[Kezdő Kedd] A win condition fontossága

Minden pakli nyerni szeretne – de nem mindegy, hogy hogyan.

Néhány hónappal ezelőtt már végigmentünk az alapvető paklitípusokon, megvizsgálva jellegzetességeiket és működési elvüket. Most pedig egy ehhez szorosan kapcsolódó témáról lesz szó, ami nem más, mint a – csúnya angolsággal élve – win condition, aminek a helyes megállapítása óriási jelentőséggel bír a pakliösszeállítás során.

Az aggro és a kombó paklikat hamar letudhatjuk ilyen szempontból, hiszen ezeknél egyértelmű a helyzet: az aggro deckeknél majdhogynem minden lap a win conditiont szolgálja (az ütőlények és a sebző lapok mellé jellemzően néhány erőforrás, esetleg egy-két védekező elem kerül csak be), a kombó pakliknál pedig maga a kombó a nyerésünk. Kontroll és tempó deckeknél azonban már kevésbé nyilvánvaló mindez.

teishin_keselyuHa visszatekernénk az időt tíz évvel, akkor azt látnánk, hogy ekkor még létezett az úgynevezett “kontroll lény”. Nevével ellentétben ez nem feltétlenül azokat a lényeket jelölte, amikkel jól lehetett kontrollálni az ellenfeleket, hanem ezek voltak a nyerések a kontroll deckekben: nagy, masszív, nehezen megoldható, esetenként akár erőforráselőnyt is biztosító dögök, amik pontot tettek a meccs végére a counterek és leszedések védelme mellett. Tíz éve olyanokat használtunk, mint mondjuk a Teishin keselyű vagy a Móg, a behemót, ma azonban közel elképzelhetetlen, hogy ennyire “faék” lapok beférjenek, ami leginkább a semlegesítés képesség behozatalának tudható be, hiszen most már kis túlzással a countereinkbe van építve a nyerésünk. Ugyanakkor továbbra is fontos, hogy a kontroll deckekben is legyen egy-két kitüntetett lap, akinek az a fő célja, hogy magában eldöntse a meccset – manapság tipikusan ilyen például a Fluxusgenerátor.

A megfelelő nyerések kiválasztása talán a tempó deckeknél a legnehezebb, hiszen itt az asztalon megszerzett korai előnyt kell mihamarabb győzelemre váltani – persze már maga a tempóelőny is elég lehet, ha körönként be tudunk vinni 5-6 sebzést a kirakott lényekkel, de erre nem érdemes alapozni, hiszen ha az ellenfél fordítani tud (tempo swing), akkor bukunk mindent. A fő kihívás az arányok eltalálása, hiszen a tempó oltárán maximum minimálisan áldozhatunk, ugyanakkor törekedni kell arra, hogy a második-harmadik körre azért viszonylag fixen ki tudjon röppenni egy “bomb” lap, legyen az egy Teriád ámokfutó (Villámháború) vagy éppen egy Moa fényvető (Lassan járj! + Teremtő rakshallion). Ha átnézed a paklidat, és nem látsz benne ilyet, akkor ott jó eséllyel gond van. Mint ahogy akkor is, ha túl sok ilyennel játszol, hiszen akkor a győzelem előkészítéséhez szükséges tempóelőnyt nem fogod tudni kiépíteni, és simán lekontrollálnak vagy legyorsulnak.

szorcsogo_motyogoA “lassú víz partot mos” elve persze itt is tud érvényesülni, nem feltétlenül az ellenfél lesebzése kell, hogy legyen a cél. Egy blokkoló deck például szép lassan leblokkol, a motyogók vagy A Semmi mestere leégetnek, onnantól pedig már szó szerint bármi jó nyerni, de említhetnénk az orglingok max. ÉP csökkentését. Ezeknél a pakliknál azonban ugyanúgy megvan a win condition, csak éppen azt kell vizsgálni, hogy a szinergiák, side képességek összessége (csak blokkoló, csak égető, csak max. ÉP-t csökkentő lapokkal nem nagyon játszunk) kiad-e annyit, amire alapozni tudjuk a győzelmünket.

Zárásként mindenképpen szeretném hozzátenni a fentiekhez, hogy a win conditionnek létezik egy másik, sokkal inkább játéktechnikai jelentése is, ami az adott szituációhoz mérten vizsgálja a győzelmi kondíciót. Gyakorlatban arról van szó, hogy amikor leülünk valaki ellen játszani, akkor fejben meg kell próbálnunk elemezni az adott matchupot, hogy mi az a forgatókönyv, ami a legnagyobb eséllyel meghozhatja számunkra a győzelmet. Ez azért is fontos, mert ez esetenként eltérhet az alap célunktól: például ha egy kontroll deck szembekerül egy Egérúttal, akkor nyilvánvaló, hogy a lassú kivéreztetés nem opció. Emellett meccs közben is fontos a win condition folyamatos felülvizsgálata, hiszen a támadó-védekező szerep akár körről körre is változhat, ennek felismerése pedig a különbséget jelentheti győzelem és bukás között. A lényeg tehát az, hogy ne csak a pakliépítésnél, hanem játék közben is folyamatosan tegyük fel magunknak a kérdést: hogyan fogunk nyerni?

Csető Zsolt

4 thoughts on “[Kezdő Kedd] A win condition fontossága

  1. “nagy, masszív, nehezen megoldható, esetenként akár erőforráselőnyt is biztosító dögök, amik pontot tettek a meccs végére a counterek és leszedések védelme mellett.”

    6-6
    dobat/leszed
    asztalt bont/húz
    +1
    élet:1

    Nyugodjon békében az utolsó kontroll lény: 2017-2019.

  2. Domonkos,

    Szerintem azért a Jagumir még ott van, mint klasszikus kontrolllény. 😀

    Én kicsit visszasírom azt, amikor egy kontrollba még kellett egy Vérkeszeg/Tridarkun vagy Zseniteki. Ezektől valahogy kevésbé volt rossz kikapni, mint amikor 2-3 semlegesítéses lény agyonver.
    Máig emlékszem arra a behos profi versenyre, ahol Mofe lépéselőnyözött és egy Méonech fürkésszel vert agyon 21 kör alatt, miközben egy elmecsapda és kozmikus kapcsolat dobatott folyamatosan és egyetlen lapom sem jött létre. XD
    Valahol akkor lettem benne biztos, hogy a klasszikus kontroll megszűnt létezni.

    Üdv: Kyb

  3. Jagu már nem fér be kontrollokba, max side. Amúgy a Répa még, ami nagyjából ennek nevezhető, de az se alap kártya.

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.