Vendégcikk – A hordák sorsa (6. rész)

Újabb beszámoló Jancsár Jánostól.

A kilencedik bevetés: november 3, Dungeon, hagyományos formátum

  • Választott deck: „anti-kontroll” horda

(Rendhagyó módon ezúttal nem egyetlen paklit mutatok be, hanem a versenyre való felkészülésem folyamatát, azaz a választott pakli evolúcióját a végső állapota felé haladva. )

Ahogy közeledik az év vége, úgy vagyok egyre nagyobb bajban, mikor a következő paklit keresem. Nem szeretnék ismétlésekbe bocsátkozni, és igyekszem olyan formációkat bemutatni, amelyek egyrészt beleférnek a challenge kereteibe, másrészt valamiért kicsit mások, mint a megszokott, kicsit rendhagyók, kicsit újítók valamiért. Ugyanakkor, mint minden játékos, szeretnék eredményeket elérni a versenyeken. Nem választok gyenge, versenygyőzelemre esélytelen paklit csakis azért, hogy aztán bokszzsákként végezzem. A november annyiban különleges, hogy a bemutatóversenyt semmiképp sem szerettem volna kihagyni, és havonta csak két versenynapom van. Tehát egyetlen olyan alkalom marad, amikor egy új hordám bemutatkozhat. Pár nappal ezelőtt még úgy volt, hogy ez a nap a Kecskemét Kupa következő fordulónapja lesz, de egyéb okok miatt ezt a tervet meg kellett változtatnom, ezért másik verseny után néztem. (Szerencsére lehetőség akad bőven.) Így esett a választásom a Dungeon hagyományos formátumára.

Mikor végigtekintettem a már elővett színeken és hordatípusokon, az tűnt fel legelsőként, hogy a követős formációk jelentős túlsúlyban vannak köztük, ezért el is döntöttem, hogy ezúttal szabálylapos deckem lesz. Az is látható, hogy az eddig bemutatott paklik többsége sérülékeny, nem igazán stabil koncepció, és rendre el is csúsztak egy-egy banánhéjon. Szerettem volna ezúttal egy kicsit stabilabb, érdemleges eredményre nagyobb eséllyel számító hordát.

Mint minden játékosnak, persze nekem is vannak kedvenc lapjaim, és vannak kedvenc koncepcióim. Ennek ellenére eldöntöttem, hogy most kilépek kicsit a komfortzónámból, és olyan összeállítást keresek, amivel csak nagyon ritkán játszom. Ezt egyébként javaslom minden kezdőnek, aki már jól boldogul az első, vagy első néhány deckjével, de szeretne tovább fejlődni. Érdemes időnként váltani, és más paklikat is kipróbálni, hisz a jelenlegi igen széles versenymeta kedvez a kísérletező kedvű játékosoknak.

Ezúttal tehát fordítva gondolkodtam. Elővettem a kedvenc lapokat, plusz néhány új szerzeményt, amit szerettem volna már kipróbálni, és hozzájuk kerestem meg a megfelelő koncepciót.

A horda egyik általános jellegzetessége, hogy igyekszik folyamatosan nyomás alatt tartani az ellenfelét. A legjobb védekezés a támadás, ahogy szokás mondani. Ha az ellenfél folyamatosan védekezni kényszerül, akkor kevesebb erőforrása és lehetősége marad a támadásra. Igen ám, de ehhez olyan lapok kellenek, amik jó eséllyel létre is jönnek.

A jelenlegi versenylapkészlet jellemzően olyan countereket tartalmaz, amik üres asztal mellett csak max. 1-es idézési költségű lapokat tudnak elcsípni. Kivételt képeznek a 0 VP-s, lapot megakadályozó varázslatok. Ha tehát egy anti-mágiával felszerelt, 2-es idézési költségű lappal nyitjuk a játszmát, az nagy valószínűséggel létre fog jönni. (Egy kézen meg lehet számolni, hány kivétel akad a reakciók között, amivel az első két körben meg lehet akadályozni egy ilyen induló lapot.) Hogy ezt az esélyt növeljük, minél több ilyen lapot kellene használnunk. Sajnos ezek a lapok csak a második körös megindulást teszik lehetővé, ami elég komoly hátrány. Van azonban lehetőség az ellenfél oldalán is nehezíteni a képletet. Mégpedig úgy, hogy lecsökkentjük a mozgásterét. Erre a Korlátozás és a Zarknod börtönében szabálylapok adnak lehetőséget. Alapesetben mindkettő 2-re (a börtön 5 lapos kezdőkéznél 3-ra) csökkenti az ellenfél kezdőkézen lévő lapjainak számát.

Korlátozással már sokszor próbálkoztam, kicsit sablonos az oda választható lapok készlete (szerintem), és rendkívül zavaró a korlát számára, ha hálóba ütközik. Plusz, ha a két szabálylap egymással kerül szembe, egyértelműen a börtöné a jobb matchup.

  • Ezért a választott „narancs lap”: Zarknod börtönében

A börtönt manapság leginkább gyűjtőgenerálással, több-kevesebb vérfarkassal, azaz feketével játsszák. Nem akarok beállni a sorba, mert egy gyűjtőgeneráló/farkasos börtönről egyáltalán nem kell (még egy) cikket írni. Régebben voltak még víziós verziók is, de ebben sem látok túl nagy fantáziát, és létezik a ködös változat is, de egyiket sem lenne könnyű hordaként eladni. Összeszedtem tehát a – szerintem – legjobb börtön lapokat, előre véve a második körös megindulásra szánt lényeimet.

Lássuk csak. A választott lény tehát jöjjön 2 VP-ért és legyen anti-mágiája. Ezzel biztosítjuk, hogy nagyobb eséllyel létrejöjjön. Plusz – mivel az induló lapot arra szánjuk, hogy néhány körig kihúzza az asztalon – az sem árt, ha van némi védelme (immunitás, élet vagy rezisztencia) és/vagy befolyásolja a játékkörnyezetet valamiképp (drágítás, háló vagy K-s képességek). Az sem lenne baj, ha a közép- és végjátékban is használható lapokat tennénk ide, hogy később se legyenek blankok.

A kategória favoritja kétségtelenül az Albínó varkaudar. Mindenképp fáj, ha megérkezik, mert akár a kézből, akár az asztalról, de 2 lapot tutira eltakarít. A következő hasonlóan kemény játékos Solkim, az alkimista. Minden fenti kritériumnak megfelel, bár anti-mágiája nincs, de kompenzációja van, tehát laphátrányba nem, csak minőségi laphátrányba kerülünk, ha megcsípik. A harmadik, hasonlóan kemény játékos a Mago-shin úszómester. Az anti-mágia: 1 adhat egy grátisz lapelőnyt, a drágítása pedig az első két körben esszenciális. Később se fogunk búslakodni, ha behúzzuk, mert (mint látható lesz) találtam neki havert. Ezzel meg is van 3 színünk. Az úszómester gondolom már előre vetítette, hogy miben mesterkedem… Igen. A negyedik színünk a sötétzöld lesz a jó kis börtön lapjai, elsőként is a 10. kiadásban megjelent és általam már régóta kerülgetett Sárkányteknős miatt. Anti-mágia: 0, visszaad min. 1 VP-t, és eldobat még egy lapot a kör végén. Ha összejön a kötelék, akkor nem is random, hanem általam választott lapot dobat. Ennél jobb induló lapot nem is akarhatunk. Az utolsó ebben a kategóriában a jó öreg Ragacsos iszappolip. Bár ő kijátszásakor nem csinál semmit, de jó eséllyel be fog tudni ütni, és ha ez egyszer sikerült, onnantól eléggé jól állunk.

3 Albínó varkaudar
3 Solkim, az alkimista
3 Mago-shin úszómester
3 Sárkányteknős
3 Ragacsos iszappolip

Megvan tehát a négy színünk és 15 db második körös indulólapunk. Egyrészt maradni fog 1 VP-nk a második körös megindulás után, és/vagy akár már az első körös megindulásra. Megvizsgáltam tehát, hogy milyen 1 VP-s lapok jöhetnek számításba.

Itt már van egy kis rizikó, hiszen hiába anti-mágiás az adott lényünk, ha védekezésből, illetve az első 1 VP-jéből el tudja csípni az ellenfél. Úgy vélem, mégis megéri a kockázatot, mivel „a nem jön létre <–> létrejön” relációban nagyon komoly nyerési esély lakozik, és az esetleg elbukott erőforrás + lap ehhez képest csak csekélyebb veszteség. A legjobb 1 VP idézési költségű, anti-mágiás lapok ebben a négy színben (szerintem):

  • Idéző teknős – nehéz megkerülni őkelmét, ha a börtön szóba kerül. Számos remek lapot előkaphat a dec-ből, ezekre lentebb visszatérek.
  • Varkaudar fetisiszta – a tekihez hasonlóan nagy hatásfokkal üzemel ebben a deckben. Mind a keresése, mind a gyűjtőből visszavétele pörgést biztosít. Az általa keresett lapokra szintén lentebb térek ki.
  • Mesterlövész – bár a jelentősége nem tűnik nagynak, de amit tud, az nagyon hasznos. Észre kell venni, hogy lénybe, játékosba és építménybe is tud lőni, és 2 sebet „ingyen” is tud osztani. Életjelzője megvédi az egyszerű leszedésektől, és gyönyörűen megszabadítja az ellenfél lényeit az izom- és/vagy életjelzőiktől.
  • Sötét íjászmester – ez nem íjász deck, de a varkaduarba oltott lövész nem csak oda használható. Ha létrejön, akkor egy ingyenes nem-lény lapleszedés, ami állandó akadályt képez az ellenfél megindulásában. A másik nagyon fontos képessége, hogy ha az első körünkben passzolunk, és az ellenfél úgy dönt, hogy kivédekezik egy lapot, akkor azt optimálisan el tudjuk csípni vele. Az már csak hab a tortán, hogy van egy kis szinergiája a Mesterlövésszel és a két passzívan érkező varkaudarunkkal.
  • Xenomorf teknős – őt azért szeretem nagyon, mert rendkívül idegesítő büntetése van. Kevés lapos kezdésnél ez ugyanúgy felértékelődik, ahogy a sebzése is, ami garantáltan 4 körül fog szóródni.

3 Idéző teknős
3 Varkaudar fetisiszta
3 Mesterlövész
3 Varkaudar íjászmester
3 Xenomorf teknős

Fentebb ígértem, hogy visszatérek a két kereső lénnyel előkereshető lapokra. Az Idéző teknőst általában a hínártoronnyal párosítjuk, de börtön mellett én ezt nem tartom túl jó ötletnek. A sebzés itt nem életbevágó, az izomjelző meg pláne nem. Nem nagyon szeretnék olyan lapokat a pakliba, amit üres asztalra topdeckelve nem tudok kijátszani. A teki természetesen keresi a fentiek közül a fetisisztát, az íjászmestert és a Mesterlövészt is. Ugyanakkor jó lenne, ha csupán 1 VP-nél kijátszva is lenne továbblépésünk. Ezért azt néztem meg elsőként, hogy vannak-e ilyen esetben is kijátszható, 1-es anti-mágiás lapok?

Ne felejtsük el, hogy hordát építünk, mindenféle oldalirányú játék helyett, inkább a cél felé kell haladni, ami az ellenfél ÉP-jének lenullázása! Az egyik, idézővel kereshető anti-mágiás lény a Lomha morf. Tény, hogy passzívan érkezik, de 3/3, hálós, és életes. Ennél is fontosabb, hogy kapocs a pakliban található különböző lény-altípusok között. Két további lapot szemeltem még ki. Az elsőben nincs semmi szokatlan, börtön és bilincs mellett (vagy ellenük, side-ból) gyakran látni a hordák kellékeként: ez a Sziklavár. Egyetlen darabot merek bevállalni, illetve az előző etapban jól bevált a Tirik-hun gladiátor is jöhet. De belőle is csak egy példányt vállalok.

A fetisiszta mellé is adni kell pár opciót, azaz szituációs kártyát. A Tűzrakás nem maradhat ki, ahogyan a Kalózhajó sem. Mindkettőből 2-2 darabot látok indokoltnak. Az ötödik pedig egy nagyon régi kártya, a Tirranda batyuja lett. Mindkét képessége jól illeszkedik a deck profiljába.

3 Lomha morf
1 Sziklavár
1 Tirik-hun gladiátor
2 Kalózhajó
2 Tűzrakás
1 Tirranda batyuja

Negyven lapnál járunk és még nem foglalkoztunk azzal a kérdéssel, hogy mitől lesz horda ez a pakli. Kellenek csatárok a hátvédek és középpályások mellé. Az első csatárunk a Virulens Yathmog. Nem igényel különösebb magyarázatot. Se megakadályozni, se leszedni nem nagyon éri meg, hiszen simán visszatér. Az se baj, ha épp nincs mire tenni az elmúlásjelzőt (amit amúgy saját magára is tehet), mert a kapott komponensnek is lesz helye. Simán jöhet belőle a maximális darabszám.

A következő csatárunk Lohd Haven familiálisa lesz. Hihetetlen, hogy milyen sok lap nevében szerepel az „r” betű! Az izomjelzők nem lesznek igazán fontosak, de az a tény viszont igen, hogy ez az 1 VP-s kis lény felhízhat egészen nagyra is. Ugyanebből a megfontolásból választottam a Dúvadot. Kettőt fogok használni belőle. Elég sok sebzés van a deckben (Xenomorf teknős, Kalózhajó, Mesterlövész – kombó!, Yathmog…) Hamar, nagyra hízhat. Végül pedig a nagyfiút sem tudom kihagyni, bármennyire is szeretném. Minden pirosat használó horda vele kezdődik, ezért ide is befér 2.

3 Virulens Yathmog
3 Lohd Haven familiálisa
2 Dúvad
2 Nekronsárkány

Ezzel össze is állt a pakli első verziója. Ránézésre tetszetős, de éreztem, hogy valami nem teljesen kerek, hogy a pakli nincs egyensúlyban. A counterek ellen viszonylag jól védett, egyrészt a sok anti-mágia, másrészt a megváltoztatott környezet és a dobatások miatt, de a leszedések és lopások ellen nincs felvértezve a pakli, ráadásul én magam is igen csekély számú leszedést tudok csak felmutatni. Az addig világos, hogy a különböző ellenfelek ellen különböző módon és mértékben kell majd side-olnom, de ez így azért nem az igazi még a nyitó játszmára sem.

Már a tesztek első szintjén előjött a hiba, hogy az elméletben jól működő „lerohanás” csakis optimális kezdőkéznél működik. Minden egyéb esetben a kontroll könnyedén kivédekezi azt, és ha a játszma elhúzódik, akkor az eredmény is gyorsan bizonytalanná válik. Márpedig – ahogy a választott pakli elnevezése is mutatja -, az első játszmát kontroll ellen azért illene megnyerni…

A könnyebb átláthatóság végett megmutatom egyben is a decket:

szabálylap: Zarknod börtönében

3 Albínó varkaudar
3 Solkim, az alkimista
3 Mago-shin úszómester
3 Sárkányteknős
3 Ragacsos iszappolip
3 Idéző teknős
3 Varkaudar fetisiszta
3 Mesterlövész
3 Varkaudar íjászmester
3 Xenomorf teknős
3 Lomha morf
1 Sziklavár
1 Tirik-hun gladiátor
2 Kalózhajó
2 Tűzrakás
1 Tirranda batyuja
3 Virulens Yathmog
3 Lohd Haven familiálisa
2 Dúvad
2 Nekronsárkány

50

Mentorom ezen a ponton rámutatott, hogy ez nem igazi börtön, hanem egy „börtön-kompatibilis, lényes, anti-kontroll deck” (bingo, pont az, aminek szántam!), és hogy side után a kontroll vígan börtönné alakul, és rommá tör majd. Nem szoktam elengedni a fülem mellett az intelmeit, ezért mikor idáig jutottam, azon kezdtem el rágódni, hogy vajon tényleg szükséges-e a szabálylap emellé a deck mellé? Ha tényleg anti-kontroll, akkor az első játszmát – kontroll ellen – megnyerhetem más szabálylap/követő védelme mellett is. Az nyilvánvaló, hogy a pakli börtön-kompatibilis, hiszen eleve emellé a szabálylap mellé készült. Mi lenne, ha megpróbálnám előre hozni a terrort az első körre?

  • A már kész pakli mellé választott új „narancs lap”: Lépéselőny

Regnáló nemzeti bajnokunk azt mondta nekem a minap, mikor a szó a Lépéselőnyre terelődött, hogy „az 5 lap megveri, és a börtön is”. Mivel ez a deck nem a szokásos kontroll-lépéselőny, hisz eleve börtön mellé készült, ezért talán nem annyira egyértelmű a börtön fölénye. Az „5 lap” pedig kontrollt takar, és pont az ellen készült a deck. Szóval ha tényleg csak ezzel a két mumussal kell igazán számolnom, akkor talán vannak esélyeim…

Na de, lássuk, mi változott azzal, hogy lecseréltem a szabálylapot? 2 lap helyett 4-gyel kezdek. Ez jó. De az ellenfélnek is több lapja lesz, mint ahogy ezzel a pakli építésénél számoltam. Ez nem jó. Az sem, hogy nem kaphatok VP-t az első 4 körben. Meg is néztem, hogy mi termel VP-t a deckben. A Sárkányteknős az egyetlen ilyen lap, de ez talán elnézhető neki. (A familiális VP-termelő képessége nem oszt, nem szoroz a deck működése szempontjából.) Ami viszont fontos, hogy az első körömben meg tudok indulni valamelyik 2 VP-s, anti-mágiás lapommal is, amit így még nehezebb, mi több, majdnem esélytelen megcsípni.

Innen a paklit nagyon sokfelé el lehet vinni. Amik felmerültek bennem:

  • goblinos vonal, Daes Mo’ran-nal, Káoszgoblinnal és a többiekkel. Ez az irány tetszett, ugyanakkor nem éreztem benne az újdonság erejét. Szeretem a goblin paklit, de most valami másra vágytam.
  • moák és az ő VP-lefojtásuk. A szeptemberi kecskeméti beszűkültre egy Tábori adó + Tharr követője kombinációt vittem, sok-sok moával. Szerintem ezzel ezt a vonalat elég jól kiaknáztam, és nem akartam magam ismételni (de persze volna benne ráció).
  • teknősök, és úgy általában az anti-mágiás vonal felturbózása. A választott négy szín kb. az optimális ebben a szektorban, mert a legjobb anti-mágiás lapok a soraikból kerülnek ki. Egyelőre kispadra tettem ezt a formációt, és keresgéltem tovább.
  • az ork/varkaudar vonalat már kiveséztem legutóbb.
  • az íjászokat meg kettővel korábban.

Arra jutottam, hogy ebből a négy színből nem igazán lehet a paklit megújítani, ezért valamelyik színt el kéne engedni. Nyilván a barnát, hiszen abból csak egyetlen szett induló- és mindössze két, szituációs lapot tartalmaz a deck. Hm. De mire cseréljük? A fekete adná magát, hogy egy járj/börtön kompatbilis hordát építsek például farkasokból, de nem akartam gyűjtőgeneráló decket, plusz farkasok már szerepeltek a challenge-ben… Keresgéljünk tovább! Ha lenne még néhány Solkim-kaliberű, asztalról determináló lapom… Nézzük a sárgát! Artagor ugyancsak élettel érkezik, hálóval, és körönként kisüthető, börtön/bilincs kompatibilis képessége van. Aztán ott van az Adószedő, ami szintén eléggé keményen osztja az észt, ha meg tud telepedni az asztalon. Aztán az Elmecsapda, ami az első körben érkezve eléggé horror, és ugye nekem lesz rá kompim. A Mágusiskola 4. szint áramolva szintén eléggé zavaró tényező. A jó öreg Méonech fürkész pedig mindkét fontos funkciót jól ellátja: dobat vagy leszed. A pakli nagyobbik fele máris megvan:

3 Albínó varkaudar
3 Solkim, az alkimista
2 Artagor, a zsonglőr
3 Sárkányteknős
3 Ragacsos iszappolip
3 Adószedő
3 Elmecsapda
3 Virulens Yathmog
2 Nekronsárkány
2 Mágusiskola 4. szint
3 Méonech fürkész

A kereséseket, az előkereshető lapokat, és az íjász vonalat teljesen elengedtem. Hordát akartam. Olyan hordát, aminek a fenti lapok fektetik le a vörös szőnyeget, hogy ők azon masírozzanak be az őrposztba, és ott gyorsan szanaszét marcangoljanak mindenkit…

Elsőként a hordák védőangyalát, Az álcázás mesterét készítettem elő, és ha már úgyis őrposztból akarunk nyerni, akkor a Szörnyidomítás se maradhat ki. Ne felejtsük el, hogy ezek a lapok minden lényünket védelmezik, beleértve a hátvédeket is.

3 Az álcázás mestere
3 Szörnyidomítás

14 lapnak van még hely. Az ide választott lényekkel kellene megoldani, hogy az ellenfél folyamatosan nyomás alatt álljon. Lehetőleg egymással is alkossanak szinergiát, és erősítsék egymást. Legyenek olcsók, érkezzenek aktívan, és üssenek jó nagyot! Itt megint számos opciót végignéztem.  A már használt lényekhez jól kapcsolódnak a sárkányok, és Dúvadnál sem találtam jobbat.

3 Lohd Haven familiálisa
3 Ifjú sárkánykígyó
2 Kifejlett sárkánykígyó
3 Dúvad

Nagyon sok dobatás van a deckben, de valódi leszedés alig, ezért a fennmaradó utolsó szett helyére kerestem egy megfelelőt. Egy biztos: megakadályozni nem érdemes. Ezzel lett teljes a deck.

3 Asnomad pusztító botja

Mikor idáig jutottam, elkezdtem a konkrét paklik elleni tesztelést. Kiderült, hogy minden kontroll játszik UR bűbájokkal, amikre semmilyen megoldásom nincs. Régóta vártam már a paklit, és a lehetőséget, hogy kipróbáljam a pont idevaló lapot. Most elérkezett a pillanat. A Szörnyidomítást száműztem a side-ba (jó lesz drágítás ellen) és betettem a 3 Vadász quwargot. 2 VP, repül, és anti-mágia 0, de amúgy teljesen védtelen. Viszont egyrészt bármilyen lényt leszed, amit megsebez, és ami még ennél is fontosabb, le tudja ütni az ellenfél forrásra immunis lapjait. Talán furcsának tűnhet, de ha a képessége (ti. a „ha megsebez egy játékost”) az ütés fázisban aktiválódik, akkor ez egy az ütéshez, illetve az ütés fázisban leadott sebzéshez közvetlenül kapcsolódó hatás, amit a szabályok szerint nem tekintünk forrásnak, azaz a quwarg ezen képessége ilyenkor nem forrás. Ha pedig nem forrás, akkor nem véd ellene a forrásimmunitás. A másik változtatás, hogy az Adószedők létszámát kettőre csökkentettem, és betettem egy szett Sheirrát. Régóta szerettem volna már kipróbálni a kisasszonyt. Vagy dobat, vagy lop, repül, 3/3 hálóval, és egy érdekes, játékba ugró képességgel. Mi baj lehet?

A pakli végső állapota:

szabálylap: Lépéselőny

3 Albínó varkaudar
3 Solkim, az alkimista
2 Artagor, a zsonglőr
3 Sárkányteknős
3 Ragacsos iszappolip
2 Adószedő
3 Elmecsapda
3 Virulens Yathmog
2 Nekronsárkány
2 Mágusiskola, 4. szint
3 Méonech fürkész
3 Az álcázás mestere
3 Lohd Haven familiálisa
3 Ifjú sárkánykígyó
2 Kifejlett sárkánykígyó
3 Dúvad
3 Asnomad pusztító botja
3 Vadász quwarg
3 Sheirra

Ezzel a paklival is elég sokat foglalkoztam, és szintén eljutottam a konkrét paklik elleni tesztelésig. Eközben persze milliónyi változtatást eszközöltem az összeállításon. Elsősorban a különböző 4+ lapos kontroll verziók ellen próbálgattam a decket, és sajnos hervasztó volt az eredmény. A side előtti győzelmi arány 50% alatt maradt. Ez így nagyon nem jó! Természetesen voltak elveszíthetetlen megindulásaim is, amik nyilván nagyon mutatósak, de nem szabad, hogy az ilyen fantasztikus raidek (egykörös győzelem, vagy a győzelemmel felérő fölény elérése) elvakítsák a játékost! A versenyen a paklinak kb. a 15%-a, azaz max. 8-10 lap fog kézbe/játékba kerülni. Ha random kiválasztott 8 lapból nincs meg a győzelem, akkor az a horda nem jó. Ráadásul a tesztelés utolsó fázisáig, a side-olás modellezéséig már el se jutottam. A kontroll side után rettentő nagyot erősödik ellenem, így ha már side előtt sem tudom magabiztosan megverni, akkor azt a paklit nem szabad versenyre vinni.

Végül arra a meggyőződésre jutottam, hogy Lépéselőny mellé hatékony anti-kontroll hordát építeni nem lehet. (Ha valakinek mégis sikerül, majd mutassa meg, hogyan csinálta!)

A versenyig még 4 nap, és ott állok deck nélkül… Egy mély sóhajjal lesöpörtem az asztalt és a nulláról kezdtem mindent. A legvadabb formációk és kombinációk vetődtek fel, ahogy a megfelelő decket kerestem. Végül lefektettem az alapelveket: 1) legyen lényes pakli (szándékosan nem írtam hordát, hogy a szóhoz társított asszociáció ne befolyásoljon), azaz minden 3 lapból legalább 2 legyen lény, 2) anti-kontroll deck legyen, azaz min. 70-80% eséllyel verje meg side előtt a kontrollt, 3) épüljön szabálylappal, 4) és lehetőleg olyan lapokból és színekből, amikkel még nem dolgoztam a challenge-ben, és amik a rendelkezésemre is állnak. Nem könnyű AK feladvány…

A 3) ponttal kezdtem. Ha azt akarom, hogy a kontroll 4+ lapos kezdőkeze ne legyen behozhatatlan laphátrány, akkor vagy Korlátozással, vagy börtönnel kell tolnom. Feldobtam egy érmét. Börtön jött ki.

Amit biztosan tudtam, hogy nem fogok gyűjtőgeneráló és/vagy farkasos börtönt építeni, de az is nyilvánvalóvá vált, hogy a pirosat sürgősen el kell engedni és a feketéről egyszerűen nem mondhatok le, merő dacból. Az is látszott, hogy a sárga sem tesz hozzá eleget a paklihoz, ezért a négy választott színem (megjegyzem, szerintem ezek a legjobb börtön-színek): fekete – lila – sötétzöld – kék.

A paklit úgy építettem fel, mint egy focicsapatot. Itt kell ismét köszönetet mondanom mentoromnak, aki – mint szigorú tanár – végig ott állt a mellettem a méterrúddal, és jól odavágott a búbomra, ha hülyeséget akartam csinálni, miközben azért hagyta, hogy magam találjam meg a megfelelő lapokat. (Nem fogok kitérni arra a 100-nál is több különböző lapra, amit előszedtem a rendelkezésemre álló készletből, megvizsgáltam, majd elengedtem, és hogy ezt melyiknél pontosan milyen megfontolásból tettem, mert akkor a cikk kilométeres lenne.)

A hátvédek

Az általam megálmodott börtön, a fenti két pakli-vázlathoz hasonlóan a stabil asztalra támaszkodik. Kellenek tehát olyan permanens determinálások, amik egy-két körig, vagy akár sokkal tovább kihúzzák az asztalon, és folyamatosan terrorizálják az ellenfelet. Sokszor játszottam ilyen asztalok ellen, és tudom, hogy mennyire dühítő, mikor nem jön rá megoldás, és egyetlen ilyen lap megver.

Végül ők lettek a kezdőcsapat hátvédjei:

3 Anyamotyogó
2 Törzsi sámán
3 A próféta parancsa
3 Sötét Nagyúr

A sámán négy alakjából három tökéletesen illik ide. A Holdlátó vérkutya képessége keresés, tehát nem ütközik a szabálylap tiltásával. A Zarándok semmizése esszenciális, ahogy a gyógyítása is az. Végül pedig jöhet a kivégzés: érkezhet 7-et odacsapó párducként is. (Annak esélye, hogy goblinként játszom ki, elenyésző). A motyogót és a farkast nem kell bemutatni, optimális börtön lapok, a parancs pedig ugyancsak az, és annak ellenére, hogy nem lény, nem tudtam lemondani róla.

Ha a hátvéd az asztalon terpeszkedik, akkor már jól állás van. Igen ám, de a focicsapatba kell egy kapus is. Ez a Füstös késdobáló lett. Az 5 lapos kontroll legtöbbször nem használ helyszínt, és ezt az esélyt egyszerűen muszáj meglovagolni. Egy előkereshető, leszedhetetlen megoldás. Minden börtön álma.

A kapus

1 Füstös késdobáló

Ezt a meccset a középpályán kell megnyerni, mert ott fog eldőlni a szűkös erőforrások sorsa. Keresnem kellett tehát börtön-kompatibilis lapelőnyöket. Ők lettek a kiválasztottak:

Középpályások (erőforrások)

3 Kutatóosztag-parancsnok
3 Smaragdsörényű pegazus
3 Ysdrull, a hatalmas
3 Tleikan áruló
1 Az elme hatalma
1 Nekromanta pálca
1 Rémálom
1 Végtelen formázás

A részleg első három tételét nagyon szeretem, de ezzel sokan vagyunk ugyanúgy. Igazán jól sikerült lapok. Amellett, hogy jó eséllyel megszerzik a megoldást, hatalmas a merítésük. Ysdrull az egyetlen, akivel vigyázni kell. A most divatos kontrollok nem igazán használnak lényeket. Amiket meg igen, azt vagy nem érdemes elővenni ebben a pakliban (pl. Lohd Haven), vagy nem lehet elővenni a sárkánnyal az idézési költségük miatt (x-es, pl. univerzumkifordító, vagy túl nagy, pl. counter-xenó). Szerintem mindettől függetlenül mindig találunk majd megfelelő lapot (pl. Xenó bilincsmester), de ha másra nem, hát side előtt legalább információszerzésre és őrposzt-torlasznak jó lesz a sárkány. Végső soron pedig pusztán azért is kijátszhatunk egy lényt az ellenféltől,
hogy ne tudja azt ellenünk használni.

Ha erre a csapatszerkezetre ráeresztenénk 22 „csatárt” azaz ölést, akkor kapnánk egy agyatlan és teljesen védtelen hordát, és a pakli „eredményszóródása” iszonyatosan nagy lenne. Ölésből nem kell sok, és lássuk meg, hogy a már eddigi lapok közt is akad olyan, amivel pontot lehet tenni a meccs végére. A Nagyúr amellett, hogy terrorizál, azért 4-eket üt is, a motyogó kölyök is bemehet az őrposztba amellett, hogy jó eséllyel munícióként végzi majd, és a keresések is be tudnak segíteni a sebzésbe, miután elővették a megoldást valamelyik pakliból.

Ennek a paklitípusnak az a lényege, hogy meg kell teremteni a győzelemhez vezető szituációt, azaz apró sebeket ejteni az ellenfélen, ha úgy tetszik kivéreztetni, mielőtt befejezzük a játszmát.

Összekötők (megoldások)

3 Csábító papnő
3 Xenó agyféreg
3 Dezintegráló sugár
3 Komposztálás
2 Árnyvillám
2 Dérfarkas
1 Szarnyaló halál

Ezek a lapok biztosítják, hogy az öléseink célt érjenek, illetve a hátvédek egyáltalán létrejöjjenek, és hatékonyan tudjanak dolgozni. Hogy érjük el egy leszedéssel, hogy egy lap létrejöjjön? Nos, úgy, hogy anti-kontrollá kell válnunk! Minél tovább húzódik a játszma, a kontroll kezében annál több blank (haszontalan) lap halmozódik fel. Előbb-utóbb meg kell indulnia (nekünk nem sürgős az első játszmát befejezni, mivel a nyerési esély nálunk van). A kontroll megindulásra leginkább egy UR bűbáját, a bilincsmesterét, vagy valamelyik ölését pakolja majd az asztalra. Ekkor jönnek képbe a megoldásaink, aminek elhárítására nem lesz elegendő erőforrása/lapja a kontrollnak, vagy ha mégis, ezekre elhasználja azokat. Ezután már viszonylagos biztonságban kitehetjük a hátvédeket/középpályásokat és végső soron az öléseket is. Az elkopott kezdőkezét a kontroll nem tudja újratölteni, és ezzel ki is kapott. Az UR bűbájok azt a hamis illúziót keltik, hogy stabil asztala van, de egy Smaragd pegazussal elsőként NTI-t keresek ki a paklijából…, illetve ha egyetlen bűbája marad az asztalon, a manővere végén, akkor az önmagában még tuti nem lesz elég a túléléséhez.

A kegyelemdöfés bevitelére néhány extra ölés!

Csatársor (ölés)

3 Virulens Yathmog
1 Változatos morf
1 Kurtz

Kurtz természetesen a Csábító papnő hű alattvalója és rabszolgája, de adott esetben vígan bemehet az őrposztba is. A pakli, ahogy a levezetésből kiolvasható, kifejezetten kontroll ellen készült. De a kontroll vagy bedobja az első „raid” (roham, rajtaütés, itt: megnyert erőforrás/asztalépítés csörte) után, vagy vonaglik még egy darabig, és menthetetlenül elvérzik 20 perc alatt. Mivel minden kontroll készül Zarknodék ellen, és általában nagyrészt ugyanazokkal a lapokkal, amikkel Lassan járj! ellen is, a játékát igyekszik majd az asztalra szorítani. Kiszedi a húzásokat, nagy lényeket, keresést, és lopást/leszedést/ölést tesz be helyettük. Az biztos, hogy a második és harmadik játszma nehezebb lesz, mint az első, és a győzelmi esélyeink is lentebb zuhannak, side-ból mégsem fogok készülni kifejezetten kontroll ellen (nem is nagyon tudok), hiszen a pakli optimális, bármit teszek is be, csak gyengíteném. Az egyetlen erősítés, amit indokoltnak látok, hogy bekerül A nagytanács ítélete, és még egy helyszín, esetleg Gomak úr, ha túl sok életes lény figyel a side-ban.

A következő és egyben legnagyobb mumus, a tesó. Zarknod bilincse mellett 11 lapunk azonnal blankká válik. Ezeket le kell cserélni. Jön be az NTI, és további 8 lap, főleg víziók, és a gyűjtőből lényt visszaszedő éjfatty. Vele át is térhetünk a másik mumusra, a Lassan járj!-ra, hiszen oda ugyanúgy befér, a vegyes idézési költségnek hála. A vadak ura, bár Járj! ellen 3-ért jön, nagyon jó side-lap, minden horda és nagylényes deck ellen. Szépen megoldja például az ellenfél Anyamotyogóját és egymaga feltartja a vérfarkas hordát. Gömböc pedig a mágikus lények hordájának lesz igen kemény falat. Gomak úr is nagyon flexibilis felhasználású kártya. Nem csak Járj! ellen vethető be, de az első meccsen felmerülő bármelyik mumus kártyát eliminálhatjuk vele. A Varázskertet sem kell bemutatni. Ősmágiás háló, ami szituációs megoldó-kártyákba oltott öléseket generál. Mi kell még egy börtönnek? Végezetül bekerült a két utolsó lap a Semleges csatamezőnek való kedveskedés jegyében. Erre a posztra Az istentelent és a Xenó bilincsmestert illesztettem. Előbbi természetesen Sokszínűség ellen sem marad tétlen. A könnyebb átláthatóság érdekében álljon itt a teljes lista side-ostul:

szabálylap: Zarknod börtönében

3 Anyamotyogó
2 Törzsi sámán
3 A próféta parancsa
3 Sötét Nagyúr
1 Füstös késdobáló
3 Kutatóosztag-parancsnok
3 Smaragdsörényű pegazus
3 Ysdrull, a hatalmas
3 Tleikan áruló
1 Az elme hatalma
1 Nekromanta pálca
1 Rémálom
1 Végtelen formázás
3 Csábító papnő
3 Xenó agyféreg
3 Dezintegráló sugár
3 Komposztálás
2 Árnyvillám
2 Dérfarkas
1 Szarnyaló halál
3 Virulens Yathmog
1 Változatos morf
1 Kurtz

A cserepad (side)

1 Füstös késdobáló
3 A nagytanács ítélete
1 A hallucináció börtöne
1 Reanimáció
1 Tünékeny csábítás
1 Illúziószurkálás
1 A főnixek pillantása
3 Tyz’verxon reanimátor
3 A vadak ura
3 Gomak megsemmisítő pillantása (i)
3 Gömböc
3 Varázskert
3 Az istentelen
3 Xenó bilincsmester

A tesztek biztató eredményeket hoztak, így nagy reményekkel vártam a verseny napját.

A verseny elemzése

A Dungeon novemberi hagyományos formátumán még egyszer utoljára lehetett használni a Bufa segítségét, és a Krigist, ez pedig előre vetítette, hogy az 5+ lapos kontrollok jelentős számmal képviseltetik majd magukat, ahogyan az ellenpaklijaik (börtön és járj ill. Villámháború) is. (A Fókuszálás nerf már élt ezen a versenyen.)

A várakozásnak megfelelően a meta erősen ebbe az irányba tendált. A 29 versenyző többsége ebből a két halmazból választott paklit, illetve természetesen szép számmal jelen voltak a surranópályára számító, harmadik kategória képviselői is, azaz a „minden más” paklit forgató játékosok.

Első ellenfelem Legfőbb káoszmestert (lila) hozott. 5 lap kontroll… nem voltam megilletődve, hiszen a pakli épp ellene készült. Legalább kiderül, hogy jól gondolkodtam-e. A nyitó játszmában viszonylag gyorsan érkezett egy UR bűbáj a másik oldalon, és a próbálkozásaim rendre counterekbe futottak. Bejött az a bizonyos 20%-os bukó-ráta, ami sajnos benne van a deck-ben. 0-1. Side-ból a 3 NTI érkezett elsőnek, és mivel egy Ysdrullnak hála láttam ellenfelem deckjét, és nem nagyon tudtam értelmes lényt elővenni belőle, őket cseréltem ki egymással. A kézből dobatásra érzékenynek ítéltem a kontrollt, ezért betettem a bilincsmestereket is a lassú és nehézkes Tleikan árulók helyére. A második játszmában viszonylag gyorsan érkezett egy Yathmog, és ellenfelem nem húzott semmizést. Nincs mit szépíteni rajta, az egy szem Thargodan pár kör alatt megette. 1-1. A harmadikban kezdőkézre húztam 2 Dezintegráló sugarat, amiket be is vetettem a második körben (az utolsó két lap, amit eldobattam velük, 2 univerzumkifordító volt. Ellenfelem innentől topdeckre élt, amiben az én paklim természetesen jobban jeleskedik, hiszen az összes lapom hasznos a top-deck fázisban. 2:1

A második csörtében egy járjas farkashorda vonult fel ellenem. Mondanom sem kell, hogy nem épp optimális ellenfél, hiszen a feltámadó lények miatt eljátszik a szabálylapom mellett, nekem meg oda a tempóm az övé miatt. Az első meccsen nem húzott jól, a horda a deckjében maradt. Nálam hamar érkezett egy A próféta parancsa, majd egy Sötét Nagyúr és determinálták a játékot. A parancsra ugyan jött még egy Vonyítás, de egy újabb Nagyúr, plusz a leszedések bevégezték. 1-0. Side után kiszedtem azokat a lapelőnyöket, amik az első néhány körben nem férnek ki, mivel tudtam, hogy ha a horda megindul, nem nagyon lesz idő ilyesmire. A helyükre jött az NTI, a Gomak, és a Varázskert, mint ősmágiás háló. Bíztam a szerencsémben. A második játszmában szépen meg is jöttek a side-lapok, olyannyira, hogy ellenfelem deckje gyakorlatilag elfogyott (két lapja maradt), és folyamatosan tudtam semmizni is tőle. A végjátékban teli őrposzttal, köztük egy ellopott, 1 izommal ellátott Őrjöngővel, és egy Anyamotyogóval a tartalékban elégedetten hátradőltem. De a pakliban maradt két utolsó lapból jött egy Csábító papnő, ami ellopta a motyogót, és visszalopta az Őrjöngőt… Nem voltam boldog. 1-1. A harmadik meccsen kb. esélyem se volt. Jó tempóban leterült a horda, és a második körben 18-at rám verve szétkaptak az ordasok. 1:2

A harmadik meccsemet egy Sokszínűség ellen vívtam. Kicsit talán elbíztam magam, hiszen egy újabb 5 lap kontroll, ráadásul várhatóan kicsit több a blank a paklijában, mint a Káoszmesternek. Nos, sajnos nem így lett. Az első meccsen egyáltalán nem húzott haszontalan lapot, minden próbálkozásomat megakadályozta, majd Smaragd pegazussal kiszedte az egy szem Az elme hatalmát a deckemből, és gondoskodott róla, hogy mindig visszavegye vele a pegazust. Innen már nem láttam kiutat, bedobtam. 0-1. Side után jöttek be a fentebb már mutatott lapok + Az istentelenek, és bizakodtam a megforduló szerencsében. Némi előkészítés után érkezett egy Dungeon erőtere ellenfelemhez, a leszedést, amit megtoltam rá bűzössel fogta meg. Nem ragozom. Vergődtem még kicsit és a kártevőket megoldottam, de két kör alatt így is elfogyott a max. Ép-m. 0-2. A valódi tét nélkül lejátszott harmadik menetben pedig simán lemákolt, ami persze cseppet sem csorbítja az érdemeit. 0:3

Eléggé el voltam kenődve, de bíztam a felszálló ágban. A negyedik meccsen egy Hegymélyi keltető + Legendák völgye horda jött szembe. Persze itt minden lap úgy jött, ahogy a nagykönyvben meg vagyon írva. Az 1 lapos kezdőkézre tekintettel nálam volt a nagyobb győzelmi esély, amit a szerencsés húzások, és a második és harmadik menetben szépen érkező side-lapok eredményre is váltottak. 3:0

Az ötödik, és egyben utolsó játszmát szintén egy farkasfalka ellen játszottam, de itt a Lassan járj! mellett ott figyelt még A bestiák mestere is (Mardakor taktikussal a side-ba készített Átkozott követővel tuningolva). Az egylapos kezdőkéz itt is determinálta a játékot. Nálam rendre érkeztek a járj-kompatibilis megoldások (Nagyúr, Anyamotyogó), így a tempómat sem veszítettem el. A pontos részletekre már nem emlékszem, de az első két menetet megnyertem, a harmadikban azt hiszem sikerült leterülnie a hordának és lenyomtak. 2:1

Összegezve: nagyon jól működött a deck, és ha meg nem is szerettem, de legalább megismertem. A jövőben biztosan elő fogom még venni, mert elég sok potenciál rejlik benne. A három győzelem a 8. helyezésre volt elég, ami – ha az első farkashordát is sikerült volna megvernem – még jobb is lehetett volna.

A hordák sorsa – cikksorozat a decemberi Kecskemét Kupanappal zárul majd, és az utolsó cikkben be fogom mutatni a következő féléves challenge-met is.

Jancsár János

Reklámok

13 thoughts on “Vendégcikk – A hordák sorsa (6. rész)

  1. Ismét alapos cikk, köszönjük 🙂
    Azért ez kicsit kilóg a sorból, mert a “hordák sorsa” itt legfeljebb az lehet, hogy le lettek cserélve egy sima börtönös kontrollra 😀
    A Lépéselőnyös részhez pedig: szerintem nem olyan nagyon jó dolog első körben megtolni ezeket a 2-es anti-mágiás lényeket, mert akkor érkezhet rájuk Haven, érdemes inkább várni a 2. körig, akkor már tényleg kb semmi nem fogja meg őket.
    Abban sem vagyok biztos, hogy ennyire fix lenne a börtönnek ez a 4 színe. A raia eléggé gyengécske, de a Fény a sötétben és főleg az Angyali sereg éppen azok a lapok, amiket börtönbe keres az ember, főleg a Sereg:egyszer létrejön, és onnantól folyamatosan nyomja a terrort. Ez a két lap(és sideból a Kyb’er, amivel javulhatsz a farkasos mirror ellen) már elég indok lehet a szín használatára+a fenti két lapot be lehet keresni Fénymágussal.

  2. “Solkim, az alkimista. Minden fenti kritériumnak megfelel, bár anti-mágiája nincs, de kompenzációja van, tehát laphátrányba nem, ” ez így nem helytálló, börtön mellett nem lehet húzni az italra.

    Amúgy ja, ez inkább egy sztenderd börtön lett amúgy (nincs ezzel persze gond).

  3. Szigurúan tilos kontroll ellen bármit is megtolni az első körben, ha te kezdesz! Sokszor kaptam már ki így:)

    A lépéselőnyös verzió is működőképes lett volna csak a dekk gyengébbik felét le kelett volna cserélni counterekre:)

  4. Kiegészítés:
    János elleni első meccsen az alábbi lapokat húztam a körökben.: (sorrendben:)
    1: Móka és kacagás
    2: Telihold idéző, ami keresett egy helyszínt
    3: Ezeréves alkotás
    4: Bíborhold

    4 körig blank voltam, de szerencsére side-ból már erősebb, csak azt a 4-5 lapot kell kiszedni, amit elsőben sikerült erőteljesen behúzni körökön át…. :DDDDDDDDD

  5. Hat… uraim, tudom h ezt a paklit nehez hordakent eladni, es h standard borton filingje van, de azert kontroll-nak titulalni elegge tulzas. A kontroll reaktiv jatekot jatszik ez a legfibtisabb jellemzoje, azaz armtengedi a kezdemenyezest, majd ezeket meghiusitva kerul folenybe. Ez a pakli nem engedi at a kezdemenyezest. Sot. Es lehet h megteveszto az a nehany kontrollba is jo lap amit hasznaltam, de ez a csapat egyertelmuen tamado jatekot jatszik, ami a horda egyik legfontosabb jellemzoje. En legalabbis ebben a szellemben jatszom es jatszottam mindig.
    Abban egyetertunk h tavol all a klasszikus hordatol, de talan ez a cikksorozat epp arra volt jo h ramutasson: a klasszikus hordak kora lejart (nem most, evekkel ezelott), es modern, rugalmas, stabil hordakban kell gondolkodnija annak, aki tamado focira vagyik.

  6. A hordák akkor voltak utoljára nagyon jok amikor kijott az Ősök városa. En is szivesen játszottam veluk 🙂

  7. Akkor ez alapján a Matilda is visszakeverheti a forrásimmunis lapokat a pakliba 🙂 Nagyon szuper cikk volt, még több ilyen cikket a HKK-ba!

  8. @zorro: igen és az életest is, talán most, hogy János megírta nem kell mindig lebíróztatnom 🙂

  9. Marci! Sajnos nem így van. Az életjelző nem csak a forrásoktól véd, ez egy közkeletű tévhit.

    120.0. Ha egy lényen életjelző van, és a lény kikerülne a játékból vagy gazdát cserélne, ehelyett le kell venni róla egy életjelzőt, és a lénnyel nem történik semmi.

    Pl. ha a vonatkozó szabállyal akarsz visszavenni egy szkrittert, az sem fog működni.

  10. [Kiegészítés]
    Az életjelző nem menti meg a lényt, ha az harci képességtől vagy ütéstől származó sebződés miatt kerül 0 vagy kevesebb Ép-re, illetve nem véd a harci képességhez vagy ütéshez kapcsolódó (gyűjtőbe küldő, kézbe visszavetető, lopó, stb.) hatásoktól sem.

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.