Aggro, tempó, kontroll – mit jelentenek az egyes paklitípusok?

Avagy ideje tisztázni néhány gyakran használt fogalmat.

Az élet minden területén vannak olyan fogalmak, melyeket bár gyakran használunk, valójában nem is feltétlenül biztos, hogy pontosan ismerjük a tényleges jelentésüket. Nincs ez másként a HKK-ban sem, ahol főleg az újoncok szoktak nagyokat pislogni a játékra jellemző szlenget hallván, de sokszor a tapasztaltabbak is csupán megszokásból használnak egy-egy kifejezést, miközben simán lehet, hogy nem is azt jelentik, amire gondolnak.

Tipikusan ilyenek az egyes paklitípusok, melyekkel az új HKK Paklik oldalon is találkozhattatok. És ha már így történt, úgy gondoltuk, érdemes kicsit alaposabban is átmenni rajtuk (az oldalon is találtok egy-egy rövid definíciót), hogy mindenki tisztában legyen a mögöttes jelentéstartalommal.

Aggro

nekronsarkanyA legtöbb kezdő játékosnak valamilyen aggro paklit szoktak ajánlani általában, leginkább azért, mert ezek tanulhatóak a legjobban, mivel többségében “egydimenziósak”. Egyetlen célja van ugyanis ezeknek a deckeknek: a lehető leggyorsabban lenullázni az ellenfél életpontját, minden áron, legyen az akár a saját paklink vagy ÉP-nk.

Ez persze nem jelenti azt, hogy az aggro deckek játszatják magukat, hiszen nyilván itt is hozni kell döntéseket – leginkább olyan téren, hogy milyen módon tudunk előkészíteni mondjuk egy következő körös győzelmet, vagy hogyan tudjuk a legkisebb veszteséggel “körbejátszani” az ellenfél legveszélyesebb védekező lapjait. Magát az agressziót és a kemény kezdeményezést azonban végig tartani kell, hiszen az elhúzódó meccseket nagyon nehezen tudják csak megnyerni ezek a paklik, mivel az ellenfél játékára nem igazán van közvetlen befolyásuk. Emiatt kiemelten fontos a pakli optimalizálása, mert ha nem tudunk konzisztensen erős első-második köröket produkálni, akkor hosszú távon nem fog elég jól működni a deck.

Ami a szabálylap- és követőválasztást illeti: általában az interakció lehetőségének letiltására törekednek, leginkább drágítással, mint a vérfarkas deck (Lassan járj!) vagy a tűz pakli (Antimágikus rakshallion).

  • Jellemző lapok: ár-érték arányban nagyot ütő lények, direkt sebző varázslatok

Tempó

szorcsFogalomként és paklitípusként is az egyik legnehezebben megfogható dolog a HKK-ban, hiszen maga a tempó – legyen az egy deck működésének “üteme” vagy egy kezdeményező szituáció erőssége – is meglehetősen relatív. Megértése azonban elengedhetetlen, hiszen minden hasonló kártyajáték egyik alapvető eleméről van szó.

A tempó és az aggro paklik olyan tekintetben nem különböznek egymástól, hogy mindkettő kezdeményező jellegű. A különbség az, hogy a tempó deckeknek egy korán megszerzett előny állandósítása a céljuk, vagyis nem feltétlenül a gyors sebzésre fókuszálnak, hanem arra, hogy egy olyan állapotot építsenek ki az asztalon, amit aztán maguk előtt “görgetve” szép lassan eljutnak a célvonalig – az ellenfél erőforrásai vagy életpontjai egyszer csak teljesen elfogynak. Emiatt sokkal inkább beleszólnak az ellenfél játékba, mint az aggro paklik.

Hogy kicsit jobban megértsük a tempó fogalmát, nézzük a mai HKK egyik legnépszerűbb tempó lényét, a Szörcsögő motyogót. Ingyen jön, a lapot visszaadja, hosszú távon pedig nagyon zavaró – és még ütögetni is tud, ha kell. “Vákuumban” vizsgálva nem egy nagy szám, hiszen egy ingyen 2/2-es lény manapság már semmi. Igen ám, ha viszont az ellenfélnek foglalkoznia kell vele (márpedig kell, ettől erős), akkor ez (az ő szempontjából) csak akkor nem jelent tempóhátrányt, ha ő is ingyen meg tudja oldani, ami azért nem mindig fordul elő. Ha pedig szépen egymás után fűzünk több ilyen kártyát, akkor az hosszabb távon döntő erejű tud lenni.

Előfordul olyan is, hogy egy lapra azt mondjuk, hogy “tempótlan” az adott játékkörnyezetben. Tipikusan ilyen az, amikor túl sok 2 manás lappal játszunk, ami abban nyilvánul meg, hogy a második körben is csak egyetlen cselekvésre van lehetőségünk, ami nyilván nem éppen optimális. Léteznek emellett “tempó swing” lapok is, amik akár önmagukban képesek tempóelőnyt csinálni a tempóhátrányból, ilyenek például a lopások vagy a lénybe épített leszedések.

Természetesen a tempó deckek esetében is rengeteg múlik az optimalizáción, hiszen ha a deck nem tud elég konzisztensen “pörögni”, akkor valamit rosszul lőttünk be az arányoknál, legyen szó akár a funkciókról, akár a manaköltségekről.

  • Jellemző lapok: olcsó, általában cantrip (húzz egy lapot!) asztalon maradó lapok, VP- és SZK-termelés

Kontroll

tuztomboloHa az aggro az egyik véglet, akkor a kontroll a másik: itt az egyetlen cél, hogy a játékos az irányítása alá vonja a játékot. Általános tévhit, hogy a kontroll paklik feláldozzák a tempóelőnyt a lapelőny oltárán – ha ez így lenne, akkor nem törekednénk arra, hogy minél több 0-s counterrel és védekezéses lappal játsszunk, inkább value-t (értéket) próbálnánk kinyerni a kicsit drágább, cserébe erősebb képességgel ellátott counterekből. De ez ugyebár nem éppen így van.

Valójában a kontroll paklik arra törekednek, hogy a játék legelején ne kerüljenek végzetes tempóhátrányba, megakadályozva az ellenfél megindulását. Ahogy pedig csökken a másik játékos lendülete, úgy igyekeznek kialakítani egy lapelőnyt (dobatásokkal vagy laphúzásokkal), mivel a játék későbbi szakaszában a tempóelőny már nem nagyon számít, inkább az, hogy kinél van több lap, és így több cselekvés.

A kontroll paklik esetében az optimalizálás leginkább az egyes funkciók helyes arányának megtalálásáról szól. Nyilván ez metafüggő is, de alapvetően az a cél, hogy megfelelő arányban legyen a deckben a counterekből, a leszedésekből, illetve a lapelőnyt kialakító kártyákból (a gyógyulás vagy a semmizés már csak side képességként jönnek szóba, a nyerésként funkcionáló lapok pedig a semlegesítés óta szintén nem igazán alkotnak külön kategóriát). Emellett a kontroll deckek nagyon komoly játék- és metaismeretet igényelnek, hiszen tudnunk kell felismerni azt, hogy melyek az ellenfél kulcslapjai, és melyek azok, amiket hagyhatunk működni – mindig mindenre nem lesz ugyanis counter vagy leszedés.

  • Jellemző lapok: olcsó counterek és leszedések, laphúzások, dobatások

Kombó

villamcsarnokMa már meglehetősen ritka fajnak számít a HKK palettáján, ami leginkább a lapok erősödésének, illetve egyre univerzálisabbá válásának tudható be. Hiába tudjuk ugyanis megnyerni két vagy három lap kombinációjával a játékot, ha “amúgy” más paklik is simán elő tudnak idézni olyan kombókat, amik önmagukban eldöntik a meccset. (Ezért is lett tiltva nemrég a Villámcsarnok is, ami egy olyan kétlapos kombót idézett elő a Fluxusgenerátorral, ami nemcsak hogy a játék talán legerősebbje volt, de az elemek önmagukban is nagyon jók voltak.)

Ettől függetlenül persze még létezik azért a kategória, melynek jellegzetessége tehát az, hogy kifejezetten két vagy több lap bizonyos kombinációjával nyernek, melyek együtt sokkal erősebbek, mint külön-külön. Ezen belül létezik több megközelítés is. Vannak olyan deckek, amik mindent a kombóra tesznek fel (pl. Magányos torony + Délibáb), de olyanok is, ahol egy kombó (pl. Ravasz vérfarkas + Zan szertartás) csupán plusz egy win condition. Emiatt a kombó egyfajta hibridnek tekinthető, ami vagy a kontroll, vagy pedig a tempó felé hajaz általában.

A kombó pakliknál azon egyensúly megtalálása az optimalizálási folyamat legfontosabb része, ahol kellően konzisztensen össze tudjuk húzni a kombónkat, ugyanakkor marad hely és lehetőség annak a bevédésére is.

  • Jellemző lapok: keresések, védekező counterek

Reméljük, hogy ezzel a cikkel sikerült egy kis segítséget nyújtani a kezdőknek a fogalmi útvesztőben. Ha kérdésetek van, nyugodtan tegyétek fel a kommentek között!

Csető Zsolt

7 thoughts on “Aggro, tempó, kontroll – mit jelentenek az egyes paklitípusok?

  1. Köszönjük a magyarázatot. Sokat segített.
    Amúgy a szeptemberi változtatásokra mikor lesz reagálás? Jelenlegi Pakli listák felrakása is frissülni fog?

  2. A nagyon kezdők számára annyit talán még érdemes hozzátenni, hogy ennyire vegytisztán azért egyik paklitípus sem szokott jelen lenni a versenyeken. Gyakran vegyülnek a stíluselemek egy-egy paklin belül is. A legegyszerűbb kombó-elemek például gyakran beépülnek a másik három pakli bármelyikébe.
    Másrészt az is gyakran előfordul, hogy a pakli side-ból át tud alakulni egyik stílusból a másikba. Például a kombó szükség esetén, ha valamiért akad a kombója, side-ból simán aggro deck-ké alakul.

  3. Visszajelzés: [Kezdő Kedd] A win condition fontossága | HKK Blog

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.