Vendégcikk – Hogyan épül fel a (legolcsóbb) HKK pakli?

Pásztor Szabolcs bevezet minket a pakliépítés rejtelmeibe.

Bevezetés

A Facebookon, Csető Zsolt kölcsönadásról szóló posztja alatt felvetettem, hogy érdeklődés esetén írok egy cikket egy csak gyakori lapokból álló pakliról, ami a játék szinte össze funkcióját lefedi. Ezt olvashatjátok az alábbi játékelméleti fejtegetés után, melyet nagy lendületből írtam, részint gyakorlásként, nagyjából egy tudományos cikk formaiságát követve.

Pásztor Szabolcs vagyok (fórumon, hozzászólásoknál: Kyb), a budapesti versenyekre járók valószínűleg ismernek, akik nem, azok meg örüljenek a szerencséjüknek. Gondolom, nem én vagyok az egyetlen, aki egy-egy komolyabb nagykiegészítő-vásárlás után először gyakoriság szerint pakolja szét a lapokat. Az utóbbi néhány évben rászoktam arra, hogy ilyenkor a gyakori lapokkal egyenletesen lefedem az ebédlőasztalt, majd teljes sorokat (az adott kiegészítőben megjelent összes adott gyakoriságú kártyából az egy pakliban maximálisan használható darabszám, ahol ez végtelen lenne, ott 3 darab a közmegegyezés) rakok össze belőlük, és úgy teszem el őket, hátha egyszer sikerül eladni néhányat. Így szétpakolva jól át lehet látni a lapkészletet, és nagyon szemléletesen látszanak az arányok, amikről a HKK Blogon már a megjelenés előtt olvashattunk.

orgling_kartevoAz utóbbi időkben többször elgondolkodtam a sokadik Dobótőr vagy Chara-din fattya torony építgetése közben, hogy vajon elkészíthető-e egy csak gyakori lapokból álló, hagyományos formátumon legális és működőképes pakli. Ez az ötlet egy ideje már foglalkoztat, így többször, többféleképpen is előjött már: például nagyjából 2 éve csináltam a húgomnak, majd egy évre rá a barátjának is különböző régebbi gy-ngy lapokból álló paklikat is, illetve eladási céllal is készítettem hasonló kész vagy félkész deckeket. Csak gyakori lapokból azonban egészen ideáig sosem tudtam olyan paklit építeni, amivel teljesen elégedett lettem volna: mind komolyan hiányos volt és rengeteg játékszituációt nem tudtak kezelni.

A Kreátor Műhelye megjelenése után, 2 frissen bontott verseny tapasztalataival gazdagodva azonban úgy éreztem, hogy most jött el az ideje egy ilyen pakli megalkotásának.

A megjelent gyakori lapkészlet már csupán egyetlen fontosabb játékelemet nem képes kezelni, és bár (nagy bánatomra) ez egy igen fontos elem, (a gyűjtőből működő lapok permanens megoldása, azaz) a semmizés, de mégsem annyira alapvető, mint mondjuk a counterelés (valamilyen lapra, vagy forrásra reagálva azt megakadályozni). Így hát az elgondolást tett követte, és nagy meglepetésemre nem csak, hogy működő pakli rakható össze, de még a megemelt pakliméret és a négyszínkorlát sem jelentett problémát. Ráadásképp akár két különböző módon is összerakható a pakli! Igaz, a második verzió érezhetően gyengébb, és mivel ugyanarra a (Dornodon-Raia) alapra épül, így itteni részletezésétől eltekintek.

A HKK pakli elemei

 Aki profi játékos, az nyugodtan átugorhatja ezt a részt, itt ugyanis a saját pakliépítési, elméleti alapjaimat fogom részletezni. A témában már sokan és sokféleképpen leírták nagyjából ugyanazt (például itt), én most csatlakoznék ehhez a táborhoz, és megosztom veletek a saját szisztémámat.

magikus_anomaliaHa elkezdek építeni egy paklit, akkor azonnal funkciókban gondolkozom, ezeket lehet kisebb-nagyobb kategóriákra osztani, ráadásul több szempontból is, melyek között sok átfedés van.

Első közelítésben fontos, hogy egy lap kézből vagy asztalról működik-e, illetve hogy használható vagy kijátszható-e az ellenfél körében. Általánosságban nem lehet a kézből és asztalról működő lapok közt erősség szempontjából különbséget tenni, van azonban két fontos szempont, amit szem előtt kell tartanunk: a kézből kijátszható lapok erőssége a meglepetés, az asztalról működő lapoké pedig a többször felhasználhatóság. Így ahol a kézben lévő lapok száma valahogy korlátozott, ott a játék értelemszerűen az asztalra és a gyűjtőbe szorul (pl. Zarknod börtönében). Az ellenfél körében is működő lapok pedig egyértelműen erősebbek, mint a csak saját körösek.

Mielőtt belekezdenék a funkciók felsorolásába (és alkalomadtán magyarázatába), van néhány alapfogalom, amit fontos tisztázni. A Tempóelőny/hátrány, a Lapelőny/hátrány illetve a Minőségi  lapelőny/hátrány.

  • Tempóelőny: ha a költhető erőforrásokból többel rendelkezünk, mint az ellenfél. Azaz a VP, SZK, építő lény, áldozható permanens, szélsőséges esetekben több eldobható lap, akár kézből, akár nekronnak a paklinkból, és ha több az életpontunk. Illetve, ha ezeket mi jobb hatásfokkal tudjuk elkölteni, azaz ha az ellenfél például drágítva van, vagy mi olcsóbbítva. Illetve ha már költöttünk ezekből, akkor az asztalon/gyűjtőben ennek van nyoma. Azaz nekünk van több (értékes) permanensünk. A tartalékban pihenő 4 iszapjelző sajnos a körönként +2 Vp ellenére sem tekinthető tempóelőnynek.
  • Tempóhátrány: A tempóelőny fordítottja. A költhető erőforrásainkból vesztettünk, azok rossz ütemű felhasználására kényszerültünk. A klasszikus példa a drágítás. Vagy egyszerűen az ellenfélnek több permanense van.
  • Lapelőny: Kevés magyarázatra szorul, valahol több lapunk van. Ideális esetben mindenhol. A tiszta lapelőny csak a kézben tartott lapokra vonatkozik. Ha az asztalon/gyűjtőben van több lapunk, az már tempóelőny is. Ha tempó és lapelőnyünk is van, gyakorlatilag nyerünk. Az erőforráskontrollok legtöbbször erre játszanak, minden erőforrásból sokkal többje lesz, mint az ellenfélnek, aki ettől besokall/megunja és bedobja. (pl. Semleges csatamezős paklik működése.)
  • Laphátrány: A lapelőny fordítottja. Valahol kevesebb lapunk van. Mert leszedték/eldobatták/nem húzhattuk fel, lényeg a lényeg, rossz nekünk „lapszám of the ügyileg”.
  • Minőségi lapelőny/hátrány: A lapok száma sehol nem változik, de a minőség drasztikusan. Húzunk egy Az erős erejét a 4. körben. Nem tudtuk kihasználni egy lapunk összes funkcióját teljesen: anti-mágia: 1-re nem dob lapot senki. Vagy megnézhetjük a paklink felső 5 lapját és kicserélhetjük a kezünkben pihenő haszontalan lapot egy ropogós spoilerra.

Eddigi játéktapasztalatom alapján a lapokat az alábbi módokon kategorizálom. A lenti funkciókategóriáknak egy-két kivételtől eltekintve szerepelnie kell minden egyes működő pakliban, valamilyen formában, de legalább a kiegészítő pakliban.

Az egyes kategóriákon belül fentről lefelé egyre erősebb lehetőségek szerepelnek. Persze ez egy nagyon általános leírás, sok esetben átvariálódhat a sorrend, sokak egyéni ízlése is valószínűleg különbözik az enyémtől. Próbáltam objektív lenni, amennyire lehetett. De sok esetben nem is igazán lehet különbséget tenni, annyira különböző effektekről van szó. A listák egyes elemei között nem egységnyi az erőkülönbség, főleg a hosszabb listák elején.

Nagy volt a csábítás, hogy a gyűjtőt is mint külön kategóriát kezeljem, de győzött a logika és a lustaság. A lenti funkciókategóriák és elemeik értelemszerűen a gyűjtőre is alkalmazhatóak, bármi, ami ott vagy onnan is működik az erősebb, mint ami ugyan azt csak az asztalon tudja. Ami feltámad vagy vízió, az pedig önmagában a hosszú távon végtelen lapelőny. Ennek az a magyarázata, hogy – mint azt látjuk majd – a gyűjtőben lévő lapokat sokkal kevesebb módon lehet megoldani, mint az asztalon lévőket, és odajuttatni is könnyebb őket.

Két nagy gyűjtőkategóriája van a funkcióknak: megoldások és erőforrások, illetve egy harmadik, a speciális kategória, amit bár be lehetne szorítani az előbbi kettőbe, de egyszerűbb és főleg kevésbé izzadtságszagú külön kezelni. Lássuk tehát. milyen lehetőségeink vannak ha felépítenénk egy paklit.

A megoldások, avagy a játék interaktív része

Az ellenfél egy permanensét vagy kézben/pakliban/gyűjtőben lévő veszélyforrását tudjuk így kezelni. Ezek az effektek laphátrányt okoznak az ellenfélnek. Ténylegeset, vagy minőségit. Azaz mi lapelőnybe kerülünk.

Elöljáróban néhány alapvetés:

  • Ha valami célpont lapra, vagy lapokra működik, az jobb, mint ami célpont laptípusra/altípusra működne.
  • Ha valami több lapra/permanensre is működik, az jobb, mintha csak egyre működne.
  • A folyamatosan működő hatások jobbak, mint az egyszeriek, azok viszont jobbak az ideigleneseknél.
  • A lapra rakható lapok által létrehozott hatások rosszabbak, mintha ugyanazt egy egyszeri effekttel értük volna el.
  • Amit többször is lehet használni, az pedig értelemszerűen jobb, mint amit csak egyszer.
  • Minél kevesebb lépésben működik valami, annál kisebb eséllyel tud beleszólni az ellenfél, tehát annál jobb.

I. Counterek: (Kötelező elem minden pakliba. Hátránya, hogy a veszély pillanatában nálunk kell, legyen, de 100%-ban elhárítja azt.)

  1. Mit?: Lapot > Lény lapot ~ Nem lény lapot ~ Forrást > Varázslatot > Asztalon maradó nem lény lapot > Szörnyet ~ Kalandozót > Tárgyat > Épületet > konkrét altípust
  2. Mivel?: Lénnyel > Asztalon maradó egyéb lappal, kézből kijátszva > Azonnalival
  3. Tud-e mást is?: Igen > Nem, (az összes lenti kategóriából kilogikázható, hogy a Szirén gésát pl. miért tartjuk jobb counternek, mint a Gnómanót)
  4. Hogyan?: Kézből kijátszva > Képességet használva (gyűjtőből > asztalról)

II. Leszedések: (Kötelező elem minden pakliba. Hátránya, hogy a kijátszáskori képességektől nem véd, cserébe később is megoldást jelent.)

  1. Passziválás (álomjelző)
  2. Képesség csökkenés (például -X/-X-et adó jelző)
  3. Időleges képességelvétel jelzővel (dermesztés)
  4. Kézbe visszavetetés (saját lapra alkalmazva lehet erőforrás)
  5. Direkt sebzés (lények és épületek oldhatók meg így, illetve ez egy klasszikus nyerés)
  6. Késleltetett gyűjtőbe küldés jelzővel (méreg/elmúlás)
  7. Permanens képességelvétel
  8. Csábítás (ezt nehéz elhelyezni, mert rezisztens lények ellen jobb, mint bármi a listán, de nem lény lapok ellen nem csinál semmit, továbbá ez erőforrás is)
  9. Gyűjtőbe küldés
  10. Pakliba visszakeverés
  11. Semmibe küldés
  12. Képességlopás (ez erőforrás is)
  13. Lopás (ez erőforrás is)

III. Dobatások kézből: (A nagyon erősen javasolt és a kötelező határán van, költséghatékonyan és előre oldja meg a fenyegetéseket.)

  1. Mit?: Általunk választott > Véletlenszerű > Ellenfél által választott
  2. Hová?: Kijátszás (ellenfél kezéből játszhatsz ki egy vagy több lapot, ami erőforrás is) > Semmibe > Gyűjtőbe
  3. Honnan?: Csak az ellenféltől > Feltétellel mindkét féltől (pl. Antimágia 1+) > Mindkét féltől

IV. Dobatások pakliból: (Nem kötelező kategória, ha használják, akkor viszont egész paklikat építenek rá.)

  1. Gyűjtőbe: (Ez manapság már inkább erőforrás, így lehetőleg kerüljük az ellenfél gyűjtőjének növelését, de néha lehet megoldás)
  2. Semmibe
  3. Kijátszás (az ellenfél paklijából játszhatsz ki egy vagy több lapot, ami erőforrás is)

V. Dobatások gyűjtőből (Azaz a Semmizés): (Kötelező elem minden pakliba)

  1. Pakliba visszakeverés
  2. Lapok semmibe rakása
  3. Újrahasznosítás (Ez erőforrás is)
  4. Kijátszás (amikor az ellenfél gyűjtőjéből játszhatunk ki lapokat, ami erőforrás is)

VI. Tiltások: (Nagyon erős effektek, különösen a lista végén lévők, általában meccsdöntő/meccsfordító hatásuk van.)

  1. Kézből kijátszás korlátozása (pl. a háló)
  2. Kézből kijátszás tiltása
  3. Játékba hozás tiltása (nem csak kézből, pl. Béklyó)
  4. Fázisok tiltása (azaz a kvázi körszakítások, pl. elmarad a harci fázis)
  5. Cselekvés tiltása (azaz a teljes körszakítások, pl. köre azonnal véget ér)

Erőforrások, amiktől halad előre a paklink

Bármi, ami tempóelőnyt vagy lapelőnyt biztosít nekünk, azaz ha az ellenfelet hozzuk tempó vagy laphátrányba, az összességében nekünk jelent előnyt. A lapelőnyünk lehet akár minőségi is. A klasszikus erőforrások a VP-termelés és a laphúzás. Ha a lenti funkciók közül valami csak korlátozottan működik, az értelemszerűen rosszabb, mint ami nem, például a pakli felső 5 lapjából keresni rosszabb, mint az egész pakliból.

I. Tempóelőnyt adó funkciók: (Az áldozható permanenst és az építőt nem írtam a listába, mert szinte lehetetlen lenne elhelyezni őket, de értelem zerűen a zanszilánkok miatt utóbbiak nagyon felértékelődtek.)

  1. Olcsóbbítás – (1 VP-re)
  2. Szörnykomponens termelése
  3. Olcsóbbítás – (1-re)
  4. Helyettesítés – alap idézési költséget
  5. VP-termelés
  6. Helyettesítés – Védekezés
  7. Olcsóbbítás – (0-ra)
  8. Helyettesítés – teljes idézési költséget

II. Tempóhátrányt adó funkciók: (Minél nehezebben teljesíthető, annál erősebb)

  1. Drágítás zanszilánkkal
  2. Drágítás VP-vel
  3. Drágítás szörnykomponenssel
  4. Kijátszási feltétel szabása
  5. Körlopás (ez tiltás is)

III. Lapelőnyt adó funkciók:

  1. Saját magától kikereshető lap (Kurtz)
  2. Laphúzás
  3. Lap visszavétele gyűjtőből (ez gyakorlatilag egy speciális keresés)
  4. Lap keresése

IV. Tempó és lapelőnyt adó funkciók:

  1. Lapelőny termelésre képtelen token játékba hozása
  2. Izomjelzők kisülése
  3. Lapelőny termelésre képes token játékba hozása
  4. Lap keresése és játékba rakása
  5. Lap keresése és játékba rakása az ellenféltől (ez leszedés is)
  6. Körlopás (ez tiltás is)

V. Minőségi lapelőnyt adó funkciók:

  1. A pakli felső X lapjának megváltoztatása
  2. A pakli felső X lapja és a kezünkben lévő lapok közti csere
  3. Helyszín keresése
  4. Lap visszavétele asztalról (kombófaktor!)

VI. Gyógyulás: (Kötelező elem minden pakliba)

  1. Mit?: Maximális és aktuális ÉP > Aktuális ÉP > Maximális ÉP
  2. Mennyit?: Adott értékre > Adott értéket

Speciális funkciók

I. Védelem: főleg a drágább, illetve kulcslapjainknál fontos, hogy az ellenfél megoldási próbálkozásait nehezítsük

  • Mikor?: Játékba hozáskor (reagálást nehezít) > Játékba kerülés után (megoldást nehezít)
  • Hogyan?: Letiltással (nem lehet rá reagálni/hatni valamivel) > drágítással (+erőforrásba kerül reagálni/hatni rá)

Ennél a funkciónál az idő fontos kérdés. A játék elején minden drágító elem többet ér, mint a letiltó elemek. Míg a játék vége felé, mikor mindenkinek van bőven erőforrása, a drágító elemek gyakorlatilag elvesztik jelentőségüket, ilyenkor értékelődik fel pl. az anti-mágia:0 és a rezisztencia.

II. Nyerés: Véleményem szerint a nyerés, mint kategória mára gyakorlatilag csak a kombópaklikban látható klasszikus formában (Magányos torony + Délibáb, Univerzális megoldás + A halandóság átlépése). Már évek óta nincs olyan klasszikus ölőlénye a kontrolloknak sem, mint anno a Vérkeszeg. Egyszerűen egyéb hasznos funkció nélkül már nem éri meg betenni ilyen lapokat. Mindenesetre van néhány olyan játékelem, ami más, funkciós lapokon megjelenve ebbe a kategóriába megfelelővé teszi őket.

  • Nagyot ütő lény/direkt sebző harci képesség (3 sebzés felett)
  • Aktív játékba jövés (hogy azonnal tudjunk ütni)
  • Láthatatlanság (hogy biztosan tudjunk játékost támadni)
  • Direkt sebzés (ami leszedés is)
  • Azonnali nyerés (Minél könnyebben teljesíthető a feltétele, annál jobb)

Ökölszabály egy lap értékelésére: a fenti funkciók közül minél többet, minél erősebbet tudjon minél olcsóbban, és minél nagyobb védelemmel. Az igazán jó funkciók mind lapelőnyt termelnek nekünk és/vagy laphátrányba hozzák az ellenfelet. A HKK-ban nagyon igaz, hogy: a több az jobb.

Az arányok

Pakliépítésnél a fent részletezett funkciók egy-egy gyűjtőcsoportját szoktam nézni, ami alapján egy ideális 50 lapos (azaz (18*3)+2 lapos, nekem praktikusabb így hármasával számolni, mikor paklit építek) pakli így épül fel, több rétegben. A legalapvetőbb funkciók eloszlását az ideális, átlagos és főleg elméleti pakliban a felosztás alatt egy táblázattal is szemléltetem.

  1. A pakli gerince és az erőforrások: ezek a lapok adják a szinergiát a követővel, a kombóval, ez a tulajdonképpeni paklink. Egyedül itt lehet olyan kártya, aminek nincs konkrét funkciója a nyerésen kívül (pl. Délibáb). Ideális esetben innen is minden lapunk hasznos funkciót tölt be. Ez minimum 7*3 lap, attól függően, hogy mennyi szükséges funkciót tudunk lefedni. Minél szélesebb a paklink gerince, annál jobb a szinergia és stabilabb a pakli. Ez a pakli erőforrás szekciója. Szélsőséges esetekben, mint pl. egy Zarknod bilincse kontroll a pakli gerince akár 80-90 százalékban a lenti elemekből állhat, és erőforrásként csak néhány gyűjtőből visszavétel és gyógyulás szerepel benne a vízió erőforrásokon kívül.
  2. Kézből működő counterek: (5-8)*3 lap. Egyes deckeknél ez nehezen megoldható, pl. tempókorlátozó szabálylappal felálló paklik, ott általában a leszedés favorizált a counter kárára.
  3. Kézből működő leszedések:(2-3)*3 lap
  4. Gyógyulás: (2-3)*3 lap
  5. Semmizés: (2-3)*3 lap
  6. Nyerés: max. (2*3) lap, ez opcionális, a legtöbb modern kontrollban, pl. nincs dedikált ölés, maximum olyan counter/leszedő/erőforrás lény, amivel könnyebb leütni az ellenfelet, mint pl. egy Driosz.

Az ideális pakli arányai (az egyes funkciók közt van átfedés!)

tablazat

Nagyon fontos még, hogy igyekezzünk olyan lapokkal játszani, amik minél több funkcióval rendelkeznek. Illetve amik hangolhatóak, ahol választani lehet. A legelemibb példa: célpont lény vagy játékos sérül 3-at > célpont játékos sérül, 4-et ~ célpont lény sérül, 4-et. Nem véletlenül számít olyan erősnek pl. az Artagor, a zsonglőr. A kommentekben nyugodtan meg lehet írni, hogy a fenti funkciók közül hány húzható rá erre a kártyára. (A nyertesek eloszthatnak maguk közt egy-egy helyeslő hümmögést.)

Most, hogy már tisztában vagyunk a játék hasznos funkcióival, könnyen beláthatjuk, miért kaptunk olyan reakciókat profiktól, mikor odavittük megmutatni legújabb csoda találatunk, mint a következő: „Mi ez a híg ürülék? Pénzért sem játszanék vele. Ez nem tud semmit.” –megtörtént eset nyomán. Ekkor tapasztaltabb mesekártyás kollégánk bizonyára arra célzott, hogy az általunk megtalált lap legjobb képessége a lap bal alsó sarkába írt szám, illetve, hogy igen kevés forintért beszerezhető, mivel nincs semmilyen hasznos funkciója.

Végül egy pakliépítési jótanács: ha holtpontra jutok bizonyos lapok kapcsán, akkor általában elvégzem a „Bilincs-teszt”-et. Vajon örülnék-e, ha ezt a kártyát topdeckelném Zarknod bilincse mellett? Ha a válasz igen, a lap maradhat.  Olyan lap, ami erre a kérdésre egyértelmű nemet ad, csak akkor maradhat a deckben, ha valami speciális funkciója van. Például ilyen speciális funkció, ha a lap egy kombóelem, vagy ha például egy Sivara vagy Kurtz. Ezt a módszert átalakítva a várható metára, érdemes végigpörgetnünk paklink (opcionális) lapjain.

A legolcsóbb pakli

Nos, aki idáig elolvasta, annak már elég jó rálátása kell, hogy legyen arra, hogy milyen funkciók és nagyjából milyen arányban szükségesek egy HKK pakliba. Lássuk tehát, hogy a KM-ben megjelent gyakori lapok segítségével hogyan lehet a lehető legtöbb hasznos funkciót lefedni, betartva a négyszínkorlátot és elérve az 50 lapot.

Ehhez szükségünk lesz 4 színből összesen 17 féle lapra, vagy 16 félére, de ekkor a színtelen lapot is használnunk kell, amit szerettem volna elkerülni. Azt már az egyik előzetesből is láttuk, hogy a színek közül kettő messze felülreprezentált, így a Dornodon és a Raia kihagyhatatlan lesz, lévén az összes többi színből együtt semmilyen módon nem lehet 16 különböző lapot összehozni, ha tartjuk magunkat a négyszínkorláthoz.

Szerencsénkre amúgy ez a két szín elég sok hasznos funkciót kapott: van itt counter, leszedés, VP-termelés, laphúzás, gyógyulás és még ölésnek tekinthető lap is. Tehát csak a másik két szín lehet kérdéses. A bevezetőben már említettem, hogy kétféleképp is összerakható a pakli: itt most csak a stabilabb verzióra fogok fókuszálni, ahol a legsokoldalúbb megoldó kártyával rendelkező Chara-din és a 0 VP-s erőforrással és vízió leszedéssel rendelkező Sheran került még be a keretbe. A másik verzióban Rhatt és Leah szerepelt, sokkal kevesebb sikerrel. A paklilistát és az egyes lapok funkcióit az alábbi táblázatban foglaltam össze).

A „Legolcsóbb pakli” paklilistája és az adott lapok funkciói

db Lap neve Funkció
2 Mérges gáz Leszedés-lény, végtelen lapelőny
3 Ében Thargodan Leszedés-permanens
3 Fegyverhordozó Erőforrás: keresés + játékba rakás
3 Lovagi talizmán Erőforrás, Tiltás, Leszedés-direktsebzés, Gyógyítás
3 Ork felderítő Erőforrás: Vp és laphúzás
3 Egérfogó Leszedés-lény-késletetett, Erőforrás: Vp + laphúzás
3 Szerencsetoll Erőforrás: visszavétel gyűjtőből, laphúzás, gyógyulás
3 Sárkánytalizmán Gyógyulás, Nyerés
3 Angyali kürtszó Nyerés, Erőforrás: közvetett (építő lények)
3 Csábítás az árulásra Erőforrás: laphúzás, Alternatív gyógyulás, Alternatív Nyerés
3 Xenomorf életvadász Dobatás/Leszedés-lény
3 Koncentrált bűzsugár Leszedés-lap,Védekezés/tokentermelés: alternatív nyerés
3 Ork bölcsesség Leszedés-lény-több, Védekezés, nehezen dobatható
3 Konfliktus Lapleszedés-permanens,opcionális minőségi laphátrány
3 Kőkoponya Counter-Varázslat&Tárgy/tempóhátrány csökkenés
3 Sárkányteknős poronty Counter-aktiválást kívánó hatás, Nyerés
3 Gnómanó Counter-lap

Látható, hogy a pakliba jutott összesen (9*3) olyan lap, amit ki lehet játszani az ellenfél körében. Ebből (7*3) megoldás, még 3 bizonyos szempontból annak tekinthető, 3 pedig nyerés + erőforrás. Ez egy kiváló arány, a paklink több mint egyharmada megoldás, ráadásul kézből kijátszható. Csak saját körös vagy csak asztalról működő megoldásunk van még (4*3), bár ennek a fele több szempontból is korlátozott. Lapelőnyt termelő erőforrás van (5*3), ami szintén egy kellemes arány. Gyógyulás van (3*3), ráadásul (2*3) működik az ellenfél körében is. A fontosabb funkciók megvannak, a már említett semmizést leszámítva.

Most nézzük, hogy állunk a tempóval. A paklinak (4*3) olyan lapja van, amivel bele tud szólni az ellenfél 0. körébe, ha nem ő kezdett, és (3*3)+2 olyan, amivel akkor, ha ő kezdett. Ez a lapkészletet tekintve szép arány. Saját elsőkörös indulásunk már kevesebb van, mindössze (3*3) lap, amit van is értelme kirakni, de a megoldások mennyiségéből már láthatjuk, hogy ez egy kontrollosabb összeállítás, ahol ez nem probléma, mivel inkább az ellenfél permanenseinek megoldásával kívánunk előnybe kerülni.

A pakliban elég sok szituációra van megoldás, tudunk a nulladik körünkben leszedni, rezisztens lényt leszedni, anti-mágiás lapot counterelni, max. VP-t növelni és hátulról ölni is.

ork_felderitoRendben, de mi a tulajdonképpeni pakli? Mi a paklin gerince? Nos, jelen esetben a KF-es vonal, az Ork felderítő és a Fegyverhordozó az, ami a pakli motorjának tekinthető.  A pakli a 2. körben tud először igazán megindulni és a saját játékát játszani. Ám ezt én nem javasolnám, mivel a saját körünket sajnos csak (2*3) lappal tudjuk úgy-ahogy megvédeni, és azok közül csak egy fér ki a második körben, és csak az egyik induló lapunk mellé. Amit a 2. körben ki szeretnénk játszani, az a dobatásunk, ami ha létrejön, akkor jelentős előnyhöz juttathat minket, míg legrosszabb esetben is 2 VP-ért és egy lapért oldottuk meg az ellenfél egyik lénycounterét. A pakli több lapja is támogatja azt, hogy eleinte ne építsünk túl nagy asztalt, lévén a 0 VP-s lapleszedésünk csúnyán vissza tud ránk ütni. Követendő játékstílusunk a klasszikus maximális érték-kinyerésre alapozó kontrolljáték, mely során leszedésekkel és counterekkel zavarjuk az ellenfelet és egyetlen kártyánkat sem játsszuk ki úgy, hogy ne jött volna létre maradéktalanul minden funkciója, közben pedig igyekszünk lapelőnyt építeni. A víziónk ebben nagy segítség lehet.

A nyerésünk igazából 3 lapra épít. Miután az ellenfél többször sikeresen, lehetőleg komolyabban arcon ütötte saját magát a Csábítás az árulásnak hála, a Sárkánytalizmánokkal feldíszített láthatatlan lényeink beviszik a kegyelemdöfést (vagy fordítva).  Egy igazán durva, agresszív horda ellen így akár az 1. körünkben is nyerhetünk, ha ő kezdte a játékot. (Egy Angyali kürtszó + Sárkánytalizmán 8 sebzést jelent láthatatlanul.)

koncentralt_buzsugarEgyik alternatív nyerésünk a Koncentrált bűzsugarakból kapott Orgling kártevők max.  ÉP- és VP-csökkentése, melyekből önerőből optimális esetben kb. 9 darabot tudunk legyártani. Ehhez több Gnómanó és Szerencsetoll hozzájárulására is szükségünk lehet, illetve hogy ellenfelünk 10-es skálán vett játéktudásának és paklija minőségének szorzata ne haladja meg a 4-et.

A másik lehetőség a hátulról ölésre a Lovagi talizmán, mellyel akár 1 kör alatt tudunk 20-at sebezni hátulról, ha van 2 talizmánunk, 3 sárkánytalizmánunk és 3 Szerencsetollunk. Ez szintén a könnyen összejövő kombók közé tartozik, de a pakli tudja ezt is.

Látható tehát, hogy a pakli ahhoz képest, hogy csak gyakori lapokból áll, elég sokféle szituációt képes kezelni, és szélsőséges esetben képes akár hátulról is nyerni. Kérdés tehát, ha ennyire sokoldalú és jó, miért nem forgatja senki? Nos, valószínűleg aki ideáig végigolvasta és nem aludt el közben, sőt, meg is értette, amit olvasott, és még emlékszik is rá, az már tudja a választ. Az összes lapunk gyakori. 🙂 Viccet félretéve: egyik lapnak sincs védelme, szinte minden lap egyfunkciós, kevés a választási lehetőséget kínáló kártyánk, képességeikhez képest drágák a lapjaink és kevés a szinergia a pakliban. Ettől függetlenül szerintem élvezetesebb és sokrétűbb játékot nyújthat egy kezdőnek, mint egy Alfa pakli, ráadásul olcsóbb is, mint az, és rögtön versenyen is lehet vele indulni. Gratulálok a tesztelőknek, hogy egy ennyire jól összeállított gyakori lapkészlet került a KM-be!

Összefoglalás

A fentiekben részletezett pakliösszeállítást is segítő funkció-elmélet és az ez alapján a csak gyakori lapokból álló „legolcsóbb pakli” felépítésének részletezése reményeim szerint sok kezdőnek és amatőrnek nyújt majd segítséget egyedi koncepcióik megteremtéséhez.

Végezetül elmondhatom, hogy a legolcsóbb pakli minden esetben az lesz, amit mi magunk rakunk össze. Ott értjük és ismerjük minden lap szerepét. Pontosan a számunkra megfelelő arányokban szerepelnek benne az egyes funkciók, és mivel 100 százalékban kivettük a részünket a pakli összeállítási folyamatból, ezért így fejlődtünk a legtöbbet. Illetve az sem elhanyagolható tényező, hogy mivel napjaink versenyein a sorsolás nagyobb tényező lett, mint a húzás, így egy-egy egyedi meglepetéskoncepcióval nagyobb esélyünk van odaérni a dobogóra, mintha lemásolnánk valamit egy versenybeszámolóból.

Pásztor Szabolcs

12 thoughts on “Vendégcikk – Hogyan épül fel a (legolcsóbb) HKK pakli?

  1. Szép munka!Grat! Hasznos cikk az amatőröknek így forgassák bátran,hasznukra válik!

  2. tyűűűűűűűűűűűűűű mit nem adtam volna egy ilyen cikkért ’97ben mikor elkezdtem játszani
    a rendszerezettsége és az arányok világos bemutatása még most is nagy segítség m 50 lapos versenyen még nem voltam
    kösz
    gg wp

  3. Összefoglalt, áttekinthető írás, amivel jó pár kezdő/amatőr bővítheti tudását. Köszi, Szabolcs!

  4. Gratulálok Szabolcs, ez remek munka lett! 🙂

    Átgondolt, logikusan felépített írás. Most már mindenki láthatja, hogy honnan is erednek a jó verseny-eredmények! 🙂

    Köszönjük, ha lesz időd, írhatnál máskor is cikkeket!

  5. Nagyon hasznos cikk köszönjük!
    Szerintem egyébként az arányok elhelyezkedését a legnehezebb, de a legfontosabb megtanulni, mert minden paklihoz máshogy kell kialakítani.
    Még egy aprócska tényező (amit nem láttam konkrétan a cikkben), ami bár minden tapasztaltabb játékos számára egyértelmű, viszont a kezdőknél sokszor látom: NE TEGYÉL ANTI-KOMBÓT A PAKLIBA! Ha saját magad ellen dolgozol, az ellenfél munkáját könnyíted meg.

    Nekem egyébként nemrégiben (KM kijövetele után) fordult meg a fejemben, hogy gyngy paklikkal kéne játszani és azt kell, hogy mondjam, elég durva dolgokat tudnak produkálni. Gyngy alapon elindulva a bilincs/börtön/tárgy gyngy paklik tűntek a legerősebbnek. Azok fejlettebbek a fentieknél és nem 100 Ft-ba kerülnek, hanem kicsit többe de az összes lap használható belőle versenyszinten is.

  6. Hello Srácok,

    Örülök, hogy tetszik, ha van igény írhatok máskor is, más témákról, ezt Zsoltnak is felvetettem már. Ilyen terjedelmet viszont nem ígérek, mert ezt tulajdonképp annak köszönhetően tudtam így megírni, hogy múlt héten végig beteg voltam. 😛 Ez már amúgy a méretre szerkesztett verzió, az eredeti példányban volt még valami 15 hivatkozás is, adott témáknál, különböző cikkekre a blogból. Ez néhol lehet érződik is a szövegen.

    Tl’urlang Lord: Antikombó-kérdéskör. Ez így ebben a formában nem teljesen igaz.
    Javarészt kerülni kell persze, de vannak annyira erős lapok, amiknek hajlandóak vagyunk elnézni egy minimális antikombó vonalat. Pl: Varell + spellek. A kijátszási sorrend a kulcs, illetve, hogy az ellenfélnek nagyobb kárt okozz. Ezeket már lokálisan kell nézni, nem csak globálisan pakliépítéskor. Persze bilincsbe keresést rakni nyilván ostobaság. Sok olyan többfunkciós lap van viszont, amit még nem teljes potenciálon használva is megéri pörgetni. Pl.: Vízitündért láttam már bilincsben és működött (más kérdés, hogy én sem favorizálom az antikombókat). Továbbá az ilyen típusú antikombók egy letiltó szabálylap/követő ellen rendkívüli módon átértékelődhetnek, pláne pörgősön. Minden a metától függ.

    Üdv: Kyb

  7. Köszönjük a cikket, nagyon jó! Ennyire mélyen a részletekbe menő írást talán még nem is olvastam a paklik felépítéséről. Az arányok persze speciálisabb koncepcióknál eltolódhatnak valamilyen irányba. Annyit fűznék hozzá, hogy pl a Semmizéseknél én kiemelném legerősebb kategóriaként a költségből semmiző lapokat(pl Quwarg dögevő) ezek nagyon erősek az adott funkcióban, nem is lehet kánterelni magára a semmizésre ilyenkor.

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s