Új szabályok – kellenek vagy sem?

Ti mennyire tartjátok fontosnak, hogy időről-időre új szabályokkal bonyolódjon kedvenc hobbink?

Ha valaki 1995, vagy akár 2000 tájékán kívülről-belülről ismerte a Hatalom Kártyáit, valószínűleg komoly bajban lenne, ha elé raknánk néhány friss lapot az elmúlt pár év terméséből, hiszen rengeteg olyan ikonnal vagy kulcsszóval találkozna, aminek bizonyára nem lenne tisztában a jelentésével. Baj ez? Aligha, hiszen egy játéknak mindig meg kell újulnia, így elengedhetetlen, hogy legyen néha egy-egy új szabály, amely hozhat egy kis vérfrissítést. De vajon hol a határ?

maahradamHa visszatekintünk az elmúlt évtizedre, akkor azt mondhatjuk, hogy évente átlagosan körülbelül egy új szabály jött be a játékba. Ennek persze van egy szórása, hiszen volt olyan, hogy egy új kiegészítő több újdonságot is tartalmazott (a Mágusok alkonyában ott volt a semlegesítés és a csábítás, illetve az őslichek), az ilyen eseteket pedig általában egy újdonságoktól mentes év szokta követni – nem árulok el nagy titkot azzal, ha elmondom, a Zarknod visszatérben semmilyen új szabály nem lesz. Egy új szabály, ikon behozatalát persze mindig komolyan meg kell fontolni, hiszen hiába kerül kivezetésre néha egy-két dolog, a már megjelent lapokat semmissé tenni nem lehet, így összességében mindig bonyolítjuk ilyenkor a játékot.

Én úgy gondolom, hogy egy új szabálynak leginkább akkor van létjogosultsága, ha egy, a játék szabályrendszerében és a játékmenetben fontos szerepet betöltő, könnyedén alkalmazható képességet lehet vele “kulcsszavasítani”: a semlegesítés és a csábítás például éppen ilyenek voltak, és talán nem is véletlen, hogy a játékosok többsége örömmel fogadta ezeket. Egy új HKK-s számára persze ezek sem feltétlenül egyszerűek, de úgy gondolom, még mindig könnyebben levezethetőek, mint mondjuk a rezisztencia, az anti-mágia: 0, vagy éppen az életjelzők pontos működése.

Ti mit gondoltok, jelenleg mennyire van szüksége a játéknak újabb szabályra? Van olyan szabály, amit vissza kellene hozni, vagy olyan, amit ki kellene vezetni? Nektek milyen ötleteitek vannak ezzel kapcsolatosan? Szükség van-e esetleg olyasfajta rövidítésekre, mint például a kötelék, az (S), a (K), vagy a repülés ikon voltak? Várjuk véleményeiteket!

Csető Zsolt

31 thoughts on “Új szabályok – kellenek vagy sem?

  1. Jelenleg a sok semlegesítő és counter lap szereplése okán úgy tippelem, hogy akár szaporodhatnak is a jövőben a nem reagálható lapok, jelenleg még viszonylag kevés van belőlük, de ha a meta ebbe az irányba is fog változni, akkor akár ez a képesség is kaphatna egy egyszerű ikont.

  2. Szerintem a sok kánter védtelenné tett egy pár a játékot színesítő koncepciót. Nem mondom hogy ismerem a profi vagy amatőr metát, de sokszor kellett szimpatikus koncepciókon átugrani mert a mezőny “lekánterli”. A raksit meg úgy is törik😀 . Lehet rosszul látom elvégre kezdő vagyok, de valami kánterek elleni kis szabályocska lehet nem lenne probléma. De tényleg csak valami pici gyengítés.

  3. A villám altípust már nagyon rég ikonosítani kellett volna szerintem, abszolút nem értem, hogy neki miért nincs ikonja, miközben a tűznek van.

  4. @Rauvyl Ha jól tudom, a villámot azért nem ikonosították, mert az őrző lapok (lásd a fenti képen Maahradamot) ikonja is villám, és könnyen keverhető lehetne.

    A politika lapokat én is támogatom (mondjuk egy harc a végső hatalomért versenyen poén lenne), de a kegyet és a pulzálást is.😀

  5. @Naram99: Az őrző egy haszontalan képesség, és szerintem már lényegében kis is lett vezetve, nagyon rég nem jelent meg ilyen lap.

  6. Korábban már írtam, de inkább leírom még egyszer. Szerintem kéne egy olyan kulcsszó, mint a büntetés, csak ez akkor süljön ki, ha a lapunkat lekánterelik, mint pl. A fele királyság, Öröktűz, vagy a Spektrális manipuláció esetében. Szerintem ez színesítené meg jobban a kánterekkel teli játékot, nem a reagálhatatlan lapok, adna egy kis plusz stratégiát a játékba.

  7. Igen ez a lekántereled,de akkor sem lesz nagyon rossz nekem vonal teljesen bejönne.Remélem jövőre lehet lépéseket tenni majd erre fele,

  8. Olyan szabály amit ki kéne vezetni szerintem nem nagyon van. Aminek szívesen venném a visszatértét: szakértelmek, galetkik, ->, <-, hideg. A villám tényleg megérdemelne egy saját altípust a hideg/jéggel együtt. (kis villám és hópehely) Az őrző oldalt van és színes, a villám/jég meg egyszínű fehér lehetne középen. Így az ikonok összekeveréséből nem hiszem, hogy lenne probléma.

    Új szabályból az antimágia megreformálásának örülnék ami egyrészt segíthetné a helyspórolást a lapokon, másrészt kicsit színesítené a játékot a minden lényem counter metában.
    Így képzelem el:
    "anti(laptípus/altípus/szín):x" és pontosan ugyan azt tudná mint az antimágia csak az adott lapra/laptípusra/színre vonatkozna. Pl.: anti(szörny): 2, kijátszásakor dobni kell 2 szörnyet, kijátszónak a semmibe, szörnnyel nem reagálható aki nem tud eleget dobni az mutasson kezet.
    Esetleg bele lehetne vonni a szabályba, hogy az anti(Y):X lapok esetén Y-al asztalról sem lehet counterelni. Pl anti(Eleionos / bűbáj): 1-et nem fogná meg a flux.
    De ez nem létszükség.

    Aminek nem örülnék: ha még több teljesen reagálhatatlan lap jönne ki. Legyen inkább feltétele a rájuk való reakciónak de nem kell több Achát gólem. Nem lesz jó ez a túllicitálás. A fentebb vázolt anti-bármi szabály segítene ezt a problémát is megoldani; anti(szörny):0, anti(azonnali):0 és ez már majdnem reagálhatatlan is de nem teljesen, és ez nagyon fontos.

    Üdv: Kyb

  9. Rauvyl: Egyetértek, a villámnak régóta dukálna már ikon, és persze a jégnek is.

    Poghy: az, hogy több lapra kerüljön kánter esetén kisülő képesség, jó ötlet. Mondjuk akkor ezeket tényleg nagyon precízen le kell szabályozni, ezek ugye egyfajta kivételek, mivel épp akkor jönnek létre, amikor már nincs több kánter, ezekre kánterelni sem lehet. És akkor mi van az ezekre kisülő kapcsolódó hatásokra, akkor ugye azokra se lehet akkor reagálni stb. Szóval nem egyszerű, de átrágjuk magunkat rajta, és ha egyszerűen meg lehet ezt fogalmazni, mehet🙂 Mert amígy 1-2 ilyen lap van, nincs sok gond velük, de ahogy sok lesz, előjönnek a problémák.

    Kyb: igazad van, szerintem is lenne már létjogosultsága anti-szörny lapoknak. Ez félig-meddig már meg is valósul, a Zarknod visszatérben lesznek lapok, amikre lényekkel nem lehet reagálni.

    A reagálhatatlan lap egy érdekes kérdés a HKK-ban. Ez aránylag ritka, és vagy azért kerül egy lapra, mert igazán különlegessé akarjuk tenni, vagy egyszerűen a lap enélkül túl gyenge lenne. A ZV-ben jópár ilyen lap volt eredetileg, de aztán a legtöbb le lett butítva, a (akár adott laptípussal) reagálhatatlanság helyett 1 v 2 VP-s reakció drágítás került rá.

  10. @Miklós: Szerintem nem kell külön szabályozás, most is levezethető a dolog. Például vegyük a Spektrális manipuláció és a Pénznyelő esetét. A csapdával ugye nem tudok húzást megfogni ezért nem reagálhatok rá vele, de mondjuk megfogom a spellt egy Erős erejével. Vége a reakciósornak, először létrejön az erős, ennek következtében nem jön létre a manipuláció, vége a reakciósornak. Ekkor jön egy kapcsolódó hatás, amire megint lehet ragálni, ez már egy új reakciósor, ekkor lehet reagálni a Pénznyelővel. Szerintem ez is benne van a forrás fogalomkörében, amennyiben nem, akkor ezeket is bele lehetne foglalni.

    Úgy gondoltam, hogy 3 fajtája lehetne ennek a skillnek, nevezzük most “egyenlítés”-nek, aztán majd kitaláltok rá valami okosabbat:

    1. Ugyanazt csinálja, csak gyengébben. Pl. 3 vp általános: Ellenfeled eldob 2 általad választott lapot a kezéből a Semmibe. Egyenlítés: 1 általa választott lapot dob el a gyűjtőbe. (Kérdés, hogy megér-e egy kántert az ellenfélnek, hogy megvédjen 1-2 kulcslapot, hiszen a laphátrányt nem tudja kivédeni, hacsak nincs gyűjtőből működő lapja.)

    2. Teljesen mást csinál. Pl: 2 vp általános: kör végén kapsz 4 vp-t és húzz 2 lapot. Egyenlítés: Célpont lapot a gyűjtőbe küldhetsz. (Így stratégikusabb lenne olyankor megtolni, amikor le is tudsz vele valamit szedni, illetve az ellenfélnek is mérlegelnie kell, hogy hagy-e erőforráshoz jutni, vagy zavarja-e őt a leszedés.)

    3. Erősebb dolgot csinál: Pl: 1 vp általános ősmágia: Kapsz 1-gyel kevesebb vp-t, mint amennyi lapja van az ellenfélnek a kezében. Az első körben nem játszhatod ki. Egyenlítés: 1-gyel több vp-t kapsz, mint ahány lapja van az elenfélnek a kezében, és kör végén húzhatsz 2 lapot. (Az UR-éjfatty-szerű auto-kánterek elleni sidelapként működhetne, ennek főleg akkor lenne értelme, ha több ilyen pre-kánter jönne még ki.)

    Egyébként Kyb ötlete is tetszik.

  11. Annyit tennek hozza, hogy a “lenyekkel nem lehet reagalni” is inkabb “dragabb”-kent valosult meg. Ha a dragabb lapokra reagalni is dragabb, az egyreszt segiti a balansz-ot, masreszt jobban kell VP-t tartalekolni counterelesre, mert ki tudja, mi jon… igy lassulhat a jatek. Persze igy az osmagias counterek kicsit felertekelodnek, de abbol meg nem sok van (es az se mindig megy).

    Sajnos nekem a countereles eseten kisulo kepssegek nem nagy barataim… ha ebbol sok lenne, onnan mar csak 1 apro lepes az a counter, amire ezek sem sulnek ki🙂. Azonkivul, ahogy Miklos is celzott ra, tovabb bonyolitjak a jatekot…
    Szoval en nagyon ritkasan hagynam ezeket, es inkabb a counter-dragitas, esetleg ‘bizonyos counterekkel nem lehet reagalni ra’ iranyba fejlesztenek.

  12. @Balázs: Szerinted mi az interaktívabb egy stratégiai játékban, ha nem lehet reagálni egy lapra, vagy ha mérlegelni kell a reagálásnál? Persze megértem, ha valakinek nem tetszik az ötletem, de szerintem ezt a “nem lehet rá reagálni” vonalat felejtsük már el.

  13. ‘… ezt a “nem lehet rá reagálni” vonalat felejtsük már el. ‘
    Igazad van. (ill. _nagyon_ keves lapon legyen)

    En a ‘dragabb ra (ezzel-azzal) reagalni’, es az ‘ezzel-azzal (de nem mindennel!) nem lehet ra reagalni’ (ld. anti-magia, esetleg anti-leny stb.) mellett tettem le a voksomat.

  14. Mi a TAMADO definicioja? Egy sima lapcounter spell pl. az?🙂 Egy leny hany/hany-tol szamit ‘tamadonak’? Es ha nem repul?🙂

  15. Szerintem Feri arra célzott, hogy a Most már elég kánterelhetetlensége elfogadhatóbb, mert az ellenfél pörgését hívatott megakadályozni, plusz elég komoly kijátszási feltétele van, míg egy Sötét mágia vagy Achát gólem behozhatatlan előnyt tud teremteni a kezdeményező játékos számára, ezért kevésbé fair, hogy nem lehet rá reagálni.

  16. Ez az “akkor is csinál valamit a lap, ha megakadályozzák” képesség nekem annyira tetszett már korábban is, amikor felmerült, hogy próbáltam a tesztelés legelején keresztülvinni, hogy legyen ilyen, sajnos nem sikerült. Talán jövőre.🙂
    Amúgy én az Átok nevet adtam a képességnek.

  17. Annál, hogy +x vp vmire reagálni, sokkal hatékonyabb, hogy “minden reakció kijátszási/használati feltétetele x vp elköltése”. mivel elég sok jó ősmágiás counter van már( pl gésa, manifez, negátor, megcsúfolás, achát )

  18. @Balázs

    Poghy megértette mire is gondolok.
    De ha ennyire sarkítani akarod akkor egy aktíva jövő 6/6 hálós életes rezis lény vagy egy ugyan passzívan de 6/6 leszedhetetlen szintén az.
    Egy sima kánter már érdekesebb kérdés mert az lehet akár támadó akár védekező is attól függ mire használom,de mivel megvan a lehetőség a támadásra is mint ahogy a tesztelésen is az adott lap esetében, itt is ellene vagyok.
    Számomra a most már elég egy tipikus példája azon lapoknak amikre érdemes lehet ilyen jellegű extrát rakni.
    Lények esetében kb ilyen passzívan jövő és leszedhető(nincs élet,rezi forrásimmunitás rajtuk) lények szintjén húznám meg kb a határt valamint a méretesetében sem feltétlen ölő szekció legyen 4/4 pl a teteje kb nálam aminél meghúznám a határ.
    Tehát én esetemben a reagálhatatlan lap tempót adna vissza első sorban és nem tovább növelné a fölényemet. Pl ha már az ellen húzott lapot kapott manát szedett le lapomat stb akkor kapna reagálhatatlanságot a lap és akkor is pl inverzét csinálná a dolognak és még mellé tudna valamit a lap hogy am is lehessen használni,de semmiképp nem támadó dolgot. Pl rakna hálót a játékba,gyógyítana,semmizne ilyesmi. De ne az legyen hogy az miatt kapok ki mert megpróbáltam kijátszani egy lapot amit megfog egy olyan lap amivel SEMMIT nem tudok kezdeni.

  19. Annyit tennék még hozzá a dologhoz, hogy annak idején volt “Az egyesült entitás döntése” nevű lap, talán ez volt az első kánterelhetetlen lap. Mégse okozott semmiféle felfordulást, felfogtuk, hogy ez a lap egy az átlagosnál drágább kánter, ami a kántercsaták végére pontot tevő lap. Senki sem használta támadó lapként, mivel nem is lehetett annak használni, ha az ellen kánterét ezzel fogtad meg, akkor másikkal reagált az eredetire, de ha az ellenfél támadását fogtad meg ezzel, akkor kaputt, end of the story. Igazi játéktechnikai módosítás volt ez a lap akkoriban, mégse sírt miatta senki sem, mert tudtuk, hogy ez nem bünteti a védekező játékost. Az Achát vagy a Sötét mágia esetében sajnos ez nem mondható el, és nyilván ez okozott bizonyos játékosok körében felháborodást. Tehát nem a mechanizmussal van a gond, hanem annak felhasználásával. Szerintem.

  20. Amugy en is a reagalhatatlan lapok ellen vagyok altalaban veve – erosen fogok is kuzdeni, hogy ilyenbol igen keves legyen.
    Ettol meg egy viszonylag draga (2-3 VPs) counter, ami semmi mast nem csinal, csak megfog egy lapot, nalam semmikepp nem esik a TAMADO kategoriaba. (pl.nem igazan alkalmas egy első-második körös pörgés beindítására vagy az ellenfelre “ratenni a parát”). Ez a legvedekezobb vedekezo lap, hiszen ha pl. te inditasz, azt megvedeni nem is jo, mert lazan racounterelnek ujra az eredeti lapodra. A Sötét mágia, na az egy TAMADO lap (es az Achat is belefer ebbe a kategoriaba a massziv lenystatjaival, ehhez kepest viszonylagos olcsosagaval).

  21. Érdekes, hogy anno 2011 környékén a nagy WOW TCG-HKK kettősség ideje alatt sokan lobbiztak a lapok rotálása mellett. (Olyasmi, mint a blog új generációs versenye.) Aztán a meta időközben elkezdett annyira gyorsan változni, hogy ma már Istenek viadalás lappal is kevéssel találkoztunk az asztalokon, nem hogy régebbiekkel. (Persze erősen képviseltetik magukat kivételek, pl. Óriás patkány, Méonech fürkész.)
    És épp ebből kifolyólag, nekem az a véleményem, hogy ha jönnek is új szabályok, illetve vezetődnek ki régiek, az érdemileg nem lesz zavaró. Vegyük pl. a galetkiket. Ki emlékszik még arra, hogy ők életmentő hatásként ehetnek meg torzszülötteket? Érdemi jelentősége persze nincs is a mai versenykörnyezetben. Illetve kontra igaz az is, hogy egy semlegesítés, illetve permanens se fog ki a régi motorosokon, mert ezek csak egy kalap alá vett hasonló képességek.
    Összességében én támogatnám az új szabályokat, ha azok megfontoltak (nem mint pl. az árnyék), illetve nem érzem szükségét a régiek kivezetésének, hisz azok maguktól eltűnnek a múlt homályában.
    Féloffként: a galetkik, illetve szakértelmek már egyértelmű halálra lettek ítélve. Utóbbi tökéletesen működik Anti-mágia:0-ás bűbájként (lásd: Italkeverés), míg előbbi hiába volt éveken keresztül mesterségesen életben tartva (Örökkévalóság, Zanszilánkok, Istenek viadala), mégsem alkottak életképes koncepciót, és feleslegesen bővítették a játék egyébként is széles szabályspektrumát.
    Kár ezzel folyamatosan felhozakodni, hogy de hozzák vissza! Lehet nélkülük is változatos, és élménydús játékot játszani, míg pl. egy kezdőnek nem kell a lényekből + 2 típust megtanulnia (torzszülöttek és galetkik), ami fontos a könnyű beilleszkedés segítése szempontjából. (Nem mellesleg történetileg megtalálták a fényt Ghalla hegyének csúcsán, és visszaálltak kalandozókká a galetkik.)

  22. Blokkolás. Az utóbbi időben már-már elkezdődött eme képesség felélesztése, de még mindig van mit rajta finomítani.

  23. Az új kiegben több blokkoló lap is jönni fog! Teljesen játszható koncepció lesz újra,

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s