Vendégcikk – Rafinált Boltos formátum élmény- és versenybeszámoló

Szabó András a VII. HKK Tábor egyedi versenyéről.

A szeptember végi HKK tábor egy komoly élményt jelentett nekem, több szempontból is. Már az érkezés is megérne egy misét, aztán a szombati vetélkedő egy nagy élmény volt nekem, örültem, hogy sokaknak tetszett. De a tábor „fénypontja” mégiscsak a verseny volt. Mindig is imádtam azokat a versenyformátumokat, amik teljesen újak, és emiatt egy izgalmas kihívást jelentenek számunkra.

rafinalt_boltosA Rafinált boltos formátum pedig hasonlít az én egyik kedvenc formátumomra, a draftra. Itt is paklit kell építeni bontott kiegekből, viszont a mechanizmus kicsit más. Itt ugyanis a kibontott kiegekből csereberélni kell a többiekkel. Tehát nem az időzítésen, hanem a megfigyelésen és a taktikai érzéken múlik sok. Meg persze, hogy sikerül-e olyan erős koncepciót összerakni, amit más sem szed annyira. Ebből a szempontból én azt gondoltam – ami be is igazolódott –, hogy ezen a formátumon akár a draftnál sokkal erősebb paklik is kijöhetnek. Hiszen amit ott kivesznek előttünk, ellendraftolva ezáltal, azt már nem lehet megszerezni. Itt viszont mindent meg lehet szerezni a többiektől, ha megvan rá a megfelelő „keretünk”. Az elején gondolkodtam, hogy a jobbféle koncepciólapokat visszatartom, korlátozva ezáltal ellenfeleimet. Később azonban rájöttem, hogyha nem adom ki ezeket a lapokat, akkor én sem fogom tudni megszerezni a nekem kellő lapokat, mert nem lesz olyan lap, amit a többiek átvennének tőlem, vagy inkább azokkal cserélnek, akik nem tartják vissza a nekik kellő legfontosabb lapokat.

A másik nagy különbség a kiegek mennyiségéből adódik. A drafton az asztalnál 24 kieg lapjaiból lehet válogatni. Itt viszont az összes játékoséból. Így benne van a formátumban az extrém lehetőség, hogy ugyanabból a lapból akár 8-10, vagy a fölötti mennyiség is összejöhet. Tehát ha találunk egy lapot, ami önmagában gyenge, de ha sok van belőle, hirtelen erőssé válhat, és ezt mások nem veszik észre, lehet vele szakítani. És ezáltal a drafton halottnak vagy neccesnek tűnő koncepciók is összejöhetnek.

A verseny további dilemmája, hogy vajon mennyire építsünk az alap lapokra? Gyakorlatilag bármilyen koncepciót össze lehet szedni, és lehet inkább a többiek lapjaiból érdemes szemezgetni. Ugyanakkor, ha egy egész jó koncepcióhoz van pár lapunk, akkor lehet érdemes abból kiindulni. De a váltás lehetőségét sem kell feltétlen elvetni. Nagyon nagy dilemma volt ez nekem az elején.

misztikus_erokA formátum további nehézsége volt, hogy nem tudtuk, milyen kiegeket kapunk, így nem tudtunk rá előre készülni. Amikor megtudtuk, hogy a Nemzetis kiegek lesznek, annak persze örültem, mert azokból már többször felkészültem. Viszont egyrészt ez azért már több mint egy hónapja volt, másrészt maga a formátum kicsit más, így azért ez olyan nagy előnyt nem jelentett.

Még két érdekes szabály volt a versenyen, amiknél elsőre nem tudtam, hogy jó-e, vagy nem. Az egyik a minimális pakliméret, ami 30 lapos volt, ellentétben a draft 35 lapos limitjével. Az igazat megvallva én ezt fölöslegesnek tartottam, mert azt éreztem, hogy könnyebb a cserékkel paklit építeni, mint draftolni, szerintem gond nélkül vállalható lett volna a 35 lap. Dév azt mondta, hogy erre azért volt szükség, mert ha valaki nem akar cserélni, akkor egy 35 lapos decket nem tud összerakni, de egy 30-ast valószínű igen. Ez igaz, de szerintem aki itt nem cserél, az már régen rossz helyzetben van. Szerintem a jövőre vonatkozóan érdemes ezt a 35 lapot kitűzni.

A másik ilyen kérdés a gyakoriság alapján az értékmeghatározás volt. Ugyebár egy ritkát három nem gyakorira, egy nem gyakorit két gyakorira lehetett cserélni. Tehát ha úgy vesszük, egy ritka lap 6, egy nem gyakori 2, egy gyakori pedig 1 pontot ért. Így az elején mindenki azonos „ponttal” kezd és az is marad neki. Ez a pontszám pedig így néz ki:

  • Ritkák: 6 x 6 pont = 36
  • Nem gyakoriak: 21 x 2= 42 pont
  • Gyakoriak: 39 x 1=39 pont

Tehát összesen 117 pontból gazdálkodhattunk.

Ami miatt kicsit aggódtam, hogy a középkategóriás ritkákért senki nem fog 6 pontnyi lapot fizetni. Ez utóbbi gyanúm azért nem igazolódott be, nyilván senki nem adott 6 top spoiler gyakorit egy közepes ritkáért, de a középkategóriás lapokat is jól el lehetett cserélni. És ez legalább picit féken tartotta a cápákat, úgyhogy végülis azt mondom, nem volt gond ezzel.

Maga a játék

Én úgy döntöttem az elején, hogy kicsit kielemzem a bontásom, és a csereberébe később kezdek be. Utólag nem biztos, hogy ez volt a jó döntés, mert akik az elejétől elkezdtek egy koncepciót, azok már helyzeti előnyben voltak velem szemben, mert többet kiszedtek a koncepcióból, amit már nem cserélnek el. No de nézzük a bontásom!

kolapsz_kapitanyElőször az egyik Misztikus erőket bontottam ki. A két ritkám egy Agrabzin és egy Kolapsz kapitány voltak. Mindkettő a ritkák tekintetében egy középkategória, a Kolapsz kapitány nem rossz ütőlény, de azért nem is világmegváltó lap, az Agrabzin jó galetkis lény, közepes ütőlény. A galetkis vonal egyébként elég erős volt, egy Ditanoh csáp, egy Mérhuana bőr és egy Mérhuana csáp is volt benne. A fekete horda részleg is korrekt volt, Energiamotyogó, Nekro csonti, Rémeb is volt, illetve egy Fekete kos rituálé és egy Kiválasztott erősítette a horda vonalam, és volt egy Havasi emberem is, ami esetlegesen a yeti vonalban is jó lehet.

A második bontásom úgy kezdődött, hogy Thu’zad – Vén toportyán. Na ez röviden azt jelenti, hogy van -12 pontom. A két ritka amellett, hogy semmilyen általam elképzelt koncepcióba nem jó, objektíve gyenge ahhoz, hogy bármilyen deckbe bevethessük. Ahhoz, hogy a Thu’zad használatán értelmesen el lehessen gondolkodni, ahhoz kellene alsóhangon 3-4 Thu’zados lap, ami kb. esélytelen még ezen a formátumon is. A Toportyán akár még jó is lehetne a képessége alapján, de a 2 nekronos költség nagyon sok ezen a formátum, főleg úgy, hogy a lap passzívan jön, így a képességére is számít az ellenfél. Szóval rosszul indult a kieg. És a folytatás sem volt sokkal jobb. Az első kiegben korrektnek látszó koncepciók közül a galetkik pont semmit nem kaptak, a Yetik csak egy Jégbarlangot, a fekete horda lények egész korrektek voltak most is, de az Ozorindumi mágián kívül a piros nagyon gyér volt. Jött még egy Vidám Gorka sárgából, de az sem túl sok. Picit aggódtam, itt túl sok volt a blank.

Jött a Zu’lit kincse. Az eddigiekhez képest ez most egész jó volt, a két ritka Hendiala pillantása és a Pajzszúzás, ami kifejezetten jó, hisz egy jó erőforrás és az egyik legolcsóbb mindent leszedő lap. A yetik közül a Fagyorkán és a Sangin yeti érkezett, a sebző vonalhoz egy Tiszteletdíj, egy Zu’lit csapása is erősítette a sárga színemet.

Ezzel együtt is aggódtam egy kicsit, mert nem éreztem túl erősnek a felhozatalomat. Az első dilemmám a két kék ritka lapom volt, mert egyik se rossz. Viszont összesen 1 Kronoszaurusz volt az összes többi kék lapom. Ez nem rossz, de elég kevés és van 2 blank ritkám. Tehát úgy döntöttem, hogy inkább ezeket megpróbálom elcserélni értékesebb lapokra. Amiben talán el lehet indulni, az egyfelől a yetis vonal, mert 1-1 minden fekete yetimből volt. Másrészről talán egy horda. 2-2-2 Nekro csontim, Energiamotyogóm és Rémebem volt, amik elég olcsó ütőlények, volt 1 Kos rituálém, 1 Máguskoboldom, 1 Kiválasztottam, talán a Pajzszúzással is lehet valamit kezdeni. Csak attól féltem, hogy a nemzetis hordámat is simán szedte egy kontroll, mi lesz, ha itt sem lesz elég jó? A yetikel meg nem lehet egy hordát összerakni, mert a Sangin yetik kinyírják a saját asztalomat. No, lássuk, mit tudunk bizniszelni.

energiamotyogoAz elemzés miatt kicsit későn kezdtem el üzletelni, és azon vettem észre magam, hogy yeti szinte senkinél nincs. Valaki tehát ezt elkezdte gyűjteni. Ez elég aggasztó. Lássuk a horda szekciót. Sikerült viszonylag gyorsan szereznem 2 Energiamotyogót, 2 Nekro csontit, 1 Tleikan rémebet, 1 Védelmező morfot, még egy Tiszteletdíjat, 2 Kiválasztottat, sőt egy Deahed is befigyelt, és pár Jeges nyílzáport is szedtem, amit elég masszívnak éreztem. Leszedésnek Jeanstonokat cseréltem. De se Vidám Gorkákat, sem Kos rituálékat nem akart nekem senki adni. Első körös csereberém után picit leültem megnézni a paklim és az eredmény elkeserítő. Nem volt rossz az ütőerő, lámpa ellen 4. körre oké, de instabil, nem egyszer volt olyan asztalom, hogy egy Fagyorkán mindent szétszed. A cseréim közül a yetik és ganüidek még megvannak, tehát pár erős csere van, de valahogy nem tudtam, miként tudnám erősíteni a koncepciót, ha a húzólapok nem jönnek. Persze még jó pár emberrel nem bizniszeltem. És valahogy úgy éreztem, nem találom azt a „nyerő lapot”.

A következő cserém már nem is tudom kivel volt, de a lapkészlet eléggé elbizonytalanított. Volt ott egy Máguskobold, meg talán egy Izzó energiagömb, de a fekete vonalból semmi, csak egy nyamvadt Ében hammogó… Ében hammogó… nézzük csak meg ezt a kis lapot picit jobban. Ez már a harmadik lenne, ha elcserélném és még 1-1 darabot láttam két olyan embernél, akivel korábban már bizniszeltem, és szemlátomást senki nem törődik velük. Pedig ha van egy igazi titkos fegyvere ennek a formátumnak, az a pakliégetés. A 30 lapos pakli fölé fognak menni egy páran, de összességében így 20-25 lapot kell eldobatni, aztán legyőzni az ellenfél maradék lapjait, vagy kitenni egy Préselést. Egy Hammogó egy lapot dobat. A következő kettőt, majd hármat, majd négyet, és ezek a gyűjtőből visszavehető lapok. És ne feledjük, hogy minden motyogó után dobatnak, és van már 4 Energiamotyogóm. És ki tudja, be lehet szerezni még 1-2 motyogót. És ez a lap lehet a kontrollok elleni védelem, ha le is szedik az asztalomat, ezek mindig visszajönnek és égetik a decket. Kezdtem azt érezni, hogy megtaláltam azt a titkos lapot. Bár kérdés volt, mennyire jó ötlet az eddigi koncepciót teljesen felrúgni, de az eddigi ötletem annyira kukába valónak tűnt, hogy nem féltem váltani. Úgyhogy minden vissza, és ezerrel rá kell gyúrni a Hammogókra és az Energiamotyogókra. Ez nem is jött össze rosszul, nagyon hamar lett 6-6 mindkettőből, sőt, még 2 Hangosan motyogót és 1 Koplaló motyogót is begyűjtöttem, igaz, ehhez a Hesz Gergővel el kellett cserélnem a yetijeimet, a ganüideket, sőt, még a Kos rituálémtól és az Ozorindumi mágiámtól is meglovasítottak. De nincs baj, mert végre úgy tűnt, lehet egy értelmes koncepcióm. Ránézve a lapokra ez már egész tetszetős volt.

Nézzük is, hogy állunk:

eben_hammogo6 Energiamotyogó
6 Ében hammogó
4 Jeanston, a hatodik
2 Hangosan motyogó
1 Koplaló motyogó
3 Jeges nyílzápor
2 Tiszteletdíj
1 Vidám Gorka
1 A kiválasztott
1 Pajzszúzás
1 Zu’lit csapdája

…plusz volt még jó pár good stuff lapom. Jól van, ez már kezd alakulni. Mivel a Hammogók elég gyakran dobhatók be csontnak, úgy éreztem, nem lesz baj pár tárgyból. Ennek keretében 3 Mindentudás kódexét is beszereztem, valamint 1 Tolvajkulcs is jött, illetve a legvégén még begyűjöttem 1-1 Energia- és Koplaló motyogót, valamint 1 Préselést is. Valamint szerettem volna még Kisebb áldozatot is szerezni, de abból sajnos csak az az egy maradt, amit még a legelején bizniszeltem Csető Zsoltival.

Amikor megnéztem a deckem és pár dolgot kiszedtem, végül ez maradt benn:

hangosan_motyogo7 Energiamotyogó
5 Ében hammogó
2 Hangosan motyogó
2 Koplaló motyogó
3 Jeanston, a hatodik
2 A kiválasztott
2 Jeges nyílzápor
3 A mindentudás kódexe
2 Tiszteletdíj
1 Zu’lit csapdája
1 Vidám Gorka
1 Pajzszúzás
1 Préselés
1 Kisebb áldozat

Ez 31 lap, ami önmagában véve sem rossz, de ezen kívül még van tartalékban 1-1 Ében hammogó, Jeanston, Nyílzápor, illetve 2 Kiválasztott is. Valamint az alábbi side-ba korrekt lapok:

  • 1 Tolvajkulcs – akár alapból is beférhetett volna, de csak 4 KF lényem van, ezért kissé ellenfélfüggő a dolog. De sokszor befigyelhet.
  • 3 Ambassadar, 2 Moa agymosó – ha az ellenfél nagyon varázsolgatna, egy kis „antimágia” belefér.
  • 2 Izzó energiagömb – a direkt sebzés visszalövése látszólag nem egy durva képesség, de egy korábbi drafton megtapasztaltam a lap erejét. Részben sokan be szokták nézni, másrészt a tömegirtások (Sangin yeti, Gigantikus tábortűz) ellen fokozottan jó lehet.
  • 1 Deahed, az ötödik – döbbenet, hogy végül kimaradt, elején húzólapnak éreztem. De azért side-ból több alkalommal megjelent.
  • 1 Harci induló – Nem tényleges leszedés, de lényes paklik ellen okozhat meglepetést, és a gyógyulása sem elhanyagolható.

Ekkor már végre azt éreztem, hogy a kezdeti nehézségek után ez egy igazán életképes deck lett, akár a győzelemért is mehetek vele.

topaz_fokuszkristalyA győzelem végül nem lett meg, de egy 4/3-mal a negyedik hely igen. Az első kör rögtön kemény volt Magosin Márk blokkoló deckje ellen, mert ő sem a direkt győzelemre épített, ráadásul ő is egy bizonyos lapból gyűjtött sokat, a Topáz fókuszkristályból, ami önmagában nem gyors, de kettő darab körönként négyet, három meg körönként kilencet blokkol. A verseny az volt, hogy mire én elégetem a pakliját, addigra ő le tud-e engem blokkolni és a kezével megoldja-e az asztalomat. Az első meccsen leégettem a deckjét, de ő is leblokkolt, aztán a Két lovas eljövetelekkel megoldott. A másodikban is elégettem a deckjét, de volt egy Préselésem is, ami megoldotta. A harmadik meccsen egyikünk se húzott túl jól, de mire elégettem a deckjét, nekem még 9 max. vp-m volt, kézből meg nem oldott meg.

Második kört Arató Zoli KF-es, Rongybabás deckjével játszottam. Az első meccs nagyon necces volt, 4 ÉP-m maradt, amikor sikerült elégetnem a deckjét, és asztalon már kevés volt. Második körben megpróbálta 50 lap körülire emelni a dekcjét. Látva a szándékát bíztam benne, hogy felhígul a deckje, én is átálltam, csökkentettem a Motyogók számát, és Kiválasztottak, Izzó energiagömb ment be, és sikerült az Energiamotyogó-Kiválasztott kettőssel legyőzni. A harmadik meccset nem játszottuk le.

A harmadik körben Szabó Krisz főleg teknősös-lényes paklijával küzdöttem. Az anti-mágiája néha elég zavaró volt. Az első meccsen végig kézben tartotta a mérkőzést, nem sok esélyem volt. A másodikban igaz, hogy ki tudott hozni egy Kolapsz kapitányt meg egy Teknős leviathánt, de addigra eldobattam a deckjét és 1-re csökkentettem az ÉP-jét, így megoldottam. Harmadik meccsen igaz elégettem a pakliját, de még egy hínártoronnyal erősített leviatánnal megoldotta a szituációt. Picit sajnáltam, mert amíg az összes többi fordulóban volt legalább egy olyan meccs, amit a nem kezdő játékos nyert, addig itt “aki kezd, az nyer” meccsek voltak. De ez is része a játéknak.

Utolsó körben Hesz Gergő yetijei ellen játszottam. Eszméletlen jól összerakta a deckjét, szerintem a hetedik helye nem a reális végeredmény, szinte tökéletesnek éreztem a deckjét, egyedül a klasszikus lapleszedések hiányát láttam, éreztem, erre kell rámennem, betettem kb. minden gyógyulást, némi anti-mágiát és az Izzó energiagömböket is ellene. Az első meccsen így is szétlőtt a Fagyorkánjaival. A másodikban kemény meccs volt, csak pár ÉP-m maradt, amikor elégettem a pakliját, de onnan már nem tudott fordítani. Egyébként itt bíztam abban, hogy az Energiagömbjeim segítségével eleget ütök ahhoz, hogy ne merjen lövöldözni és a Sangin yetikkel játszani, de a Gemina gyógyitalok többször megmentették. A harmadik meccset a préselésnek köszönhetően nyertem. Itt viszont nekem volt szerencsém a kétszeri kezdéssel, még akkor is, ha az első két meccsen nem a kezdő játékos nyert.

Összességében nagyon boldog voltam, részben azért, mert a kezdeti nehézségek és a rossz bontás után sikerült egy jó decket összerakni, másrészt pedig, mert az egyik legjobb formátumon vettem részt, ami ugyan csak nagyon ritkán lebonyolítható, de remélem lesz még folytatása.

Szabó András

2 thoughts on “Vendégcikk – Rafinált Boltos formátum élmény- és versenybeszámoló

  1. Köszönjük a beszámolót!

    A harmadik meccset Hesz Gergő ellen egy hatalmas benézésnek köszönhetően nyerted, nem tudom, hogy te is elnézted e, vagy pedig utolsó esélyként próbáltad meg, de mikor kijött a harci indulód 2 VP-d volt rá, míg a másik oldalon kint figyelt két Havasi embör (lehet több).

    A tábor is faja volt és külön köszönet a kvízért, ami nekem nagyon bejött!🙂

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

