Ha megtehetnéd, hogy a bontás során minden elvárásaid szerint alakuljon a Beholder szombati versenyén, Te melyik 35 lapot kívánnád?
Nem egyszerű a kérdés, és sokaknak feleslegesnek is tűnhet, hiszen úgyis abból kell várat építeni, amit a gép dob majd. Időről-időre azonban jó eljátszani a gondolattal: mi lenne, ha? A kellemes fantáziálást persze keresztül fogja húzni a randomfaktor, a kreatív tervezgetés azonban úgy vélem, még így is megér pár órát. HKK játékosként mindig is a pakliépítés erejében hittem, ezt a műveletet tartottam leginkább a versenygyőzelmek kulcsának, vagyis a meta feltérképezését és a lehető legjobb pakli kiválasztását.
A mostani versenyre nem kell különösebb készülést fordítani, így amit máskor tesztelésre szánnánk, szánjuk inkább tanulásra! Tanuljunk paklit építeni, fejlesszük kicsit ezen készségünket, ha már a deckünket úgyis a szerencse dobja szombaton. A lapkereső elé ülve, minden lapot átnézve egy óra alatt megvoltam a kívánt álompaklimmal. Vagyis megnyitottam és megnéztem minden lapot, összefüggéseken gondolkodtam, tipizáltam a lapokat, hogy mik ellen kell készülni, és kiválogattam a kedvenceimet. Nektek sem fog sok időt igénybe venni, agymozgató és készségfejlesztő hatása azonban garantáltan jól fog jönni a versenyen és későbbi HKK-s pályafutásotok során is!
Nézzük tehát az én top lapjaimat. A koncepció egy csontokra és izomjelzőkre építő kontrollt mutat, hiszen side-képességből rengeteg lap termel csontot, a leszedések túlsúlya miatt a lényekből is hozzájuthatunk, a ZSZ-ért jövő erős lapoknál pedig ezek a csontok fognak minket tempóelőnybe juttatni. A pakli emellett próbálja a lehető legkevesebb hátráltató tényezőt bevonni a meccsekbe, hiszen bármikor összekerülhetünk Korlátozással, vagy éppen egy hozzánk hasonló kontrollal, ahol egy tempótlan húzás vagy blank kártya sorsdöntő lehet. Hogy mik lehetnek ezek a negatív esetek? Például ha csak KF-es tárgy + KF-elni nem tudó lények vannak a kezedben. Vagy anti-mágiás lapok és varázslatok egyszerre. Esetleg testrészek galetkik nélkül, dalok és épületek lények nélkül, sőt, adott esetben a túl sok nekron is zavaró lehet egy ilyen limitált készletnél.
Ezen megfontolásból a galetkiket, víziós szinergiákat, épületeket, KF-es tárgyakat, direkt sebző vonalat, mérgezős koncepciót mind kihagytam. (Ugye-ugye, hiába csak feltételezett szituáció, máris mennyi döntési helyzet, ami során tisztába kerülünk saját stílusunkkal és fejlesztjük tudásunkat.) Néhány belső összefüggést azért meghagytam, úgymint a xenók esetleges kötelékét, a gyengülésjelzők szerepét, speciális kereséseket, néhány side-ból gyógyító lapot vagy a már említett izomjelzők és csontok kapcsolatát. Az arányok megítélésénél a lényeket tettem előtérbe, és melléjük próbáltam egyenlő mennyiségű varázslatot, illetve nem-lény permanenst illeszteni. Íme a végső 35-ös lista:
Lények (19)
A felhők asszonya
Szőke Martin
Brutális morf
A ragály rothadó lovasa
Sötét elf úrnő
Xenó élősködő
Iszonykeltő
X 1, a xenomorf
Manapoid főfelügyelő
Jégsárkány
Holdlátó vérkutya
Tárogató
Fenyőőr manó
Vörösköpenyes mágus
Riannandi
Niol, a csontsereg vezére
Zu’lit
Bomtar
A férgek védelmezője
Varázslatok (9)
A bátorság dala
Az erdő dala
A Bika ideje
Ősi gyógyítás
Hendiala közbelép
Neuroblaszt
Karácsony
Martian repertoárja
Bomtar vétója
Nem-lény permanensek (7)
A jövő ködbe burkolózik
Bálvány
Bájolás
Transzformálás
Izzó lemezpáncél
Eleven épület
Bomtar varázskönyve
Nézzük át őket egyenként, haladjunk szépen sorban! A felhők asszonya manaelőnybe rak minket és izomjelzőkkel bombázza asztalunkat, sok magyarázatot nem igényel. Akár a második körben is megérheti kitenni, hiszen egy izomjelzős lény, és az ellenfél lassítása a játék korai szakaszában is gyümölcsöző lehet, később pedig már pláne. Ingyenes leszedéssel nemigen fognak játszani, így ha például egy A Bika ideje már ránk csattant, és asztalról nem tudja kezelni ellenfelünk az asszonyt, a hatás meccset eldöntő lesz. Szőke Martin sem igényel túl sok magyarázatot, hiszen ellenfelünket lassítja és gyengíti, minket pedig tápol. Ha rajta kívül csak egy kalandozó is játékban van a mi oldalunkon, már kellemes méretkülönbséget érhetünk el a boardon. Ez a két lap kapta csak meg tőlem a lehetőséget, hogy nekronos lap létére bizonyíthasson a Dream Teamben, 8 semmizésnek szerintem bele kell férnie még szűkebb lapkészletnél is, a Hegymélyi drakónra viszont bármennyire is csábító, könnyen ráfizethetünk. A Brutális morf a beharangozott xenó vonalba is beszállhat, de alapvetően a csontokból és építőkből hozott változata miatt szeretnénk bontani, az őt erősítő jelzők már csak kellemes ráadásnak tűnek. A ragály rothadó lovasa Martinhoz hasonlóan -1/-1–eket osztogat, és bár sok manát nem fog termelni, a képességek elvétele miatt is igen hasznos jószág a pakliban, sőt, az egész mezőnyben. A Sötét elf úrnő már saját védelmünkért felel, de ha kell, ő is képes butítani ellenfelünktől. A Xenó élősködő dobatása és permanens képessége kellemes előnybe tehet minket, csakúgy, mint az Iszonykeltő hiánypótló gyógyítása, counterelős képessége és visszavetetős hokizása. X 1, a xenomorf az igazi oka a sok xenónak, ha ő egyszer elkezdi, nehéz lesz leállítani. Néhány semmizés és újrahasznosítás szabhat csak gátat tombolásának, illetve ha sokáig nem húzunk mellé kötelékes kispajtást.
A Manapoid főfelügyelő szintén permanensen dolgozik, kizárólag lények vagy nem-varázslat permanensek képességével kezelhető, hiszen a rá irányuló varázslatokat egytől-egyig elcsípi. A mi paklinknak is komoly fejtörést okozna egy második körös felügyelő, a 35 lapunk közel harmada egyből blankká változna. A Jégsárkány és hű társa, a Holdlátó vérkutya megszületésükkel, illetve halálukkal újabb dögöket hívnak játékba, ráadásul még válogathatunk is a lehetőségek közül. Tiszta lapelőny, kevés magyarázatot igényel. A Tárogató már más kérdés, ő közvetlenül semmit sem termel nekünk, de ha elkezd harcolni, egyből megérezzük az erejét. Ha már két lényt leüt, és ellenfelünk csak utána húz rá megoldást, már bőven megérte betenni, ha pedig semmit sem tol fel elé, akár a győztes kártyánk is lehet. A Fenyőőr manó gyógyító és csonttermelő képessége akár körönként többször megmutathatja erejét, köszönhető néhány zanszilánkos lapunknak, mindkét képessége rendkívül fontos és hasznos építőkő jelen kontrollunkban.
A Vörösköpenyes mágus a következő minikombó: bár sok lapot nem tud keresni, de egy Karácsonyt, vagy Fenyőőr manót bármikor elfogadunk majd, utána pedig a mágus apró erőforrásos képességének adózunk hálával. A víziók ellensége és a dermesztésjelzők ura, Riannandi is bőven befér a legjobbak közé, legalább egy ilyen lapot jó, ha magunknál tudunk. Niol, a csontsereg vezére számolatlanul termeli nekünk a haderőt, ellenfelünk csak ideig-óráig tudja majd tartani a lépést, a probléma forrását, Niolt kell minél előbb kezelnie. Amennyiben teljesen más lapokat húzott, akár csomagolhat is. Ködös képességét se felejtsük el, egy-két lapot tegyünk be, amivel a második körben előránthatjuk a jó öreg nekromantát. Zu’lit igazi ölőlény, fúj, erősödik és védve is van, ha kezdünk jól állni, ő lesz a valódi fordulópont a meccsen. Bájolásokra igencsak érzékeny, de legalább ellát minket erőforrással az ilyen esetekben. Bomtar az újabb speciális kereső lapunk, saját könyvét akarja majd leginkább előhozni nekünk, ami megfelelő csontmennyiségnél leszedéssel és húzatással borzolja majd ellenfelünk idegeit. De ha Bomtar egy ködös rhatt lapot keres, máris Niol lehet majd belőle, de A felhők asszonyával is kellemesen működik együtt. Befejezésül A férgek védelmezőjét választottam, akinek az esetleges blank lapokat szépen eldobálva felhizlalhatjuk egész seregünket, ráadásul saját izomjelzőjének kisülése miatt ezt körülbelül addig ismételhetjük, amíg bírjuk deckkel és manával.
A varázslatok közül A bátorság dala és Az erdő dala illik leginkább a paklinkba, kizárólag lények kellenek hozzá, és egyetlen aktív lénynél már egyből duplát szólhatnak. Izomjelzők itt is, némi gyógyítás és leszedési potenciál, tökéletes. A Bika ideje sok kommentárt nem igényel, ha kibontod, használod! Az Ősi gyógyítás már sokkal véleményesebb lap, nekem azonban megragadta a fantáziámat. A metát elnézve 2 lényt is lecsíphet, vagy egy precízen kiszámított trade-elést húzhat keresztül, miközben gyógyít minket, ami hatalmas előny, tekintve, hogy alig játszanak majd gyógyulással az emberek. A legfontosabb azonban azonnali mivolta, kevés azonnali leszedés lesz a versenyen, így ezek ereje a szokásosnál is jobban kirajzolódik majd a meccseken. Ezen megfontolásból kerül be nálam a legjobbak közé a Hendiala közbelép, a Neuroblaszt, a Karácsony, a Martian repertoárja és a Bomtar vétója. Leszedések, counterek, dobatások, visszavetetések, lénytápolások, laphúzás és manabukatás, vagyis szinte minden, ami erőforrásfölénybe tehet minket. Mindezt akár az ellenfél körében, amikor a legkevésbé számít egy ilyen húzásra. Fontos megjegyezni, hogy néhány gyengébbnek tűnő varázslatot is megérheti használni, pusztán a pakli egyensúlyának megtartása miatt. Legyen beleszólásunk az ellenfél körébe (akár egy Urgod haragja is megteheti, hiszen jó esetben két lényt tép le az ellentől a meglepetés előnyével), hogy ne kiszolgáltatottan nézzük végig köreit.
Nem-lény permanensekkel zárjuk listánkat, A jövő ködbe burkolózik ködös képessége, cantrip mivolta miatt is kellően jónak tűnik, de következő körös képessége már sokkal inkább kedvünkre való – ha ezzel a lappal tudunk kezdeni egy meccset, komoly előnyre teszünk szert az early game-ben. A Bálvány már inkább a középjátékban szól majd nagyot, jelzőlevétellel is lehet próbálkozni egy-egy csata előtt, de a teljes asztalpusztítás sokkal hatékonyabb lesz, a büntetés miatt pedig csak akkor járunk rosszul, ha elveszik a lap képességét. A Bájolás, mint egyetlen lopás helyet követel magának: hiába tápolja minimálisan ellenfelünket, egy kicsit se gondolkozzunk, hogy berakjuk-e. A legnagyobb erőforráselőnyt a Transzformálás lesz képes szállítani, keveri majd a manát, izmot, csontot össze-vissza, de persze mindig úgy, ahogy az nekünk éppen a legjobb lesz. Az Izzó lemezpáncél, az Eleven épület és a Bomtar varázskönyve is főként leszedős képessége miatt kaphat helyet, utóbbi kettő ráadásul permanensen is képes komoly nyomást gyakorolni ellenfelünk asztalára.
Biztos sokan hiányolják például a Sírásót, a Víziótornyot, esetleg a Bársony gyilkost a deckből: kétség kívül mindegyik jó lap, szerintem azonban nem feltétlenül ebbe a pakliba. A Sírásó mellé alig van early lapunk a gyűjtőbe, a Víziótorony miatt szintén nem akarunk üresbe kirakni egy erős képességgel rendelkező lényt, a Bársony gyilkos pedig szimplán az utolsó körös szűkítésnél szorult ki. Sokáig lehetne még sorolni, hogy ki hiányzik és miért, sőt! Biztatlak is rá titeket, hogy agyaljatok az optimális megoldáson, építsétek meg fejben kedvenc paklitokat!
Ha valaki kedvet kapott volna ehhez az összeállításhoz, sajnos ki kell, hogy ábrándítsam, 6 kiegészítőből is 3-4 lapra lenne szükség egyszerre ahhoz, hogy ez megvalósulhasson. A randomfaktor miatt egyébként az említett lapok 70-80%-a is elég lehet a verseny megnyeréséhez, ha jól ismerjük fel a bontott lapjaink között megbújó szinergiákat, jó arányban alkalmazzuk a laptípusokat és az adott szituációban a legnagyobb várható haszonnal járó döntést vetjük be.
Nektek van olyan lap, amit mindenképp szeretnétek kibontani? Esetleg egy narancs kártya, ami köré szívesen építenétek? Mit gondoltok, melyik kártya lesz a formátum sztárja?
Bíró Tamás