versenyen direkt sebző spelles paklit eredményt elérni? A rengeteg antimágia miatt a varázslatoknak alaphangon cantripnek kéne lenniük, hogy tudják tartani a lépést a lényes dekkekkel. Ez viszont értelemszerű okokból nem lehet jó megoldás. A játék óhatatlanul is leszorul az asztalra. A varázslatok közül pedig csak az igazán komoly előnnyel bírók (Megsemmisítő csapás) vagy az antimágiára érzéketlenek (Kyorg tudás) maradnak játékban.

    A játék lassítása és a drágítás viszonya szempontjából az igaz, hogy a VH megöli a legtöbb drágítást. Az szerintem egy elrontott lap, sosem lett volna szabad ebben a formában kiadni. A választható képességek nélkül is egy erős UR lenne, így meg játékromboló, aminek én örömmel venném a tiltását. (Tudom, drága volt, meg UR… nekem is van.)

    Azt viszont szerintem szintén nem segít a játékon, mikor az éjfatty dekk a 2. körben rád rak 2 db +2 Vp megfogni, életes 6/6+ mágikus védelem és/vagy támadású dögöt, ami kijátszáskor asztalt takarít. Ettől nem lesz lassabb a játék, nem lesz több döntési szituáció, választási lehetőség és kör, ugyan úgy vége a a játéknak a 3. vagy 4. körben. Ráadásul ennek a buta autóskártya szintű (az én lapjaimon nagyobb számok vannak…) dekknek is van egy saját, szerintem túlerősített UR-je, gondolom válaszként a VH-ra.

    A sok háló úgy érzem remekül működik, mint lassítás, talán teret tud adni a drágább lapoknak is. Sajnos drágább alatt itt már a 2 Vp feletti lapokat értem. Ezt az IK csökkenést és inflálódást kellene valahogy helyrebillenteni a játékban. Jelenleg a Triniganon és a járjon kívül 3+ Vp-s lap csak akkor kerülhet dekk közelébe, ha olyasmit tud, mint a negátor vagy a gésa. Hiába tud egy lap érdekes dolgokat, ha nincs esély rá, hogy játsszanak vele, mert egyszerűen túl nagyot lehet bukni azon, ha megfogják.
    Olyan (3 vp-s) lapokat kellene kiadni, melyek valamilyen feltétel mellett olcsóbban/reagálhatatlanul jönnek. Visszautalva arra amit már feljebb is írtam pár példa ami eszembe jutott:
    -ha nincs a kezedben reakcióként kijátszható lap IK-ja x-el kevesebb
    -ha ellenfeled sikeresen megakadályozta egy lapodat ebben vagy az előző körben ingyen kijátszhatod
    -idézési költsége annyival kevesebb amennyivel több lapja van az ellenfélnek játékban/kézben -max x-,
    -ha ellenfeled ebben vagy az előző körben megakadályozta egy lapodat akkor nem lehet rá reagálni/a rá használt reakció források kijátszási feltétele 2 csont stb.
    -ha ellenfeled forrása miatt sikertelenül játszod ki visszakerül a kezedbe/keverd vissza a dekkedbe/ellenfeled vagy egy/minden lénye sérül x-et
    -stb.

    Üdv: Kyb

  12. Én még mindig a lényalapú counterek pártján állok. A lényekre legalább kell manát költeni, és hatással vannak az asztalra, nem úgy mint, egy Soli vagy Földanya, amiknek a kijátszása után szinte semmi nem történik (max. egy counter-párbajba keveredünk). Az pedig elég vicces, amikor a párbaj kimentele dönti el a meccs eredményét, nem pedig a valódi játéktudás (ez csak személyes vélemény).

    @Nika “Így nem minden pakli ugyanazzal az X lappal kezdődik.” Erre pedig csak annyit, hogy érdemes átfutni a legutóbbi behós amatőr fajverseny decklistjeit.

  13. Tudom,mindenki a top spoiler counterekkel b*szta tele a dekkjét,hát most erre mit mondjak? Én nem költök a játékra plusz pénzt,nem is játszok ilyen 1500+-os lapokkal…Ha valakinek ez jó érzés,h azzal nyer egy fajdekken,h a plusz 15-20 lap értéke 35-40ezer,hát egészségére🙂

  14. Lehetséges veszélyforrások:
    – szélsőséges játékmenet
    – megoldhatatlan szélsőséges szituációk
    – “nem lehet rá reagálni” lapok
    – “lehetetlen leszedni” lapok
    – még több “lock” lap
    – lényeken kívüli lapok teljes eltűnése mondjuk idézési költség vagy más miatt
    – csak a “régi” paklitípusokat tápoljuk
    pl.: bilincs, börtön, korlátozás, életenergia, lassan járj, molluszk, “egysíkú” követők stb.
    szerintem szükségesek új szabálylapok/hordaparancsnokok, de persze ha túlzásba viszik ez is lehet veszélyforrás.

  15. @Nika, ez a játék már szerintem rég nem arról szól, hogy ki költ rá többet, annyira olajozottan működik a kölcsönkérősdi, illetve a lapok árai sincsenek nagyon elszállva (ettől persze a top spoilerek drágák, nem vitatom).

    @Kyb: nagyrészt egyetértek, viszont azért lássuk be, hogy a 3 manáért két lapelőny (gésa, negátor) nem rossz, de abba kőkeményen beleinvesztálod te is az erőforrást, és 3 mana manapság iszonyat sok (meg lehet találni neki a megfelelő környezetet, de van olyan pakli a mostani metában ami 3 manából mondjuk nyerhet is). VH azért nem lesz tiltva, amiért anno a Molluszk sem volt, bár azt hiszem akkor nem játszottál éppen, még Molluszkrács-egyezmény topic is volt a behón.

    @Tl’ulrang Lord: a VH kőkemény metadeck, nem annyit tud, hogy ha ősmágiát kérek akkor megveri az erdőt (igen, ezt is tudja), sokszor bejön a “leveling” gondolkozás (vagyis én tudom azt, hogy ő tudja, ezért mást kérek a játék elején pl. a Kinetikus férgek miatt). Sokan játszanak amúgy semlegesítéses lényekkel, és ez nem baj, kicsit gondolkozósabb lett a játék, mint mondjuk az IV-nél volt.
    “Nincs manapság egy olyan pakli, vagy etnikum, vagy koncepció ahol ne lenne leszedés v. counter”, ez a mondat kb olyan, mintha azt mondanám, hogy manapság nincs olyan pakli amiben nincs nyerés. A hétvégi dekkemben amúgy konkrétan 1 db lapleszedés volt, és 0 db counter.

  16. @Dévbácsi: persze tudom,a kölcsönkérősdi jól müködik🙂 A magas árat itt a Soli-Földanya-Apró-Kyorg-Flux-Fürge-stb vonalra értettem🙂

    Amúgy 0 counter 1 leszedés? Újra a víziódekkel voltál?😀

  17. @Tl’urlang Lord: igazad van, azt elfelejtettem, így összesen 2 db counter és 1 db leszedés. Remélem megnyugodott a lelkecskéd.🙂

  18. Köszönöm, most már tudok aludni.🙂 Mellesleg drakula. Egyébként Sz. Krisztián is összetette a paklidat.

  19. Ha már lakossági fórum, íme a kívánságlistám:

    1. a lapok tervezésénél hagyjunk nagyobb szabadságot a célzásnak!
    Pl: nem “húzz egy lapot!” hanem “célpont játékos húz(hat) egy lapot!

    Indoklás: páros versenyen sokkal több, sokrétűbben használható lap lesz.

    2. jöjjön ki UR szabálylap, amivel az asztalon maradó,
    nem lény lapokat ZSZ idézési költséggel lehet pakolni.
    S ugyanúgy lehessen ezeket is pakolni azonnaliként,
    mint a lényeket.
    Ezzel megint lehet esélye az épületeknek, tárgyaknak, bűbájoknak.

    3. Ha artikulált cél az egyszerűsítés, a lapokon
    felszabaduló helyet használjuk arra, hogy minden lapon
    legyen flavor!

    4. NE LEGYENEK OLYAN LAPOK, AMI HA NEM JÖN LÉTRE,
    CSINÁL VALAMIT! Egy lap akkor csináljon valamit, ha létrejön.

    5. Örülnék a gólem követő felújításának, aminek kb annyiban
    kéne különböznie az előzőtől, h az ellenfél minden lapjának
    KIJÁTSZÁSI FELTÉTELE lesz, h a tulaj elköltsön annyi manát,
    ahány gólemem van játékban.
    Elsőre brutálisnak tűnik, a valóságban pont olyan erős a mai
    környezetben, mint a megjelenésekor volt.

  20. @harigeri igaz, hogy nem játszottam abban az időben amikor megjelent, de szerintem ez a mostani metában túlságosan sok lenne. főleg, hogy a mostani gólem deck kapott egy apró morfot, lomha morfot és papírgólemet. vagyis akár az első körben is tudsz keresni és kijátszani gólemet.

    Szerintem a gólemnek egy erős őm ellenes lapnak kellene kapnia, hogy versenyerős pakli legyen. Itt most nem a Mahomi gólemre gondolok (mert az szerintem túl drága hogy eredményesen lehessen ősmágia törésre használni), hanem esetleg egy 0 vagy 1-es gólemre, ami tegyük fel hogy passzívan jön és vagy átkerül az ellenfélhez, és ott olcsóbbít, vagy élből töri az ősmágiát. Pár hónapja készült pár terv a lapötletek topicba, meglátjuk mennyi sikerrel jutnak át a mércén.

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s