Vendégcikk – A hordák sorsa (4. rész)

Újabb beszámoló Jancsár Jánostól.

Az ötödik bevetés: szeptember 30, Kecskeméti HKK Kupa, 5×10 formátum

  • Választott deck: legendás lények

Már alig vártam, hogy legyen egy megfelelő formátum, ahol felvonultathatom legendás lényeimet! Nem várakoztatom hát tovább őket, az 5×10 formátum épp megfelelőnek látszik a bemutatkozásra. (Emlékeztetőül a pakliépítés szabályai: négy helyett öt szín használható, de minden színből szigorúan pontosan 10-10 lap. Ebből fakad, hogy a paklik pontosan 50 laposak kell, hogy legyenek. A színtelen és Bufa lapok külön színeknek számítanak ezen a versenyen, és bár side-ból lehetőség van színt cserélni, a csere nyíltan történik, és az 5×10 aránynak a side-használat után is meg kell maradnia.)

A legendás pakli alapvetően négy színt használ. Ezek: a lila, a barna, a sárga és a piros. Ezekből vannak a legjobb legendás lények. Bár lehetőségünk lenne egy ötödik szín bevetésére, nekem a színtelenek javára kellett döntenem a szuper jó morfok miatt. De kicsit előre szaladtam.

A „narancs lap” választás

A Legendák Völgye követő már igencsak patinás darab, de egyike a legtutibb tempó követőknek. Amellett, hogy szépen lehúzza a lényeink költségét, lehetővé teszi azok extra képességeinek használatát is. A követő tehát fix, szóba se jöhet másik, hiszen mindent tud, amit tudnia kell. Egy kis ráadás, hogy a legendás lényeink semmilyen módon nem veszíthetik el a képességeiket. Jöhetnek tehát a dermesztésjelzők meg Lélekrezonanciák! Ők meg se rezdülnek.

A jól bevált recept szerint a tempó követő mellé egy drágító szabálylap dukál. Mivel lényeink többsége eleve úgy lett tervezve, hogy ne zavarja a keltető, ezért nem lehet más a döntésünk, mint az immár 13 évessé érett szabálylap. Sokat nem kell magyaráznunk ezt a kettőst. Számtalanszor megjelentek már együtt a versenyasztalokon. Harmonikus együttműködésük garantált.

  • szabálylap: Hegymélyi keltető
  • követő: Legendák Völgye

Sajnos a formátum annyiban nem kedvez nekünk, hogy jobban szeretnénk kissé aszimmetrikusabb felállást a színek terén. Míg lilából és barnából szinte dúskálunk a jobbnál-jobb lapokban, addig pirosból és sárgából igencsak meg kell néznünk, mit használunk.

A koncepció rém egyszerű. Ellenfelünket lehetőleg minél gyorsabban, minél nehezebb helyzetbe kell hoznunk, míg mi orvul-alattomban kiépítjük az asztalunkat, és bevisszük a megfelelő mennyiségű sebzést. A választott deck klasszikus horda, minden tekintetben, hiszen a pakliban kizárólag lényeket használunk, nagyobbrészt nem foglalkozunk az ellenfél vergődésével, illetve legtöbbször őrposztból nyerünk, annak ellenére, hogy van lövésünk és egy „végtelen” kombónk is (ezekre lentebb részletesen kitérek).

Először is összeszedtem az általam legjobbnak vélt legendás lényeket. Az ilyen pakli nálam mindig az erőforrással indul. A horda legnagyobb gondja, hogy hamar kifullad, ezt mindenképp igyekezzünk elkerülni! (A lapok mellé tettem istenük kezdőbetűjét, a könnyebb átláthatóság kedvéért.)

3 Nyugodt Káin
2 Ősöreg vazallus
3 Kisebb kincsfutár
2 Nelevyn, az özvegycsináló

A vazallusból nem kell három, de az özvegycsinálóból szívesen használnám a maximálisan lehetséges darabszámot, mert amellett, hogy jelzőket távolít el és VP-t is ad, remek lövés. Azonban az 5×10 szabály miatt tartalékolnunk kell a színből a további, nem kevésbé fontos lényeknek a helyet:

3 Khalod
2 Orgling mágus
2 Torqan, a púpos
1 Szkritter lidérclord

Khalod a klasszikus mindent IS tudó lényünk. Sebez lénybe/játékosba, gyógyít és semmiz. A mágus a gyógyítása miatt került be a csapatba, de például követőlövés után egy-két passzivizálással könnyen lenullázhatja az ellenfél maximális életpontját is. Torqan remekül kooperál Nelevynnel és feltámad, tehát bátran áldozzuk fel az előkészítő fázisunk végén komponensért! Ki tud jönni az ellenfél körében és védekezésként is. Univerzális és rendkívül bosszantó, zavaró lény az ellenfél számára. És végül ott a lidérclord…

Itt megállunk egy pillanatra, és mivel egy újszülöttnek minden vicc új, megmutatom a végtelen kombónkat. A követő (és a keltető) mellett a vazallus 1 VP-be kerül. Feláldozva 5 VP-t termel. A lidérclord ebben a környezetben 3 VP-ért érkezik, és visszateszi játékba a vazallust, majd 1 VP-ért használva a szkritter szabályt visszaugrik a kezünkbe. Amennyiben épp nincs háló, akkor ezt végtelenszer ismételhetjük, mivel nettó +1 VP-vel jövünk ki a manőverből. Így a manánkat felhúzhatjuk 20-ra. Szerencsére a vazallus nem csak manát, hanem lapot is tud adni, így ha már 20 VP-n vagyunk, a műveletet a teljes paklink felhúzásáig ismételgethetjük. Mikor a kombót bemutatjuk, ellenfelünk garantáltan be fogja dobni.

A lidérclord azonban nem csak erre jó. Vazallus híján a szkrittereket is vissza tudja hozni. Egyebek közt ezért is választottam ötödik színnek a színtelent. Mielőtt azonban erre a szekcióra rátérnék, még befejezném a legendás lények felsorolását.

3 Mutáns lemúr
3 Tarimász, a csúf
2 Sármanó

A lemúr követőlövés esetén 2 VP-ért ugyan, de reakciódrágítással jön, és miután az ellenfélbe lőtt 3-at, azonnal aktivizálja is magát. Azaz üres őrposztnál egymaga megbünteti az ellenfél meggondolatlan cselekedetét. Tarimász pedig rátesz egy lapáttal arra, amit a keltető már amúgy is nagy hatékonysággal művel: drágít, és a kis polipkák vígan bedrágítják az ellenfél ősmágiás lapjait is. Sármanó egyike a megoldásainknak. Ügyesen megkerüli a rezisztenciát és az életjelzőket. Úgy rakja kispadra a problémás lapokat, hogy valójában nem szedi le őket.

Ezzel a legendás lény-szekció végére értünk. Hogy is állunk színek szerint? Chara-din: 10, Tharr 5, Dornodon 6, Fairlight 5, színtelen 0.

Korábban utaltam rá, hogy a színtelent főként a morfok miatt választottam. Jöjjenek tehát ők.

2 Harcias morf
2 Éltető morf
2 Változatos morf
1 Halálos morf
2 Alakváltó ősköd
+1 Az élet földje

Mind a Harcias, mind az Éltető morf passzívan érkezik, de tudják aktivizálni magukat, sőt, az éltető bármelyik lényünket talpra állíthatja. Ez akár Khalodnál, akár az Orgling mágusnál sorsdöntő lehet. A változatos morf a Semmizése miatt került be elsősorban, de nem elhanyagolható módon megmentheti a hátsónkat is, ha nagyon le lennénk gatyásodva életpont ügyileg. A halálos morf jobb híján került be, mivel elég kevés valódi megoldásunk van. Az ősködöt talán nem kell magyaráznom. Ő a Jolly Joker a pakliban. Az élet földje pedig aktivizál és visszalopja az elcsábított lényeinket. Optimális.

Lássuk mi került még be az egyes színekhez.

Sárgából a tökéletesen ide illő top countert, a Gnómot, valamint a szintén ide passzoló Méonech fürkészt választottam. Barnából a Mago-shin úszómesterre, és a Kharas-nar kínzómesterre esett a választásom, pirosból pedig két csúcsspoiler szívató lapot, az Ork kátrányköpülőt, és az Albínó varkaudart tettem a csapatba. Talán úgy tűnhet elsőre, hogy a kínzómester kilóg a csapatból, de fontos szerepe van. A keltető drágító hatása semmit sem ér, ha az ellenfél dúskál a VP-ben. Az első 2-3 körben 1-1 VP elvétele is kulcsfontosságú lehet. Ráadásul a kínzómester az első számú megindulásunk. A népszerű védekezéses counterek nem fogják, mert 2 a költsége, a 0 VP-s varázslatok pedig a keltető drágítása miatt hatástalanok vele szemben. Ha pedig asztalt ér, az ellenfél körének tempója máris jól szét van barmolva… Nem utolsósorban azért került a csapatba, mert alapból is kellenek járj-kompatibilis lapok.

Itt mutatok meg egy másik lapot, ami végül kimaradt, de jól illik a pakliba (és ha nem lenne a szigorú szín-arány szabály, helyet szorítottam volna neki). Ő nem más, mint az Örvénykeltő. Keltető mellett akár ingyen is kirakható, 2 életjelzővel érkező lény. Az életjelzők jól jöhetnek Nelevynnek vagy az Éltető morfnak is, de őkelme nem emiatt, hanem a 6 ÉP-s sebzés fenyegetése miatt került elő. Lássuk meg, hogy megfelelően konfigurálva majdnem biztosan sebezni fog 6-ot az ellenfél körének a végén, vagy ha nem, akkor el kell lőnie rá egy életkioltós leszedést. A kevésbé jártasaknak mesélem, hogy az Örvénykeltő képességének nem költsége, hanem hatása az életjelző levétele, tehát akkor is sebez, ha már nincs rajta életjelző. Az első körös követőlövés esetén például teljesen megbéníthatja az ellenfelet még egy 0-ért kitett Örvénykeltő is, hiszen ha elkölti a VP-jét, kikap, ha nem költi el, akkor meg nem csinált semmit a körében… Mielőtt valaki extázisba esne a lap láttán, gyorsan megnyugtatnám. Ha ennyire egyszerű lenne megnyerni egy partit, akkor mindenki ezzel a kalandozóval kezdené a deckjét. Sajnos nem ennyire rózsás a helyzet. A mi körünkben bátran leszedheti az ellenfél, illetve manát is termelhet, hogy sebző hatását kikerülje. Szóval nem igazi csodafegyver, csak egy újabb, bár kétség kívül zavaró lény. Mivel a tesztek során szinte minden ellen kiszedtem, így végül be sem tettem a deckbe.

3 Gnóm
2 Méonech fürkész
2 Mago-shin úszómester
3 Kharas-nar kínzómester
2 Ork kátrányköpülő
2 Albínó varkaudar

Jó lenne, ha lenne opciónk a kátrányköpülő gyűjtőből kézbe visszavételére, de ez egy horda és nem kombó, ezért erre nem helyeztem hangsúlyt. Egy körre így is megbénítja az ellenfelet, ez pedig általában pont elég ahhoz, hogy jól álljunk.

A paklival könnyű játszani, és ez csak egyetlen verzió volt a sok lehetséges változat közül. A pakli számos más formában is összeállítható. Más, kevésbé kötött formátumra például biztosan bekerült volna az Orgling ősanya + Áldozati orgling duett, hogy ellejtsenek egy tangót a kártevők lelkes tapsvihara közepette… apropó orgling. A morfoknak természetesen kérjünk orgling altípust, ha van mágusunk, és moát, ha van úszómesterünk, esetleg ében íjászt, ha Khalod ott figyel az asztalon vagy a kézben. Ezt akkor is megtehetjük, ha lidérclorddal hozzuk vissza a morfot vagy az ősködöt. A morfoknál érdemes még figyelni a színre is, hogy akár a harcias morf izom-, akár az éltető morf életjelzőit a lehető leghatékonyabban tudjuk elosztani lényeink között.

A könnyebb áttekinthetőség miatt jöjjön színek szerint csoportosítva a deck:

Tharr

3 Nyugodt Káin
2 Ősöreg vazallus
2 Mago-shin úszómester
3 Kharas-nar kínzómester

Fairlight

3 Kisebb kincsfutár
3 Gnóm
2 Sármanó
2 Méonech fürkész

Chara-din

3 Khalod
2 Orgling mágus
2 Nelevyn, az özvegycsináló
2 Torqan, a púpos
1 Szkritter lidérclord

Dornodon

3 Mutáns lemúr
3 Tarimász, a csúf
2 Albínó varkaudar
2 Ork kátrányköpülő

színtelen

2 Harcias morf
2 Éltető morf
2 Változatos morf
2 Alakváltó ősköd
1 Halálos morf
1 Az élet földje

A side

A side összeállításánál az első gondolat mindig a legnagyobb mumus kell, hogy legyen. A 3 lapos kezdőkezünket elnézve ez nem lehet más, mint a Zarknod börtönében. A keltető maga is eléggé komolyan bekorlátozza a lehetősségeinket, az adott színek ugyancsak szűkítik a választható opciókat. Onnan indultam, hogy vajon mit vennék ki biztosan, ha börtönnel kerülnék szembe? Nézzük színek szerint (mivel a versenykiírás szerint a side használata után is fenn kell maradnia az 5×10 aránynak, ha pl. 2 barna lapot veszünk ki, akkor a helyére ugyancsak 2 barna lap kell, kerüljön).

A börtön elleni játéknál kerülnünk kell a blankokat, ezért azokat a lapokat, amik kijátszásukkor vagy a kijátszásuk körében semmit nem csinálnak, vagy csak nagyon keveset tesznek a játékhoz, muszáj kivennünk. A legjobb, ha olyanra alakítjuk a decket, hogy bármit is húzunk üres kézre, az ne legyen haszontalan.

Börtön ellen tehát kijön az Öreg vazallus (húzásra haszontalan, a lassúbb játéknál pedig a többletmana semmire se lesz jó, és a kombó lényege is a pakli felhúzása, a 20 VP önmagában semmit nem ér), valamint a kínzómester. A kiszedettek helyére ezt a két csodát találtam: Homokgólem, Moa őshal (elég fontos, hogy passzívan érkező lények legyenek). Közbeszúrva jegyzem meg, hogy a Homokgólem Korlátozás és Edralian ellen is több mint optimális. Az őshal izomjelzői ugyan első ránézésre anti-kombóznak a szabálylap által letiltott húzással, de ezeket a jelzőket alapvetően úgyis inkább counterelésre, és nem izomként kisütve szeretnénk felhasználni.

Sárgából a haszontalan kincsfutárt kell kiszedni. Helyére a jó öreg Bobó készlet kerül. Őkelme eleve ebbe a pakliba készült, de az alapfelállásom most egy kicsit gyorsabb, pörgősebb horda volt, ezért oda nem fért be, a börtön ellen viszont pontosan azt tudja, amit tudnia kell.

Pirosból a kátrányköpülő túl gyakran lenne blank, mivel a börtön alapvetően üres kézzel, topdeckre játszik. Ha viszont nincs mit dobatni, akkor az ork haszontalan. Csupán az előkészítő fázis letiltásától nem vágjuk hanyatt magunkat. Kell tehát 2 piros lap, amit szívesebben húzunk fel üres kézre. A pakliban van már egy optimális haverja 2 példányban, az Albínó varkaudar. Jöjjön hát a trió harmadik darabja, a maradék helyre pedig egy Szárnyaszegettet választottam.

Börtön mellett az izomjelzők nem igazán hatékonyak, ezért a 2 Harcias morfot is le kell cserélnünk. A helyükre 2 Füstös késdobáló került.

A side-unk első része (börtön elleni lapok) készen áll.

3 Homokgólem
3 Moa őshal
3 Bobó, a tőzegelementál
1 Albínó varkaudar
1 Szárnyaszegett
2 Füstös késdobáló

(Ezek a lapok nem csak börtön, de bilincs ellen is betehetők, természetesen és ahogy már említettem a gólem Korlátozás, vagy Edralian ellen bevethető.)

A következő mumus a Lassan járj! Miért? Mert ellene a tempónkat fújhatjuk, és nem nagyon vigasztal, hogy a Járj! sem tudja a saját játékát játszani a keltető miatt. Azt kell meglátni, hogy egy 1 VP-s lény 1 VP-vel való drágítása az +100%-os drágítás. Egy 2 VP-s lénynél ugyanez már csak +50%, egy 3 VP-snél már csak +33%. Ezt szem előtt tartva leginkább a gyengébb és a tempót segítő 1 VP-s lényeket kell kiszedni, és olyan lényeket kell keresni a helyükre, amik körberöhögik a Lassan járj! drágítását. Nézzük tehát ismét színek szerint:

A barnából ismét kijön a vazallus és kiveszem a Káin-t is. Ugyan van már két szett barna, járj-kompatibilis lény a side-ban, de igazából egyik sem lesz jó ide. A hagyományos, 4+ VP-s lapokkal játszó Járj! lapjait az őshal nem tudja megfogni, a gólem pedig nagyon lassan oldja meg ezeket. Ennyi időnk nem biztos, hogy lesz. A farkasos járj feltámadó, 2-3-as költségű lapjait pedig se megfogni, se leszedni nem akkora buli. Nyilván vannak más kombinációk is Lassan járj!-ra, de ez a két leggyakoribb manapság, és rájuk készültem elsődlegesen. Bekerült tehát egy újabb VP-lefojtó moa, Nozar-thin, illetve a harmadik úszómester.

Sargában is van egy teljesen használhatatlan lap, a Méonech fürkész. Helyére az ősmágiás counter, Fec került. Igaz, hogy a járj nem igazán játszik azonnalival, de a rendelkezésemre álló készletből nem találtam jobbat, és azért egy Plazmacsóvát, Sárkány könnyeit vagy más reakciódrágítós azonnalit nem rossz elfogni vele. A passzív, ősmágiás Fec Járj! és keltető mellett is ingyen jön, szóval nagyot nem bukhatunk vele. (Persze betehető a Fürkész helyére 2 Fec helyett 2 Bobó is, mivel azonban Fecre máshol is munka vár, nem akartam kihagyni a buliból. Lásd lentebb.)

Lilából a két 1 VP-s lényt ki kell szedni, mert 2 VP-ből már nem igazán gazdaságosak. Khalod helyére az Őrjöngő földicápa, az Orgling mágus helyére pedig Ómen, a fősámán érkezik. Lássuk meg, hogy mindkét szett legendás ikont visel, és a földicápa még a két drágító szabálylap ellenére is egy eldobott lényért cserébe 1 Vp-ből vidáman lehuppan az asztalra, egy jókora testtel, elcsípve egy lényt. Ráadásul azonnal visszahúzzuk vele az eldobott lapot. Ómen pedig egy ősmágiás lapcounter. Nincs mit magyarázni rajta.

Ki kell még szedni az Albínó varkaudart is, mivel Járj! ellen mind a dobatása, mind a leszedése igencsak lagymatag, és 3-ért már az ork sem akkora biznisz. A korábban betett Szárnyaszegett ide is befér, illetve becsempésztem még egy szett Togya-orkot. Ez a csodakártya árában jön a két drágító szabálylap mellett is, és lenullázhatjuk az ellenfél kezéből a varázslatkészletét. (Ez utóbbi lap nem ide, hanem a kontroll ellen került a side-ba elsődlegesen, de ide sem rossz, pláne, ha felszaporodik a mana, és jöhet nagy/nagy mérettel. Legrosszabb esetben lesz infónk az ellenfél kezéről.)

A side második része (Lassan járj! ellen):

3 Nozar-thin felderítő
1 Mago-shin úszómester
2 Fec, a legkisebb óriás/Bobó, a tőzegelementál
3 Őrjöngő földicápa
2 Ómen, a fősámán
3 Togya-ork

Már 27 lapnál járunk, de még jó lenne valamit kezdeni az 5 lapos kontrollal is (pl. epikus követő, Életenergia).

Van egy retro lap, amit nagyon fog csipázni a kontroll. Ez pedig egy régi kedvenc, a Káoszteknőc. Helyet kellene szorítanunk neki, úgy vélem. A lidérclord 3 VP-ért, teljesen védtelenül sosem fog létrejönni a kontroll ellen, pláne nem lesz belőle végtelen kombó a várható hálók miatt, ezért ő kijön, átadva a helyét a páncélosnak.

2 vazallus ismét áldozatuk esik a tisztogatásnak. A helyükre egy amolyan „sárkány ellen sárkányfű” – lap, a reakciókra reagáló Kasug-din kerül. Fec-ről már beszéltem. Őt fontosabbnak érzem kontroll ellen, mint a tempót, ezért 2 kincsfutár helyére érkezik a duettjük. A kátrányköpülő és egy lemúr helyére beugranak a Togya-orkok. Ha az ellenfél helyszínekkel is operál, akkor a harcias morfok helyére jöhetnek a késdobálók.

A teljes side tehát így néz ki:

3 Homokgólem
3 Moa őshal
3 Bobó, a tőzegelementál
1 Albínó varkaudar
1 Szárnyaszegett
2 Füstös késdobáló
3 Nozar-thin felderítő
1 Mago-shin úszómester
2 Fec, a legkisebb óriás
3 Őrjöngő földicápa
2 Ómen, a fősámán
2 Kasug-din nagyúr
3 Togya-ork
1 Káoszteknőc

A formátum megkötései persze nem csak nekem okoznak majd problémát, hanem mindenkinek, ezért nem aggódom túlságosan amiatt, hogy valamelyik mumussal netán nem számoltam. Ennyi rizikót vállalnom kell.

*A verseny reggelén, gyakorlatilag az utolsó utáni pillanatban módosítottam a paklin. A kezdőknek mesélem, hogy ez nagyon kockázatos dolog, és hacsak valami előre nem látott körülmény nem kényszerít arra, hogy ezt tedd, akkor lehetőleg kerüld el! Úgy döntöttem, hogy a pörgősebb, tempósabb verziót elengedem, és helyére inkább a stabilabb, második körös megindulásokat részesítem előnyben. Valójában annyi történt, hogy a side-ban helyet kapott lapokkal játszottam alapból, és az alapkoncepciót tettem ki a side-ba. Gyakorlatilag tehát prioritást cseréltem. Úgy véltem, hogy a kontroll meghatározóbb ellenfél lesz a versenyen, mint a drágítás. (Hogy tévedtem, vagy sem, igazából nehéz megítélni, mert a 17 ellenfél közt volt ez is, az is. Ez lutri ilyenkor, hogy vajon melyikkel fogok többször szembekerülni?)

A változtatás:

2 Kasug-din, nagyúr, 3 Mago-shin, úszómester alapból
és
3 Kharas-nar kínzómester, 3 Nozar-thin feldeírtő side-ba

3 Albínó varkaudar, 1 Szárnyaszegett alapból
és
2 Ork kátrányköpülő side-ba.

Egyebekben a deck és a side nem változott.

A verseny elemzése

A várakozásaimat is meghaladó létszám, 18 versenyző gyűlt össze az egyedi formátumra. Kíváncsi elsősorban arra voltam, hogy vajon sikerült-e jól belőni a metát? Sorsolás. Az első ellenfelem egy Edralian. A fenti változtatások épp a hasonló kontrollok elleni felkészülés jegyében történtek, szóval bíztam abban, hogy a paklim állni fogja a sarat. Kétszer kezdett, és az első meccsen átadta a kezdést, majd miután passzolni akartam, a fő fázisig visszalépve kivédekezett egy Lohd Haven-t. Ez a lehető legjobb, ami történhetett, mert így 0 VP-ből, keltető mellett kb. az egyetlen meta lap, amivel meg lehet fogni egy asztalon maradó lapot, az Solisar. Ezért viszonylagos biztonsággal kitettem (ha jól emlékszem) egy Tarimászt. A meccs innen a kezemben volt, mert a tempóhátrányt az Edra nem tudta ledolgozni, és hiába dobatta a kezem. 1:0. Side után jöttek be a Togya-orkok, a Káoszteki és természetesen a Homokgólemek. Plusz, mivel ellenfelem színei közül hiányzott a színtelen, ezért egy Füstös késdobáló is bejött a Halálos morf helyére. Behoztam a legkisebb óriást is két kincsfutár helyére (a tempó helyett a stabilitás volt a fontos). Sajnos a második és harmadik meccsen is elpártolt tőlem Fortuna. A részleteket már nehéz felidéznem, de a lényeg, hogy hiába volt leszedhetetlen megoldásom (késdobáló), és a dobásból az asztalra érkező Homokgólem, mindkét meccset elbuktam. 1:2

A második ellenfelem a felújított (nem epikus) A sárkányok úrnőjét vetette be ellenem. Az első játszmában kiterültem, és az Orgling mágus – Éltető morf – Mutáns lemúr + valami legendás lény összetételű asztalommal egy kör alatt lenulláztam a max. Ép-jét. 1:0. Side után a második körben a morf mágia áramlásából kaptam a képembe egy Nekronsárkányt, ami megevett, mire megindulhattam volna. A harmadikban sikerült iszapjelzőkkel jól bedrágítanom, és eleget ütni. 2:1

A harmadik partiban, micsoda változatosság, egy sárkány deck jött szembe, ugyanolyan követővel, de még egy Lassan járj!-jal is megtámogatva. Mivel elég jó side-om volt Járj! ellen, ezért nem aggódtam különösebben. Nos, kellett volna. Az elsőt megnyerte egy Lohd Haven familiálisa, amire nem volt megoldásom. Az egyetlen lényem, amivel operálhattam, az Khalod volt, de sajnos nem volt elég haverja a megfelelő mennyiségű sebzéshez, és a sáhkány gyorsan túl nagyra hízott. 0:1. Side után jöttek a fentebb részletezett ellenlapok barnából és lilából. Kicsit elmaszatolódott már a kép, de az egyik meccset az ellenfelem induló lapjának földicápával való megakadályozása (a másik két lapom lény volt, amit szemrebbenés nélkül eldobtam), majd az úrnő letörése hozta. A megváltozott és bedrágult környezet szétrombolta a sárkányok tempóját, a cápa meg jól megette. A másik meccset pedig valami hihetetlen bedrágítás nyerte meg, azt hiszem volt olyan kör, amikor 6 VP-vel volt drágább ellenfelem lapkijátszása. A lényeg, hogy 2:1 ide.

A negyedik és egyben utolsó ellenfelem szintén Lassan járj!-at hozott, de ő nem sárkányokkal, hanem mágikus védelmű lényekkel operált. Kicsit már összefolynak az események, de a végeredmény 1:2 lett, vagyis veszítettem. 1:1 után a döntő játszmát azon buktam el, hogy nem tudtam eleget sebezni, és egy Ryma gyógyulásával ellenfelem kivédekezte az offenzívámat. Utána pedig az enyémeknél jóval nagyobb, ráadásul sokkal jobban védett lényei felőröltek.

Összegezve, és a fent írt, utolsó pillanatban végrehajtott változtatásra visszatérve, talán hiba volt. Miután az első meccset elbuktam, három hordával ütköztem meg. Ha alapból a hordásabb verziót játszom, talán mindhárom meccset megnyerhettem volna. Ugyanakkor egy máshogyan alakuló sorsolás esetén, az első megnyert meccs után vígan összekerülhettem volna akár 3 kontrollal is, amiket az eredeti felállásban sokkal nehezebb lett volna megfogni. Nehéz tehát megmondani, mi lett volna, ha… Ezt a mondatot a történészek is utálják, és van is rá okuk.

Aki szeretné kipróbálni a legendás lényeket, azt javaslom, fogadja el a pakli teljesítményének viszonylag nagy szórását. Lehet vele nagyon jót menni, és persze el is lehet vele bukni a versenyt. Aki a stabilabb paklikat szereti, talán válasszon mást.

A hatodik bevetés: szeptember 30, Kecskeméti HKK Kupa, beszűkült látókör III. formátum

  • Választott deck: barna, Vp-lefojtó horda

A formátum sajátossága, hogy versenyről-versenyre nyirbálja a lehetőségeinket és szűkíti a játszható készletet. Részint érdekes kihívás megtalálni az adott készletben legjobbnak vélt kombinációt, másrészt bosszantó, mikor egy elsőre tökéletes választásnak vélt pakliból ki kell hagyni a kulcslapokat, és így az máris a felejtős kategóriába csúszik… Emlékeztetőül a tiltott lapok listája.

Mikor erre a versenyre kerestem hordát, abból indultam ki, hogy melyik az a szín, amelyikből még nem építettem paklit a challenge során? Ugye a világos- és sötétzöld patront eldurrantottam mindjárt induláskor. Aztán jött a fekete, majd a lila (az 5×10 formátum legendás lényei szerencsére tiritarkák). A maradék színek közül a barna volt a legszimpatikusabb, ezért sorra vettem, hogy milyen Tharr lényekből tudnék hordát kovácsolni. Sajnos a goblinok javát már offolták a dobogósok korábban, ezért a másik barna etnikumra, a moákra esett a választásom.

A „narancs lap” választás

A színhez tartozó követő az erősebbek közé tartozik. Ha találok mellé egy ütős szabálylapot és koncepciót, akkor legalább ötlet szintjén már van honnan elindulni. A Hegymélyi keltető vagy a Szűk esztendők mellett használt VP-lefojtást túl uncsinak találtam, ezért gyorsan elengedtem, és végül a Tábori adó mellett döntöttem.

Ez a két lap együtt azt tudja, hogy viszonylagos biztonsággal pakolgathatom a barna lapjaimat a saját körömben, az ellenfélnek kevés beleszólása lesz. Ne feledjük el, hogy pörgős formátumra készültem, és ez már a harmadik fordulója volt a beszűkült sorozatunknak, tehát a csúcsspoilerek többsége (leginkább sok ingyenes beleszólás) már a tiltólistán figyelt. Ha a követőnk működik, az a +1 VP, amit a reakciókra kellene költeni, pont elég drágítás ahhoz, hogy az ellenfél ne tudja megakadályozni a lapjainkat. Ez már így, önmagában is locknak tűnik (lock-nak azt a szituációt, vagy kombót szokás nevezni, amikor az ellenfelet olyan helyzetbe hozzuk, hogy nem tud lapot kijátszani, vagy cselekedni). A narancs-lap kombináció jellegéből adódik, hogy igazából nem számít a laphátrányunk, hiszen mindegy, hogy az ellenfél 2 vagy 8+ lapból nem tud kijátszani semmit. Korábban többször indultam már versenyeken különböző manalefojtós koncepcióval (kisebb-nagyobb sikereket elérve velük), ezért meglehetősen nagy tapasztalatom van a pakli működésének terén. Itt hívom fel a figyelmét azoknak, akik még csak ismerkednek ezzel a játékstílussal, hogy aki ezt a megoldást választja, mindvégig pengeélen fog táncolni! Ha az ellenfél ki tudja húzni a nyakát a hurokból, akkor jó eséllyel elvesztjük a meccset. Szóval jól hangzik, amit fentebb leírtam, de korántsem zár olyan biztosan és hatékonyan ez a „lock”, mint azt esetleg hinnétek. Okosan kell rá a paklit felépíteni.

A másik két önként vállalt nehezítést is szem előtt kellett tartanom, nevezetesen, hogy hordát kellene építeni, ráadásul lehetőleg csakis a rendelkezésemre álló lapokból (azaz, ha nem muszáj, ne kelljen további lapokat beszereznem és nem kérek kölcsön). Nosza, fellapoztam a gyűjteményt, és a szűkülő készletre tekintettel a cseremappámat is.

A korábbi két hasonló paklimban a szabálylap (Járj! és keltető) látta el a drágítás szerepét. Ezt a feladatot most elsősorban a lényeinkre hárítjuk.

3 Nozar-thin felderítő
3 Kharas-nar kínzómester
3 Megtorló

Hiába lapozgattam azonban a dossziékat és túrtam a lapkeresőt, nem találtam több ilyen barna lapot. Ezért úgy döntöttem, hogy akkor a régi, jól bevált receptet is beváltom:

3 Kelegish
3 Naso-thin nagyúr

Aki esetleg nem ismerné ezt a két régi motorost, nekik csak annyit mondanék róluk, hogy saját idejükben sokszor terrorizálták az ellenfelet, mindenféle kombinációkban megjátszva a VP letiltást, és még ma is érdemes vetni rájuk egy pillantást. Itt megtorpannék egy szóra. A beszűkült korábbi állomásain a sárkányos Lassan járj! pakli kipontozódott, és elég sok jó Járj! lapot magával vitt. A farkasos verzió azonban még játszható, és a követő nélküli vagy kalandozós felállásban is számolni kellett a szabálylappal. A felsorolt lények azért képezik a pakli alapját, mert 15 olyan lapot tudunk felvonultatni általuk, amik körbejátsszák a Lassan járj! drágítását a vegyes idézési költségükkel.

A drágító/manalefojtó koncepció a szabálylapunkkal és ezzel a 15 lappal még nem teljes. Van egy eddig még nem tiltólistázott lap, ami ugyancsak bekönyörgi magát a pakliba (Bahh! Cselvetés…) Illetve a Tábori adó megviccelhet minket, ha az első körben nincs indulásunk, vagy ha félünk az ellenfél védekezéseitől. Ezért került be az utolsó még használható, önmagát előkereső lap.

3 Cselvetés
1 Vlagyimir szekercéje

Nem akartam kombó irányba elvinni a decket. Szigorúan horda kellett maradjon. A Cselvetés akkor lenne igazán jó, ha volna mivel visszavenni a gyűjtőből. Sajnos azonban az ehhez használható legjobb lap, A kalózok kincse már rég kipontozódott. Így meg kell elégednünk a Megtorló esetleges szerencsés felbukkanásával, és azzal, hogy a cselveti egy körre valószínűleg visszavétel nélkül is segít szorosabbra húzni azt a bizonyos hurkot. Itt most hosszasan elemezhetném, hogy milyen lapok maradtak még ki, de nem teszem. Az alapkoncepciót fogom ismertetni, és ha valaki kedvet érez a fejlesztéséhez, csak bátran! Számos irányba el lehet vinni ezt a paklit. Arra bátorítok minden vállalkozó kedvű playert, hogy építsen más formátumra decket ezekre az alapokra.

Mivel hordát építünk, a lock önmagában még nem lesz elég a győzelemhez. Mint fentebb már mondtam, ki kell használni az ellenfél pillanatnyi bénultságát és gyorsan be kell vinni a kegyelemdöfést. Ennek a decknek számos változata ismert. Például a dobótőrös, vagy a fentebb már vázolt, kontrollos verzió. Ez annyiban más, hogy nem törekszik a lockot tartósan fenntartani. Egy-két kör pont elég, hogy közben leüssük az ellenfél ÉP-jét.

Ahhoz, hogy a követőnk a lehető leghatékonyabb legyen, nyilván továbbra is barna lapokat keresünk.

3 Gnóm provokatőr
3 Goblin pék
3 Goblin berzerker
3 Animált csapda

Itt jegyzem meg, hogy a pakli első verziója még erőteljesen épített a KF tárgyakra, és a Fegyvertár nevű, általam már számtalanszor elővett, aztán ugyanannyiszor a mappába visszatett lapra. Az is egy játszható verzió lenne. Oda a Vassulyom, Bénító gyűrű, Fegyvertár és még számos más, jól illeszkedő lapot találhatunk.

Az Adószedők Klubjában megvitattuk a paklit, és arra jutottunk, hogy a pakli legsebezhetőbb fázisa, mikor az ellenfélnél pattog a labda. Ezért – annak ellenére, hogy hordát építettem – szét kellett néznem a beleszólások körében is. A lényeim nem anti-mágiáznak, ezért nem lesz probléma, ha azonnali varázslatokat keresek. Mivel az ellenfél körében nincs VP-nk, nyilván ingyenes, vagy ingyen (is) kijátszható instantok kellettek.

Észrevettem, hogy valahogy átsiklott az eddigi rostákon Az erős ereje, és a barna haverja is eléggé jó ide. A Semmi hívása sokáig benne volt a tesztverzióban, végül kihagytam, mivel nem hittem abban, hogy túl sok Lassan járj! jön majd szembe. (Ezt a vélelmemet a gyakorlat megcáfolta.) Az utolsó előadást nem azért választottam, mert megoldja az életes lényeket és a rezisztens lapokat is, hanem azért, mert megakasztja a kört. Ha az ellenfél is horda, az induló lapja után szépen megakad a köre, és a rajta maradt VP-t jól elorozhatom a Tábori adóval. Valami csoda folytán még a Dezintegráló sugár is játékban maradt. Prémium papír, nem hagyható ki…

3 Az erős ereje
3 Az erős gyengéje*
3 Az utolsó előadás
3 Dezintegráló sugár
3 Árnysűrítés

*Találtam a cseremappámban egy kósza Goblin mágiát, amit kicsivel jobbnak érzek, mint a gyakori lénycountert, ezért végül 2+1 arányban betettem a deckbe. (Egyszer sem láttam a verseny során, úgyhogy megorroltam rá, és büntetésből ment vissza a cserestócba.)

Az utolsó lap hosszas tépelődés és hezitálás után került be. Az Árnysűrítés amellett, hogy ingyenes lényleszedés, ad nekünk egy aktív 5/5-ös lényt, ami nagyon kell a horda vonal erősítésére. Ez önmagában még nem indokolná a használatát. Van viszont egy icipici kombócska is a deckben. Ha Naso-thin nagyurat kitettük, és az ellenfél varázspont regenerálódását jól letiltottuk, akkor az ő körében akár a nagyúrra is megtolhatjuk az Árnysűrítést. Amellett, hogy így mi már majd kapunk VP-t, egy jókora vámpírral kezdhetjük a következő körünket.

Már majdnem teljesen kész a deck, igazából már csak a fűszer hiányzik a tetejéről. A lényekről és a varázslatokról már ejtettem szót, de a követő szörnykomponenst termelő képességéről még nem. Van ugyan egy komponensért kijátszható lényünk (az Animált csapda) és pár zanszilánkunk (a Megtorló, a mágia és a szekerce), de a pakli ezen állása szerint a komponens-kihasználásunk messze nem optimális. A felderítő ugyan zabálni fogja, és a sok komponens segít abban is, hogy a Goblin pék jó nagy méretekkel bírjon, de igazából nincs helyük a csontoknak.

Így esett a választásom a Moa szerkezetre. Minden tekintetben tökéletes. Egyrészt felkeresi nekünk a pakliból az épp szükséges lefojtást vagy megoldást, majd átalakul egy 4/4-es hordalénnyé. Mikor idáig értem, akkor vettem észre, hogy sajnos csak egyetlen olyan moám van, amit szívesen előkeresnék 0 VP-nél vele (Megtorló). Kellett tehát a keresésnek plusz merítést adni, ezért a másik ilyen lényem a Moa harci gép lett. Ennek másodlagos képessége, hogy ugyancsak le tudja fojtani az ellenfelet. Vegyük észre azonban, hogy van egy kevésbé nyilvánvaló felhasználási módja is. Ha Dobótőrt kérünk vele, akkor azzal le lehet dobni a Naso-thin nagyurat az ellenfél körében, így a VP-letiltás egyoldalúvá tehető. Naso-thint a szerkezet képességének az ellenfél körében való használatakor is eltüntethetjük, ha a zanszilánkot a nagyúr feláldozásával fizetjük ki. Ezeknél az említett sufni-tuning megoldásoknál csak az lenne elegánsabb, ha lenne valami jelző eltávolító opciónk, amivel jól időzítve meg tudnánk szabadítani a nagyurat az időleges hatás jelzőjétől, de ilyet nem találtam.

3 Moa szerkezet
1 Moa harci gép

Hogy jobban áttekinthető legyen, jöjjön a paklilista egyben is:

szabálylap: Tábori adó
követő: Tharr követője

3 Nozar-thin felderítő
3 Kharas-nar kínzómester
3 Megtorló
3 Kelegish
3 Naso-thin nagyúr
3 Cselvetés
1 Vlagyimir szekercéje
3 Gnóm provokatőr
3 Goblin pék
3 Goblin berzerker
3 Animált csapda
3 Az erős ereje (i)
2 Az erős gyengéje
1 Goblin mágia
3 Az utolsó előadás
3 Dezintegráló sugár
3 Árnysűrítés
3 Moa szerkezet
1 Moa harci gép

A paklival elég könnyű játszani, de azért nem szabad fejjel rohanni a falnak! Az offenzív felfogás persze alapfelállás egy hordánál, de azért nem mindig üdvözítő minden lehetőségünket koppig kihasználni. Érdemes tartalékolni. A lefojtásokat például nem érdemes nagyon felhalmozni. A Megtorló és a kínzómester drágítása minden lapra érvényes. Ha az ellenfélnek nincs VP-je, akkor ezek mellé a felderítő képességére már nem érdemes SZK-t költeni, mivel egyetlen ősmágiás lap lenullázza azt. Figyelni kell, hogy a felderítő képessége használható az ellenfél körében is. Tehát az első lapja kijátszása után érdemes ismét bedrágítani. Fontos, hogy a kínzómester minket is ledrágít. Ha lehetőség nyílik rá, akkor őt tegyük ki utoljára! A képességével pedig elkölthető a VP-nk, ha semmi más mód nincs rá. Ezzel megoldható, hogy a szabálylapunk ne adjon át manát az ellenfélnek. Figyeljünk rá, hogy Naso-thin tisztán VP-ből is kitehető. Tehát ha a 3­-4. kör magasságában már sok VP-nk van, akkor ezzel is lehet költeni belőle. Sok felgyűlt szk mellett a Moa szerkezet keressen Megtorlót, amit ha a szerkezet áldozásával játsszunk ki, egyből vissza is vehetjük azt a gyűjtőből. Sosem szabad elfelejtkezni a szekercéről! A középjátékban is fontos lehet, hiszen ad +3/+2-t a hordozójának. Ez néha azt jelenti, hogy meg is van a szükséges sebzés. A felgyűlt VP elköltésére a Dezintegráló sugár is jó lehet, mivel nem mindig lesz ingyenes. Gyakran épp az lesz a jó nekünk, ha 2 VP-ért tudjuk kitenni. (Sajnos nem választhatunk. Ha a feltételek bármelyike fennáll, akkor 0 Vp-ért jön.) Azt is érdemes észben tartani, hogy az Animált csapda letiltja az ellenfél gyógyulását, ami a Harangmesterre is vonatkozik. Végül figyeljünk rá, hogy Az erős gyengéje sebezni is tud lénybe, nem csak lénykijátszást tud megakadályozni.

A verseny elemzése

A versenyen végül 20 játékos indult, amivel beállítottuk a Kecskemét Kupa korábbi létszámrekordját. A mezőny – mint utólag kiderült – háromfelé szakadt. Voltak az 5+ lapos kontrollok, a 3 lapos ellendeckek és a mindkettő ellen készülő zöm. Öt fordulót tartottunk.

Az első játszmában A bőség zavarával küszködő csapda deckkel kerültem szembe. Én kezdtem, és látva a kezemben a Cselvetést, illetve a Megtorlót, eléggé jól éreztem magam. A folyamatos drágítás mellett ellenfelem mindössze két lapot játszott ki, mire kiterültem, de nem tudtam eleget ütni, és a kezemben már csak egy Árnysűrítés és 2 Az erős gyengéje maradt. Tudtam, hogyha átadom a felgyülemlett manámat (amit nem tudok elkölteni), akkor végem lesz, mint a botnak, és végül ez történt. Utólag persze már belátom, hogy nyerhettem volna, ha a 2 izommal megpúpozott saját lényemet lelövöm a fenti három sebző lapommal, és a felhúzott lapok közt akad valami érdemi (egyébként akadt volna: egy újabb cselvetés), de ezt végül nem tettem meg. Jött ellenfelem 7+ manából, leterítette a kezét és ledobott, mint egy vásári bádogdoboz-piramist. 0:1

A második meccsemet egy fiatal, szerény lapkészlettel bíró játékos ellen vívtam. A (régi) Életenergia + Rakshallion hadvezér láttán nagyjából sejtettem, hogy nem ez lesz a legkeményebb ütközet. 1:0

A harmadik és negyedik ellenfelem sorrendjében nem vagyok már biztos, ha tévednék, elnézést ezért. Szóval egy Villámháború + Raia követője horda jött szembe. Sajnos a jó tempóban érkező tókentermelésekkel nem tudtam mit kezdeni. Egy ideig még tartottam magam, de aztán az angyalkák és a segítségükre siető Raia avatár megoldották a feladatot. 0:1

A következő ellenfelem Rox, a csontok urát hozta el a versenyre. Nem részletezem, ő nem bírta a drágítást. 1:0

Végül ismét összekerültem egy Lassan járj!-jal, ami a nehezítés kedvéért még Átkozott követőzött is. A kezdőkezem (Cselvetés, Az erős ereje, Az erős gyengéje) láttán nem voltak illúzióim. Egy ideig még vergődtem ugyan, de aztán dupla drágítás megtette a hatását. 0:1

Összegezve: 5/2-t mentem, ami eléggé gyengének tűnik, ugyanakkor megint előjön a kérdés, hogy mi van, ha meglépem azt a bizonyos lépést a csapda-deck ellen, ezzel a felső ágra kerülök, és másféle deckek jönnek szembe… Sose derül már ki, mi lett volna. A pakli nagyon tetszik, és kevésbé korlátozott készlettel valószínűleg sokkal erősebb verzió is összeállítható lenne ugyanerre a sémára. Nem is beszélve arról, hogy a side hiánya milyen komoly hátráltató tényező egy ilyen pengeélen táncoló decknél. Kíváncsian várom, milyen új moák érkeznek majd a novemberi nagykieggel.

A következő cikk az októberi beholderes sokszínűség jutalma és a közvetlenül az utána következő napra tervezett kecskeméti kupanap után várható, két teljesen új hordával.

Jancsár János

Reklámok

6 thoughts on “Vendégcikk – A hordák sorsa (4. rész)

  1. Azért azt érdekes látni, hogy a te legendás paklid és az enyém kereken 33 lapban különbözik (igaz, én nem hordára játszottam sosem).

  2. Ezeket mindig imádom, hiányozni fog, ha vége lesz. Szép munka, minőségi sorozat 🙂

  3. János nekem is tetszik a cikk. Sok olyan dolog van benne, ami hasznos, s mivel most tanítom a fiam, aki sokszor hordázik sok ötlet származik ezekből a cikkekből.
    Köszönöm szépen. 🙂

  4. Köszönöm.

    A cikksorozat nem arról szól, hogy téves és alaptalan, túlzott bizodalmat alakítson ki a különböző horda-típusok irányába (ehhez kellenének eredmények is, hehe).

    A hordáknak megvannak a maguk határai. A lehetőségei végesek ezeknek a deckeknek, az meg pláne nem biztos, hogy az általam összerakott verzió a legjobb.
    Az értekezés célja inkább figyelemfelhívás, látókör-szélesítés, és elsődlegesen a kezdők/újrakezdők bátorítása, hogy lássák, milyen megfontolások mentén, milyen célok elérése érdekében, és milyen buktatókat legyűrve (is) lehet hordát építeni.

    Minden bemutatott pakli más, mert próbálok minél szélesebb palettát felépíteni, hogy legyen köztük jó sok felhasználható, továbbfejleszthető ötlet.

    Októberben még két deck jön (ez a cikk már csak a versenyeredményekre vár), novemberben pedig újabb kettő. Azt nem tudom, hogy decemberben milyen versenyekre jutok majd el, de a Kecskemét Kupanap valószínűleg nem fog kimaradni, szóval lesz még legalább 6, teljesen új horda, azaz három folytatása még biztosan lesz a cikksorozatnak.

    Januártól új projekt indul. De ennek részleteiről később.

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.