Vendégcikk – Egy frissen bontás folyamata

Szabó András elemzése a legutóbbi frissen bontott versenyéről.

Amikor draftversenyek vannak, rendszerint nagyon sokat beszélünk – és rengeteg cikk is megjelenik – arról, hogy mik a stratégiák, hogyan kell paklit építeni. A sima frissen bontottoknál azonban közel sincs ennyi cikk. Valahol persze érthető. A frissen bontottak viszonylag hamar lecsengenek, ezenkívül van bennük egy komoly randomfaktor: ha rosszul bontunk, teljesen mindegy, milyen jól rakunk össze decket, nyerni aligha fogunk. Ezt el kell fogadni, ez a formátum sajátja.

Ugyanakkor a másik oldalról nézve azt gondolom, hogy sokan képesek a szerencse szerepét túldimenzionálni. Amikor kezdőbb játékosok pakliját nézem meg, nem egyszer és nem kétszer tapasztalom, hogy olyan lapokat hagynak ki, amiknek simán a pakliba kellene lenniük, emellett pedig olyanokat tesznek be, amiket az életben nem használnék. Ezért úgy gondoltam, hogy egy alkalommal most leírok egy gondolatmenetet, amin rendszerint végigmegyek, amikor egy frissen bontás során összerakom a paklit, és egy konkrét bontásomat kielemezve mutatom meg, hogy mit miért használtam, vagy miért nem. A verseny, amiről írok a kaposvári verseny lesz, ami olyan jól sikerült, hogy sikerült is megnyernem. Bár ez a bontás megismétlődni úgysem fog, remélem a kezdőbb játékosok számára tanulságos lesz a gondolatmenet.

Mielőtt ebbe belekezdenék, leírom azt a két hibát, amit a leggyakrabban látok a kezdő játékosoknál. Az egyik, hogy 45-50 lapos paklikat raknak össze. Valahol érthető. Régebben abból a szempontból könnyebb volt a frissen bontott verseny, hogy rengeteg etnikumspecifikus lap jelent meg a kiegekben, amik eleve kiestek, hacsak nem bontottuk ki őket nagy számban. Ma azonban ilyen lapok már alig-alig vannak, és nem ritka, hogy a 63 lapból 50 vagy még több van, ami nem rossz a pakliba. Csakhogy a „nem rossz” és a „jó” között nagy a különbség. Akármennyire jó a deck, ha 50 lapot választasz, lesz köztük egy leggyengébb. Ha éppen azt húzod be a paklid egyik legjobb lapja helyett, akkor nem fogsz örülni. Ezen kívül teljesen felborítja az arányokat. Hogy csak egy példával éljek: counterekből valószínűleg bontotton nem fogsz extrém jól állni, de ha mondjuk van 5 reakciód, akkor azért nem mindegy, hogy azokat 35 vagy 50 lapból kell behúznod. Ilyeneken könnyen meccsek dőlhetnek el. A másik tipikus hiba, hogy preferálják a nagyot ütő lényeket. Azonban a nagyot ütő, képesség nélküli lények azok, amiknek a legjobban örülök, ha az ellenfelem kirakja. A manáját elpazarolta, pár körig még nem fog zavarni, ha meg igen, akkor majd lelövöm. Ma már úgy gondolom, hogy kellenek a képességek ahhoz, hogy egy lény labdába rúgjon, még bontott környezetben is.

No de most már nézzük, miket bontottam. Vegyük őket ritkaság szerint:

1 A harc elcsitul (r)
1 Cseles krabber (r)
1 Erdőtűz (r)
1 Ht’duner mennydörgő (r)
1 Qwerk, a hegymélyi (r)
1 Rughar könyvtára (r)

2 Fényelementál (ngy)
2 Korallgólem (ngy)
1 A levegő síkja (ngy)
1 Álmodozás (ngy)
1 Emberevő óriás (ngy)
1 Kisebb tűzelementál (ngy)
1 Moa fényvető (ngy)
1 Orgling bűztartály (ngy)
1 Örvénymester (ngy)
1 Ragaszkodó szirén (ngy)
1 Szellemlovas (ngy)
1 Terik-von kincstárnok (ngy)
1 Tilretas áldozata (ngy)
1 Varkaudar koponya (ngy)
1 Víziósárkány (ngy)
1 Zavarkeltő quwarg (ngy)

3 Éltető tűz (gy)
2 Elemi kő (gy)
2 Ganüid ifjonc (gy)
2 Goblin kardnyelő (gy)
2 Hullámelementál (gy)
2 Kristálypók (gy)
2 Ollókezű Devard (gy)
2 Őselementál (gy)
2 Strukturális átrendezés (gy)
2 Tyrxacotl (gy)
1 Balszerencsés quwarg (gy)
1 Bomtar rendje (gy)
1 Chara-din fattya (gy)
1 Csattogó krabber (gy)
1 Csúfolódás (gy)
1 Diz-oh rabszolgái (gy)
1 Drakolder lárva (gy)
1 Ében triton (gy)
1 Éjpalota (gy)
1 Fénylő manó (gy)
1 Furkósbot (gy)
1 Gólemamulett (gy)
1 Hideg tűz (gy)
1 Idegesítő csattogás (gy)
1 Rémeb (gy)
1 Rozsdás jelzavaró (gy)
1 Vérvacsora (gy)
1 Xenofóbia (gy)

Ebből kell kihozni a lehető legtöbbet. Mielőtt elkezdek igazán gondolkodni, egyszer minden lapot elolvasok (akkor is, ha tudom, hogy mire képes), és kicsit próbálom memorizálni azokat az etnikumokat meg koncepciókat, amiből azt érzem, hogy sok van. Amit mindig az elején meglépek, az egy „blank-szűrés”, vagyis végignézem, hogy mik azok a lapok, amikről ránézésre (vagy legalábbis a paklik végignézése után) tudom, hogy esélytelen. Jelen esetben az alábbiak (mostantól piros színnel jelölöm a kimaradt, zölddel a bekerült lapokat):

1 Terik-von kincstárnok, 1 A levegő síkja, 2 Elemi kő: A versenyszabályzat alapján ezek tiltott lapok voltak, itt nincs semmi kérdés. Megjegyzem, hogy mindegyik helyszín, epikus követő és az Elemi kő tiltottak voltak, ez 10 különböző lap. Tehát az, hogy ebből csak 4-et bontottam, azért egyáltalán nem rossz.

1 Chara-din fattya, 2 Ganüid ifjonc: Tóken lapok, szinte képesség nélkül, kb. kizárt, hogy labdába rúgjanak (esetleg az Ifjonc valami komoly szinergiával, de itt ez is esélytelen).

1 Örvénymester: Ha megnézzük, hány áramlásos lapunk van rajta kívül, látjuk: 0. Sokan egyébként beleesnek még abba a hibába, hogy egy olyan keresőlappal, ami csak 3-4 lapot keres, nem játszanak. Ez nem biztos, hogy jó, mert ha erős lapokat kereshetünk, akkor érdemes lehet használni, mert a keresés itt óriási kincs. De a 0 lap, az akárhogyan nézzük, 0 lap, tehát ez a lap 3-ért egy 3/3-as repülő lény, ami ha előtte újrahasznosítottunk, 1-ért jön. Szerintem nincs kérdés.

1 Drakolder lárva: 0-ért jön, 1 kör múlva meghal, kötelékét nem tudjuk használni, de még azzal is gyenge lenne. Az új kódos laphoz jó, de itt nyilván esélytelen bármire is.

1 Tilretas áldozata: Ez a lap számomra egy rejtély. A legjobb képessége az, hogy ingyen, cantrip módon gyógyulunk és semmizünk 3-at, egy tokenünk árán (esetleg egyet visszaveszünk, de Szellemszolgát összesen 1 lapunk termel, így ez necces). De az is benne van, hogy 1 manáért, nem cantrip módon teszi ezt meg. Még cantripként is gyenge ez a képesség, évekkel ezelőtt voltak ennél hatékonyabb semmizések. Persze ha valaki nagyon gyűjtőjátékot játszik, akkor lehet érdemes side-ból betenni, de ennél a lapnál sokkal jobb semmizések vannak.

Ez 10 lap, maradt még 53 ezt kéne 35-re levinni, ami még 18 lap szelektálása. De innentől a másik szempontból kezdtem el nézni a lapokat. Melyik milyen funkciót lát el? Ez is fontos, mert lehetséges, hogy egy adott funkciót ellátó lapból kevés van, így abból egy gyengébb is beférhet, míg egy másikból annyi van, hogy könnyebben szelektálunk. Nézzük akkor az egyes funkciókat, és hogy melyikben milyen lapot találtam:

Counterek

Manapság már a legtöbb lapnak van valami kijátszáskori képessége, ezért alapból jobb egy lénycounter, mint mondjuk egy lényleszedés. Varázslatok ellen meg nyilván csak ezek jók. Szóval ezekből érdemes lehetőség szerint a legtöbbet betenni és csak nagyon speciálisokat kihagyni. Lássuk, mi volt nekem:

1 Erdőtűz: Ez nem volt kérdés, 0 vp-s vagy 1 zsz-es lapcounter, ráadásul az isteni szabály sem él, kb. a bárhol-bármikor kategória. Arra azért oda kell figyelni, hogy a hagyományos környezetben kisebb a hátránya, mint itt, ilyenkor azért , főleg a mi körünkben , a 2 ÉP-s sebzés akár egy lényünk leszedését is jelentheti. De ennek ellenére bőven helye van.

2 Fényelementál: Ebből jól esett kettőt is bontani. Az 1 VP + 1 ZSZ-es lénycounter önmagában véve elég durva, és ha még kapunk mellé egy 4/4-es sebezhetetlen lényt is, ami egy pár másik lényünket is tápolja, akkor azt hiszem nincs kérdés.

1 Emberevő óriás: Újabb lénycounter. Ez már drágább, de a counterdrágítása miatt olyan óriásit nem bukhatunk, ráadásul az izmaival nagyon gyorsan fel tudja magát hizlalni. Plusz azért ott van az a kalandozó-regulázó képesség is. Az ő helye sem lehet kérdéses.

1 Rozsdás jelzavaró: Ez már jóval speciálisabb, csak azonnali varázslatokat counterel (esetleg szökőévente egy mentális cuccot), de ingyen jön, zanszilánkot ad, így bőven belefér.

1 Furkósbot: Szintén azonnali counter. Picit drágább, de a lény valamivel hasznosabb, mint a 0 csontos tárgy, és néha napján akár KF tárgyként varit is counterel.

1 Kisebb tűzelementál: Még speciálisabb területekre eveztünk. Sebző és gyógyító forrás nem sok van, de azért a direkt sebző lapok népszerűek lehetnek, így 1 manáért megéri a befektetés, főleg mert egy izmos lénnyel leszünk gazdagabbak, de akár beizmozhat még 1-2 elementált is magán kívül.

1 Qwerk, a hegymélyi: Itt már kicsit bizonytalankodtam, mert ez már igen csekély szegmensét fogja meg a varázslatoknak, ráadásul jóval drágábban, mint az előző két lap. Viszont az aktiválást kívánó hatások, és úgy általában a források counterelése ritkaság, így könnyen hasznossá válhat ez a lap is, ráadásul van még 2 quwargunk, amivel akár a köteléke is bejöhet.

1 Varkaudar koponya: Na ez már nem fért bele. Abban persze biztos voltam, hogy kb. 4-5 Dornodon lényünk lesz a pakliban. De 4-5 lény megvédésére betenni egy countert nagyon nem jó, hacsak nincs valami alternatív képessége. Ennek van, de az meg kötelékkel sül el, és összesen 1 varkaudarunk van mellette (az is necces, hogy bekerül-e). Külön kellemetlensége, hogy ha nincs lenn piros lényünk és egy countertől védenénk meg a lényünket, akkor még egy csontba is kerül. Ez így együtt túl sok.

Leszedések 

Sokszor mondják, hogy ez már egy kevésbé erős funkció, mert a legtöbb lap vagy életes, vagy rendelkezik kijátszáskori képességgel. Noha ez igaz, bontott környezetben azért nem mindig történik ez így, ráadásul azért a leszedések is folyamatosan erősödnek. Így biztos voltam benne, hogy ezeknek a lapoknak is a többsége bekerül a paklimba.  Itt a leszedés szót tágan fogom értelmezni, a lopásokat, direkt sebzéseket és tömegirtásokat is ide sorolom. Lássuk, mik álltak a rendelkezésre:

1 Ragaszkodó szirén: A lopás a környezet legerősebb képessége, nem csak megoldja a lapot, de rákényszeríti az ellenfelet, hogy ő kezdjen vele valami. A Ragaszkodó szirén, bár csak max. 2-es lényeket lop, de mindezt egyért, kijátszáskori képességként, nem lehet kérdéses, hogy helye van a pakliban.

1 Csúfolódás: Nem klasszikus értelemben lopás, de egy képesség elvétele, és egy másik lapnak adása hasonló képesség. Persze ha nincs lapunk, akkor csak képességet vesz el, és ha nagy a lény, akkor az még jelenthet problémát, de egy 1 manás, idézéses laptól ez is bőven jó.

1 Vérvacsora: Ez is lénylopás, viszont több hátránnyal. A kisebb lényeket „csak” leszedi, általános, a jelző leszedhető és a kör végéig még ott marad a lény, tehát őrposzttorlasz lehet, és a képességeit se tudjuk használni. Mindezek ellenére egy 1 manás lénylopásnál azért nem kérdés, hogy helye van-e a deckben.

1 Moa fényvető: Csontköltség ide vagy oda (rajta kívül nem volt moám, így a kötelék elveszett), egy permanens leszedés, ami akár ölni is tud kihagyhatatlan.

1 A harc elcsitul: Az első klasszikus leszedés. Itt sem volt nagy dilemma, a védekezéses-idézéses varázslat leszedés, ami egy életet/izmot is megold, elég jó, ha meg van mellette sárga lapunk, akkor egyenesen broken. Márpedig lesznek Fairlight lapok még a deckben.

1 Bomtar rendje: Harc elcsitul light. Szintén védekezéses-idézéses, de az extra képessége közel sem olyan jó ide. Azért a helye nem kétséges.

2 Ollókezű Derwad: Mivel nem-lény lap leszedésünk még mindig kevés van, a helye nem kérdéses. Igaz, hogy általános, de legalább dukál mellé egy kisebb lény.

1 Xenofóbia: A több lapot megoldó lapok mindig nagy kincset érnek. Ez is olyan, de azért rizikós: egyrészt kell hozzá egy lény, másrészt így tényleges lapelőnybe nem kerülünk, harmadrészt az áldozás kijátszási feltétel, tehát ha counterelik, akkor is bukjuk. Ezzel együtt a dupla leszedés olyan képesség, amit nem vagyok hajlandó kihagyni, ráadásul egy Furkósbot vagy Derwad simán áldozható neki, ahogy a termelhető tokenjeink is.

1 Álmodozás: Ez a varázslat több lényt megold, de sajnos mégsem igazán. A két álomjelző persze hasznos, de csak az ütéstől és a „P” képességektől véd meg minket, a többivel még mindig szembe kell nézni. Ráadásul a mi lényeinket is lekábítja. Valahogy nem szeretem azokat a varázslatokat, amik csak ideiglenes megoldást nyújtanak, hogy aztán újra szembe kell nézni a lényekkel. Van, amikor erre van szükség, de így sem igazán éreztem, hogy egy Altató ködöt 2018-ban be kéne tennem. Más lenne persze a helyzet, ha rajta kívül akár csak 1 mentális lapot is bontottam volna, mert akkor a saját lényeim jelzőiből ki tudnám azt keresni, úgy már szerintem vállaltam volna a rizikót. De így nem.

3 Éltető tűz: Lehet, hogy picit fura, hogy ezt kihagytam. De ha megnézzük az eddigi leszedéseinket, akkor 1 manáért vagy lényt loptak, vagy permanenst szedtek le. Ez 1 mana és 1 zsz-ért csak lényt szed le és azt sem biztosan. Két dolog menthetné meg: az egyik, hogy játékosba is lő, de ez elég csekély, a másik, hogy visszatehet tüzes lényt a tartalékba. Azonban egyedül a kisebb Tűzelementál, amivel tud kezdeni valamit, így pedig túl kockázatos.

1 Hideg tűz: Noha a sebzése még az előzőnél is gyengébb, ennek mégis jutott szerep. Egyrészt, mert az IK-ja visszakerült az 1 manás-idézéses lapok közé, másrészt a húzó képessége miatt. A 3 ÉP-s húzást valószínű meg fogjuk tudni oldani, de ha egy tokent még elcsípünk vele, akkor rögtön kettőt húzunk 1 manáért és 2 lényt leszedünk. Ez azért semmiképp sem rossz.

2 Goblin kardnyelő: Ez már nem igazán leszedés, de még ide tudtam leginkább sorolni. Nem tűnik elsőre olyan rossznak a 2 zsz-ért 2/3-as lény egy Dobótőrrel, de ha összehasonlítsuk Derwaddal, aki szintén már a második vonalas kategória, akkor onnantól már elég vérszegénynek a tűnik. A másik opciója meg érdekes, de végső soron kapunk 2 zsz-ért egy 3/4-es lényt, amin van egy izom, és egy csontot. Azért ez sem egy eget rengető valami.

Erőforrások 

Fontos képesség, hiszen általuk kerülhetünk viszonylag könnyen tényleges, vagy minőségi lapelőnybe az ellenfelünkkel szemben. Most ezeket a lapokat veszem sorba, kezdve a manatermelésekkel, majd a húzásokkal, keresésekkel, végül a dobatásokkal.

1 Csattogó krabber: Amikor kb. 3. lapnak kibontottam, még nem akartam azonnal elvetni, mint tokent, mert a kevés mana is hasznos lehet, főleg egy 0 VP-s, hálós lénytől. Azonban a többi lapot elnézve láttam, hogy esélye sincs. Az a baj, hogy passzív, tehát egy kört várni kell, mire manát ad. Arról már ne is beszéljünk, hogy a topdeck fázisban mennyire fogunk neki örülni.

1 Idegesítő csattogás: Na, ez már lényegesen effektívebb. Egyrészt védekezésként elérhetjük, hogy egy kvázi „repülő” Csattogó krabbert adjon, ami már jobban hangzik, másrészt, mivel általában 2 Krabbert fog adni, ezért miután az ellenfél gyógyfázisában kitettük (mert nyilván akkor van értelme), már 2 manát fogunk kapni. Ezen kívül a 2 lénynek sok esetben van egy külön előnye is, amit a következő lapnál fogok felvázolni.

1 Rughar könyvtára: Érdekes, hogy a több lapot húzató, illetve permanensen húzató lapok kicsit kikoptak a sealed környezetből, helyüket a cantrip lapok váltották fel. Ez viszont egy ilyen, méghozzá elég jó. 0 manáért instant 2 lap, aztán meg Szellemszolgák termelése, ami zanszilánk költségnek lesz jó. Mégsem voltam teljesen biztos magamban, ugyanis azért kell hozzá 2 építő. Össze fog ez jönni? Azonban, ahogy kicsit végigzongoráztam a lapkészletem, rájöttem, hogy több olyan lapom van, ami megtermeli az építő lényeket, vannak feltámadó lényeim is, így akkora kockázat ebben nincs, mint amekkora előnyt adhat. Szóval belefér.

1 Éjkapu: Érdekes lapnak éreztem. Amit az elején láttam, hogy a Hullámelementálokkal brutál kombót alkot, körönként egy lap, az ellenfél körében is. De mi van, ha nincs elementál? Van még 3 gyógyulós lap a készletben, de egyiket azonnal elvetettem, a másik 2 meg 2 újrahasznosítós lap, amik szintén a használhatóság határán lesznek. És mivel vámpírom nincs, ha az elementálok nélkül van játékban, akkor blank. Ez így túl rizikós.

1 Cseles krabber: Klasszikus keresésem gyakorlatilag nem volt a bontásban, illetve 2 is volt, csak egyikhez sem találtam lapot, amit keresne. Kvázi keresésnek azonban nagyon jó a Cseles krabber. Egy manáért a paklink felső 5/8 lapját megnézni és egyet kiválasztani alapból nem rossz ebben a környezetben, ráadásul még sorba is tehetjük! Ez egy óriási képesség, hiszen nagyon nem mindegy, hogy mondjuk az Emberevő óriásunk a következő körben jön, amikor még nincs rá manánk, vagy 1-2 körrel később. Az meg már csak hab a tortán, hogy akár többször is elsülhet a képessége.

1 Zavarkeltő quwarg: Ez most mi? Keresés vagy dobatás? Akár azt is mondhatjuk, hogy mindkettő, de azt is, hogy egyik sem, mert csak minőségi előnyt ad. Mielőtt azonban kidobnánk, nézzük csak meg jobban! Egyáltalán nem rossz dolog az ellenfél legveszélyesebb lapját kidobni tőle, még akkor sem, ha egy másikat kap. Ha jól csináljuk, megtehetjük, hogy egy olyan lapot adunk a kezébe, ami adott pillanatban használhatatlan, ha meg veszélyessé válik, akkor majd azt dobjuk ki. Ráadásul azért figyeljünk arra, hogy ez a lap 5-6 kör alatt elégeti az ellenfél pakliját. Nem azt mondom, hogy ez világrengető képesség, de egy idő után muszáj lesz vele valamit kezdenie az ellenfélnek. Ezenkívül néha-néha a saját lapjainkra is használható (bár akkor a saját deckünket égetjük). És azt se felejtsük, hogy már van egy quwarg a paklinkban, és mindkettőnek van köteléke is. Ezek együttesen simán használható lappá teszik, tényleges lapelőny ide vagy oda.

Gyűjtőjáték

Általában szeretem a vízió és feltámadó lapokat, hiszen a körönkénti kijátszás itt nagy előny. Ha nem tudja az ellenfél Semmibe lőni vagy kisemmizni őket, akkor állandó veszélyforrásként vannak jelen. Ezért a legtöbbször elég egyértelmű kérdés, hogy használom-e őket vagy nem.

2 Tyrxacotl: Nagyot üt, repül, feltámad, ha lelövik, büntet. Számomra egyértelmű.

1 Víziósárkány: Az ütőereje nem rossz. Első körben valószínű még csak ötöt tud sebezni ő és Wyvern barátja, onnantól viszont ha a lény életben marad, akkor már heteket üt. És a kis tokenek azért ott maradnak építkezni, vagy akár zanszilánk költségnek is, ha ütni épp nem akarunk vele. Szóval elég hatékony.

1 Rémeb: Ez már jóval ritkábban fog feltámadni, sőt, szinte soha. Ennek ellenére egy zsz-ért repülő cantrip lény, ami néha-néha visszajön, ez bőven jó.

Ölések

Mondanám, hogy fontos funkció, és az is, hiszen végső soron mégiscsak az ellenfél ÉP-jét kell 0-ra csökkenteni a játékban. Viszont azért ne feledjük el, hogy a mai HKK-t már ritkán döntik el a lény-lény elleni csaták, az erőforrásfölény sokkal inkább. És ha megnézzük az eddigi lapjainkat, a 2 Tyrxacotl, a Víziósárkány alapvetően ölő lapok, de az Emberevő óriás is az, valamint a Fényelementálok és a Kisebb tűzelementál is jó nagyokat oda tud sózni alkalomadtán. És akkor még nem esett szó a lopásainkról és a Moa fényvető ölő képességéről. Úgyhogy alaposan végig kell gondolni azért, hogy mit teszünk be. Ez is az oka annak, hogy viszonylag kevés további ölő lapot tettem be.

2 Hullámelementál: Ez nem volt kérdés. Az ölőlapoknál az alternatív képességek sokat számítanak. Ez a lény hiába passzív 3-ért (igaz, ez zanszilánk, ami nagyon nem mindegy), a körönkénti 6 ÉP gyógyítás, és az, hogy 11-et kell bele sebezni, hogy megölhessük, nem kis fegyvertény. Arról meg még nem is beszéltünk, hogy semmiz, ami fontos képesség lehet, és ha lelövik, akkor kikeresi az egyik counter-elementálunkat. Ami azért nem gyenge.

1 Ht’duner, a mennydörgő: Erősen gondolkodtam rajta, mert egy lap sincs, amivel a kötelékét aktiválni tudnám. Ezzel együtt úgy éreztem, jó lehet. Az 5-ös ÉP lehetővé teszi, hogy akár egy 3-as ütésű lényt is betámadjon következmények nélkül, és termel nekünk Elektrogömböket, amiket aztán körönként lehet növelni, ugyanis a villám ikon nem jelent villámimmunitást, tehát a legrosszabb esetben is körönként még egy Gömböt lehet termelni vele. Ez már motivált annyira, hogy betegyem, meg van még egy lap, amivel úgy éreztem, okozhatok meglepetést, de ezt még ne spoilerezzük el!

1 Szellemlovas: Bevallom, az elején nem tettem be, később viszont megbántam és változtattam a paklin. 2-ért 4/4, repül, nem rossz, de ez még nem lenne elég az üdvösséghez. A láthatatlanság és a passzív lénytámadás azonban kvázi alternatív leszedéssé teszi, amihez egy élet is dukál. Ez már elég meggyőző.

2 Kristálypók: Ez talán meglepő lehet, hogy kimaradt. Nem azt mondom, hogy rossz dolog akár ingyen kitenni egy 7/7-es lényt. Viszont azon túl ez a lény, hogy üt, semmire nem jó. És az a baj, hogy a rengeteg token, amit lehet termelni, simán betölti az alternatív fal funkciót, ha van akár csak egy leszedése az ellenfelünknek, akkor kilövi, ha szükség van rá. A másik, amitől félek, az a nekron költség. 35 lapos deckeknél nem szívesen semmizek egyszerre 8 lapot konkrét előnyök nélkül. Így komoly szívfájdalom volt, de kimaradt a lény a paklimból.

2 Őselementál: 1-ért 4/4, passzív. A mai játékban ez esélytelen. Ami egy kicsit érdekessé teheti, hogy van mellé 5 elementálunk, amit olcsóbbíthat. Csakhogy ez is elég vérszegény. Az 1/1 manapság már nem akkora érték, az olcsóbbítást a Kisebb tűzelementálra nem lehet használni, tehát nagyon maximum 4 manát nyerhetünk vele. Ez kevés.

2 Korallgólem: Ez már 2-ért 4/4 és passzív. A képessége viszont valamivel jobb. Ugyanakkor egy topdeck játékban nem fog annyit érni. A játék elején még hasznos lehet, de manapság annyi a zanszilánkos lap, valamint az idézés képességgel 0-ért jövő kártya, hogy ezt sem éreztem elég erősnek.

Eddig 30 lapot tettünk be, 25-öt szelektáltunk ki, van még 8 lapunk. Még 5-öt be kell tenni, tehát vagy ebből a 8-ból megtaláljuk azt az 5-öt, amit beteszünk, vagy egy kiszelektált lapnak mégis bizalmat szavazunk. De mi legyen? A 8 lapból, ha megnézzük, 6 olyan olyan, ami cantrip lap és valami kisebb dolgot csinál. Ezek tipikusan azok a lapok, amik nagyon jó kiegészítő lapok, hiszen akár topdeck fázisban, akár az elején szívesebben húzom be őket, mint jópár rizikós lapot. Viszont nem tartoznak a pakli csúcskategóriájába. Két lap azonban mást tud:

1 Balszerencsés quwarg, 1 Orgling bűztartály: A két lap funkciója hasonló, olcsó, tokeneket termel az ellenfél lapjai után. Korábban említettem már, hogy sok a zanszilánkunk, van némi bizonytalanság a Rughar könyvtára körül, és a Xenofóbiát is érdemes kimaxolni. Mindháromra kiválóan alkalmasak a tokenek, de emellett akár még őrposzttorlasznak, foglalólénynek és manatermelésnek is jók. A kettő közül én a quwargot tartom erősebbnek, mert védekezik, azonnal termeli a quwargot és többet ad, mint a Bűztartály, a lila lap mellett szól az, hogy tárgyként nehezebb leszedni, és hogy az Orgling kártevő egy hangyányival erősebb a Nyomorult quwargnál. De mindkettőnek biztos a helye.

Még 6 cantrip lapunk van, amiből 3-at be kell tenni. Kicsit furcsának tűnhet, de az egyik számomra egyértelmű volt:

2 Strukturális átrendezés: A formátumon nagyon sokan lesz@rozták ezt a lapot, de én láttam benne a potenciált. Eleve 1 zanszilánkért azonnal cantrip, ebből nagy baj már nem lehet. Külön jó, hogy azonnali, így egy kör végén felhúzott lap után kijátszható. Maga a képessége abból a szempontból kicsit szerencsétlen, hogy sok lény ÉP-je és sebzése egyezik, de azért a játék során volt, hogy az ellenfél Tyrxacotljának adtam kettes sebzést (hatékonyabb, mint lelőni és várni, míg feltámad), volt, amikor életmentő hatásként használtam egy Varkaudar pálinkával megáldott Wyvernemre, de olyan is volt, amikor a Qwerkem, vagy a Ht’dunerem sebzését növeltem meg vele 2-3-mal. Bármikor jött ki, sikerült vele meglepetést okoznom. A másik előnye pedig a színe volt ne feledjük, hogy a Harc elcsitul bármikor megjelenhet a kezemben, és nem mindegy, hogy 3 vagy 5 lapom van, amivel húzat.

Most már csak 1 helyem van 4 lapra, egy Gólem amulettre, egy Diz-oh rabszolgáira egy Ében tritonra és egy Fénylő manóra. A Rabszolga eleve kiesett, mert csak a kör végén húzat, ez sajnos sokat számíthat. A Gólem amulettet a színe és az újrahasznosítása miatt kezdetben betettem, de később rájöttem, hogy nagyon kevés a KF-lény a környezetben, és a helyére került a Szellemlovas. A Manó és a Triton dilemmás volt. A Triton mellett szólt, hogy 1 manáért cantrip, míg a Manó 2 manáért vagy 2 lapért jön. A Manó mellett szólt a konfigurálhatósága, az eggyel nagyobb ÉP-je (nem lövi le mellékesen egy Hideg tűz), az élete és az újrahasznosítása. Főleg ez utóbbi képesség miatt (Hullámelementálon kívül nincs semmizésem, és az újrahasznosítás majdnem ugyanolyan jó) döntöttem végül a Fénylő manó mellett.

Így állt végül össze a 35 lapos deckem, amivel nyertem is Kaposváron. Persze azt továbbra is fenntartom, hogy ehhez kellett a szerencse is, mert jól bontottam. Egy héttel később Pécsett szintén úgy érzem, kihoztam a maximumot a deckemből, de csak a 10. helyre volt ez egész (igaz, veretlenül, de a 3 döntetlen és egy győzelem kétes veretlenség), mert a bontásom lényegesen gyengébb volt. Ami miatt viszont megírtam a cikket, az az, hogy lássátok, hogy az ember miként gondolhatja végig a bontását. Nyilván amiket ideírtam, nem szentírás, biztos vagyok benne, hogyha egy profi játékos megkapja ugyanezt a bontást, 2-3 helyen másként döntött volna, mint én, és ezzel nincs is baj, hiszen mindent másként látunk. Ami viszont hasznos lehet minden kezdő játékos számára, az a gondolkodási folyamat. Végig kell olvasni minden lapot, akkor is, ha látszólag tudjuk, mire jó (a verseny elején majdnem nem vettem észre a Fényelementál lénysemlegesítő képességét és kiraktam a pakliból…na az durva lett volna), nézni kell, hogy hány különböző helyzetben jó egy lap, és hogy még milyen lapokkal tudunk hasonló funkciót ellátni. És így kell kioptimalizálni a paklit. Remélem, ebben tudtam segíteni.

Szabó András

Reklámok

3 thoughts on “Vendégcikk – Egy frissen bontás folyamata

  1. Beteg erős volt ez a pakli. Ha jól emlékszem, ezzel döntőztem.
    Konkrétan counter csatát tudott produkálni – ha jól emlékszem, a második meccsen – amit meg is nyert 2 counter kijátszásával – nekem csak egy volt.
    Grat!

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.