Vendégcikk – A hordák sorsa (5. rész)

Folytatódott Jancsár János kalandja a horda deckekkel.

A hetedik bevetés: október 21, Beholder, A sokszínűség jutalma formátum

  • Választott deck: Dornodon horda (ork – varkaudar horda)

Egy régebbi pakliötletemről söpörtem le a port erre a megmérettetésre készülve. Valamikor egy évvel ezelőtt, tehát még a Gemina erdeje kiegészítő megjelenése előtt állítottam össze a pakli gerincét, egy ugyanilyen formátumra készülődve, de a versenyre végül nem jutottam el, így az ötlet kidolgozatlan maradt. Mivel a terv lényege mit sem változott egy év alatt, ezért úgy gondoltam, talán megérdemel egy kísérletet, legalább be tudok mutatni egy olyan hordát, ami ugyanúgy a szívem csücske, mint az eddigiek.

Szóval orkok és varkaudarok.

De miért éppen ők? Nos, mert a formátum sajátossága, hogy minden egyes lapból csak egyet tehetünk a pakliba (és a side-ba), így alapvető elvárás a választott hordával szemben, hogy sokféle, önmagában is hasznos, erős lapja legyen. Kevés olyan altípus van a játékban, amihez ennyire sok lap jött ki az évek során. (Kár, hogy többüket soha senki nem használta veszélyes faj vagy frissen bontott formátum kivételével.) A másik szempont pedig a két faj szinergikus eleme, a közös követő, de erről később részletesebben is szólok.

A múltban számos versenyre elvittem az orkokat, mindenféle összeállításban. Szimplán a követőjükkel, aztán a követő + Ősi rúna kombinációban, majd Manaáramlással az általam csak „rohampakli”-nak nevezett koncepcióvá alakítva őket, aztán Veszélyes fajra, egyszínű versenyre, felsorolni sem tudnám hová még. Itt ugye nagyon komoly szerepet kap a szubjektivitás: fekszik nekem ez a játékstílus. (Más kérdés, hogy mennyire eredményes egy-egy versenyen.)

A harmadik ok, amiért rájuk esett a választásom, a kezdők támogatása. Sokan, akik megismerkednek a HKK-val, elsőként a nyilvánvaló szinergiákat keresik és találják meg. Sárkányokat, motyogókat, és persze orkokat gyűjtenek, hogy aztán velük tegyenek próbát a versenyeken. Lentebb igyekszem rámutatni azokra a hibákra, amiket ilyenkor nagyon könnyű elkövetni.

Miután eldőlt, hogy a Beholder hivatalos októberi versenyére a vörös hordát viszem, természetesen azon kezdtem el tűnődni, hogy a várható meta függvényében milyen szabálylapot/követőt válasszak melléjük (ugyanis egyáltalán nem magától értetődő a választás).

(Kezdőknek: sokszor volt már szó róla, de azt hiszem, még nem határoztuk meg, mit is jelent maga a szó, hogy „meta”. Nos, a versenyen elindított paklik, koncepciók összessége, és a belőlük összeálló általános kép, más szóval: „metagame”. Használjuk úgy is, hogy ha a versenyen nagyon sok korlátozó szabálylap jelenik meg az asztalokon, akkor azt mondjuk, hogy jellemzően „bilincses” v. „járjas” volt a „meta”. Előfordul még abban az értelemben is, hogy az aktuális, jellemző versenykörnyezet használ-e egy bizonyos lapot vagy sem. Ebben a megközelítésben vannak meta-lapok, és metán kívüli lapok.) 

A „narancs lap” választás

A sokszínűség formátum környezetében a kontroll paklik szinte lubickolnak, hiszen a játék jelenlegi állapotára jellemző, hogy minden színből nagyon sok olcsó, jó kontroll lap használható, és emellett remek kontroll-lények is megjelentek minden színhez. Tehát a mezőny várhatóan erőteljesen „kontrollos” lesz, a paklik akár szabálylapot, akár követőt használnak. A legerősebb kontroll szabálylap (szerintem) az Életenergia, mivel lehetővé teszi a követőtörést úgy, hogy ez nem jár az azonnali kapitulálás veszélyével. Az a +3 maximális életpont, ami ilyenkor az Életenergia használóján marad, gyakran jelenti a tempójától megfosztott követős deck elleni győzelem és a bukás közti különbséget. (A tavalyi Nemzeti Bajnokság második napján 15-en (!) választották ezt a szabálylapot.) Természetesen más narancs lap is használható a kontroll mellett, pl. gyakorlatilag bármelyik epikus követő előkerülhet. (Csak mostanában kezdik felfedezni a játékosok, hogy valójában mit is jelent epikus követőt használni. Gyakorlatilag 5 lapos kontroll építhető melléjük, úgy, hogy kapunk egy letörhetetlen követőt, minimális effekttel és +4 max. ÉP-vel. A legfelkapottabb az epikusok közül a Legfőbb káoszmester és a Zuon, az ajándékozó, de borítékolható, hogy más epikusokra, pl. Pukhi-ra is sor kerül előbb-utóbb.)

Persze számolni kell a többi 5-6 lapos kezdőkezet biztosító kontrollokkal is (Az együgyű, Krigis). A formátumon – szerintem legalábbis – eléggé erős még az Edralian és más hordaparancsnokok, valamint az Ősi bölcsesség, ami bár nagyon régi szabálylap, még mindig bőven használható, no és a Lépéselőny, ami ugyancsak szép számmal, 7 paklival képviseltette magát egy éve, augusztus végén…

Akár Életenergiázik, akár epikus követőt használ is ellenfelünk, szinte reflexből veszi le a szemben lévő, törhető követőt. Ezért megfontolandó, hogy epikus követővel, hordaparancsnokkal vagy szabálylappal induljunk inkább. Miután azonban számításba vettem a lehetséges variációkat, úgy döntöttem, hogy a két faj közös követője olyan erőt és tempót nyújt, amiről nem szeretnék lemondani. Ezért a követőnk a Sötét manifesztáció lett. (Itt jegyzem meg a kezdőbbeknek, hogy van egy apró, de rendkívül lényeges különbség a követő eredeti, 2002-es és az alfás kiadása között. Az eredeti a varkaudarokra is vonatkoztatja a képességeit, míg az alfás csak az orkokra. Ezért ha valaki komolyan fontolgatja ennek a decknek vagy valamelyik változatának a megépítését, óhatatlanul be kell szereznie valahogy a régebbi verziót.)

A követő megvédésének egyik módját, nevezetesen a letörésének megbüntetését már bemutattam a pókos kombó-horda kapcsán. Most mutatok egy másikat, ami legalább annyira hatékony, mint amaz.

Mi lenne, ha nem egy, hanem két követőt használnánk? Ha a két követő közül bármelyik hozzásegíthet minket a győzelemhez, akkor ellenfelünk igen nehéz helyzetbe kerül. Előáll a „melyik ujjamat harapjam?” szituáció, hiszen muszáj követőt törnie, ehhez kétség sem férhet. Ha nem teszi, a második-harmadik körben vége van, mint a botnak. Ha azonban letöri az egyiket, az életpontja drasztikusan alázuhan, de a helyzete nem lesz sokkal könnyebb… De melyik az a követő, ami egy hordát maximálisan megtámogat? Természetesen a Főparancsnok.

Próbáljuk csak lemodellezni, hogy mi történik, ha kontroll leveszi az egyik követőt, illetve mi történik, ha egyiket sem veszi le. Ha egyiket se veszi le, akkor a körönkénti +2 VP és +1 lap a manifesztációtól, plusz a reakciódrágítás és +1 húzott lap vagy gyűjtőből visszavett lény egy agresszív horda esetében olyan nyomást jelent, amit iszonyú nehéz kivédekezni. A Főparancsnok jelzőleszedős képessége csak hab a tortán (pl. röhögve oldja meg a polipjelzőket). Mivel pedig – mint lentebb látható – nagy kedvvel anti-mágiázunk is, mindkét követő fennhagyása garantálja a villámgyors lapelőny-építésünket. Onnan pedig már nincs visszaút…

Ha a manifesztációt veszi le, akkor veszítünk ugyan a tempóból, de cserébe megmarad a Főparancsnok stabilizáló hatása. Egy árnyalattal lassabban, de nagyobb biztonsággal folytathatjuk az offenzívát. Ha a Főparancsnokot veszi le, akkor pedig a plusz tempó segít minket a győzelemhez.

  • A választott követők: Kreátor követői + Sötét manifesztáció (zén) + Főparancsnok

Miután ezzel megvoltam, összeszedtem az utóbbi évek legjobb orkjait és varkaudarjait. Végül elég szép kis kompániát kaptam. Lássuk a csapatot:

Ork kátrányköpülő
Hörrentő
Durrantó
Ork marcangoló +
Ork zászlós +!
Nyamvadék *+
Orkány *
Orkaudar *
Ork szerencsejátékos *
Varkaudork varázsló *
Sötét íjászmester *+!
Varkaudar preventor +
Varkaudar őslich *+
Vadász varkaudar +
Albínó varkaudar +!
Rohamozó ork +
Az orkok öreganyja +
Ork mesemondó!
Baar-ork!
Duer-ork!
Ork bélkiontó!
Varkaudar fetisiszta!
Diz-oh, a hős!
Púpos varkaudar!
Varkaudar csatasámán
Rogg, a varkaudar
Quwarkaudar
Ork felderítő
Sérült gépharcos
Ork megszállott
Varkaudar trágya
Ork lángvető (10.)
Ork hajítóbárd

32 lap

(jelmagyarázat: *: reakcióként is kijátszható, +: asztalról leszed, sebez vagy reagálni tud, !: anti-mágiás)

Pár betett és kihagyott laphoz fűznék némi kommentárt. Az Ork lángvetőnek 3 verziója jelent meg. A régi változatnak nincs altípusa, az alfáson pedig nincs büntetést adó képesség, ezért érdemes a 10. kiadással megjelent verziót használni, ami mindkettőt tudja.

A Diz-oh, a Quwarkaudar és persze a trágya használata gyűjtőgeneráló hatású. Ennek jelentősége van mindkét követő képessége kapcsán. Lentebb látható lesz, hogy tettem rá még egy lapáttal erre.

A fetisiszta akkor tud hatékony, szituációs megoldókártya lenni, ha kap megfelelő merítést a kereséshez/visszavételhez. A fenti listában viszont csupán három piros tárgy van, ezt nem találtam elegendőnek, így bekerült még pár.

Tűzrakás
Kétélű penge*
Kalózhajó+!

35 lap

A kimaradt lapok közül néhány simán berakható cserejátékosként, néhányuk kihagyását azonban szeretném megindokolni. (A 2010-től kiadott lapokat vizsgáltam. Van néhány külön meg nem említett, vagy túl régi lap, pl. a Varkaudar fétis vagy Khór földje, amit ide nem tartok indokoltnak, ezért ki sem tértem rájuk.)

  • Akmal – őkelme előfordul a varkaudar deck kombó verziójában. Mivel azonban a fenti pakli nem kombó, hanem horda, ezért ide nem kell.
  • A tűz helytartója (alfa), Brutális ork, Hordauduk, Kru-bla, Varkaudar szörnyidomár, Ork akrobata, Varkaudar gladiátor, Ork harcos, Togya-ork, Ork és Varkaudar kölyök… + a buta morfok – ők tényleg annyira buták, hogy szerepeltetésükről emiatt szó sem lehet.
  • Hok Rakon, Trok Rakon – ők kontroll lények, semmi helyük ebben a pakliban.
  • Tibbah (alfa) – kombólap tárgy pakliba, ide fölösleges.
  • Korgó Szikra – side-lap (lenne, ha picit is érdekelne minket az ellenfél dobótőrözgetése)
  • Khór zsoldosai, Ork inkvizítor, Ork mesterharcos, Varkaudar vajákos, Orkling, Varkaudar merénylő – ők nálam a „már majdnem jó” – kategóriában vannak. Szóval kimaradtak, de bátran kipróbálhatók.
  • Mantrion, Szende Ughal, Varkaudar bajnok, Varkaudar behemót, Varkaudar hadúr – túl régi és/vagy túl drága lapok, amiknek ez az egyetlen gyengesége, tehát egyébként beférnének a pakliba.
  • Varkaudar szolgálólány, Varkaudar nekromanta, Varkaudar remete, Varkaudar tűzmágus, Zoodroo Tint, Varkaudar kardtáncos – „felejtsd el, hogy valaha láttad” – kategória.
  • Ork alkoholista – kipróbálható. Régebben használtam pl. Ork korbáccsal, de csupán két orkos tárgyam van és azok előkeresésére a fetisiszta kategóriákkal jobb. Szóval gyakorlatilag leváltottam.
  • Vasmarok – jó lenne, ha nem lenne már erre a funkcióra egy sokkal jobb lapunk (Harcias morf). Kettőt pedig belőlük nem tartok indokoltnak.
  • Ork bölcsesség, Ork katapult, Ork legendakő – ezek a lapok max. a 15 ritkás verzióba férnének be, ide felejtősek.

(A külön meg nem említett lapokat meg se fontoltam. Használatukkal a deck csak gyengülne.)

Nos, a fenti említett lapok szerepeltetésével a paklink mérete 35-re duzzadt, de ez sajnos nem elég a boldogsághoz. El kéne érni az 50 lapos pakliméretet. Szerencsére remek morfok találhatók a készletben, amik ráadásul hiánypótló képességekkel bírnak.

Halálos morf+
Harcias morf
Változatos morf

38 lap

Ez már alakul. Van egy prémium kategóriás keresésünk is, ami az eddigi 38 lapból 33-at előkeres szinte megakadályozhatatlanul. Ez pedig a Morf mágia. (Régebben erre a célra a Talpig vasban volt nálam a pakliban, simán beférne most is, de mindkettő nem kell.) Bekerül. Kell még néhány stabilizáló és gyűjtőgeneráló, vagy gyűjtőből kijátszható kártya.

Morf mágia
Fekete patkány
Nekromanta pálca
Megrontott lélek
Totyogó motyogó*
Hamis vacsora
Nekronsárkány

45

A fekete választása talán nem igényel extra magyarázatot. Kell még némi gyűjtőgenerálás, és ilyenek leginkább Leah készletében találhatók. A Hamis vacsora jobb híján került be. Ingyenes hordalény, ami segít a Főparancsnok képességének körönkénti kisütésében. A sárkányt pedig nem nagyon lehet kihagyni a piros hordákból.

Kellene még 5 lap, lehetőleg lény. Feltúrtam a gyűjtemény, és a cseremappát.

Az első, ami a kezembe akadt a Piaci légy. Feltámadó lény, ami picit belepiszkál az ellenfél erőforrásaiba, de mindenekelőtt segít a Főparancsnok képességének kisütésében. A második lapot mentorom javasolta, és történetesen lapult egy a cseremappámban. Ő a Tirik-hun gladiátor. Elegendő erőforrás esetén körönként akár kétszer is kijátszható. Simán összejöhet a kötelék neki, és a Főparancsnokkal lekapható a torpedó késleltetett hatás jelzője is… A harmadik lap a Tűzgólem. Talán nem kell magyaráznom, hogy a kevéslapos kezdésnél mit tud a körönkénti +2 lap. Mivel maradt egy teljesen üres színünk, erre a sötétzöldet választottam. A Rücskös látógömb ugyancsak besegít a két lény fix kijátszásába, az Idéző teknős pedig a pakli jelentős részét keresi, köztük a fetisisztát is.

A paklival rendkívül könnyű és élvezetes játszani, ezért ajánlom nem csak erre a formátumra, hanem például Veszélyes fajra, vagy egyszínre is. A fenti verzióban 23 ork van, +1 olyan, aminek a szövegében szerepel az ork szó (púpos varkaudar). Tehát nem túl nagy korrekció árán átalakítható veszélyes fajra. Egyszínű versenyre pedig gond nélkül elvihető a vendéglapok leváltásával.

Side

A pakli alapvetően a hagyományos kontrollok ellen épült. Ezért került be a sok anti-mágia, és ezért állt össze pont így a két követő kombinációja. Tehát ez egy „ellendeck”, azaz kifejezetten a meta egyik várható, domináns játékstílusa/paklitípusa ellen épült. Következésképp a többi ellen-deck, illetve egyéb, jellemző paklitípusok ellen kell side-ot építeni. A két legfontosabb ilyen „mumus” a Lassan járj! és a Zarknod börtönében/Zarknod bilincse. Lássuk őket sorban!

A Járj! ellen természetesen a tempón kívüli lapokat kell kiszedni. Mivel van egy elég jó és stabil VP-termelésünk, ezért csak a 0 IK-jú lapokat kell lecserélni. Mivel a 2 barna lap egyike úgyis blank, ezért lemondok a másikról is, és Járj! ellen színt is cserélek (kijön a Tirik-hun gladiátor is), így a barna helyett jöhet a kék.

Az egyik legnagyobb mumus a börtön, hiszen üres kézzel kell kezdeni ellene és használhatatlan mindkét követő laphúzó képessége. Csekély vigasz, hogy tudnánk a gyűjtőből lényt visszavenni a Főparancsnokkal. Ilyen kondíciók mellett majdnem esélytelen ezt összehozni. A paklinak majdnem a felét ki kell szedni, hogy lehetőleg kizárólag megoldások, azaz topdeckre mindig hasznos, értékes lapok maradjanak bent. Bilincs ellen talán még rosszabb a helyzet, mivel nem használhatjuk a prémium kereséseinket sem. A maradék helyekre a fehér kontroll-horda és egy-egy speciális ellenfél elleni lapokkal töltöttem fel. Végül ez lett a side-om:

Smaragdsörényű pegazus
A vadak ura
Dérfarkas
Vishera, a lélektolvaj
Lyx-daik-i boszorkány
Szökőkút
Csontfaragó
Vörös patkány
Ősmágikus térfixáló
Szörnyidomítás
Varázskert
Kékvérű oroszlán
Csábító papnő
Ysdrull, a hatalmas
Dungeon
Motyogó hírnök
Anyamotyogó
Szárnyaszegett
Kifejlett sárkánykígyó
Udvari bolond
A verseny szelleme
Kartács
Lohd Haven familiálisa
Vajákos
Nekromanta detektor
Mer-gah
Kasug-din nagyúr
Homokgólem
Goblin logisztikus
Szkritter jótevő

30

A verseny elemzése

Szeretem ezt az összeállítást, és emiatt kicsit elfogult, és ugyanakkor elnéző is vagyok vele szemben. Megvannak a saját korlátai, amiket nehéz áthágni, és nem árt ezekkel tisztában lenni. A versenyen 21-en indultunk, és többségében kontrollokat láttam az asztalokon, a legkülönfélébb összeállításokban.

Az első meccsen egy Életenergiával hozott össze a sorsolóprogram. Ellenfelem mindhárom meccsen törte a Sötét manifesztációt, tehát 8 ÉP-ben várta a sorsát. Az első játszmában egy körülményes és bonyolult manőver segítségével sikerült a gyűjtőbe varázsolnom egy Tűzrakást és egy Kalózhajót, míg az asztalon maradt egy Varkaudar trágya. Mindezt egy Fetisiszta többszöri kijátszásával, pörgetésével értem el, miközben anti-mágiáztam is bőszen. Ellenfelem nem várta be a körét, amikor valószínűleg elkopott volna az Ép-je, bedobta. Side-ból nem igazán tudtam erősíteni, mivel a pakli eleve a hasonló deckek ellen készült. Kivettem pár 2-es költségű, anti-mágia és/vagy védelem nélküli lényt, és további anti-mágiákat és jól védett lényeket tettem be helyettük. Ha jól emlékszem 4 vagy 5 lapot cseréltem csupán. A második meccsen egy jó tempóban érkező Nekronsárkány segített. Utat nyitottam neki és ütött eleget. A harmadikban ellenfelem mindent behúzott, amit be kellett húznia ellenem és lekontrollált. 2:1

A második partit – hogy, hogy nem – egy Életenergia ellen vívtam. A meccsek kicsit összemosódnak, de az egyik játszmában kipörögtek a gyűjtőgenerálások és az anti-mágia is dolgozott, a másikban mindez elmaradt – a lényeg, hogy 1-1 után döntő ütközet következett. Ellenfelem egy bátor húzással az első körében kijátszott egy Smaragd pegazust, amivel kiszedte a paklimból a Tűzrakást. Ez aztán kulcsfontosságú lépésnek bizonyult, mert gyakorlatilag a „végtelen” Szikra nyerte meg neki a partit. Nem tudtam megoldani a követőtörés utáni kevéske ÉP-jét, mivel okos és türelmes játékkal biztosította az előnyét, és sorra visszaverte a kísérleteimet. Hosszú játszmában végül alulmaradtam. 1:2

A harmadik meccsen egy Korlátozás jött szembe. A paklijáról kiderült később, hogy erőteljesen épített Raia lapjaira és a Kisebb angyalokra. Kontroll volt tehát, és alapból számomra ez egy jó matchup, hiszen a 2 lapos kezdés engem nem zavar, és mindkét követőm erőforrást termel… Sajnos a gyakorlat ismét azt igazolta, hogy ebben a formátumban a szerencsének sokkal komolyabb szerepe van, mint egyébként, és sokkal könnyebben dőlnek meg az elméletek, mint más formátumokon. Hiába dobtam kezdőkézből Homokgólemet az asztalra a második körben, itt is 1:2 lett a végeredmény, és csak a harmadikban tudtam szépíteni. 1:2

A negyedik ütközetet egy Terrgath ellen kellett megvívnom. Kontroll tehát, ami ellen már alapból is jó vagyok. A sok anti-mágia és a követők segítsége miatt gyorsan elkopott a kezdeti lapelőny, plusz szépen jöttek a gyűjtőgenerálások is. A részleteket már nem igazán tudom pontosan vissszaidézni, kamuzni meg nem szeretnék. Lényeg, hogy sikerült nyernem. 2-1 (?) Itt kezdtem kicsit bizakodni, hogy talán meglehet a paklitól általam elvárt 5/3… 2:1

Az ötödik, és egyben utolsó csatám egy Zarknod bilincse kontroll ellen zajlott. Mondanom se kell, ez a legeslegrosszabb matchup, még a kezdőkéz nélküli börtönnél is rosszabb. A manifesztáció haszontalan, és ahhoz, hogy a Főparancsnok visszavetető képessége használható legyen, kellene ugye két sikeres lénykijátszás. Nem fogok senkit terhelni a részletekkel. Jó hangulatban, az esélytelenek végtelen nyugalmával játszottam, és elegánsan (na jó, tehetetlenül vergődve) jól kikaptam 3-0-ra. 0:3

A pakliban sok erő rejlik. Jóval több, mint ami ezen a versenyen kijött belőle. Ha valakinek tetszik ez a megközelítés, szívből ajánlom, hogy kísérletezzen vele bátran. Más etnikum mellé a Kreátor követői + Főparancsnok duett mellé más, megfelelő reakciódrágító és/vagy tempó követő bátran bevállalható. Sokan, főleg a kevésbé tapasztalt játékosok úgy tekintenek a 3 vagy 2 lapos kezdőkézre, mint olyan hátrányra, ami determinálja a bukásukat. Ez a felállás azonban gyakorlatilag 5 lapos kezdőkezet jelent. A Kreátor ugyanis a harmadik körben visszaadja a lapot, a másik két követőnek pedig olyan képességei vannak, amit lapkijátszás nélkül is használhatunk, és akármelyik szimpla lap megirigyelné ezeket a képességeket, mint lapkijátszást nem igénylő side képességet.

Akit érdekel esetleg, a Dungeon honlapján elérhető egy kis szösszenet, amit ehhez az összeállításhoz írtam, egyfajta háttértörténet gyanánt, A szövetség címen.     

Side-note: a Beholder versenye utáni napon, hétfőn zajlott a Kecskemét Kupa ugyanilyen formátumú, délelőtti versenye. Eredetileg ugyanezt a paklit vittem volna oda is, de valahogy elveszett a belévetett hitem és bizalmam, ezért egy másik, ad hoc összedobált paklit vittem. Az a bizonyos másik deck nem képezi a challenge részét, nem is kifejezetten horda, hanem inkább szimpla „good stuff” pakli, ezért azt hiszem az ismertetésétől eltekinthetünk (nem is beszélve a hervasztó eredményeiről).     

A nyolcadik bevetés: október 22, Kecskeméti HKK Kupa, beszűkült látókör 4. forduló

  • Választott deck: kalandozó kombó/pasziánsz horda

Mikor végiggondoltam, mi maradt még ki a lehetséges hordák sorából, azt tartottam szem előtt, hogy lehetőleg olyan szín legyen, és olyan jelleg, ami még nem volt. Plusz igyekeztem elszakadni a törhető követő + Nekronsárkány kezdetű pakliktól. Az előző Beszűkült látókör versenyen a fehér lapok nem értek oda a dobogóra, és fehér decket még nem mutattam, ezért el is döntöttem, hogy Raia alapszín lesz a paklimban. Ha fehér, akkor kalandozók, ugye… Arra is tekintettel, hogy kalandozó paklit még nem vetettem be a challenge-ben. Nosza, el is kezdtem összekaparni a fehér kallereket. Mindjárt Az inkvizíció küldöttjével kezdve, hiszen valahogy az is átment a szűrőn eddig.

Már-már szinte sok is lett a jóból, ami összejött, számos elágazást és opciót mutattak a kirámolt lapok. A bőség zavarával küszködtem, mivel számos kedvencem ott figyelt a lehetőségek között. A lapokból kiindulva ezért nem is tudtam paklit választani.

Úgy gondoltam, akkor ugorjunk egy nagyot és kezdjük visszafelé! Nézzünk szét a lehetséges ellenfelek között! Felmértem inkább tehát a várható metát.

A „narancs lap” választás

Ha fehér, akkor a Raia követője adja magát. Szinte majd kiesik a padból, úgy jelentkezik. Viszont ahogy fentebb írtam, szakítani akartam a bevált sémától (értsd: követő és az ő megvédése), és jobban szerettem volna egyedi paklit építeni. Mindettől függetlenül a deck első verziója még az angyalka-gyár köré épült. (Mivel számos ilyen deck-listát találhattok már itt a blogon, nem fogom a szót szaporítani egy százegyedik verzióval.)

Aki a tekintélyes tiltólistát látva arra gondol, hogy már nem nagyon maradt elég counter, és a kontroll labdába se fog már rúgni, az nagyon téved. Simán összeállítható az eddig kihagyott színekből egy jó kontroll deck. A gyanúm mégis inkább az volt, hogy előtérbe fognak kerülni a korlátozó szabálylapok, illetve a deck, ami mellett letettem a garast maga is erősen kombó/pasziánsz jellegű lett, ezért nem követőt, hanem inkább szabálylapot tettem a pakli mellé.   

  • Választott szabálylap: Ősi rúna

A címsorban és fentebb is utaltam rá, hogy végül kombót építettem. De a cikksorozat a hordákról szól. Akkor hogy is van ez? Nos, mint a bevezető értekezésben is írtam, a kombók vagy a kontroll, vagy a horda pakliba „épülnek be”. Önállóan nem igazán életképesek (én legalábbis nem tudok olyan verzióról, ami megállna a saját lábán). Itt tehát arról van szó, hogy elrejtettem egy kalandozó hordában egy kombó/hoki faktort. (Más kérdés, hogy ez a horda is rengeteg reakciót használ, tehát akár kontroll-kombó-ként is felfogható.)

Itt következzék egy kis fogalommagyarázat a HKK-szlengben kevésbé jártasaknak. Pasziánsznak azt a paklit, illetve játékstílust nevezzük, amikor a játékos az ellenfelét a játékból kizárva, több (sok) lap kijátszásával és/vagy képességek sorozatos használatával halmoz fel erőforrást, és ezáltal nyer. (Van egy ennél közismertebb elnevezése is ennek a játékstílusnak, de azt inkább elhagytam…)

A kombó és a pasziánsz között az a legnagyobb különbség, hogy a kombó általában egyetlen algoritmus ismételgetésével, „végtelen” ciklus „behívásával” próbál nyerni, míg a pasziánsz a lapjai többségét segítségül hívja ehhez, nem ragad le egyetlen ciklusnál. Összeredményét tekintve persze ugyanazt éri el mindkét játékstílus: az ellenfél tehetetlenül figyeli, ahogyan pasziánszozunk. (A pasziánsz kifejezés egyébként a francia patience, azaz türelem szóból ered.) A legtöbb versenyjátékos gyűlöli az ellenfél pasziánsz-stílusát, de ezt vállalom.

Na de hogy is néz ki a pakli alapja? Sok kalandozó, sok erőforrás, sok counter + a pasziánszfaktor. Nem is bonyolult. Mielőtt a pasziánszfaktor kitárgyalásába kezdenék, nézzük sorra, hogy milyen reakciók maradtak még a repertoárban.

3 Az erős ereje (i)
3 Éber vadászkutya
3 Az ősmágia tornya
3 Hópárduc
3 Kreona, az idővándor
3 Avengir talizmánja
3 Dhl’emolatzz

21 (ebből 6 kalandozó)

Nem lenne muszáj szinte kizárólag fehér countereket használni, de az Erős miatt fehér az isteni színem, és más szóba jöhető színekből leginkább az isteni reakciókat használnám, amik vagy tiltólistán vannak, vagy nem jobbak az Erősnél. És lentebb mutatok egy lapot, ami miatt érdemes a fehérnél maradni.

Az ében íjász az egyike a még játékban maradt védekezéses, alapból max. 1-es lapot semlegesítő lényeknek. Kalandozó, ráadásul bőven lesz szinergiája a számos további elfemmel, szóval jó lesz, annak ellenére, hogy gonosz, ezért a küldöttel nem kombózik.

Kimaradt a Kristálymágus, amit nagyon is el tudnék ide képzelni, de nekem nincs, és a HKK-ra fordítható költségkeretemet erre a hónapra már bőven kimerítettem. Szóval le kellett mondanom róla. Van még pár második vonalas reakció, amiket megnéztem, aztán sorra elengedtem. Ebbe a deckbe nem fér több. A pakli majdnem fele így is counter.

Lássuk az erőforrásokat! Itt ugye elsődleges szempont, hogy lehetőleg minden mindennel szinergiát alkosson.

3 Az inkvizíció küldötte
2 Spektrális manipuláció
1 Morf mágia
3 Őszinte Teofil
3 Fénymágus
2 Udvari bolond
3 Horizontkémlelő

17 (ebből 11 kalandozó)

Az utóbbi lapot az erőforrások körébe soroltam, mert nekem nagyobb haszna van az „ingyen” 2 zanszilánk-nak, mint a leszedő funkciónak. De persze nem szabad elfeledkezni erről sem, illetve a termelt ifjonc felhasználási lehetőségeiről sem. Flexibilis lap, nagyon szeretem. Az Udvari bolond is képes eltávolítani egy kósza akadályt az útból, de nem ezért van ott, ahogyan a counterszekcióban megbúvó Hópárduc sem a pakliba visszakeverése, vagy ahogy a vadászkutya sem a bonyolult és körülményes erőforráskodása miatt kapott ott helyet.

Van pár lap, ami nem fér be egyik fenti kategóriába sem.

3 Fürge elf
3 Baltazár, a behemót (alfa)

6 kalandozó

Az előbbi lap leszedő képessége és esetleges kör végi laphúzása csak grátisz. Ő is csak ingyenes „muníció”. Az utóbbi lapot pedig nem kell magyarázni. Miatta játszom zömében fehér lapokkal.

A végére hagytam a pakli szívét és lelkét: a kombó párost. A régi motorosok tudják, mi jön, szóval valószínűleg nem árulok el nagy titkot. Crimson és Halafir a két nagy haver, akik reményeim szerint jól megpörgetik a decket és ügyesen megoldják az egykörös győzelmet.

3 Crimson
3 Halafir

6 kalandozó

Összesen: 50 (ebből 29 kalandozó)

Természetesen egy ilyen jellegű decket nem engedünk 50 fölé hízni. Szigorúan a minimumon kell tartani a pakliméretet. Na de mitől is olyan jó ez a két lap együtt? (Azoknak mesélem, akik nem ismerik a „kombót”.) Ha Crimson játékban van, és sikeresen kijátszok egy kalandozót a kezemből, akkor az ellenfél sebződik 2-őt. A képességen nincs korlát, tehát az ellenfél életpontjától függően annyiszor kell kalandozót kijátszanom, hogy szépen elfogyjon az ÉP-je. Ebben segít Halafir, aki húz 4 lapot kijátszásakor. Ebből kettő kalandozót és/vagy zanszilánkot megtarthatok, kettőt pedig el kell dobnom a gyűjtőbe (!). Természetesen Halafir kijátszására is sérül az ellenfél Crimson árgus tekintete alatt. Meg kell oldanom még, hogy Halafir vagy a gyűjtőbe vagy ismét kézbe kerüljön. Előbbit számos zanszilánkom vagy a Fürge elf segítségével oldom meg, de ha ez nem megy, végső soron a bolond kézbe is visszalőheti.

Ha Halafir a gyűjtőben van, akkor jön képbe Crimson második képessége, amivel a gyűjtőből tudok visszavenni egy bármilyen lapot. Ennek ára egy kalandozó kézből Semmibe dobása csupán. A Halafirral felhúzott kalandozók egyikétől tehát meg kell válnom, hogy a Rhatt kallert visszavehessem a kezembe a gyűjtőből. Már csak ráadás, hogy ilyenkor még gyógyulok is 3-at. Persze ezen a képességen sincs korlát, tehát ezt is bármennyiszer ismételhetem. A legjobb a „Halafirból Halafir” megoldás, mikor kettő is pörög belőlük, és így sorjázza a sebzését Crimson.

A pakli mondhatni közismert harmadik eleme Danielle Wildrose. Egy sárga végzetúr, aki mindezek mellé Crimson minden sebzése után (szintén korlát nélkül) ad 1 VP-t. Eleinte kacérkodtam a gondolattal, hogy beválasztom a sárgát miatta, de végül úgy döntöttem, hogy minél egyszerűbb a recept, annál biztosabban hat a gyógyszer. A sok-sok apró kalandozó és a csekély, de hatékony VP-termelések adnak elegendő muníciót. Nem kell „végtelen” sebzés, általában 14-16 (azaz 7-8 kalandozó kijátszása) elegendő. A maradékot beütik a lények. Pláne ha a felhúzott lapok közt ott figyel Baltazár is. Szóval nem kell a teljes pakli felhúzására törekedni, mindig az ellenfél pillanatnyi ÉP-jét kell szem előtt tartani.

A paklival kevés gyakorlással elég könnyű játszani. A lapok adják magukat, mit, mikor és hogyan kell kijátszani, használni. Az első két kör kritikus, ekkor érdemes az erőforrásokat halmozni, és inkább az ellenfél próbálkozásait meghiúsítani, nem muszáj fejjel belerohanni egy kilátástalan counter-csatába, vagy elegendő muníció nélkül belefogni a pasziánszba. Szóval csak patience!

A verseny elemzése

A verseny metája nagyon érdekes volt, és erőteljesen szabálylapos. (A meccsek sorrendjében már nem vagyom tökéletesen biztos, ha tévednék, ezért elnézését kérek.) Természetesen az első ellenfelem egy Legfőbb káoszmester volt… Az első Solkimot még megoldottam (saját körében Fürge elf, az én körömben Hópárduc), de a következő körben érkezett egy haverja, amit sikerült megvédenie ellenfelemnek, így az életes hálóval + dobatással nem tudtam mit kezdeni. Kb. ez az egy igazi ellenszere van a hasonló kombóknak, és nekem sikerült pont beletrafálni. 0:1

A második meccset egy másik rúna, nevezetesen egy mérgező horda ellen vívtam. Kezdtem, passz. Ellenfelem első körében egy Tündérszúnyog jött létre, aztán jöttem, és a második körömben kipörgött a kombó. 1:0

A harmadik ellenfelem szintén rúna volt, de akadt mellé egy Teremtő rakshallion is. Mint kiderült, fókuszkristályokkal kellett (volna) elbírnom. Nem épp ideális ellenfél. Az egylapos előnyöm gyorsan elkopott. Nem könnyítette meg a dolgom az sem, hogy nem igazán ismerem ezeket a meglehetősen hasonló illusztrációjú kártyákat, és hogy mindegyik olyan dolgot csinált, amit jó lett volna megfogni valahogy. Egy ideig még tartottam magam, de a kombó egyik eleme sem jött fel időben, egy körrel lecsúsztam a lehetőségről. Ellenfelem kihasználta, leterült és vígan agyonlőtt. 0:1

A negyedik partit egy Lassan járj! + Chara-din követője repülő fattyas horda ellen kellett megvívnom. Mivel egyáltalán nem volt beleszólása, csak arra kellett figyelnem, hogy nehogy agyonüssön, amíg kombózgatok. Az első két lényét megfogtam, utána kipörgött a kombó. 1:0

Az ötödik, és egyben utolsó meccsemet egy Lassan járj! + Átkozott követő felállással vívtam. Sajnos itt is ugyanaz volt a probléma, mint a fókik ellen: nem jött fel a kombó. A vérfarkasok megakadályozása és/vagy leszedése pedig nem igazán hatékony eszköze a túlélésnek. Mondanom sem kell, hogy semmizés egyáltalán nincs a deck-ben… Néhány körig vergődtem még, aztán pont kiszedett, mikor lejárt az idő. 0:1

Összegezve: aki nem ismeri a paklit, de szereti az efféle pasziánszokat, próbálja ki bátran! Korlátozottabb formátumokon, még akár Veszélyes fajon is bevethető (elf vagy végzetúr altípussal oc). Ahogy a versenyelemzésben is látható, nagyon könnyű belefutni a késbe, szóval mindemellett eléggé lutri az eredmény. Remélem, sikerült új gondolatokat ébresztenem.

A következő, utolsó előtti epizód a november 3-i Dungeon hagyományos versenyt fogja feldolgozni.

Jancsár János

Reklámok

7 thoughts on “Vendégcikk – A hordák sorsa (5. rész)

  1. Egy kiváló sorozat újabb remek darabja, csak gratulálni tudok ezekhez a minőségű cikkekhez 🙂 Hiányozni fog, ha véget ér a kihívás.

  2. Gratulálok a cikkekhez, nagyon magas minőségűek 🙂 A 2. fordulóhoz annyi kiegészítés, hogy ott az első meccset úgy nyertem, hogy kezdtem egy Bilincsmesterrel+törtem a Főparancsnokot, és nem tudtad megoldani a Bilincsmestert, ami miatt az élő követőd teljesen blank volt. A 2. meccs neked volt hasonlóan sima, ott te kezdtél, és esélyem sem volt tartani a tempót, főleg hogy egy púpos varkaudar érkezett anti-mágiás drágításként, azt a 2-3. kör magasságában be is dobtam. A 3. volt igazán kiélezett, az jó meccs volt 🙂

  3. Köszi. Még két epizódot tervezek. Egy már kész van, hamarosan olvasható lesz. Az évadzáró pedig a decemberi kecskeméti kupanapról készül majd. Az utolsó részben írok majd a következő féléves challenge-ről is.

  4. Az a korlát,hát nem volt egy kontrol 2 db kánter volt benn.
    Mindkét meccset a zöld nyerte meg, egy első körös haven familiáris, a másikat meg egy 2. Pega és a Te nekronsarid.
    Egyébként a fehér szín sokakat meglepett, pedig sok jó keresés van benne.

  5. Az Elemi erők frissen bontotton elveszitettem egy nagy átlátszo tégelyt(fekete tető le lehet csavarni) benne sok kocka nagyméretű 20 oldalu kocka, sok kicsi) és gyöngy (nagyon sok)
    Lehet hogy a biroi asztalhoz közeli fogas környékén hagytam.
    Ha valaki megtalálta jutalom ellenében szeretném vissza kapni.(a kockákbol és a gyöngyökböl is tarthat meg a megtalálo ha akar.)

    (itt jegyezném meg hogy én is találtam a versenyen egy elég nagy adag ritka lapot és visszaadtam a tulajdonosának ,és mos meg én járok igy hogy elhagyon a cuccomat……)

    BOCS az off-ért de ha nem ok hogy ide irtam legfeljebb kitörlitek….

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.