Vendégcikk – Készüljünk a Zénes frissen bontottra, avagy az arányok fontossága

Szabó András írásával hangolódunk szombatra.

0020846Már csak néhány nap van hátra a versenynaptár talán egyik legvitatottabb versenyéig. A Zénes frissen bontott versenyt nagyon sokan szeretik, és sokan vannak azok is, akik azt gondolják, nincs létjogosultsága a formátumok között. Én személy szerint nagyon szeretem, az egyik kedvenc behós formátumom. Egyfelől mindig lehetőséget ad, hogy a Zénes lapjaim repertoárját bővítsem, másrészt rendre nagyon jó meccsek szoktak kerekedni ezeken a versenyeken. Persze az is igaz, hogy sokak számára, akiknek megvannak már a Zén kiegészítők lapjai, inkább zavaró a formátum, és kétségbeesetten próbálják már most eladni a bontatlan Zénjeiket igen kedvező áron (kezdő játékosoknak pedig érdemes ezekre odafigyelni, olcsón lehet hasznos lapokat szerezni).

0020604Amiről nehéz vitatkozni, hogy a kezdő játékosoknak ez egy ajánlott formátum. Egyfelől a nevezési díjért cserébe egy nagy adag lap jár, így objektíve nehéz belőle rosszul kijönni, másrészt a gyűjtemények közötti különbség megszűnik létezni. Igaz, hátránya, hogy egyrészt a szerencse szerepe az átlagnál nagyobb, másrészt a rutintalanság még kijöhet mind a meccsek közben, mind a pakliösszerakásnál. Utóbbit sokan egyszerűnek tartják, holott egyáltalán nem az, főleg a mostani környezetben nem. Az a benyomásom, hogy kb. a jelenlegi Zénes lapkeret fele olyan, amire nem mondanám rá azt, hogy ha kinyitom, akkor használom, de nem is tartozik az azonnal elvetendő lapok kategóriájába. És az is elég valószínűnek tűnik, hogy 10-12 totál blank lapnál többet azért nem fogtok bontani. Tehát hacsak valaki nem akar 45-50 lapos paklival játszani (amit nem ajánlok), akkor azért a szelektálás egy komoly kihívás lesz. Ebben próbálok most segítséget nyújtani. Sajnos az idő rövidsége nem tette ezúttal lehetővé, hogy minden lapot kielemezzek, így általános jellegű tanácsokat igyekszem adni a pakli összerakásával kapcsolatban.

0020723Mi dönti el, hogy egy lapot használunk-e vagy nem? Elsősorban nyilván az, hogy a lap hányféle képességgel rendelkezik (mennyire univerzális), és hogy a képességei milyen áron mekkora hasznot hoznak nekünk. Ugyanakkor nem biztos, hogy a “35 legmagasabb pontszámú” lap a nyerő, van, amikor a pakli összességében inkább valami mást kíván meg. Egy Hártyás lemúr pl. képessége alapján sokkal univerzálisabb és sokoldalúbb lap, mint mondjuk egy Beloran méregkobold. Viszont ha annyi leszedést bontottál, hogy Dunát tudsz velük rekeszteni, miközben a koboldon kívül semmilyen másfajta semmizést nem bontottál, lehet érdemes átgondolni a kicsit gyengébb lap használatát a ritkább képességért. Ilyen és ehhez hasonló döntések sokasága alapján születik meg a paklid. Ahogy korábban Csető Zsolti megírta a frissen bontott versenyekre adott tanácsai között, fontos, hogy megtaláljuk a paklinkban az arányokat. Én pl. jártam már úgy Beholder Találkozós frissen bontotton, hogy egész egyszerűen nem volt nem-lény lap leszedés a paklimban (nem én rontottam el a játékot, egy darabot sem bontottam), és ezáltal A mogokok törvénye és a Zancsapda többször úgy lőtt agyon, hogy semmit nem tehettem. Az ilyen vakfoltokat érdemes kiküszöbölni a pakliban. Szerencsére a mostani lap-felhozatal nagyon sokoldalú, nem nagyon van olyan funkció, amivel kevés lap rendelkezik (régen a semmizés volt ilyen, emlékszem, volt olyan Zénes bontott, ahol kb. 8-10 vízió lap mellett egyedül a Riannandi tudott semmizni), így alapvetően a játékosokon fog múlni, hogy megtalálják-e a pakli egyensúlyát (és persze behúzzák-e a lapokat a megfelelő pillanatban).

De mik is ezek a “funkciók”? Milyen képességek vannak, amikre egy játék során alapvetően szükségünk lesz? A cikkemben igyekszem a legfontosabb funkciókat összegyűjteni, azok szerepéről értekezni, és, hogy milyen lapokkal tölthető be ez a funkció. Végül egy-egy tanácsot is írok mindegyikhez. Előrebocsátom, hogy ez a cikk alapvetően kezdő játékosoknak szól, így a legtöbb általános információ a profi versenyzőknek valószínűleg evidens lesz, ugyanakkor a lapok arányai miatt talán nekik is érdemes lesz végigolvasni a cikket.

Követők, szabálylapok

Az első rész, amiről értekezem, még nem egy funkció, hanem a narancssárga lapok. A szerepük nagyon fontos, ugyanis amíg egy frissen bontott versenyen alapvetően szabadon alakíthatod a paklidat a meccsek között (akár meg is növelheted vagy le is csökkentheted a paklid méretét a 35 lapos keretig), addig a követőt/szabálylapot az elején ki kell választanod, és azon nem módosíthatsz. Tehát nagyon meg kell gondolni, hogy mit akarsz használni.

egyugyuHa jól számoltam, összesen 7 narancssárga lap van, de igazából csak 3 közülük, aminek a használatán érdemes elgondolkodni. A Tokozó rakshallion és a Nikolausz ugyanis tiltott (nagyon helyesen), a Toborzó és a Mérgező rakshallion pedig annyira kevés lappal működik együtt hatékonyan, hogy úgy érzem, felesleges még elgondolkodni is rajtuk. A Pontaco, Az együgyű és a Korlátozás viszont akár hasznos lapok is lehetnek. Az érdekes, hogy ez a 3 lap kicsit kő-papír-olló viszonyban van egymással, egymás ellen mindegyik kis előnybe kis előnybe kerül az egyikkel, kis hátrányba a másikkal szemben. Szerintem egy Az együgyű-Pontaco csatában a 2 lap különbség, kézmegnézés ide vagy oda, elég jelentős lehet a meccs végkimenetelét illetően. Az együgyű viszont azonnali hátrányba kerül a Korlátozással szemben, hiszen a lapelőnye elvész, és a folyamatos lapmutogatásért cserébe kvázi +2 ÉP-t kap csak, ami elég kevés. Pontaco viszont a Korlátozással szemben van előnyben, hiszen kvázi ajándékba kap +13 Ép-t.

korlatozasPersze azt nehéz megtippelni, hogy melyik narancs lapból, mennyi lesz, nem is biztos, hogy erre érdemes építeni, inkább a saját lapjaink tükrében lehet célszerű választani. Pontacoval akkor lehet érdemes játszani, ha kevés manatermelő erőforrásunk viszont, viszont sok tömegirtásunk, húzásunk és meccsfordító lapunk: ilyenkor a +13 ÉP, ami megakadályozza a gyors halált, többet érhet 1 lapnál. Korlátozással a drága és olcsó lapok egyensúlya esetében játszanék, szintén akkor, ha sok külön-külön erős lapunk van. Az együgyűt pedig akkor fontolnám meg, hogyha van a paklinkban jó pár kisebb belső kombó, mondjuk kötelékes lényekkel, ilyenkor sokat számíthat a +1 lap, igaz, profi játékosoknak az információ lehet rengeteget fog érni. De ha nem használsz semmit, nagy baj abból sem lehet, ha bizonytalannak érzed magad, érdemes talán az 5 lapnál maradni.

Counterek

bikaidejeÁltalánosságban: Elérkeztünk az első klasszikus funkcióhoz. Aki nem tudná, mit jelent: countereknek azokat a reakció lapokat, képességeket nevezzük, amelyekkel egy lap (néha varázslat, nem-lény lap stb.) létrejöttét megakadályozzuk. A szerepük a játék során kiemelkedő. Egyfelől a varázslatok képességeit csak és kizáróan ilyen lapokkal lehet megakadályozni, valamint a lapok kijátszáskori képességeire is igaz ez. Alapvetően két fajtájuk van: a “klasszikus” reakció lapok kézből kijátszva akadályozzák meg egy lap létrejöttét, de vannak ún. beépített counterek is, amikor egy asztalon lévő lap képességei között szerepel egy megakadályozó képesség. Manapság a HKK-ban már a counterek jelentős részével lapokat lehet megfogni, a varázslatokat megakadályozó reakciók egyre inkább kiszorulnak, de mivel most régebbi lapokkal játszunk, ezért ezek is bőven a használhatóság tárgyát képzik.

karacsonyAmikkel találkozhatunk: Klasszikus counter összesen négy van a 15 kiegben, ami a gyakorlatban inkább három. A Mágus ujja ugyanis testrészként csak akkor jöhet szóba, ha van játékban galetki. Csakhogy a Deego kiesésével és a ködkereső képesség erejének gyengülésével (erre még kitérek) szerintem ma már kikerült a használható lapok köréből. A maradék háromból A Bika ideje talán a környezet legjobb lapja, 0-ért akadályoz meg vagy szed le gyakorlatilag bármit. A Karácsony már valamivel drágább, de alternatív képességei miatt univerzális lap, a Bomtar vétója pedig csak varázslatokra reagál, de azokra nagyon olcsón.

A beépített countereknek az előnye, hogy gyakran többször is használhatók, vagy más alternatív képességük is van (ha más nem, ütőlények). Hátrányuk viszont, hogy az ellenfél látja őket, számít rájuk, így próbálja leszedni őket, vagy elérni, hogy a lehető legkevesebb gondot okozzon neki (ami persze nem mindig egyszerű). Ezekből a counterekből lényegesen több van, szám szerint 10, de közülük rengeteg elég speciális. A Manapoid főfelügyelőt bátran ajánlom, igaz, csak varázslatra reagál, de arra körönként. Az X1, a xenomorf is elég erős, főleg, ha a kötelékével vagy a legendás képességével (pl. Öreg vazallus a gyűjtőben) elérjük, hogy feltámadjon, valamint a Fenyődísznek van olcsó és vicces reakció képessége. A többi counter kevésbé jó, mert gyakran kötelék-képesség kell hozzá (pl. Iszonykeltő, Sötét elf íjász), vagy csak az őt célzó forrásokra reagál (pl. Goblin védőmágus, Sötét elf úrnő), esetleg akkor is gondot okoz, ha mi használunk varázslatot (pl. Káoszteknőc, Kontinuum-fabrikátor). Úgyhogy valószínűleg kevés counterünk lesz, de amink van, azt nagyon meg kell becsülni!

Jótanács: Az előzőekből adódóan igyekezzünk nagyon megbecsülni a countereinket, ne lőjük el őket ész nélkül. Lehet csábító valamikor egy lapot megakadályozni, de sokszor érdemesebb az adott veszteséget elviselni és egy még jobb szituációra tartogatni a reakciót. Főleg beépített countereknél fordul elő olyan, hogy egy tapasztalt játékos cselként kitesz egy olyan varázslatot/lapot, amire az a cél, hogy reagáljunk rá, majd miután ez megtörtént, teszik ki a valódi veszélyt! Mindig mérlegeljünk, mielőtt döntünk, reagálunk-e!

Leszedés

neuroblasztÁltalánosságban: A leszedésekről azt hiszem nem kell túl sokat értekeznem. Nagyon fontos szerepük van, hogy az ellenfél lapjait megoldjuk. Különösen a nem-lény lapok semlegesítésének, amiket csak forrásokkal (esetleg counterekkel) lehet megoldani. Természetesen a mai HKK már modern, egyre több olyan lap van, ami a leszedésen kívül alternatív képességgel rendelkezik, vagy lapveszteség nélkül igyekszik megoldani az ellenfél lapjait, ezeket érdemes bevetni. Ami általánosságban igaz, hogy nem lesz annyi leszedésünk, ahány lapot az ellenfél kitesz, így alaposan meg kell gondolni, mikor lőjük el őket!

Amikkel találkozhatunk: Összesen 25 különböző leszedést számoltam a 150 lapból, azaz kb. minden 6. lap leszedés, amelyekbe azonban a direkt sebző lapokat nem vettem bele, így összességében azért több megoldó lapunk lesz a lények vonatkozásában. Az azonnali leszedések száma azonban nem túl sok. Lapleszedések terén a legerősebb vitán felül A Bika ideje, ami ingyenes, ősmágiás, mindenre ható leszedés ezen a formátumon. Picit drágább, viszont lapelőnyt biztosító lövés a Neuroblaszt, szintén bérelt helye, ha kibontjuk. A Bomtar rendje már egy régebbi darab, de a kevés azonnali lapleszedés miatt mégsem kérdéses a használata, ha kibontjuk. Azonnali lényleszedés még a Hendiala közbelép és az Ősi gyógyítás, melyeknek szintén masszív helyük lehet, főleg a védekezés miatt. Az azonnali leszedő varázslatokból viszont kb. ki is fogytunk. Azért vannak jó általánosok is. A legerősebb ezek közül A halál dala, ami a lövés és a húzás mellett megtermeli az újrakijátszáshoz szükséges lényt is. Ha már dalok, akkor Az erdő dala és A csábítás dala is kemény, utóbbi a legerősebb lopássá vált ebben a környezetben, még ha a második kijátszása kissé neccesebb is.

izzo_lemezpancelBeépített lövésünk is elég sok van, lapleszedések közül az Oxata és a Sötét elf úrnő kicsit drágábbak, de talán ezek a leghatékonyabbak. Olcsó lapok ellen a Víziótorony nagyon erős, szintén a kiegészítő spoilere, a Gormug már inkább a határeset-kategória – ha sok goblinunk meg legendás lényünk van, akkor azért nagyot szólhat. Ideiglenes megoldás a Csillagszóró és a Hártyás lemúr, de a Riannandi is hat a nem-lény lapokra. Ezeken kívül a Xenó élősködő is nagyon erős, csak időbe kerül, mire felkel, igaz, onnantól az ellenfél kezdhet aggódni. Kicsit hasonló cipőben jár Fetus, a haragos is, igaz, ott lehet egyből lesz 2 méregjelzőnk, és legalább kis ÉP-jű lényeket azonnal lőhetünk vele. Ott van még a Méregcsapda, ami nagyon olcsó, szerintem viszont túl kockázatos a használata. Lények ellen még több opció van, a későbbiek során elemzendő direkt sebző lapok mellett az egyik legkellemetlenebb az Izzó lemezpáncél, amely nem csak leszedés, hanem lövés is, de a Beloran méregdémon is kellemetlen lehet, főleg, mert többször használható a képessége (a nekronra azért figyeljünk oda), valamint a Félelemetes lovas is okozhat kellemetlen perceket az ellenfélnek.

Jótanács: Nagyon fontos, hogy jól időzítsük a leszedéseinket, és ne kótyavetyéljük el őket. Minél univerzálisabb egy leszedés, annál inkább tartogassuk azokra a szituációkra, amikor tényleg nincs más. Alapszabály, hogyha egy lapot speciális leszedéssel is meg tudunk oldani, meg lapleszedéssel, akkor inkább a speciálisat használjuk, ha pedig általános és azonnali is van, inkább az általánossal. Így az univerzális, azonnali lapok megmaradhatnak azokra az esetekre, amikor tényleg fontosak!

Tömegirtás

balvanyÁltalánosságban: Mint ahogy arra már utaltam, a mai HKK-ban már cél, hogy a leszedésből is lehetőség szerint ne csak minőségi, hanem tiszta lapelőnyt is biztosítsunk. A cantrip és dobató leszedések mellett a tömegirtások töltik be ezt a funkciót. Hiszen hogyha egy lappal az ellenfél több, esetleg összes lapját megoldjuk, azzal garantáltan nyert ügyünk van. Talán ezek a mezőny legjobb meccsfordító lapjai, számuk viszont jelentősen lecsökkent néhány Zén kiegészítő kiesésével.

Amikkel találkozhatunk: Ebből sajnos elég kevés van, így meg kell becsülni a kibontottakat. Olyan, ami lapot szed le általánosságban, összesen egy van, a Bálvány képében, ami nagyon olcsó, viszont mivel várni kell, amíg elsül, az ellenfél készülhet rá (mondjuk nem egyszerű feladat a Bálványra készülni, mivel asztalt és kezet is takarít). Lények ellen a fekete szekció nagyon erős, A ragály rothadó lovasa alapvetően nem öl meg mindent, de nagyon legyengíti az ellenfél lényeit. A Kos csapása és a Jégszív klasszikus tömegirtások, de utóbbival azért vigyázni kell, mert mindent visz, beleértve a mi lényeinket is. Tömegirtásra alkalmas még a Szőke Martin és a Porcelángólem is, de mivel csak nagyon kis ÉP-s lényeket old meg, annyira nem ajánlom egyiket sem.

Jótanács: Mint korábban jeleztem, a fontos lapok korai kijátszása probléma lehet, de azért a másik oldalra is figyelni kell! Sokszor láttam már azt, hogy a tömegirtással a kezében a játékos kivár a legjobb pillanatra. Ez viszont könnyen átfordulhat a visszájára, ha a tömegirtás kidobatják a kezünkből, vagy mondjuk az ellenfél beizmozza a lényeit egy A férgek védelmezőjével, és visszahúzza az összes lapot. Úgyhogy persze ezeket sem szabad fejetlenül ellőni, de ha már “nagyot szól”, akkor érdemes kitenni, nem várni a legjobb pillanatra, és kockáztatni azt, hogy minden elveszik.

Manatermelés

bufasegitsegeÁltalánosságban: Még 3-4 éve állt a HKK-val kapcsolatos kritikák központjában, hogy sok az “aki kezd, az nyer” játék. Ennek oka volt, hogy az, hogy hamarabb jutott hozzá a varázspontjához a kezdő játékos, nagyon sokat ért, sokkal többet, mint a +1 lap. Ezt az utóbbi idők játékában igyekeztek kompenzálni, de a frissen bontott versenyen a mana még mindig fontos lesz. A VP-termelések a játék elején kifejezetten hasznosak, későbbiek során már egyre bosszankodunk, ha behúzzuk őket. Szerencsére, ahogy minden, ezek is egyre modernebbek, és egyre kevesebb szituációban minősülnek blanknak.

Amivel találkozhatunk: Nem állunk igazán jól e téren a kiegekből, kb. 11-12 darab van, amik közül jó néhány elég apró mértékben növeli csak a varázspontot. A Bufa segítsége ingyenes cantrip manatermelés, semmiképpen ne hagyjuk ki! Az Öreg vazallus fix 3 VP-je is jó, főleg, mert rossz ütemben behúzva is visszaadja a lapját. A Sírásó és a Transzformálás folyamatos, multifunkcionális termelések, nagyon jól működhetnek. A Vörösköpenyes mágus is folyamatos, de az előzőknél azért egyértelműen gyengébb. Nagyobb mennyiségű VP-t olcsón A türelem rózsái és A múlt tükre is termel, de őket nehezebb a játék elején működtetni. A Rhatt ministránsa is folyamatos VP-termelés, de félek, hogy a feltétele miatt az elején még nem lesz jó, mire meg már működne, addigra nem kell annyira a VP (Bomtarral azért nem rossz). Egyszeri erőforráselőnynek A pénz dala is jó, illetve a tárgyas vonalon a Goblin kulacs és az Ajándékcsomag lehet érdekes – a kulacs mondjuk nem termel sok manát, de lapot sem bukunk vele. A Zsoldoskatona is tud ugyan vp-t termelni, de arra építeni azért nem lehet, illetve A felhők asszonya is, igaz, az az ellenféltől függ (más képességei viszont bőven használhatóvá teszik a lapot). Ezen kívül ott van még A csata megfordítása áramlós képessége.

Jótanács: Ha nem sok manatermelést használunk, akkor van egy másik opció is, a manaszívás-drágítás. Elég korrekt VP-szívó vonal hozható össze Goblin szurkálóval, Papírgólemmel, A csábítás dalával, A felhők asszonyával, Agyzúzott yetivel, Rothadó borzalommal és még pár lappal, ami fokozható drágításokkal (Enkala szolgája, Szőke Martin). Sajnos azonban alapigazság, hogy csak azt lehet elvenni, ami van, tehát ha az ellenfél elkölti VP-jét, ezek a lapok sokat gyengülnek. Ráadásul a játéknak eljön az a szakasza, amikor már a pár mana elszívása nem sokat ér, (persze egy A csábítás dala vagy A felhők asszonya ritkán tud rosszkor jönni). Úgyhogy azért a manaszívó vonalat érdemes átgondolni, mielőtt azonnal nekimegyünk.

Húzás

a_kalmarok_italaÁltalánosságban: A manaelőny nagyon fontos szempont, főleg a játék elején, ha a gyors ölés a cél, de ha állóháborúvá válik a játék, és topdeckre játszunk, akkor már jóval kevesebbet ér. Ami viszont a játék minden szakaszában fontos lehet, az a lapelőny. Ennek a legegyszerűbb és legjobb megoldása a húzás. Ha egy cantrip lappal oldjuk meg az ellenfél egy lapját, már nyertünk egy lapot. Ugyanez a helyzet, hogyha egy olyan lapot teszünk ki, ami két vagy több lapot húzat. Ezen lapokból, ha a húzás várhatóan realizálódni fog, érdemes a lehető legtöbbet használni.

Amikkel találkozhatunk: Összesen 26 olyan lap van, ami legalább 1 tiszta lapelőnyt ad, ebben azok, amik ’csak’ cantrip lapok, még nincsenek is benne. Tehát biztosan fogunk tudni lap-utánpótlásra szert tenni, ha jól rakjuk össze a paklinkat. Az egyszeri húzató lapok közül a legegyszerűbb és legőszintébb talán A kalmárok itala. Egy csont, 3 lap, köszönjük! Szintén nagyon erős A türelem rózsái és A jövő ködbe burkolózik is, de ezeknél megvan az a kockázati faktor, hogy 1-2 kört várni kell velük. Ezen kívül a legtöbb dalnak is van húzó képessége.

transzformalasVannak olyan lapok, amik körönként termelnek nekünk lapot. Ezek közül messze a legerősebb a Transzformálás, még ha a húzása nem is ingyenes, de az univerzalitása mindig hasznos lappá teszi, szerintem a legerősebb bontható lapok között van simán. A Bomtar könyve is olcsó, állandó húzást ad, és a Goblintanya is megteszi ezt nekünk, Goblin katapultőrrel pedig még erősebb. A Diz’ox halálmester sem rossz még önmagában sem, valamint a Sírásó is nagyon erős lehet. Plusz még ott van a Dimitrij is, de az már kicsit kockázatosabb lap.

Nem a szó klasszikus értelmében húzatás, de hosszú távon mégis ezt eredményezhetik azok a lapok, amik izmokat adnak a lényeiknek, hiszen a lények halálakor nagy mennyiségű lappal gazdagodhatunk. Ezek közül A férgek védelmezője és A felhők asszonya a legnagyobb spoilerek, de egy Csodatevő Fenyő Zoárd sem rossz.

Jótanács: A dalokról sok szó esett, hogy milyen jó képességeik vannak, de azért megvan bennük a rizikó, hiszen a kijátszási feltételüket teljesíteni kell, és a kétszeri kijátszásnak is megvan a feltétele. A dalok képességei közül szinte az összes nagyon jó, de azt meg kell fontolni, hogy vajon milyen könnyen játszható ki kétszer. E téren a legerősebb talán A vér dala, az ÉP-áldozás szinte mindig teljesíthető, de ahol lapot vagy lényt kell áldozni/passziválni, azt nem olyan nehéz kivitelezni. A nem-lény lap áldozás már nehezebb, mert a legtöbb nem-lény lapunkat nem szívesen dobjuk be egy dalnak, viszont a vízió lapok ebben kicsit segíthetnek! A bölcsesség dalánál viszont nagyon figyeljünk, az nem könnyen teljesíthető.

Dobatás

iszonykeltoÁltalánosságban: A laphúzás mellett a másik lapelőny-termelési mód, csak épp fordított előjellel. Nem nekünk ad lapot, hanem az ellenféltől dobatja el azt. Időnként nagyon utálatos képesség: az ellenfél spórol egy lapra, hogy azt a lehető legjobban kihasználja, majd mielőtt megtehetné, el kell engednie. Ugyanakkor kicsit rizikósabb, mint a húzás, hiszen amíg egy laphúzás mindig az előnyünkre válik, addig a dobatásnál benne van a pakliban, hogy kidobatunk egy vízió vagy egy feltámadó lényt, vagy épp az ellenfél üres keze miatt a dobató lapunk is pihenni fog.

Amikkel találkozhatunk: Dobatások terén annyira nem vagyunk eleresztve, összesen 10 darab áll rendelkezésünkre. Azok a kedvenc dobatásaim, amik folyamatosan működnek, ezáltal rákényszerítik az ellenfelet, hogy akár előnytelen szituációban is kijátsszák a lapjaikat, hiszen még mindig jobb, mintha eldobnák őket. E téren a legkiemelkedőbb a kiegészítőkből talán az Iszonykeltő, ami igaz, hogy kicsit drága, viszont a dobatása mellett a visszavezetős képességével kvázi lapleszedésként is funkcionálhat. Szintén erős folyamatos dobatás a Patkány Rénó, ami néha még 1-1 lapot is ajándékoz nekünk.

martianA többi dobatás egyszeri képesség, de igazából mindig hasznosak, beszéljünk akár az olcsó és kellemetlen Xenó féregről, nagyobb testvéréről, a Xenó élősködőről, a kicsit később kisülő, de annál nagyobbat szóló Bálványról vagy A jövő ködbe burkolózikról, a kétszer kijátszható Az őrület daláról, vagy az olyan varázslatokról, mint a Neuroblaszt vagy a Martian repertoárja. Egyedül A csata megfordítása, ami miatt kétségeim vannak, csak ritkán éri meg 2 lapot feláldozva dobatni vele.

Jótanács: A dobatás egy másik verziója az anti-mágia. A maga nemében ez is hasznos tud lenni, igaz, könnyebben kijátszható víziókkal, és kicsit necces, ha nekünk is van varázslatunk. Ugyanakkor ne feledkezzünk arról, hogy ez a meta még nagyban eltér a 2015-ös hagyományos versenyétől, gyakorlatilag nincsenek az ellenfél körében kitehető lény alapú counterek. Tehát ha jön egy Vérszomjas karvaly vagy Bomtar könyve, akkor gyakorlatilag biztos, hogy az ellenfél a kezéből már nem fog tudni ellenünk semmit tenni. És az a kis info is gyakran hasznos, hogy lássuk, mivel lephet még meg minket az ellenfél a következő körben. Úgyhogy nem kell attól félni, hogy anti-mágiás lapot használtok, csak jó ütemben kell őket kitenni.

Keresés

karacsonyiÁltalánosságban: A lapelőny biztosításának egy másik eszköze a keresés, ami alapvetően inkább minőségi, semmint mennyiségi előny. A szerepe viszont ezen a formátumon nagyon nagy, főleg, mert minden lapból csak egy darabunk van. Épp ezért a legerősebb lapjaink keresése nagyon fellendítheti a paklinkat. Sokszor hajlamosak főleg a kezdőbb játékosok kihagyni olyan lapokat, amik csak 4-5 másik lapot keresnek, de ez nagyon nem jó ötlet. Ha egy lap 2-3 csúcskategóriás lapot ki tud tenni, és van még 2-3 kereshető lapja, vagy valami alternatív képessége, akkor sokkal többre megyünk vele, mintha egy középkategóriás ölőlényt tennénk be helyette! Úgyhogy becsüljük meg a kereséseket!

voroskopenyes_magusAmikkel találkozhatunk: A Felhők szárnyán és a Halhatatlan lények kiesésével a két leguniverzálisabb keresés kiesett, speciális viszont még bőven van. A legerősebbnek egyértelműen Az erő dala tűnik, minden lényt keres, kétszer, és van más képessége is. A Bomtar és a Karácsonyi meglepetés színen belül keres, de valószínűleg bőven használhatóak lesznek, főleg, mert az egyik egy lényt is ad, a másiknak pedigvan alternatívája. A Trinigan karácsonya már bizonytalanabb keresés, de az alternatívája bőven kárpótol minket érte. A Vörösköpenyes mágus már kicsit határeset, mert valószínű csak pár lapot keres, igaz, ennek is van egy alternatívája, ami megadhatja az erejét. A Túltöltődést viszont már nem ajánlom. Eleve csak 3 lapot keres a 15 kiegből, amiből valószínű 1-2 lesz nálunk, de ha azokat már behúztuk, vagy elnekronozzuk neki, akkor nagyon gyenge lappá válik, ráadásul a 3 lapból az egyik önmagában véve is erősen a használhatóság határán van. Ez nekem túl kockázatos. Nem klasszikus keresés, de fogalma szerint az a Jégsárkány és a Holdlátó vérkutya, amik valószínűleg szintén kellemes perceket okoznak nekünk, ha elsül a képességük.

Jótanács: A ködkeresés a múlt évben nagy dilemma volt a sok ködös lap miatt, ez mostanra sokat gyengült. Sajnos a ködös lapok közül a galetkis vonal önmagában totál blank, ezen kívül pedig csak a Niol, a csontsereg vezére és A jövő ködbe burkolózik van, mint opció. Ezen két lap keresésére pedig- annak ellenére, hogy ezek nem rossz lapok -betenni totál használhatatlan lapokat, és ezért még a további keresés lehetőségét is elvenni, szerintem őrültség. Ugyanakkor a köd ikonra figyeljünk, ha az említett két lap nálunk van, sokszor érdemes elgondolkodni azon, hogy az egyik helyett egy középjátékban (szigorúan ne a játék elején, mert akkor más keresésünk már nem lesz) kikeressük a másikat.

Gyűjtőjáték

a_fonix_tuzeÁltalánosságban: A lapelőny-termelésnek másik opciója, ha kivitelezni tudjuk, hogy bizonyos lapok a gyűjtőből is működjenek. Ezek a lapok két kategóriába sorolhatók. Vannak azok, amik önmagukban rendelkeznek olyan képességgel, ami a gyűjtőből működik. Ezek közé tartoznak a vízió lapok, a feltámadó lények, a gyűjtőből kijátszható lapok, az olyan képességű lapok, amiknek feltétele a semmizés, valamint a gyűjtőben képességgel rendelkező lapok. De vannak olyan lapok, amik más lapokat vesznek vissza a gyűjtőből a kézbe. Ezek általában tiszta lapelőnyt nem adnak (legalábbis első használatra), viszont óriási minőségi előnyt adnak, ha a legkeményebb lapjainkat visszahozzák. Épp ezért érdemes, ha lehetőségünk van rá, az ellenfél gyűjtőjét semmizni, akkor is, ha látszólag veszélytelen, lehet, hogy később áldani fogjuk elővigyázatosságunkat.

fenyoor_manoAmikkel találkozhatunk: A kiegészítőben van néhány erős vízió lap, főként az ölő szekcióban, gondolok itt A főnix tüzére és A káprázat erejére, de a Víziótorony is gigaspoiler. Feltámadó lény is van néhány a repertoárban, többek között a Fenyőőr manó, illetve ha sikerül aktiválni a képességét, akkor az X 1, a xenomorf. Gyűjtőből működő automatikus képessége azt hiszem csak az Öreg vazallusnak van, ez is ritkán használható, viszont a lap önmagában elég erős ahhoz, hogy használjuk, így mindenképpen figyeljünk rá oda. Plusz ki ne hagyjuk a dalokat, amelyek többek között kétszeri kijátszásukkal várnak potenciálisan erős lapokká.

A gyűjtőből visszavevő lapok skálája nem túl nagy. Egy alkalommal a Karácsony visszavehet alternatív opcióként, speciális lapoknál ugyanez igaz a Karácsonyi meglepetésre is. Ennél a vonalnál erősebb a Fezmin gépezete, ami csak néhány lapot vesz vissza, de azt folyamatosan, és legalább 3 dallal biztos fog kombózni, így ha nálunk van, érdemes elgondolkodni a dalok második kijátszásán. A Lhoal’zetan és a Sötét elf íjász fajtársait hozza vissza. Ebből a kategóriából azonban egyértelműen viszi a pálmát A halál éjfekete lovasa, ami permanensen vesz vissza bármilyen lapot.

Jótanács: Az ében íjászokra érdemes egy kicsit visszatérni! Nem sok íjász van a kiegekben, azonban ha nagy szerencsénk van, 4-5 darab (Brutális morffal együtt) összejöhet. Ezek az íjászok pedig olyanok, hogy önmagukban nem túl erősek, de nem is tartoznak a teljesen hulladék kategóriába. De ha még egy ott van mellettük, és a kötelék képességüket megkapják, esetleg kettő van az asztalon, akkor együttműködve már nagyon kemények tudnak lenni. Úgyhogy ha sok van belőlük, akkor azért gondoljuk végig egyszer a használatukat!

Semmizés

riannandiÁltalánosságban: Ha már előbb a gyűjtőjátékról írtunk, nem mehetünk el ennek ellenszere mellett sem. A vízió és a feltámadó lapok sok meccset döntöttek el, kell ezek ellen a készülés. Szerencsére a régebbi semmizés-ínség után a helyzet sokat javult, ma viszonylag korrekt mennyiség áll rendelkezésünkre, néhányat biztos bontunk belőlük, ráadásul, ahogy a sláger diktálja, ezek közül több már univerzális.

Amikkel találkozhatunk: A leghatékonyabb semmiző lap a mai napig a Riannandi. Ma már nem 100% létkérdés a bontása, de a két alternatív képessége abszolute használható lappá tesz. A Vérszomjas karvalynak ugyan nem ez a fő képessége, de nem feledkezzünk el róla! A Lhoal’zetan, a Beloran méregkobold és az Orgling bűzgerjesztő már kérdőjelesebben használható lapok, de ne feledkezzünk meg arról, hogy tudnak semmizni! A Vishera, a lélektolvaj is tud ugyan semmizni, de alapvetően nem ez a fő funkciója, sajnos a legveszélyesebb lapokra nem hat. Egy vízió lapot elintézhet a Béklyó is! Nem semmizés ugyan, de a játék elején még hasonló funkciója lehet az újrahasznosításnak is, ami a Fezmin gépezete és a Goblin szurkáló miatt fontos!

Jótanács: A bontott versenyeken a side-ot nem szokták valódi side-ként használni, inkább a meccsek tapasztalata alapján alakítják a játékosok a paklijaikat. Ugyanakkor nem baj, ha van ott 1-2 klasszikus side lap, amit ellenféltől függően tehetünk be. A Beloran méregkobold, az Orgling bűzgerjesztő és a Lhoal’zetan is lehet ilyen lap. Ha látjuk, hogy az ellenfél intenzív gyűjtőjátékot játszik, tegyük be bátran, különben lehet jobb, ha csak a nem használt lapok között pihennek.

Direkt sebzés

idocsapasÁltalánosságban: Nem kifejezetten nélkülözhetetlen funkció, de mindenképpen hasznos. Direkt sebző lapoknak a kifejezés tág értelmében azokat a lapokat nevezzük, amelyek alkalmasak arra, hogy ’hátulról’ megöljük az ellenfelet. Ez kézben lévő sebző varázslatokkal, illetőleg asztalon maradó sebző képességekkel rendelkező lapokkal kivitelezhető. Biztos sokszor jártunk már úgy, hogy sikerült az ellenfeled 1-5 ÉP-ig lesebezni, de utána egy masszív őrposztot alakított ki, és nem tudtuk megoldani. Ilyenkor egy lövés nagyon hasznos tud lenni. Külön előnye, hogy a legtöbb direkt sebző lap lényleszedésként is funkcionál egyben, hiszen kevés olyan van, ami csak játékosba tud lőni. De a mai környezetben nem megoldhatatlan, még ezen a formátumon sem, akár 2 kézben lévő lapból 18 ÉP-t sebezni. Így ki merem jelenteni, a teli őrposzt ezen a formátum semmiféle biztonságérzetet nem jelent, ha nincsen hozzá valamilyen counterünk vagy gyógyulásunk.

sistergo_istennyilaAmikkel találkozhatunk: Számításaim szerint 26 olyan lap van ebben a 150 lapban, ami valamilyen sebző képességgel bír. Ezek döntő többsége lényekbe beépített lövés, de szép számmal akadnak varázslatok is. A varázslatok közül szerintem – kivéve, ha nincs valami hátránya – bármelyiket érdemes betenni, hiszen ezek többfunkciós, univerzális lapok. A varázslatalapú lövések közül ár-lövés arányban egyértelműen az Időcsapás viszi a pálmát, olcsó, hamar lő sokat, és van alternatívája. Igaz, hogy általános, de annál kegyetlenebb A vér dala, amivel egy körben akár 10-et lőhetünk, és még húzunk is vele. A Sistergő istennyila picit gyengébb az előző kettőnél, de 2-ért 5-öt sebezni az teljesen rendben van, a picit drága, de annál hatékonyabb Urgod haragja, a cantrip Trinigan karácsonya és a körönként kisülő A főnix tüze szintén tuti bekerül, ha kibontjuk. A Most vagy soha és A csata megfordítása esetében ebben már közel sem vagyok olyan biztos, ezek sokszor nem érik meg az árukat. Megemlítendő még Az erő dala, ami ugyan nem klasszikus lövés, de ne feledkezzünk el róla, hogy sebez is.

eleven_epuletA beépített lövések inkább alternatív képességeknek (pl. Tűzkakas, Izzó lemezpáncél, Hegymélyi drakón, Eleven épület) tekintendők gyakran, de van néhány, amit főleg emiatt teszünk be. A Goblin katapultőr vicces tud lenni, főleg, ha sikerül pár goblint bontani mellé. Hasonlóan az Élő bűbáj sem rossz, akár önmagában véve sem, hisz 2-ért cantrip lap, de a Halálos káprázattal kombózva is vicces. Ezen kívül a Veszedelmes kincs, az Instabil gerjesztés vagy a Piromancer is okozhat kellemetlen meglepetéseket az ellenfélnek, igaz, ezek már a határeset kategóriát képezik, mivel – bár nagyot tudnak sebezni, de – jelentősen ront a használatukon, hogy mindezt csak játékosba teszik.

Jótanács: A lapok teljes ismerete gyakran segíthet. Ha látod, hogy az ellenfél asztalról tehetetlen, de van a kézben 1-2 lapja, nyilván nagy dilemma, hogy kockáztasd-e, hogy szétlövöd az ellenfelet, és esetleg behúz egy gyógyulást. De ilyenkor azt is mindig végig kell gondolni, hogy mit tehet ellenünk kézből. A VP e téren fontos. Ha nincs manája az ellenfélnek, akkor csak A Bika idejében vagy Bufa segítségében reménykedhet, utóbbit ráadásul ki tudjuk kalkulálni, hogy használhatja-e. Ha 1 VP-je van, akkor a Bomtar vétója és az Időcsapás még ott lehet, két manánál a Karácsony, a Karácsonyi meglepetés és az Ősi gyógyítás segíthet neki. De kb. ezzel elfogy a repertoár (jó, lehet egyet véletlen kihagytam, de sokkal több tuti nincs). Emiatt én azt gondolom, általában érdemes kockáztatni.

Gyógyulás

osi_gyogyitasÁltalánosságban: Hogy a gyógyulásnak mi a szerepe a játékban, azt szerintem felesleges ecsetelnem. Ez a szerep azonban a modern HKK-ban egyre inkább visszaszorul. Nagy közhely, de mégis igaz, hogy a HKK-t ma már nem az dönti el, hogy kinek van több ÉP-je, hanem az, hogy ki kerül nagyobb mana- és lapelőnybe. Emiatt azok a lapok, amik a gyógyuláson kívül már semmit nem tudnak, gyakorlatilag kikerültek a játék körforgásából, helyüket olyan lapok vették át, melyeknek választható képessége a gyógyulás, vagy több képessége egyszerre sül ki, ezek közül pedig csak az egyik a gyógyulás. Ugyanakkor a mai napig alapszabály, hogy ha 0-ra csökken az ÉP-d, meghalsz, és főleg ezen a Zénes bontotton ez hatványozottan benne van, ugyanis viszonylag kevés az azonnali varázslat, viszont rengeteg lövés van, így hiába vagy asztalon előnyben, kevés ÉP-ben érhet kellemetlen meglepetés. Nem nélkülözhető tehát a gyógyulás a paklikból.

multtukreAmikkel találkozhatunk: A modern HKK-nak megfelelően a legtöbb lapnak nem a gyógyulás a fő képessége, inkább csak alternatívaként tud 2-4 ÉP-t gyógyítani. Ilyen többek között A múlt tükre, A bátorság dala, a Bufa segítsége, az újrahasznosítós lapok vagy A türelem rózsája. A legnagyobb gyógyításokra az Ősi gyógyítás, az Időcsapás, a Karácsonyi meglepetés és A bölcsesség dala képesek, igaz, ezek közül több olyan van, amit ha gyógyulásra használunk, az már régen nem jó, de sosem szabad megfeledkezni erről az opcióról. Ezentúl a Magiszter nagyon durva, ha sikerül a legendás képességét működtetni. Összesen egyébként 18 gyógyulási képességgel rendelkező lap van a mezőnyben.

Jótanács: Rengetegszer hangoztatott, mégis gyakran figyelmen kívül hagyott dolog a játékban, hogy minden félmondatnak jelentősége lehet egy lapon. Hajlamosak vagyunk olyan apróságokról elfeledkezni, hogy A múlt tükre max. ÉP-t növel, nem csak gyógyít, az újrahasznosítás gyógyít, A bátorság dala az izmok és lapok mellett ad 3 ÉP-t, vagy az előbb említett Időcsapás nem csak sebez, hanem gyógyít. Nagyon figyeljünk oda ezekre és olvassuk el figyelmesen a lapokat! Ez is rengeteget számíthat, ha épp ennyi kell az életben maradáshoz.

Ölés

zulitÁltalánosságban: Modern HKK ide vagy oda, még mindig fontos feladat az ölés. Bár direkt sebző lap sok van, nem lehet nélkülözni azokat a lényeket, amelyek kifejezetten nagyokat ütnek. Manapság a legtöbb lény már univerzális és rendelkezik ölő funkcióval, és van néhány, ami gyakorlatilag csak ölni képes. Ezek nem biztos, hogy be fognak férni a pakliba, de tölteléklapnak mindenképp jobb.

Amivel találkozhatunk: Ha csak a 3-nál nagyobbat ütő lényeket, a plusz sebzést adó tárgyakat és az izomjelzőt adó lapokat nézzük, akkor is az ölő lapok száma meghaladja az 50-et. Emiatt most ezeket részletesen elemezni nem fogom. A tisztán ölő lények közül a legerősebbnek talán a Zu’litot, a Brutális morfot és a Bársony gyilkost tartom, első kettő az izmok miatt könnyen visszaadja magát, a morf ráadásul a kötelékeket is aktiválja, a gyilkos meg teli őrposztnál is tud sebezni. Továbbá az Eleven épület is nagyon durva ölő lap, alternatív lényleszedő képességgel. Ezen kívül kijelentem, hogy eddig fogalmam sem volt, hol tudnám használni a Lelketlen parancsnokot… ezek után sincs.

Jótanács: Lehetséges, hogy az utolsó 1-2 lap betevésénél az ölő lények közül kell választani. Ilyenkor érdemes minden apró finomságot megnézni. Egy látszólag kicsinek tűnő hátrány, egy ősmágia, vagy egy háló képesség is adott helyzetben kulcskérdés lehet egy meccsen. Ezért érdemes a közel hasonló lapokat is tüzetesen vizsgálni, nem pedig random jelleggel dönteni közülük (vagy mindkettőt használni).


deegoEzek a legfontosabb olyan funkciók, amikkel egy decknek mindenképpen rendelkeznie kell. Még néhányat beírhattam volna, mint a csonttermelés, vagy a már említett manaszívás, amelyek ugyancsak hasznosak, de ha nincsen belőle, akkor sincsen azért nagy dráma. Az itt felsorolt funkciójú lapok közül azonban mindegyikből legalább néhány legyen benn. Javaslom, hogy miután kiválogatjuk, mik a legerősebb lapjaink, nézzük meg, hogy mi az, amiből kevés van, és a töltelékekből pótoljuk a hiánycikket. Akkor biztos játszható deckünk lesz. Persze az is igaz, hogy ezen a formátumon a legjobb pakliösszerakás és a legjobb játék sem biztos, hogy elég, a bontás erőssége sokat befolyásol, de ez ne vegye el a kedvünket, és törekedjünk a lehető legjobb összeállításra!

Mindenkinek kívánom, hogy a hétvégén érezze magát nagyon jól, élvezze ki a verseny minden pillanatát, mert ezt a versenyt nagyon is lehet élvezni. Egy szállóigével szeretnék búcsúzni, amely korábban ezekre a versenyekre jellemző volt, az ideire meg különösen, és szerintem jelentősen javít a verseny kiegyensúlyozottságán:

„Se Deego, se Rabszolgaság!”

Szabó András

A holnapi nap folyamán szokásos próbabontásunkkal is jelentkezünk majd!

5 thoughts on “Vendégcikk – Készüljünk a Zénes frissen bontottra, avagy az arányok fontossága

  1. Köszi, Zsolti, nem gondoltam, hogy ennyi idő alatt ilyen szépen megformázod azt a káoszt, amit írtam🙂

  2. Ez tényleg egy jól megírt elemzés. Nagy hasznát fogom venni a zének bontogatásakor. Köszi

  3. Visszajelzés: Próbabontás a Zénes frissen bontottra (1. rész) | HKK Blog

  4. Visszajelzés: Próbabontás a Zénes frissen bontottra (2. rész) | HKK Blog

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s