Szivárgás – Infók az új kiegészítő teszteléséről

Ropogós információk a tesztelésről!

A tegnapi nap folyamán ismét összeült a tesztcsapat a szokásos heti játékra. Ez amúgy az utolsó tesztelések egyike volt még a 10. Alapkiadás nyomdába kerülése előtt, ugyanis ebben a szettben nem csak reprintelt lapok jönnek majd ki, most próbáljuk majd véglegesíteni a végleges listát. A következő paklikat vittük el tegnap játszani:

Isteni érzésre gyúró Életenergia
Alpha Centaurus
Tábori adó + Harangmester
Tábori adó + Ősült Enkala, az animátor
Lassan járj!
A legfőbb követőre építő Raia horda
epikus Leah követős horda
próféta deck
Korlátozás
Harangmester

A múltkori megbeszélés alkalmával – amikor a nyári kiegészítő ultráit beszéltük át – feltűnt, hogy a Raia leszedhetetlen bűbáj Tábori adó mellett brutális pusztítást tud csinálni, így mindenképpen egy ilyen – a januári Beholderes versenyt megnyerő, Jufe által kifejlesztett – Tábori adó + Harangmester setupot szerettem volna tesztelni. A pakli nem működött rosszul, de nem volt annyira OP A fény a sötétben, mint ahogy azt gondoltam, így egy OK kommentet kap tőlem is majd.

A legérdekesebb pakli tegnap a Szabó Krisztián által játszott epikus Leah követőre építő horda volt, nem mondom, hogy visszaadja azt az érzést majd, amit az igazi klasszikus hordák idéztek a HKK hőskorában, de talán az első olyan horda jellegű pakli lehet a metában, ami nem valamilyen szabálylap védelmére szorul majd, mindenképp érdemes lesz majd figyelemmel kísérni a pályáját.

A tegnapi nap sztárja egyértelműen a Fairlight bölcsessége (új) volt, elég sokan használtuk annak ellenére, hogy kijátszva még mindig egy picikét drága, de akik akkor játszottak azok tudják, ahogy anno sem akkor volt igazán jó. Hogy pontosan mit csinál az új bölcsi, az egyelőre maradjon még titok, legyen elég annyi, hogy a tesztelés felénél már belenyúltunk a lapba, annyira erős volt. Persze ő még nem nyári ultra lesz, hiszen sok munkánk van még vele.

A tesztelés legeredményesebb pakliját Horváth Dávid rakta össze, egy klasszikus négylapos Lassan járj!-at hozott le, 95%-os győzelmi arányt tudott vele összehozni, ami – még ha a meta kedvezett is neki, hiszen Villámháborúval/Semleges csatamezővel nem játszott tegnap senki – kimagasló eredmény, mindenképpen át kell majd néznünk a tesztlapokat (bár tudjuk, hogy nem feltétlenül csak az most a baj).

A tesztelés jelenleg egyik legfontosabb feladata, hogy a kezdő játékos második körös előnyének problémájára (3 vs 1 mana) megoldást találjuk. Itt nagyon sok lehetőségünk volt, gondoltunk arra is, hogy a játék alapszabályaiba nyúljunk bele, végül egy új szabály mellett tettük le a voksunkat, és azt kell mondanom, elég ígéretesnek tűnik, még bőven van rajta mit dolgozni, de az irány jó.

Dév bácsi

Reklámok

72 thoughts on “Szivárgás – Infók az új kiegészítő teszteléséről

  1. Sok érdekes dolog volt, kíváncsi leszek az alapkiadásra, köszönjük a cikket.
    A Járjnak vannak tesztlapjai? Minek? 😀 Az elmúlt pár kieggel rommá lett tápolva, kis túlzással tetszőleges 4 színt kiválasztva erős decket lehet rá építeni, van klasszik 4 lap, kragos, óriásos, kyorgos, és ezek közül talán csak a Kyorg ami nem nevezhető metadecknek.
    Leginkább az új szabályra vagyok kíváncsi. Remélem nem az lesz, hogy volt az 1 mana vs 0 mana probléma, megszületett a védekezés, azóta a legtöbb meccsen biztonság kedvéért elpasszoljuk az első kört, majd jött a 3 vs 1 mana probléma, erre is jön egy szabály, aztán most majd a 2. kört is elpasszoljuk, és nézhetünk a 6 vs 3 mana problémára 😀

  2. @Domi:
    “Kár, hogy nem szabálymódosítás lett 😦 de izgatottan várjuk!”

    És melyik szabályt módosítottad volna, milyen formában? 🙂

  3. Pont úgy fog nőni a sikeresen kijátszható lapok száma mint a mana. Az 3. kör után meg nincs korlátozás.

  4. A 2. körben vagy egyszerre kapják a manát, vagy A játékos kap kettőt, de B is kap egyet (amelyik a balanszosabb).

    Én ezt tartottam volna a legjobbnak, mivel itt megint az fog számítani, hogy épp behúzod-e az adott lapot, amin rajta van ez a képesség, vagy sem.

    Ez pedig ugyanaz a rossz végtelen kör, amit Kyb párszor már kifejtett (ellenlapra ellenlapot, csak itt funkció/hiányról van szó)

    Nem vagyok tesztelő, előbbi felvetésemre pedig csak gyakorlatban lehet választ kapni, de az biztos, hogy jó lenne/lett volna rászánni pár alkalmat erre (mert simán lehet, hogy tévedek, viszont ha nem, akkor meg nem azon fog múlni az 1 vs 3 mana helyzete, hogy nálam van-e az az ikonos lap vagy sem)

  5. Hello,

    Komolyan? Megint egy ikonos lapképesség? Pedig az ősmágiás döntés alapján azt hittem sikerült végre túllépni az “ellenlap”, mint optimális megoldás elképzelésen. :S 😦 Most jön majd egy 2. vagy 3. körös védekezés ikon ami csak tovább erősíti a szerencsefaktort?

    Szóval valami olyan megoldást vártam ami alapjaiban nyúl a problémához, nem egy “ha 5. lapként behúztad és nem te kezdtél akkor megnyeri/eldönti neked a játékot”.
    Ez ugyanis a szerencsefaktoron túl vagy túl OP lesz (lásd a védekezés korai eredményeit) vagy teljesen súlytalan, mert a lapok gyengék lesznek (pl. Lassú víz).
    Szinte lehetetlen szerintem egy ekkora és folyamatosan növekvő lapkészlethez in game megoldást alkotni egy ilyen alapvető problémára, mint az 1 vs 3 Vp. Továbbá, mint azt már láttuk korábban is pl. a Nagytanáccsal kapcsolatban, egy egyedi és hiánypótló funkciójú lap komolyan és önmagában torzítja a metát és a dekképítést.
    Mivel az életkioltós leszedésekhez hasonlóan valszeg ez is csak pár lapra kerül majd rá (amiknek egy része szokás szerint hulladék lesz), így tippre lesz kb. 5-6 lap amit majd mindenki minden dekkjébe be fog rakni, hogy ne kerüljön hátrányba a többiekhez képest. Pláne, hogy ez sokkal alapvetőbb problémára próbál választ adni, mint az életkioltó.

    Én amúgy ilyen jellegű szabályt vártam volna:

    -Az első 3 körben minden játékos max. annyi lapot játszhat ki sikeresen ahányadik kör van. (Varga Jani féle ötlet)
    vagy
    -Ha te kezdted a játékot, az első 3 körödben csak annyi lapot játszhatsz ki sikeresen, amennyi Vp-je az ellenfélnek volt a köröd elején, de min. 1-et.

    Amit én javasoltam az pedig, egy komolyabb szabályváltozás. Töröljük el a 2 féle kört [1 játékos köre (kis kör) és az összes játékos 1 köre (nagy kör)]. Legyen a Káosz galaktikához hasonlóan csak 1 kör.

    Azaz:
    1. kör: Játékos A kap 1 Vp-t.
    2. kör: Játékos B kap 2 Vp-t és húz 1 lapot
    3. kör: Játékos A kap 3 vp-t és húz 1 lapot
    4. kör: Játékos B kap 4 Vp-t és húz 1 lapot
    5. kör: Játékos A kap 5 Vp-t és húz 1 lapot
    6. kör: Játékos B kap 5 Vp-t és húz 1 lapot

    Ez több problémát is megoldana. Egyrészt megszűnne a jelenleg problémás 1:3 és 3:6 Vp probléma. Másrészt mivel hamarabb jutnának a játékosok több Vp-hez, ez (kiegészítve esetleg egy körszámhoz kötött lapkijátszás korlátozással) könnyedén elérhetné, hogy az 1 Vp-nél drágább lapok is játékba kerülhessenek. Ugye jelenleg akkor játszunk 1 Vp-nél drágább lappal, ha olcsóbbítjuk őket 1 Vp-re (fajkövetők), ha Járjazunk, ha helyettesíthető az ik-juk, ha ultrabűbájokról van szó, vagy ha Zsz-be kerülnek, vagy ha nekronos az IK-juk.

    Próbálkoztatok esetleg a tesztelésen a fenti módszerhez hasonlóval? Ha igen miért lett elvetve? Ha nem, miért nem lett kipróbálva?

    Üdv: Kyb

  6. A védekezés is képesség, és ha nem a “korai eredményét” nézzük, hanem a mostanit, akkor szerintem elég jól visszafogta a “kezdek, 1. körös pörgés” dolgokat (persze nem egyedül, de javarészt ő volt). Nem is feltétlenül kell hogy behúzza az ellenfél, elég a tudat, hogy könnyen ott lehet.
    Ez azért még mindig alapvetően kártyajáték, nem számítógépes játék – vegyesen használjuk a szabályváltoztatást és az új lapokkal alakítást.
    Természetesen merültek fel szabályváltoztatások, beszélgettünk róluk, jelenleg ebben az irányban haladunk. A végleges ítélettel azért érdemes megvárni a megjelenését, hatását 🙂

  7. Balage:
    “beszélgettünk róluk” Tehát kipróbálva még 1-1 játék erejéig sem volt ilyesmi?

    A védekezéssel jelenleg az a baj, hogy a kezdés átadható és továbbra is lehet minimum 1 lapot védekezni.
    Eléggé kontraproduktív az, hogy ugyan visszafogtuk az 1. körös pörgést, de azon az áron, hogy legalább 2 counter nélkül senki nem mer lapot kijátszani az első körében, viszont szerencsés húzással az ellenfél simán kaphat egy hatalmas ingyen tempót (védekezett Lohd Haventől/Unaloműzőtől/Perzselő homoktól stb. kikapni elég rossz érzés).
    Ha jól emlékszem nem ez volt a cél, hanem hogy ne kelljen 0 Vp-s beleszólásokkal telerakni minden dekket, és úgy is legyen esély az 1. körös terülések ellen.
    Továbbá ennek lett még 2 folyománya:
    1. hogy az ellenfél a saját 1. körében relatíve nyugodtabban kezdhet pörgésbe, mert 1-el több lapból dolgozik és nem kell félnie ingyen counterektől.
    2. Az 1. körös pörgés áttevődött a 2. körre, ahol a 3 vs 1 Vp erőforrás különbség miatt még durvábbak az arányok.
    Azaz megoldottunk (többé kevésbé) egy problémát és született (megerősödött) 2 másik.

    Egyébként félreértés ne essék, nem piszkálódásból irkálok ide. Örülök neki, hogy ilyen problémákat egyáltalán el és felismer a kiadó és próbál tenni ellene. Csak eddigi tapasztalataim alapján, amit szerintem több másik játékos is meg tud erősíteni, az ellenlapokon alalpuló nerfelgetés nagyon kevéssé hatékony és sokszor legalább annyi új problémát szül, mint amennyit meg sem old. 😛
    (Nyilván gazdasági szempontból ez nagyon jó húzás, de azért remélem ez nem annyira elsődleges, hogy minden más be van áldozva érte.)

    Üdv: Kyb

  8. Nekem Kyb hsz-eiből valahogy nagyon az jön le, hogy meg van sértődve, mert Ő nem tesztelő, az Ő ötleteit megváltoztatják (lásd Vadászat Zén), bezzeg ez meg az, pedig Ő aztán megmondja a tutit, meg a frankót.
    Egy kicsit olyan “savanyú a szőlő” hangvételű az összes ilyen litánia, bár lehet csak számomra, na mindegy…

    Kellemes Húsvétot a népnek!

    Gyuri voltam, sziasztok!

  9. Ettől függetlenül Kyb-nak igaza van, és szerintem nem azért vezette végig ezt a problémát, mert Ő “megmondja a frankót”. Jelenleg egy kicsit “hinta” effektus érzése van a dolognak a drágítós koncepciók és gyors olcsó paklik között (hol az egyik van előnyben a kiadott lapok/szabályok által, hol a másik, egymást váltva), és miután a járj visszaszorul megint, a tempósabb paklik között a többiek által felvetett 3 VS 1 mana probléma fennmarad.
    Félreértések elkerülése végett én sem kötekedni akarok, de a 10-ik alapkiadásig még van idő és addig szerintem még lehet annyit dolgozni a problémán, tesztelők és játékosok együtt (szerintem úgy lenne a legoptimálisabb), hogy mire kijön az új alapkiadás ne az legyen, hogy átesünk a ló túloldalára megint és újabb és újabb nerfek és módosításokkal kelljen javítani ezen a problémán, én csak ettől félek.

  10. A 10. alapkiadás láthatóan kb már kész, szóval nyilván télen jön ez, akkor meg tényleg van még idő. Nem kis horderejű dolog se Kyb, se az én ötletem, de a játék hosszú távú fent maradása érdekében ezt előbb utóbb meg kell lépni (akkor meg már jobb előbb, hogy később ez alapján designolhassák a lapokat).

  11. Egyébként honnan jött az, hogy egyáltalán probléma a “3 vs. 1 mana”? Panaszkodtak a játékosok? Meccsek mentek el ezen?

    Van már elég sok manatermelés, ami egy manánál is behörren (Búvópatak, Suu’zy csillogása, Bufa segítsége, de mehetünk messzebbre is: A pokol szeme, Manakorong, A forrás érintése vagy Napfókusz (Charar-din visszatér kiegészítő…)). Általában ha 3 manám van, egy drágább (2 mana) lapot próbálok kijátszani, ami vagy bejön, vagy nem, ezzel viszont bukom a manát, ha mondjuk 0-ért lecounterlik. Az Albínón vagy Káoszgoblinon kívül van olyan lap, ami a második körben kijátszva behozhatatlan előnyre teszek szert az ellenfelemmel szemben?

    Nem kötözködni akarok, de tényleg érteni szeretném, hogy miért merült ez fel problémaként egyáltalán (és erre lehet, hogy Miklós tudná megadni a választ).

  12. Szerintem azt az elvet kellene tovább vinni , mint a szerencsétlenség Pegazusánál, , hogy kezdő játékos drágábban tudná kijátszani , mondjuk az első 2 vagy 3 körben,

  13. Nekem olyan is eszembe jutott, hogy lehetne az, hogy mindig a kezdő játékos körének elején kapja mindkét játékos a VP-t. Vagyis:

    A 1. köre: A és B is kap 1 VP-t
    B 1. köre: senki nem kap VP-t
    A 2. köre: A és B is kap 2 VP-t
    B 2. köre: senki nem kap VP-t és így tovább.

    Nekem speciel Szabolcs ötlete is tetszik a “kis” körökkel növekvő manával. Igazából elég sok megoldást ki lehet szerintem találni, a lényeg, hogy ne legyen túl bonyolult. Pl. amit Domonkos írt, hogy a kezdő játékos második körében az ellenfele is kapjon 1 manát, lehet, hogy papíron balanszosabb, de nekem kicsit körülményesebbnek tűnik.

    Viszont ami biztos, az az, hogy mindenféle ilyen szabálymódosítás elég drasztikusan hatna a játékra, és több más szabályt (kezdőszabály, védekezés, akár követők reakciódrágítása) is elég erősen érinthetne. Arról nem is beszélve, hogy emiatt lehet, hogy egy adag lap elvesztené az értelmét vagy túl erős lenne és tiltólistára szorulna (gondolok itt Gormathionra és társaira, meg az “első X körben” másképp működő lapokra). Viszont abban egyetértek, hogy a szabályszintű módosítás hosszú távon jobb megoldás, és egy “újabb védekezés” ikon bevezetése lehet, hogy nem oldja meg a problémát, csak eltorzítja, és az valami más formában jelenik meg.

  14. Szerintem meg teljesen jó a mostani rendszer, rohadtul nincs vele semmi probléma… így hát generáljunk! Végül is magyarországon éltek, magyarok vagytok. Minden megoldásra van valami problémátok….

  15. Régóta tervezem, hogy csinálok egy olyan D-s versenyt, ahol a VP-t a Szabolcs által vázolt módon kapják meg a játékosok. Ki kellene próbálni!

    Szerintem hamarosan meg is hirdetek egy ilyet! 🙂

  16. Pit: igen, panaszkodtak a játékosok. Nem mindenki, és nem is egy “borzalmas, minden meccset eldöntő” problémáról van szó, de azért úgy gondoltuk, elég fontos ahhoz, hogy foglalkozzunk vele.
    A védekezés “hátrébb tolta” a problémát, ami már önmagában nagy eredmény, hiszen minél később tud/mer az ellenfél pörögni, annál több lehetőséged van beleszólni, felkészülni, követőt leszedni pl. az 1. körödben,, kirakni 1 hálós vagy drágító lapot, felhúzni egy MoMe-t, stbstb. A “0. körben veszteni, bármiféle lapkijátszás lehetősége nélkül” sokkal rosszabb, mint pl. a 3. körben veszteni, amikor már te is csináltál mindenfélét. Pláne ugyanez mondjuk a 6. körre eltolva :).

    Crull: jó ötlet a verseny, kíváncsian várom majd a játékosok véleményét.

    Erről eszembe jutott: az Új nemzedék versenyről (amit szintén tartott Krisz párszor) amúgy mi a véleményetek?

  17. @Balázs: nem nagyon változik a meta az új nemzedékkel, mivel a folytonos megújulás miatt amúgy is az új lapokat használjuk. Szvsz érdekesebb lenne egy olyan verseny, ahonnan több új lapot tiltunk és több régebbit engedünk meg pl: páros évben megjelent lapokat lehet használni

  18. A megoldás: beszűkült látókör. Az uborkaszezonban, a Nemzeti első nap top3 dekk alapján, narancs lapok is tiltva! 🙂

  19. Crull: wow, király, remélem olyan időpontban lesz, hogy ráérek.

    Balage: az (5 éves) Új nemzedék remek dolog hagyi helyett (felőlem mehetne permanensen is), de hagyi mellé egy évente 1 verseny jellegű tucatformatként kevés értelmét látom, akkor már inkább valami érdekesebb. Mondjuk fele-fele a hagyikkal úgy már nem hülyeség.

    MrPunk: ne már, ezt komolyan kérdezed?
    Elkezdem a játékot 1 Vp passz, jössz te 1 Vp passz. Köv körben van 3 Vp-m és 5 lapom. Neked 1 Vp-d és 5 lapod. Tegyük fel mindkettőnknek ugyan olyan lapok vannak a kezében. 1 db 0-s counter, 1 db 1 vp-s leszedés, 2 db 1 Vp-s indulólap és 1 db 2 Vp-s asztalkontrollkártya.
    Kirakom az egyik indulólapom, amit te megfogsz, arra én visszafogok, majd utána te ráteszed a leszedésed. Eredmény: nekem van 1 leszedésem, 1 indulólapom, 1 asztalkontroll lapom és 2 Vp-m neked, pedig 2 indulólapod és 1 asztalkontroll lapod. Ezek után A verzió: én lerakom a másik indulólapom ami mondjuk csak annyit tud, hogy repülő 1/1 ami húzat és ad csontot… innentől nekem van netto +2 zsz-em és +1 lapom is hozzád képest.
    B verzió: kiteszem az asztalkontroll lapot amire nincs megoldásod és onnantól a köv körödet is irányítom.
    Jelenleg, a lapok átlag költsége 1 Vp (jó esetben). Azaz, már régesrég nem az történik, hogy a 3Vp-s körben kiraksz vmit 2 Vp-ért lemegy egy erős-gyenge-gyenge párharc és örülsz hogy létrejött. Jelenleg kiraksz egy 1 Vp-s meccsdöntő kártyát (unaloműző/tündér/krabber/perzselőhomok/stb.) és ha az ellenfél nem tudta 1 Vp-ből megoldani úgy, hogy sok lapnál reakciódrágítás vagy asztali védelem miatt csak az egyik megoldás optimális rá akkor el is ment a meccs. Ha sikerült megoldania akkor neked még mindig van 2 Vp-d, hogy megismételd ezt kétszer, neki pedig 0 Vp-ből kell valami nagyot alakítania.
    És akkor a követők reakció/leszedés drágításáról még nem is beszéltem vagy egy drágító szabálylap vs bármi más és kezd a drágítás felállásról. Vagy a követők erőforrásképességei: tárgy, tőr, fehér, lila, molluszk stb.
    A manatermelés legtöbbször, pláne a játék korai szakaszában csak -1 lap. Már nem itt tart a játék. A járj-ban persze 2. kör sötét mágia nyertem, de ez nem érdem, ez bug. De jó tegyük fel, az ellenfeled kezd, passzol 1 Vp-ből majd jössz te és 1 Vp-ből kiteszel 1 manatermelést, amit ő ugyan úgy 4 lap 1 vp-ből tud megfogni/leszedni. De ha nem is sikerült neki akkor is -1 lapba kerültél. Tehát köv körben 3Vp-5 lap lesz 1+x Vp-4 lap ellen. A jelenlegi átlag lapköltségek mellett még mindig nyer a +1 lap.
    A behozhatatlan előny dolog pedig sztem már elég könnyen összehozható: 2. kör van 3 Vp-m kijátszok 3 db 1 vp-s lapot amik nettó 1 lapelőnyt termelő 1/1-es lények, dobat 1-et, húz 1-et az mindegy, még csak az se kell, hogy képességük legyen asztalról.
    Drafton és bontotton amúgy már évek óta remekül látszik ez. Aki hamarabb kiterül majd kirak egy hálót az kb. nyert is. És ott még csak a követők se zavarnak be.

    Tulajdonképp nem a 3 vs 1 Vp az igazi probléma, az csak egy nagyon durva tünete annak hogy a lapok átlag ik-ja lassan 1 Vp alatt van. A zanszilánk IK pedig csak még inkább ront ezen. Ha a 3 Vp-s játékosnak létrejön bármije is, az onnantól ugyan úgy jelent +1 zsz-t is és abból szépen folytatja a játékot. Nem beszélve az olyan brutális lapokról amik 1 Vp-ért keresnek erőforrásokat. mivel az összes erőforráskorlát leesik a 2. körrel ezért onnantól szabad a pörgés.

    Üdv: Kyb

  20. Sziasztok!

    Van valamim, ami a kommentelő többségnek nincs: távolságom a játéktól. Tudjátok, sokszor igaz, hogy egy adott dilemmát akkor tudsz rendesen átlátni, ha hátralépsz két lépést, hogy az egész eléd táruló képet be tudd fogadni. Kívülről nézve egyszerűen hihetetlennek tűnik, hogy ez a játék még mindig él az állandó szabálymódosításoknak köszönhetően. Kisebbfajta csoda. A világon az összes hosszútávon fennmaradó játék (sakktól kezdve) viszonylag stabil, és átgondolt szabályrendszerrel rendelkezik. Teljesen rossz koncepció, hogy a kreativitást abban élik ki a készítők, hogy új szabályokat és lapfajtákat vezetnek be. Ez szűklátókörűség, amiben a belterjes közeg nem segít ebben. Ez nem bántás, csak tény. A szabályrendszert kellene egyszer és mindenkorra, nagyjából végleg új alapokra helyezni, és teljesen átdolgozni. A szabályok mindig legyenek állandóak, mint egy Alkotmány, amihez biztosan lehet visszatérni, 5 év után is. Ne az vegye el a játékosok kedvét az újrakezdéstől vagy kipróbálástól, hogy már azt sem tudják hogyan kell játszani.

    Az üzleti modellnek ettől még nem feltétlenül kellene bedőlnie. A FIFA sorozat lehetne egyfajta példa. A futball aztán igazán nem változik, mégis évről évre viszik, mint a cukrt. Ami új benne: a játékosok. Tehát új és új ötletes lapokat ki lehetne hozni, a kreativitás ezen területe rendben is van. De a fifában nem erősebbek ám a játékosok minden évben. Akkor miért venné meg valaki az új kieget? Sokkal értelmesebb dolog lenne, ha pl. a korszakolás kapna nagyobb hangsúlyt. Mondjuk valami olyasmi, hogy Ghallán új korszak köszöntött be, ezért az ehhez kapcsolódó tematikus lapokat lehetne használni az idei versenyeken. De, természetesen nagyon fontos lenne, hogy valamilyen módon lehessen használni a régi kártyákat is. Mondjuk bizonyos korlátozással, adott tematika szerint. Persze ez most egy totál nyers ötlet, aminél sokkal jobbat k lehetne dolgozni, csak a példát akartam leírni.

    A nerfelés, meg a mindig kitalálunk valamit az adott tápolások ellen, nem fog működni egy idő után. Így is sokan lázadoznak, egyszer be fog dőlni az egész.

    Nagyon fontos lenne, hogy ne erősödjenek folyamatosan a lapok (egyáltalán ne legyen egymásra licitálás), és issza lehessen térni a régiekhez, megfelelő korlátozással, az újakból való fogyasztás érdekében. Kihagytam két évet? Nem baj, mehetek vissza a kövi versenyre, csak bevásárolok az az évi kiegekből és felturbózom X régi lappal. Hiszen az erejük nem változott, csak a tematika és a kombinációs lehetőségek, és a szabály is ugyanaz. Ez olyan, mint a jogbiztonság. Ha állandóan változtatják a törvényeket, az nagyon rossz a gazdaságnak 😉 (és mindenkinek).

    Peace

  21. Ami kimaradt: az érzelmek nagyon fontosak. Ha kötődöm 1-1 lapomhoz, amit szeretnék is használni, akkor legyen meg rá a lehetőségem. Ha a kiadó ezt elveszi tőlem, azáltal, hogy 2-3 év alatt használhatatlanra gyengült a lapom, akkor irdatlan nagy öngólt rúg magának üzletileg. Mert az egyik legfontosabb dolgot kezdi el leépíteni, ami ahhoz kell, hogy hosszú távon is a vásárlójuk maradjak.

    Máshogy is meg lehet oldani, hogy új kieget kelljen venni. A cégnek fent kell maradnia, ezt mindenki elfogadja és megérti. De lehetne ezt értelmesebb, következetesebb és elfogadhatóbb módon is csinálni. 2018 van. Legyen elég az állandó variálgatásokból meg tápolásban túllicitálásról. (gondolom inkább az utóbbi, ami az előbbit kiváltotta)

  22. Bocs, még valami: és ha én kicsit üzletelni is akarok, az sem árt, ha a lapom kissé jobban tartja az értékét. Az emberek egy része szívesebben ad pénzt olyanra, amin nem bukik akkorát. 😉 Ez pedig a kiadónak sem lenne rossz.

  23. az a zanszilánk költség amúgy tényleg eléggé rádobott ezekre. én ritkán játszom tempó paklit (mint pl egy mérgező VH), de az előző drafton, amikor az AO-ban (túl) sok zsz költségű lap jött éreztem, hogy aki kezd az nyer kb: zanpók, ryuku torony, alanori olimpia vagy mi ezek mind jó nagy előnyt termeltek és mind 1 zsz

    ilyen szempontból a GE jobb lett, kevésbé éreztem a kezdés jelentőségét (más kérdés, hogy sajnos a lapok ereje viszont elég gyenge lett, legalábbis jó részük) a legutóbbi drafton

    de lényeg, hogy ezek a zanszilánkos lapok is a kezdő játékost segítik, ráadásul akkor még olyanokról nem beszéltünk, hogy pl Johann 1 zsz-ből jön a követője mellett, meg jó pár más lény is (ami nem nagyon hagy más lehetőséget, mint annak belövését).

    szóval kéne törekedni a lassításra (ezt nyilván szem előtt tartjátok), amit nem a járj tápolása kéne, hogy eredményezzen (ezt Balage te említetted valahol), hanem egyrészt egy szabályváltoztatás általi több interakciót (fairebb mana vs mana mellett), illetve a lapok védelmét jelenti nálam (szerintem nem volt rossz irány a pókvadász, gyilkos sugárzás, illetve a tölgy sem, ott a lapok erejével volt a gond szvsz)

  24. Szerintem eleg jo irany lenne a nem lehet ra X-es koltsegu lappal reagalni lapok kiadasa, mint ahogy GE-ben is volt par ilyen. Csak mondjuk ne 3 manas hulladekokra keruljon ez hanem kozepes es jo lapokra alacsonyabb IK-val, es akkor a jarjat sem kellene tapolni indokolatlanul.

  25. Hmm, a “nem lehet ra reagalni X-es koltsegu lappal” , az szinte pontosan az Elllenseg koncepcio… ill. ott meg “hatni” sem lehetett (az emlitett lapok is onnan ‘szivarogtak at’). Ott az X a kijátszott lap idézési költsége lett volna szabály szerint (kivéve más ellenség lapokkal, azokkal lehetett reagálni és hatni, de azok _jóval_ drágábbak lettek volna átlagban – bizony, nemcsak 3, hanem akár még több manásak is – és cserébe nem 4-5, hanem jellemzően 1-2 képességük volt).

  26. @Balage:

    Meg volt az oka, hogy elvetettétek azt, szerintem jó döntés volt.

    Nem arra gondolok, hogy egy az egyben az ellenség vonal a jó, hanem az, hogy a drágább lapok védelemmel vannak ellátva.

    Ezek csak alternatív ötletek, és lehet, hogy óriásit tévedek, de mi lenne, ha kijönne egy 3 manás lap, amin mondjuk simán +1 drágítás van, de ha dobsz neki egy lapot, akkor +3 (hasra ütöttem). Vagy ha dobsz neki egy lapot, akkor ingyen/egyért jön. Vagy ugyanúgy lapdobásnál kap valami plusz képességet, ami elég erős, alapból meg csak a pókvadász szintet tud. (persze ezek közül nem mindet, csak ötletek, hogy hogy lehetne erősebbé tenni ezt a vonalat).

    Így meglenne az, hogy kirakod 3-ért és akkor is tud reagálni rá az ellen akár egy erőssel is +1-ért, vagy beleraksz egy plusz lapot és akkor kijött valami durvád.

    Persze ne manát termeljen mondjuk, mert így is visszatölthető a kéz fókuszálással, ha egyből húz is hármat vele az para (amúgy a fóki is érdekes lap, egyrészt egyedi és stabilitást ad sok paklinak pl egy anti rakshi+rúna tűz vagy manó, másrészt viszont ott tartunk, hogy az 5 lap is beteszi, emiatt limitálja a színek használatát, lehet megérne egy gondolatmentet ez is, ugye a répa és a szikráció személyében már ellenlapot kellett kiadni, annyira erős volt). Nyilván egy nerf nem fog megtörténni, mert UR, de lehet ma már úgy adnátok ki, hogy “ha 3 vagy kevesebb lappal kezdted a játékot” akkor keresheted elő (vagy ha a játék során legalább mondjuk 3x dobtál lapot saját lapod kijátszásakor/használatakor, hogy az említett manóba is jó legyen)

    A szent tölgy amúgy rossz példa, 1 manás lapon ne legyen ekkora védelem, mert vagy broken lesz, vagy túl gyengét kell, hogy emiatt tudjon (ez utóbbi a helyzet vele ugye), hogy egyensúlyba hozza.

  27. Lehet panaszkodni hogy jaj broken lap X, de mindenki használhatja, szóval unfair nem lesz a játék. Unfair akkor lesz mikor nálam van 5 broken lap, meg nálad is, de nekem 6 manám van, neked meg 3.

    egyébként én csak kiegyenlíteném a mana-esélyeket, Szabály módosításnak jó lenne Szabolcs ötlete is, de mit szóltok ehhez?

    A 2.-nak jövő játékos kap egy egyszer használatos jelzőt, amit a 2. körtől kezdve bármikor felhasználhat, semmilyen módon nem lehet rá reagálni, és a következőt tudja: “Kapsz eggyel kevesebb VP-t mint ahányadik kör van, és ezt ebben a körben fel kell használnod, különben elvész. ” és ez nem kerülne cselekvésbe szóval utána lehetne counterelni a kapott manából.

  28. Azt hiszem Istvan tökéletesen megragadta a lényeget. Ezen az úton az új kiegek a már megkévő konstrukciók javításával, egymáshoz közelítésével és akár újak vagy rég elfeledettekkel foglalkozhatna. Nem lenne szükség évente a mindenhova befér op lapokra amik csak rontják a játékot és túlpörgetik.
    Nem lenne szükség folyamatos nerfre, szabálymódosításra.
    Nekem pont ez öli meg a játékot.

  29. Még egy gondolat ezekhez a többért játszom ki többet tud lapokhoz. Vegyük példának a manapilont: ingyen háló, tempó, rezisztencia (így a sok védekezéses leszedés se viszi az ellenfél 1. körében ingyen) és még kentrip is? Egyértelműen túlzás.

    Ha mondjuk a lapot csak +1 manáért adná máris korrektebb lenne – kirakhatnám ugyanúgy ingyen arra a célra, amire kitalálták (jelző levétel általi tempó), ha meg akarok indulni, vagy befizethetek egyet, ha a lap is számít.

  30. En a szabàlymodositast egyàltalan nem tàmogatnàm. Attol tartok ez túlsagosan felboritanà az egesz jatekot.Kell egy jel a lapokra X osszeggel ha az ellenfélelnel volt a kezdés joga Xel olcsobb.Vagy akàr kapjon egy plusz képességet.(pl;termèszet randje,varkaudar gladiator,szerencsetlenseg pegazusa).Elsőre minden kepp ezzel probálkoznék inkabb mint egy 20éves tendszert megboritani tobb ezer kiadott lap után! Hozzàteszem en egyáltalan nem erzem ezt a problemat ilyen eget rengetőnek.

  31. Istvan gondolatmenetet abszolut tiszteletben tartva, a lapok erossegenek problemajara nem latok benne javaslatot. Konkretan a problema az, hogy ugy tapasztaljuk, hogy a versenyjatekosok NEM vasaroljak meg a kieget v. Zent (es nem is tartjak sokra, nem tartjak jonak), ha nincsenek benne “jo” ritkak (vagyis erosek, vagyis legalabb olyan erosek, mint a korabbiak, de inkabb egy picit meg erosebbek, hiszen kulonben “nem fer be pakliba”). Meghozza a ritkak nagy reszenek “jonak” (vagyis erosnek) KELL lennie ahhoz, hogy a versenyjatekos tarsadalom pozitivan fogadja. Ebbol kovetkezik aztan a kieg fogyasa, a visszhangja, a lapok erteke, minden.

    Domi: erdekesek a lapjavaslataid, gondolkodunk is hasonlokban. Az osmagia azert is fontos kerdes (nem csak a dragito paklik miatt), mert ha tul eros (ill. vannak olcso osmagias counterek), akkor a “dobj 1 lapot es nagyobb counterdragitasa lesz” tul nagy kockazat beleszaladni egy 0-s vagy 1-es osmagias counterbe. (ld. pl. Mithrill golemet nem hasznaltak a Szemetdomb nerf elott, pedig bivalyeros lap, utana meg igen).

  32. Igen, azért vetettem fel több lehetőséget, hogy miként lehetne trükközni a lapdobással.

    Ősmágisan megfogja: igen, ez baj, de egyrészt kevés ilyen lap van jelenleg, szóval a mostani készlet miatt nem kell aggódni, másrészt lehetne a megcsúfolás útján tovább menni:

    1 mana, azonnali: megakadályoz egy lapot. Ha eldobsz a kezedből egy lapot a semmibe ősmágiás lesz. (alternatívaként ha nem mindig a lapdobást akarjuk, akkor áldozz fel egy permanensed, de ezt nem ennél a lapnál, mert itt nem lesz asztalon járj ellen kontrollként semmid, inkább a többi, nem járj ellen készíthető lapdobós, 3 manás lapnál lehetne ezt az áldozást adott esetben – persze ott már úgy, hogy egy minimum 1-es költségűt, nehogy ilyen hátramaradt horgonyok termeljenek nagy előnyt).

    Ugye a szemétdomb nem fogja, mert nem a költségét helyettesítettem és egy szokásos 1 manás counter, ami tud még valamit (ugye járj ellen nem a lap számít annyira, ezért választottam ezt). Ha túl gyenge mehet rá valami apró képesség (gyógyulás, semmizés, esetleg áramlásból kör végén lapot húz).

    Ez ismét csak egy dolog, ami eszembe jutott, de én valahogy így egyensúlyoznám azt, hogy a lapdobás általi counterdrágítás releváns maradjon, így dizájnolnám a viszonylag olcsó ősmágiás countereket.

  33. Az a baj akkor ez egy ellentmondás. Ha a jelenlegi 1 manáért kb meccsdöntő lapokat vagy még picit erősebbeket kell kiadni, hogy a versenyjátékosok vegyék akkor hogyan lehet lassítani a játékot?
    Istvan valaszában is meg amit írtam ott egy lehetséges irány. Koncepciókban legyen egy lap erős ne úgy minden hova. Aztán a verseby játékosok is veszik a kieget hogy pl az árnymanó vagy a dínó paklijukkal versenyezhessenek.
    Így sokkal jobban lehet balanszolni a játékot.

  34. Demetriusz: igen, ezzel az ellentmondással küzdünk nap mint nap 🙂
    És igen, amit írsz, az nekem is nagy vágyam/alap elképzelésem: a ritka lapok jelentős része NE legyen jó minden pakliba, de még csak a paklik 3/4-ébe sem, hanem 2-3(-4) koncepciós pakliba (1 az nem jó, az “1 paklis ritka” az szutyoknak számít, hacsak nem valami Tier 1 pakli nagyon erős lapjáról van szó).
    Kell persze azért minden kiegbe pár “abszolút spoiler” is, ami sok pakliba beférős (“húzó, igazán értékes ritka”), de nem kellene túl sok.
    Erről szólnak pl. a dupla-etnikumos ritkák is.
    Dolgozunk ezen folyamatosan, és ha már Szivárgás: már a 10. kiadásban várható egy új, kisebb játékmechanika bevezetése ennek kapcsán… lehet találgatni! 🙂
    Ehhez persze hozzátartozik az is, hogy sok-sok versenyképes koncepciót szeretnénk fenntartani, amibe aztán a koncepciós ritkák jók. (“nemlétező” pakliba hiába jó a ritka lap, annak még attól 0 értéke lesz)

  35. Én se érzem annyira tragikusnak ezt az 1 vs 3 VP dolgot. Mellesleg ha ez annyira bróken dolog lenne,miért nem próbálgatná legalább egy valaki a Manaáramlásra építő deckeket,akár kontroll formájában is? Vagy a másik oldal: miért nem tombolnak(ha nem számítjuk a néha top3-ba jutó nagyobb versenyek eredményeit) a Lépéselőnyös koncepciók,amik ezt a hátrányt gyönyörűen le tudják dolgozni? Erre gondolva azért bennem megkérdőjeleződik,hogy tényleg annyira nagy-e a gond.
    Vagy ott van pl. a Tudati klónozás. Egy az egyben megoldja ezt a problémát. -1 lap,cserébe +2 Vp,fixen és 0-ért (nyilván be kell húzni,de ettől tekintsünk el,mert a védekezést is be kell húzni). Igazából senki nem használja. Vagy azért,mert elfeledtük ezt a lapot,vagy tényleg nem létezik ilyen szinten az 1 vs 3 VP probléma.

    Ha mégis ennyire ezt érzi a kiadó,akkor valóban jók a megcsúfolás és pókvadász jellegű lapok. A Gnóm pl. teljesen korrekt. De azért az IK-val itt is vigyázni kell,mert hiába tud baromi jó dolgot az A hatalmasok ereje,sőt,még +X VP is reagálni rá azért a bizonyos “áldozatért”,annyira drága,hogy labdába sem rúghat járjon kívül sehol.

  36. En is azon a velemenyen vagyok ebben a temaban, mint DK. Lapok johetnek, de uj jatekot ne akarjunk csinalni a hkkbol.

    Ha leegyszerusitjuk, hogy mirol is van itt szo, akkor azt mondhatjuk, hogy egyesek szerint tul nagy a kezdo jatekos elonye. (hogy ezt epp 1 mana vs 3 mana problemanak hivjuk most, az reszletkerdes, a lenyeg ugyanaz)

    Felmerul a kerdes: mire alapozzuk ezt? Van erre valami statisztika? Csak mert par eve, amikor lezajlott kb ugyanez a vita (nem csak itt, a tesztelesen is), akkor az egyik hagyomanyos versenyen begyujtottuk az adatokat, es az jott ki, hogy az eredmenyek alapjan minimalis elonye van csak a kezdonek. (55-45 korul volt a kezdo javara ha jol emlekszem)

    Nem azt mondom, hogy nincs problema, csak azt, hogy elobb bizonyitsuk be, mielott alapjaiban at akarnank formalni egy 20+ eves jatekot. Javaslom a versenyszervezoknek es a beholdernek (kulonosen utobbinak a relevancia miatt) , hogy gyujtsenek mintat, utana visszaterhetunk ra.

  37. Ez nálunk vidéken úgy szokott kinézni, hogy a kezdő játékos a kezdés előnyéből megveri az ellenfelet, azután bocsánatot kér, hiszen ő is látja mi történt, utána pedig a másik játékos keserűen megjegyzi, hogy “hagyd, be lett bizonyítva statisztikailag, hogy a kezdő játékosnak nincs nagy előnye”.

    Én nem értek a statisztikákhoz, de azt azért látom mi történik az asztalon, mint ahogy mindenki.

  38. Mondjuk erre az is lehetne egy esetlegese -lebutított – alternatíva, hogy 3 helyett 4 meccset játszanának a játékosok a versenyeken, ha túl sok lenne a döntetlen akkor meg még mindig ráérnének a fejlesztők kigondolni egy alternatívát amely orvosolja ezt a problémát

  39. Lehetnek olyan matchupok, versenyformák, ahol nagyon kijön a kezdő játékos előnye, de szerintem a hagyományos most éppen nem ilyen. Szóval én is azon a véleményen vagyok, hogy kicsit túlizgult téma ez a 3vs1 mana. Az alapszabályokat pedig tényleg túlzás lenne variálni…

  40. Én nem játszom régóta, ezért nem feltétlen mérvadó a véleményem. Lehet, hogyha bizonyos lapok nem lennének összerakhatók egy pakliban, akkor változatosabbak lennének a paklik, s bizonyos problémákra is megoldást nyújtana. Teszem azt, ha minden spoilert nem lehetne berakni egy pakliba (erős, térszaggatás, villámhorgony) változatosabbak lennének a paklik, akkor az ilyen problémák is másként néznének ki. De értem a problémát. Szar dolog kikapni a kevesebb mana miatt.

  41. A mintagyűjtés is jó gondolat, azonban ebben kérnénk a versenyszervezők segítségét, mert:
    – ezt igazából hagyi versenyeken lenne legjobb gyűjteni
    – olyat a Beho legközelebb júliusban tart, ami a téli kieget már nagyon csekély mértékben tudja befolyásolni.
    A tisztesség kedvéért hozzá kell tennem, hogy a téli kieg tesztelése már most is eléggé előrehaladott, szóval gigantikus változtatások nem lennének most a tervekben, de kisebb igazítások lehetnek, a valódi “kezdő-előnytől” függően.
    Mindenesetre a tesztelőbrigád majdnem egyöntetűen úgy vélte, a “3 mana vs. 1 mana” probléma létezik, de nem olyan súlyosságú, amire szabályváltoztatás lenne szükséges, lapokkal kezelhető.

    Szóval nagy örömmel és köszönettel fogadjuk, ha:
    – Crull pl. az áprilisi D-s hagyin
    – a Blogosok a májusi versenyükön (ha az hagyi lesz)
    tudnának adatot gyűjteni (a versenyzőknek is köszi előre is!), hányszor nyert a kezdő (itt el kell dönteni, a kezdés joga számít-e vagy a fizikai kezdés) és hányszor a másik.

    Tesztelésen nyilván tudnánk gyűjteni, de azért az több szempontból sem egy hagyi versenykörnyezet…
    Érdekes még a kiértékelés: a 60-40% az pl. soknak számít-e, vagy a 65-35?
    Ha úgy nézed, a 60-40 csak 10-10%-kal tér el az 50-50-től, de ha úgy nézed, a kezdőnek 1,5-szer akkora esélye van nyerni, mint a másiknak… azt eléggé biztosra veszem, hogy a népszerű mémet “aki kezd, az nyer” hihetővé tevő 85-90%-tól messze lesz az eredmény.

    @Hólar: na ehhez a statisztikához nem kell érteni, egyszerűen csak megszámoljuk, _valójában_ milyen arányban nyer az, aki kezd.

  42. @Balage: a 15-i versenyen feljegyezzük majd, hogy hányszor nyer a kezdő játékos.

    (Valószínűleg a kezdés joga számít, mert ha átadom a kezdést, akkor azt a még nagyobb előny, a még jobb pozíció reményében teszem.)

  43. Habar, meggondolva, a “3 mana vs. 1 mana” problema szempontjabol a ‘valodi’ kezdot kene inkabb nezni, hiszen ha atadom a kezdest, akkor ettol a problematol egyaltalan nem felek. (a ‘valodi’ kezdonel lesz meg elobb a 3 mana)

  44. Az is érdekes lehet hányszor adták át a kezdést, mert ha sokszor van ilyen az pont azt mutatja hogy nem is olyan nagy probléna ez a 3 vs 1 mana.
    Mert ha annyira számít nyílván nem mond le sokszor róla az ember…
    Szerintem ez főleg csak bizonyos meccseknél fontos(pl egy tempó járj ellen,ami képes első körben 7+ sebezni úgy hogy az ellenfélnek kb beleszólása se nagyon van. Ott 80% eldőlt már a meccs)

  45. Sziasztok!

    Mennyire lesz kulcsszó-gazdag ez az alapkiadás? Az alfa paklikkal jól elvagyok, de a kiegészítőket nézegetve túl sok mindent találok rajtuk.

    Üdv,
    HG

  46. A 8 (lassan 9) éves lányommal szoktam játszani. Szeretne próbálkozni a saját pakli összerakásával, de ezt eddig hanyagoltuk, mivel teljes valójában túl komplexnek érzem a játékot neki.

  47. @Balage: érdemes lenne a gyakori ívekre rátenni néhány egyszerű “magyarázó” lapot, mint a Geminában, egy alappaklinál hatványozottan hasznosak lennének szerintem.

  48. Ez jo gondolat, a 10. kiadasra vonatkozoan mar keso, de telre megfontolando.
    A profibb jatekosoknak nem okoztak gondot az ilyen lapok (asszem), a kezdobbeknek pedig hasznos.
    Esetleg ha van konkret otleted, hogy mi hianyzik meg ezen a fronton, johet mailben, felrakom.

  49. Most latom 🙂 hogy 10. kiadasra irtad, sajnos az mar boven nyomdai elokeszitesben van. Nem gondoltunk sajnos erre.

  50. @Balage:
    De ha a GE-ben voltak ilyen faék-magyarázó lapok, hogyan lehet, hogy a X. Kiadásra “elfelejtődött”? Időközben amnéziás lett a tesztelői gàrda, vagy egy ALAPKIADÁS-nál nem tartottátok elég fontosnak/ indokoltnak az ilyen lapok kiadását? Mert hát, ez hatalmas öngól a kiadó részéről…

  51. Szerintem mondjuk ez nem akkora gáz, sőt. Az ilyen faék lapok az Alfa paklikba valók, nem egy alapkiadásba. Semmi kedvem ilyen lapokat nézegetni a 10. kiadásban: *etnikum*mészáros 2-ért 2/2 *etnikum* *etnikum színe* kijátszásakor gyűjtőbe küldhetsz egy célpont permanenst (*permanens definíciója*).
    Ezzel csak a flavoroktól raboljuk a helyet. Azért van a kiegben a szabálykönyv, hogy az ilyesmik le legyenek oda írva. A saját korai tapasztalatom alapján egy új játékos megfogása szempontjából sokkal fontosabb egy frappáns flavor egy lapon.
    Én ezért azt remélem, hogy a 10. alapkiadásban minimum a lapok 50%-ra jutott flavor és azok egy része legalább megközelíti majd pl. a Zombi (1. kiadás) szintjét és nem belterjes poénkodás lesz, amit úgysem ért meg egy új játékos.

    Üdv: Kyb

  52. +1 a flavoroknak. Szerintem is nagyon fontos hangulati elem a lapokon és mindig fájt a szívem ha az miatt került le egy lapról a tesztelés folyamán,hogy nehogy elromoljon szegény Bécikének a szeme…

  53. Magyarazo lapok: alapvetoen azert nem tervezzuk, hogy mindig, minden kiadasban lesznek ilyenek. Egyreszt nem gondoltunk arra, hogy a 10. kiadasban lehetne ilyen (siman bekamuzhatnam, hogy miert nem akartunk, de ez az igazsag). Ez osszefugg azzal, hogy az ilyen lapokat Zsolti szokta beadni, amig tesztelt, es valahogy nem vette at ezt senki.
    Masreszt, a 10. kiadas alapveto elkepzelese az volt, hogy a lapok nagy resze ujrakiadas (ahogy ez mar alapkiadasnal szokott lenni), meghozza nem kaphato, de keresett lapok. Ehhez tarsul egy rendes adag uj (ez reszben felujitottat is jelent) ritka lap (+ egy uj kepesseg/hatrany is lesz, de errol tobbet most nem szivargok 🙂 ). Menetkozben egy uj gyngy HJE meg bemaszott, de mar csak ezert sem igazan merult fel, hogy “es akkor milyen gyakori lapok legyenek”.
    Ugy gondolom, a teli kiegben lehet par “magyarazo” gyakori, ha a tesztelocsapaton atmegy, en ezt jonak gondolom. Meg nincs, de nem keso meg ilyet felrakni.

    Flavorok: pozitivumkent emelnem akkor ki, hogy a Ryuku szigetvilag Zen majdnem minden (10-bol 7) lapjara sikerult flavort tenni (a TF-es enciklopediabol dolgoztunk alapvetoen Gergovel, amit Zoli kigyujtott nekunk). Igyekszunk egyszerubb lapokat is tervezni, hogy minel tobbre jusson flavor. (Amugy egy “magyarazo” lapon is siman lehet flavor, a ketto nem zarja ki egymast).

  54. Meg annyit tennek hozza az ujrakiadas-sztorihoz, hogy a 10. kiadas ujrakiadas-reszet (gyngy-k es a ritkak egy jelentos resze) Dev es “csapata” (HJE Szata + Roland) allitotta ossze nektek. Persze vegigkommentaltuk, hosszasan vegigtargyaltuk, modositgattuk, de a munka oroszlanresze ebben a tekintetben oket dicseri. Eleg zaftos lesz…

  55. Én a flavorokból az első kiadás szépirodalmi idézeteit hiányolom.:(
    Egy-egy erőltetett poénos helyett szívesen látnék ilyet is.

  56. Köszönöm az infókat! Gondolom lesz elérhető laplista, az alapján tudok dönteni, hogy érdemes-e az engem érintő korosztálynak vásárolni belőle. Addig is Alfázunk tovább. 🙂

  57. @Hafi: en azt mondanam, akkor erdemes valtani a 10. kiadasra, ha kicsit kezditek unni az Alfakat. Es akkor is ugy, hogy vesztek 1-2 paklit, es kivalogatod az egyszerubb lapokat, egyszerre csak 1-2 uj kepesseget behozva/elmagyarazva (es a gyengebb alfas lapokbol kiszedni). Vagy az egyszerubb lapokbol uj paklit osszerakni es osszeengedni az Alfasokkal. De az Alfas bovitese is feelinges lehet, ha bontotok megfelelo lapot.

    Persze, lesz laplista, mostansag mar a megjelenes kornyeken fent szokott lenni a lapkeresoben a hkk.hu -n.

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

w

Kapcsolódás: %s