Vendégcikk – Éjmágus és a Kódexmágia

Pont került a HKK Kódex végére, így már nincs sok hátra a megjelenésig!

Hol is kezdjem… Nos, 2013 augusztusában vállaltam el a munkát, és ekkor mondtam igent a felkérésre. Immár két évvel később, 2015 júliusáig kellett várnotok az eredményre, de a HKK Kódex szerkesztése befejeződött. A szöveg készen áll arra, hogy megismerjétek, és minden remény szerint ki fogja állni majd a béta-teszt próbáját is.

Ilyeneket már sokszor írtam az elmúlt két évben, ez a cikk most nem ezért készült. Szeretném Veletek megosztani azokat a legfontosabb változásokat, amikkel szembe kell néznetek a Nemzeti Bajnokság után, amikor a Kódex debütál majd, mind a HKK új hivatalos szabálykönyve.

Csokorba gyűjtöttem azokat a változásokat, amelyeket talán jobb már most megismerni (előre bocsátva, hogy amíg a Kódex hivatalosan ki nem kerül a Beholder honlapjára, addig mindez csak városi legenda). Jöjjön tehát a Kódexmágia…

a_mindentudas_kodexeA legnagyobb újdonság, hogy a Kódex szerkesztése során szakítottam az eddigi mesélős-megszólítós egyes szám második személyű megfogalmazással. Úgy fogtam fel, mintha egy jogszabályt szerkesztenék, ami elsőre talán nehezen emészthetővé és túl szárazzá teszi majd a szabálykönyvet, ugyanakkor azonban könnyen elkerülhetővé teszi a félreértéseket, és félremagyarázásokat. Egzakt, szabatos, kompakt.

Itt sietek kijelenteni, hogy a Kódex nem helyettesíti majd a kezdőcsomag szabálykönyvét. Aki a Kódexből akarja megtanulni/megtanítani a HKK-t, az jól kösse fel a gatyáját! A megalkotásának a célja nem az volt, hogy tanítson, hanem az, hogy eloszlassa a homályos, sötét foltokat, és rendet tegyen a szabályok és szabálymagyarázatok kusza egyvelegében. Tehát nem a teljesen kezdő játékosoknak készült, de azért talán ők is szívesen fogják forgatni, hiszen valamennyi felmerülő kérdésükre megtalálják benne a választ.

Szakítottam a többszörösen összetett körmondatokban, és kettős tagadásban megfogalmazott definíciókkal is. A szabálypontok legtöbbje rövid tőmondatokból áll. Egyszerű, így igen nehéz belekötni.

bufa_kodexeA következő újdonság, hogy a szabályok pontos sorszámokat kaptak. Nem szükséges tudni, hogy melyik szabály hol, melyik kiegészítővel jelent meg, vagy hová van leírva, elég tudni a sorszámát. (Még arra is figyeltem, hogy lehetőleg könnyen megjegyezhető „kerek” sorszámokat kapjanak a sokat használt, problémás szabálypontok.)

A Kódex egybeszerkesztve tartalmazza valamennyi játékszabályt és szabálykiegészítést. Ez nagyon fontos, mert így nincs szükség további kutakodásra. A felmerülő kérdések zöme egyetlen kattintással megválaszolható. Azokat a szabálykiegészítéseket is tartalmazza, amelyek egy-egy eseti döntés, vagy egy-egy komplikáltabb lap miatt kerültek be a köztudatba, és azokat is, amelyek ilyen-olyan módon a gyakorlat által csontosodtak meg a versenyasztalokon.

Mindezek után remélem máris rátok tört a félnifrász! És igen, rettegj, ha mersz, Éjmágus lecsap!

Sajnos (?) a játék evolúciója magával vonzotta, hogy némely korábbi szabály, vagy játékelem elavult, túlhaladottá vált, vagy egyszerűen kikopott a játékból, netán a Kiadó tudatosan vezette ki azokat a gyakorlatból. A Kódex ezeket a szabályokat is tartalmazza, tehát aki régebbi lapokkal szeret otthoni baráti meccseket lezavarni, az se essen kétségbe, meg fogja találni az ilyen irányú kérdéseire is a választ a Kódex-ben.

huddens_kodexeA Kódex szerkezeténél a jelenleg hatályos szabálykönyv felépítését vettem alapul, és azt alakítottam át, azt reformáltam meg, ha úgy tetszik. Igen sok új fogalom került definiálásra, olyan fogalmak, amelyek egyébként közszájon forogtak, de soha, sehova nem írta le senki, hogy pontosan mit is jelentenek (pl. erőforrás, kapcsolódó hatás, reakció sor, végtelen stb.). Néhol olyan kiegészítéseket alkalmaztam a meglévő és ismert definíciók mellé, amelyek elsőre talán fölöslegesnek tűnnek majd, azonban minden egyes betűnek helye és oka van a Kódex-ben, és ezek a kiegészítések kivétel nélkül korábbi FAQ-kra vezethetők vissza.

A definíciókat szinte minden esetben újrafogalmaztam, és kisebb-nagyobb pontosításokat eszközöltem rajtuk, hogy homályos, tovább definiálatlan, megfoghatatlan kifejezések, utalások nem maradjanak bennük.

Néhány teljesen új kiegészítés is készült a Kódex-hez, csupán azért, mert szükségesnek tartottam. Ezek közül talán a legfontosabb a Versenybírók etikai szabályzata, amely a függelékben kapott helyett, de ugyanide került a HKK kronológia (amely e sorok megírásakor még csonka része a Kódex-nek, és remélem, segítetek majd feltölteni információval), vagy például a Kódex legelső része: amely a játék Alapelveiről szól.

verrelirtkodexA Kódex alkotói folyamatáról egy pár szót engedjetek meg. Elsőként létrejött egy google+ csoport, ahol a kezdeti időszakban a véleményeket gyűjtöttem. Kicsit nehézkes volt, és talán nem is a legjobb választás, de működött. Innen és most köszönöm meg mindenkinek, aki részt vett, vagy szándéka szerint részt vett volna az itt megkezdett munkában, de a csoportot – okafogyottsága miatt – feloszlatom.

A munkacsoport beindítása mellett lassan alakot öltött a Kódex váza, szerkezete. A fejezetek címei, a részek tagolása, és eldőlt az is, hogy milyen módon legyenek sorszámozva az egyes címek, szabálypontok. (Érdekességként mesélem, hogy több mint negyven mentett stációm van a Kódex-ről, a kezdetektől a legutolsó, azaz mai verzióig bezárólag.) Aztán mikor a Kódex elnyerte kezdeti alakját, és elkezdtem azt tartalommal kitölteni. A teljes szabálykönyvet, az egyes kiegészítők szabálykönyveit és a Nagy HKK Könyvet használtam az alapokhoz.

Kezdetben rengeteg segítséget kaptam a csoporttól, de – mint mondtam, nem a legszerencsésebb felület volt – a metódus túl nehézkessé vált. Így kb. egy évvel a munka megkezdése után elhagytam a részeredmények csoportba való feltöltését. Időközben voltak hosszabb pauzák is a munkában, aminek egészen egyszerű, prózai oka volt: nem értem rá foglalkozni vele.

A szabálykönyv feldolgozása után a Kérdezz-felelek rovatokban lefektetett módosítások feldolgozása következett. Minden egyes általam végrehajtott módosítást rögzítettem egy megjegyzéseimmel kommentált munkadokumentációban.

zilakdin_fokancellarMikor ezzel is végeztem, úgy 2014 tavaszán, álltam elő azzal a verzióval, amit már a játékvezetői hármas (Tihor Miklós, Dani Zoltán és Makó Balázs) is véleményezett. Nagyon örültem, hogy kedvező fogadtatásra talált az addig elvégzett munka, és hogy ettől kezdve a játékvezetést is bevonhattam a munkába. (Itt jegyzem meg, hogy a Mágusok Alkonya és a 2014-ben, illetve azóta megjelent lapok már a Kódex szellemében, és annak szabályait szem előtt tartva készültek.)

Aztán ahogy az már csak lenni szokott, a munka java még csak ekkor kezdődött… A Kódex szabálypontjai még nem voltak véglegesítve. Hihetetlen aránytalanok voltak az egyes részek. Kusza volt a tartalomjegyzék, és elég nehézkes volt a tagolása is. Nyugodtan kijelenthetem, hogy ekkor még rajtam kívül más nem nagyon igazodott volna el a Kódex sorai között.

A játékvezetői hármas tagjai egymástól függetlenül fektették le észrevételeiket, és konstruktív kritikában nem volt hiány. Egyáltalán nem egységes véleményüket felhasználva formáltam, alakítottam az ekkor már határozottan alakot ölteni látszó szövegtestet. (A kezdeti 50 gépelt oldal – 12-es betűmérettel – ekkora már 80 fölé duzzadt…) Számos ötletemet elvetettük, másokat áthelyeztünk, logikusabb rendszerbe foglalva. Összességében rengeteg változtatást, módosítást hajtottam végre a szövegben, mígnem eljutottunk odáig, hogy a jelenlegi verzió már mind a négyünk számára elfogadható volt.

Itt szeretném megjegyezni, hogy a játékvezetés mindvégig nagyon nyitott volt a reformokra, ami nagyban segítette a munkát. Minden egyes kérdéskört alaposan megvitattunk, és megrágtunk, minden oldalról körbejárva, hogy a lehető legtökéletesebb megoldás kerüljön a végső verzióba. Álszerénység nélkül merem állítani, hogy ennél sokkal jobb szabálykönyvet nem lehetett volna alkotni.

Nos, most itt tartunk. Éjmágus hátradől, és elégedetten szemléli művét. „A gép forog…”, de az alkotó nem pihen, mivel még számos utómunka van hátra.

Ahelyett azonban, hogy most ennek nekifognék, inkább végiglapozom a Kódexet, és kiemelem belőle azokat a változásokat, amikkel jobb, ha elkezdetek barátkozni.

  • Az első nagyobb változtatás a gyógyulási fázis levezető fázissá történő átnevezése lesz. Ne ijedjen meg senki, a betokosodott, berögzült, megszokott elnevezést sem vetettük el, tehát ugyanúgy használható továbbra is, de jó lenne egy idő után majd áttérni erre.
  • A „kör vége” helyett bevezetésre került a „kör vége fázis” – elnevezés. Mivel a kör vége is fázisként viselkedik, szakaszokra bomlik, és minden egyéb jellemzője is fázisra utal. (Eleinte harcoltam a „záró fázis” elnevezésen, de végül maradt a kör vége fázis.)
  • És ha már fázisok… Az előkészítő fázis és a kör vége fázist szakaszokra bontottuk. Az egyes szakaszok eddig is léteztek, csak nem neveztük őket szakaszoknak. Ezek a szakaszok a puszta megnevezésükkel rendet tesznek egy csomó, állandóan felbukkanó kérdésben.
  • Korábban már cikkeztem róla, hogy változni fog a forrás – hatás – hatni valamire fogalomtrió is. Nem fogom újra részletezni, de a lényeg az, hogy erősen javallott lesz ezen szabályok megtanulására tíz percet szánni drága időtökből, mert a későbbiekben a játék könyörtelenül épülni fog ezekre a fogalmakra (mint ahogyan a Kódex maga is bőszen használja a saját fogalmait, definícióit).
  • Az egyes nevesített játékelemekre vonatkozó szabályok egyébként mindig pontosan tartalmazzák, hogy az adott játékelemet cselekvésnek, forrásnak, célzásnak kell-e tekinteni vagy sem. Ezzel is igyekeztem egyértelműsíteni ezen kérdéseket.
  • A Kódex bevezeti a cselekvés fogalmat, mint a játék legfontosabb építőelemét. A cselekvés (vagy bővebben: önálló cselekvés) lapkijátszást illetve aktiválást kívánó képesség használatát jelenti. Minden egyéb történés ún. kapcsolódó hatás, ami szintén egy viszonylag új fogalom. Ezzel sem árt megbarátkozni.
  • A kard ikonos képességeket a Kódex harci képességeknek nevezi, és ezeknek csak egy része direkt sebző képesség, mivel számtalan egyéb dolgot tudnak már művelni a lények a harci képességek használatának részfázisában a sebzésen kívül.
  • Egyértelműsítettem a szabálylapok és követők kikapcsolására vonatkozó mindenféle szabályokat, egy helyre gyűjtve, és rendszerezve azokat. Szintén csokorba gyűjtve szerepelnek a laptípusokhoz és a lap-altípusokhoz tartozó szabályok.
  • A reakciókkal kapcsolatos homályt hosszú-hosszú oldalakon keresztül próbálom eloszlatni. (Itt jegyzem meg, hogy a jelenlegi szabálykönyv a reakciókról mindössze két bekezdésben emlékszik meg, holott a játék fennállása óta ez a legvitatottabb, legtöbb kérdést felvető szegmense a játéknak.)
  • Egy helyre gyűjtve szerepelnek a Kódexben az összes létező ikonra vonatkozó valamennyi szabály és információ.
  • A Kódex már nem három, hanem négy féle szöveget különböztet meg a kártyák szövegmezőiben kerülő sorok közül (az ötödik a színesítő szöveg). Kijátszási feltétel, hátrány, képesség, és ez az újdonság: a lap kijátszásához illetve használatához fűzött magyarázat.
  • Apropó magyarázat… Egy egész cím foglalkozik azzal, hogy hogyan is kell olvasni a sorok között, azaz hogyan kell értelmezni egy kártya szövegét. Mit jelent az ÉS és a VAGY, a kettőspont, vagy a pontosvessző… Mindezzel ismét elébe próbáltam menni a még fel sem tett, vagy számtalanszor feltett korábbi kérdéseknek.
  • A Kódex definiálja a kézben, pakliban, és gyűjtőben működő képességeket, és lefekteti ezek használatának szabályait. Rendet tesz a tókenek világában, és helyére rakja azokat a képességeket, amelyeket eddig nem igazán lehetett hová besorolni.
  • Végezetül összegyűjtöttem és rendeztem a versenyszabályokat, valamennyi napvilágot látott szabálykiegészítéssel együtt, a legismertebb formátumokra vonatkozó részletszabályokkal egyetemlegesen.

alomvilagItt vetném közbe, hogy nem csak az új kiegészítők, és új lapok, de az elmúlt egy-másfél évben kijött Kérdezz-felelek szabálymódosítások is a Kódex szellemében, és annak szabályait felhasználva láttak napvilágot, tehát a reformok egy részével már találkoztatok is! Ilyen változtatás volt például a zanszilánk -> nem számít helyettesítésnek; a kijátszáskori képességek sorrendjére vonatkozó reform; vagy forrásimmunis lapokkal (helyszínekkel, szabálylapokkal, követőkkel) kapcsolatos legfrissebb szabálymódosítás.

A Kódex legvégére kerültek a rendhagyóan működő, problémás lapok, az alakváltó és másoló lapokra, valamint a lapok lopására vonatkozó egyedi szabályok.

Tudom, soknak tűnik, hisz még elmesélni is sok volt, de ha nyitott szívvel, és kíváncsian fogadjátok, meg fogjátok szeretni a Kódexet. Ha minden jól megy, letölthető lesz a telefonokra, elérhető lesz online a Kiadó honlapján, és aki akarja, ki is nyomtathatja magának tetszőleges szerkesztésben. Az ehhez szükséges elő- és hátlap (egy gyönyörű bőrkötéses Kódex képe) szintén elérhető lesz, reményeim szerint.

És egy szó a jövőről… most látok hozzá, hogy a több mint 3500 (!!!) egyedi laphoz tartozó magyarázatot, FAQ-t, és módosítást egyesével átnyálazzam, és a Kódexhez igazítsam. Nem tudom, mikor fogok vele végezni, de eltart egy darabig az biztos.

Éjmágus kicsit fáradt. Most ledől aludni, de a legközelebbi versenyen ismét alászáll az Arénába, hogy megmutassa a Kódexmágia hatalmát!

Jancsár János

9 thoughts on “Vendégcikk – Éjmágus és a Kódexmágia

  1. Korrekt, János, minden elismerésem! Még egy kérdés: blogon is elérhető lesz esetleg? Sok új játékosnak ez az egyik első fórum, ahol megismerkednek a játékkal, érdemes lenne elijesz… izé, megmutatni nekik a HKK megkapó bonyolultságát!🙂

  2. @János: no offense, én is azért szeretem a HKK-t, mert vannak benne bonyolult helyzetek. Például: Cselvetés-Akmal-Nil herceg dalnoka-nyertem. És még van egy counter is a kezemben, biztos, ami biztos.🙂

  3. @HKKBlog: nem látom “az év híre”-tag-et a fejlécben, de ez biztos csak egy apró figyelmetlenség részetekről.🙂

    Egyébként meg maximális respect Jánosnak, én már nagyon kíváncsian várom a kódexet, biztosan lesz pár szaftos téma, amit megvitathatunk a megjelenés után.🙂

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s