“Gátlástalanul ripacs habitusom miatt színpadra születtem”

Interjú a Géniusszal, Hörcher Lászlóval.

D: Folytatódik interjúsorozatunk, ahol legendás grafikusokat mutatunk be nektek. A mai részben nem is egy legendát, hanem A legendát sikerült utolérni egy rövid beszélgetés erejéig, az interjúnk mai alanya a mester, Hörcher László! Mikor kezdtél rajzolással/festéssel foglalkozni? Hogy kerültél kapcsolatba a Beholderrel és magával a HKK-van?

HL: Kérlek szépen kilenc éves koromban készitettem el az első akvarell és tusrajz sorozatot, jobbára az Európai katedrálisokról és örök kála Édes Szüleimnek, akik kis gyermek koromban elvittek Olaszországba nyaralni, ami hatalmas inspriráció volt a számomra és kis gyermek koromban emlékezetből lerajzoltam a párizsi Notre Dame katedrálist is, és akkor az Iparművészeti Főiskolán a rektor garnitúra totálisan ledöbbent, és gyermek korom dacára kapásból fel is vettek a Főiskolára… A Hatalom kártyái meló úgy jött hogy valami könyvkiadó ajánlotta nekem Tihor Miklós urat, aki az egésznek a góréja is, Miki már akkor is jó srác volt, imádta a heavy metal zenét. Amúgy valóban vázlatok a grafikáim oroszlán része a HKK sorozatban, mint kompromisszum megoldás, mert behatárolt volt a honorárium mértéke és nem érte meg nekem extrém módon preciz olajfestményeket alkotni a HKK részére. Ezért a kiszínezett tusrajzok a vázlatok küldetését töltötték be leszámítva néhány már korábban elkészült ultra precíz olajfestményt. Amúgy pedig a Koponyát kúró denevér az egyik kedvencem a HKK-ban megjelent cuccaim közül, ami majdnem AKELA lemezborító is lett, mert a Katona Főnök Laci az AKELA foront ember góré totum factuma egész egyszerűen szerelmes lett ebbe a festménybe, de a banda többi tagja sajnos leszavazta. Természetesen nem Koponyát kúró denevér cimmel jelent meg ez az ultra precíz olaj festmény a HKK adminisztrációban, amúgy kérész életű volt ez a munka kapcsolat, mert a Mikivel valami pénzügyi nézeteltérésem támadt, és ripacskodó külsőségek között dúlva fúlva kivágtattam a Tihor Miki műhelyéből, aztán hosszú évtizedeken keresztül fagyos is volt a viszonyunk. De nem is olyan régen a Mikivel sikerült elsikálni ezt az egészet, valami békülékeny hangulatú privát faszbuk levelezés révén, és a Miki nagyon kedves és barátságos volt legutóbb velem. Nyilván az idő megszépít mindent.

Az akkoriban a kérész életű HKK munkakapcsolat idején momentán a 90-es évek kellős közepén éppen házasodni készültem Krisztusi korba lépve, éppen 33 éves fejjel direkt jól jött egy kis bevétel az esküvőhöz ami azért fulladt botrányba, mert a füstgép miatt tévedésből riasztották a tűzoltóságot, a rendőrség és a mentők mellett miközben valami brutális SODOM nótára mondtuk ki a boldogitó igent… A sors iróniája az, hogy a kérész életű házasságom amiatt állt fejre, mert ex-feleségem 24 órás ultimátumot adott ahhoz, hogy BKV ellenőr legyek…

SORRY, hogy picit elkanyarodtam a tárgytól, mellesleg a 90-es éveket nagy részét utálom szimplán minden erőlködés nélkül, mert tombolt a Lollapalooza seggfej hangulat, azért mert még a 90-es évek elején valami angolszász zeneipari mutyi révén az ugrabugráló klod gatyás, bakancsoskötött, pulóveres, kocka inges grunge terror lényegét tekintve kitúrta a heavy metal szakmát, és úgy át lett mosva a rockerek agya még idehaza is, hogy jó ha meg nem verték a metál rockereket a grungoló alter brigádok. És módfelett necces dolog volt a 90-es évek derekán metálkodni, és akkoriban a hazai metallista zenekarok nagy része letagadta azt, hogy fém muzsikát fakasztana tisztelet a kivételnek. És emlékszem ebben a totális lollapalooza seggfej hangulatban rommá anyáztam a 90-es évek nagy részét, és az ökleimet rázva követeltem a heavy metal visszatérését, és csak azért sem álltam be a sorba, és nem voltam messze attól sem, hogy akár kirakatokat törjek be, és netán kirobbantsam a heavy metal keresztes háborút a fémzene védelmében. Akkoriban a MANOWAR legénysége is sokat morgolódott a színpadon és az interjúkban egyaránt és dühös monlogok révén rommá anyázták az egész grunge és alternatív rock szakmát, aztán úgy anno 1996 tavaszánvalamikor a maszkos KISS reuniun környékén, amikor egyűtt logtam a MOBY DICK garnitúrával a TOM TOM stúdióban hivatalból elmentünk az ANTHRAX bulira és már lehetett érezni a levegőben a fémzene visszatérését. A lényeg az hogy már 1996 tavaszán lehetett látni az alagút végétés 1998-ban megtörtént a csoda megtörtént a heavy metal rehabilitáció az angolszáz zeneipar soraiban is és birodalom vissza is vágottés a heavy metal feltámadása lekaszabolta és elsöpörte a grunge hullámot, és a millenium környékén beindult valami irgalmatlan metallista konjuktúra.

Amúgy a legsötétebb és legreménytelenebb lollapalooza seggfej évek agymosott korszaka a gunge terror árnyékában momentán 1993-1995 környékén csúcsosodott ki, és 90-es évek második felét számomra bearanyozta a heavy metal rehabilitáció.

D: Mi volt előbb, a ceruza vagy a gitár?

HL: Amúgy a ceruza volt hamarabb mint a gitár bár Édes Szüleim beirattak engem és az öcsémet a gitárórákra valami két vaskalapos gitártanár öreglányhoz, aki még azt is kikötötték, hogy milyen szögben tarjuk a hüvelyk ujjat a gitár nyakán. Utáltuk ezeket merev gitár órákat, és emlékszem hetvenes évek közepén valami seggbuta úttörő hülyegyerek csomag megőrző tábor hivatalos zászló felvonó ünnepén kötelező volt az öcsémmel valamit gitározni, de kuláztunk az öcsémmel felkészülni, és össze vissza azt játszottunk az öcsémmel ami az eszünkbe jutott. Az öreglány pedig mögöttünk a színpadon ütötte vágta a zongorát, hogy ezzel sikálja el a katasztofálisan hamis gitározó improvizálásunkat. Mondanom sem kell, hogy ezek után az öreglány gitár tanárok páros lábbal rúgtak ki minket az öcsémmel…

D: Nagyon sokan először arcot akkor tudtunk a Hörcher László névhez kapcsolni, amikor feltűntél az X-faktoban (és azóta évről évre várjuk, hogy újra láthassunk). Óriási balhék, megbotránkozott zsűri… mesélj, hogy miért jelentkeztél oda, milyen volt ekkora nyilvánosságot kapni a nem mindennapi produkcióddal!

HL: Az X-FAKTOR korszakban, 2012 tavaszán csak poénból bementem valami több felvonásos X-FAKTOR casting válogatóra, és mielőtt betolták a versenyzőket a hivatalos X-FAKTOR műsorba előválogatókon selejteztek, és Verebély Marci az RTL producer totum factum fedezte fel a bennem rejlő orbitális RIPACS potenciált. Miután az Omega garnitúra “Hűtlen barátok” című nótájuknak a refrénjét rommá ordibáltam a földön fetrengve, a Marci ettől olyan vidám lett, hogy lefejelte az asztalt és lekapcsolta a nótát. És én azt hittem, hogy azért kapcsolta le mert annyira rossznak találta, de éppen ellenkezőleg, a Marci szó szerint, hogy tökéletesnek.

Aztán a második casting selejtezőn kifogtam valami humortalanabb ének tanár tipusú zsűrit, aki valami Máté Petyka cuccokat akart hallani tőlem, és végül kíváncsi volt a rommá ordibált Omega cuccra is, és emlékszem, hogy meg is fedett azért, hogy ordibálom rommá a refrént, amikor ez a nóta alap helyzetben nem így van megírva, de azért hozzátette azt, hogy gátlástalanul ripacs habitusom miatt színpadra születtem.

Amúgy gyermek koromban amikor megláttam a Kóbor Jancsi torzonborz budikefére hajazó drozoráját ahogy ilyen nyegle stílusban dobálja magát színpadon kapásból eldöntöttem, hogy zenész is leszek a festészet mellett, mellesleg sokáig lenyomtam magamban a zenész motivációkat és vénségemre, miután az X-FAKTOR-ban újra feltaláltam a gitártörést pofátlanul heavy metal zenésszé avanzsáltam magamat, mert rájöttem arra, hogy a legtöbb kortárs festő sorsa jobbára abban merül ki, hogy a kiállítások megnyitóján a közönség megissza az összes bort, és ez nekem karcsúnak bizonyult, és noch da zu imádok csajozni is.

Kevesebbben tudják, hogy udvarias Tömeggyilkos zenekart jómagam alapitottam 2009 december elsején, a HAMMER forró drót cimű rovatában jelent meg egy szűkszavú hir minderről, és még aznap valami belvárosi kocsmából kapásból ki is lasszóztam kettő gitárost is, de kérész életű volt ez a felállás, és hatalmas zenész népvándorlások dacára direkt a korai korszakban fantom zenekarként kamu bandaként üzemeltettem a bandát, és díjkiosztó gálákon kamuztam a semmiről az Udvarias Tömeggyilkos interjúkban. Amíg nem lettem híres kurva nehéz volt zenészeket találnom, de direkt hátráltattam is azért a dolgot, hogy kíváncsivá tegyem a rockereket és a szakmát hogy ezzel is csak tovább nőljön a banda körüli titokzatosság. Még Lugossy Laci barátom is a banda gitárosa volt összesen egy napig. Isten nyugosztalja a Lacit…

…és miután az X-FAKTOR-ban egy karikacsapásra befutottam már sokkal könnyebb volt zenészeket lasszózni a bandába… fontos tudni hogy még a marginális celeb korszakomban még az X-FAKTOR gitártörések előtt momentán Kiszel Tünde gavallérja is voltam összesen egy hónapig
és rommá pózoltam magamat a bulvár sajtó címlapjain. Aztán bezártam az ajtót Kiszel Tünde mögött, mert semmi kedvem nem volt a Tünci hátán felmászni ahhoz, hogy híres legyek, ezért úgy döntöttem, hogy pofátlanul a saját hátamon fogok felmászni a celeb létrán. Amikor egy ország szeme előtt újra feltaláltam a gitártörést az X-FAKTORBAN, és azóta is gyakorlatilag minden évben vissza is megyek az X-FAKTORBA ripacskodni, hogy szokás szerint újra összetörjek egy gitárt, és rengeteg gitárt összetörtem eddig, és én már a huszadik összetört gitár után nem is számolom a megsemmisített gitárokat, uszkve közel száz gitárt már sanszosan elpusztítottam.

Az Udvarias Tömeggyilkos garnitúra premier bulija az első Lörincz Tibi army fesztiválon volt a TRAFFIK klub objektumban, de a bemutatkozó buli napján még reggel nem voltak zenészeim, de a banda neve már ki is volt plakátozva, valamikor 2016 szeptember első napjaiban. És nem sokkal buli előtt lasszóztam ki a zenészeimet a kocsmákból és villamosmegállóból, és azért ment ilyen könnyen muzsikus toborzás néhány óra alatt mert már híres voltam. A Terror rezsim című nótát pedig premier buli napján írtam meg egy perc alatt a budiban, és kurvára nem jutott eszembe semmilyen szöveg ötlet a verzéhez, ezért úgy döntöttem, hogy legyen a verzé szövege az hogy brutalitás… brutalitás… brutalitás… brutalitás… és kész. A sors iróniája, hogy miután össze is lasszóztam a debütáló buli napján egy totálisan botcsinálta zenekart, a dobos Ferike kettő perccel a buli előtt hazament, erre gyorsan beállítottam a dobok mögé a basszer Csabikát, aki soha életében még nem dobolt… és a bárpultról gyorsan belasszóztam a Lacikát és pofátlan magabiztossággal próba nélkül olyan brutális metallista zajt csináltunk, a bandában mindenki azt játszott ami az eszébe jutott… aztán amikor kintről meghallották a gitártörés ropogásátvissza is tértek a rajongók… hogy a rajongók kipusztultak a teremből…

Aztán 2017 tavaszán gatyába is ráztam a bandát, és rutinus profi zenészekkel bástyáztam körbe magam, és 2017 nyarán a banda indult az X-FAKTOR-ban, de az RTL mereven elzárkózott az Udvarias Tömeggyilkos névtől, ezért volt a bandának valami média barát tartalék neve is Udvarias Tömegmiklós néven… és az utolsó pillantaban az RTL mégis meggondolta magát és pofátlanul Udvarias Tömeggyilkos néven tolta be a bandát az X-FAKTOR főadásba…

https://rtl.hu/rtlklub/xfaktor/bezart-a-dilihaz-es-ennek-meg-is-lett-az-eredmenye

Persze azért a csirkehús darálás és a vetkőző SHOW richtig ki lett nyesve a X-FAKTOR főadásból de a gitártörés és banda neve legalább belefért…

Íme a vágatlan csirkehús daráló, vetkőző, gitártörő SHOW

https://rtl.hu/rtlklub/xfaktor/18-udvarias-tomeggyilkos-idiota-sajat-dal

D: Kik a példaképeid?

HL: Mellesleg a festészetben Salvador Dali mellett momentán Korga György festőművész munkássága keltette bennem a legnagyobb hatást, az angolszász heavy metal szakmában két fő inspiráló bandát emlitenék meg az extrémitásra hajazva: a SLAYER kategorikus brutalitása és a géppuskázó úthenger metál státusz szimbóluma a világ legkeményebb heavy metal bandája precízen fogalmazva thrash metal, és másik véglet
a KISS ultra geil és atom ripacs munkássága révén mint performer csúcs teljesítmény. A Judas Priest még alapjaiban az inspirálóm de megemlíteném a Kreator, Sodom, Grave Digger, Exodus, Testament mellett a Vicious Rumors garnitúrát a teljesség igénye nélkül. Itthon pedig a STRESS, az AKELA és a MOBY DICK inspirálnak a legjobban.

Az angolszász heavy metal szólisták közöl a SOKK rockerek Lizzy Borden, valamint Ozzy Osbourne és társai és persze G.G. Allin akinek az összes bulijának a rendőrség vetett véget…

Visszatérve az Udvarias Tömeggyilkos zenekarra jómagam mint heavy metal komponista megírtam közel 120 saját Udvarias Tömeggyilkos nótátamik fent is vannak a you tube-on illetve a banda faszbuk oldalán is. A banda elvből rommá riffeli az összes nótáját amivel heavy metal riff rekordot állít fel. A banda zenéjének és szövegének az oroszlán részét jómagam írom, néhány nóta megírásában besegít a Bozzy mester is, aki igy baromi felkészült és atom profi gitáros és nagyon megbizható, imádjuk is egymást. Nem akarom elkiabálni pl a” Szaratov szaratása” című Udvarias Tömeggyilkos nóta címe momentán a banda gitárosának a Bozzy mester fejéből pattant ki, a banda kíméletlen akasztófa humora nyilvánul meg
a bulikon és a nóták szövegeiben is:

https://www.facebook.com/Udvarias-T%C3%B6meggyilkos-312212602527031/

és bemutnám a banda oszlopos tagjait:

Bozzy Osbourne gitárművészt
Gegen basszus gitárost
Kreutz László dobost
és persze jómagam okleveles orditológus minőségembe, ez a négyes fogat a banda kemény magja, de gyakran felbukkan a bandában Bestiális Bütyök úgy mint zenész díszvendég korábban meg fordultak a bandában kitűnő dobosok is Nagy Laci, a Koki.

D: Mit szólsz ahhoz, hogy bár lassan 25 éve, hogy elkészítetted az első grafikádat a játékba, a mai játékosok (akik lehet, hogy nem is éltek akkor, amikor te már alkottál) egytől-egyig ismerik a neved, és a lapokat amikhez az illusztrációkat készítetted?

HL: Annak pedig igazán örülök annak annak, hogy sokan ismerik a nevemet, még azok is akik a HKK korszak után születtek; bár a botrányhős hírnévnek azért vannak árnyoldalai is az előnyök mellett, mert felületes szemlélö bizony sztereotípiák mentán hajlamosak engem bedugni a randalírozó ámokfutó skatulyába. Azért mert nem néznek mögé a dolgoknak és vannak olyan galériák, klubok, koncert szervezők és zenekarok aki igy vagy úgy be vannak sózva tőlem és a bandától is a megosztó jellegem miatt. Vannak olyan helyek akik momentán a gitártörés miatt félnek bulikat szervezni a bandának, és vannak beszari nyuszi galériák is akik azért nem akarnak kiállítást szervezni mert attól félnek, hogy a megnyitón szétverném a galériát… egy biztos: az extrémitás ára a megosztottság, a zajos hírnév ára a megosztottság, de az még nem irja felül azt, hogy civil életeben élem a normális emberek szürke hétköznapjait… mert a civil élet az egy másik műsor… A hírnév előnyei az, hogy sokkal könnyebb csajozni gyakran kérnek autogrammot az utcán gyakran megismernek a városban és közös fotózásra invitálnak. Jut eszembe festészeti vonalon hivatalosan a nagymúltú és jónevű K.A.S. galéria alkotója vagyok.

A K.A.S. galéria egy mainstream galéria és ezt a galériát nem lehet megkerülni, Nyakas Ilona kurátor hölgy főnökletével

https://hammerworld.hu/2016/12/24/grof-horcher-gitartores-es-lovoldozes-a-festomuvesz-kiallitasanak-megnyitojan/

D: Mit üzennél a 20 évvel ezelőtti önmagadnak?

HL: Az elmúlt évtizedek távlatában sok mindent csinálnék másképpen: jobban vigyáznék az emberi kapcsolatokra, szorgalmasabb lennék és minden napot megpróbálnék úgy kihasználni, mintha az utolsó nap lenne. Higgadtabb és diplomatikusabb lennék, óvatosabb duhaj lennék, zenei és festészeti és fazonális ügyben ugyanezt csinálnám. Jut eszembe szoktam olvasni, hogy többen már javasolták, hogy ha lesz valami jubileumi HKK rendezvény, hogy mint díszvendég kapnék valami melót. Természetes nyitott vagyok, hogyha meg tudunk egyezni a részletekben. Jó kapcsolatok ápolására törekszem a HKK garnitúrával és köszönöm szépen az interjút!

Amen!

6 thoughts on ““Gátlástalanul ripacs habitusom miatt színpadra születtem”

  1. @Baghar
    De nem is akármekkora. Először azon gondolkodtam, hogy miért nem az Alanor VIP csoportban látható ez az interjú, de elolvasva, már tudom. 😦

  2. @Robi: ott volt először, de a Mester kérésének eleget téve egy nem-FB felületen is megjelent 🙂

  3. Visszajelzés: Koponyát kúró denevér | HKK Blog

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .