A legújabb tiltások margójára

Mi áll a friss döntések hátterében?

Ahogy azt a Beholder oldalán már olvashattátok, fontos változások jönnek július 1-től, hiszen amellett, hogy hivatalosan is bekerülnek a poolba az Élőholt invázió lapjai, néhány korábbi kártyától (ideiglenesen) elbúcsúzunk. Az ezzel kapcsolatos indokokat a hírben már olvashattátok – ehhez szeretnék most némi extra adalékot adni félig tesztelői, félig pedig szubjektív szempontból.

Oz’mogroth univerzumkifordító

Egyértelműen a legfontosabb változás a mostani csomagban. Alapjaiban határozta meg a metát, méghozzá túlságosan is, hiszen ha egy lapot a full kontrollok és a legerősebb tempó deckek (pl. VH) ugyanúgy használnak, az elég egyértelmű jele annak, hogy valami nagyon félrement. Éppen ezért nem is az volt a kérdés már egy ideje, hogy lesz-e valami kezdve az éjfattyal, hanem az, hogy mikor és mi.

ozmogroth_univerzumkiforditoFélreértés ne essék: kellenek a board clear lapok. A gond az, hogy az SF nemcsak visszahoz a meccsbe, hanem meg is fordítja azt, sőt nagyon sokszor utána önmagában meg is nyeri. Ráadásul körbejátszani is nehéz, hiszen mi hiába nem olcsóbbítjuk, az ellenfél ettől még simán tudja, hiszen rengeteg meta lappal “kombózik” (Fluxusgenerátor, Bűzös, Időlassító, a legtöbb semlegesítés). Az 1-ért 6/6, élet, +1 rá reagálni, takarít vagy cantrip, körönként 1 lap előny pedig egy olyan képességsor, ami több ponton is kilóg még ebből a mai, nagyon előrehaladott HKK-ból is.

Ez utóbbi miatt volt elég problémás a lap nerfelése is, a különböző verziók (pl. korlát az X-en, S lekerül stb.) ugyanis nem bizonyultak elégségesnek. Vagy nem mérsékelték egyértelműen kellő mértékben a lap erejét, vagy épp ellenkezőleg, a side lap státusz is megkérdőjelezhetővé vált. Nerfeknél pedig a komplikáltabb módosítások nem játszanak, márpedig az érződött, hogy ezt a lapot legfeljebb csak nagyon átszabva lehetne megszerelni, úgyhogy végül a tiltás lett a megoldás.

Nem véletlenül lett alig pár napos hatállyal bejelentve a tiltás, mert szó szerint az utolsó pillanatig teszteltük a nerf opciókat (csütörtök este született meg a döntés), végül azonban a tiltás tűnt a biztonságosabb lépésnek. Egy esetleges második beavatkozás mondani sem kell, elég rosszul venné ki magát, egy tiltást viszont sokkal könnyebb visszavonni, esetleg nerffé enyhíteni (gondoljunk csak pl. A hatalom kék itala kálváriájára).

Az biztos, hogy ezzel a tiltással lezárul egy kisebb korszak a játékon belül, így az Élőholt invázió megjelenésével érkező metaváltás duplán érdekes lesz. Csökken Chara-din domináns szerepe, teret nyerhetnek más board clear lapok (mind a metában, mind a fejlesztésben), és talán meccseket önmagukban eldöntő topdeckelésből is kevesebb lesz.

Én személy szerint egyébként a tiltás mellett voltam, de kíváncsi vagyok arra, hogy ti mit gondoltok róla.

Kismassza

kismasszaA Kismassza tulajdonképpen egy anomália a játékban: egy token lap, ami valójában nem tóken lap erősségű. Ebből aztán jött az, hogy minden csak gyakori token lapot termelhet (nem túl elegáns megoldás), ami pedig nem, az túl erősnek bizonyult. A Molekularobbanásnál ezt még úgy ahogy lenyeltük, hiszen nem volt egy túl gyakran előforduló lap, a Lélekkufár azonban már elég jól rávilágított arra, hogy ennek hosszú távon nincs túl sok értelme. Miért tartsunk bent a metában egy olyan lapot, amit magában nem használnak, a tokentermelésekkel túl erős, egyébként meg szűkíti a dizájn lehetőségeket (nem lehet nem gyakori vagy ritka token lapot kiadni miatta)?

Nyilván volt fix ellenszere a lapnak (Fagyföld), de egy elsőkörös Lélekkufár mondjuk Molluszkban vagy Magiroxban nagyon sokszor önmagában eldöntötte a meccset már a második-harmadik körre, ami nem egy olyan játékelem, amit élvezni szoktak a játékosok (lásd anno Öntörvényű krabber).

Villámcsarnok

villamcsarnokAz önmagában még nem feltétlenül probléma, hogy van egy kétlapos kombó a játékban (a Délibáb + Magányos toronynál azért lehetőleg ne legyen erősebb). És bár a végtelent sebző Fluxusgenerátor + Villámcsarnok hokit elég könnyű megakasztani, a benne rejlő potenciál így is túlságosan durva, hiszen a két lap külön külön is használható. Sőt a Fluxusgenerátor jelenleg konkrétan az egyik legnagyobb spoiler a játékban, a Villámcsarnok pedig az egyre több villám szinergia miatt szintén folyamatosan erősödik – meg hát legrosszabb esetben elhúzzuk, aztán sebezget körönként. Szerintem nem cél, hogy legyen a játékban egy olyan kétlapos végtelen kombó, amit egyébként simán be lehet illeszteni szinte bárhova, különösebb hátrány nélkül.

Ez a probléma egyébként annyira nem eszkalálódott még, mint a többi, de célszerű volt inkább elébe menni a dolgoknak. A Fluxusgent továbbra is lehet pörgetni, a villám pakli pedig jelenleg (még) nem nagyon volt fent a metatérképen, így ez amolyan megelőző lépés volt inkább, aminek a konkrét hatása nem lesz jelentős.

A kétségbeesés hatalma

a_ketsegbeeses_hatalmaAnnak idején borzasztóan inkorrekt volt, hogy egy koncepciónak volt egy ennyire spike lapja. Sajnos tudok olyan kezdő játékosról is, aki konkrétan abbahagyta a játékot, amikor kijátszották ellene és meglátta, hogy a HKK-ban létezik ilyen lap. Persze kockázat nélkül 9 manát termelni még ma is broken, ugyanakkor a VP-termelés, mint funkció mostanra nagyon kikopott a játékból – egészen pontosan a kizárólag ezen célt lefedő lapok már csak nagyon-nagyon ritkán (pl. Sötét mágia) férnek be, a legolcsóbb ilyen kártyák (Sötétségszellem, Réz mutyola, Teknős hínártorony) pedig azért tudnak mást is. Emellett most már rengeteg az olcsó azonnali counter is.

Ami még a visszaengedés mellett szólt, hogy a lapot sok versenyen eddig is lehetett használni az elmúlt években, de nem nagyon éltek ezzel a játékosok – maga az Arochos is csak szökőévente bukkan fel. Emiatt gyakorlati hatása nem nagyon lesz várhatóan ennek a változásnak, de legalább ennyivel rövidebb lett a tiltólista.

3 szín korlát

Ez bizonyára mindenkit váratlanul ért, hiszen nem volt ott a levegőben, valójában azonban már fél éve az új szabályrendszerben zajlik a fejlesztés – az Élőholt invázió lapjait is háromszínű környezetben teszteltük.

A cél a változtatással hasonló, mint ami anno a 45-ről 50-re emelt laplimit esetében is volt. Nevezetesen: azáltal, hogy 4 helyett csak 3 színből lehet válogatni, csökken a pakliba bekerülő lapok átlagos ereje, ami miatt a picivel gyengébb, épp a használhatóság határán lévő kártyák is bekerülhetnek a metába, ami a játék további fejlesztését tekintve is nagyobb mozgásteret enged, hiszen a viszonyítási alap is kicsit alacsonyabb lesz. Röviden: lassabban rotálódnak ki a kártyák a paklikból és a metából.

Nyilván kell majd mindenkinek egy kis idő szeptembertől, mire megszokja ezt a változtatást, és bár a paklikat alapvetően újra kell majd gondolni, a nagyobb változatosság, illetve a HKK hosszú távú fenntarthatóságának segítése alapvetően megér ennyi szerintem. De ezen még ráértek agyalni…

És a többi?

magirox_csatlosaMindig mindenki soha nem lesz elégedett, úgyhogy nyilván most is lesznek olyanok, akik nem értenek majd teljesen egyet a változtatással, esetleg hiányolni fognak valamit (nincs is ezzel gond). Ott van például a Magirox csatlósa, amely szintén kaphatott volna nerfet, ezt azonban végül elvetettük, mivel két tiltás (Oz’mogroth, Kismassza) is befolyásolja közvetett módon a koncepció erejét. Ez persze nem jelenti azt, hogy a Magirox biztonságban van, a jövőben is figyelni fogjuk a problémás lapokat és deckeket, és ha szükséges, akkor módosítani fogunk.

Remélem, hogy élvezhetőnek fogjátok tartani a július 1-től beköszöntő új metát, mind ami az Élőholt invázió lapjait, mind pedig ami a tiltások által bekövetkező változásokat illeti.

Csető Zsolt

10 thoughts on “A legújabb tiltások margójára

  1. Azt gondolom, hogy a Magirox kapcsán a legfontosabb probléma a Lélekkufár-anomália megoldása volt. Ez most sikerült, így talán nem lesz akkor para a továbbiakban a deck.

  2. Igen, a Sokszin indirekt (a tapasztalatok alapjan kisebb) erosodese is benne van a pakliban, gondoltunk erre.

  3. Igen, a Sokszin (a tapasztalatok alapjan kisebb) erosodese is benne van a pakliban, gondoltunk erre.

  4. Ez a 3 szín most elég rövidzárlat, kíváncsi vagyok a beho honlapon mit írnak erről, itt nem tudom olvasni. A Kismassza felüdülés.

  5. Hmhm betegeskedik a blogmotor? Balage is kétszer kommentelt, nekem se jelenik meg.

  6. Azért bizok benne nem a holnapi (vagy jövőbeli) hkk nepszabadsagbol kapunk majd értesítést egyik napról a másikra egy rapid sokszin nerfre/tiltasra.

  7. @KD: Nem, előbb még az összes tesztelő eladja a playset Sokszíneket. Kappa.

  8. Szerintem jól jött a játéknak ez a kis vérfrissítés, újra gondolkozásra készteti majd az embereket 🙂

ÉN IS HOZZÁSZÓLOK!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .