Hogy is ketyeg a sakkóra?

Jelentkezzetek a január végi sakkórás versenyre!

Talán olvastátok páran Tóth István (Papa) felhívását a legnagyobb közösségi oldalon, amiben meghirdette a január 29-én esedékes ún. sakkórás versenyt. Annak szól ez a cikk, aki nem tudja, hogy pontosan miről is van szó, hogy pontosan mit is jelent ez a formátum?

Jómagam is vettem már részt ilyen versenyen, ezért első kézből tudom megosztani Veletek a tapasztalataimat. A korábbi sakkórás versenyek meghívásos alapon működtek, ezért nem kapott nagy nyilvánosságot sem a verseny, sem annak eredményei, sem tanulságai. Ez most megváltozott, a január végi nyílt verseny lesz, lebonyolítására pedig a Dungeon asztalain kerül sor, a szokásos kezdési időpontban. (Hivatalos versenykiírás hamarosan.)

A verseny formátuma pörgős, hagyományos.

DSC01421

A versenyhirdetés szerint valamennyi 2016. december 31-ig megjelent lap használható (kivéve az Elmerombolást, és a Nekrofun máglyát. Megjegyzem, hogy az új BDV-s lapok és a Dungeon szelleme elvben csak 2017. január 1-én jelent meg, szóval tiltásuk vagy engedélyezésük a szervezőtől függ.) Amikor kis létszámú, meghívásos versenyként került megrendezésre, akkor a pörgős lebonyolítás miatt mindenki játszhatott mindenkivel egy-egy meccset. Ez azonban a várható nagyobb létszám és a sorsolóprogram lehetőségei miatt most valószínűleg nem lesz megoldható. Valószínűleg 12-15 forduló várható. A nevezés 1350 Ft, ami teljes egészében a díjalapot gazdagítja. Mindenki kap díjat, és extra bónusz jár a tavalyi győztes legyőzéséért (ezt nevezzük fejvadászatanak).

Na de a lényeg:

  • Mit is jelent ez a bizonyos sakkórás lebonyolítás?

A HKK versenyek, bármilyen formátumról is legyen szó, mindig úgy kerülnek lebonyolításra, hogy egy-egy fordulóra fix időkeret áll rendelkezésre, amelyen az ellenfelek osztoznak. A sakkórás verziónál azonban ez nem így van. Itt minden játékos a saját időkeretével gazdálkodik.

A versenyhirdetés szerint ezen a versenyen minden fordulóban minden játékosnak 8 perc tiszta játékidő áll rendelkezésre. Az egyik legfontosabb szabály, hogy ha a játékos időkerete elfogy, akkor azonnal vesztett, függetlenül a játszma pillanatnyi állásától vagy várható kimenetelétől!

Mivel egy időpillanatban mindig csak az egyik játékos ideje ketyeg, a döntetlen állás nagyon ritkán fordul elő. Ez leginkább csak úgy tud megtörténni, ha az időkeret lejárta előtt, egyazon körben sebzi le egymást a két ellenfél.

A legnagyobb félelme a játékosoknak – tapasztalatból tudom – azon alapszik, hogy:

DSC09208

  • Vajon mire lég a 8 perc?

Sietnék leszögezni: mindenre. Az általam is megjárt sakkórás versenyek tapasztalata szerint fordulónként maximum 1-2 „időlejárás” történt. Azaz az esetek többségében egyáltalán nem számított az időkeret.

  • Milyen paklival érdemes indulni?

Nos, 150+ lapos mezővel talán nem, mert a keresgéléssel elúszik az időd és fixen bukod a meccseidet. Nyilván a lerohanós, egy kör alatt nyerni képes, rapid paklik a befutók, de ezekből rengeteg van. Ugyanakkor a kombóval indulni sem életképtelen vállalkozás, ugyanis a végtelen ciklusokat nem kell „végig játszani”, (ha az ellenfél is belátja annak mechanikáját és logikáját), elegendő bemondani, hogy hányszor történik meg a ciklus, és onnan lehet folytatni a játékot. Jó választás lehet még a nagy lényekkel operáló, illetve a valamilyen lockra építő kontroll, de egy pörgős horda is simán odaérhet a dobogóra.

  • Hogyan működik az idő számolása?

A játékosok egy közös sakkórát használnak a játszma ideje alatt. A kezdés jogának eldöntése, a kezdőkéz felhúzása, és a szabálylapok/követők felfedése után kell indítani az órát. Mindig annak a játékosnak ketyeg az ideje, aki cselekszik, tehát kezdés után a kezdő játékosnál indul az óra (addig az ellenfélé áll). Ha a játékos passzol, lenyomja az órát, azaz átadja az időt az ellenfélnek. Menet közben pedig minden cselekvés után át kell nyomni az órát, így adva lehetőséget az ellenfélnek a válasz-akcióra.

Ez leírva bonyolultan hangzik, de az első néhány kör után teljesen rutinszerűvé válik, nem kell tőle megijedni.

  • Mi van akkor, ha bírót kell hívni?

Nos, annak az idejéből megy a „bírózás”, aki bírót hív. Ha a bíró nem tud azonnal dönteni, vagy akadályozva van abban, hogy azonnal a „helyszínre” érjen (mert pl. másutt bíráskodik éppen), akkor az időt passzívba lehet nyomni (azaz ilyenkor a bíró megérkezéséig senkinek az ideje nem ketyeg).

  • Mi van akkor, ha valaki elfelejti az órát átkapcsolni?

Nos, akkor az ellenfél röhög a markába. Mindemellett egy át nem adott körben „elgondolkodni az ellenfél idejét” nem csak etikátlan, de egyúttal rendkívül sportszerűtlen viselkedés is, szóval ellenjavallott. Ilyen egyébként nem nagyon fog előfordulni. Sokkal inkább előfordulhat az, hogy mindkettőtök ideje lejár. Ez úgy tud megtörténni, hogy már mindketten időszűkében vagytok, és nem veszitek észre, hogy valakinek lejárt az ideje, és a másik félé is lejár, mondjuk egy kiélezett reakciócsata közepette. Ilyen esetben egyik játékos sem hibáztatható a figyelmetlenségéért, és az eredmény döntetlen.

  • Honnan lesz sakkórám?

Mechanikus sakkórákkal is játszottunk, de ezek visszaállítása felhúzása sok problémával járt. Legutóbb már okostelefonos applikációt használtunk. Az asztalra kiteszed, az egész képernyőt lefedik a feléd néző számok, amik az idődet mutatják, és rábökve a kijelzőre át tudod passzolni az időt az ellenfélnek. Androidra ezt az applikációt javaslom: Chess Clock (Play áruházból ingyen letölthető, de iPhone-ra is biztosan van hasonló.) Nagyon könnyen elsajátítható a használata (csak az időkeretet kell beállítani), és máris mehet a menet. A szervező kérése, hogy mindenki próbálja meg letölteni az alkalmazást, aki jön a versenyre, hogy ne legyen ezzel gond. Páronként egyvalakinek legalábbis biztosan lesz erre lehetősége.

  • Mi az a fejvadászat?

A legutóbbi sakkórás verseny győztesét – Mikulás Ádámot – kell legyőzni. Aki ezt legelőször teszi meg, extra díjazást kap.

  • Hogyan lesz a díjazás? Hogyhogy mindenki kap nyereményt?

Az egyedi díjazás miatt nagyon megéri nevezni. Az összes díjalapba kerülő paklit kibontjuk, a ritkákat közszemlére tesszük, és a helyezésük sorrendjében mindenki választ egy ritkát. Ha a kör végigért, akkor elölről indul, mindaddig, amíg el nem fogynak a ritkák. A gyngy-kre is mindig szokott valaki jelentkezni, bár azokat már nem szokás így szétdraftolni.

  • Hogyan készüljek a versenyre?

Nos, ismerd meg töviről-hegyire a paklidat, annak minden opcióját, és kombinációját. Ha pedig kombóval tolod, akkor gyakorolj sokat. A verseny rendkívül jó hangulatban fog zajlani, ezt garantálom! Szóval jelezzétek a szervezőnél minél többen, ha szeretnétek részt venni a mókában. Jelentkezni a Facebookon megjelent hirdetés alatt, Tóth Istvánnál vagy a Dungeonben, a versenyhelyszínt biztosító Abbas Krisztiánnál (a szokásos csatornákon) lehet, január 19-ig.

Jó szórakozást!

A szervező felkérésére: Jancsár János

 

Advertisements

7 thoughts on “Hogy is ketyeg a sakkóra?

  1. Papával tegnap abban maradtunk, hogy ha lesz kellő számú érdeklődő, csak abban az esetben hirdetjük meg ezt a különleges versenyt. Tehát, jelentkezzen aki eljönne!

  2. Annyit még hozzátennék a kedvcsinálóhoz (ha nem jött volna le belőle), hogy a nevezési díj fedezni fog 1-1 KM kiegészítőt játékosonként, plusz még a dotáció… Tehát minden egyes versenyző hozzájut fixen min. 2 db ritka laphoz az új kiegészítőből. Nyílván minél előrébb végez valaki, annál nagyobb készletből választhat, de ez a tényeken nem változtat. Fel lehet fogni úgy is, hogy teljes áron veszek egy KM kiegészítőt, és gratisz neveztem egy hangulatos versenyre.

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s