Ősi lelkek lapelemzés

A legújabb minikiegészít lapjait értékeljük.

Az utóbbi időben az aktuális Zén kiegészítők lapkészlete egy héten belül elérhetővé szokott válni a Beholder honlapján. Ezt követi általba egy héttel később (többnyire Makó Balázs vagy Dani Zoltán tollából) egy lapelemzés. Ezt szeretném megfejelni most egy blogos szösszenettel (melyből terveim szerint hagyomány születik), ami szintén a kártyákkal foglalkozik. Fontos előre leszögezni, hogy a Beholderes cikkek is magas minőséget képviselnek, így nem azt felváltva szeretnék belevágni ebbe. Valószínűleg közelebb állunk majd a végső igazságokhoz, ha érkezik a lapokra a készítők, illetve a játékosok felől is egy önvizsgálat/visszajelzés. Így segítve a kezdőbb játékosokat, akik nehezebben képesek belőni egy kártya használati értékéről. A Zéneknél ez különösen fontos, hiszen a legegyszerűbb (és egyben a kezdetekben költséghatékony) módja kiskieges lapokkal teletömött paklit építeni. Nem véletlenül törekszünk a különböző Olcsópaklis leírásokban kifejezetten ilyen ritka lapokat használni.

A szöveges véleményezés, ötletelés mellett én visszatérek a jó öreg „ötfokozatú (+1) érdemjegy” kialakításhoz. 5-öt kapnak azok a kártyák, amik egyértelműen spoilerek, a játék krémjébe tartoznak (jellemzően ilyen magas osztályzatot kevés lap fog kapni, lehet, hogy hónapokig egy sem). 4-es lesz a jutalma az erős versenylapoknak, teszik a dolgukat, ráadásul olyan paklikban, amik az aktuális hagyományos metában előfordulnak. 3-as lesz az a kártya, amelyik bár jó dolgot csinál, de a koncepció (etnikuma!) gyengécske vagy esetleg tipikus side lapok, így csak versenygyőzelmi ambíciók nélküli pakliban van helyük. A +1 kategória a 3-as dicséret (klasszik 3D), ami egy teljesen új koncepció megalakulását ágyazza meg. Éppen, hogy átmegy egy 2-essel az, akit maximum valamilyen korlátozottabb formátumon tudunk elképzelni pakliban. Míg megbukik (1-es) az a lap, aki soha nem fogja a 9×1-es mappalap lakóhelyét egy fényes kártyavédő fóliára cserélni versenyzés céljából.

A hosszú felvezetés és versenyszabályok letétele után lássuk az Ősi lelkeket!

sistergo_istennyila

Sistergő istennyila (3): Alapvetően nem szeretem a direkt sebző varázslatokat. Az egyik probléma az velük, hogy egyáltalán nem építik az asztalunkat, így nem okoznak állandó fenyegetést az ellenfél számára. A másik, hogy ha sok ilyen kártyát használunk, akkor nem marad hely counterekre, amivel meg tudnánk védeni őket, ha meg vannak countereink, akkor túl lassan lövöldözzük szét az ellenfelet és/vagy a lényeit. Nyilván valamilyen egyszínű pakliba rakhatjuk be a kicsikét, ahol az 1-ért 5 elgondolkodtató még a fenti negatívumok ellenére is. Egy sárga pakliban nem is muzsikálna rosszul Fairlight követőjével, hiszen akkor az az 1 VP lényegében 0-ra redukálódik, ami pedig egyenesen betegnek mondható. A dolog egyetlen szépséghibája, hogy a Fairlight követős egyszínű deck hagyományoson a T2 típusú paklik közé tartozik. Ezen a vonalon elindulva a lila paklik sajnos kiesnek jelen állás szerint, hiszen ott vagy keltetőt használunk a követő mellé, vagy 5 követőnk is van, ahol lényekkel akarunk játszani. Egy fekete paklit is elképzelhetünk hagyományoson, ám a fekete horda nincs rászorulva egy ilyen kártyára, míg a gyűjtőgenerálósnak teljesen más a profilja (ahogy a barna KF-nek illetve a zöld tekiknek is). Maradt a Raia kontroll-horda, ahol lehet tenni vele egy próbát, de inkább annak side-jába lehet beerőltetni, készülve a követőlövés ellen. Ha pedig többszínű a Raia deckünk (ahogy az hagyin szokott lenni), akkor nincs miről beszélnünk.

hajas_okeron

Hájas okerón (1): Szegény fickónak egyetlen plusz sebzés kellene, és talán egy 2-est vagy 3-ast tudnánk adni neki. Egész jó side lap lenne Raia deck ellen, hiszen a hálójával és életével kellően meg tudja törni az ellen lendületét, a 4 ÉP gyógyítás pedig külön jól jönne (ugye a Solisar nem fogja…). A Behemótok nagymesterés lázálmot pedig még egy jó ideig ne kergessük. Mindenféle csili-vili kombót ki lehet rá találni, amivel otthon öcsikét el lehet verni, de amíg 1 lapos kombók vannak a játékban, addig kár is foglalkozni az ilyenekkel.

rhatt_ministransa

Rhatt ministránsa (3): Ezzel a lappal meglehetősen bajban vagyok. A maga egyszerűségében nagyon erősnek érzem a körönkénti +4 manát, és pont meg tudja adni azt a lökést, ami talán előrángatja a lényes Rhatt blokkoló paklit a Szopógödörből. Mondhatjuk, hogy elég kérészéletű volt maga a koncepció, hiszen utoljára Zsolti alkotott vele még az Örökkévalóság idején, illetve maga a blokkolás is akkortájt fordult kihalóba. Az már látszik, hogy valószínűleg Villámháborúval raknék össze egy paklit vele.

a_felhok_asszonya

A felhők asszonya (4): A kieg legerősebb lapja. Régi elődjéhez híven Lassan járj! mellé kiváló, de természetesen más helyre is lehet próbálkozni vele. Egyből 5 pontért kiáltana, ha nem jelent volna meg a Moa daraboló. Bár itt nem csak az erőforrás elcsaklizása az egyetlen funkciója a kártyának, hiszen egész elfogadható méretei vannak, és a másodlagos képessége is hasznos lehet. A dirib-darab antimágiáját és 2 mana 1 nekronos IK-ját jelenleg erősebbnek érzem. Az asszony-ministráns második kör nagyot tud tolni a szekerünkön (természetesen ha van mit elvenni az asszonnyal). Érdemes lesz próbálgatni a kártyát! (Rhatt elég gyengécske, így rá fért már egy jó lap.)

idocsapas

Időcsapás (2): Ha megnézzük, ez a kártya a 3. körtől kezdve jobb, mint a Sistergő istennyila, ami nem túl jó kilátás. Egy elhúzódó partiban sose jön rosszul egyért odacsavarni egy nyolcast, hiszen ekkor már jó esetben azért néhány sebzésmorzsát sikerült elhelyeznünk a terítéken. Sajnos a mai HKK-ban – bár vannak hosszú küzdelmek is, de – a „big boom” az első 2 (maximum 3) körben történik, amikor alkotni kell valami nagyot. El tudok képzelni olyan csillag-együttállást, hogy valahova megpróbáljam beerőszakolni (korlátozottabb formátumon), bár tartok tőle, hogy nagyon gyorsan ki is akarom majd rángatni a pakliból.

szoke_martin

Szőke Martin (3D): Randomlapos cikkünkből már kiderült, hogy akár egy újfajta kalandozó pakli is születhet, aminek szőke barátunk oszlopos tagja. Amit csinál, azt hiba nélkül teszi. Az ellenfél következő körére biztosan sok fejtörést tud okozni. Külön pozitív a lapban, hogy a mi „nem kalandozó” kártyáinkat nem csoffasztja be (ahogyan a Domináns morf sem a nem megnevezett faj lapjait). Tőle az eddigi kalandozós pakli nem lép előre, maximum veszélyes fajon kerülhet elő stabilan. Viszont ha bejön a Lassan járj!-as verzió, akkor szembejöhet még velünk.

tou_szang

Tou Szang (3D): Az ő megítélése nálam egybeesik Martin cimborájával. Side után biztosan többet gyengül, mint a társa, hiszen jellemzően ősmágiát fognak betenni ellenünk, ami mellett Martinnak még mindig lesz egy hátráltató képessége, míg Tou-nál ez elveszik. Vegyük észre, hogy mindketten passzívan érkeznek, így egy keltetővel is lehet próbálkozni (jónéhány hasznos kalandozó passzív:  A tébolyodott,  Lélekszolga, Crimson, Halafír…) velük kapcsolatban. Járj mellett ez kifejezetten hátrányos „hiányosság”.

verszomjas_karvaly

Vérszomjas karvaly (3): Ha nem lenne a Szánalmas teknős, ő is a 4 pontosok táborát gyarapítaná, mert ilyen olcsón még nem lehetett ekkorát odavágni a varázslatos pakliknak. Ami elődei főlé emeli, hogy egy egész korrekt méretű lényt kapunk, aminek a semmizős képessége jól tud jönni. Ráadásul a két „sztár” anti-mágia-ellenes lap (Kasztroplanáris stigma, Halászat) sokkal jobban muzsikál, mint a páncélos társa. Metafüggő kártya, aminek a szükségére ha ráérzünk, akkor nagyot szakíthatunk.

izzo_lemezpancel

Izzó lemezpáncél (2): Bár a kovács decket nagyon ötletes és egyedi koncepciónak tartom, de ahogy a mondás is tartja: egy fecske nem csinál nyarat… Fordítsuk le a kártyát hétköznapi nyelvre. 1 ZSZ-ért leszedünk egy maximum x/5-ös lényt (vagy a képességét kikapcsoljuk), mindezt tehetjük kizárólag a két fő fázisunk valamelyikében (mert ugye tárgyakat csak akkor lehet kijátszani). Egy kis grátisz sebzést is feljegyezhetünk, és még Lady Olivia macskája se tudja mind a 9 életével kibekkelni. Így azért már nem olyan jó a leányzó fekvése. Beszűkült látókörön jó lesz majd elővenni a 4. kör környékén.

barakis

Barakis (1): Zoárd és A követő láncai óta nehéz olyan side lapot kitalálni, amik kicsit is jobban ellensúlyozzák a követőnk elvesztését. Ha le vagyunk Átkozottazva/Mezőzve, akkor nem egy buta ütőlényt akarunk kirakni, aki majd 4 kör alatt leverheti az ellenfelet, ha addig kimegy kávézni a delikvens. Ilyenkor alapjaiban tud megrogyni a paklink, így inkább annak stabilizálása, „játszhatóvá tétele” az elsődleges feladata a side-nak. A másik megoldás a „dögöljön meg a szomszéd tehene is” effektus, amikor a kontroll ellen dac és vér szövetséget kötve próbáljuk ellehetetleníteni a játékát (Káoszteknőc, Vérszomjas karvaly, A követő láncai, Őrült Montrix…). Ezek közül Barakis egyiket se tudja. Ha játék közben lövik a követőnket, akkor ez a jószág egyszerűen nem lesz bent a pakliban, mert követő mellett még egy Gitonga (junior) is elnevetgél rajta, így nem tudja befejezni a követőnk elvesztését. Az alkotói szándékban A kalandozók védőszentjének erősítését vélem felfedezni, ahol egy leheletnyivel jobb nyers formájában is, így rászakadhat az óvatlan megszüntetés után ellenfelünkre. A többszörösen összetett barokk körmondat jelzi, hogy az előző szituáció finoman szólva is ritkán fog előfordulni (már ha egyáltalán a piros szín odafér a deckhez).

Dávid Máté

34 thoughts on “Ősi lelkek lapelemzés

  1. Valahogy igy… bar azt a karvalyt erzesem szerint tulertekelitek, de majd az ido eldonti… 🙂
    Barakison csak azt sajnalom hogy egy jo ruzsinszky kepet egy ilyen lapra… 😦
    Az idocsapasra meg… nagyon durva lett volna ha rakerul egy szo?

    `Vizio` (+talan valami mersekles ez esetben a sebzesen/gyogyulason)

    Szerintem ugy egy eros de nem vallalhatatlan lapot kaptunk volna, talan feelinget is ad hogy az a spell bizony erosodik az idovel, es nem csak 1x lojuk el… 😀 ugyis van most epp semmizes meg ujrahasznositas dogivel…
    Es a blokkolo dekk sem banta volna ami most epp nincs a topon 😀

  2. “Fontos előre leszögezni, hogy a Beholderes cikkek is magas minőséget képviselnek, így nem azt felváltva szeretnék belevágni ebbe”

    Felesleges szerintem a magyarázkodás, én örülök, ha több, akár eltérő elemzést olvashatok a lapokról, ez talán másoknak is nagy segítség. Jó elemzés lett, A Sistergő istennyila és a Rhatt ministránsa nálam 4 pontosak, az Időcsapás meg kb. ott fog maradni a gyűjteményben, mutatóba. 🙂

    Ötlet: a múltkor nézegettem a zénes lapjaimat, feltűnt néhány kártya (randomlap), mellyel még nem találkoztam versenyen (a pesti versenyek nagy részén ott szoktam lenni, elég sok formátummal és paklival futottam össze). Olyanokra gondolok, mint Az olcsó büntetése (új), A múlt tükre (új), Az ellenség döntése, Mantikór (új) vagy Pondi, az ősmágus (új), tehát azok a lapok, amelyeket kiadtak, de kis túlzással soha, senki nem használta őket (és nem csak a zénesek, of course). Szívesen olvasnék ezekről egy cikket, elemezve, hogy miért lettek halva született papírosok, miért nem nyerték el a közönség szimpátiáját.

  3. Korrekt, őszinte jellemzés. A lapok nagy része side lap. Azért én megpróbálom mindegyiket betenni valami koncepcióba. Hátha….:-) Üdv: papa

  4. “Fontos előre leszögezni, hogy a Beholderes cikkek is magas minőséget képviselnek, így nem azt felváltva szeretnék belevágni ebbe.”

    Jót mosolyogtam ezen, lehet jobb lenne, ha inkább ti írnátok.

    A Lemezpáncéllal kapcsolatban nem értek teljesen egyet, sztem inkább egy 3-4 közötti lap, mintsem kettes. Persze nem lehet bármikor kijátszani, de a lény az meg lesz oldva egy AM:0 val már tuti spiler lenne.

    “Egész jó side lap lenne Raia deck ellen”-okerón. ?????? nem értem, miért lenne jó? nem látja a láthatalan dolgokat, és az őrposzt méretét se limitálja be, ennél sokkal jobb a Védekezés.

    Az új kalleroktól sztem meg kissé sokat vártok, sztem top 3-ba se lesznek, annyira drágítás-ellenes most a meta.

  5. “Fontos előre leszögezni, hogy a Beholderes cikkek is magas minőséget képviselnek…” hahahhahahahaha , nem.

    Ami a lemezpáncélt illeti szerintem simán kaphatna egy 3-ast, nyilván csak sideba kerül be és nyilvánvalóan raia horda ellen nem sokat ér de az a lap 1 zanszilánkért szinte majdnem minden lényt megold,élet, rezsisztencia? Le van szarva. Kismassza, Sötét elf úrnő? Kiérdekel? Sokéletes lény zavaró képességgel? Ugyan már.

    Továbbá a ministráns kaphatott volna egy 4-est míg az időcsapás egy szép 1-est.

    @Mrpit: szerintem DM azt dolgot az ókeronnal viccnek szánta.

  6. azért a sistergő istennyilánál csak megemlítettem volna a tűz decket vagy dornodon követőt.. eggyééé héét
    Izzó lemez meg elég jó lehet Rongybabával (-5ép-vel az alap ép-je még annyi marad, mint az ellenfél hp-ja, a játékosba sebzése hátrány), csak le kell lőni a babát!

  7. Annyit még hozzátennék, hogy a páncélra a kincs ikon kellett volna, így talán lett volna alternatív felhasználási módja, hogy ne rohadjon be a kézbe. Enélkül nyilván a side marad neki, oda viszont igen erős.

  8. A lemezpáncél kapcsán maximálisan egyetértek Pittel sőt én fixen 4et adnék neki és úgy gondolom ő a kieg “spoiler”-e(igaz nem túl magas a léc…).Persze jópofa az asszony amit tud,de ritkán tud már nagyot szólni(nincs elég keret az embereknél, hogy lefarmolhassuk őket) és ha nincs VH akkor csak az én körömbe nyomogathatom meg az meg megint eléggé lekorlátozza szegénykét.A daraboló sem futott be óriási karriert pedig ő klasszisokkal jobb papír(am és csont lopás).Persze mindezt a jelenlegi lapkészlet fényében mondom lehet fordul a világ kereke és életképes lesz valamikor egy járjas koncepció és felértékelődik valamelyest.
    A páncélra visszatérve nagyon jó side papírt kaptunk bár az hogy nem lehet rá reagálni lemaradt róla:P(igaz nem tökéletes színben) a “mocskos” zavaró lények(,yeti remete,manapoid vagy egy közepes kfes vonat,) nagyon korrektül megoldhatóak vele és az amet is jól bírja.Amerre tart jelenleg a játék(még ha lassan is, hogy szorítsuk vissza az asztalra a játékot) szerintem egyre nagyobb teret nyerhet ez a papír bár könnyen lehet sima hagyin nem fog beférni még jelenleg a sideokba,de egy beszűkült 1-2őn már sztem most is fix helye lenne).
    Barakisnak meg 3\1et kelett volna kapni ha leszedték a követőt és vállalható védelem lett volna követő törés ellen,így sajnos csak egy majdnem használható papír amiről meg tudjuk, hogy mennyit ér…

  9. Hájas okerónt szerintem, pont nem a raia dekk ellen fogjuk látni, hanem magában a dekkben. Egy elég nagydarab angyalka, akit kb. nem lehet leütni, akasztja a pörgést -az én hordás kontrollomnak ez nem gond- és lelőni se elég egyszer.
    egylaposon ill. korlátozottabb formátumokon 2 db szerintem tuti be fog férni. Ill. sideba mező és átkozott ellen is jó lehet, nehezen megoldható lassító _lény_. Én egy Am:0-át vagy egy Am:1 de fehéret nem dobhatsz neki-t nagyon hiányolok róla, akkor 3-4 lenne. Így szerintem 2-3.

  10. Sztem a Karvaly max villámhaborús sideba fér be Csatamező és rúna ellen egyébként nem használnám sehova.

  11. En ugy gondolom, viszonylag felesleges a 2, parhuzamos elemzes, foleg ha a mienket ugyis csak fikazzak, igy akkor Mr.Pit es TrakThor is boldog lehet… nem kell azt a rettenetes szemetet olvasniuk, amit az elmult 19 evben elemzes gyanant irtam. (mondjuk, lehet, 5-10 ev mulva vissszaterunk ra)

    Az elemzes termeszetesen jo (en nem vagyok az a fikazos fajta 😉 ), szubjektiv komment:
    – en jatszottam tesztelesen Behemotokkal (spoilerekkel kiegeszitve persze), es eleg jol muzsikalt. Abban persze nagykieges lapok is voltak, talan majd akkor… A masodik kor: 2-ert 10/16, halo, elet, mellette egy kis Cselvetes vagy 1-2 counter/leszedes, eleg jol tudta azt, hogy ‘rajtad van a para’.

    (amugy lattam en mar olyan kommentet is hozzaerto jatekostol, hogy ‘nem lesz olyan, hogy ‘dal pakli'”)

  12. Több blogos Zénelemzést a népnek!

    Még akkor is, ha nem mindenben értek egyet (ilyen ez a XXI. század), sokkal jobb, összeszedettebb és korrektebb elemzést hallottunk. Aminek kellett, az keményen megkapta az 1 pontot.

    Bár a páncélnak már én is 3-ast adnék, közelebb érzem a sólyomhoz, mint az Időcsapáshoz, tényleg előkerülhet, ha egy erős metafordulás történik a javára (Vagy csak JuFéval való diskurzus hatására javult a véleményem róla valamennyire 😛 ). Aki 4-es javasol neki, az viszont nézze meg, hogy milyen nehéz 4-est elérni ez alapján a skála alapján, főleg egy piros lapnak, ami nem is kincses. A Barakis elemzése szép volt, de kár is volt ennyi energiát rápazarolni.

  13. Balage: fölösleges személyeskedésbe belemenni. Pusztán szerintem a vak is látja, hogy akik versenykörnyezetben is játszák a játékot aktívan, azoknak jobb rálátása van a dolgokra. Ez olyan, hogy pl egy számítógépes játéknál sem a készítők írják az elemzést, hanem olyanok, akik azzal játszanak. (direkt nem írok tesztelő szót, emrt még vmit belemagyaráznátok). szóval no offense, nyugodtan meg lehet írni nektek is az elemzést, de teszem fel a kérdést, minek dolgozzak vmivel, amit más ingyen megcsinál és lehet jobb minőségben is mint én?

  14. Nem ingyen, (hanem mogyoroert, ugyanugy, mint en), de amugy nekem tokmindegy. Vannak olyan emberek, akik ha a blogos srac tokugyanazt leirja beture, mint egy ‘behos’, akkor is 3x jobbra fogja ertekelni. Ez persze nem a blogos srac sara.

  15. @MrPit, július 25, 2014-11:15
    “Annyit még hozzátennék, hogy a páncélra a kincs ikon kellett volna, így talán lett volna alternatív felhasználási módja, hogy ne rohadjon be a kézbe. Enélkül nyilván a side marad neki, oda viszont igen erős.”

    Lehet, hogy nem volt szándékos a készítők részéről, de bele lehet magyarázni szerepjátékos magyarázatot, hogy miért nem lehet elkincselni. A kincselés lényegében a tárgyak szétszedéséből, és eladásából áll. Egy kismillió fokra felhevített páncélt mégis hogy a csodába kezd el bárki is szétszedni és eladni az értékes darabjait? Az csak arra jó, hogy egy mágus ráhajítsa egy mit sem sejtő ellenséges katonára, a fasznak se lenne kedve szétszedni és elvinni a MÉH-be.

  16. Jatektechnikailag a kincs alapvetoen arra valo, hogy legyen csontod a csontos targyak kirakasahoz, ne szorongass 2-3 ilyet a kezedben, csont hijan. Igy a Zanszilankert kirakhato targyak jellemzoen nem kincsesek (felesleges beirni az ellenpeldat, ha van).

  17. Balàzs: Azt javaslom ne foglalkozz holmi Mrpit meg Traktor velemennyekkel azt se tudom en se kikazok hagyjad màr 😀 Irjàtok csak az elemzéseket vàrjuk én még az Ak-kat is szivesen olvasgatnam
    Egyébkén a karvaly szigoruan 5pontosnak adnàm szerintem nemlatjak sokan a kontrollok összeomlasat benne…

  18. Az izzó lemezpáncélt én erősöztem (nagyon olcsón leszed + sebez), sztem ott lesz a helye a side-okban.

    Igaza van Balázsnak, lesz behemótos horda, és játszható a deck nagyon is. Persze az okerón csak előfutár a nagykieggel lesz teljes a koncepció.

    Az időcsapással pedig csak egy baj van; nagykieges gy-ngy-nek kellett volna legyen, én ezt javasoltam.

    Amúgy érdekes elemzés.

  19. A páncélban lehet igazatok lesz. Valoszinuleg nalam azert ilyen keves pont, mert tisztan “leszedesre” nem szoktam tul sok slotot hasznalni. (Ez szubjektiv) Ha mar hasznalok, akkor legyen legalabb azonnali.

    Behemotos horda: Ha lesz kore koncepcio, akkor oda nyilvan be fog ferni okeron.

    A flamet felesleges elkezdeni a behos lapelemzesekre szerintem.
    Eddig is orultunk nekik, remelem ez utan is orulhetunk!

    Sistergo nyilacska es a tuz deck kapcsolata valoban kimaradt. Sajnos a tuz deck mint fogalom lenyegeben kipusztult hagyomanyosrol kb a zsz megjelenesevel. Legutobbi tapasztalataim alapjan meg egy beszukult 4. Forduloban is csak a mezony vert feleben tudnak kullogni.

  20. DK ott a pont!!
    Így van írjatok elemzéseket cikkeket!
    Azért köszi a cikkeket a blogos srácoknak is .Köszi a mindennapi olvasnivalót!
    Az okeron azért 1 pontnál többet ér .Már a forumon is írtam hogy van olyan lap ami megcseréli az ép-t sebzést.16 ot ütni nem olyan rossz.
    Ja ,és nagyon sokan játszanak úgy hogy csak otthon haverokkal,ne csak a csúcs verseny játékosokat nézzétek!Kellenek ilyen egyszerű lapok.

  21. @Józsi: Sokszor írják “otthoni playerek” ezt a “nemcsak versenyjátékosok vannak” dolgot. Én ezt készséggel el is fogadom, csak ugye míg egy csak otthon egymás ellen játszó játékosoknak nem kell megvenni egy kiegészítőt, mert becinkelik, kinyomtatják stb. addig egy versenyjátékosnak be KELL szereznie a kieg spoilereit. Ezt 2 féle képpen lehet: Veszek 2 boostert (nagykiegnél) vagy elkezdek cserélgetni az eddigi gyűjtiből. Az utóbbi módszerrel az a gond, h a spoilereket nem szokták százával cserélni az emberek, tehát vagy várni kell rá vagy más spoilerekre elcseréled az adott kiegből (amik hiányoznak más pro játékosoknak) de akkor megint ott vagyunk, h vegyél 2 boostert. Tényleg nem lesajnálva az otthon, barátok között játszókat, nyilván ők is vesznek rengeteg kieget, de ezt a játékot mégiscsak a versenyjátékosok tartják el, tehát az ő igényeik a lapok terén előbbre valók. Ezért ha olyan zént adnak ki, amiben mondjuk csak 1-2 (versenyen is) használható lap van, akkor azon joggal kárálnak a versenyjátékosok.

  22. Sziasztok!

    Én egy újrakezdő (?) játékos vagyok, még az őskorban játszottam pár évig HKK-t, aztán időhiány miatt abbamaradt, gyűjteményem nagy részét eladtam, egy cipősdoboznyi gyak-nemgyak maradt meg.
    A hkkonline vonzott be újra a közegbe, iskolásként még volt elég időm haverokkal összegyűlni rendszeresen, hétvégente néha elmenni egy versenyre, de a jelenlegi élethelyzetemben sokkal könnyebben leülök este 1-2 órára a gép elé, mintsem ide-oda utazgassak a játék kedvéért.
    Mivel az online egy ideje szünetel, ezért jelenleg csak passzív szemlélő vagyok,
    olvasgatom a blogot, a beholder oldalát, ismerkedem a (számomra) új lapokkal, paklikkal, amelyeknek egy részét már láttam online-on, kacérkodom a gondolattal, hogy frissítem a lapkészletem, hogy néha élőben is játszhassak egy jót, amíg újra lehet majd neten is.
    Azt gondolom, hogy ha az elmúlt évek alatt a HKK már oda jutott, hogy a versenyjátékosok tartják el, akkor nagyon nagy baj van. A versenybeszámolók
    alapján az évek múlásával nem több, hanem kevesebb ember jár el versenyezni,
    a pesti versenyek sem igazán kiemelkedőek, a vidékiek még úgyse. A nevek pedig ismétlődnek. Van talán 100-150 ember az országban, aki “versenyjátékosnak” mondható. Egy ilyen játék “eltartásához” szerintem ez nagyon kevés.
    Az “én időmben” a haverok nagy része, aki játszott (és rendszeresen vásárolt), szinte sosem járt versenyen, vagy ha 1-2x mégis elment, hamar elment a kedve,
    amikor elindult a baráti játékban élvezetes és működő “mókapaklijával”, a versenyen meg esélytelenül játszott a “profik” tudása és spoilerekkel teletűzdelt paklijai ellen. A többség inkább hagyta a versenyeket a csudába és játszott tovább a barátokkal vagy néha lement a helyi klubba cserélgetni és kipróbálni magát más paklik ellen is. Lapok kinyomtatására bár volt lehetőség, néha egy-két “csodaszámba menő” lap esetén éltünk is vele, hogy színesítsük a játékot, de egyáltalán nem volt jellemző. Mki abból gazdálkodott, ami volt, a “szűkös” készlet inkább csak az izgalmakat (játék közben is, de egy-egy új kieg kibontásánál főleg) és a cserélési hajlandóságot növelte, egyáltalán nem volt létszükséglet, hogy az Alanori Krónikában látott “csúcs” versenypaklikat nyomtatott lapokkal “másoljuk le” a baráti játékhoz. Ott ugyanúgy pénzért megvett, cserélt és gyűjtögetett kártyákkal játszottunk. Csak a paklik voltak sokkal gyengébbek, de mivel mki “mókapaklival” játszott szinte, ez minket egyáltalán nem zavart.
    Erről talán Balage tudna többet mondani, hogy mégis mennyire jelentősek a versenyjátékosok mint vásárlóerő és mennyi mellette a “noname” játékosok bázisa,
    de szerintem a “versenyzők” erősen túlbecsülik magukat és ugyan a HKK legaktívabb magjához tartoznak, de véleményem szerint egyben a legszűkebbhez is.
    Ráadásul hozzájárulnak valamilyen szinten a játék “romlásához” is, mert ők adják a legtöbb visszajelzést, diktálják az “igényeket”, a tesztelők nagy része is versenyjátékos és ahhoz mérten találják ki, tesztelik le az új lapokat.
    Semmi sem elég jó már, mindig jobb kell… Az eddig kiadott lapoknak legalább a 90-95%-a TELJESEN használhatatlan a “mai metában”.
    Volt régen egy vicces tábla, amit apu műhelyében láttam.
    “Cégünk jól, olcsón és gyorsan dolgozik. Ön ezek közül kettőt választhat.”
    Azt hiszem, a lapokra átfordítva régen követték ezt a tervezési irányelvet.
    Voltak az akkori környezetben is jó és olcsó lapok, de azok lassan működtek.
    Voltak jó és gyors lapok is, de azok többe kerültek, ki kellett várni, össze kellett gyűjteni hozzá a manát, hogy lehozhasd.
    Voltak olcsó és gyors lapok akkor is, viszont azok nem voltak “jók” (valamilyen jelentős hátrány társult hozzá..)
    Ma meg ahogy nézem a hordalényeket, varázslatokat, de már az épületeket, tárgyakat is… Az az irányelv, hogy egyszerre legyen jó, olcsó és gyors…
    különben nem ér semmit. Jöjjön ki az első két körben, ölje meg az ellenfelet gyorsan, lehetőleg ne lehessen drágítani, counterelni, lelőni… és mellé még valami plusz előnyt is adjon, ha véletlen mégsem jókor jön… legyen valami egyéb hatása is vagy legalább egy erős áramlása… Túl jók az új lapok. Hova vezet mindez?
    Egy jó és gyors kártyára már nem kell gyűjteni, csak az első körben kirakni.
    Ha véletlen valami hátránya is van, neadjisten nincs rajta anti-mágia és lehet még counterelni is, akkor már a 0. körödben is ki tudd rakni ingyen… Vicc az egész.
    Élvezetesebb egy olyan játék, ami elhúzódik 5-10 körig és egy erős lap kirakásának súlya is van, mint egy olyan, ahol ha valami 3 manába kerül, már be sem kerülhet a pakliba, mert 3 manából az ellenfél lerak 4-5 lapot vagy beindít egy végtelen kombót és mire kiraknád az első játszható lapodat, már nyert vagy olyan fölénybe került, amit képtelenség ledolgozni.
    Szerintem a versenyjátékosok túl sokat akarnak és mindent egyszerre.
    Az is érdekes, hogy régen az ultraritkák szinte csak dísznek voltak jók.
    Normál játékos számára szinte beszerezhetetlenek, mert megvenni túl drága, versenyre járni és győzelemre esélyes paklival indulni szintén az.
    De a versenygyőztes leírásokban is nagyon ritkán volt olvasható, hogy valaki
    ultrát használt volna. Most meg sorra jönnek ki a felerősített ultrák. Szabálylap, követő, erős lapok a spoiler-deckbe… Már az sem elég egy “versenyjátékosnak”, hogy beszerezze az erős ritka lapokat, amiket bárki bonthat, alapfelszerelés most már az 5-10 spoiler ultra is. Ezzel csak még tovább nő a szakadék a “topjátékosok” és a többiek között, még kevesebben mennek el versenyre max néha valami nagyon korlátozott formátumra és még több csalódással távoznak, ha mégsem mérték fel jól az esélyeiket előre és abban bíztak, hogy bármilyen sikerélményük is lesz majd.
    Régen A gyenge ereje, Agybénítás, Ellenvarázslat, Manacsapda… kb ez volt az összes használható counter. És egy sem volt ritka. Még most is ott vannak a cipősdobozomban. A felújított változatok és szinte az összes értelmes counter, ami mostanában kijön, mind ritka. Össze sem rakhatok egy rendes kontrollt anélkül, hogy a gatyámat is rákölteném csak az “alap” lapokra hozzá.
    Lényes paklikhoz vegyek Villámháborút vagy Molluszkot, kombós paklihoz dukál a Változó meg az Univerzális megoldás.
    Ki akar így versenyezni? Meg minek? Az a 30-50 ember, aki hetente-havonta megy,
    mert van rá ideje és pénze. A többiek meg vagy abbahagyják a játékot.. vagy maradnak otthon és játszanak tovább a haverokkal.
    Szerintem a hkkonline-nal is ez volt a legnagyobb gond, hogy túl sok pénzbe került. Meg lehet nézni a pókeroldalakat, az ingyenes versenyen 10.000 ember, az olcsó versenyeken 1000 ember, a drága versenyeken 100 ember, a legmagasabb alapokon meg 10 ember játszik egymással.
    Ti itt szerintem azt hiszitek a “csúcson”, hogy az a 10 ember, aki ismeri egymást és hétről hétre összejár tesztelni-versenyezni… maga az egész játék értelme, alapja és magja. Pedig nem. Csak a “csúcsa”. De ha az a 100-1000-10000 ember kihullik, kíváncsi vagyok, hogy meddig él még egyáltalán a játék, mert 10 emberért biztos nem éri majd meg lapokat kitalálni, kinyomtatni és boltban árulni.
    A “jövő” szerintem most leginkább az online-ban van/lenne, hiába az offline az alap, de nagy tömegeknek nincs arra se ideje, se pénze, amit a “top” versenyjátékosok csinálnak. Az online egész árazását és struktúráját át kell gondolni, mert ott sem véletlenül csökkent le nagyon a játékosok száma ahelyett, hogy dinamikusan növekedett volna, pedig a játék érdekes lenne, net manapság már mindenhol van és 1-2 óra szabadidőt könnyebb csinálni, mint délutánokat-estéket tesztelni vagy versenyekre rászánni egy egész napot. A legtöbb sikeres online játék nagy tömegbázisra épül, ingyen csábítja be a játékosokat és “extrákért” szed csak pénzt.
    Így aki előnyt akar, az költhet rá, aki nagy előnyt, az sokat, aki kis előnyt, az kevesebbet, de sokáig és rendszeresen. Viszont aki csak játszani akar, az is leülhet a gép elé, pötyögni kicsit. És mondjuk szólhat a haveroknak is, hogy gyertek már játszani, mert ez jó. És a haveroknak lehet megtetszik, jönnek, maradnak, másoknak is szólnak.. Egyre többen lesznek és több emberből több olyan is lesz, aki pénzt áldoz rá.
    Az a játék, ahol 16 emberes freerollra egy napot kell várni, míg elindul vagy be kell regelni hozzá még 6-8 multiaccot, hogy még aznap este összejöjjön elég ember, az nem siker, hanem bukás.
    Azt folytatni egy az egyben, átgondolás nélkül, “szerelemből lehet”, de üzletileg szerintem nem lesz sok értelme. Ha már ott tartanak a dolgok, hogy 10 embernek kell eltartani az egészet.. Az drága mulatság lesz annak a 10-nek és az üzemeltetőnek még így sem éri meg.
    Az a játék, ahol nagy a tömegbázis, elérhető sokak számára ingyen/olcsón…
    Ott általában a “pénzes” kategóriában is van élet, a játék sem haldoklik, a játékosok is elégedettek.
    Az online egy jó lehetőség lenne arra, hogy újra népszerű legyen a HKK, arra is,
    hogy az élőben elkövetett hibákat ne kelljen megismételni/lemásolni, hanem az adott környezetre újra lehetne gondolni, mi az amit beteszünk/kiadunk az online-ban és mi az, amit nem… Össze lehetne kötni az offline és online játékot úgy, hogy mindkettőnek jót tegyen, de ehhez el kell szakadni a jelenlegi koncepcióktól,
    a “mindig egyre jobb” lapok kiadásától az ötletesebb/változatosabb, de erősségben nem irreális lapok felé, mind pedig a játék drágítása helyett (vedd meg az összes ritkát, vedd meg az ultrákat, vegyél minden kiegészítőből boosterszám) a játék olcsóbbítása felé (az alap, sok pakliba szükséges/használható lapok vissza a gyak-nemgyak kategóriába, a kiegészítők ára is mehetne lejjebb, ha többen vennék, főleg az online verzióban, hisz itt nincs nyomdaköltség, nem kell boltokba szállítani, jutalékot adni… 10 lap ugyanannyiba kerül itt, mint 10.000 lap… akkor miért 10 ember fizesse meg az árát? Inkább legyen vonzó ezrek számára és mki jobban jár.. játékosok nélkül minden játék halott, legyen az bármilyen jó is, “önmagában” semmit sem ér, ha nincs kivel játszani. A mondanivaló jó része mehetne akár a beholderes HKK (online) jövője topikba is, az aktuális kiegészítőről nem is írtam benne, de ez a “versenyjátékosok” tartják el a HKK-t és nekik kell megfelelni kicsit felakadt nálam… Itt olvassa szerintem a legtöbb érintett a hozzászólást, ezért írom mégis ide, de azért elnézést kérek a hosszú kifakadásért és az offtopikért is.

    Jó játékot mindenkinek a versenyasztaloknál és baráti játékokban egyaránt! 🙂

  23. GL egész jól összefoglalt egész sok dolgot és problematikát 🙂 Persze, tippre, vagy sima ignorálás lesz a reakció, vagy melldöngetés, hogy csak a verseny számít bla-bla-bla… Én anno HKKonline-nál is megmondtam, vagy legalábbis utaltam rá, hogy a verseny a játék egy része, nem annak kéne meghatározónak lennie, noh de mindegy… Sokkal színesebb szerintem a játék a versenyen kívül, 2003 előtt (amikor még játszottam papír alapon) legalábbis az volt, illetve online is.
    Egyébként fenti lapok önmagukban szerintem mókásak, nem ismerem ugyan a jelenlegi metát, totál elborzasztanak az értékek, amikre GL is utalt, hogy mindenlapnak egyszerre kell jónak, gyorsnak és olcsónak lennie, hogy totál kiölték a szerepjátékos vonásokat és az egyediséget az egész játékból. Ez a minden etnikumnak/koncepciónak 2-3 kánter, leszedés, ölés stb… max a különbség a színekben és a rajzokban van, mert képességre ugyanaz az egész szerintem hibás elképzelés, mások szerint meg ez kell, hogy bárki beleszólhasson a másik játékába és lehetőleg az ellenfél ne élje meg az első köre előkészítő fázisát, mert akkor már túl hosszú lenne a játék… Számomra ez WTF kategória ezért se játszom HKK-val, max online, ha egyszer végre visszatér. Ott még nincs ennyire elborulva az egész, bár oda se látok szebb, picit egyedik jövőt…

  24. ONTOPIC: Szerintem több szem többet lát alapon jó a több elemzés. Nyilván lesznek olyan játékosok akik a blogos elemzésre adnak többet és olyanok is akik szerint a Behós elemzés a tuti. Szerintem mindkettő hasznos információ, míg a blogon az aktuális lapkészlet szerint készül az elemzés addig a behós a kövi nagykieg árnyékában tárja elénk hogy mi lesz/lehet jó.

    Ami a Zént illeti szerintem elég sokat elmond róla, hogy sokak szerint az általános leszedés a legjobb papír… Személyes véleményem, hogy a Sistergő istennyila a legjobb lap. Nem azért, mert ez a legerősebb, hanem mert ez egy olyan lap, ami tipikusan csak a “B” kategóriás dekkekben kerül elő, és nem csak egy kifejezett dekkbe lett kitalálva, hanem a játékosok fantáziájára van bízva, hogy mibe rakják bele. Nem olyan mint sok új teknős/vérfarkas/etc. ami csak saját etnikumba jó, hanem lehet vele kísérletezni mindenféle dekkbe. A tervezőknek jár egy piros pont érte, szerintem sokan örülnénk ha még sok ilyen megkötés nélküli univerzális lap jelenne meg. Ja és a neve is telitalálat 😀 (Azért Zénenként 1 jó spoilergyanús lapot még mindig hiányolok)

    OFFTOPIC:
    @GL Végigolvastam a hozzászólásodat, és nem tudom mire véljem. Először is online vs offline: én is toltam egy darabig Hkkonline-nal, meg mostanság is hearthstone-ozok, de ami működik egy multimilliárdos cégnél az nyilván nem fog működni egy magyarországi magánvállalkozásnál. Így is épp elég csoda, hogy lassan 20 éve van HKK. Arról nem is beszélve, hogy az online jó, egyszerű, és kevesebb időt igényel, de mi a helyzet a magunkfajta emberrel, aki szereti kézben tartani a lapjait, kommunikálni az ellenfelével, blöfföket megjátszani, stb. Az élőjáték egy olyan élmény amit az online SOHA nem tud visszaadni, legyen bármilyen modern.
    Ami meg a lapok evolúcióját illeti, ha Te nem veszel tudomást a 20xx után megjelent lapokról az a Te dolgod. Ettől még van egy “versenyjátékos-társadalom”, akiket igenis ez érdekel, eszerint gondolkoznak új paklikba, és igenis van stragégia abban is ha számítunk arra, hogy kikapunk az első 2 körben.
    Szóval összeségében nem tudom, hogy mi a mondanivalód ezzel a hosszú kommenttel. Abban igazad van, hogy lehetne több játékos, de nem kínálsz megoldást a szituációra, ellenben a “nagyképű versenyjátékos” blogosok vért izzadva toboroznak, hogy népszerűsísék a játékot (ezúton is köszönet nekik).

  25. Ritka pillanatok egyike, de most én is kiállok a Behó (pontosabban a Balázs) véleménye mellett.
    Sztem nem baj -sőt épp ellenkezőleg-, előny ha többféle nézőpont ír hasonló témában. Lehetnek -sőt jó eséllyel lesznek is- átfedések, hiszen az okeron egyértelmű számomra is a behemotókba (más kérdés, hogy ez a fajta erősítése a követőnek nekem nem tetszik, de logikus irány).
    Lehet köpködni, hogy egy készítő hogy lát egy lapot amit még nem láthatott ő se a gyakorlatban (jó ott a tesztelés, de annak hibáiba most nem mennék bele, sokszor elhangzott az időkorlát szűkössége magyarázatnak), de mindenképpen segítség, ahogy ez is.
    Esetleg -és ezzel több értelmet nyerhet a Balázs elemzése- HA a fenti elv alapján tényleg egy másfajta szemléletet követne (azért szokott is követni), ami félig bepillantás is lehet a fejlesztési gondolatmenetbe (pl. a fenti érv a kincs ikon hiányára, vagy hogy az okerón azért nem AM:0 hogy esszencia kapocssal kombózzon stb)
    Ami a hibákat illeti: ebbe is vannak hibák, amiket fentebb már észrevételetek egyesek (nem a páncél, mert ott szubjektiv vélemény van, de sztem is a kieg top lapja), hanem pl. az Okerón raia elleni hatékonysága a hálóval indokolva nekem se tiszta…
    Sztem inkább beleférnek ezek az elemzési hibák, mint az elnyomtatott lapok, az hogy a szabályok körül olyan szintű közöny mutatkozik sokszor (bizonyítják a tévedést a játékosok egy része, de nem számít marad így… ) ami miatt annó a befejezés mellett döntöttem. Sztem érezhetőek a hibák közti differencia.
    Ugy hogy sztem igen is kell mindkét ellemzés, de javaslom hogy ennek megfelelően esetleg érdemes a szemléleten kicsit igazitani. A blog-tól ilyesmi versenyzői szemléletű, a Behó meg kicsit fejlesztőibb szemlélettel (remélem menni fog Balázs 😉 )

  26. A felreertesek elkerulese vegett akkor az okeron tipusu lapokhoz ezentul odakerulhet az is h 1pont no comment. Nyilvan nem jo jelenleg sehova az a kartya, raadasul szep ha van behemotunk de ha belovom az elso koromben akkor egy ilyentol kikapok 3kor alatt ha kimegyek mosdoba? 🙂 azt hiszem ez mindent elmond.

    Online vs offline, verseny vs otthoni moka: eleg messze vezet ez a tema, amivel a kozeljovoben foglalkozni fog egy nagyobb cikk. A tobb ezer (10000es) jatekos bazis alom szep dolog, de ez egyelore nem realis dolog.

  27. koranyig@ köszi hogy válaszoltál ,reagáltál.Ha lenne lehetőségem mennék én versenyre….illetve csinálnék is versenyt …..
    Nyilván mindenki aki HKK-val játszik komolyabban versenyre szeretne járni és nyerni paklikat ultrákat,de nem mindenki tud.Ma is volt pl, verseny de dolgoztam ami( ilyen iskola kezdéses időszakban ) pénzbevételt jelent.
    Viszont holnap jönnek a fiam haverjai ,ha minden igaz…és játszunk .
    A HKK egy gyüjtögetős -kártyával -játszható-szerepjáték…..tehát lehet jászogatni gyüjtögetni othon …..
    Ja és soha nem cinkelünk és nyomtatunk lapokat!!

  28. A HKK nem szerepjáték, soha nem is volt az. A HKK egy stratégiai, taktikai, logikai kártyajáték, fantasy háttérrel. A szerepjáték egészen másról szól, lásd m.a.g.u.s, shadowrun, vampire stb.

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .