[Kezdő hét] Korai pakliépítési tanácsok 7 pontban

Buktatók, melyeken elcsúszhatunk az első paklik összeállítása során.

Az elmúlt időszakban elég sok kezdő játékossal beszélgettem, többek között a pakliösszeállításról is, ezért úgy gondoltam, hogy a Kezdő hét keretein belül mindenképpen érdemes lenne kitérni erre is. Érintőlegesen, néhány mondat erejéig a tegnapi cikkben már írtam erről a témáról, most azonban részletesebben is igyekszem kifejteni azokat a tanácsokat, amiket a kezdőknek érdemes megfogadniuk. Íme a legfontosabb tudnivalók.


1. Soha ne próbáld meg feltalálni a spanyolviaszt!

A leggyakoribb hiba, amit a kezdők elkövetnek, hogy saját kútfőből próbálják meg megoldani az első pakli kérdését. A “hiba” itt persze csak idézőjelesen értendő, hiszen részben erről is szól maga a HKK (vagyis arról, hogy saját paklit építesz a neked szimpatikus lapokból), ettől függetlenül a kezdeti segítség mindennél fontosabb, hiszen ha egy kezdő játékossal nem értetjük meg, mitől is működik jól egy pakli, akkor azt nagyon nehezen, de legalábbis sokkal lassabban fogja megtanulni. Ne legyünk tehát szégyenlősek: kezdetben válasszunk egyet mondjuk a kezdőknek szóló paklik közül, vagy kérjünk tanácsot a nálunk tapasztaltabb játékosoktól. A saját pakliötleteket ráérünk akkor megvalósítani, amikor már komolyabb lapkészletünk és tapasztalatunk van.

2. Ne kombináld a koncepciókat!

CaramainA profi játékosok néha ugyan meglepően jól működő hibrid paklikat tudnak építeni, ám alapvetően a következő szabály igaz a HKK-ra: soha ne kombináld a különböző deckeket és koncepciókat! Amikor kiválasztasz egy neked szimpatikus paklit, akkor két dolgot kell megfigyelned. Az egyik az, hogy mi alkotja a pakli “magját”. Nem véletlen, hogy a kezdőknek általában a különféle etnikum paklikat szokták ajánlani, hiszen ezeknél ezt igen könnyű megállapítani: egy vámpír paklinál például nyilvánvalóan a vámpírok köré épül minden. A másik fontos dolog, hogy mi a pakli célja. Ez az “ellenfél gyors lehordázása” és az “ellenfél kontrollálása” végpontokkal ellátott skálán elég sokminden lehet, de alapvetően minden decknél meg lehet határozni. Lényeg a lényeg: ha tudjuk a pakli célját, akkor olyan lapokat használjunk, ami valóban elősegíti annak elérését! Ha egy tűz paklival játszunk, akkor felesleges gyógyító lapokat beraknunk, hiszen minél előbb szét szeretnénk lőni az ellenfelet, minden más csak hátráltat bennünket. Ha hordázunk, akkor szintén nincs sok értelme az időhúzó lapoknak, inkább olyan kártyákat használjunk, amik erősítik lényeinket, vagy éppen stabilizálják hordánkat.

3. Találd meg a megfelelő helyettesítőket!

Ez az, amire a tegnapi cikkben már kitértem érintőlegesen, nevezetesen hogy mindig tudjuk, hogy egy lapnak mi a pontos funkciója az adott pakliban (leszedés, erőforrás, nyerés stb.). Amikor paklit készítünk, érdemes egy kész paklilistából kiindulni, még akkor is, ha nincs meg hozzá minden lapunk – nyilván érdemes egy olyan “célt” kitűzni, ami rövidtávon beszerezhetőnek tűnik számunkra. A hiányzó lapról döntsük el, hogy mi a funkciója az adott pakliban, és pótoljuk egy hasonló funkciójúval, az ajánlott lapok között biztosan fogunk találni ilyet. Fontos, hogy az idézési költséget is vegyük számításba, hiszen ha egy 1 VP-s lapot egy 3 VP-ssel helyettesítünk, akkor felborul a paklink átlagköltsége.

4. Figyelj az arányokra!

manaregeneracioHogy milyen lapokat érdemes használni egy-egy deckbe, az nagyban függ a pakli céljától is (lásd: 2-es pont). Nyerés nyilvánvalóan minden pakliba kell, de az agresszívabb összeállításokba jóval több, hogy minél előbb el tudjuk kezdeni ütni az ellenfél fejét. A védekező lapok (leszedés, counter, egyéb védelmek) is fontosak, nagyon kevés olyan összeállítás van, ahova egyáltalán nem érdemes ilyen kártyákat használni, hiszen az ellenfél nyilvánvalóan nem fogja tétlenül nézni cselekedeteinket. Persze ha gyorsan nyerő paklink van, akkor kevesebb kell ezekből, ha inkább kontrollálni szeretnénk, akkor jóval több. Mindig figyeld, hogy mi az, amiből túl sok, vagy túl kevés van, és változtass!

Kiemelten fontos az erőforrások szerepe is (laphúzás, VP-termelés, keresés), melyek közül szintén nem mindegy, melyeket használjuk. A gyors paklik inkább tempóelőnyt (VP) szeretnének kidolgozni az ellenféllel szemben, a kontroll jellegű paklik pedig inkább lapelőnyt. Ez viszont nem jelenti azt, hogy tele kell pakolni a paklit ilyen lapokkal. Hiába termeled magad agyon VP-vel, ha utána nem marad lapod, amit ki tudsz játszani, és fordítva; hiába húzol rengeteg lapot, ha utána nem marad manád a kijátszásukra. Általánosan igaz, hogy az esetek többségében a tempóelőny laphátrányba kerül, a lapelőny pedig tempóhátrányba. Amire figyelni kell az erőforrások kiválasztásánál, hogy a szerzett tempóelőny haszna nagyobb legyen annál a hátránynál, hogy kevesebb lapod van, illetve fordítva; a lapelőny haszna nagyobb legyen annál a hátránynál, amit a lassabb tempó okoz. Áltudományos módon kifejezve mindezt, akkor csinálod jól, ha:

előny (lap) – hátrány (tempó) > 0
előny (tempó) – hátrány (lap) > 0

Az előnyös és hátrányok “számszerűsítése” persze nem egyszerű dolog: nem lehet egyértelműen mondani, hogy 2 VP-ért 4 VP-t termelni jobb-e, mint 2 lapot húzni. Már csak azért se, mert ez is nagyban függ a paklink jellegétől, így ez tipikusan olyan dolog, melyet tapasztalat útján leszünk képesek magunkba szívni. Lényeg a lényeg: a túl nagy VP-, illetve lapelőny is pont olyan káros tud lenni, mintha nem is játszanánk erőforrásokkal, ha nem találjuk el az egyensúlyt.

5. Törekedj az optimális tempóra!

Ahogy haladunk előre, úgy jönnek az egyre kevésbé konkrét, és inkább “elméleti” tanácsok, melyeket egy kezdőnek elsőre tényleg nehéz lesz megérteni, de már az is hatalmas előny, ha tudjuk, hogy léteznek ezek a dolgok. Ott van például a tempó, ami a játék egyik legkevésbé “megfogható”, ugyanakkor egyik legfontosabb eleme. Ha egy paklinak jó a tempója, az azt jelenti, hogy a saját céljai mentén optimális ütemben tudja kijátszani a szükséges lapokat. Ez fordítva is igaz: onnan tudod, hogy a paklidnak rossz a tempója, hogy nem tudod kijátszani a lapjaidat akkor, amikor igazán szükség lenne rájuk. A rossz tempó legegyszerűbb “verziója”, amikor egy pakli pusztán lassú. Például ha egy horda csak a 4. körre tudja megverni a lámpát (“lámpának” hívjuk azt, amikor a paklinkat ellenfél nélkül – mintha az nem csinálna semmit – teszteljük). A tempó balanszolására jellemzően a követők és az olcsóbbítások a legjobbak. A kalandozók védőszentje például 1 VP-vel olcsóbbítja az összes kalandozódat, ami a kalandozók többségét 1 VP-ssé varázsolja, garantálva, hogy nem lesz rossz a tempónk, hiszen a legrosszabb esetben is ki fogunk tudni játszani 3 kalandozót a második körre.

lepeselonyA tempó-témakör megértése még egyszerűbb, ha a rossz tempójú paklikból indulunk ki. Vegyünk például egy krabber paklit, ami többnyire 2 VP-s lapokból áll. Ha az alap működést nézzük, akkor az fog történni, hogy az első körben 1 VP-ből nem csinálunk semmit, a második körben pedig 3 VP-ből is csak egyetlen lapot tudunk kijátszani. A paklink tempója rossz, mert az első és a második körben sem tudtuk optimálisan felhasználni a rendelkezésünkre álló erőforrásokat. Lépéseket kell tennünk tehát a tempó javítása érdekében. Megtehetjük például, hogy egy Lépéselőnyt teszünk a pakli mellé, ezáltal az első, illetve a második körben is ki fogunk tudni tenni egy-egy 2 VP-s lapot, máris optimalizálva a tempón. De használhatunk olcsóbbításokat is (Krabber genetikus, Idéző morf), melyek szintén lehetővé teszik, hogy a második körben már két krabbert is kijátszhassunk rajtuk kívül. Lám, a rossz tempójú paklinkból egy csapásra jó tempójú lett, csak meg kellett találnunk azokat az eszközöket, amelyek ezt lehetővé teszik!

Félreértés ne essék: mindez természetesen nem jelenti azt, hogy a HKK-ban mindig el kell költeni az összes VP-t. Sőt! Ez egyfajta tempótartalékolásnak is mondható, fontos azonban, hogy ennek csak akkor van értelme, ha később ebből előnyt tudunk kovácsolni, hiszen a “korai” varázspontok sokkal értékesebbek, mint a későbbiek! Konkrét példával szemléltetve (még mindig a krabbereknél maradva): 1 VP-ből megtehetjük, hogy kiteszünk egy Krabber vízmágust, előkészítve a terepet a következő körre. Ha azonban nem tesszük, akkor meg kell győződnünk arról, hogy az alternatíva (vagyis hogy nem költjük el) legalább ekkora előnyt biztosíthat. Például ha van nálunk egy Krabber hullámtörő, akkor lehet, hogy az 1 VP megtartása rövid távon tempóhátrány, hosszú távon mégis jól jöhetünk ki belőle, hiszen ha például meg tudjuk fogni vele az ellenfél egy varázslatát, máris tempóelőnybe kerültünk (még ha csak 1 VP-t költött rá, akkor is), hiszen az ellenfél úgy költött varázspontot, hogy annak nem lett érzékelhető eredménye. Maradva az áltudományos vonalnál, egy paklinak mondhatjuk, hogy optimális a tempója, ha:

az adott körben elérhető potenciális cselekvések haszna > az adott körben rendelkezésünkre álló erőforrások haszna

Vagyis: ha 3 VP-ből csak egy 2 VP-s lapot tudunk kijátszani, és a maradék 1 VP-ből sincs potenciális cselekvésünk (például egy counter vagy leszedés), akkor nem optimális a paklink tempója. Nagyon fontos, hogy a leírtak legfőképp a kezdeményező paklikra érvényesek. A “reaktív” paklik, melyek az ellenfél cselekedeteit igyekeznek lereagálni, már kicsit más filozófia mentén épülnek. Erre most nem is térnék ki külön.

6. Ne használj túl sok fajta lapot!

idezomorfHa megnézed a profibb játékosok paklilistáit, akkor láthatod, hogy bizonyos lapokból csak 1-2 darabbal játszanak. Ez persze nem azért van (legalábbis az esetek többségében), mert csak ennyi van nekik belőle, hanem mert így optimális a pakli működése, az adott lap csak bizonyos szituációkban szükséges, nem kell belőle a maximális darabszám. Ennek ellenére én azt tanácsolom, hogy kezdetben mindenképpen törekedj arra, hogy a paklid a leginkább közelítsen a 15×3 összetételhez. Ezzel rákényszeríted magad arra, hogy tényleg csak a legjobb lapokat használd. Nincs túl sok értelme annak, hogy néhány gyengébb lapból beteszel 1-1 darabot, mondván “néha jó lesz” (mint mondtam, vannak kivételek, de ezek helyes megállapításához sokkal több tapasztalat kell), mint ahogy annak sem, ha a 9 leszedésed helyére (úgy ítéled meg, hogy ennyire van szükség) 3×3 lap helyett 6 féle különböző lapot használsz. Ha úgy érzed, hogy egy lap elég jó, akkor használj belőle 3-at, ha pedig nem érzed így, akkor ne tegyél be egyet se. A köztes finomítgatások ráérnek később.

7. Püföld a lámpát!

Nem csak éles meccseken tudod tesztelni, hogy a paklid optimálisan működik-e! Csinálj próbahúzásokat, lehetőleg minél többet, ezek során ugyanis rengeteg dologra fény derülhet, még úgy is, hogy ellenfél nélkül játszol! Ha a paklidban nem jók az arányok, rossz a tempója, vagy ha bizonyos lapok nem illeszkednek ebbe a tempóba, az már a próbahúzások során garantáltan ki fog derülni, mint ahogy az is, ha egy lap egyszerűen nem elég jó, és érdemesebb lenne valami mással pótolni. Arról nem is beszélve, hogy ilyenkor szembesülhetsz azokkal a döntési szituációkkal, melyek az éles meccseken fognak várni rád, így sokkal rutinosabban és magabiztosabban fogod kezelni az egyes helyzeteket, arról nem is beszélve, hogy felfedezheted a pakliban rejlő különféle kombókat is (melyek közül sok elsőre nem is feltétlenül nyilvánvaló).

Ha megfogadjátok a fenti tanácsokat, akkor garantáltan gyorsabban fejlődhettek a pakliépítés terén, még jobb HKK játékossá válva ezáltal!


Csető Zsolt

16 thoughts on “[Kezdő hét] Korai pakliépítési tanácsok 7 pontban

  1. ezeken még a tapasztaltabbak is sokszor elvéreznek, nagyon-nagyon jó, hiánypótló cikk! Mofe+1

  2. Az 1-es számú bekezdésben van egy ilyen, hogy “vagy kérjünk tapasztalatot a nálunk tapasztaltabb játékosoktól”, oda inkább az kellene, hogy “kérjünk tanácsot”. Gondolom a szándék ez volt, csak elnézés/elírás. Maga a cikk persze remek, mint mindig.

  3. Remek cikk, élvezet volt olvasni, sajnálom, h nekem annó nem volt ilyenem🙂. 2 dolog jutott eszembe a cikk és a hét kapcsán.
    Az egyik, h jó lenne egy HKKzsargon szedetet csinálni (mintha már lett is volna) és könnyen előrántható helyre pakolni.
    A másik, h a gyakrabban előforduló lapokat nagyságrendi áruk szerint halmazokba sorolni, ezzel megkönnyítve a kezdők (megnehezítve a cápák😛 ) dolgát ha cserélnek vagy vesznek lapot.
    Visszaemlékezve amikor elkezdtem (kb magamtól) akkor még két nagy “hibám” volt az elején és ezekre is lehetne egy kicsit nagyobb hangsúlyt fektetni. Egyrészt, h hány lapos is legyen egy pakli másrészt, h hány manás lapokat is érdemes belerakni, mennyi legyen az átlagköltség (dekktől is függően persze).

  4. Gyorsan leirom ide, bar lehet, hogy lesz ez cikkben is:

    a pakli 45 lapos legyen! A legjobb lapokat akarod húzni, semmi mást. (ha ez nagyon nem megy, akkor max. 47-48, de már az is gyengébb picit, mint a 45-ös)
    Kivétel, ha sok nekron költségű lap van benne, akkor lehet kicsit nagyobb. Én úgy szoktam számolni, hogy az összes nekronos lap egyharmadát húzom fel kb., és ha ez meghaladja a 7 nekront, akkor bővítem a paklit (vagy csökkentem a nekront). 45 lap – 7 nekron, az 17 lap, abból általában meg lehet oldani egy meccset. A pakli fogyása mindaddig nem probléma, amíg el nem fogyott! (kivéve, ha nagyon kevés nyerő lappal játszol, de azt kezdőknek nem ajánlanám).

    Ha már a lámpát darabokra törted🙂, próbáld ki magad valamelyik őslich ellen, az még ellenkezik is🙂 , de ne keseredj el, ha kikapsz, az nem jelenti, hogy rossz a paklid. De gyakorlasnak mindenkepp jó, pl. mit tudsz kezdeni, ha háló van, vagy hogy állsz fel egy asztaltakarítás után.

  5. Valaki tudja Csető Zsolt emailcímét.Csak mert szeretnék pakliajánlatot kérni a barátomnak.Előre is köszönöm.🙂

  6. Ismét remek cikk, a 6-os ponthoz lenne némi hozzáfűznivalóm. Általánosan egyetértek, hogy jó a 15×3 felé törekedni, de ez attól is függ, hogy mennyi kereséssel játszol. Ha pl. ködözöl, vagy Elenios követővel játszol, akkor megéri bizonyos lapokból 1-1-et berakni, hogy keresésnél több opciód legyen.

  7. Vannak olyan kezdők, akik nem kezdők. Ők azok a játékosok, akik egy ideje már játszogatnak otthon, baráti meccseken, tesóval, haverokkal, osztály- vagy évfolyamtársakkal. Aztán eljön a pillanat, hogy elmenjenek egy nagyobb versenyre. Nekik ez a cikk olyan értelemben fontos, hogy ha versenyre akarnak járni, akkor söpörjék tisztára az addigi tudásukat – pakliépítés és játéktechnika terén – és próbáljanak meg kezdőként paklit építeni.

    Aki magára ismer a jellemzésből, hallgasson rám, és fogadja meg a tanácsomat. 2008-ban tértem vissza a versenyasztalokhoz, és tavalyelőtt, valahogy év közben értettem meg azt, hogy “nem tudok játszani”, nem értek a játékhoz, hogy még mindig hobbi HKK-sként próbálok meg versenyezni. A beidegződések, amik otthon egy sör mellett jókat kacarászva működnek, nem fognak működni Wekerlén, vagy a Dungeon-ban, és nem a HKK-val van a hiba. Egész egyszerűen versenysportként kell kezelni ezt a fajta játékot.

    A cikk, és az előző is, hibátlan. Ha 2008-ban lett volna ilyen, valszeg nem tartott volna 5 évig, mire felnövök a profi játékhoz.
    Uff. _Oo_

  8. @Poghy
    Ez természetesen így van, de ebbe már nem akartam belemenni, így is van már elég infó ott.🙂

  9. Zseniális munka újfent. Az utóbbi pár hónap legminőségibb anyagi ezek! Köszönjük a bele feccölt időt.

  10. Nagyon jó cikk, 10 pontos!

    Én kezdőknek a HKK pakliépítésről, a lapok kiválasztásáról azt szoktam az elsők közt kiemelni, hogy a játék elsősorban nem a sebzésről, hanem az előnyépítésről szól. A játék legelején a VP előny, és a játék egésze alatt a lapelőny nagyon fontos. Tehát amikor 2 lap között mérlegelsz, mindig meg kell nézni, melyikkel milyen előnyhöz juthatsz.
    Ha pl. egy lény kijátszáskor keres, húz, dobat, leszed, semlegesít akkor az már eleve 1 lapelőny, ha ezekből többet is tud, vagy pl. csábít (leszed + ad 1 lapot) akkor az akár több lapelőny is lehet.

  11. Ismét briliáns cikk lett. (11/10). Csak így (a végtelenbe és) tovább!

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s