Vendégcikk – Így draftoltam én a Nemzeti 3. napján

Szabó András elemzése, avagy egy elrontott draftból is lehet tanulni!

Az elmúlt időszakban két alkalommal is írtam a saját draftjaimról és az elért eredményekről. Gondolkodtam, hogy tegyem-e meg most is a Nemzeti után. Ennek (mármint annak, hogy gondolkodtam és nem kezdtem el azonnal írni) a legfőbb oka az, hogy ez a nemzetis draft most finoman szólva sem volt egy sikerszéria. Ami miatt ennek ellenére is írok erről, az azért van, mert egyrészt a Beholder fórumon láttam, hogy van rá igény (vagy legalábbis hárman írták, hogy szívesen olvasnák🙂 ). Másrészt pedig, hogyha abból indulunk ki, hogy ezeknek a cikkeknek a célja a tanulás, akkor egy nem jól sikerült draft talán még nagyobb hasznára válik egy kezdőbb játékosnak, mint egy sikeres. Hiszen egy eredményes draft-leírásból megtanulhat egy szisztémát, de mivel minden helyzet más, nem biztos, hogy ez máskor eredményes lesz. Ha viszont az ember mások kárán megismer néhány hibát, amit a jövőben nem követ el, az hosszú távon is hasznos lehet. Ezért úgy gondoltam, megosztom veletek a draftomat, illetve azt, hogy utólag mit érzek, mit hibáztam.

A szokásos négyes folyamatot (előkészület-draft-mérkőzések-utólagos elemzés) ezúttal lerövidítem, az előkészülő folyamatot nem írom le, mert a korábbi ganüides cikkben már részleteztem, illetve most a 3 forduló sem volt annyira tanulságos, így főleg a draft folyamatát és a konklúziókat szeretném előtérbe helyezni.

1. Maga a draft

A koncepcióterveim nagyjából megvoltak, és a színeket is kielemeztem, úgy gondoltam, ezzel nem lehet baj. Ami viszont még bekerült a repertoáromba, mint potenciális deck, az egy Végső mentsváras vonulat. Korábban is tudtam, hogy ez a lap nagyon jó, de Makón sikerült egy erre a lapra kijátszásakor jól működő kísérőlapokra (Quwarg rekonstruktőr, Vidám Gorka, Repülő motyogó, Kronoszaurusz) épülő paklit szednem és azzal dobogóra állnom. Ráadásul akkor a lila színt ebbe nem is használtam, amiben a Hyass, a degenerált és az esetleges Ősellenség is nagyon jó (utóbbira persze kicsi az esély, hiszen ritka).

Ami az asztalt illeti, én is Dév asztalánál ültem, tőlem balra Szkupien Bence, jobbra Horváth Dávid, mellette Erdős Viktor.

És már kezdődött is a draft. Az első kiegem elég felejthető lapokat tartalmazott, a ritkákra már nem is nagyon emlékszem (egyik talán egy Szerencsétlen manó volt), igazából két lapon gondolkodtam. Az egyik a Végső mentsvár, ami pont ennek a koncepciónak a kulcslapja, a másik a szintén nagyon erős Quwarg rekonstruktőr. Nagyot hezitáltam, végül úgy gondoltam, nézzük meg, hogy a Mentsváras vonal játszható-e. Kiszedtem a Mentsvárat. Másodszor jött egy Morgan irtóztató ereje, ezen nem gondolkodtam. A következő körökben picit nézegettem a kiegeket, láttam 1-2 Hyass, a degeneráltat, talán sikerül őket összegyűjtenem. Ezen kívül orglingokat igen szép számmal láttam, így az elején azt gondoltam, ezt meg kell próbálni. Elsősorban a Hekatombokat szedtem ki az első körben, abból három is jutott, Málhásból egy. Az első nyolcas végére a kék színt is kiválasztottam, főleg egy Szkritter dolgozó miatt, de Kronoszauruszból is jött 1. Már ekkor is láttam azonban, hogy 4 Jégbarlang ment el a 4-7. pickre nálam és láttam 3 Havasi embert is. Egyet ki is szedtem a Barlangok közül, de ez inkább egyfajta ellendraft volt. Az első nyolcas után volt 1 Mentsváram, 2 Hekatombom, 1 Málhásom, 1 Szkritter dolgozóm, 1 Kronoszauruszom és 1 Jégbarlangom, ez elég sok irányba elmehet még. És sajnos ekkor jött némi keserű pirula. A Hyassokból talán 2 is maradt (lehet csak 1), 1 Hekatomb is talán de a Málhásokat mind elvitték (most már tudom, hogy Dévvel húztuk keresztül egymás számításait). A Jégbarlangok megmaradtak, viszont a Havasi emberek eltűntek. Nem tudtam, merjek-e kockáztatni. Azonban mivel úgy éreztem, hogy az eddigi koncepcióim nem igazán akarnak összeállni, talán érdemes kockáztatni, ezért kiszedtem a Barlangokat, és bíztam benne, hogy a Zu’lit kincsében és az utolsó ME-ben szerzek elég yetit. Még egy Jeanstont is szereztem, ami hasznosnak tűnt.

A Zu’lit kincse rögtön extrém dilemmát adott, ugyanis az első csomagban morfok mellett 3 prémium kategóriás lap is volt. Egy Fagyorkán, ami majdhogynem a kieg legjobb lapja, egy Zu’lit sárkánya, ami Végső mentsvárral már-már broken manatermelés, és önmagában is remek lény, és egy Xenó matriarka, ami viszont jó lehet, ha a xeóos vonalat még jobban össze tudom hozni a harmadik kieggel. Végülis emiatt a Xenó mellett döntöttem. A következő 7 kiegből 3 Sangin yetit és 3 morfot is kiszedtem, és optimista voltam, mert 2 Raia yetit (talán elementalisták voltak) is láttam és még legalább 5 morfot. Sajnos ezekből nem sokat láttam viszont, 2 morf még jött, a fehér yetiket viszont kiszedték előlem (mint most már tudom, Szkupien Bence, bár szerintem ez nem volt a részéről tudatos ellendraft, inkább tervezett valamit a lényekkel, amiről végül lemondott). Ezen kívül a végefele a dobató vonalat erősítve kiszedtem 3 Káosz dalnokot is, de ezek nem kerültek használatra (túl nagy a nekronköltségük az optimális használathoz).

Nézzük, hogy állok:

4 Jégbarlang
3 Sangin yeti
1 Mágiamorfáló
2 Apró morf
2 Idéző morf
1 Végső mentsvár
2 Hyass, a degenerált
3 Orgling hekatomb
1 Orgling málhás
1 Szkritter dolgozó
1 Kronoszaurusz
1 Jeanston, a hatodik
1 Morgan irtóztató ereje
1 Xenó mátriárka

24 lap, amit ha muszáj, még a Káosz dalnokokkal, esetleg egy Jégmágussal növelek. A harmadik kieg előtt megfogadtam, hogyha Mentsvárat, Hyasst vagy Havasi embert látok, rögtön kiszedem. Ezek a Mentsvárat kivéve nem top kategóriás lapok, de úgy voltam vele, hogy a paklimnak sem a dobató, sem a yetis vonala még nem elég jó, de mivel már eléggé elindultam ebbe az irányba, folytatni kell, és véletlenül sem akartam megkockáztatni az ellendraftot.

Az első kiegben ezek közül egyik sem jött, viszont érkezett egy Ewgbert titka, ezt úgy éreztem, használni kell, nagyon jó erőforrás, és a kevés azonnalim miatt nem baj, ha nem játszhatok ki lapot az ellenfél körében. Ezután kiszedtem összesen 4 Hyasst, 2 Havasi embert és 1 Végső mentsvárat. A Havasi embereket sajnos keveseltem, ez így 10 yeti a 4 épületre. A második körben igyekeztem a maradék orglingokat összegyűjteni. Hekatombból 2 is jött, de Málhásból megint nem kaptam egyet sem. Ezután még a horda vonalat erősítettem 2 Tűzszarvval, valamint Energiamotyogó is érkezett egy darab.

Összességében végülis így álltam:

4 Jégbarlang
3 Sangin yeti
1 Mágiamorfáló
2 Apró morf
2 Idéző morf
1 Xeno mátriárka
2 Végső mentsvár
6 Hyass, a degenerált
5 Orgling hekatomb
1 Orgling málhás
1 Szkritter dolgozó
1 Kronoszaurusz
1 Jeanston, a hatodik
1 Morgan irtóztató ereje
2 Tűzszarv
1 Ewgbert titka
2 Havasi ember

Ez 36 lap, Hekatombból végül csak 4-et használtam, és volt, amikor még betettem 1 Jégmágust. Sok dilemmám nem volt, leszámítva egyet… ez vajon elég lesz? Nem voltam benne biztos, főleg, mert 0 pluszponttal álltam, ha biztosra tovább akarok menni, akkor legalább 2,5-öt hozni kell. Éreztem, hogy ez kockázatos deck, amiben bíztam, hogy a morfok hasznosak lehetnek, így a Jégbarlangjaimtól függően tudom őket yetinek, vagy a Hyassok mellett xenónak megnevezni.

A meccsek sajnos ennek az ellenkezőjét mutatták. Az első csatát még meg tudtam nyerni Szkupien Bence ellen, de már itt is azt éreztem, hogy ez a pakli nagyon messze van az optimálistól. Bencével az első meccs viszonylag simán volt az enyém, a harmadik viszonylag simán az övé, a második kemény. Azt behúztam, de elsősorban nem a paklin múlott, hanem egy remek döntésen (egyszer Jeanstonnal egy sima mezei Chara-din fattyat lőttem le, mert volt egy megérzésem, hogy a Bence Tomboló fattyra játszik és igazam volt), valamint egy nem kicsit szerencsés húzásnak (kör végi Jégbarlangra Ewgbert titok) köszönhettem. A másik két fordulóban Horváth Dávid és Erdős Viktor ellen viszont – ne szépítsük – esélyem sem volt. Illetve volt 1-1 olyan meccs, ahol az én húzásom optimális volt, az övék meg nem az igazi, de a többit simán hozták. Az volt a baj, hogy a pakli kohéziós lapjait ha leszedték, akkor külön-külön a Hyassok és az Orgling hekatombok nem voltak elég jók, utóbbinak a jutalmak miatt ráadásul 1-1 ütést gond nélkül elviseltek tőle. Az már csak hab a tortán, hogy a Xenó mátriarkával ellopott lényt összesen háromszor küldték vissza a saját kezükbe Végső mentsvárral, ami nem kis lapveszteség volt nekem (de nem ezen múlott a végső eredmény). Így végül is a 0 hozott pontomat összesen 3-mal tudtam gazdagítani, ami kevés volt az üdvösséghez, csak a csoport 7. helyéhez volt elég.

2. Mi lehetett a baj?

Nyilván ilyenkor sokat gondolkodik az ember, hogy mit kellett volna másként csinálni. A paklim többfajta koncepció-vonalat elindított, de valahogy az összes hiányos maradt. Hyassból kiszedtem ugyan hatot, de hozzá Végső mentsvárból összesen kettő jutott, Vidám Gorka meg egy sem (látni is talán egyet láttam összesen). A 4 Jégbarlang masszív yetis vonalat jelentett volna, de a 10 lény mellé kevés volt. Orgling hekatombból 5 is volt nálam, de az 1 Málhás hozzá kb. pont semmire sem volt elég. És emellett good stuff lapjaim alig-alig voltak.

Utólag azt gondolom, hogy az egyik vonulatot ezek közül el kellett volna engednem. Simon Ricsi azt mondta utólag, hogy talán a yetis vonalért kár volt. Én viszont – utólag – úgy érzem, hogy a xenós vonalat volt kár erőltetni. Egész egyszerűen ebben a Mentsváros vonulatban nem nagyon volt több ennél (mármint általánosságban több van benne, de ezekben a kiegben lévő lapok és a mostani ellenfelek draft-taktikája miatt itt és most nem). A Vidám Gorka, amit láttam, egy Végső mentsvárral volt együtt, valamelyiket el kellett engednem. 1-2 Kronoszaurusz és Repülő motyogó még bejöhetett volna, ha a yetiket elengedem, de Mentsvárból egyszerűen nem szerezhettem többet, hiszen egyet se engedtem tovább. Ebbe mondjuk az ellenfeleim szűrése is benne volt. Arra persze számítottam, hogy nem lesz az enyém az asztal összes Mentsvára, de arra azért nem, hogy a sárga színt a tőlem balra lévő, a tőlem jobbra lévő, és a mellette ülő játékos is kiválasztja. Mind Bencének, mind Dávidnak, mind Viktornak volt legalább 1 Mentsvára, ilyen intenzív szűrésre nem számítottam, gyakorlatilag, ez a vonulat ennek tükrében halott ötlet volt. Ráadásul ami elsőre szerencsének tűnt a Mátriárkával, az inkább pech lett. Ugyanis ha nincs ez a first pick, akkor a 2 Hyassal együtt minden gond nélkül elengedtem volna ezt a vonalat. És erre már készültem is, aztán a ritka xenónál meggondoltam magam. Utóbb azt mondom, kár volt, mert az izmok nélkül a Hyassok nem többek, mint lapveszteség nélküli 1/1-es lények, ami nem elég az üdvösséghez még drafton sem.

A yetikben viszont lett volna potenciál. Az első kiegekben láttam 3 Havasi embert, amiket nem szedtem ki, mert akkor még nem éreztem a yetiket, és mire láttam a megmaradt négy épületet, ezek elfogytak. Ha ezeket kiszedtem volna, az két szempontból is sokkal stabilabbá tette volna a deckem. Egyfelől egy 35 lapos paklinál nem mindegy, hogy 10 vagy 13 lény működik együtt az erőforrás-épülettel. Másrészt a drágító képessége révén nem lehetett volna a yetiket olyan könnyen elintézni, hiszen a legtöbb leszedés nem ősmágiás, és minimum 3 VP-s, ezek 4-5 VP-ért már nagyon drágák. A 2 fehér yetit sajnos így sem tudtam volna megszerezni, legfeljebb másik yetik elvesztése árán (ahhoz morfokat és Sangin yetiket kellett volna elengedni egy körre, amiket szinte kizárt, hogy visszakapok), de ha a xenókat elengedem, akkor kiválaszthattam volna a Zu’lit sárkányt, ami egy nagyon masszív lény, illetve nem kerültem volna abba a kényszerhelyzetbe, hogy a 3. kiegben viszonylag korai szakaszban Hyassokat szedek ki. Ha ezek helyett 3-4 lövést vagy erőforrást szedek ki, szerintem masszívabb paklit tudtam volna összerakni. Persze ez tipikusan az az eset, hogy könnyebb utólag okoskodni, mint akkor ott téthelyzetben dönteni. Meg tény, hogy azért szerencsém sem volt, mert az elején kiválasztott sárga színt az asztalunk több mint fele szedte, a yetikből pár olyat kiszedtek előlem, ami azért úgy számoltam, hogy mehet kört, az orglingokat meg felesben vettük ki az Egyed Dáviddal. De kijelenthető, hogy nem a szerencsén múlott ez az egész.

Dév fogalmazta meg a legutóbbi vlogbejegyzésénél, hogy egy koncepciódraftnál az időzítésen állhat és bukhat minden. Nálam talán ez volt a legnagyobb gond. A Mentsváras vonalat szinte az elején el akartam kezdeni és túlzottan ragaszkodtam hozzá, akkor is, amikor már látszott, hogy más is szedi a kompatibilis lapokat. A yetiket pedig nem mertem az elején kiválasztani, csak akkor, amikor már 100%-ban éreztem, hogy ezt senki nem szedi, de akkor már én sem tudtam optimálisan összerakni a vonulatot. Az ötlet szerintem nem volt kifejezetten rossz, a váltást is indokoltnak éreztem, de az időzítés nem volt jó. Persze tragédia nem volt, menni kell tovább, máskor talán jobb lesz, keseregni meg nincs okom, hiszen a top 16 a tavalyi pechesebb év után idén ismét összejött, és ez volt nekem a legfontosabb!

Végezetül azt tanácsolnám a fiatal játékosoknak, hogy egyfelől, amikor draftolnak, koncentráljanak 100%-osan, és igyekezzenek jól reagálni a többiekre, másfelől, hogy utólag gondoljátok ti is végig, mit lehetett volna másként csinálni. A múlton változtatni nem lehet, de a jövőben ez nagyon hasznos lehet még!

Szabó András

12 thoughts on “Vendégcikk – Így draftoltam én a Nemzeti 3. napján

  1. Jó cikk lett, érdekes dolgokat világítottál meg. A Yetiken én is gondolkodtam, hogy jó lenne őket szedni, ha kijutok a 3. napra.

  2. Oda se neki,Bubu😀 A drafttal nekem néha az a bajom,hogy megvan annak is a rizikófaktora. Vígaszdrafton blokkolós lényes csodát akartam szedni,de úgy képzeld el,hogy 1 db Tündöklő ősi tornyot tudtam kiszedni,ami az egésznek a motorja. És miért? Ennyit láttunk… Én legalábbis ennyit,de másnál sem volt egy darab se. Márpedig ha valaki abból ki tudott szedni 3-4-et,akkor használta volna,de amikor körbekérdeztem,senki nem szedte,egyszerűen nem bontottunk. (Létezik ilyen???!!)
    Utólag belegondolva pedig egy nagyon erős kragorus koncepciót lehetett volna szedni. 3 Urgolt bontottunk,volt Kémsárkány is,rengeteg Mnebolath,Dögvész és egyéb nyalánkságok. Senki nem szedte…😀

  3. KF-es vonalat szedte valaki? (A felkészülési drafton egész jó kis paklit tudtam belőle építeni. (barna-lila-piros-sárga) A Tűzszarv + Ezüstveretes pajzs bástya jól működött az asztalon…

  4. Zsolt atya: Oké, legközelebb úgy írok draftcikkek, hogy nem írok decklistet…sőt, még azt sem fogom beleírni, hogy milyen lapot szedtem ki, hanem álcázom őket személynevekkel…”elsőre Bélát akartam kiszedni, de aztán inkább Anita mellett döntöttem, hiszen mégiscsak nőből van.”

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

